PDA

Volledige versie bekijken : Hoeveel voedsel gooien jullie weg?

Faasje
17 oktober 2017, 13:48
Hallo,

Ik las onlangs dat een derde van het geproduceerd voedsel in de wereld in de vuilbak beland. Een beetje verbouwereerd door dit immens groot getal vroeg ik mij af hoeveel jullie weggooien en wat voor voedsel dat dan specifiek is?

Om dit uit te zoeken heb ik een belachelijk korte enquête opgesteld (duurt maximaal 2 minuten om in te vullen) via deze link (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeYcWoD3G0BdkN68hS6BFxl9HO6lZ_IYGJCk4GTLiN6 PNkTYQ/viewform#responses).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Proto
17 oktober 2017, 14:07
Ik smijt dagelijks brol weg.
Dit. komt omdat we maar met 2 zijn, en vaak enkel grotere porties kunnen kopen (of kleinere porties zijn soms duurder omdat het apart verpakt zit dan)
Dit. komt omdat ik niet altijd goed kan inschatten hoeveel patatjes ik moet schillen. Soms eten we veel, dan weer minder. En als ik de teveel geschilde patatjes zou houden voor morgen, dan moeten we die in het zakje wegsmijten, aangezien het kleinste zakje van 1kg soms nog teveel is.
Dit. komt omdat ik de enige van de 2 ben die groentjes eet, en een kleine krop salade al teveel is dus.
Dit. komt omdat bananen en ander fruit nogal snel rot is, en ik een grote tros niet alleen op krijg.
Dit. komt omdat ik graag eens onbekende dingen probeer, maar als dat dan tegenvalt ik het maar weg kap.

Sooth Awful
17 oktober 2017, 14:13
Dit. komt omdat we maar met 2 zijn, en vaak enkel grotere porties kunnen kopen (of kleinere porties zijn soms duurder omdat het apart verpakt zit dan)
Dit. komt omdat ik niet altijd goed kan inschatten hoeveel patatjes ik moet schillen. Soms eten we veel, dan weer minder. En als ik de teveel geschilde patatjes zou houden voor morgen, dan moeten we die in het zakje wegsmijten, aangezien het kleinste zakje van 1kg soms nog teveel is.
Dit. komt omdat ik de enige van de 2 ben die groentjes eet, en een kleine krop salade al teveel is dus.
Dit. komt omdat bananen en ander fruit nogal snel rot is, en ik een grote tros niet alleen op krijg.
Dit. komt omdat ik graag eens onbekende dingen probeer, maar als dat dan tegenvalt ik het maar weg kap.

https://i.pinimg.com/originals/4c/a3/69/4ca3694c0436db0b50a98640cf2b40b2.jpg

Zie dis wat die arme dutskes meemaken, en dat is allemaal uw schuld.

Proto
17 oktober 2017, 14:14

Huh? Mijn ouders hebben mij altijd gezegd, dat als ge iets weggiet dat in Afrika uit komt, en dat de vuilwagens rechtstreeks doorrijden naar Afrika met ons spullen.

Genius
17 oktober 2017, 14:20
Veel, veel te veel. Trek ik mij dat aan? Geen hol....

Vriendin kookt altijd veel te veel, eten zelden 2 dagen hetzelfde maar zetten de overschot altijd wel in de ijskast. Dag erna eten we iets anders en gooien we van dag ervoor in de vuilbak.

Myllan
17 oktober 2017, 14:30
Vroeger veel te veel, ook vaak dingen die over datum zijn nu gaan we daar veel bewuster mee om. Scheelt enorm ook qua huishoudbugdet.

Bereidde voeding zelden omdat ik getrouwd ben met een wandelende stofzuiger. Vreet alles wat los en vast zit en komt geen gram bij.:s.
Ik daarentegen moet er nog maar naar kijken en ik kom bij jah baaaah!

Sylverscythe
17 oktober 2017, 14:35
Weinig eigenlijk, thuis daarin nogal overdreven opgevoed eigenlijk. Zelf ga ik natuurlijk niks dat duidelijk slecht is nog opeten, maar over het algemeen gebeurt dat weinig. Dat er van wat fruit ergens iets rot wordt kan wel gebeuren, maar probeer ik te beperken.

Verder woon ik alleen maar kan ik vrij goed inschatten wat ik wel of niet ga opkrijgen. Ook heb ik nogal een "lege frigo" policy, waardoor het meer voorvalt dat blijkt dat ik nog naar de winkel moet dan dat er dingen slecht worden :)

Pana
17 oktober 2017, 14:37
Wij zijn met 2 en wij gooien zo goed als niets weg. En als er al eens iets overschiet maken we onze honden er blij mee. Ik overeet mij nog liever dan dat ik vlees in de vuilbak moet gooien.
Mensen zoals de eerste posters hier, daar krijg ik de kriebels van. De 1 trekt zich niks aan van verspilling, de andere kan zijn maaltijden en voorraad niet managen.

Sooth Awful
17 oktober 2017, 14:51
Wij smijten ook redelijk weinig weg.

- Wij hebben amper frisdrank in huis. Iedereen drinkt hier bijna enkel maar water, thee of koffie. Wij hebben dus ook geen 'kletskes' van bvb. cola of fanta over die we moeten weggooien omdat de gas eruit is.
- Fruit wordt hier met de kilo's verorberd. Het enige fruit dat we weggooien zijn stukjes die al rot waren toen we het kochten (zoals paar druifjes, kiwi, mandarijnen)
- Van groenten kopen we niet echt veel, en alles wordt dan ook opgegeten.
- We zijn allemaal nogal grote vleeseters, en er zijn dan ook nooit overschotjes. :)
- ...

Het enige waar we wel redelijk wat van weggooien is brood. Maar bon, van graan en zetmeel is er wereldwijd absoluut geen tekort.
Met voedsel weggooien is trouwens geen enkel probleem, buiten misschien ethische en principiële bezwaren. De EU is een netto exporteur van voedsel, dus het is echt niet zo dat de negerkes door ons honger lijden.

jeirbees
17 oktober 2017, 15:11
Hallo,

Ik las onlangs dat een derde van het geproduceerd voedsel in de wereld in de vuilbak beland. Een beetje verbouwereerd door dit immens groot getal vroeg ik mij af hoeveel jullie weggooien en wat voor voedsel dat dan specifiek is?

Om dit uit te zoeken heb ik een belachelijk korte enquête opgesteld (duurt maximaal 2 minuten om in te vullen) via deze link (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeYcWoD3G0BdkN68hS6BFxl9HO6lZ_IYGJCk4GTLiN6 PNkTYQ/viewform#responses).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Huh? Mijn ouders hebben mij altijd gezegd, dat als ge iets weggiet dat in Afrika uit komt, en dat de vuilwagens rechtstreeks doorrijden naar Afrika met ons spullen.

Voedsel gooi ik niet weg.

