PDA

Volledige versie bekijken : Zonnecreme of gewoon minder in de zon

SideShow
19 juni 2017, 11:08
Heeft zonnecrème eigenlijk nut als je gewoon de tijd die je in de zon spendeert beperkt?
Ik beperk mijn "zonnesessies" meestal van 10 tot 30 minuten, maximaal enkele keren per dag.
Ik heb huidtype 2 (ben redelijk wit van nature en ben blond).
Is het niet gewoon veel beter om voor korte momentjes de zon op te zoeken, dan al dat smeren? Of mis ik iets?
Ik gebruik wel aftersun.

Lulukai
19 juni 2017, 12:02
Zonnecrème houdt UV stralen tegen, hetgeen dat net schadelijk is en je huid ook doet verouderen.
After sun doet daar niets voor.
Desnoods een lagere factor, maar sowieso smeren.

Mulan
19 juni 2017, 12:43
Zo interpreteer Ik jouw vraag :

"Is het nuttig mij met plakkerig spul in te smeren dat mij kan beschermen tegen kanker? Ik smeer me nadien wel altijd in met plakkerig spul dat verkoelt en enkel dient om de gevolgen van die kankerstralen te verlichten. "

No brainer....

Powerwing
19 juni 2017, 12:52
Uit de zon blijven is de boodschap. Doe een terrasje 's avonds wanneer de zon verdwenen is...
Vandaag, de voorbije week en de komende week kutweer. Punt. Heerlijk cinemaweer, maar moet helaas werken.

Jonas89
19 juni 2017, 13:04
Ik gebruik altijd zonnespray met tan optimizing

Bloembak
19 juni 2017, 13:25
Als je niet wil smeren, blijf je beter weg uit de zon. Ook voor de korte momentjes.
Als je niet wil smeren, maar wel jezelf wil beschermen, kan je ook voor een vernevelende spray gaan die minder vettig is.

SideShow
19 juni 2017, 14:47
Zo interpreteer Ik jouw vraag :

"Is het nuttig mij met plakkerig spul in te smeren dat mij kan beschermen tegen kanker? Ik smeer me nadien wel altijd in met plakkerig spul dat verkoelt en enkel dient om de gevolgen van die kankerstralen te verlichten. "

No brainer....

Maar ik bescherm mij door niet lang in de zon te zitten. Daarbij heb ik niet per se problemen met "vettig spul".
Ik vraag me gewoon af als het een meerwaarde biedt om je alsnog in te smeren als je maar af en toe een poosje in de zon gaat.

utred?
19 juni 2017, 15:17
Ja.

Lulukai
19 juni 2017, 15:46
Zonnecrème houdt UV stralen tegen, hetgeen dat net schadelijk is en je huid ook doet verouderen.
After sun doet daar niets voor.
Desnoods een lagere factor, maar sowieso smeren.
I repeat.

De stralen blijven schadelijk e, of da nu voor 15minx4 is of voor 1h, zelfde stralingsblootstellingen.
Enkel gaat ge minder snel verbranden.

Altijd. Smeren.

Put_met_keren
19 juni 2017, 16:08
Ik blijf beter uit de zon. Zelfs als ik mij regelmatig insmeer met factor 50 verbrand ik nog.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Liesbet28
19 juni 2017, 16:53
ALTIJD zonnecrème gebruiken, ook al is het maar om 5 minuten in de zon te zitten.

Gatsu
27 juni 2017, 12:52
Wel wat afhankelijk van hoe hoog de temperaturen zijn maar als je gewoon bij hoge temperaturen 10 a 15 minuten in de zon blijft zou ik daarvoor geen zonnecrème gebruiken. Voor langere perioden wel natuurlijk.

Gonzo the Great
26 juli 2017, 22:48
How the sun sees you (https://www.youtube.com/watch?v=o9BqrSAHbTc)

ashuray
27 juli 2017, 19:03
Overlaatst gaan vissen en mij om het uur ingesmeerd met ne 50 en nog verbrand..tips?

WeedJunk
27 juli 2017, 19:13
In principe moet ge dagelijks 15min in de zon doorbrengen, zodat ge Vit D3 aanmaakt en zo Calcium kunt metaboliseren.

Overlaatst gaan vissen en mij om het uur ingesmeerd met ne 50 en nog verbrand..tips?

