PDA

Volledige versie bekijken : Software vraagje over Word 2007

Goodi
5 oktober 2017, 13:02
Ik wil op vraag van mijn vriendenclub een mooi lijst per lid aanmaken, en daar gebruik in word 2007 voor.
Zou als achtergrond het logo van de club willen gebruiken, die wat transparant kan worden aangemaakt, en dan in het word doc gewoon cellen kan aanmaken en tekst kan ingeven.
Wie kan eenvoudig uitleggen hoe ik dit kan doen?
Alvast bedankt.

Exit
5 oktober 2017, 20:22
foto invoegen met tekst doorlopend en dan cellen invoegen die je zet over de foto?

Mangasakka
16 oktober 2017, 00:27
Ik zou dat persoonlijk eerder in Pubisher doen ipv in Word. Maar in Word kan het ook.
Je moet eerst je layout maken, de afmeting en de rest van je document, en een cel zetten daar waar je die hebben wil. Ik neem aan dat je dat kunt... Je gaat in "Verzendlijsten", je creƫrt je cel, of cellen, en je linkt met een Access, Excel of Word namenlijst (of adressenlijst). Als je niet goed weet hoe dat moet, dan ga je even in de Help of in een basis-Wordboek dat je misschien hebt, zoeken hoe de stappen zijn. Het is eenvoudig eens je de truc meehebt.
Je print een voorbeeldje af en kijkt of het mooi is, en op dat voorbeeldje beslis je waar dat logo moet komen.
Je moet dat logo natuurlijk in je pc hebben zitten, onder de vorm van een jpg of een bmp.
Je neemt (als de layout goedgekeurd is) je document weer, en gaat bij "Invoegen" naar "tekstvak". Je krijgt nu een vak kunt en probeert dat precies op de plek te krijgen waar je dat logo wil hebben. (dat is in Word wat meer gepruts met spaties en enters dan in Pub, waar je het gewoon kunt slepen waar je het wil hebben).
Als je het hebt waar het moet zijn, ga je naar je jpg (het logo) en zet het op het klembord. Je gaat naar je document, gaat IN het teksvak staan, en doet "plakken". Als het te groot is moet je het verkleinen tot het netjes in het tekstvak past.
Dan zat er vroeger in Word een mogelijkheid om IN de afbeelding te gaan staan, te rechsklikken en een icoontje aan te klikken dat "doorzichtig maken" of zo heette. Dat zag eruit als een pennetje. Als je in de achtergrond van de afbeelding met dat pennetje klikte, werd die doorzichtig, en zag je de achtergrond van het document er doorheen. Als je document dan dus een bepaalde kleur had, dan kon je je logo op die kleur zetten, of kiezen van niet en de originele achtergrondkleur te behouden. Dat zit er in 2007 niet meer in, maar in Publisher wel nog.
Daarom zou ik met zulke dingen mijn grafische afwerking altijd eerst op een Pub-document maken, en er daarna net als bij Word een verzendlijst mee maken.
Als het er mooi moet uitzien, dan moet je altijd Publisher gebruiken. Daar kan op grafisch gebied immers veel meer dan in Word.

Timmos
17 oktober 2017, 16:36
^ what he says.

Publisher is zoveel krachtiger dan Word. Dat niet meer mensen dat gebruiken. Kan je echt alles mee en je hebt vooral controle over wat er gebeurt. In Word zit dat precies allemaal wat verscholen omdat ze het juist zo dummy-proof willen maken.

Ik denk dat ik Publisher al gebruik sinds v2.0, rond 1997 of zo. Heeft mij nooit in de steek gelaten :D Kan je echt alles mee.

http://www.guidebookgallery.org/pics/splashes/publisher/2.0-french.png