Maar tegen een muzikale neger die zich plots ontplooit op de afvalberg die we zelf in stand houden, daar zeg ik helemaal geen ne(g)e(r)n tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=0mr8WC-QmDk

glashelder
17 oktober 2017, 15:17
't Enige wat wij weggooien is vlees of beleg dat niet meer goed is (houdbaarheidsdatum of te lang open geweest) omdat het eigenlijk te veel was om op te krijgen met twee, en restjes brood (zo de harde korstjes). Voor de rest is mijn vriendin een wandelende vuilbak dus die eet altijd mijn restjes op, na haar bord of de dag nadien.

Lila.
17 oktober 2017, 15:34
Mijn man en ik hebben allebei een grondige hekel aan verspilling dus voedsel weggooien gebeurt zeer zelden. We maken altijd een lijstje wanneer we boodschappen gaan doen en laten ons ook niet snel vangen aan impulsaankopen.
Qua groenten geven we vaak, maar niet altijd, de voorkeur aan diepvriesgroenten - vers, gemakkelijk en goedkoop. Fruit wordt heel vaak gegeten dus daar zitten we niet zo snel met een overschot. Als het dan toch gebeurt (meestal appels en bananen), gebruiken we dat overrijpe fruit voor banana bread, fruitcrumble, nice cream of om smoothies van te maken.
Als we dan toch eens onverwacht buitenshuis eten en we hadden eigenlijk vlees/vis voorzien voor die avond, dan steken we dat snel in de diepvries om op een later moment te gebruiken.
En mijn man is een krak in lekkere dingen koken met restjes. :)

Pompi
17 oktober 2017, 16:32
hier amper verspilling vind ik zelf.

90% van de aankopen zijn of gaan de diepvries in; en eetschema's worden wekelijks opgesteld voor de aankopen gedaan worden.
Enige dat wel nog is durft weggaan zijn verse fruit en groenten.
fruit kiest men vriendin meestal overmoedig, ik eet dat op het werk.
en verse groenten is meestal een bloemkool ofzoeen dingen dat eigenlijk te groot is voor 2.

Mus
17 oktober 2017, 17:05
Met ouder brood kunt ge nog bodding of gewonnen brood maken!

Guazala
17 oktober 2017, 17:32
Brood kunt ge perfect in de diepvries bewaren. Ff de toaster in en dat smaakt terug als vers. En als ge er 's morgens yw bokes voor 's middags mee maakt koelt ge uw charcuterie met uw brood.

Overschotjes groenten draai ik meestal wel in een soep.
Overschotjes fruit kap ik in een smoothie of milkshake.

Eigenlijk valt dat best mee wat ik moet weggooien. Charcuterie nog het vaakst, ook omdat verpakkingen vaak vrij groot zijn voor 1 persoon. En af en toe eens iets uit een vergeten hoekje in de koelkast dat toch vervallen is.

desolation
17 oktober 2017, 17:38
Brood moet dagvers zijn, anders is dat niet lekker. Allez tis te zeggen, écht brood moet dagvers zijn. Brood van bij een warme bakker. Niet van die industriele bagger die 4 dagen goed blijft omdat het stijf staat van de verbeteraars en bewaarmiddellen.

Mulan
17 oktober 2017, 17:39
Wij smijten ook opvallend weinig weg. Iets uit het oog verloren en vervaldatum verstreken? Dan volgt de geur- en smaaktest.

Behalve zaken als sla of tomaat, ook hopen diepvriesgroenten in huis zoals prei, paprika, bloemkool, broccoli,...

Vlees eten we maar 2, max 3x per week dus meestal de dag zelf dat we het kopen een portie en de rest gaat de diepvries in.

Fruit wordt verwerkt in fruitsalade als er wat te veel van is, of belandt in de diepvries. Onlangs bvb 4 bananen in schijfjes ingevroren om onder mijn smoothie te doen, op brood te leggen en er een croque mee maken,..

Brood wordt hier ook verwerkt in broodpudding en verloren brood.

2x per week ga ik de koelkast af om te zien wat dringend verwerkt moet worden. Zaterdag een pak hesp open gedaan om croques te maken (om van het oud brood af te raken) dus vandaag de rest verwerkt in hesperolletjes met (diepvriesprei).
Te veel rauwe groentjes over? Dan eten we wraps gevuld met kip of gehakt en hopen groentjes bij.
Ik heb vandaag gezien dat ik nog 3 wortelen heb waar al plekken op zitten, dus morgen maak ik wortelpuree.

Preske
17 oktober 2017, 17:49

hier is dat verloren brood :)

Mus
17 oktober 2017, 17:50
Ja maar ik ben nogal een positieve he preske :)

Preske
17 oktober 2017, 17:50
Brood kunt ge perfect in de diepvries bewaren. Ff de toaster in en dat smaakt terug als vers. En als ge er 's morgens yw bokes voor 's middags mee maakt koelt ge uw charcuterie met uw brood.

In kleine aparte portie invriezen. iets dat ik van een vriendin geleerd heb. Geen gezever meer met brood zitten losprutsen als ge maar enkele snedes nodig hebt.

Mrs.Tupel
17 oktober 2017, 17:56
Ik smijt ook niet zoveel weg. Zoals hierboven al gezegd: wel af en toe verse voeding of verpakkingen die te groot zijn voor 1 persoon. Vooral yoghurt en bananen gaan bij mij altijd over tijd. Bijgevolg koop ik dat ook niet meer.

Noscoped420
17 oktober 2017, 18:00
Brood moet dagvers zijn, anders is dat niet lekker. Allez tis te zeggen, écht brood moet dagvers zijn. Brood van bij een warme bakker. Niet van die industriele bagger die 4 dagen goed blijft omdat het stijf staat van de verbeteraars en bewaarmiddellen.

Dat is de tweede dag ook nog meer dan goed als je de zak deftig dicht doet, dan heb ik het wel over brood van een deftige bakker dat super mals is op het moment van aankoop, want sommige bakkers hebben ook bucht dat bijna stijf staat op het moment van aankoop, dat is de 2de dag dan steen hard.
Of zoals aangehaald een kleine portie invriezen in een plastic bewaarzakje , na ontdooien is dat net terug zoals op het moment van invriezen.

Een goede bakker vinden is zoals een goede slager vinden, zou niet goed zijn als ik op 1 dag een heel brood moet wegwerken of het zou al oud zijn.
Die broden wat ze bij AH zelf bakken zijn ook heel goed, super mals op dag van aankoop en zonder problemen 3 dagen, dan heb ik het niet over het brood wat daar in plastic zakken verkocht wordt vanuit de fabriek maar het brood wat je zelf daar moet snijden in de machine.

WeedJunk
17 oktober 2017, 19:25

Wentelteefjes!

Preske
17 oktober 2017, 19:31

heh, vind het gewoon grappig, die verschillen per regio.