Lange, UV werende kledij :unsure:

Sooth Awful
27 juli 2017, 19:41
Die hele zonnecreme-manie begint stillekesaan wel lachwekkende hoogtes aan te nemen. Tot 10 jaar geleden smeerden praktisch niemand zich in, nu is het ineens "ah ge gaat huidkanker krijgen van die 7 minuten in de zon". Als ge onder de zonnebank gaat, niet dag in dag ligt te bakken in de zon, de middagzon schuwt en gedurende korte tijd blootgesteld wordt aan zon is er geen enkel probleem.
Huidkanker is vooral het gevolg van meerderde huisverbrandingen (en dan vooral in de kindertijd). Lange periodes in de zon verblijven zonder te verbranden zijn véél minder schadelijk.
Dat uva uw huid veroudert is juist, maar ook opnieuw is dat enkel enorm het geval wanneer je dag in dag uit ligt te bakken en vaak verbrandt. Van korte periodes in de zon komen zonder zonnecreme gaat ge echt niet sneller verouderen.

Zie maar eerst dat ge stopt met roken, élke dag gezond eet, elke dag je gezicht reinigt en exfolieert, en kom dan nog maar eens terug als je bang bent van vroegtijdige huidveroudering door die paar minuten in de zon.

ashuray
27 juli 2017, 19:46
In principe moet ge dagelijks 15min in de zon doorbrengen, zodat ge Vit D3 aanmaakt en zo Calcium kunt metaboliseren.

Lange, UV werende kledij :unsure:

Als het warm is is da ni echt te doen :D ik ben zon blond bleek type..dus ik krijg altijd het advies om binnen te blijven en dan de commentaar dat ik is buiten moet komen omdat ik precies een vampier ben

Sooth Awful
27 juli 2017, 19:50
Als het warm is is da ni echt te doen :D ik ben zon blond bleek type..dus ik krijg altijd het advies om binnen te blijven en dan de commentaar dat ik is buiten moet komen omdat ik precies een vampier ben

Als je een bruin kleurtje wil, is het slechtste wat je kan doen in de zon komen. Tegenwoordig is er een heel arsenaal aan goede self tanners voor alle soorten huidtypes beschikbaar, probeer dat eens.

ashuray
27 juli 2017, 19:58
Als je een bruin kleurtje wil, is het slechtste wat je kan doen in de zon komen. Tegenwoordig is er een heel arsenaal aan goede self tanners voor alle soorten huidtypes beschikbaar, probeer dat eens.

Ik wil nie perse een bruine kleur..ik wil gewoon kunnen buiten komen als het goed weer is zonder zo hard te verbranden dat ik blaasjes krijg zelfs na een 50 te smeren

Apple
27 juli 2017, 20:16

Ik ben vorige week geweest omdat ik in augustus naar Madrid ga en het daar waarschijnlijk 40 graden zal zijn, ik ga er wel niet op het strand gaan liggen (dat hebben ze daar ook niet maar tis maar als voorbeeld datk dat geef) maar ik zei tegen die vd apotheek ik ga veel rondketsen en zal wel vaak knal erin lopen en ik verbrand heel snel zei ik en ze zei om het volgende te kopen (zie foto);

Deze moet ik 1 keer goed aansmeren, vergeet niet als je bepaalde delen niet goed insmeert of zou vergeten zijn tja.... En dat spel is zelfs waterbestending en voor een hele dag goed ook, ik heb dat vroeger al eens aangedaan en idd, die zonnecreme was de top, ik was niet verbrand, alleen wat rood aan mijn ogen omdat ik daar niet ingewreven had (en ik had geen klak op omdat het tijdens het zwemmen was).
Dus ook al zwemde ik, geen probleem, ik was niet verbrand.

http://i.imgur.com/TAR7s2O.jpg

Vele maken de fout door te denken een 50 is beter dan een 30 maar dat blijkt dus niet altijd het geval te zijn.
Ze vroeg me ook ga je gewoon dus aan het strand gewoon blijven liggen en zo in de zon; anders ging die me wel ene van factor 50 meegeven en om de 2 uren insmeren al snap ik niet wrm ze mij dat dan zou laten kopen als die van nu bij goed insmeren ne hele dag gewoon goed is? Maar bon, ik heb der vertrouwen in.

Ga eens naar de apotheek en toon eens mijne foto aan hen en vraag hen eens of dat oke is voor u of niet ;).

Sooth Awful
27 juli 2017, 20:24
Ik wil nie perse een bruine kleur..ik wil gewoon kunnen buiten komen als het goed weer is zonder zo hard te verbranden dat ik blaasjes krijg zelfs na een 50 te smeren

Regelmatig smeren, de middagzon (tussen 11 en 16 uur) vermijden en vaak in de schaduw gaan staan.

Een bleke huid heeft z'n voordelen en z'n nadelen.

Bloembak
27 juli 2017, 21:07
Ik heb gelezen dat de factor nauwelijks een impact heeft op de mate van bescherming, maar vooral op de tijdsduur van bescherming.

