PDA

Volledige versie bekijken : De familienaam doorgeven

Sylverscythe
1 september 2017, 20:03
Ik vroeg mij af wat mensen hier denken van het volgende:

Sinds 1 juni 2014 hebben ouders meerdere opties voor de familienaam van hun kinderen. Men kan kiezen uit de familienaam van de vader, de familienaam van de moeder of een dubbele familienaam. Bij een dubbele familienaam mag zowel de familienaam van de vader als de familienaam van de moeder op de eerste plaats komen te staan. De twee namen worden gescheiden door een spatie en onderscheiden zich van samengestelde namen in de zin dat ze deelbaar zijn en als twee verschillende namen worden aangezien.

In de geboorteakte wordt in zo'n geval gespecificeerd:

"Naam : Durand Peeters op grond van de gemeenschappelijke verklaring van de ouders (eerste deel: Durand; tweede deel: Peeters)"

Nadat een eerste kind uit een gezin een familienaam heeft gekregen, moeten de volgende kinderen uit dat gezin dezelfde (enkele of dubbele) familienaam krijgen.

Indien de ouders geen keuze maken of er geen overeenstemming is, krijgt het kind van rechtswege de achternaam van de vader. Wanneer een of beide ouders een dubbele achternaam hebben kunnen er maximaal 2 achternamen doorgegeven worden. De samenstelling is vrij, waardoor er tot 10 keuzes zijn.

Jarenlang is het in België de gewoonte geweest om de achternaam van de vader door te geven. Persoonlijk vind ik het Spaans/Portugees systeem hierin beter, aangezien zowel de naam van de moeder als van de vader zo wordt doorgegeven (echter verdwijnt de tweede naam wel na een generatie).

Sinds recent kan men dit in België ook dus toepassen, maar wat ik een beetje dwaas vind is dat er geen strikte regel is (dag stambomen). Aangezien hier toch mensen zitten die kinderen hebben, zwangere partners hebben of zelf zwanger zijn, of gewoon een mening bezitten ( :) ) vroeg ik mij af wat jullie mening/plannen hieromtrent zijn?

Edit: Ik realiseer mij nu pas dat niet-traditionele koppels misschien hun keuze niet vinden bij de opties, die mogen gerust hun voorkeur laten blijken.

ashuray
1 september 2017, 20:51
Ik ga de mijne sowieso niet doorgeven. Die word altijd verkeerd geschreven, niemand verstaat mij als ik hem zeg en die van mijn vriend komt vaak voor en klinkt belgischer (mijne is engels)

Mulan
1 september 2017, 20:52
Zwanger nu (en getrouwd) en wij houden het traditioneel. Beide geen korte achternamen, ons kind zou er vet mee zijn als ze dat allemaal moet leren schrijven en als volwassene in kottekes moet beginnen proppen! ;)

Wij hebben 1 vriendenkoppel dat voor de dubbele achternaam is gegaan en beide hebben geen alledaagse achternaam. Dat kind gaat later VEEL haar achternamen mogen spellen! En waarvoor? Om dan toch maar 1 ervan door te kunnen geven aan het nageslacht....
Naam moeder of naam vader snap ik perfect, dubbele achternaam vind ik zelf overkill...

coldplayke
1 september 2017, 21:10
Ik ga de mijne sowieso niet doorgeven. Die word altijd verkeerd geschreven, niemand verstaat mij als ik hem zeg en die van mijn vriend komt vaak voor en klinkt belgischer (mijne is engels)

Voor mij zou het vetgedrukte juist de reden zijn om hem niet de naam van de vader te geven. Maar ieder zijn keuze, natuurlijk.

Tha_nOn
1 september 2017, 21:13
Beetje hetzelfde als Mulan hier. Wij hebben allebei een lange (en zeer gelijkende) achternaam. Ik ging mijn kind echt niet met een dubbele achternaam opzadelen.
De keuze voor zijn achternaam was in ons geval ook eenvoudig, vanuit zijn familiale situatie was dat belangrijker voor hem dus is het traditioneel bij ons.
Ik heb voor de rest geen voorkeur voor wat andere mensen zouden moeten kiezen. All good voor mij.