Mefke
17 oktober 2017, 20:21
Gooien weinig weg. Soms een stuk fruit dat wat te lang in de fruitmand gelegen heeft of iets van beleg dat achteraan in de frigo uit het oog is verloren ofzo maar proberen het echt tot een minimum te beperken. Versheidsdatums kijken we wel naar ter info maar zolang iets nog goed smaakt en er absoluut niet slecht uit ziet dan eten we het nog altijd op. Zelfs dingen te gebruiken tot die al een weekje ofzo vervallen zijn eten we nog op (in de geval natuurlijk wel open doen en onmiddellijk alles op indien mogelijk, anders gaat de overschot ook weg). En ten minste houdbaar datums hebben we al dingen gegeten die al 2-3 jaar over tijd waren. Ooit zelfs een pak koeken (droge soldaten koeken) die vervallen waren van 1968 gegeten. Die dingen waren keihard maar de smaak was nog verbazend goed. Enige nadeel dat heel het huis muf rook vanaf dat je dat pak opentrok.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

glashelder
17 oktober 2017, 22:39
Heb ik lang gedaan, maar op den duur zat mijn diepvries vol met allerlei minirestjes brood en had ik nog niet genoeg voor broodpudding. En toen hadden we veel diepvriesgedoe gekocht en heb ik al die restjes maar weggegooid, ze werkten op m'n zenuwen :p

Mulan
18 oktober 2017, 07:53
Heb ik lang gedaan, maar op den duur zat mijn diepvries vol met allerlei minirestjes brood en had ik nog niet genoeg voor broodpudding. En toen hadden we veel diepvriesgedoe gekocht en heb ik al die restjes maar weggegooid, ze werkten op m'n zenuwen :p

Je kan het recept ook aanpassen voor kleinere hoeveelheden zoals alles delen door 2 ;p

TooChé
18 oktober 2017, 08:06
Bij het lezen van de reacties hier, besef ik dat er grondig iets moet veranderen in mijn afvalsysteem :sad:

sandervdw
18 oktober 2017, 08:07
Wij gooien eigenlijk amper eten weg. Als je met 2 bent, kan je wel vrij goed inschatten hoeveel je nodig hebt.

Algemeen blijken wij ook maar 1/3e van het afval te hebben van een "gemiddeld gezin met 2 bewoners". Terwijl wij daar eigenlijk niet specifiek op letten.

GETHEZ
18 oktober 2017, 08:21

Wentelteefjes!

Bij ons is't toch ook gewonnen brood ze, of als ge het sjieker (tis maar hoe ge het bekijkt) wilt noemen zeggen wij daar ook wel wentelteefjes tegen...

Fruit wordt verwerkt in fruitsalade als er wat te veel van is, of belandt in de diepvries. Onlangs bvb 4 bananen in schijfjes ingevroren om onder mijn smoothie te doen, op brood te leggen en er een croque mee maken,..

Op wit brood kan ik nog begrijpen azo schijfjes banan...
Maar legt ge dat werkelijk op of in ne gewone croque monsieur? Croque banan dan sort of speak :unsure:

Mulan
18 oktober 2017, 09:33
Bij ons is't toch ook gewonnen brood ze, of als ge het sjieker (tis maar hoe ge het bekijkt) wilt noemen zeggen wij daar ook wel wentelteefjes tegen...

Op wit brood kan ik nog begrijpen azo schijfjes banan...
Maar legt ge dat werkelijk op of in ne gewone croque monsieur? Croque banan dan sort of speak :unsure:

Aten wij als kind al: 2 sneetjes beboteren en dan banaan of appel of peer er tussen en zo tussen de machine.... Heerlijk!

Myllan
18 oktober 2017, 09:59
Ik wou eens creatief en spaarzaam zijn door overrijpe bananen te verwerken in bananenbrood. Of het was een cake, weet niet meer.

Was zo niet te vreten en uiteindelijk kwam ik er duurder uit want had een hele hoop andere ingrediënten gebruikt en eigenlijk belandde de hele zooi in de vuilbak.

Pana
18 oktober 2017, 10:23

French toast :cool:
Wentelteefjes kan ik alleen maar met een oostvlaams accent uitspreken: Wijntlteevn!!!

Preske
18 oktober 2017, 10:55
Ik wou eens creatief en spaarzaam zijn door overrijpe bananen te verwerken in bananenbrood. Of het was een cake, weet niet meer.

Was zo niet te vreten en uiteindelijk kwam ik er duurder uit want had een hele hoop andere ingrediënten gebruikt en eigenlijk belandde de hele zooi in de vuilbak.

Van bananen kunt ge een goed alternatief maken voor ijskrijm, als ge met lactose-intolerante mensen zit

Booka Shade
18 oktober 2017, 10:59
Ik smijt weinig voedsel weg, mijn vrouw daarentegen meer.
Zij is iemand die graag veel en gevarieerd eet en als we dan naar de winkel gaan (zeker als ze honger heeft) gooit ze maar vanalles in de kar.
Ik zeg haar dan wel vaak "ge gaat weer veel mogen wegsmijten", maar het helpt niet.
Ze probeert graag dingen uit en dat resulteert in veel weggooien.

Inv
18 oktober 2017, 11:13
Wij gooien geen voedselresten in de vuilbak, die gaan allemaal naar de kippen en we krijgen er eitjes voor terug!

Preske
18 oktober 2017, 11:41
Wij gooien geen voedselresten in de vuilbak, die gaan allemaal naar de kippen en we krijgen er eitjes voor terug!

same, maar we zitten hier nu met 6 kippen en enen haan en dat zijn echt wel te veel eieren. We moeten constant onze buren/familie lastig vallen 'eieren hebben? eieren hebben?"

Myllan
18 oktober 2017, 11:52
Van bananen kunt ge een goed alternatief maken voor ijskrijm, als ge met lactose-intolerante mensen zit

Ik ben licht lactose intolerant en heb veel hacks gezien gezien met (rijpe) bananen maar sinds die bananenbrood durf ik niets meer te maken buiten een smoothie of shake met oa avocado, dadels, walnoten en soya/amandelmelk. Oh my...superlekker.

Pompi
18 oktober 2017, 12:24
same, maar we zitten hier nu met 6 kippen en enen haan en dat zijn echt wel te veel eieren. We moeten constant onze buren/familie lastig vallen 'eieren hebben? eieren hebben?"

eigeel => advocaat
eiwit => chocomouse
Da zullen ze wel niet zo erg vinden als ge daar is mee komt leuren ;)

Preske
18 oktober 2017, 13:01
eigeel => advocaat
eiwit => chocomouse
Da zullen ze wel niet zo erg vinden als ge daar is mee komt leuren ;)

Ja, je kan veel doen met eieren, maar alle dagen staan bakken is nu ook niet een van onze prioriteiten.
Die advocaat is wel een goed idee. Eens proberen.

Jonas89
18 oktober 2017, 13:46
Hier eigenlijk minimaal. toch bij het warm eten.

Soms eens een yoghurt die vervallen is, en dan is meestal de discussie hier thuis: kun je dag na vervaldatum het nog opeten zonder ziek te worden. Normaal wel ?
Maar ik doe het niet.

Preske
18 oktober 2017, 14:29

Soms eens een yoghurt die vervallen is, en dan is meestal de discussie hier thuis: kun je dag na vervaldatum het nog opeten zonder ziek te worden. Normaal wel ?
Maar ik doe het niet.

Ja. het is niet alsof dat magisch van de ene dag op de andere slecht is.