Dus concreet:
- Een factor 15 neemt algemeen zo'n 92% van de schadelijke stralen weg. Een factor 50 kan zelfs tot 98% van de schadelijke stralen tegenhouden. Nauwelijks een verschil dus.
- Een factor 15 zal de tijd die je huid nodig heeft om te verbranden verlengen met factor 1,5. Iemand die pas na 4u in volle zon wat begint te verbranden, kan mits regelmatig bijsmeren dus 6u in de zon zitten en dan pas beginnen verbranden. Echter, iemand met huidtype 1 die pakweg na een half uur in volle zon al begint te verbranden, is dus niet veel met factor 15 en verlengt zijn ok-periode maar tot 45min. Smeert die persoon geregeld factor 50 ipv factor 15, dan zal die zijn zonneperiode kunnen verlengen tot 2,5u (factor maal 5!). Natuurlijk is die 2,5u nog steeds niet zoveel en vaak te weinig als je op vakantie/festival/... bent.
Dus zoveel mogelijk de schaduw opzoeken, geen naaktloperij, smeren, ...

Mijn huid verdraagt ook niets, maar ik heb wel knappe sproeten.

Sooth Awful
27 juli 2017, 23:24
Ik heb gelezen dat de factor nauwelijks een impact heeft op de mate van bescherming, maar vooral op de tijdsduur van bescherming.

Dus concreet:
- Een factor 15 neemt algemeen zo'n 92% van de schadelijke stralen weg. Een factor 50 kan zelfs tot 98% van de schadelijke stralen tegenhouden. Nauwelijks een verschil dus.
- Een factor 15 zal de tijd die je huid nodig heeft om te verbranden verlengen met factor 1,5. Iemand die pas na 4u in volle zon wat begint te verbranden, kan mits regelmatig bijsmeren dus 6u in de zon zitten en dan pas beginnen verbranden. Echter, iemand met huidtype 1 die pakweg na een half uur in volle zon al begint te verbranden, is dus niet veel met factor 15 en verlengt zijn ok-periode maar tot 45min. Smeert die persoon geregeld factor 50 ipv factor 15, dan zal die zijn zonneperiode kunnen verlengen tot 2,5u (factor maal 5!). Natuurlijk is die 2,5u nog steeds niet zoveel en vaak te weinig als je op vakantie/festival/... bent.
Dus zoveel mogelijk de schaduw opzoeken, geen naaktloperij, smeren, ...

Mijn huid verdraagt ook niets, maar ik heb wel knappe sproeten.

Het probleem is dat rond het middaguur en naarmate dat aarde meer en meer opwarmt, de uv index steeds hoger ligt. Tijdens die 'hittegolf' in juni kwam de uv index in België al tot 8 (op een schaal tot 10), dus mensen die snel verbranden kunnen zelfs met een factor 50 maar max. een uur in de zon blijven ofzo.

ashuray
28 juli 2017, 07:19
Ik ben vorige week geweest omdat ik in augustus naar Madrid ga en het daar waarschijnlijk 40 graden zal zijn, ik ga er wel niet op het strand gaan liggen (dat hebben ze daar ook niet maar tis maar als voorbeeld datk dat geef) maar ik zei tegen die vd apotheek ik ga veel rondketsen en zal wel vaak knal erin lopen en ik verbrand heel snel zei ik en ze zei om het volgende te kopen (zie foto);

Deze moet ik 1 keer goed aansmeren, vergeet niet als je bepaalde delen niet goed insmeert of zou vergeten zijn tja.... En dat spel is zelfs waterbestending en voor een hele dag goed ook, ik heb dat vroeger al eens aangedaan en idd, die zonnecreme was de top, ik was niet verbrand, alleen wat rood aan mijn ogen omdat ik daar niet ingewreven had (en ik had geen klak op omdat het tijdens het zwemmen was).
Dus ook al zwemde ik, geen probleem, ik was niet verbrand.

http://i.imgur.com/TAR7s2O.jpg

Vele maken de fout door te denken een 50 is beter dan een 30 maar dat blijkt dus niet altijd het geval te zijn.
Ze vroeg me ook ga je gewoon dus aan het strand gewoon blijven liggen en zo in de zon; anders ging die me wel ene van factor 50 meegeven en om de 2 uren insmeren al snap ik niet wrm ze mij dat dan zou laten kopen als die van nu bij goed insmeren ne hele dag gewoon goed is? Maar bon, ik heb der vertrouwen in.

Ga eens naar de apotheek en toon eens mijne foto aan hen en vraag hen eens of dat oke is voor u of niet ;).

Ooh bedankt die ga ik straks is hale. Soms is er ook gewoon geen optie om uit de zon te blijven (Graspop bv) en dan is goeie zonnecrème echt een must. Ik dacht dat 50 goed was omdat die voor kindjes gebruikt word

Apple
28 juli 2017, 10:39
Ooh bedankt die ga ik straks is hale. Soms is er ook gewoon geen optie om uit de zon te blijven (Graspop bv) en dan is goeie zonnecrème echt een must. Ik dacht dat 50 goed was omdat die voor kindjes gebruikt word

Voor je dus koopt eerst info vragen aan de apotheek e.
Ik weet van veel jaren geleden nog dat dat straf gerief is en doordat ik overal goed had ingesmeerd ook niet verbrand was en het was goed voor een hele dag.

Lila.
28 juli 2017, 10:49

Ik ben ook blond en bleek. Ik word maar héél geleidelijk aan bruin (en bruin kan je dat dan ook niet echt noemen, eerder 'lichtjes getint' :)) en sta dan vol met sproetjes. Ik gebruik altijd sunblock en zelfs in die gure hersft- en wintermaanden gebruik ik een dagcrème met een spf van min. 15. Ik probeer 's middags ook zo weinig mogelijk buiten te komen, tenzij voldoende bedekt en/of ingesmeerd.

Ik zweer bij 'zinc sticks' waarvan ik in Australië eens een hele voorraad heb ingeslagen (hier ben ik ze nog niet tegengekomen). Je kan die zelfs in kleurtjes krijgen. :) Het handige aan die zinc sticks is dat je heel goed kan zien wanneer je je terug moet insmeren. Het lastige is dat je heel goed kan zien wanneer je je terug moet insmeren. :p

Lila.
28 juli 2017, 10:51
Oh ja, zeker een hoedje of pet ofzo dragen! En als je in bikini of badpak rondloopt vergeet dan ook niet onder je zwemkledij te smeren. :unsure:

ashuray
28 juli 2017, 11:27
Oh ja, zeker een hoedje of pet ofzo dragen! En als je in bikini of badpak rondloopt vergeet dan ook niet onder je zwemkledij te smeren. :unsure:

Hoedje of pet doe ik altijd sowieso. Ik ben is 1x doorbrand op mijn neus en sindsdien heeft die maar 5 min zon nodig om al knal rood te zien. Onder de zwemkleding had ik niet aan gedacht bedankt voor de tip!

Ik word altijd rood of lichtjes getint en dan pel ik daarna af. Mijn benen veranderen helemaal niet van kleur ik krijg daar enkel sproetjes op als die zon zien

IlluminatiMess
28 juli 2017, 11:54
elke dag je gezicht reinigt en exfolieert

0.o

Sooth Awful
28 juli 2017, 12:50
0.o

"Huidverzorging".

Genoeg wetenschappelijk verantwoorde literatuur over te vinden die letterlijk zegt dat een goede huidverzorging (en nee, dat is niet alleen wat water in uw gezicht spetsen) wel degelijk een anti-aging effect heeft en vroegtijdige huidveroudering helpt voorkomen.

Daarnaast is het ook een feit dat mannen minder snel verouderen (minder snel en minder rimpels krijgen) dan vrouwen, omdat onze huid dikker en vetter is.

Je kan natuurlijk ook gewoon shitty genes hebben waardoor je er op je 40e al als een haarloze balzak uitziet. :D

Sooth Awful
28 juli 2017, 12:56

Toch wel 2 dinges op aan te merken:
- een duurdere zonnecreme is niet per se beter. In alle zonnecremes zit quasi hetzelfde, alleen door het merk betaal je veel meer. Op het internet zijn er genoeg 'rapporten' te vinden over welke zonnecremes goed zijn en welke niet, en je zal verschieten dat vaak de duurste zonnecremes het slechtste scoren.
- geen enkele zonnecreme is compleet waterbestendig. Altijd terug insmeren is de boodschap.

Lila.
28 juli 2017, 13:55
Ik word altijd rood of lichtjes getint en dan pel ik daarna af. Mijn benen veranderen helemaal niet van kleur ik krijg daar enkel sproetjes op als die zon zien

De weinige keren dat ik verbrand ben, smeer ik een superdikke laag aftersun (maar echt héél dik; mijn huid is dan volledig wit door de crème) die ik eerst volledig laat intrekken en daarna smeer ik er nogmaals zo'n dikke laag op. En vlak voor het slapengaan nog eens.
Dat zou je dan best herhalen tot de roodheid is veranderd naar een minder rood kleurtje en normaal gezien zou je dan niet meer mogen vervellen. :)

Powerwing
31 juli 2017, 11:16
Ik vermijd de zon. En ik doe elke dag een rituele dans in afwachting van de herfst...

Preske
31 juli 2017, 22:57
Hoedje of pet doe ik altijd sowieso. Ik ben is 1x doorbrand op mijn neus en sindsdien heeft die maar 5 min zon nodig om al knal rood te zien. Onder de zwemkleding had ik niet aan gedacht bedankt voor de tip!

welke natuurlijke haarkleur hebt ge?