TNTim
1 september 2017, 21:14
Twee kinderen, beide enkel mijn naam.
Ik krijg de kriebels van al dat politiek correct gedoe.

ashuray
1 september 2017, 21:16
Voor mij zou het vetgedrukte juist de reden zijn om hem niet de naam van de vader te geven. Maar ieder zijn keuze, natuurlijk.

Ja maar de manier waarop ze mijn achternaam soms verkeerd spellen is echt genant

eniac
1 september 2017, 21:26
Voor mij zou het vetgedrukte juist de reden zijn om hem niet de naam van de vader te geven.

Laat mij raden: je gaat ook voor een unieke voornaam? :)

Sylverscythe
1 september 2017, 21:28
Zelf lijkt het Spaanse systeem mij eigenlijk zo slecht niet, maar die hun achternamen zijn meestal wel korter (en in één woord).

Kenny Van den Berghe Van den Broeck zou daarintegen misschien wat overkill zijn...:)

coldplayke
1 september 2017, 21:31
Laat mij raden: je gaat ook voor een unieke voornaam? :)

Ik ben niet van plan mij voort te planten :unsure: Ik persoonlijk zou gewoon niet graag Maes of Peeters of Janssens heten. Niet dat mijn achternaam speciaal is (helemaal niet eigenlijk), maar als er 1 heel erg vaak voorkomende achternaam is en 1 minder vaak voorkomende achternaam (die niet belachelijk is), dan zou ik toch voor de tweede gaan.

Mulan
1 september 2017, 22:43
Kenny Van den Berghe Van den Broeck zou daarintegen misschien wat overkill zijn...:)

Wij hebben soortgelijke achternamen (serieus?? KENNY?? *kots*) en daar komt bij dat we die NU al moeten spellen!
Beeld je dan in dat je mag beginnen: " van met een hoofdletter, den met een n en kleine d, berghe met gh, streepje, van met hoofdletter, den met n en kleine d, broeck met hoofdletter, o-e en c-k en zonder e op het einde! "
Als je dan ook nog eens voor een alternatief gespelde voornaam gaat als Kaileigh, Pheanix, Stecy, Stephen,... Stopt dat kind NOOIT met spellen!
Jan, Leen, Marie, Maarten,.. Is dan simpelweg een noodzaak!

Sarcastr0
1 september 2017, 23:48
Laat mij raden: je gaat ook voor een unieke voornaam? :)Waarom niet, hebben wij ook gedaan.
Veel beter dan de zoveelste Emma, Marie of Lucas.

OT: traditioneel hier, gwn mijne achternaam.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

eniac
1 september 2017, 23:58
Waarom niet, hebben wij ook gedaan.
Veel beter dan de zoveelste Emma, Marie of Lucas.

Geen idee waarom dat "beter" is. Anders, dat wel, maar hoezo beter?

Zolang het maar op iets trekt. Heb zo al genoeg namen gehoord waar ik spontaan medelijden krijg met de kleine, en dat alleen maar omdat de ouders uniek wilden zijn.

Sylverscythe
2 september 2017, 00:02

Zolang het maar op iets trekt. Heb zo al genoeg namen gehoord waar ik spontaan medelijden krijg met de kleine, en dat alleen maar omdat de ouders uniek wilden zijn.

Akkoord. Of een of andere Engelse/Spaanse/whatever naam die dan op zijn plat Nederlands wordt uitgesproken. Misschien vinden sommige mensen dat wel wat, maar ik heb dan toch liever een "klassieker".

Maar ok, de gustibus et coloribus non disputandum est.

glashelder
2 september 2017, 01:42
Edit: Ik realiseer mij nu pas dat niet-traditionele koppels misschien hun keuze niet vinden bij de opties, die mogen gerust hun voorkeur laten blijken.
Ja, 'k weet ook niet goed hoe te antwoorden :D

Maar sowieso mijn naam niet, om dezelfde reden als ashuray. Wordt veel te vaak verkeerd geschreven, ik moet het altijd spellen (tegenwoordig geef ik gewoon mijn pas, da's makkelijker) en die van m'n vriendin is veel duidelijker en kan je bijna niet verkeerd schrijven.