Oij
18 oktober 2017, 15:03
Zou wel straf zijn als een fabrikant dat tot op de dag kan voorspellen. Ga er maar vanuit dat daar een mooie marge op zit.

En verder gewoon een beetje uw gezond verstand gebruiken. U krampachtig vasthouden aan die datum zal maar bij weinig producten echt nodig zijn lijkt mij.

Feignasse
18 oktober 2017, 15:08
Aan vervaldata hebt ge u te houden! (http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/4315184/Korean+comic#e231cd_4314740)

Jonas89
18 oktober 2017, 15:11
Zou wel straf zijn als een fabrikant dat tot op de dag kan voorspellen. Ga er maar vanuit dat daar een mooie marge op zit.

En verder gewoon een beetje uw gezond verstand gebruiken. U krampachtig vasthouden aan die datum zal maar bij weinig producten echt nodig zijn lijkt mij.

ja bij koeken, chips, etc. let ik daar niet zo op. Bij melkproducten is het toch wat anders imo

glashelder
18 oktober 2017, 15:38
Bij yoghurt steekt dat niet zo nauw, dat wordt hoogstens wat zuurder. Tenzij er al haar op staat hé.

Je kan het recept ook aanpassen voor kleinere hoeveelheden zoals alles delen door 2 ;p
:o

Maar dan heb ik maar een halve broodpudding :(

Wij hebben een appelboom. Eieren wisselen voor appels?

Mulan
18 oktober 2017, 15:52
Bij yoghurt steekt dat niet zo nauw, dat wordt hoogstens wat zuurder. Tenzij er al haar op staat hé.

Ik maak die dan in cupcakevorm, handig om mee te nemen ook nog eens!

Lila.
18 oktober 2017, 16:32
Of appelcompote. Mmm.

Guazala
18 oktober 2017, 16:35

Maar ik doe het niet.Als het potteke niet opgeblazen is en er geen haar op staat is het nog ok.

n0ukie
18 oktober 2017, 16:36
Ik probeer er ook zoveel mogelijk op te letten en steek redelijk wat in de diepvriezer. Enkel van sla moet ik regelmatig iets weggooien, of het nu een krop of een zakje is.
Yoghurt heb ik al 10 dagen na datum gegeten en nog geen problemen gehad. Ik ruik en kijk er ook wel altijd goed naar voor ik het opeet. Maar er worden inderdaad ruime marges op genomen om te voorkomen dat de producent problemen kan krijgen.

Brood steek ik ook direct in de diepvriezer na aankoop. Afhankelijk van het soort brood en de bakker smaakt dat perfect eens ontdooid. Het probleem is inderdaad een goede bakker vinden; 10 minuten te lang in de oven en uw brood is inderdaad direct oudbakken.

Vroeger was ik daar allemaal veel moeilijker in; enkel supervers brood, geen 2 dagen hetzelfde eten, heel gevarieerd eten, altijd alles zelf vers gemaakt,... Daar ben ik nu ook wel van afgestapt, is niet haalbaar.

Preske
18 oktober 2017, 17:48

Ik denk dat we meer aan naft gaan opdoen om die te ruilen dan dat ze waard zijn :unsure:

Noscoped420
18 oktober 2017, 20:04
Ik ben alleen dus winkelen is altijd wat moeilijker, Colruyt is al uitgesloten want al die family verpakkingen ben ik niet veel mee, idem met veel vlees wat daar meteen per 4 of 6 is, kan ik wel in de diepvries gooien maar zo steekt op de duur heel je diepvries vol met een backlog die je moet opwerken.

In de Lidl vind ik het vlees veel beter verpakt, ale logischer, en die kwaliteit is ook dik ok, frisdrank koop ik uitsluitend in blik want zo een 1.5L fles is lang plat voor ik aan het einde kom, brood koop ik 2x in de week en gaat de helft in de diepvries.
Bepaalde groenten koop ik ook in de diepvries, bv sperziebonen kan je in zo een zak kopen in de lidl, 6-8 min koken en dat is net alsof je verse hebt gekookt en je kiest zelf de portie, idem met spinazie met room.
Idem met puree of wortelstoemp, koop ik in de diepvries in van die staafjes, wat melk en boter bij de puree en is goed genoeg.

Alles dagvers of gewoon 100% vers is onhaalbaar als je alleen zijt en met diepvries groenten of dat voorverpakt vlees in de lidl in de koeling is niks mis mee.

glashelder
18 oktober 2017, 22:30
Ik denk dat we meer aan naft gaan opdoen om die te ruilen dan dat ze waard zijn :unsure:
Maar dan heb ik gratis eitjes en ben ik eindelijk van die stomme appels af :p

Bloembak
19 oktober 2017, 00:01
Ik wou dat ik wat meer kon weggooien want ik kom niet aan die kilo's voedsel per week/jaar van de gemiddelde Vlaming.
Ik kook voor mezelf dat dat zijn nu momenteel diepvriesgroenten/kroketjes voor in de oven/vlees.
Zelfs mijn fruit geraakt quasi helemaal op.
Misschien eet ik niet heel gezond, maar ik gooi tenminste weinig geld, euh voedsel, weg.

KBE
19 oktober 2017, 00:40
Wij smijten amper iets weg en zijn met 2.

Als we koken dan gaat dit terug in de frigo voor de dag erachter, dus eten wij 2 x het zelfde soms.
Als we spaghetti saus doen, dan vriezen we deel in voor dan croqs met spaghetti.
Meestal als we te veel over hebben geven we deel aan mijn schoonvader ook.

Veel snoep komt er hier niet binnen, meestal koeken en chips en die zijn meteen op.
Echt veel kopen wij niet enkel wat we nodig hebben. Soms durft vriendin al eens wat extra in de kar te smijten maar bon.

Lila.
19 oktober 2017, 11:36
Ik ben alleen dus winkelen is altijd wat moeilijker, Colruyt is al uitgesloten want al die family verpakkingen ben ik niet veel mee, idem met veel vlees wat daar meteen per 4 of 6 is, kan ik wel in de diepvries gooien maar zo steekt op de duur heel je diepvries vol met een backlog die je moet opwerken.

Dat was misschien vroeger het geval maar de laatste jaren kan je toch ook kleinere hoeveelheden kopen bij Colruyt? Wij zijn zelf met twee en kopen het meeste vlees (en vis) bij Colruyt. Alle soorten vlees kan je per twee kopen en als het er niet meer zou liggen, kan je een beenhouwer aanspreken om een grotere verpakking te herverdelen voor jou.
En qua andere voedingsmiddelen vind je bij Colruyt dezelfde verpakkingen als bij Delhaize en consorten. Soms zitten ze met twee of meer verpakt (met zo'n oranje sticker erop) maar die mag je gewoon uit elkaar halen (in 99% van de gevallen toch).

En voor de mensen die altijd sla overhebben; gewoon bij je soep doen. :)

Bubba
19 oktober 2017, 21:00
Wij hebben hier bijna dagelijks wel iets over, gewoon omdat het bijna onmogelijk is om exacte porties te maken. Natuurlijk zijn dat geen ganse porties maar eerder een stukje vlees of wat groenten. En we hebben natuurlijk ook een hoop kippen zitten die moeten eten. :)

Noscoped420
19 oktober 2017, 21:34
Dat was misschien vroeger het geval maar de laatste jaren kan je toch ook kleinere hoeveelheden kopen bij Colruyt? Wij zijn zelf met twee en kopen het meeste vlees (en vis) bij Colruyt. Alle soorten vlees kan je per twee kopen en als het er niet meer zou liggen, kan je een beenhouwer aanspreken om een grotere verpakking te herverdelen voor jou.
En qua andere voedingsmiddelen vind je bij Colruyt dezelfde verpakkingen als bij Delhaize en consorten. Soms zitten ze met twee of meer verpakt (met zo'n oranje sticker erop) maar die mag je gewoon uit elkaar halen (in 99% van de gevallen toch).

En voor de mensen die altijd sla overhebben; gewoon bij je soep doen. :)

In de Colruyt moet je gewoon geluk hebben wat ze op dat moment hebben ingepakt, hier liggen die gepaneerde ham kaas burgers ofzo vaak per 4 of per 6 en om dan perse die beenhouwer te gaan aanspreken daarvoor terwijl het in een andere winkel gewoon per 2 standaard ligt, vaak zelfde met worsen en gehakt dat alleen in pakken ligt van 750 gram of meer.

Er zijn nog andere verpakkingen in de Colruyt waar ik weinig mee ben zoals bv die family sized dozen ontbijtgranen van meer dan 600 gram want de 375gram dozen kennen ze niet, of al die slaatjes voor op je brood te smeren die in bakjes van minstens 250gram zitten, of die enorme grote flessen Heinz tomato ketchup van 1kg of zeisner curry ketchup, in de Carrefour staan gewoon de kleintjes.
Dan ben ik op de duur bezig met naar de Colruyt te lopen voor een paar dingen die daar wel ok zijn voor mij en voor de kleinere verpakkingen naar een andere winkel, dan laat ik liever de Colruyt links liggen.

Zowiezo vind ik AH goedkoper dan Colruyt dus heel hun reclames met hoeveel % goedkoper ze zijn dan winkel A B of C ben ik dan zowiezo niks mee want het is eigenlijk niet waar.
Dan nog niet gesproken over het feit dat het gewoon geen leuke plek is om te winkelen door het uitzicht en zo goed als elke keer dat ik er kom staan er van die grote karren onder de voeten waar ze dingen mee aan het uitpakken zijn of waar ze lege kartonnen aan het opgooien zijn, om nog te zwijgen over al dat volk wat in de Colruyt winkelt wat hun kar rechts zet in de rayon en dan gaan ze links een babbeltje slaan met iemand, proficiat je hebt net de hele rayon geblokkeerd, en dat soort volk zie ik enkel in de Colruyt....

Lila.
20 oktober 2017, 11:32
Hehe, duidelijk geen fan van Colruyt. :)
Ze zijn wel degelijk goedkoper dan de andere supermarkten, inclusief Albert Heijn. Groot verschil is dat Albert Heijn vaak verpakkingen verkoopt die je in de andere supermarkten niet terugvindt dus is het al iets lastiger om prijzen juist te vergelijken.
Ik heb vorige week nog een kleine fles ketchup van Heinz gekocht in de Colruyt dus ze verkopen het wel, cornflakes eten we sowieso niet dus daar heb ik geen idee van.
Maar goed, ieder z'n meug. ;)

HelpYouFall
20 oktober 2017, 11:58
Ik ga heel veel takeaway halen omdat ik lazy as fuck ben na een dag werken en er in Antwerpen genoeg zalig eten te vinden is aan schappelijke prijzen (nee ni alleen pizza en kebab).
Ik smijt dus niet bijster veel weg.

Win-win

Buiten voor mijn portefeuille :(

Yoloooooooooooooooooooooo

Gonzo
20 oktober 2017, 12:25
Ik smijt keiveel weg, want ik koop gewoon alles waar ik goesting in heb.
En dan heb ik daar dikwijls toch geen goesting meer in als 't de moment is om 't op te eten.
Of genen tijd om te koken. Of mijn moesje vraagt om daar te gaan eten.

Ik ga mij echt nie bezighouden mee nen hoop ouden brol bijeen te smijten om iet anders te maken da ik eveneens nie ga opeten.

Maar buiten vlees/zuivel/etc., smijt ik 't meeste wel gewoon in mijne compostbak, dus /care

Noscoped420
21 oktober 2017, 00:02
Hehe, duidelijk geen fan van Colruyt. :)
Ze zijn wel degelijk goedkoper dan de andere supermarkten, inclusief Albert Heijn. Groot verschil is dat Albert Heijn vaak verpakkingen verkoopt die je in de andere supermarkten niet terugvindt dus is het al iets lastiger om prijzen juist te vergelijken.
Ik heb vorige week nog een kleine fles ketchup van Heinz gekocht in de Colruyt dus ze verkopen het wel, cornflakes eten we sowieso niet dus daar heb ik geen idee van.
Maar goed, ieder z'n meug. ;)

De ene Colruyt is de andere niet qua assortiment, hier staan altijd alleen maar de 1kg flessen van Heinz en de grote flessen van Zeisner Curry, dat de kleine eventueel in een andere Colruyt wel staan ben ik niet veel mee :) ga ik dan weer in de Colruyt in St-Truiden zie ik goed het verschil maar die is ook 2.5x zo groot als hier maar neemt de andere problemen die ik met de winkel heb niet weg.

Dat Colruyt goedkoper is dan AH merk ik dan toch niet, heb beduidend meer in mne zak als ik de AH ben geweest voor dezelfde prijs, zelfs zonder zogenoemde bonus producten te pakken.
Dan nog gezwegen over wanneer het 1+1 gratis is tijdens de bonus week , of hamsterdagen.

Ieder idd zijn meug, ik ken mensen die zweren bij Colruyt en nooit ergens anders zouden gaan, maar ik kan het niet en vind het zelfs niet zo bijster goedkoper op sommige dingen, misschien als ik de hele winkel afzoek naar rode prijzen of -x% als je 2 dingen neemt van hetzelfde product, maar dat heb ik bij AH ook bijna iedere week.
Zo beweerd Colruyt hier ook op een affiche bijna 10% goedkoper te zijn dan de Aldi, waar ik in de week nog ben geweest en dan kan ik toch heel duidelijk zeggen dat die 10% claim heeeeeeel ruim genomen is, tot zelfs bijna uit de lucht geplukt., misschien als je alles van de Everyday koopt in de Colruyt maar als ik alles van een huismerk neem kan ik even goed naar de Aldi of Lidl.

Ik merk geen beduidend lagere prijs als ik in de Colruyt hetzelfde in mn kar gooi als in de Carrefour, laat staan dat ik meer zou hebben voor hetzelfde aantal euros dat het me kost, ik snap niet dat bepaalde mensen het zo overtuigend een goedkope winkel kunnen vinden.