Zou goed kunnen dat ik zelfs haar naam aanneem mochten we ooit trouwen, zodat ik van dat gezever van "twee woorden, met hoofdletter, ou, met een q" etc etc zoals Mulan aangeeft vanaf ben.

Sylverscythe
2 september 2017, 01:52
Ja, 'k weet ook niet goed hoe te antwoorden :D

Maar sowieso mijn naam niet, om dezelfde reden als ashuray. Wordt veel te vaak verkeerd geschreven, ik moet het altijd spellen (tegenwoordig geef ik gewoon mijn pas, da's makkelijker) en die van m'n vriendin is veel duidelijker en kan je bijna niet verkeerd schrijven.

Zou goed kunnen dat ik zelfs haar naam aanneem mochten we ooit trouwen, zodat ik van dat gezever van "twee woorden, met hoofdletter, ou, met een q" etc etc zoals Mulan aangeeft vanaf ben.

Ik vind het altijd wat spijtig als vrouwen, zoals in de Angelsaksische wereld meestal, hun naam verliezen en die van de man aannemen. Ik ben nu zelf wel een man, maar ik zou het toch niet willen. Ik heb zo'n typische Vlaamse naam in drie woorden, waarvan elke variatie van hoofdletters, in één twee of drie woorden, met een n op dit of dat einde, ... bestaat, en ik zou die nu toch niet willen veranderen. Vreemd eigenlijk hoe een mens zich kan vereenzelvigen met een paar woorden.

Mulan
2 september 2017, 06:44
Ik vind het altijd wat spijtig als vrouwen, zoals in de Angelsaksische wereld meestal, hun naam verliezen en die van de man aannemen. Ik ben nu zelf wel een man, maar ik zou het toch niet willen. Ik heb zo'n typische Vlaamse naam in drie woorden, waarvan elke variatie van hoofdletters, in één twee of drie woorden, met een n op dit of dat einde, ... bestaat, en ik zou die nu toch niet willen veranderen. Vreemd eigenlijk hoe een mens zich kan vereenzelvigen met een paar woorden.

Ik neem ook mijn man zijn achternaam niet over, veel te fier op de mijne! :D
MAAR dat komt omdat ik er fier op ben: ik voel me 1 met mijn familie, herken hun karaktertrekken in mezelf, vind dat ze staan voor de goede waarden,...

Wanneer je je niet verbonden voelt met je naam of familie, kan ik perfect begrijpen dat je er met plezier afscheid van neemt! Je zal maar de naam dragen van iemand die nooit in je leven is geweest,uit een familie van marginale idioten komen, of bvb Dutroux (absoluut niet gerelateerd aan Marc!) heten...

Sarcastr0
2 september 2017, 08:09

Akkoord. Of een of andere Engelse/Spaanse/whatever naam die dan op zijn plat Nederlands wordt uitgesproken. Misschien vinden sommige mensen dat wel wat, maar ik heb dan toch liever een "klassieker".

Maar ok, de gustibus et coloribus non disputandum est.Goh, zo 1000 Emma's elk jaar etc ..
Het mag wel iets specialers.

Maar idd ni overdrijven, geen shaniqua's enz ;)

ashuray
2 september 2017, 08:54
Bij ons ist zo dat er 4 mensen met mijn achternaam in België wonen. Mijn broer en 3 vrouwen. Mijn broer is nu 39 en zijn nieuwe vriendin 43 en mijn zus haar kindje heeft de naam van de papa. En mijn tante. Mijn familie naam gaat dus uitsterven in België als wij er niet meer zijn. Heb hier al wel dikwijls over gedacht!

Tha_nOn
2 september 2017, 09:43
Goh, zo 1000 Emma's elk jaar etc ..
Het mag wel iets specialers.

Maar idd ni overdrijven, geen shaniqua's enz ;)

Vroeger was dat zo ja, er was zéér weinig variatie in namen dus dan waren er de paar supervaakvoorkomende. Tegenwoordig kiezen ouders veel meer divers dus zelfs die populaire komen niet zo vaak voor.
In 2016 is Emma bv. 662 gegeven (en dat was de meest populaire meisjesnaam), er worden jaarlijks 60.000 meisjes geboren - niet bepaald spectaculair aantal dus.