Lefky
22 oktober 2017, 17:08
De ene Colruyt is de andere niet qua assortiment, hier staan altijd alleen maar de 1kg flessen van Heinz en de grote flessen van Zeisner Curry, dat de kleine eventueel in een andere Colruyt wel staan ben ik niet veel mee :) ga ik dan weer in de Colruyt in St-Truiden zie ik goed het verschil maar die is ook 2.5x zo groot als hier maar neemt de andere problemen die ik met de winkel heb niet weg.

Dat Colruyt goedkoper is dan AH merk ik dan toch niet, heb beduidend meer in mne zak als ik de AH ben geweest voor dezelfde prijs, zelfs zonder zogenoemde bonus producten te pakken.
Dan nog gezwegen over wanneer het 1+1 gratis is tijdens de bonus week , of hamsterdagen.

Ieder idd zijn meug, ik ken mensen die zweren bij Colruyt en nooit ergens anders zouden gaan, maar ik kan het niet en vind het zelfs niet zo bijster goedkoper op sommige dingen, misschien als ik de hele winkel afzoek naar rode prijzen of -x% als je 2 dingen neemt van hetzelfde product, maar dat heb ik bij AH ook bijna iedere week.
Zo beweerd Colruyt hier ook op een affiche bijna 10% goedkoper te zijn dan de Aldi, waar ik in de week nog ben geweest en dan kan ik toch heel duidelijk zeggen dat die 10% claim heeeeeeel ruim genomen is, tot zelfs bijna uit de lucht geplukt., misschien als je alles van de Everyday koopt in de Colruyt maar als ik alles van een huismerk neem kan ik even goed naar de Aldi of Lidl.

Ik merk geen beduidend lagere prijs als ik in de Colruyt hetzelfde in mn kar gooi als in de Carrefour, laat staan dat ik meer zou hebben voor hetzelfde aantal euros dat het me kost, ik snap niet dat bepaalde mensen het zo overtuigend een goedkope winkel kunnen vinden.

Ge kunt zeggen wa ge wilt maar als ge naar ne colruyt gaat in de buurt van een AH dan is colruyt altijd goedkoper.
Die hebben daar een zeer strikt beleid over en dagelijks zijn er mensen die alles gaan vergelijken. Zelfs als ge nog merkt dat iets ergens anders toch goedkoper is betalen ze u het verschil terug.
Het merk van AH staat wel gelijk aan het everyday merk, niet boni.
En nog een opmerking is dat een colruyt, okay of spar altijd de goedkoopste zijn binnen een bepaalde straal. Dus de AH 20 km verder kan idd goedkoper zijn.

Noscoped420
22 oktober 2017, 18:32
Spar goedkoop ? hier is dat peperduur, bijna te vergelijken met zo een buurtwinkeltje in een dorp in het gat van nergens, bijna alles hier in de Spar is vlot 30 cent meer dan in de Carrefour, goed voor rap 2 dingen te halen die je niet in huis hebt maar wil er mijn kar niet vullen want dan tikken die extra centen rap aan...
Is wel maar een kleine Spar aan de rand van het stad dus als jij een grotere hebt ofzo kan dat misschien goedkoper zijn.

Tja blijkbaar doe ik dan iets verkeerd in de Colruyt maar ik heb altijd vlot meer in mn kar voor X bedrag in de AH dan in de Colruyt, of dat nu komt door hun wekelijkse bonus aanbiedingen of dergelijke weet ik niet maar ik kan enkel zeggen wat ik ervaar, Colruyt is voor mij zelfs niet veel goedkoper dan Carrefour als ik dezelfde producten neem ( ik neem wel niets van de everyday en slechts beperkte dingen van de Boni zoals bv de slaatjes voor op brood omdat je in de Colruyt geen ander merk hebt daarvan )

reden dat de AH 15km verder hier nog goedkoper is dan die in St-Truiden is omdat de andere in Maastricht ligt en het een AH XL is, zelfs de Jumbo daar is voor mij goedkoper dan de Colruyt maar dan zijn we al oneerlijk aan het vergelijken want dat is NL vs BE prijzen.

Ik weet dat Colruyt heel hun prijzen aanpast etc op elk moment maar ik heb niet het gevoel dat ik naar de goedkoopste supermarkt ga, maar als andere dit wel ervaren zoveel te beter voor hun :)
Ik ken ook mensen die nergens anders willen gaan dan in de Delhaize terwijl ze zelf zeggen dat het daar duurder is, different folks different stores zullen we dan maar zeggen.

Bubba
22 oktober 2017, 20:08
Dat gaat niet om ervaren of niet ervaren, colruyt is gewoon de goedkoopste. Maar gelukkig zijn er mensen die ook naar andere dingen kijken dan de prijs, anders moest ik nog langer wachten in de rij bij de colruyt. [emoji16]

Noscoped420
22 oktober 2017, 23:43
Dat gaat niet om ervaren of niet ervaren, colruyt is gewoon de goedkoopste. Maar gelukkig zijn er mensen die ook naar andere dingen kijken dan de prijs, anders moest ik nog langer wachten in de rij bij de colruyt. [emoji16]

Doet me denken aan voorbije Maandag, mn broer moest in de Colruyt zijn dus even meegeweest voor een paar zaken, stond daar aan de kassa ene met zo een heel platte kar vol ( torenhoog )voor ne nachtwinkel te vullen, en er was geen aparta kassa daarvoor open, medelijden voor wie daar achter stond te wachten want die had bijna alles op zijn kar wat je kon hebben van Everyday/Boni denk ik.

Bloembak
23 oktober 2017, 00:51
allemaal off topic jongens en meisjes...

glashelder
23 oktober 2017, 00:58
Wij gaan meestal vrij laat naar de Colruyt (en we winkelen ook lang/op ons gemak). Soms is het 19u30 of later als we aan de kassa staat. We moeten eigenlijk nooit lang wachten. We zijn vorige keer zelfs twee keer kunnen gaan (inkopen voor housewarming en we kwamen niet toe met één kar :p).

StanTem
23 oktober 2017, 02:12
Ik smijt veel te veel weg. En de kindjes zijn een van de redenen :p

okay of spar altijd de goedkoopste zijn binnen een bepaalde straal.

Klopt toch niet hoor. Spar en Okay zijn zelden bij de goedkopere. Die hebben niet hetzelfde beleid als bij Colruyt.

lammeken
23 oktober 2017, 05:02
Die staan inderdaad los van elkaar qua prijsbeleid.

Lefky
23 oktober 2017, 08:17
Ik smijt veel te veel weg. En de kindjes zijn een van de redenen :p

Klopt toch niet hoor. Spar en Okay zijn zelden bij de goedkopere. Die hebben niet hetzelfde beleid als bij Colruyt.

Het prijsbeleid van de 3 is hetzelfde op 1 detail na
spar is de goedkoopste kruidenier (dus kruidenier mariette in dezelfde straat zal duurder zijn)
okay is de goedkoopste buurtwinkel (dus de gb 2 straten verder zal duurder zijn)
colruyt is de goedkoopste supermarkt (dus alle grote winkel in een vrij wijde omtrek zullen duurder zijn)

Myllan
23 oktober 2017, 10:53
Ik vind die grote zakken diepvriesgroenten van de Colruyt gemakkelijk omdat ik,
a) nogal lui ben soms en niet altijd tijd en zin heb om groenten te schillen, snijden, wassen en bladieblaaa wanneer ik effe snel wil wokken oid
b) zo minder moet weggooien ivm slecht geworden in koelvak
c) er goedkoper uitkom vergeleken met diepvriesgroenten van andere winkels. Denk ik, heb het nog nooit vergeleken maar staar me blind op reclame die erover gemaakt wordt.
d) voor 3 soms 4 personen kook ook al zijn we met 2 en dus ja zo'n zakjes van halve kg zijn snel op.

ashuray
23 oktober 2017, 11:02
Ik winkel in de Colruyt en dan passeer ik bij de Aldi voor drinken en koeken.

Ik smijt niet super veel weg. Meestal kook ik wel juist genoeg pakt dat ik 2 scheppen puree over heb. Vorige week had ik soep gemaakt en al mijn doosjes gingen niet in de diepvries en dan heb ik die maar naar mijn schoonouders gedaan.

Als wij een verjaardag hebben en er is taart over word er wel veel weggesmeten. Iedereen krijgt mee naar huis wat die wil maar meestal zijn er een hoop die niets willen meenemen en ik ga mij ook niet liggen dik eten om taart op te krijgen zodat ze de vuilbak niet in hoeft

Gebeurt ook wel dat ik kiwi's ofzo koop en vergeet dat die er liggen en slecht worden

Lila.
23 oktober 2017, 11:31
Spar en Okay zijn zelden bij de goedkopere. Die hebben niet hetzelfde beleid als bij Colruyt.

En vergeet niet dat niet alle Spars tot Colruyt Group behoren. Maar Spar CG reageert normaal gezien wel op prijzen van concurrenten, inclusief Colruyt zelf. :crazy:

En dan even terug on topic: heeft iemand ervaring met sameneenkoe.be en consorten?

n0ukie
23 oktober 2017, 12:25
Ik heb al een aantal keer een combipakket (5kg kip, 5kg rund) bij deeleenkoe/koopeenkip besteld. Heel tevreden van, wij aten maar 2 keer in de week vlees dus we kwamen daar wel een tijdje mee toe. Je hebt dan natuurlijk wel stukken die je misschien liever niet eet, maar dat namen we er gewoon bij en dan aten we eens is iets anders dan telkens kipfilet of steak. Alles was standaard per +/- 500g verpakt maar je kan ook wel vragen om per stuk of per 250 g te verpakken.
Voor single personen is het misschien wel wat veel als je niet dagelijks vlees eet, dus binnenkort ga ik terug gewoon bij de supermarkt/slager vlees halen. De kwaliteit zal wel minder zijn, maar goed vlees 6 maanden in de vriezer steken is ook niet ideaal.

Pompi
23 oktober 2017, 12:54
das toch vrij kostenlijk vind ik; die koopeenkip komt op ~13euro per kilo.
Der zullen dan nog bouten en vleugels met botten inzitten, dus vlees aan 15euro per kilo.

ik koop kipfilet gemakkelijk in promo bij de smatch; en die maxi-paketten zijn dan een 5.xx per kilo; das wel wa anders

n0ukie
23 oktober 2017, 13:01
Maar er is wel een groot verschil in kwaliteit van het vlees en hoe er met de dieren is omgegaan... Goedkoop vlees is inderdaad heel verleidelijk maar ik probeer dat toch te vermijden. Je moet het dan eerder vergelijken met bio vlees en in vergelijking daarmee is het wel iets goedkoper (afhankelijk van waar je je bio vlees haalt natuurlijk).

StanTem
23 oktober 2017, 14:55
Der zullen dan nog bouten en vleugels met botten inzitten, dus vlees aan 15euro per kilo.

ik koop kipfilet gemakkelijk in promo bij de smatch; en die maxi-paketten zijn dan een 5.xx per kilo; das wel wa anders

Ik vind het ook te duur.

MrKend54l
27 oktober 2017, 18:37
Maar er is wel een groot verschil in kwaliteit van het vlees en hoe er met de dieren is omgegaan... Goedkoop vlees is inderdaad heel verleidelijk maar ik probeer dat toch te vermijden. Je moet het dan eerder vergelijken met bio vlees en in vergelijking daarmee is het wel iets goedkoper (afhankelijk van waar je je bio vlees haalt natuurlijk).

Wat moet ik mij dan voorstellen bij bio vlees?

Als je zou weten hoe vlees van het dier tot op uw bord geraakt, je zou nooit geen vlees meer eten.

Mulan
28 oktober 2017, 08:04

Als je zou weten hoe vlees van het dier tot op uw bord geraakt, je zou nooit geen vlees meer eten.

Hier komt biovlees vandaan - Radar - KnackWeekend Mobile (http://m.weekend.knack.be/lifestyle/radar/hier-komt-biovlees-vandaan/article-normal-576591.html)

Dieter85
28 oktober 2017, 08:30

Helemaal gelijk!

En tjonge, bio vlees, laat me niet lachen. En dan enkele foto's erbij zetten van schattig lachende varkentjes in een grote modderpoel. Jezus. Wie denkt dat bio vlees de oplossing is voor het veeteelt probleem heeft geen hersens. De reden dat de medogenloze veeteelt er is is juist omdat de volumes vlees die gevraagd worden niet kunnen geproduceerd worden op een normale 'diervriendelijke' manier zoals dat 100 jaar geleden misschien wel nog kon. Dat er een elitegroepje wat meer wil betalen om te geloven dat zij enkel varkentjes uit de modderpoel opeten en iedereen aanraden dat ook te doen, verandert daar dus echt niks aan. Het is ook nog eens ecologisch een ramp, bovendien is vlees zelf bij het junk-food gezet in de voedselpiramide, dus de enige reden waarom dit moderne dierenleed op miljardenschaal nog bestaat is door cultuur en omdat mensen toch graag een leuk smaakske in hun mond hebben. That's it. Binnen ettelijke decenia zal men denken hoe the fuck is dat kunnen gebeuren en waarom vond iedereen dat ok.

[deleted]
30 oktober 2017, 21:58
[deleted]

Guazala
30 oktober 2017, 22:28
Ik koop iedere week rosbief voor m'n kat z'n zondagmaal.Ik snap dat. Dat is de enige poes dat jij al eens een vleesje kan geven. Zo'n momenten moet je koesteren.

Lakigigar
27 december 2017, 07:06
Ik gooi zelden eten weg, en eet altijd alles op wat ik klaar maak. Ik voel me er slecht bij wanneer ik eten weggooi. Ik gooi enkel eten weg als het echt niet goed is, of als het al flink over tijd is.. Als een gevolg heb ik wel meestal niet zo veel in huis (of vooral dingen die lang goed blijven voor momenten dat ik geen zin heb om boodschappen te doen). Maar ja het is vooral vlees en bepaalde groenten en fruit dat rap slecht komen. Voor zuivelproducten heb je ook wel voldoende speling denk ik zolang het niet al open is. Als ik een stuk vlees eet, eet ik het meestal wel dezelfde dag of de dag erna op (behalve bij hesp of spek dan).