(Maar met een klassieke naam kunt ge nog een andere schrijfwijze hebben dan de standaard waardoor ge altijd moet zeggen 'zonder' of met . Ipv .'
Ik ben daar mee opgezadeld en ik heb het mijn zoon (niet bewust) ook aangedaan :'))

Bij ons ist zo dat er 4 mensen met mijn achternaam in België wonen. Mijn broer en 3 vrouwen. Mijn broer is nu 39 en zijn nieuwe vriendin 43 en mijn zus haar kindje heeft de naam van de papa. En mijn tante. Mijn familie naam gaat dus uitsterven in België als wij er niet meer zijn. Heb hier al wel dikwijls over gedacht!
Dat zou ik ergens jammer vinden.

Wettelijk kan dat sowieso niet hier in België (veranderen, mits goede reden, wel natuurlijk. Maar niet n.a.v. huwelijk)
Ge moogt wel in dagelijkse omgang de naam van uw partner bezigen (afspraken maken op die naam, uzelf zo voorstellen,..).

zo moeilijk vind ik uw naam trouwens niet :p

Sarcastr0
2 september 2017, 09:47
Vroeger was dat zo ja, er was zéér weinig variatie in namen dus dan waren er de paar supervaakvoorkomende. Tegenwoordig kiezen ouders veel meer divers dus zelfs die populaire komen niet zo vaak voor.
In 2016 is Emma bv. 662 gegeven (en dat was de meest populaire meisjesnaam), er worden jaarlijks 60.000 meisjes geboren - niet bepaald spectaculair aantal dus.

(Maar met een klassieke naam kunt ge nog een andere schrijfwijze hebben dan de standaard waardoor ge altijd moet zeggen 'zonder' of met . Ipv .'
Ik ben daar mee opgezadeld en ik heb het mijn zoon (niet bewust) ook aangedaan :'))Ach de onze worden ook altijd verkeerd begrepen en geschreven :)

Mefke
2 september 2017, 15:41
Vind het een onnozele maatregel. Waar ons politiekers hen toch mee bezig houden, iets dat niet gevraagd wordt door het volk. Als ze hen dan ook nog eens met de echte problemen gaan bezighouden... De hoeveelheid mensen die er voor kiezen is dan ook naar de magere kant geweest de voorbije jaren.
Wij waren bij de eersten die de mogelijkheid tot kiezen hadden enkele jaren terug, maar gekozen om mijn naam te behouden. Vrouw zou wel gewild hebben haar naam te geven maar schoonouders waren daar ook niet voor te vinden. Dubbele naam hebben we nooit overwogen. Kleine gaat 1000en keren die naam op allerlei formulieren moeten zetten dus kun je hem maar beter een lange dubbele vermijden. Zelfs voornaam hebben we zo kort mogelijk genomen om die reden.
En ik vrees voor binnen enkele generaties als je ziet dat er tot 10 mogelijkheden zijn bij 2 ouders met dubbele namen dan zal het nog een plezant werk worden om ooit een stamboom of de oorsprong van uw familie te gaan opzoeken.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

StanTem
2 september 2017, 18:19
Heb 2 kinderen en beiden dragen ze mijn naam.
We hebben er zelfs niet aan gedacht om eventueel beide namen te gebruiken.

glashelder
3 september 2017, 20:01
Wettelijk kan dat sowieso niet hier in België (veranderen, mits goede reden, wel natuurlijk. Maar niet n.a.v. huwelijk)
Ge moogt wel in dagelijkse omgang de naam van uw partner bezigen (afspraken maken op die naam, uzelf zo voorstellen,..).

zo moeilijk vind ik uw naam trouwens niet :p
Oh, dacht dat dat wel kon.

Mijn naam in combinatie met mijn voornaam is ook lastig, ze denken dan altijd dat een deel van mijn achternaam een deel van mijn voornaam is :ironic: En mijn voornaam moet ik al spellen, mijn achternaam ook nog eens. Dus da's eigenlijk alleen maar lastig allemaal.

coldplayke
3 september 2017, 20:36
Maar heb je niet voor bijna alle namen verschillende spellingswijzen? Mijn voor- en achternaam hebben ook alternatieve schrijfwijzen, dus ik moet ze ook altijd spellen, maar ik vind dat eigenlijk niet zo'n probleem. Ik ga er gewoon vanuit dat de overgrote meerderheid van de mensen hun naam moet spellen, hoe veelvoorkomend hun naam ook is.

zarathustra
6 september 2017, 11:22
Kinderen hebben mijn achternaam hier in Noorwegen en vriendin zou mijn naam nemen moesten we trouwen. En dat laatste is niet mijn idee maar dat is hier +/- de default

Pompi
6 september 2017, 11:46
Mijn achternaam is voortgezet en dat maakt mij enigzins bitterweinig uit.

Ik had veel liever de naam van mijn moeder gedragen, en als er budget was geweest dan was dat alleszins ook zo geweest.
Ik ken niemand van mijn vaders kant, hij is er tijdens mijn jeugd nooit geweest, die familie doet me dus niets.

De naam van mijn moeder zal echter uitsterven tenzij een van mijn nichten hun man overtuigd krijgt om de naam voort te zetten.
Bij mijn vriendin hetzelfde, al is er wel een waterkans dat haar broer ooit kinderen heeft, maar ik sta daar zeker open om hen de naam van haar familie te geven.

Sonny Crockett
6 september 2017, 13:23
Een goede zaak dat dit mogelijk is geworden, om beide namen door te geven.
Had al veel langer gemogen.

nixie
6 september 2017, 13:53
Er zijn er maar 5 ofzo in België met mijn familienaam.
Ik ken er 3 van (including myself)
Ik zou dus wel graag mijn familienaam voortzetten.

Lakigigar
6 september 2017, 14:18
Je kan ook zo een domme naam geven zoals

Pieter-Jan Janssens Peeters

Lakigigar
6 september 2017, 14:21
Ik geef er wel de voorkeur aan mijn familienaam niet door te zetten (te gewoon en eigenlijk voel ik me geen familie bij hen dus wil ik het niet doorzetten.), dus mijn toekomstige mag in haar handjes klappen.

Lakigigar
6 september 2017, 14:43
En bij voornamen wil ik graag meer invloed bij meisjesnamen en zij krijgt die dan bij jongensnamen omdat ik toch geen naam voor een jongen zou kunnen verzinnen.

Bij meisjes had ik gedacht aan:
Maika
Elle
Maia
Lily (deze wil ik het liefst)
Elien
Emma (blijkbaar wordt die heel veel gekozen nu, dus toch niet.)
Hannah
Lize
Mila

jongens
Leander
Liam
Ezra
Sebastien
Skyler

Ik wil graag een l, z, m in de naam.

Fredddy
6 september 2017, 15:11
Wat een droomman.

Archaos
6 september 2017, 18:33
Kon ons eigenlijk niet veel schelen, dus hebben we het gewoon standaard gehouden (mijn achternaam dus).

Een dubbele achternaam geven, is je kind echt wel pesten :p

Freya
6 september 2017, 20:59
Ik vind het wel goed dat we nu de mogelijkheid hebben om de familienaam van de moeder door te geven. Ik kan mij wel situaties inbeelden waarbij mensen daarvoor zouden kiezen (slechte relatie met de vader, familienaam van de vader is iets schaamtelijks of te ingewikkeld, ...)

Die dubbele achternamen vind ik praktisch gezien inderdaad ook nogal onnozel. Geen idee waarom ze dat vanuit de regering ineens wouden forceren, wie zat daar nu op te wachten? Veel achternamen bestaan al uit 2 of 3 woorden, met wat voor gedrochten van namen zouden die kinderen dan inderdaad wel niet zitten. Dat geraakt op geen enkel formulier, en in praktijk ga je na een tijd dan toch enkel die eerste familienaam gebruiken. Maar soit, wel tof dat de mogelijkheid er is voor zij die dat willen.