In de laatste drie maanden heb ik alleen maar bananen, wat overschot van kaas en harde korstjes brood weggesmeten. Eerder van de jaar ook een paar appels (of was dat vorig jaar), en ook eens een stuk vlees waar ik me nog altijd slecht over voel. Nu dat ik heel weinig vlees eet (een stuk minder dan vorig jaar, en nog een pak minder dan het jaar voordien), is een stuk vlees zeldzamer en eet ik het dan ook zeker op wanneer ik het koop (heb ik altijd al gedaan, maar dus een keer of twee dat dat niet gebeurde).

Bloembak
29 december 2017, 14:29
Dit idiote artikel: 'Belg verspilt jaarlijks maar liefst 345 kilo voedsel' (Brussel) - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171227_03269367)

Later heeft men in dit artikel nog genuanceerd door de schatting van de Vlaamse Overheid ook te vernoemen. Maar de stelling die dus zonder toelichting geponeerd werd, ging als volgt: "In België wordt de jaarlijkse voedselverspilling op 3,6 miljoen ton geschat, of 345 kilogram per persoon per jaar."

Dus bijna een kilo per dag per persoon. Lachwekkende schatting toch. Als de gemiddelde ik niet ontbijt, smiddags mijn broodje mooi opeet, en elke avond graag een halve kilo lasagne eet, dan moet ik eigenlijk elke avond anderhalve kilo lasagne klaarmaken om dan een kilo weg te gooien. Hoe idioot is dat getal.

Mogelijk dat men ook voedselverspilling mee rekent die ergens in de voedselverwerking verloren gaat. Maar dan kan je dat op zijn minst vermelden en stoppen met zo betuttelend op te treden en consumenten een schuldgevoel proberen aan te praten. Dan moet je de keten aanpakken.

desolation
29 december 2017, 17:48

Die écht goedkope filets zijn ook wel écht rotzooi, ik kocht dat vroeger ook maar dat is zo opgespoten met water dat er nog amper iets van over schiet na het bakken.
Die promodozen van de Carrefour hier moet ik 4 kipfilets klaarmaken voor 2 personen, als ik 1 borst haal aan het kippenkraam hebben wij meer dan voldoende.

Lakigigar
30 december 2017, 03:08
Dit idiote artikel: 'Belg verspilt jaarlijks maar liefst 345 kilo voedsel' (Brussel) - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171227_03269367)

Later heeft men in dit artikel nog genuanceerd door de schatting van de Vlaamse Overheid ook te vernoemen. Maar de stelling die dus zonder toelichting geponeerd werd, ging als volgt: "In België wordt de jaarlijkse voedselverspilling op 3,6 miljoen ton geschat, of 345 kilogram per persoon per jaar."

Dus bijna een kilo per dag per persoon. Lachwekkende schatting toch. Als de gemiddelde ik niet ontbijt, smiddags mijn broodje mooi opeet, en elke avond graag een halve kilo lasagne eet, dan moet ik eigenlijk elke avond anderhalve kilo lasagne klaarmaken om dan een kilo weg te gooien. Hoe idioot is dat getal.

Mogelijk dat men ook voedselverspilling mee rekent die ergens in de voedselverwerking verloren gaat. Maar dan kan je dat op zijn minst vermelden en stoppen met zo betuttelend op te treden en consumenten een schuldgevoel proberen aan te praten. Dan moet je de keten aanpakken.

Wordt het eten dat in de winkels wordt weggesmeten ook daar niet bijgerekend?

Ik eet trouwens geen kg per dag. Weet je wel hoeveel dat is :D

Noscoped420
30 december 2017, 20:48
Is op zich niet zo veel hoor, 1kg zijn 2 van die kleine lasagna's uit de winkel, of zo 2 diepvries schotelkes van Iglo, dat werk ik u weg als ge mij 1 s'middags geeft en 1 s'avonds.

Zowiezo mag je altijd 450-500 gram tellen voor je avond eten want die diepvries schotelkes worden ook berekend als 1 maaltijd en die zijn 450-500 gram, net zoals kleine lasagna's in de winkel, eet je dan s'middags nog een broodje van een broodjeszaak bv als lunch dan zit je ook al vlot op 700-750 gram als je avondeten 500 gram is.

Mijn vriendin eet altijd zo een driehoek sandwich in zo een doosje als lunch, dus zo 2 halve sandwiches in een driehoek in een doosje van bv de Lidl of een benzine station, en die zit vol daarmee tot 19-20u, ik zou terug omliggen om 16u :unsure:

Bloembak
3 januari 2018, 13:50
Wordt het eten dat in de winkels wordt weggesmeten ook daar niet bijgerekend?

Ik eet trouwens geen kg per dag. Weet je wel hoeveel dat is :D

D
Met voedselverwerking bedoel ik dus eigenlijk de hele keten en dus ook de winkels. Mogelijk (ik hoop het) dat ze dat afval ook meerekenen. Maar vertel dat in dat artikel dan.

Mijn frustratie/klacht gaat erom dat men doet alsof het allemaal de schuld van de consument is. Niet toevallig dat dit artikel net voor de feestdagen gepubliceerd wordt. Heel veel middenveldorganisaties en zgn. linkse rakkers op bakfietsen sturen aan op een algemene gedragswijziging van het volk want we maken de planeet kapot etc. :"ah met kerstmis hebt een gigantische feesttafel waarin ge u overeet, of waar wat overschot van gaat zijn. Schaam u! Want kijk eens hoeveel voedsel wordt weggegooid."
Zulke artikels helpen mee dat stigma opbouwen. Alsof mensen niet eens een paar keer per jaar volledig los mogen gaan.

Terwijl met ietwat fatsoenlijk beleid veel meer gerealiseerd kan worden naar mijn mening. Aangezien in de keten veel meer wordt weggegooid dan door de mensen (ben ik van overtuigd).

Genkenaar
3 januari 2018, 19:52
Wij gooien eigenlijk heel weinig weg, misschien zelfs nooit, kan mij de laatste keer al niet meer herinneren dat we iets hebben laten vervallen of deelporties hebben weggegooid.

Wij doen dan ook pas opnieuw inkopen als de voedingskast en frigo bekans helemaal leeg zijn.
Dingen die niet effectief voor een maaltijd gebruikt kunnen worden ofzo natuurlijk niet meegerekend, maar als er nog paar dingen zijn, proberen we daar creatief mee te zijn voordat we weer bijkopen.

We maken ook veel gebruik van onze diepvries ter preventie van vervalling.

citrofenwick
6 januari 2018, 14:48
Het gebeurt soms wel eens dat iets in mijn koelkast vervalt. Of bvb verse groenten die ik niet tijdig kon koken.
Ik ben soms nogal ne chaoot wat da betreft.

Wel gooi ik niets weg. Ik heb een paar scharrelkippen lopen waaraan ik alles geef.

Wortels bvb eten die niet direct op omdat die te hard zijn. Ik had er eens vrij veel over en toen heb ik die met ne pot water een paar uur op de stoof laten staan zodat die wa zacht waren en ze ze wel konden eten :unsure: