PDA

Volledige versie bekijken : Zonnepanelen

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

Elke1988
31 mei 2017, 15:19
Kent er iemand een goei zonnepanelen installeur? (voor in Limburg)

Is om te zien voor de plaatsing en kostprijs.
En wat zijn de voordelen ervan.

Renegadexxripxx
31 mei 2017, 20:08
Niet doen... Het grote voordeel is ee al lang vanaf. 4kwp is al snel 8k kost. Je betaald al vlot 350 euro zonder btw per jaar voor het hebben van zonnepanelen.

Vanaf 2019 dacht ik gaat de vaste kost zwaar omhoog.

Je moet dan ook kijken wat het aandeel van de energie u kost. De rest zullen ze later onafhankelijk of je nu zonnepanelen hebt toch proberen u nog te laten dokken. Ze zullen hun prijsschema daar wel op aanpassen.

Caracalla
31 mei 2017, 20:37
Goh, zolang de gewone tellers er nog zijn, is dat al een pluspunt.
Daarnaast gaat het capaciteitstarief beduidend goedkoper zijn dan de taks die je nu op je panelen betaalt, want iedereen gaat dat capaciteitstarief moeten betalen.

Je moet gewoon voor jezelf uitmaken als de investering het waard is of niet.

Renegadexxripxx
31 mei 2017, 21:02
Goh, zolang de gewone tellers er nog zijn, is dat al een pluspunt.
Daarnaast gaat het capaciteitstarief beduidend goedkoper zijn dan de taks die je nu op je panelen betaalt, want iedereen gaat dat capaciteitstarief moeten betalen.

Je moet gewoon voor jezelf uitmaken als de investering het waard is of niet.
Je betaald capaciteitstarief en huidige kost voor zonnepanelen. Die huidige belasting onkosten valt dan niet weg.

Enige functie van het capaciteitstarief is invoering van een basis vaste kost die iedereen moet betalen ongeacht wat je verbruikt.

Enigste voordeel van zonnepanelen is dat je uw teller kan laten terugdraaien terugdraaien. Maar nut zal zwaar gekoppeld zijn aan de kost voor elektriciteit en dat is koffiedik kijken...

Elke1988
31 mei 2017, 21:27
Ow ok, Wou het cadeau doen voor mij ma.

Als er bijna geen voordeel meer is. is het dan ook niet meer waard kijkt het

Caracalla
31 mei 2017, 21:45
Je betaald capaciteitstarief en huidige kost voor zonnepanelen. Die huidige belasting onkosten valt dan niet weg.

Enige functie van het capaciteitstarief is invoering van een basis vaste kost die iedereen moet betalen ongeacht wat je verbruikt.

Enigste voordeel van zonnepanelen is dat je uw teller kan laten terugdraaien terugdraaien. Maar nut zal zwaar gekoppeld zijn aan de kost voor elektriciteit en dat is koffiedik kijken...

Capaciteitstarief zou dan weldegelijk het prosumententarief vervangen.
Trouwens, ze moeten toch iets doen als ze de kerncentrales gaan sluiten, zoveel CO2 minder moeten uitstoten, enz enz...
Elektriciteit wordt ook elk jaar duurder, dus ook dat steek je weer in je zakken.

TNTim
31 mei 2017, 21:46
Een zonnepaneelinstallatie van 10.000€ - 15.000€ als cadeau? :eek:

vanrumst
31 mei 2017, 21:53
Je gaat er nog steeds je voordeel uithalen, prijzen van panelen zijn op laagste punt sinds ooit. Energieprijzen blijven maar stijgen.
Wat de tax in de toekomst gaat inhouden is natuurlijk nog wat afwachten :).

Heb ze zelf gelukkig nog gelegd wanneer je er certificaten voor kreeg.

bosic
31 mei 2017, 22:35

Vergis je je niet en bedoel je misschien een zonnebank?

Epyon
31 mei 2017, 22:48

Na isolatie en zuinige verwarming toch nog de beste investering die je kan doen, zeker nu er - eindelijk - een vastgelegd regulerend kader is. Op dit moment haal je er een financieel rendement mee van 5 à 7%, dus nog altijd een pak beter dan een spaarrekening. Dat is nog zonder rekening te houden met stijgende elektriciteitsprijzen en de afschaffing van het prosumententarief. Het aantal zonnepanelen is dit jaar overigens verdubbeld, er is echt weer een kleine rush op gekomen.

Je wacht er best niet te lang mee, want de slimme meter komt er aan. Mensen met zonnepanelen kunnen tot 2020 opteren om de functionaliteit van de slimme meter uit te schakelen, wat je rendement ten goede komt.

Voor objectieve informatie, check o.a. Home - Energiesparen (http://www.energiesparen.be/) .

Renegadexxripxx
31 mei 2017, 22:59
Capaciteitstarief zou dan weldegelijk het prosumententarief vervangen.
Trouwens, ze moeten toch iets doen als ze de kerncentrales gaan sluiten, zoveel CO2 minder moeten uitstoten, enz enz...
Elektriciteit wordt ook elk jaar duurder, dus ook dat steek je weer in je zakken.
Ik betaal nu ook geen prosumententarief. Ik betaal een taks op mijn omvormer. Op het vermogen ervan. En die tax blijft behouden. Zelfs met het capaciteitstarief. Zie het zonnestraal forum.

Blijft een slechte investering waarop op elk moment taxen zullen gehoffen worden wanneer er weer maar eens geld nodig is.

Ik verwacht dan ook dat er achteraf nog wel een subsidiepolitiek zal voorzien worden. Maar dat maakt het nog geen goede investering. Enkel een nieuwe cash koe voor de overheid...

LSDsmurf
31 mei 2017, 23:07
Een zonnepaneelinstallatie van 10.000€ - 15.000€ als cadeau? :eek:

Tegenwoordig eerder 5500EUR voor 4000Wp, maar nog altijd veel voor een cadeau natuurlijk.

Epyon
1 juni 2017, 00:52
Tegenwoordig eerder 5500EUR voor 4000Wp, maar nog altijd veel voor een cadeau natuurlijk.
Eerder in die prijsrange idd. Het blijft een goede investering, zeker nu er een definitief regulerend kader is.

Manu
1 juni 2017, 06:44
Ik betaal nu ook geen prosumententarief. Ik betaal een taks op mijn omvormer. Op het vermogen ervan. En die tax blijft behouden. Zelfs met het capaciteitstarief. Zie het zonnestraal forum.

Blijft een slechte investering waarop op elk moment taxen zullen gehoffen worden wanneer er weer maar eens geld nodig is.

Ik verwacht dan ook dat er achteraf nog wel een subsidiepolitiek zal voorzien worden. Maar dat maakt het nog geen goede investering. Enkel een nieuwe cash koe voor de overheid...
Die tax op je omvormer is het prosumententarief.

Mensen die nu nog PV installeren genieten zeker nog 15 jaar het recht van de terugdraaiende teller of gelijkaardig. Vrij waarschijnlijk heb je de installatie tegen dan al ruim terugverdiend, en panelen gaan al zeker 25 jaar mee. Een omvormer zal je in die periode waarschijnlijk 1 keer moeten vervangen.
Zoals Epyon al zei draait het financiële plaatje dus mooi rond. Voorts kan je tegenwoordig heel makkelijk en goedkoop financieren, dus dan voel je de investering nog amper. En dan de groene gedachte natuurlijk ;)

NotoriousP
1 juni 2017, 07:56

Dit hoort vooral thuis onder Economie & Recht...

Kost trouwens ook maar eventjes googlen om zoiets te weten te komen.

Renegadexxripxx
1 juni 2017, 08:25

Mensen die nu nog PV installeren genieten zeker nog 15 jaar het recht van de terugdraaiende teller of gelijkaardig. Vrij waarschijnlijk heb je de installatie tegen dan al ruim terugverdiend, en panelen gaan al zeker 25 jaar mee. Een omvormer zal je in die periode waarschijnlijk 1 keer moeten vervangen.
Zoals Epyon al zei draait het financiële plaatje dus mooi rond. Voorts kan je tegenwoordig heel makkelijk en goedkoop financieren, dus dan voel je de investering nog amper. En dan de groene gedachte natuurlijk ;)
Dan valt dat dus niet weg. Stond duidelijk p dat forum en in die documenten die er besproken worden.

Epyon meldde hiernaast dat het maar was tot 2020. Ik dacht ook voor 15 jaar, maar regels durven al eens veranderen. En ik heb er eigenlijk niet veel vertrouwen in.

Hiernaast dien je een omvormer te vervangen elke 6 tot 7 jaar. Gemiddeld he.

Wanneer dan ook nog eens de verplichting voor een thuisbatterij en verplichte ontkoppeling van het net er gaat komen.... En die verwacht ik dat er na 2020 nog gaat komen is het helemaal finito.

Dan mag men nog zoveel goed nieuws verhaaltjes doorgeven... Maar het voordeel is beperkt. Enkel wanneer je excessieve bedragen betaald is het de moeite waard. Voor de gemiddelde verbruiker gaat dat voordeel beperkt zijn tov de andere risico's en verplichtingen.

JPV
1 juni 2017, 09:46
conceptnota van Tommelein, maar vooralsnog geen wet: 404 - Sorry, deze pagina werd niet gevonden | VREG (http://www.vreg.be/nl/slimme-meters#4)

Elke1988
1 juni 2017, 11:23

Wat betaal je dan maandeijks voor je verbruik en tax dan? Als ik dat mag vragen.

Epyon
1 juni 2017, 11:52
Dan valt dat dus niet weg. Stond duidelijk p dat forum en in die documenten die er besproken worden.
Prosumententarief zal wegvallen als je de functionaliteit van de slimme meter gebruikt, dat is toch de intentie van Tommelein.

Epyon meldde hiernaast dat het maar was tot 2020. Ik dacht ook voor 15 jaar, maar regels durven al eens veranderen. En ik heb er eigenlijk niet veel vertrouwen in.
Die 15 jaar telt vanaf 2020. Als je dus vroeger legt kan je nog enkele jaren extra van de terugdraaiende teller genieten.

Hiernaast dien je een omvormer te vervangen elke 6 tot 7 jaar. Gemiddeld he.
Gemiddeld om de 11 jaar.

Wanneer dan ook nog eens de verplichting voor een thuisbatterij en verplichte ontkoppeling van het net er gaat komen.... En die verwacht ik dat er na 2020 nog gaat komen is het helemaal finito.
Dat zijn drogredenen. Als je je daarom zorgen maakt dan hoop ik dat je geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen alcohol drinkt, geen spaarrekening aanhoudt en geen geld belegt. Want daar pakt de overheid je nog veel harder, zeker in de toekomst, dan met enkele zonnepaneeltjes hoor.

sandervdw
1 juni 2017, 12:11
Prosumententarief zal wegvallen als je de functionaliteit van de slimme meter gebruikt, dat is toch de intentie van Tommelein.

Die 15 jaar telt vanaf 2020. Als je dus vroeger legt kan je nog enkele jaren extra van de terugdraaiende teller genieten.

Gemiddeld om de 11 jaar.

Dat zijn drogredenen. Als je je daarom zorgen maakt dan hoop ik dat je geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen alcohol drinkt, geen spaarrekening aanhoudt en geen geld belegt. Want daar pakt de overheid je nog veel harder, zeker in de toekomst, dan met enkele zonnepaneeltjes hoor.

Dus je hebt de keuze tussen nog 15 jaar met terugdraaiende meter te werken en prosumententarief te betalen (900 euro/jaar bij ons)
OF
de slimme meter te gebruiken en niet meer terug kunnen draaien tijdens de wintermaanden (waardoor ons verbruik stijgt naar zo 6000kWh/jaar gok ik==>1700 euro/jaar).

Die slimme meter gaat echt een succes worden zo...

bassie82
1 juni 2017, 12:23
6000kWh/jaar? Dat kan al goed tellen.
Wij zitten boven het gemiddelde omdat m'n vrouw een zaak thuis heeft en wij zitten maar aan 4500kWh.

Epyon
1 juni 2017, 13:33
Dus je hebt de keuze tussen nog 15 jaar met terugdraaiende meter te werken en prosumententarief te betalen (900 euro/jaar bij ons)
OF
de slimme meter te gebruiken en niet meer terug kunnen draaien tijdens de wintermaanden (waardoor ons verbruik stijgt naar zo 6000kWh/jaar gok ik==>1700 euro/jaar).

Die slimme meter gaat echt een succes worden zo...
Dat is wel een serieus verbruik.

De bedoeling is dat er met de slimme meter een terugleververgoeding komt en dat energieleveranciers nieuwe zakenmodellen introduceren. Zo zal je bijv. geld kunnen verdienen door elektriciteit te verbruiken wanneer er een overaanbod is, een vergoeding om je zonnepanelen af te zetten op piekmomenten etc. In andere landen, ook Amerika, bestaan zo'n modellen al en die werken wel goed.

Renegadexxripxx
1 juni 2017, 13:37
6000kWh/jaar? Dat kan al goed tellen.
Wij zitten boven het gemiddelde omdat m'n vrouw een zaak thuis heeft en wij zitten maar aan 4500kWh.
Mijn warmtepomp verbruikt 3200kwh op jaarbasis. Op de koude wintermaand zat ik aan 470kwh. Op die 5 maand heb ik met mijn 6kwp installatie een 540kwh gecreëerd. In de zomermaanden tel je vlotjes 70kwh per maand voor sanitair warm water met diezelfde warmtepomp. En creëer ik de rest van mijn 6kwh op jaarbasis... Neem dan ook dat ik een verbruik zal hebben van 1800kwh tijdens de verwarmingsperiode.

Tijdens de maanden dat de energie uit zonnepanelen uitbundig voor handen is zal de opbrengst ervoor miniem zijn. Op sommige momenten zal je moeten betalen om het op het net te mogen zetten.

Waarvoor men dan een mechanisme ontwerpt dat je dat niet of minder moe betalen wanneer je een batterij zet of een afkoppelingsmodule die op afstand schakelbaar is.

Je gaat een Premium mogen betalen in de winter... Omdat nood aan energie hoog is en de leveringscapaciteit uit die hernieuwbare energie beperkt is. Je gaat in de zomermaanden mogen betalen om uw energie kwijt te geraken. Verbruik je op minuut, uur, dag, week, maandbasis meer dan je genereert ga je moeten bijbetalen. Afhankelijk van welke periodiciteit dat men toepast.

De slimme meters, wat geen correcte benaming is, zie ik voor zonnepaneelgebruikers niets positief uit naar voor komen.

En dus zoals ik stelde betaal ik boven het capaciteitstarief een prosumententarief omdat ik ni te positief verwacht van een digitale meter die injectie en afname apart bijhoudt aan verschillende marktconforme energiekosten.

Juist omdat de kost van energie in onze huidige rekening zodanig beperkt is, dat als ik met mijn investering enkel dat is hetgeen ik kan uitsparen het het gewoon niet waard is. En om er toch aan uit te kunnen te complex en kostelijk wordt voor particuliere gebruikers.

Dus daarom niet doen zolang je een gemiddelde of lage verbruiker bent. Je haalt het er gewoon niet uit.

En neen, ik verwacht dat niemand met zonnepanelen vrijwillig zijn terugdraaiende teller gaat laten vervangen voor de nieuwe slimme meter functionaliteit. Waarom tommelein ook zo snel is geweest met zijn statement om de terugdraaiende teller 15 jaar te laten gelden. Want anders is er geen kat die nog investeert in zonnepanelen.

De mensen die nu investeren zijn verblind door die terugdraaiende teller maar houden geen rekening met de gevolgen en de regels van het capaciteitstarief... Net zoals Sander in deze thread nu ook tot dezelfde constatatie komt dat er toch wel iets in rammelt...

sandervdw
1 juni 2017, 13:39
Dat is wel een serieus verbruik.

De bedoeling is dat er met de slimme meter een terugleververgoeding komt en dat energieleveranciers nieuwe zakenmodellen introduceren. Zo zal je bijv. geld kunnen verdienen door elektriciteit te verbruiken wanneer er een overaanbod is, een vergoeding om je zonnepanelen af te zetten op piekmomenten etc. In andere landen, ook Amerika, bestaan zo'n modellen al en die werken wel goed.
Warmtepomp...
Het probleem is dus dat het piekverbruik in de winter is -> als zonnepanelen sowieso weinig opleveren
De piekproductie is de zomer-> de moment waarop het minste verbruik is.
Batterijen lossen dit niet op (ik kan geen 5000kWh batterijen leggen he).
Door zo'n prijzenpolitiek te gebruiken, ontmoedig je niet de productie in de zomer, maar moedig je verbruik in de zomer aan (iedereen gratis airco's!)

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

V-man
1 juni 2017, 13:46
Voor zij die "electrisch" verwarmen en volledig jaarverbruik via zonnepanelen willen afdekken lijkt t inderdaad niet interessant eens afname en injectie apart worden gesaldeerd.

Ik weiger ook van "slimme" meter te spreken. Vooralsnog zijn t gewoon digitale meters, die nog meer info zullen verschaffen. Interessant voor latere extra taxatie/aanrekening

HUSKE
1 juni 2017, 14:42
Wat betaal je dan maandeijks voor je verbruik en tax dan? Als ik dat mag vragen.

Voor een 4080kWhp installatie met 3,6kWh omvormer heb ik 5800€ betaald voor de installatie.
Ik verbruikte over het afgelopen jaar 2700kWh aan elektriciteit en had een overschot van 1630kWh.

- vaste vergoeding: 55,5€ (met dank aan mijn ex)
- Prosumententarief: 286,92€
- Bijdrage Energiefonds: 98,91€
Totaal: 441,33€ + 21% BTW = 534€ te betalen.

Elektriciteit opwekken via zonnepanelen kost meer dan mijn huis dag en nacht verwarmen aan 22°C...
Ik ben nu alleenstaand en kom dan ook niet aan mijn vooropgesteld verbruik.
Ik heb nu wel wat dingen verandert zoals de buitenverlichting die aangaat bij zonsondergang aan en bij zonsopkomst uit, net zoals de verlichting in de hal. Mijn LED lampen in de vloerlampen die s'avonds aangaan vervangen door gloeilampen omdat die nog altijd de mooiste kleur hebben en er komt een elektrische handdoekdroger in de badkamer zodat ik het radiatorcircuit op de gasketel kan uitschakelen.

Epyon
1 juni 2017, 15:16
Warmtepomp...
Het probleem is dus dat het piekverbruik in de winter is -> als zonnepanelen sowieso weinig opleveren
De piekproductie is de zomer-> de moment waarop het minste verbruik is.
Batterijen lossen dit niet op (ik kan geen 5000kWh batterijen leggen he).
Door zo'n prijzenpolitiek te gebruiken, ontmoedig je niet de productie in de zomer, maar moedig je verbruik in de zomer aan (iedereen gratis airco's!)
Met een terugdraaiende teller los je dat probleem ook niet op hoor, enkel zie jij het niet op je afrekening. Enfin, toch niet rechtstreeks. Je verplaatst de balanceringskost naar de energieproducenten, die het vervolgens doorrekenen aan al hun klanten. Ook niet echt sociaal natuurlijk.

De oplossing is overigens correcter gedimensioneerde zonnepaneelinstallaties gecombineerd met batterijen en curtailment. Je zonnepanelen moeten enkel in staat te zijn op een gemiddelde winterdag voldoende energie op te wekken om de dagbehoefte van je huis te dekken. Met de batterij kunnen variaties gedurende de dag opgevangen worden. In de zomer zullen de zonnepanelen meer energie generen, dan moet de omvormer zijn efficiëntie verlagen ("curtailen") om niet excessief energie te produceren.

Huidige installaties zijn niet zo gedimensioneerd, maar op jaarbasis. Daarom dat die installaties vanaf 2020 nog 15 jaar op de huidige manier mogen werken.

Kily_G
1 juni 2017, 15:55
Bij aankoop van ons huis was er reeds slimme meter aanwezig. Na installatie van de zonnepanelen hebben ze hem ook geactiveerd met de afnamen en injectie apart.

Heb mijn zonnepanelen ook nog maar 6 maand dus ben benieuwd hoe de afrekening dan gaat zijn.

Cin
1 juni 2017, 16:06
De oplossing is overigens correcter gedimensioneerde zonnepaneelinstallaties gecombineerd met batterijen en curtailment. Je zonnepanelen moeten enkel in staat te zijn op een gemiddelde winterdag voldoende energie op te wekken om de dagbehoefte van je huis te dekken. Met de batterij kunnen variaties gedurende de dag opgevangen worden. In de zomer zullen de zonnepanelen meer energie generen, dan moet de omvormer zijn efficiëntie verlagen ("curtailen") om niet excessief energie te produceren.

Huidige installaties zijn niet zo gedimensioneerd, maar op jaarbasis. Daarom dat die installaties vanaf 2020 nog 15 jaar op de huidige manier mogen werken.

Bestaat zo'n installatie eigenlijk al? Stel dat je van die Tesla batterijen + zonnepanelen zou installeren, kun je die dan zo instellen zoals je hierboven beschrijft?

Epyon
1 juni 2017, 16:16
Bestaat zo'n installatie eigenlijk al? Stel dat je van die Tesla batterijen + zonnepanelen zou installeren, kun je die dan zo instellen zoals je hierboven beschrijft?
Ja, zo'n systemen zijn al jaren verkrijgbaar van diverse fabrikanten (Panasonic, Varta, SMA, Mercedes-Benz...). Tesla heeft er gewoon het meeste reclame over gemaakt :p . Desalniettemin zijn de batterijen nu nog te duur om de zogenaamde 'grid parity' (punt waarop batterijopslag evenveel kost als het net gebruiken) te bereiken, maar gezien de exponentiële kosten-afname en capaciteitstoename zal dat tegen 2020 een gans ander verhaal zijn.

Liesbet28
1 juni 2017, 16:23
De prijs van zonnepanelen is afhankelijk van het soort zonnepanelen, het vermogen en de opbouw ervan. Voor een gemiddeld systeem van 10 panelen (250 Wp), met omvormer en materialen betaal je zo’n €4500 à €5000 (dat is inclusief btw & installatie).

Stel dat je een zonnepaneleninstallatie hebt met een vermogen van 3000 WP, dan zal je dat per jaar zo’n 2550 kWh opleveren. (= Door de berekening 3000 x 0,85, vanuit de veronderstelling dat zonnepanelen slechts 85% van hun capaciteit benutten.) Bij een energieprijs van €0,25 bespaar je per jaar dus +/- 2550 x € 0,25 = €637,50.

De subsidies mogen dan wel afgeschaft zijn, investeren in zonnepanelen blijft slim. Dat is te danken aan de technologische ontwikkelingen die de kostprijs van zonnepanelen hebben doen dalen en het steeds hoger wordend rendement.
(https://www.zonne-paneel.net/)

Renegadexxripxx
1 juni 2017, 18:00
Met een terugdraaiende teller los je dat probleem ook niet op hoor, enkel zie jij het niet op je afrekening. Enfin, toch niet rechtstreeks. Je verplaatst de balanceringskost naar de energieproducenten, die het vervolgens doorrekenen aan al hun klanten. Ook niet echt sociaal natuurlijk.

Dagbehoefte huis incl warmtepomp is 15kwh. Mijn generatie op een gewone winterdag et 6kwp is 2kwh... Op een zomerdag is dat 30+ kWh... Op de beste winterdag was dat 6kwh...

Het is de overheid die een warmtepomp als energievriendelijke oplossing ziet en acht...

De batterij overbrugd meestal een 30kwh, dus 2 dagen verbruik.

Ik krijg onmogelijk met de maximale installatie die ik kon installeren aan zonnepanelen mijn dagverbruik gedekt. Wat dan ook die volledige theorie op losse schroeven zet.

Voor dagdagelijks gewoon verbruik.. misschien... Waarschijnijl wel. Maar daar ga ik aan de huidige prijzen geen zonnepanelen voor installeren.

Wanneer je vergelijkt met america moet je ook correct vergelijken. Ik ken er genoeg die daar een eigen groep hebben omdat het al eens kan voorvallen dat ze een paar dagen zonder stroom zitten. Maar dan is de vergelijkingscase ook direct helemaal anders. Dan zijn die zonnepanelen een extra en helpen die gewoon in de reductie van het gebruik van de generator. Echter vervangen die deze generator niet. Was toch wat ik van mijn erasmuscontacten van Texas te horen kreeg....

En als ik dan een windmolen, zonnepanelen, generator, Batterij, condensatorbatterij, of wat dan nog allemaal moet gaan plaatsen...

Foert dan hoor, dan betaal ik wel 5 cent extra voor mijn stroomverbruik...

Uiteindelijk weet ik ook wel dat de energieleverancier met de hete aardappel zit... Maar dat is nu eenmaal het gevolg van de keuze voor hernieuwbare energiebronnen zonder betaalbare en bruikbare storageoplossing..

Ofwel betaal je die kost als gemeenschap.... Maar een directe correlatie creëren met de energiefactuur werkt investeringen in die richting tegen... En laat dat nu eens het geval zijn van de opbouw van de bestaande energiefactuur.... 25% Max zijn kosten voor energie. 75% zijn belastingen... Het capaciteitstarief werkt dat ook nog eens in de hand...

Voorzie jij in uw woning eigenlijk die volledige installatie die jij hier vermeld of houd jij het hier met het minimum minimorum van wat nodig is om uw verplichte e peil te halen?

Als jij dat al niet gaat doen waarom zou iemand die enkel hogere kosten ziet dat dan nog doen ?

Epyon
1 juni 2017, 18:54
Het is ook niet de bedoeling om u energie-onafhankelijk te maken hé, dat is met de gemiddelde Vlaamse dakoppervlaktes op dit moment niet mogelijk (en ook niet interessant). Zonnepanelen zijn net zoals isolatie en zuinige verwarming een manier om uw energieverbruik te verminderen. Slimme verkopers hebben daarvan gemaakt 'om uw energiefactuur op nul te brengen', maar dat is op termijn een valse belofte. Het is gewoon een interessante energiebesparende investering die zich op een redelijke termijn terugverdient.

Voor onze nieuwe woning zal ik de maximaal bruikbare oppervlakte met zonnepanelen beleggen. E-peil is hier ondergeschikt voor mij, ik beschouw het als investering.

Renegadexxripxx
1 juni 2017, 20:15
Het is ook niet de bedoeling om u energie-onafhankelijk te maken hé, dat is met de gemiddelde Vlaamse dakoppervlaktes op dit moment niet mogelijk (en ook niet interessant). Zonnepanelen zijn net zoals isolatie en zuinige verwarming een manier om uw energieverbruik te verminderen. Slimme verkopers hebben daarvan gemaakt 'om uw energiefactuur op nul te brengen', maar dat is op termijn een valse belofte. Het is gewoon een interessante energiebesparende investering die zich op een redelijke termijn terugverdient.

Voor onze nieuwe woning zal ik de maximaal bruikbare oppervlakte met zonnepanelen beleggen. E-peil is hier ondergeschikt voor mij, ik beschouw het als investering.
Uw dak volleggen is toch geen correct gedimensioneerde installatie?

Uw investering is dan nog zonder alles wat jij vermeld wat vlotjes een 10000euro zal zijn. Geslacht powewall is al vlot 6k.

Hoe kom jij op een investering van, zie hoger, 6k op een rendement van 5%....

Mijn energie kost was uitgerekend op 1300euro gas en elektriciteit. De saldering en het prosumententarief was 800 euro.

Hiervan moet ik mijn zonnepanelen en ijk warmtepompkost betalen. Zijnde totale meerkost van 12000 euro tov initieel voorziene. Oftewel een terugverdientijd van 24 jaar. Na 18 jaar moet ik die installatie vervangen... En heb ik nog geen rekening gehouden met stukken die stuk gaan... Maar dat is niet een rendement van 3 tot 4% op de investering. Want na 18 jaar heb je niet het geld om het te vervangen...

Tel daar die batterij bij aan neem 6k.... Wat te laag is, en ik zit aan een terugverdientijd van 36 jaar.

Natuurlijk wijzigt dit met de kost van elektriciteit.... Maar zoals het nu zit betaal ik met dat capaciteitstarief vlot 1600 euro per jaar... Heb namelijk 3fasig 25a genomen voor de warmtepomp... Anders had ik het op monofasig gehouden 40 a... Eventueel 32 a... Zou ook voldoende geweest zijn.

Je mag dan nog afkomen dat de investering het waard is. Hangt te veel af van de randvoorwaarden die al veel veranderd zijn en waar ze nog zullen veranderen.

Renegadexxripxx
1 juni 2017, 20:29
De prijs van zonnepanelen is afhankelijk van het soort zonnepanelen, het vermogen en de opbouw ervan. Voor een gemiddeld systeem van 10 panelen (250 Wp), met omvormer en materialen betaal je zo’n €4500 à €5000 (dat is inclusief btw & installatie).

Stel dat je een zonnepaneleninstallatie hebt met een vermogen van 3000 WP, dan zal je dat per jaar zo’n 2550 kWh opleveren. (= Door de berekening 3000 x 0,85, vanuit de veronderstelling dat zonnepanelen slechts 85% van hun capaciteit benutten.) Bij een energieprijs van €0,25 bespaar je per jaar dus +/- 2550 x € 0,25 = €637,50.

De subsidies mogen dan wel afgeschaft zijn, investeren in zonnepanelen blijft slim. Dat is te danken aan de technologische ontwikkelingen die de kostprijs van zonnepanelen hebben doen dalen en het steeds hoger wordend rendement.
(https://www.zonne-paneel.net/)
Kostprijs energie zonder zonnepanelen voor 2500kwh , omvormer 3kva. 380 euro. Vreg test

Kostprijs zonder zonnepanelen 600 euro.

4500 euro delen door 220 heeft terugverdientijd van 20,45 jaar.... Zonder stukken die er zijn.
Op een geplande levenstermijn van 25 jaar, maar niet aan dezelfde opbrengst.

Daarvoor zie ik het nut er niet van in.

Echter wanneer je grootverbruiker bent... Dan wel.

Maar met het capaciteitstarief is dat serieus koffiedik kijken... En zal dat serieus afhangen van de energie kost.

Wanneer de vaste kost voor een verhoging zorgt kan dat er ook voor zorgen dat de energie kost zakt waardoor die terugverdientijd vermindert.

Zoals ik stelde... Niet doen.... Minimaal de berekening maken en een beetje de kat uit de boom kijken tot er meer gekend is van de exacte implementatie van de randvoorwaarden...

Trap niet in de verkoopspratkes van de verkopers en tommelein die met het probleem van 2020 in zijn buik gespietst zit en nu een goednieuwsshow uitvoert.

De super is er al lang vanaf... Brengt wat meer op eventueel in de juiste omstandigheden met wat geluk als een spaarrekening... Maar er is ook wat meer risico aan verbonden... En zekerheid hebben we niet...

Epyon
1 juni 2017, 20:35
Hoe kan jij daar een uitspraak over doen zonder mijn dakoppervlakte te weten? :unsure:

We zullen een bruikbare dakoppervlakte hebben voor ongeveer 1,5 à 2kWp zonnepanelen, daar kan ik ongeveer de helft van ons verbruik op jaarbasis mee dekken.

Waarom jij die batterij er bij haalt snap ik niet. Ik raad net iedereen af dat te doen tot batterijen goedkoper worden. Ik blijft op terugdraaiende teller tot een overstap naar een batterijsysteem rendabeler is. Ik vermoed dat dit rond 2022 zal gebeuren.

Renegadexxripxx
1 juni 2017, 23:11
Hoe kan jij daar een uitspraak over doen zonder mijn dakoppervlakte te weten? :unsure:

We zullen een bruikbare dakoppervlakte hebben voor ongeveer 1,5 à 2kWp zonnepanelen, daar kan ik ongeveer de helft van ons verbruik op jaarbasis mee dekken.

Waarom jij die batterij er bij haalt snap ik niet. Ik raad net iedereen af dat te doen tot batterijen goedkoper worden. Ik blijft op terugdraaiende teller tot een overstap naar een batterijsysteem rendabeler is. Ik vermoed dat dit rond 2022 zal gebeuren.

Ik stelde dan ook de vraag.

Had namelijk eerder een dakoppervlak verwacht die minimaal 6kwp aankon.

Reden dat ik die batterij bijhaalde was omdat ik verwacht dat na het capaciteitsbeslag er in navolging van Duitsland ook wel dergelijke verplichtingen gaan komen bij zonnepaneelinstallaties.

Alhoewel ik dan zeker uitkijk naar dit en de volgende 5 jaar om die enorme daling te zien. Alhoewel een kost van 2k , 1/3de, evengoed een vertragende werking heeft op de terugverdientijd. Dus dat gat dan een zware daling moeten zijn. Misschien dat de batterijinstallatie die men in Duitsland ging zetten de oorzaak van dat effect gaat zijn. Was een buffer voor windenergie.

Des te kleiner de installatie des te kleiner het nettoeffect.

Ergo je gebruikt 2500kwh per jaar voordeel was 220 euro... Je verbruikt 3500kwh je voordeel is 400 euro.

Uitgaande van de werkwijze van saldering. De optie waar jij over bezig was lijkt mij koffiedik kijken.

Epyon
2 juni 2017, 00:54
Dakoppervlak dat KwP aankan? Je beseft hopelijk dat de gemiddelde oppervlakte voor nieuwe woningen onder de 120m² ligt, en het logisch is dat je nog compacter probeert te bouwen?

Verplichting voor batterijopslag? Kan je me dat even aantonen aub?

Ons netto voordeel per jaar is +/- €500. Op een installatie van €4.500 is dat 9 jr terugverdientijd, met gratis opbrengsten voor de resterende 11 jaar. Not bad.

Koffiedik kijken? Tja, dan hoop ik dat jij geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen spaarrekening hebt, geen alcohol drinkt, geen beleggingsproducten aanhoudt, ... Daar is het nog véél meer koffiedik kijken dan ocharme die paar zonnepaneeltjes.

Superdad
2 juni 2017, 02:57
3,5kWp hier (gebaseerd op reëel verbruik + wat extra). 6400€ incl. 1x omvormer vervangen + garantie 80% voor 20 jaar.

Liggen er al 2tal jaren op. We besparen zo'n 500€/jaar. 200€/jaar groenestroomcertificaten. Terugverdiend op 10 jaar dus en nog eens 10 jaar daarna pure winst...

Vanaf die 'slimme meters' verplicht worden, installeer ik meteen ook batterij. Tegen dan zijn die prijzen ook serieus gezakt...

Renegadexxripxx
2 juni 2017, 06:44
Heb, groenesyroom certificaten ?

Dat is toch afgeschaft?

HUSKE
2 juni 2017, 07:21
Dagbehoefte huis incl warmtepomp is 15kwh. Mijn generatie op een gewone winterdag et 6kwp is 2kwh... Op een zomerdag is dat 30+ kWh... Op de beste winterdag was dat 6kwh...

Hoe ligt je installatie. Ik heb dat net eens nagekeken.
Ik heb 4080Wp op 3.6kWh omvormer en heb op de beste dag in een wintermaand:
- Oktober: 20,62kWh
- November:15,26 kWh
- December: 14,97 kWh
-Januari: 16,62 kWh
- Februari:17,83 kWh
- Maart: 23,97 kWh

Aan de andere kant is mijn beste dag sinds ik meet (nu een jaar) 27,81 kWh, in Mei heb ik in totaal 580,97 kWh opgewekt.
Februari was mijn slechtste maand afgelopen winter en toen was de opbrengst 153,88 kWh.
Op een jaar wek ik een 4300 kWh op, mijn opbrengst is dus >1kWh/kWp

https://c1.staticflickr.com/5/4265/34234302133_41148f7d35_z.jpg

Dat is toch afgeschaft?
Niet als je dat al had eh, je krijgt vooralsnog de volledige termijn doorbetaald. Mijn ouders hebben ook nog steeds GSC. Door het prosumententarief zijn die een stuk verloren maar de opbrengst is er nog wel.

2kWp zonnepanelen krijg je op 8x1,65m dakoppervlak, ik heb zo 2 rijen liggen op mijn dak en daar kunnen nog 2 rijen onder (en heb geen groot huis).
Op het 2de dak zou ik nog 9 zonnepanelen krijgen (3x3 grid). Ik kan op dit moment dus een 12kWp kwijt moest ik dat willen.

Je hebt geen keuze van terugdraaiende teller, vanaf 2019 worden de terugdraaiende tellers vervangen en degene met zonnepanelen komen eerst.

Dakoppervlak dat KwP aankan? Je beseft hopelijk dat de gemiddelde oppervlakte voor nieuwe woningen onder de 120m² ligt, en het logisch is dat je nog compacter probeert te bouwen?

Ons netto voordeel per jaar is +/- €500. Op een installatie van €4.500 is dat 9 jr terugverdientijd, met gratis opbrengsten voor de resterende 11 jaar. Not bad.

1,5-2kWp brengt pakweg 1750kWh op (kan meer zijn ook) en kost aan 0,25€/kWh een 437€, prosumententarrief voor een 1,5kWh omvormer kost om en bij de 145€. Uw opbrengst is 292€/jaar.
Op een installatie van 4500€ (veel te duur btw) is de tergverdientijd een whopping 15,5 jaar.

Renegadexxripxx
2 juni 2017, 07:31
Mijn installatie ligt naar het westen. Is de positie dat de installateur het op gezet heeft. Had daar geen inspraak in. Mijn positie woning is perfect zuid georiënteerd. Maar heb pech dat mijn buur in het westen 1 laag hoger gebouwd heeft.... Dus na 17 hr geen zon meer...

Ik begrijp dat op en bestaande installatie het nog geldig was, maar hij melde dat hij die 2 jaar geleden heeft geïnstalleerd... Dacht dat het toen al gedaan was.

SomeDude
2 juni 2017, 07:43
Wij hebben nu op jaarverbruik op ons appartment (een oud, eigenlijk meer bel-etage woning) een verbruik van 1500kwh / jaar.
Onze nieuwbouw zijn 4080wP voorzien om aan e-peil 20 te komen, nu zitten we er onder. We hebben geen warmtepomp voorzien, dus denk niet dat ons verbruik gaat verdubbelen, zou ik 1-2 zonnepanelen weglaten of niet? Denk dat het pas vanaf 3 minder ivm prosumentenvergoeding interessant wordt maar dat is wss teveel voor e-peil 20. En die 1-2 pannelen kost nu ook niet zoveel extra natuurlijk

HUSKE
2 juni 2017, 07:46
Wij hebben nu op jaarverbruik op ons appartment (een oud, eigenlijk meer bel-etage woning) een verbruik van 1500kwh / jaar.
Onze nieuwbouw zijn 4080wP voorzien om aan e-peil 20 te komen, nu zitten we er onder. We hebben geen warmtepomp voorzien, dus denk niet dat ons verbruik gaat verdubbelen, zou ik 1-2 zonnepanelen weglaten of niet? Denk dat het pas vanaf 3 minder ivm prosumentenvergoeding interessant wordt maar dat is wss teveel voor e-peil 20. En die 1-2 pannelen kost nu ook niet zoveel extra natuurlijk

e-peil is gebasseerd op Wp van zonnepanelen en prosumententarrief op de omvormer. Niets belet u om veel kWh piek op het dak te leggen om aan uw e-peil te geraken en een kleine omvormer voor het prosumententarief te verlagen. Je verliest wel wat met een kleinere omvormer maar deze is sowieso meer niet vol belast dan wel :).

De goede volgorde is overigens, bouwen, blowertest doen en dan berekenen hoeveel zonnepannelen je nodig hebt om aan je e-peil te voldoen.

Mijn installatie ligt naar het westen. Is de positie dat de installateur het op gezet heeft. Had daar geen inspraak in. Mijn positie woning is perfect zuid georiënteerd. Maar heb pech dat mijn buur in het westen 1 laag hoger gebouwd heeft.... Dus na 17 hr geen zon meer...

Ik begrijp dat op en bestaande installatie het nog geldig was, maar hij melde dat hij die 2 jaar geleden heeft geïnstalleerd... Dacht dat het toen al gedaan was.

Dat is een plat dak? Onbegrijpelijk dat ze dan niet pal op zuid liggen, op het westen zal makkelijker geweest zijn zeker. Mijn dak ligt 10° opt zuid onder een hoek van 40°, dat is redelijk ideaal :).
Dacht dat dat 2 jaar geleden ook allang was afgeschaft.

Renegadexxripxx
2 juni 2017, 08:06
Ja plat dak. Dacht eerst dat het te maken had met maximalisatie in de winter.... Maar ondertussen begrijp ik er geen jota van...

SomeDude
2 juni 2017, 08:56
e-peil is gebasseerd op Wp van zonnepanelen en prosumententarrief op de omvormer. Niets belet u om veel kWh piek op het dak te leggen om aan uw e-peil te geraken en een kleine omvormer voor het prosumententarief te verlagen. Je verliest wel wat met een kleinere omvormer maar deze is sowieso meer niet vol belast dan wel :).

De goede volgorde is overigens, bouwen, blowertest doen en dan berekenen hoeveel zonnepannelen je nodig hebt om aan je e-peil te voldoen.

Mja e-peil is berekend op basis van gebruikte materialen. Blowertest is ook voorzien, net gelezen dat er 2 versies zijn, weet niet welke voorzien is maar wss die dat niet voor EPB dient. Is het die extra kost (40 euro precies maar excl BTW) waard? Lijkt me van wel dan :D

sandervdw
2 juni 2017, 09:06

Dat is toch afgeschaft?
Als die er al liggen van toen ze nog bestonden niet he.
Wij hebben 10kWp, ons verbruik sinds eind december is nu 1000kWh, ik verwacht dus op (of onder ) 0 te zitten tegen einde van het jaar. Aansluiting is wel 3fase 32A dus daar zijn we weer gezien. Wat me dan wel opvalt, ze moedigen warmtepompen en elektrische wagens aan, maar gaan u wel afstraffen voor een zwaardere aansluiting. Daar zit toch ook niks logica achter?

HUSKE
2 juni 2017, 09:27
Mja e-peil is berekend op basis van gebruikte materialen. Blowertest is ook voorzien, net gelezen dat er 2 versies zijn, weet niet welke voorzien is maar wss die dat niet voor EPB dient. Is het die extra kost (40 euro precies maar excl BTW) waard? Lijkt me van wel dan :D

Mijn basis e-peil was berekend zonder blowerdoortest (12m³/hm²) wat echt achterlijk is. Als je wil werken op basis van assumpties vraag je best een voorberekening op basis van 4m³/hm², dat is nog slecht maar geeft al een beter beeld. Ik had een test van 1,53m³/hm² wat met een puntdak een uitstekende score is en dat is nog zonder elektriciteitsleidingen naar buiten te dichten en heb nog een open buis van 110mm naar de waterput. Beide zijn nu wel luchtdicht gemaakt.

Van 12->2 m³/hm² scheelt 8 E-peil punten ofzo. Als je berekening op 20 zit ga je dus maar E-peil 10-12 hebben. Uw EPB verslag wordt daar veel gunstiger van.

Een aantal dingen zijn zeer vreemd in mijn verslag. Opgewekte energie van zonnepanelen wordt geraamd op 3200kWh, in realiteit ligt dat 1000kWh hoger. Oververhittingsfactor is 750 waar 6500 is toegestaan en alsnog wordt het snikheet in huis. Afgelopen week tot 25°C beneden, boven 22°C. Moet mss toch eens iets voor de ramen hangen opt zuiden :).

sandervdw
2 juni 2017, 09:55
Mijn basis e-peil was berekend zonder blowerdoortest (12m³/hm²) wat echt achterlijk is. Als je wil werken op basis van assumpties vraag je best een voorberekening op basis van 4m³/hm², dat is nog slecht maar geeft al een beter beeld. Ik had een test van 1,53m³/hm² wat met een puntdak een uitstekende score is en dat is nog zonder elektriciteitsleidingen naar buiten te dichten en heb nog een open buis van 110mm naar de waterput. Beide zijn nu wel luchtdicht gemaakt.

Van 12->2 m³/hm² scheelt 8 E-peil punten ofzo. Als je berekening op 20 zit ga je dus maar E-peil 10-12 hebben. Uw EPB verslag wordt daar veel gunstiger van.

Een aantal dingen zijn zeer vreemd in mijn verslag. Opgewekte energie van zonnepanelen wordt geraamd op 3200kWh, in realiteit ligt dat 1000kWh hoger. Oververhittingsfactor is 750 waar 6500 is toegestaan en alsnog wordt het snikheet in huis. Afgelopen week tot 25°C beneden, boven 22°C. Moet mss toch eens iets voor de ramen hangen opt zuiden :).
Die berekening zat bij ons ook scheef.
Ons e-peil is gestegen door een correct gedimensioneerde warmtepomp te nemen. Oververhitting was 12000 volgens mij, ...
Veel te veel natte vinger werk

Elke1988
2 juni 2017, 10:29
Hoeveel betalen jullie per maand / per jaar?

Met btw en alle tas erbij.

sandervdw
2 juni 2017, 10:34

Die exacte berekenings wordt nog niet uitgevoerd (momenteel betalen wij 30 euro/maand, maar dat is nog zonder afrekening etc).
Prosumententarief is 900 euro/jaar bij ons.

yaris
2 juni 2017, 10:41
Die exacte berekenings wordt nog niet uitgevoerd (momenteel betalen wij 30 euro/maand, maar dat is nog zonder afrekening etc).
Prosumententarief is 900 euro/jaar bij ons.

900 euro .... ik betaal nu rond de 1200 euro elek, dan zou ik het er nooit uithalen ...

sandervdw
2 juni 2017, 10:43
900 euro .... ik betaal nu rond de 1200 euro elek, dan zou ik het er nooit uithalen ...
Is dan wel voor elektriciteit en verwarming natuurlijk. Maar inderdaad, ik denk dat veel mensen met een onhaalbare terugverdientijd zitten.

Superdad
2 juni 2017, 10:51

Dat is toch afgeschaft?

Wij waren de bij de allerlaatsten die ervan konden gebruik maken. 93€ per 1678kWh. Ongeveer 200€ per jaar dus...

Epyon
2 juni 2017, 11:13
2kWp zonnepanelen krijg je op 8x1,65m dakoppervlak, ik heb zo 2 rijen liggen op mijn dak en daar kunnen nog 2 rijen onder (en heb geen groot huis).
Op het 2de dak zou ik nog 9 zonnepanelen krijgen (3x3 grid). Ik kan op dit moment dus een 12kWp kwijt moest ik dat willen.
Het is een plat dak, dus je moet rekening houden met grotere tussenafstand voor de schaduw van de schuinopstaande panelen. Daarnaast is er ook maar een gedeelte bruikbaar, de rest staat in de schaduw van grote bomen.

Je hebt geen keuze van terugdraaiende teller, vanaf 2019 worden de terugdraaiende tellers vervangen en degene met zonnepanelen komen eerst.
Je krijgt tot 2020 de keuze om de functionaliteit van de slimme meter voor 15 jaar uit te schakelen en er dus een digitale, terugdraaiende teller van te maken.

1,5-2kWp brengt pakweg 1750kWh op (kan meer zijn ook) en kost aan 0,25€/kWh een 437€, prosumententarrief voor een 1,5kWh omvormer kost om en bij de 145€. Uw opbrengst is 292€/jaar.
Op een installatie van 4500€ (veel te duur btw) is de tergverdientijd een whopping 15,5 jaar.
Mijn installatie is nu begroot op +/- €2.200. Ik koop de panelen en omvormer in tegen groothandelstarief (€0,5/Wp) en leg alles zelf. Mijn omvormer is 1,1kWp, alhoewel ik hier mogelijk een ander type neem met twee MPPTs. Terugverdientijd 6 en een beetje jaar.

Commercieel zou zo'n installatie overigens eerder rond de €3.300 kosten. €1,5/Wp geïnstalleerd is een marktconforme prijs tegenwoordig. Is ongeveer 8 à 9 jaar terugverdientijd, zonder rekening te houden met stijgende elektriciteitsprijzen.

HUSKE
2 juni 2017, 11:14

Maar 900€ is voor 10kWp en wss ook rond 10kWh.
10kWh kost dag/nacht in rekening makkelijk 2000€. Dus de besparing is er op dit moment nog steeds.
1200€ is heel wat minder verbruik.

- vaste vergoeding: 55,5€ (met dank aan mijn ex)
- Prosumententarief: 286,92€
- Bijdrage Energiefonds: 98,91€
Totaal: 441,33€ + 21% BTW = 534€ te betalen voor een jaar.

Dat is voor 4080Wp zonnepannelen op 3,6kWh omvormer in Infrax gebied en als ik geen extra verbruik heb.
Maar prosumententarief is overal anders en dus moeilijk te vergelijken.

Renegadexxripxx
2 juni 2017, 12:56
Bij mij is het 61 euro per maand voorschotfactuur. Verwacht totaalkost van 800 euro.

Voor 6125kwp op omvormer van 5kva.

Bij mij was het 29 graden... Maar bon raam van 4 op 3m... Moet daar toch iets gaan voorhangen.

HUSKE
2 juni 2017, 13:14
Bij mij is het 61 euro per maand voorschotfactuur. Verwacht totaalkost van 800 euro.

Voor 6125kwp op omvormer van 5kva.

Bij mij was het 29 graden... Maar bon raam van 4 op 3m... Moet daar toch iets gaan voorhangen.

Stevige installatie :p

Renegadexxripxx
2 juni 2017, 13:19
Woops zonder k :d

SomeDude
2 juni 2017, 15:23

In dat verslag staat:
Meetwaarde van het lekdebiet (in/exfiltratie) : 5m³/hm² (blowerdoortest uitgevoerd op het einde van de werken waarbij een lekedbiet gemeten wordt van maximaal 5m³/hm²) (onder cv-installatie)

Wij hebben nu iets van 40 euro / maand aan verbruik elektriciteit, dus veel gaan de pannelen in dat opzicht ook niet renderen. Meer verbruiken is het enige dat helpt om het er uit te halen :lol:

HUSKE
2 juni 2017, 17:11
5m3/hm2 is al beter voor de berekening maar houdt in dat je sowieso een blowerdoortest moet ondergaan om je E-peil te halen.

5 m3/hm2 is overigens barslecht, het gaat alleen maar beter zijn. Wil tevens wel zeggen dat je noet veel zonnepanelen kan weglaten.

Licht onnodig laten branden, ik doe dat nu ook :).

Elke1988
2 juni 2017, 17:43
Dit verbruik ik nu met 3 personen.

Dag - Verbruik 3.188 kWh
Nacht - Verbruikt 3.452 kWh

totaal: 6.640 kWh

gas: 10.601 kWh

Zonder zonnepanelen

Epyon
3 juni 2017, 12:25
Welk E-peil behalen jullie zo (en K-peil)?

Renegadexxripxx
3 juni 2017, 12:54
K 35, e 11 wegens fout architect - aannemer... Was initieel voorzien als k32.

LSDsmurf
3 juni 2017, 14:42

Als de luchtdichtheid goed is dan is een blowerdoortest een van de goedkoopste manieren om het E-peil sterk te doen dalen. Ik ben zelf 15 E-punten gezakt met deze test. Ik weet niet goed wat je bedoelt met twee versies?

yaris
3 juni 2017, 15:16

Dag - Verbruik 3.188 kWh

Zonder zonnepanelen

Veel elek verbtuik ... heb je servers draaien ofzo ?

NotoriousP
3 juni 2017, 17:17

Het enige dat ik weet is onze EPC (113).
Hier is geen rechtstreeks verband tussen zeker?

SomeDude
3 juni 2017, 17:47
Als de luchtdichtheid goed is dan is een blowerdoortest een van de goedkoopste manieren om het E-peil sterk te doen dalen. Ik ben zelf 15 E-punten gezakt met deze test. Ik weet niet goed wat je bedoelt met twee versies?

Dunno vond dat online maar kan het niet meer vinden (was bij firma, gewoon koste 300 en voor e-peil 349).

K-peil 32, E-peil 15 (volgens berekening maar weet dus niet of blowertest nog extra invloed gaat hebben, is berekend door officiële firma dus zal wel in orde zijn)

Elke1988
4 juni 2017, 22:16
Veel elek verbtuik ... heb je servers draaien ofzo ?

Ik heb geen servers draaien.

Gewoon dagelijks verbruik.
Wel alles geïsoleerd. Dak en muur.

Wel pc, 2 koelkast, wasmachine, vaatwasmachine droogkast

SomeDude
5 juni 2017, 09:37

En nog overal oude lampen ofzo? Wij hebben 1/4 van uw verbruik...

Musk
5 juni 2017, 10:31

Dag - Verbruik 3.188 kWh

Zonder zonnepanelen

Wij verbruiken 2000kwh minder met 3 personen en ons water is dan nog (voorlopig) met een elektrische boiler.. daar zit iets deftig mis bij u :wtf:

Caracalla
5 juni 2017, 11:48
Hier met 2 personen + kind van bijna anderhalf jaar.

Wij zitten met zo'n 4000 kWh jaarverbruik.
Alle toestellen zijn wel nieuw, TV is LED, alle verlichting is LED.

Musk
5 juni 2017, 12:50
Hier met 2 personen + kind van bijna anderhalf jaar.

Wij zitten met zo'n 4000 kWh jaarverbruik.
Alle toestellen zijn wel nieuw, TV is LED, alle verlichting is LED.

Ik denk dat je met verlichting van halo naar led misschien 40kw kan besparen als ik het goed voorheb? Of is dat meer? Kheb ook alles led maar ik denk niet dat dat voor 1000kwh verschil zal zorgen?

sandervdw
5 juni 2017, 15:20
Jacuzzi ofzo? Kan mij bijna niet inbeelden dat je aan zo'n verbruik komt zonder een specifieke verbruiker die daarvoor zorgt? Dat is vlot meer dan het dubbele van normaal.

Elke1988
5 juni 2017, 16:25
Jacuzzi ofzo? Kan mij bijna niet inbeelden dat je aan zo'n verbruik komt zonder een specifieke verbruiker die daarvoor zorgt? Dat is vlot meer dan het dubbele van normaal.

Mmmm, hebben niks speciaal. Dus hoe kan ik dat nakijken?

Elke1988
5 juni 2017, 16:30
En nog overal oude lampen ofzo? Wij hebben 1/4 van uw verbruik...

Allemaal spaarlampen

yaris
5 juni 2017, 19:37

ik zat aan 4500 en nu gezakt naar 3850 met nieuwe toestellen. Je zit toch met een probleem toestel lijkt me. makkelijkste is alles is afzetten en elk toestel apart opzetten en kijken hoe snel uw meter draait.
Ofwel is door en pro laten uitmeten. Gaat je veel besparen.

Elke1988
5 juni 2017, 20:05
ik zat aan 4500 en nu gezakt naar 3850 met nieuwe toestellen. Je zit toch met een probleem toestel lijkt me. makkelijkste is alles is afzetten en elk toestel apart opzetten en kijken hoe snel uw meter draait.
Ofwel is door en pro laten uitmeten. Gaat je veel besparen.

Hebben een oud koelkast van 20 jaar

Musk
5 juni 2017, 20:48

Ja smijt die eens buiten he. Een nieuwe verdiend zich wss binnen het jaar terug met de huidige elektriciteitsprijzen

Renegadexxripxx
5 juni 2017, 21:08
Ja smijt die eens buiten he. Een nieuwe verdiend zich wss binnen het jaar terug met de huidige elektriciteitsprijzen

Oude koelkast verbruikt iets van een 1.1kwh per dag. Dus op jaarbasis is dat 402kwh. Een nieuwe is iets van een 0.6kwh per dag. Dat is mooi meegenomen, maar we spreken uiteindelijk maar op 200kwh die er kan bespaard worden. Er moet nog iets anders problematisch zijn zou ik dan denken, niet ?

200kwh * 0.25 == 50€. Dus het kost 14 jaar om een nieuwe diepvries terug te verdienen... niet ?

PS: kwh cijfers gebaseerd op de meting die ik uitgevoerd heb bij mijn grootmoeder en kostprijs van een nieuwe...

Caracalla
5 juni 2017, 21:32
Tenzij die oude gewoon blijft draaien, natuurlijk...

Elke1988
5 juni 2017, 21:48
Tenzij die oude gewoon blijft draaien, natuurlijk...

Die oude draai dag en nacht.

SomeDude
5 juni 2017, 21:54
Die oude draai dag en nacht.

Een koelkast die dag en nacht draait :wtf:

En nu serieus: meet eens per dag eventueel, mss dat het iets anders is of dat uw buren aftappen :lol:

Elke1988
5 juni 2017, 22:01
Een koelkast die dag en nacht draait :wtf:

En nu serieus: meet eens per dag eventueel, mss dat het iets anders is of dat uw buren aftappen :lol:

Daar ben ik ook aan denken nu.

vanrumst
5 juni 2017, 22:29
voor mijn electriciteit heb ik hier van dagverbruik 1000kWh en van nachtverbruik 2000kwh.
Daarboven ook nog eens 5500kWh van zonnepanelen, dus totaal verbruik zit ik wel aan 8500kWh voor electriciteitsverbruik per jaar

(boiler & verwarming is op gas)

Hier draaien wel aantal pc's, nas, switchen 24/7.
Verder gewoon met 4 personen, verlichting is led, 2 nieuwe frigo's, niets verder wereldschokkends.

yaris
5 juni 2017, 23:06
Gemiddeld verbruik is 3500 ofzo. enkele jaren geleden had ik ook server en elektrische boiler maar met de zware prijsverhogingen toch maar afgebroken.
Maak er een sport van om zoveel mogelijk te besparen. sluimerstand van toestellen kan je ook al een besparing opleveren door deze helemaal af te zetten.
.

Musk
6 juni 2017, 08:31
Oude koelkast verbruikt iets van een 1.1kwh per dag. Dus op jaarbasis is dat 402kwh. Een nieuwe is iets van een 0.6kwh per dag. Dat is mooi meegenomen, maar we spreken uiteindelijk maar op 200kwh die er kan bespaard worden. Er moet nog iets anders problematisch zijn zou ik dan denken, niet ?

200kwh * 0.25 == 50€. Dus het kost 14 jaar om een nieuwe diepvries terug te verdienen... niet ?

PS: kwh cijfers gebaseerd op de meting die ik uitgevoerd heb bij mijn grootmoeder en kostprijs van een nieuwe...

Ja dat is er vanuitgaande dat die oude correct werkt. Ik kan me voorstellen dat het kan gebeuren dat zo een frigo bv niet meer afslaat ofzo?

sandervdw
6 juni 2017, 08:47
Gemiddeld verbruik is 3500 ofzo. enkele jaren geleden had ik ook server en elektrische boiler maar met de zware prijsverhogingen toch maar afgebroken.
Maak er een sport van om zoveel mogelijk te besparen. sluimerstand van toestellen kan je ook al een besparing opleveren door deze helemaal af te zetten.
.

Dat zijn allemaal leuke dingen om een paar euro per jaar te besparen, maar dan gaat het echt niet over de verbruiken die Elke1988 hier zegt hoor. Zij heeft ergens een grootverbruiker (kan soms onverwacht zijn, ik heb zo'n grootverbruiker netwerkswitch liggen) ofwel iemand die aftapt (wat zou moeten opvallen, aangezien het na de meter gebeurt wil dit zeggen dat er ergens een stekker ligt he...

bassie82
6 juni 2017, 08:59

Dag - Verbruik 3.188 kWh

Zonder zonnepanelen

Serieus verbruik. Zoals al meer werd gezegd : je zit ergens met een verlies en best vinden of laten vinden. Mss eens een bevriende electricien laten komen om te bekijken.
Wij hebben 1/3 minder electriciteit en dat met m'n vrouw die van thuisuit werkt, 2 pc's die constant draaien en elektrische boiler (die gaan we met de tijd wel verwijderen).

Musk
6 juni 2017, 10:12
elektrische boiler (die gaan we met de tijd wel verwijderen).

Gewoon veiligheidszaken eraf halen en die verwijderd zichzelf via het dak! :D

Elke1988
6 juni 2017, 10:50
Wij hebben een boiler met verwarming op gas. Kan dat al een groot verbruiker zijn?

Als ik alles uit trekt. gaat de meter heel langzaam vooruit.
ik heb 2 frigo's terug opgezet en gaat heel langzaam vooruit.
Maar toen ik de boiler en de dampkap opzet ging de meter wel heel snel om zijn as 36sec
en toen ik de tv en telenet erbij opzet ging het van 36 naar 29 sec om zijn as.

En ik heb mij pc met 3 schermen toen nog niet opstaan.

Musk
6 juni 2017, 12:10
36sec is niet bepaald snel. Als hier de kookplaat + electrische boiler en een wasmachine opstaat zal het eerder 3 sec zijn :'-)

En ja een frigo neemt pas echt z'n stroom als die ook echt aanslaat (dus dat je hem hoort bollen)

HUSKE
9 juni 2017, 06:58

Hier is het K32 en E19, denk dat ik K40 en E60 verplicht moest halen. Had zelfs E46 met gemak gehaald zonder zonnepanelen (minimum zonder vernieuwbare energie).
Naderhand gezien heb ik een beetje spijt dat ik niet wat minder zonnepanelen genomen heb, had beter de helft zonnepanelen en een zonneboiler geplaatst. Mja, te laat en wist toen nog niet dat ik single ging zijn :).

Mijn elektriciteitsverbruik valt reuze mee, had eigenlijk veel meer verwacht en ik let daar ook niet op. Ongeveer 2600 kWh dagverbruik (heb een enkele teller ivm zonnepanelen).
Wel heel veel nieuwe apparaten (3 pompen voor verwarming, ventilatie D unit, alles in de keuken, nespresso, sonos playbar, laptop en stofzuiger) en dan nog wat 'jonge' (ongeveer 4-5 jaar) zoals 55" led TV (philips ambilight), droogkast, vriezer en dan de oudere wasmachine en strijkijzer (10 jaar). Volgens mij heb ik niet veel meer in huis staan dat veel elektriciteit verbruikt.

Lampen zijn een mix van LED en gloeilampen, definitieve lampen zijn allemaal LED, de rest gloeilampen (nog 15 in huis).

yaris
9 juni 2017, 09:16
Prosumententarief is een paard van troje voor zonnepanelen. Gaat dit x2, x3 de komende jaren dan kan je je profijt helemaal vergeten. Ik had een boekje ontvangen van eandis met niks anders als reclame voor zonnepanelen te leggen ( eandismagazine juni ). Ik heb een mail gestuurd hoe ze dit zien met het prosumententarief. Benieuwd hoe ze hier rond de pot gaan draaien :-).
Alles wordt gestuurd door de vlaamse regering ( Tommelein ) om de norm te halen voor vernieuwbare energie.
Ik hoop dat binnen 5 - 10 jaar zonnepanelen + batterij rendabel is om mij af te sluiten van het net.

Bimmer
9 juni 2017, 11:50
Ik hoop dat binnen 5 - 10 jaar zonnepanelen + batterij rendabel is om mij af te sluiten van het net.

En dan zullen ze daar ook wel een belasting voor vinden. En op de moment dat vele dat gaan doen heeft de staat minder inkomsten (geen btw en taksen), dan halen ze het wel elders.

Betalen zult ge altijd moeten doen.

Ik hoop nu ook dat ze op tijd gaan stoppen met subsidies van elektrische wagens, anders is dat de tweede blunder van formaat en mag iedereen er weer voor opdraaien.

Epyon
9 juni 2017, 17:18
Prosumententarief is een paard van troje voor zonnepanelen. Gaat dit x2, x3 de komende jaren dan kan je je profijt helemaal vergeten. Ik had een boekje ontvangen van eandis met niks anders als reclame voor zonnepanelen te leggen ( eandismagazine juni ). Ik heb een mail gestuurd hoe ze dit zien met het prosumententarief. Benieuwd hoe ze hier rond de pot gaan draaien :-).
Alles wordt gestuurd door de vlaamse regering ( Tommelein ) om de norm te halen voor vernieuwbare energie.
Als je daar van wakker ligt hoop ik dat je geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen alcohol drinkt, geen sigaretten rookt en geen spaarrekening hebt. Want daar zijn er nog veel meer 'paard van Trojes' die je nog véél meer geld zullen kosten.

Als je het nieuws over het prosumententarief volgt zal je gelezen hebben dat het bedoeling is dat dit verdwijnt met de slimme meter. Dan betaal je immers correct voor injectie en afname. Mensen die kiezen om de functionaliteit van de slimme meter uit te schakelen (kan voor 15 jaar) zullen het wel nog betalen. Het zal dus neerkomen op een forfaitaire vergoeding (prosumententarief) of een pay-per-use dat je zal kunnen minimaliseren met bijv. een batterij.

HUSKE
12 juni 2017, 09:27
Vermoed dat zonnepanelen nog wel even 'gunstig' blijven omdat ze die paneeltjes nodig hebben om hun doelstellingen te halen. Dat het nooit nog zo voordelig wordt als vroeger is wel een feit.
Van het moment dat ik door zonnepanelen meer moet betalen zal ik ze zonder twijfel gewoon verwijderen van de woning. Mijn subsidies zijn toch uitgekeerd en 100% kortng op KI zal tegen dan ook wel voorbij zijn (tot 2021).

Als je het nieuws over het prosumententarief volgt zal je gelezen hebben dat het bedoeling is dat dit verdwijnt met de slimme meter. Dan betaal je immers correct voor injectie en afname. Mensen die kiezen om de functionaliteit van de slimme meter uit te schakelen (kan voor 15 jaar) zullen het wel nog betalen. Het zal dus neerkomen op een forfaitaire vergoeding (prosumententarief) of een pay-per-use dat je zal kunnen minimaliseren met bijv. een batterij.

Ik vind wel dat als je moet betalen voor injectie, dat ze ook mogen betalen voor de elektriciteit die je levert (al zal dat goedkoop zijn op piek momenten).
Ik heb verleden jaar 1700 kWh meer op het net gezet dan mijn verbruik en krijg als dank een rekening van 400+€ :p

Epyon
12 juni 2017, 13:05
Ik vind wel dat als je moet betalen voor injectie, dat ze ook mogen betalen voor de elektriciteit die je levert (al zal dat goedkoop zijn op piek momenten).
Ik heb verleden jaar 1700 kWh meer op het net gezet dan mijn verbruik en krijg als dank een rekening van 400+€ :p
Dat kan nu al, maar zoals je zegt is de elektriciteit dan zo goedkoop (soms zelfs negatieve prijs) dat geen enkele leverancier voor particuliere klanten dit iets interesseert. Je krijgt mss €c1-2 voor de energie, terwijl je wel €c15 distributiekosten moet betalen.

Men is wel bezig aan creatieve oplossingen hiervoor, bijv. het salderen op afstand. Dan kan je jouw overproductie rechtstreeks verkopen aan bijv. je buur. Maar de wetgeving moet hiervoor nog stevig aangepast worden.

Renegadexxripxx
17 juni 2017, 18:03
Excuses nu pas, omdat ik nu pas toegang had tot mijn PC... op gsm of tablet werkt dat multiquoten niet zo leuk.

Het zijn niet enkel nieuwbouwwoningen waar men zonnepanelen moet leggen hé. Hiernaast wordt een appartement ook gecategoriseerd als woning en daar valt niet veel zonnepanelen te zetten wanneer jij niet het dakverdiep hebt, noch moet je zomaar verwachten dat een private installatie op de gemeenschap zomaar kan...
Compacter bouwen is helemaal niet logischer... wij hebben die discussie al gehad. Ik bedankt hartelijk voor het mierennest dat jij er wenst van te maken. En dat moet ook nergens als je maar de juiste maatregelen neemt. Keuzes en consequenties hé.

Verplichting voor batterijopslag? Kan je me dat even aantonen aub?

Je hebt gelijk, ik vind dat nergens meer terug... het enigste wat ik nog terugvind is dat men vraagt om zo een wettelijk verplichtend kader. Dus heb ik waarschijnlijk mij destijds mislezen. Echter het laat wel zien wat je als vergoeding mag verwachten wanneer je energie levert aan het net... peanuts.
Duitse PV-opslagmarkt: een (niet) te volgen voorbeeld? (http://www.ilumen.be/nl/duitse-pv-opslagmarkt-een-niet-te-volgen-voorbeeld/)
Waardoor die brol er bij mij afvliegt. Of de omvormer minimaal buitenvliegt. Dat die panelen eropstaan boeit mij niet. Echter ik zal er nu geen installeren wanneer ik de keuze heb totdat er meer duidelijkheid is over de nieuwe regels.

Jij berekent dat nu. Binnen 2 jaar wijzigen de regels en wordt de berekening anders. 5 jaar later wijzigt dat nog eens en is het helemaal anders. Ik had mijn investering uitgerekd in functie van GEEN prosumententarief... was toen ik tekende namelijk nog niet het geval. En dan maak jij berekeningen over 20 jaar waarbij nu grote wijzigingen op til zijn en durf jij te claimen dat het allemaal top is... sorry neen, ik prefereer zo weinig mogelijk systemen en gedoe aan mijn woning. Dan kan er ook zo min mogelijk stuk gaan...

Koffiedik kijken? Tja, dan hoop ik dat jij geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen spaarrekening hebt, geen alcohol drinkt, geen beleggingsproducten aanhoudt, ... Daar is het nog véél meer koffiedik kijken dan ocharme die paar zonnepaneeltjes.

1) ik heb een huis, maar ik moet nu eenmaal een dak boven mijn hoofd hebben. Dus noodzakelijk kwaad...
2) ik rijd niet met een auto. En heb mijn leven ook zo ingericht dat ik het niet nodig zal MOETEN hebben. Dus geen risico dat ik uitgemolken wordt zoals de rest
3) ik heb een spaarrekening wat dan ook de reden was dat ik 1 heb gekocht. Ik had er op een moment 210k op staan en er was nogal een onzekerheid... maar een sok heeft zijn eigen voor en nadelen. Dat ik dan nog altijd een spaarrekening prefereer.
4) ik drink geen alcohol.
5) ik heb geen beleggingsproducten en moet dieje brol ook niet hebben.

Persoonlijk prefereer ik dat dat geld van die zonnepanelen op een spaarrekening stond. Ben ik ze kwijt dan is dat maar zo. Maar de volledige geschiedenis heeft al aangetoond dat zaken eerst werden gesubsidieerd om daarna belast te worden. En zoals jij dan begint uit te leggen over het zetten van batterijen, en eigen productie en alles zodanig afstemmen dan zeg ik foert, laat maar, dan betaal ik liever wat meer geld dat ik mij met dieje brol niet moet bezig houden. Zodanig dat ik mij daar niets van moet aantrekken. Ik heb dat extra bedrag dan over voor mijn gemoedsrust. Net zoals zeer veel andere mensen... wat ook de bestaandsreden is van onze energiemaatschappij...

Epyon
17 juni 2017, 19:14
Het zijn niet enkel nieuwbouwwoningen waar men zonnepanelen moet leggen hé. Hiernaast wordt een appartement ook gecategoriseerd als woning en daar valt niet veel zonnepanelen te zetten wanneer jij niet het dakverdiep hebt, noch moet je zomaar verwachten dat een private installatie op de gemeenschap zomaar kan...
Niemand moet zonnepanelen leggen. Er zijn nog voldoende andere manieren om aan de verplichting hernieuwbare energie te voldoen.

Compacter bouwen is helemaal niet logischer... wij hebben die discussie al gehad. Ik bedankt hartelijk voor het mierennest dat jij er wenst van te maken. En dat moet ook nergens als je maar de juiste maatregelen neemt. Keuzes en consequenties hé.
Dat is dan ook een evolutie die we als maatschappij moeten opleggen, willen we geen tragedy of the commons bekomen.

Jij berekent dat nu. Binnen 2 jaar wijzigen de regels en wordt de berekening anders. 5 jaar later wijzigt dat nog eens en is het helemaal anders. Ik had mijn investering uitgerekd in functie van GEEN prosumententarief... was toen ik tekende namelijk nog niet het geval. En dan maak jij berekeningen over 20 jaar waarbij nu grote wijzigingen op til zijn en durf jij te claimen dat het allemaal top is... sorry neen, ik prefereer zo weinig mogelijk systemen en gedoe aan mijn woning. Dan kan er ook zo min mogelijk stuk gaan...
Dat is waar, maar dat is met alles zo. Moeten we dan ook stoppen met huizen bouwen, een pensioen opbouwen, met een wagen rijden, ...? Want ook dat zijn allemaal investeringen en plannen op een schaal van 5 tot ... jaar waar nog veel regeringen roet in het eten van kunnen gooien. Ik vertrouw er op dat geen enkele politici zijn kiezers al te veel pijn zal doen, het voorspelbare van de democratie.

Persoonlijk prefereer ik dat dat geld van die zonnepanelen op een spaarrekening stond.
Ik heb deze week eens berekend wat het effectieve rendement van zonnepanelen is, rekening houdende met prosumententarief, vervanging van omvormer en degradatie van de panelen. Ik kom uit op een rendement vergelijkbaar met een spaarrekening van 6%. Terwijl je met de huidige rentes enkel geld verliest, win je met zonnepanelen tenminste nog iets. En 6% vind ik een voldoende risicopremie voor toekomstige onzekerheid.

Anoniem0
17 juni 2017, 19:19
Niemand moet zonnepanelen leggen. Er zijn nog voldoende andere manieren om aan de verplichting hernieuwbare energie te voldoen.

Dat is dan ook een evolutie die we als maatschappij moeten opleggen, willen we geen tragedy of the commons bekomen.

Dat is waar, maar dat is met alles zo. Moeten we dan ook stoppen met huizen bouwen, een pensioen opbouwen, met een wagen rijden, ...? Want ook dat zijn allemaal investeringen en plannen op een schaal van 5 tot ... jaar waar nog veel regeringen roet in het eten van kunnen gooien. Ik vertrouw er op dat geen enkele politici zijn kiezers al te veel pijn zal doen, het voorspelbare van de democratie.

Ik heb deze week eens berekend wat het effectieve rendement van zonnepanelen is, rekening houdende met prosumententarief, vervanging van omvormer en degradatie van de panelen. Ik kom uit op een rendement vergelijkbaar met een spaarrekening van 6%. Terwijl je met de huidige rentes enkel geld verliest, win je met zonnepanelen tenminste nog iets. En 6% vind ik een voldoende risicopremie voor toekomstige onzekerheid.

Ben momenteel bezig aan een gebouw voor PXL hasselt. hou me wel bezig met de HVAC en sanitaire installatie maar onze cel elek en duurzaam bouwen hebben feitelijk wel een leuk ideetje.
zonnepanelen 50% op oost zuid kant en 50% op zuid west kant. De omvormer kan dan heel wat kleiner aangezien je nooit volle load hebt en blijkbaar betaal je daar het prosumenten tarief op.
je hebt ook gedurende de dag een constantere opname van zon.

jawadde001
17 juni 2017, 19:39

6% is echt wel een fantastisch rendement, maar is dit niet wat te hoog? Hier lees ik dat die eerder rond de 3% zit (wat nog steeds erg goed is in vergelijking met een spaarrekening).

Volgens Testaankoop haal je in Vlaanderen een rendement tot 3 procent en in Brussel en Wallonië – waar nog wél subsidies bestaan- 6 tot 7 procent.
Zijn zonnepanelen nog een goede belegging? – Bart Tommelein (http://www.tommelein.com/zijn-zonnepanelen-nog-een-goede-belegging/)

Renegadexxripxx
17 juni 2017, 20:05

Tuurlijk wel, je gaat E30 en in de toekomst E0 niet halen zonder 1 of andere vorm van energiecreatieoptie... en de doelstelling is uiteindelijk toch het halen van E0 niet...
Hiernaast in mijn woning was dat opgelegd, daar de promotor zonder zonnepanelen het opgelegde e-peil niet haalde. En ik kon daar niets aan wijzigen. (perceel was niet groot genoeg om de ruimtes ook aangenaam te houden). Want had eerst geprobeerd om een oplossing met extra isolatie te voorzien. Kreeg al mijn items die ik wilde (bureau, badkamer / doucheruimte, keuken, living, berging) er niet in als ik mijn isolatie zou verdubbelen of vertrippelen (dus minimaal 24 cm in de muur).

Dat is uw opinie. Maar dat is dus dikke nonsens. Er is geen enkele reden om dat te MOETEN doen. Maar dan moet je er ook effectief voor kiezen en leven met de gevolgen van die keuzes. Maar de keuze is er. Echter is men reactief in plaats van proactief.

Dat is waar, maar dat is met alles zo. Moeten we dan ook stoppen met huizen bouwen, een pensioen opbouwen, met een wagen rijden, ...? Want ook dat zijn allemaal investeringen en plannen op een schaal van 5 tot ... jaar waar nog veel regeringen roet in het eten van kunnen gooien.

Als je dat doet vanuit een financieel standpunt : ja. Ik verwacht dat ik pas op pensioen mag gaan het moment dat ik in mijn kist zit. Ik verwacht niet dat er in de toekomst nog iets is als pensioen. Ik verwacht dat de mensen die normaliter voor mijn pensioen moeten gaan zorgen tegen die tijd foert zeggen dat die oude zak maar voor zijn eigen zorgt. En ik verwacht dat eens de pensioengolf geweest is, dat onze huidige generatie dat ook effectief nog gaat zeggen tegen de mensen die nu op pensioen zijn.

Ik doe enkel die investeringen vanuit een emotioneel standpunt. En niet financieel... Dus als dat voor mij een echt nut zou hebben. Een wagen heb ik geen nut aan. Mijn moto aan de andere kant zorgde ervoor dat ik maar 1h20 onderweg was in plaats van 3hr enkel. Mijn woning zorgt er nu voor dat die moto op stal kan en terwijl ik er vroeger grofweg 30k per jaar zou doen, ik er nu misschien nog een 5k mee doen (voor het werk dan nog wel...). En dan is dat niet een investering van kijk ik haal daar zoveel rendement van, maar van kijk het budget is er, ik kan het mij permiteren en ik heb er nut van. Et voila.
¨
Daarom dat ik ook zo kritisch ben wanneer jij altijd begint over het financiële rendement ervan. Iedereen die doordenkt weet nu al dat energie altijd belast zal worden. Zelfs al ben je off grid.... als teveel mensen dat zijn voegt men dan wel een belasting in op de items die u off grid maakt ( zie de aangekondigde verhoging van de vaste kost voor water, ook met 0 verbruik). Ik geloof dan ook niet in dergelijke fabeltjes. Vraag maar aan de persoon die zijn rendement heeft voorgeschoteld gekregen en berekend gedurende de premies van 400€ per 1000kwh... ofdat die zijn rendement nog altijd hetzelfde is...
Wil dat daarom zeggen dat die een slechte deal gedaan hebben... neen maar er is momenteel veel meer onzekerheid over de toekomst in de energiesector en de kostprijsdefiniëring dan toen... (men had toen nog de gedachte van verworven rechten kan men niet veranderen) dat ik vanuit een emotioneel standpunt een nieuwe investering in zonnepanelen niet kan rechtvaardigen. Toch zeker niet met het risico van een verplichting naar installatie van een batterij. de consequenties en destabiliserende werking van ongebreidelde injectie op het net zijn gewoon te groot dat er geen buffer moet gecreëerd worden. Dus als ik een investering deed vanuit puur financieel oogpunt zou ik de kat uit de boom kijken TOTDAT daar duidelijkheid over is.

Ik acht de onzekerheid te hoog met al de gekende wijzigingen die er aankomen. Ik acht het evident dat in de toekomst het gedeelte vaste kost tov energiekost substantieel gaat stijgen waardoor het nut van investering in eigen energiegeneratie verminderd tot wegvalt (beter controleerbaar en te beheren dan decentrale oplossingen) of het moeten toestellen (enorme verbruikers) zijn die seizoensgebonden zijn waardoor die zelfbedruipend kunnen zijn (een airco die gekoppeld wordt aan een set zonnepanelen). Ik verwacht dat men verschillende kostprijstarieven gaat voorzien tgv dit variabele karakter van energiegeneratie. Maar ik ga dat allemaal schoon aan mij voorbij laten gaan.

De enigste reden waarom ik dan nu nog eventueel zou investeren in zonnepanelen zou zijn om gebruik te maken van de terugdraaiende teller. Maar echt niet omdat ik hierdoor goedkoper af ben. Wel als buffer om ervoor te zorgen dat andere mensen de kastanjes uit het vuur gaan halen als testsubjecten voor de talloze smarthome en thuisbatterijopslagsystemen tendens die ik dan mooi aan mij voorbij ga laten gaan. Maar die reden staat en valt bij de geloofwaardigheid die men hecht aan de woorden van Tommelein... Of dat we binnen dit en 5 jaar niet gaan spreken over de tommeleinsbelofte in het woordenboek.

Waardoor ik als ik nu de objectieve keuze zou moeten maken, ik een dergelijke investering niet meer zou doen. Ongeacht of ik het geld heb liggen, of al dan niet zou geloven in het geprojecteerde en door u berekende rendement. Iedereen gaat energie nodig gaan hebben, dus dat zal altijd in welke vorm dan ook wel belast gaan worden.

Epyon
17 juni 2017, 20:36
Ben momenteel bezig aan een gebouw voor PXL hasselt. hou me wel bezig met de HVAC en sanitaire installatie maar onze cel elek en duurzaam bouwen hebben feitelijk wel een leuk ideetje.
zonnepanelen 50% op oost zuid kant en 50% op zuid west kant. De omvormer kan dan heel wat kleiner aangezien je nooit volle load hebt en blijkbaar betaal je daar het prosumenten tarief op.
je hebt ook gedurende de dag een constantere opname van zon.
Klopt. Toeval wil dat ik op mijn werk iets soortgelijks aan het onderzoeken ben :) . Je injectieprofiel is ook gelijkmatiger, wat beter is voor het elektriciteitsnet.

6% is echt wel een fantastisch rendement, maar is dit niet wat te hoog? Hier lees ik dat die eerder rond de 3% zit (wat nog steeds erg goed is in vergelijking met een spaarrekening).

Volgens Testaankoop haal je in Vlaanderen een rendement tot 3 procent en in Brussel en Wallonië – waar nog wél subsidies bestaan- 6 tot 7 procent.
Zijn zonnepanelen nog een goede belegging? – Bart Tommelein (http://www.tommelein.com/zijn-zonnepanelen-nog-een-goede-belegging/)
Veel hangt af van de hoogte van het prosumententarief en de installatieprijs. Dat zijn tegenwoordig eigenlijk de enigste twee parameters die je rendement bepalen. Ik reken met €93/kW en €1,5/Wp incl BTW.

Epyon
17 juni 2017, 20:45
Tuurlijk wel, je gaat E30 en in de toekomst E0 niet halen zonder 1 of andere vorm van energiecreatieoptie... en de doelstelling is uiteindelijk toch het halen van E0 niet...
Je kan ook participeren in een hernieuwbare energie coöperatie. De energie om E0 te behalen hoeft niet noodzakelijk bij je zelf opgewekt te worden.

Dat is uw opinie. Maar dat is dus dikke nonsens. Er is geen enkele reden om dat te MOETEN doen. Maar dan moet je er ook effectief voor kiezen en leven met de gevolgen van die keuzes. Maar de keuze is er. Echter is men reactief in plaats van proactief.
Het is ook de wens van onze parlementen (zie o.a. betonstop).

Daarom dat ik ook zo kritisch ben wanneer jij altijd begint over het financiële rendement ervan. Iedereen die doordenkt weet nu al dat energie altijd belast zal worden. Zelfs al ben je off grid.... als teveel mensen dat zijn voegt men dan wel een belasting in op de items die u off grid maakt ( zie de aangekondigde verhoging van de vaste kost voor water, ook met 0 verbruik). Ik geloof dan ook niet in dergelijke fabeltjes. Vraag maar aan de persoon die zijn rendement heeft voorgeschoteld gekregen en berekend gedurende de premies van 400€ per 1000kwh... ofdat die zijn rendement nog altijd hetzelfde is...
Daarom dat ik altijd zo kritisch ben als men over onzekerheid in de toekomst begint. Geen enkele investering in iets dat twintig jaar moet meegaan heeft zekerheid, enkel de zekerheid dat er altijd belast zal worden en dat er geen windfall profits zullen zijn. Daarom dat dat een non-argument is, want ze is op alles van toepassing.

Renegadexxripxx
17 juni 2017, 21:41
Je kan ook participeren in een hernieuwbare energie coöperatie. De energie om E0 te behalen hoeft niet noodzakelijk bij je zelf opgewekt te worden.

Correct, maar dan zegt de emotionele in mij weer dat ik voor dat geld dan liever de zonnepanelen op mijn dak heb staan.
Daarnaast waren de zonnepanelen standaard voorzien bij de promotor en weigerde die pertinent om ze te schrappen (ergo mijn piste voor naar extra isolatie initieel te gaan)

Het is ook de wens van onze parlementen (zie o.a. betonstop).
Heb jij ooit mogen kiezen om voor of tegen de betonstop te zijn ? Of een discussie voor de alternatieven op te lijsten? Of is dat gewoon maar weer eens een beslissing die men doorvoert waarvan je nu al zo ziet aankomen dat binnen dit en x jaar daar wel weer een uitstel op gaat komen.

Zoals over de levenstermijn van de nucleaire centrales in België.

Daarom dat ik altijd zo kritisch ben als men over onzekerheid in de toekomst begint. Geen enkele investering in iets dat twintig jaar moet meegaan heeft zekerheid, enkel de zekerheid dat er altijd belast zal worden en dat er geen windfall profits zullen zijn. Daarom dat dat een non-argument is, want ze is op alles van toepassing.

Dan is het ook volstrekt oneerlijk om in de discussie te gaan spreken over een terugverdientermijn van x%. Of het als positief punt voor een investering in zonnepanelen te gebruiken want ja dat gaat 25 jaar mee, er is de vervanging van de omvormer na 11 jaar en je hebt gratis energie . Echter als je hier echter terug leest draait het daar wel effectief rond. Je hebt er u zelf nog aan bezondigd door te stellen dat je nu volgens uw berekening 6% haalt en dit gesteld de onzekerheid voor u een correcte weerspiegeling is in vergelijking met een spaarrekening. Als zo een berekening gemaakt wordt moet deze realistisch zijn en niet de best case versie. Daar dit mensen hun ogen uitsteekt en hen overtuigt want ja den expert ( al dan niet op dit forum) betreffende hernieuwbare energie heeft dit gezegd. Dieje zal het wel weten zeker... En den tommelein zegt het ook terwijl men dagdagelijks wordt bestookt met reclame over de o zo super goedkope zonnepanelen.

Dat is zoals de verkoper van arcopar aandelen die met het hand op het hart zegt van dit is een veilige belegging, en de koper denkt den expert zegt dat dus zal dat zo ook wel zijn hé... Voor investeringen in bankproducten moet er tegenwoordig een risicoprofiel opgemaakt worden voordat men de investering in aandelen, obligaties of wat dan ook maar mag voor doen, en moet de klant geïnformeerd worden over de risico's die hij loopt. Echter met zonnepanelen is datzelfde helemaal niet nodig en stapt tommelein daar ook nog eens lustig in mee... zonder rekening te houden met de wijzigende directe omgeving ik mag toch verwachten dat wanneer de afgevaardigde van onze regering dit stelt dat hij ervoor zorgt dat het zo is, ofwel de verantwoordelijkheid op zich neemt wanneer het niet zo uitdraait.
Uiteindelijk heb ik dan liever dat als het toch zo belangrijk is dat men dan ook een miljardeninvestering doet en de kost maar verdeelt over elke belg als het dan toch in die richting MOET gaan omdat het de enigste oplossing is om ons energienet op punt te houden. In plaats van met die massa aan trucs te komen en er dan nog altijd niet in slagen om de objectieven te behalen.

Vind jij het dan nog raar dat politiekers dan ingeschaald worden als charlatans en zakkenvullers... Het is hun verdomde plicht om ervoor te zorgen dat er zekerheid is.

Wat ook de reden is waarom als ik over terugverdientijd spreek dit voor mij zeker moet zijn. Is dat niet het geval, moet je het niet benoemen. en zeer zeker niet als positief punt gebruiken in de beslissing om in zoiets te laten investeren.

StanTem
17 juni 2017, 23:32
Epyon, jij lijkt er redelijk wat van af te weten.
Het is volgens jou dus interessant om zonnepanelen te leggen?
Ik twijfel namelijk sterk door de groepsaankoop van Oost-Vlaanderen.

Ik verbruik jaarlijks nog geen 2600 kWh. Laatste jaarafrekening (half jaar) was 1200 kWh. +- half dag, half nacht.
Voor die 2600 kWh zou de installatie (all-in) op zo'n 3200 euro komen.

Zou jij het doen in mijn geval?

Maandag ga ik wel naar een infoavond die georganiseerd is door Oost-Vlaanderen.

Epyon
18 juni 2017, 00:42
Heb jij ooit mogen kiezen om voor of tegen de betonstop te zijn ? Of een discussie voor de alternatieven op te lijsten? Of is dat gewoon maar weer eens een beslissing die men doorvoert waarvan je nu al zo ziet aankomen dat binnen dit en x jaar daar wel weer een uitstel op gaat komen.
Ik wil het hier niet opentrekken naar een meta-discussie over directe vs representatieve democratie, maar je kan toch perfect de huidige coalitie die de betonstop heeft ingevoerd wegstemmen volgende keer?

Dan is het ook volstrekt oneerlijk om in de discussie te gaan spreken over een terugverdientermijn van x%. Of het als positief punt voor een investering in zonnepanelen te gebruiken want ja dat gaat 25 jaar mee, er is de vervanging van de omvormer na 11 jaar en je hebt gratis energie . Echter als je hier echter terug leest draait het daar wel effectief rond. Je hebt er u zelf nog aan bezondigd door te stellen dat je nu volgens uw berekening 6% haalt en dit gesteld de onzekerheid voor u een correcte weerspiegeling is in vergelijking met een spaarrekening. Als zo een berekening gemaakt wordt moet deze realistisch zijn en niet de best case versie. Daar dit mensen hun ogen uitsteekt en hen overtuigt want ja den expert ( al dan niet op dit forum) betreffende hernieuwbare energie heeft dit gezegd. Dieje zal het wel weten zeker... En den tommelein zegt het ook terwijl men dagdagelijks wordt bestookt met reclame over de o zo super goedkope zonnepanelen.

Dat is zoals de verkoper van arcopar aandelen die met het hand op het hart zegt van dit is een veilige belegging, en de koper denkt den expert zegt dat dus zal dat zo ook wel zijn hé... Voor investeringen in bankproducten moet er tegenwoordig een risicoprofiel opgemaakt worden voordat men de investering in aandelen, obligaties of wat dan ook maar mag voor doen, en moet de klant geïnformeerd worden over de risico's die hij loopt. Echter met zonnepanelen is datzelfde helemaal niet nodig en stapt tommelein daar ook nog eens lustig in mee... zonder rekening te houden met de wijzigende directe omgeving ik mag toch verwachten dat wanneer de afgevaardigde van onze regering dit stelt dat hij ervoor zorgt dat het zo is, ofwel de verantwoordelijkheid op zich neemt wanneer het niet zo uitdraait.
Uiteindelijk heb ik dan liever dat als het toch zo belangrijk is dat men dan ook een miljardeninvestering doet en de kost maar verdeelt over elke belg als het dan toch in die richting MOET gaan omdat het de enigste oplossing is om ons energienet op punt te houden. In plaats van met die massa aan trucs te komen en er dan nog altijd niet in slagen om de objectieven te behalen.

Vind jij het dan nog raar dat politiekers dan ingeschaald worden als charlatans en zakkenvullers... Het is hun verdomde plicht om ervoor te zorgen dat er zekerheid is.

Wat ook de reden is waarom als ik over terugverdientijd spreek dit voor mij zeker moet zijn. Is dat niet het geval, moet je het niet benoemen. en zeer zeker niet als positief punt gebruiken in de beslissing om in zoiets te laten investeren.
Tja, dan moet je ook niet zeggen dat je het geld voor je zonnepanelen liever op je spaarboek zou laten staan. Cfr. het Arcopar verhaal kan die bank volgend jaar evengoed failliet zijn. Als je daar allemaal rekening mee moet houden stoppen we ons geld beter in een sok onder ons bed. Als ons huis al niet afbrandt.

Epyon, jij lijkt er redelijk wat van af te weten.
Het is volgens jou dus interessant om zonnepanelen te leggen?
Ik twijfel namelijk sterk door de groepsaankoop van Oost-Vlaanderen.

Ik verbruik jaarlijks nog geen 2600 kWh. Laatste jaarafrekening (half jaar) was 1200 kWh. +- half dag, half nacht.
Voor die 2600 kWh zou de installatie (all-in) op zo'n 3200 euro komen.

Zou jij het doen in mijn geval?

Maandag ga ik wel naar een infoavond die georganiseerd is door Oost-Vlaanderen.
Ik heb het eens nagerekend voor jouw situatie van 2,6kWp installatiegrootte, €1,2/kWp installatieprijs (incl. BTW neem ik aan?) en €105/kW prosumententarief in Kaprijke (Imewo). Ik kom uit op een terugverdientijd van 13 jaar. Na 20 jaar is je €3.200 inleg €7.280 geworden, wat neerkomt op een rentabiliteit van 5%. Of dit interessant genoeg is, is een persoonlijke vraag :) .

StanTem
18 juni 2017, 01:05
Ik heb het eens nagerekend voor jouw situatie van 2,6kWp installatiegrootte, €1,2/kWp installatieprijs (incl. BTW neem ik aan?) en €105/kW prosumententarief in Kaprijke (Imewo). Ik kom uit op een terugverdientijd van 13 jaar. Na 20 jaar is je €3.200 inleg €7.280 geworden, wat neerkomt op een rentabiliteit van 5%. Of dit interessant genoeg is, is een persoonlijke vraag :) .

Da's inderdaad inclusief BTW.
Hier spreken ze van een terugverdientijd van 6.1 jaar, rekening houdend met de besparingen in bijlage :crazy:

Veel te optimistisch dus, maar blijkbaar wel de moeite volgens uw berekening.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170617/203ab3bc94b0b06092e7daad98e2a761.jpg

Epyon
18 juni 2017, 01:16
Ik zie niet meteen het prosumententarief daarin, zit dat reeds bij netwerkkosten bijgerekend?

Mijn (geavanceerde) simulatie houdt ook rekening met vervanging van de omvormer na 10 jaar, met degradatie van de panelen en stijging van de elektriciteitsprijs. Prijs omvormer is wel worst case, zal over tien jaar wss al pak goedkoper zijn.

https://i.snag.gy/MW9Tnh.jpg

StanTem
18 juni 2017, 01:19
Ik zie niet meteen het prosumententarief daarin, zit dat reeds bij netwerkkosten bijgerekend?

Mijn (geavanceerde) simulatie houdt ook rekening met vervanging van de omvormer na 10 jaar, met degradatie van de panelen en stijging van de elektriciteitsprijs. Prijs omvormer is wel worst case, zal over tien jaar wss al pak goedkoper zijn.

Bij 'netwerkkosten' staat ook 'Inclusief heffingen IMEWO, prosumententarief en 21% btw)'
Sorry voor de onduidelijke foto. Screenshot pakken op de pc van het werk lukt niet...

Zij houden rekening met:

Deze indicatie houdt rekening met jouw specifieke situatie, en neemt de volgende factoren mee:

De oriëntatie en de hellingshoek van je dak.
Het vermogen van de zonnepanelen in Wattpiek (Wp), gecorrigeerd naar kWh. In België geldt de omrekenfactor 0,897 (één zonnepaneel van 270 Wp levert dus ca. 270 x 0,897 = 242 kWh op per jaar).
De elektriciteitsprijzen in onderstaande berekening zijn gebaseerd op actuele prijzen voor jouw netbeheerder en op een actuele gewogen gemiddelde prijs van de zes grootste energieleveranciers in Vlaanderen.
In deze berekening worden vaste bedragen gehanteerd voor de abonnementskost en de meterhuur. In werkelijkheid kunnen deze bedragen afwijken, afhankelijk van je energieleverancier en je netbeheerder.
Een btw-percentage van 21% voor jouw elektriciteitsverbruik. Sinds september 2015 geldt voor iedereen een btw-tarief van 21%.
Het prosumententarief dat je als eigenaar van zonnepanelen dient te betalen. Dit bedrag hangt af van het vermogen van de omvormer die bij jouw systeem past. In dit rekenvoorbeeld hanteren we een afronding van het AC-vermogen van jouw systeem op 1 kW. Dit vermogen wordt vermenigvuldigd met het prosumententarief dat voor jouw netbeheerder geldt. De leverancier houdt bij inspectie rekening met dit prosumententarief, en biedt technisch steeds de passende oplossing aan.
* Dit kan in de volgende jaren wijzigen door een vermogensverlies van de zonnepanelen van ca. 1% per jaar.

Epyon
18 juni 2017, 01:24
Als ik geen rekening houd met vervanging van de omvormer en rendementsdaling van de panelen kom ik idd dichter bij hun resultaat uit (8-ish jaren terugverdientijd), dus ik neem aan dat ze het zo berekend hebben. Best-case scenario dus.

StanTem
18 juni 2017, 01:27
Top!
Ik hou rekening met uw berekening, lijkt dan toch iets realistischer.

'k Zal dan maandag wel beslissen. Benieuwd of ik veel wijzer ga worden van de infoavond.

MaTi
18 juni 2017, 06:51

Onze oude frigo ook vervangen begin dit jaar. 15 a 20 euro minder per maand verschil op de energiefactuur
...

Caracalla
18 juni 2017, 07:52
1,2 euro/wp incl. BTW is ook wel heel optimistisch hoor.
Toch zeker voor een kleine installatie.
Op een grote installatie is dit, met goedkope panelen, wel mogelijk.

Renegadexxripxx
18 juni 2017, 12:37
Ik wil het hier niet opentrekken naar een meta-discussie over directe vs representatieve democratie, maar je kan toch perfect de huidige coalitie die de betonstop heeft ingevoerd wegstemmen volgende keer?

Tuurlijk niet, omdat het verkiezingsprogramma daar niet over zal gaan. Het zal geen keuze worden over betonstop of niet... dat is juist het oh zo hypocriete aan onze huidige verkiezingsvorm. Wij verkiezen geen programma, maar partijen die doen waar zij zin in hebben terwijl ze in hun stint zoveel mogelijk graaien in de staatskas. Die cumuls illustreren dit perfect. En ja het is niet enkel PS, of SP of OVLD of MR.... ze hebben allemaal ( ook VB, ook CDV, ook CDH, indien dat niet evident was) boter op hun hoofd... Juist omdat men perfect weet dat als men weggestemd wordt er wel iets geregeld zal worden... onder de noemer van hand- en spandiensten.

Tja, dan moet je ook niet zeggen dat je het geld voor je zonnepanelen liever op je spaarboek zou laten staan. Cfr. het Arcopar verhaal kan die bank volgend jaar evengoed failliet zijn. Als je daar allemaal rekening mee moet houden stoppen we ons geld beter in een sok onder ons bed. Als ons huis al niet afbrandt.

Tuurlijk mag ik DAT zeggen. Als jij VINDT dat het geld van die spaarrekening af moet komen omdat het zo een goed rendement is, dan doe je dat op basis van effectieve reële redenen niet op basis van cijfers waarvan je NU al weet dat ze binnen dit en 2 jaar niet meer kloppen. Ik heb het hier niet over onbekende feiten die je in uw risico moet meenemen maar gekende wijzigingen die perfect de worst en best case scenario zodanig kunnen beïnvloeden dat een dergelijke berekening nu gewoon iemand een rad voor ogen draaien is...
De banken zijn ervoor op de vingers getikt dat men cherrypickte.... maar als het gebeurd voor mensen een rad voor ogen te draaien om te investeren in groene energie is het allemaal geen probleem.
Het is dat dat ik triestig vind.

Ik heb er geen probleem mee dat iemand beslist om zonnepanelen te plaatsen wegens emotionele redenen. Maar NU argumenteren op basis van prijs vind ik gewoon niet kunnen. Dat je niet alles kunt voorzien begrijp ik perfect. Dat je het eventueel meeneemt in uw beslissingspatroon zou ik ook nog kunnen begrijpen (op basis van worst en real best case scenario). Maar niet dat je het moet doen omdat je een investering van 5% erop haalt. Want dan ga je binnen dit en 4 jaar mensen hebben die ontgoocheld gaan zijn omdat ze die investering gedaan hebben en in plaats van 13 jaar het nu nog 13+x jaar duurt.

En het is hiertegen dat ik zat te fulmineren.

Epyon
18 juni 2017, 14:56
1,2 euro/wp incl. BTW is ook wel heel optimistisch hoor.
Toch zeker voor een kleine installatie.
Op een grote installatie is dit, met goedkope panelen, wel mogelijk.
Voor een groepsaankoop lijkt me dat realistisch. Als je het forum van Zonstraal wat in de gaten houdt zie je ook dat zelfs voor kleine installaties die prijs al benaderd wordt. Je mag tegenwoordig niet meer dan €1,5/Wp incl. BTW meer betalen. Grote installaties duiken zelfs al onder de €1/Wp.

Tuurlijk mag ik DAT zeggen. Als jij VINDT dat het geld van die spaarrekening af moet komen omdat het zo een goed rendement is, dan doe je dat op basis van effectieve reële redenen niet op basis van cijfers waarvan je NU al weet dat ze binnen dit en 2 jaar niet meer kloppen. Ik heb het hier niet over onbekende feiten die je in uw risico moet meenemen maar gekende wijzigingen die perfect de worst en best case scenario zodanig kunnen beïnvloeden dat een dergelijke berekening nu gewoon iemand een rad voor ogen draaien is...
De banken zijn ervoor op de vingers getikt dat men cherrypickte.... maar als het gebeurd voor mensen een rad voor ogen te draaien om te investeren in groene energie is het allemaal geen probleem.
Het is dat dat ik triestig vind.
Jij mag dat idd vinden. Feit is wel dat het rad van o.a. lenen voor en aankopen van huizen véél problematischer is dan zonnepanelen, en daar ligt ook niemand wakker van. Angst is een slechte raadgever.

Elke1988
19 juni 2017, 12:38
Onze oude frigo ook vervangen begin dit jaar. 15 a 20 euro minder per maand verschil op de energiefactuur
...

Ik ben nu dag op dag aan het opschrijven wat wij verbruiken op een 1 dag

Elke1988
19 juni 2017, 12:39
Top!
Ik hou rekening met uw berekening, lijkt dan toch iets realistischer.

'k Zal dan maandag wel beslissen. Benieuwd of ik veel wijzer ga worden van de infoavond.

Veel succes. (Kreeg mij ma niet warm voor zonnepanelen.)

StanTem
20 juni 2017, 13:48
Ben na de info-avond gisteren akkoord gegaan met het voorstel voor de zonnepaneleninstallatie. Ten laatste februari 2018 liggen ze op mijn dak.

Epyon, ter info. Gisteren werd verteld dat er bij de berekening ook rekening werd gehouden met het vervangen van de omvormer. Zij rekenen wel 13 jaar eer die kapot is. Ik weet dus niet waar het prijsverschil zit, maar soit. Doet er niet echt toe.

yaris
20 juni 2017, 22:45
Ben na de info-avond gisteren akkoord gegaan met het voorstel voor de zonnepaneleninstallatie. Ten laatste februari 2018 liggen ze op mijn dak.

Epyon, ter info. Gisteren werd verteld dat er bij de berekening ook rekening werd gehouden met het vervangen van de omvormer. Zij rekenen wel 13 jaar eer die kapot is. Ik weet dus niet waar het prijsverschil zit, maar soit. Doet er niet echt toe.

Dik gescheten dus. Op het einde van de rit gaat het u niks hebben opgebracht. Misschien wel uw broek nog aan scheuren. De enige die er goed aan uit kunnen hebben certificaten van 250 - 450 euro. Vlaanderen heeft een norm te halen voor groene stroom en nu zie je overal reclame voor zonnepanelen. De rekening komt later of denk je nu echt dat een eandis het in de toekomst met minder inkomsten gaat doen :-).

Epyon
20 juni 2017, 23:55

Mss de rendementsdaling van de panelen die ik wel meereken? 3% eerste jaar en dan 0,8% per volgend jaar. Of ze rekenen een andere prosumentenvergoeding?

StanTem
20 juni 2017, 23:59
Dik gescheten dus. Op het einde van de rit gaat het u niks hebben opgebracht. Misschien wel uw broek nog aan scheuren. De enige die er goed aan uit kunnen hebben certificaten van 250 - 450 euro. Vlaanderen heeft een norm te halen voor groene stroom en nu zie je overal reclame voor zonnepanelen. De rekening komt later of denk je nu echt dat een eandis het in de toekomst met minder inkomsten gaat doen :-).
Dan kunt ge niks kopen eh. Momenteel is het nog altijd interessant.
Denk dat Epyon er meer van weet dan u en ook hij vindt het interessant.
En van die certificaten. Toen was een installatie veel duurder en moesten ze er meer in investeren. In vergelijking met toen is de aankoopprijs al een heel pak minder.
Nu goed, ik zal het uiteindelijk over een groot aantal jaar wel zien eh.

Mss de rendementsdaling van de panelen die ik wel meereken? 3% eerste jaar en dan 0,8% per volgend jaar. Of ze rekenen een andere prosumentenvergoeding?
Heb er echt geen flauw gedacht van.

yaris
21 juni 2017, 19:26
Gewoon boerenverstand Stan. Stel dat eandis nu een inkomen heeft van 2 miljard euro met 2 miljoen huishoudens. Stel dat 500.000 van deze huishoudens zonnepanelen leggen , volledige dekking, dan hebben ze nog een inkomen van 1.5 miljard. Dit is La Belgique, aint gonna happen .... . Ze vinden wel manieren om u te laten meebetalen aan de spilzucht van ons systeem.
Prosumententarief was al een stap, ze vinden nog wel iets anders uit ;-).

Edit: Koop u voor die panelen een aandeel met deftig dividend. Kijk na 20 jaar is wat uw opbrengst is.

desolation
22 juni 2017, 08:33
Zonnepanelen op zich zijn niet de beste investering, maar in combinatie met een warmtepomp en verwarming op lage temperatuur haalt ge er echt wel uw winst uit hoor.

SomeDude
22 juni 2017, 08:54
Gewoon boerenverstand Stan. Stel dat eandis nu een inkomen heeft van 2 miljard euro met 2 miljoen huishoudens. Stel dat 500.000 van deze huishoudens zonnepanelen leggen , volledige dekking, dan hebben ze nog een inkomen van 1.5 miljard. Dit is La Belgique, aint gonna happen .... . Ze vinden wel manieren om u te laten meebetalen aan de spilzucht van ons systeem.
Prosumententarief was al een stap, ze vinden nog wel iets anders uit ;-).

Edit: Koop u voor die panelen een aandeel met deftig dividend. Kijk na 20 jaar is wat uw opbrengst is.

Je moet wel aan de planeet denken hé!

Bimmer
22 juni 2017, 10:24
Zonnepanelen op zich zijn niet de beste investering, maar in combinatie met een warmtepomp en verwarming op lage temperatuur haalt ge er echt wel uw winst uit hoor.

Je moet ook rekening houden dat je dan al een klein fortuin voor moet betalen.
Ik was dit eerst ook van plan met mijn bouw, zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming. Maar ben toch van dat idee afgestapt, omdat ik terugverdien tijd ontzettend lang vind en ook zeer laag vind.

Als je kijkt naar het rendement van een warmtepomp en je kijkt dan naar de prijs van gas en elektriciteit, dan kom je er al niet, dan kun je al beter op gas stoken. Gas is al meer als 4 keer goedkoper als elektriciteit. Nu kun je inderdaad zonnepanelen leggen, maar de eerste 13 jaar ben je bezig om het terug te verdienen. Als je dan rekening houd met een levensduur van 20-25 jaar. Dan kun je 7-12 jaar u warmte pomp goedkoper laten draaien, maar dat geld zul je achteraf toch nodig hebben om nieuwe zonnepanelen te kopen.

Vervolgens zie ik de prijs van gas de komende vele jaren eerder stabiel lopen. De grote olie majors zien hier toekomst in, als je leest in het klimaatakkoord, zie je ook dat aandeel in gas eerder gaat stijgen. Doordat de grote olie majors vandaag al bezig zijn met opzoek naar gas en hier grote voorraden ter beschikking hebben, denk ik dat deze prijs vrij stabiel gaat lopen. De prijs van elektriciteit zie ik eerder stijgen, maar dat is dan weer goed voor de opbrengst van u zonnepanelen, maar hierdoor zie ik de prijzen van prosumententarief ook stijgen.

Als je ook al kijkt wat je kwijt bent aan een installatie van gas of warmtepomp, dat is al enorm. Als je dan kijkt dat het verschil zeer miniem is, denk ik niet dat op dag van vandaag je er veel winst uithaalt. Je bent eigenlijk al tenminste verplicht om zonnepanelen te leggen bij een warmtepomp, want rendement van warmtepompen liggen nog te laag om de prijs tussen gas en elektriciteit te overbruggen. Maar als je dan zonnepanelen hebt liggen, betaal je weer veel geld en moet je eerst nog die zonnepanelen terug verdienen.

Misschien dat het ook nog leuk is bij u berekening Eypon, is een kadertje bij maken waar dan de uiteindelijk €/kwh is met de zonnepanelen.

desolation
22 juni 2017, 10:28
De prijs tussen Lucht-water en gas met een boiler is ook niet zo gigantisch hoor.
Als je gaat werken met geothermische pompen is het idd gigantisch.

Vergeet ook niet dat een combinatie van warmtepomp + vvw + zonnepanelen uw e-peil ook enorm omlaag trekt, waardoor je al snel 5j vrijstelling krijgt van onroerende voorheffing + premie van eandis. Dat compenseert bij ons quasi volledig het prijsverschil tussen de 2 technieken. Ik ben ook van plan om nu al een mix-vat te nemen van Daikin en er dan later nog een zonneboiler bij op aan te sluiten, gezien sanitair warm water een grotere verbruiksfactor is dan stookwater.

Bimmer
22 juni 2017, 10:40
De prijs tussen Lucht-water en gas met een boiler is ook niet zo gigantisch hoor.
Als je gaat werken met geothermische pompen is het idd gigantisch.

Vergeet ook niet dat een combinatie van warmtepomp + vvw + zonnepanelen uw e-peil ook enorm omlaag trekt, waardoor je al snel 5j vrijstelling krijgt van onroerende voorheffing + premie van eandis. Dat compenseert bij ons quasi volledig het prijsverschil tussen de 2 technieken. Ik ben ook van plan om nu al een mix-vat te nemen van Daikin en er dan later nog een zonneboiler bij op aan te sluiten, gezien sanitair warm water een grotere verbruiksfactor is dan stookwater.

Ik heb geen warmtepomp nodig voor mijn e-peil te doen zakken voor 5 jaar vrijgesteld te zijn. Dat haal ik al wanneer ik wat zonnepanelen op mijn dak leg.

Prijsverschil tussen L/W warmtepomp en gas ketel is inderdaad kleiner als G/W warmtepomp. Maar is zeker nog goed merkbaar verschil. Goedkoopste offerte dat ik heb van L/W warmtepomp (General) is € 9447,68 incl BTW voor de warmtepomp en boiler . De totale kost zou €18.422,77 zijn, is dan met overal vloerverwarming (zelf geplaatst) (260m²) + montage van de boiler, warmtepomp en afzepen, druktest op de vloerverwarming.

Voor de gasketel (buderus) + boiler kwam ik uit op zo'n €3 600 inclusief BTW. Prijs van vloerverwarming moet ik nog krijgen, maar ik schat dat ik hier in totaal nog geen €8000-€9000 (inclusief de de ketel en boiler) kwijt voor ga zijn. Vind ik zeker toch een groot verschil

Grond/water warmtepomp (Viessmann) was bij mij in totaal €27.309,02 inclusief BTW. De boringen + toebehorenpakket zouden me €7.210,39 kosten. Deze kosten maakt het grote prijsverschil. Voor de rest komt de prijzen met een L/W quasie overeen.

Ik ga dus op laatste eens even samen met de architect zitten en kijken hoeveel zonnepanelen ik nodig heb voor 5 jaar vrijgesteld te zijn. Ik ga wel alles zo opbouwen dat ik later makkelijk nog kan om switchten.

Renegadexxripxx
22 juni 2017, 14:06
Ik heb geen warmtepomp nodig voor mijn e-peil te doen zakken voor 5 jaar vrijgesteld te zijn. Dat haal ik al wanneer ik wat zonnepanelen op mijn dak leg.

Prijsverschil tussen L/W warmtepomp en gas ketel is inderdaad kleiner als G/W warmtepomp. Maar is zeker nog goed merkbaar verschil. Goedkoopste offerte dat ik heb van L/W warmtepomp (General) is € 9447,68 incl BTW voor de warmtepomp en boiler . De totale kost zou €18.422,77 zijn, is dan met overal vloerverwarming (zelf geplaatst) (260m²) + montage van de boiler, warmtepomp en afzepen, druktest op de vloerverwarming.

Voor de gasketel (buderus) + boiler kwam ik uit op zo'n €3 600 inclusief BTW. Prijs van vloerverwarming moet ik nog krijgen, maar ik schat dat ik hier in totaal nog geen €8000-€9000 (inclusief de de ketel en boiler) kwijt voor ga zijn. Vind ik zeker toch een groot verschil

Grond/water warmtepomp (Viessmann) was bij mij in totaal €27.309,02 inclusief BTW. De boringen + toebehorenpakket zouden me €7.210,39 kosten. Deze kosten maakt het grote prijsverschil. Voor de rest komt de prijzen met een L/W quasie overeen.

Ik ga dus op laatste eens even samen met de architect zitten en kijken hoeveel zonnepanelen ik nodig heb voor 5 jaar vrijgesteld te zijn. Ik ga wel alles zo opbouwen dat ik later makkelijk nog kan om switchten.
Dan moet uw vloerverwarming wel gedimensioneerd worden op toevoertemperatuur warmtepomp. Ergo korter bij elkaar gelegd.

Geothermische was zonder vloerverwarming de goedkoopste offerte 18k euro btw incl , maar zaten een paar onzekerheden aan...

Lucht water was 10400 euro, daikin zou 700 euro goedkoper geweest zijn, maar prefereerde optie met apart buffervat en dat elk onderdeel apart was, dus aparte boiler, aparte binnenubut,... Alhoewel ik dat bij nader inzien beter niet gedaan had. Dat buffervat moet nu warmgestookt worden

Nu bon, mijn maandelijks elektrisch verbruik voor sanitair warm water is tussen de 50 en 70kwh. Lijkt mij redelijk prijzig om hier een zonneboiler voor te zetten bovenop de warmtepomp....

Bimmer
22 juni 2017, 14:30
Dan moet uw vloerverwarming wel gedimensioneerd worden op toevoertemperatuur warmtepomp. Ergo korter bij elkaar gelegd.

Goede opmerking ga ik zeker dan eens bespreken.
Ik dacht dat hetzelfde was, dat ze de aanvoertemperatuur evenveel begrensde met een gasketel, zoals een warmtepomp.

Hoeveel cm ligt er nu bij u tussen de leidingen?

Renegadexxripxx
22 juni 2017, 14:31
Goede opmerking ga ik zeker dan eens bespreken.
Ik dacht dat hetzelfde was, dat ze de aanvoertemperatuur evenveel begrensde met een gasketel, zoals een warmtepomp.

Hoeveel cm ligt er nu bij u tussen de leidingen?
8cm dacht ik mij te herinneren.
Was eerder om te zeggen dat de kostprijs voor vloerverwarming niet zou mogen verschillen in die casus.

Philharmoniker
22 juni 2017, 17:23
Mijn lucht water warmtepomp heeft mij 3.5k plus 1.2K aan vloerverwarmingbuis/toebehoren (zoals collector etc ) gekost.
Buizen op 10cm gelegd. Living is een kleine 75/80 vierkante meter .
Sanitair is hetzelfde principe 2.5K aan kost.
Heb 14*270Wp aan panelen gelegd voor een 6K .
Hoop binnen 6 maand te weten wat balans is en wat ik ga moeten doen met dag en nacht meter .

Manu
22 juni 2017, 21:23
Mijn lucht water warmtepomp heeft mij 3.5k plus 1.2K aan vloerverwarmingbuis/toebehoren (zoals collector etc ) gekost.
Hoop binnen 6 maand te weten wat balans is en wat ik ga moeten doen met dag en nacht meter .
Niet overwogen om dag- en nachtteller te vervangen door enkelvoudige teller?

Renegadexxripxx
22 juni 2017, 22:26
Niet overwogen om dag- en nachtteller te vervangen door enkelvoudige teller?
Tegen dat het nuttig is komt de digitale teller...

Had initieel enkele teller gevraagd, promotor heeft dag nacht versie gezet...

Bimmer
22 juni 2017, 22:52

Gebruik je enkel u warmtepomp om u living op te warmen?

Epyon
22 juni 2017, 23:41
Tegen dat het nuttig is komt de digitale teller...
Je kan nog vijftien jaar lang de digitale meter als een gewone enkelvoudige terugdraaiende teller laten gebruiken.

Renegadexxripxx
22 juni 2017, 23:57
Je kan nog vijftien jaar lang de digitale meter als een gewone enkelvoudige terugdraaiende teller laten gebruiken.
Jup, maar als ik nu een nieuwe meter vraag krijg ik geen digitale. Waarom ik meldde dat het nu niet echt nut heeft. Allez kost van 75 kost mij 2 jaar om terug te verdienen. 2017 +2j is 2019 he...

Krijg nog altijd een standaard ferrarismeter. En wegens mijn zonnepanelen zal ik toch eerste aan bod komen om een nieuwe meter te zetten. We zien dan wel.

Epyon
23 juni 2017, 00:07
Jup, maar als ik nu een nieuwe meter vraag krijg ik geen digitale. Waarom ik meldde dat het nu niet echt nut heeft. Allez kost van 75 kost mij 2 jaar om terug te verdienen. 2017 +2j is 2019 he...

Krijg nog altijd een standaard ferrarismeter. En wegens mijn zonnepanelen zal ik toch eerste aan bod komen om een nieuwe meter te zetten. We zien dan wel.
Blijkbaar worden er bij vervangingen wel al digitale meters geplaatst, zeker bij zonnepanelen. Er zijn er al enkele tienduizenden in Vlaanderen geplaatst.

Renegadexxripxx
23 juni 2017, 00:08
Blijkbaar worden er bij vervangingen wel al digitale meters geplaatst, zeker bij zonnepanelen. Er zijn er al enkele tienduizenden in Vlaanderen geplaatst.
Ach zo we leren bij. Kaal er nog eens achter horen dan...

Epyon
23 juni 2017, 00:15
Ik heb het van iemand van Eandis. Ik vroeg hem of je zelf kan aanvragen dat ze zo'n meter zetten, maar blijkbaar beslissen ze dat voorlopig zelf i.f.v. parameters als zonnepanelen en straat/stad.

Philharmoniker
23 juni 2017, 07:51
Gebruik je enkel u warmtepomp om u living op te warmen?
Yes. Sanitair is warmtepomp boiler.

Anoniem0
23 juni 2017, 08:01

Geothermische was zonder vloerverwarming de goedkoopste offerte 18k euro btw incl , maar zaten een paar onzekerheden aan...

Lucht water was 10400 euro, daikin zou 700 euro goedkoper geweest zijn, maar prefereerde optie met apart buffervat en dat elk onderdeel apart was, dus aparte boiler, aparte binnenubut,... Alhoewel ik dat bij nader inzien beter niet gedaan had. Dat buffervat moet nu warmgestookt worden

Nu bon, mijn maandelijks elektrisch verbruik voor sanitair warm water is tussen de 50 en 70kwh. Lijkt mij redelijk prijzig om hier een zonneboiler voor te zetten bovenop de warmtepomp....

warmtepomp kan toch gemakkelijk 40graden aan zonder in te boeten aan COP?

er gaan 4 extra lopende meter in per m² bij verlegafstand van 10 tov 15cm. Op 150m² vloerverwarming is dat aan materiaal 600 euro meer (ong 1euro de lopende meter voor de vloerverwarmingsbuis)

Epyon
26 juni 2017, 13:30
Net eens een simulatie gedaan van een situatie met zonnepanelen en net metering (zoals met de digitale energiemeter zal kunnen). Hierbij ga ik uit van
- 3,5kWp zonnepanelen
- 3.500kWh jaarlijks verbruik
- Uurlijkse afrekening van energie
- Energiekost verbruik: €c25/kWh
- Energieopbrengst injectie: €c5/kWh

Ik simuleer met o.a. de SLP's en zelf opgemeten residentiële verbruiksprofielen. Ik kom in alle simulaties uit dat je ongeveer 1/3de van je zonnestroom zelf verbruikt, en de rest injecteert. Voor het verbruik van hierboven bespaar je jaarlijks tussen de €300 en €400 op je energieverbruik, en nog €100 tot €160 inkomsten door injectie. Als je €500/jaar winst hebt en je installatie kost €6.000 zit je aan 12 jaar vereenvoudigde terugverdientijd. Dat is zonder prosumententarief, gezien dit in dit scenario niet meer nodig is. De terugverdientijd blijft dus min of meer gelijk als in de huidige situatie met prosumententarief.

Ik wilde vooral weten hoeveel batterijopslag mag kosten. Met een batterijsysteem zou je jaarlijks nog gemiddeld €600 extra kunnen besparen. Hiervoor heb je een thuisbatterij van 10kWh nodig. Als je na 3 jaar je investering terug wil hebben mag die dus maximaal €1.800 kosten. Nu kost die nog het driedubbele, dus batterijopslag is op dit moment nog niet interessant.

MangleR
27 juni 2017, 08:51
Gaselwest slaat er ook niet naast met hun prosumententarief :eek:
Gisteren eens opgezocht voor 2017 -> 128€/kw/jaar (en in 2015 was dit nog maar 108€)

StanTem
28 juni 2017, 13:33
Eind augustus komt de adviseur van de installateur kijken. Pas nadien moet ik beslissen of ik al dan niet instap in de groepsaankoop. Indien niet, dan krijg ik mijn voorschot terug.

Elke1988
28 juni 2017, 15:59
Eind augustus komt de adviseur van de installateur kijken. Pas nadien moet ik beslissen of ik al dan niet instap in de groepsaankoop. Indien niet, dan krijg ik mijn voorschot terug.

Ben is benieuwd

Bubba
28 juni 2017, 18:10
Hier komen ze woensdag een offerte maken, ben benieuwd. Als het wat meevalt komen er hier ook liggen.

Philharmoniker
28 juni 2017, 18:13
Hier komen ze woensdag een offerte maken, ben benieuwd. Als het wat meevalt komen er hier ook liggen.

heb de mijn 6000 betaald voor 14X270Wp zwarte panelen inclu btw en plaatsing.
via zetshop van hasselt was dat. Die geven dat zelf uit, zeer tevreden van die mannen. Stonden bij probleem ook meteen de dag erna om 8h aan huis.
Gewoon ter info van prijs.
Chelsea janet! :tongue:

Bubba
28 juni 2017, 18:16
heb de mijn 6000 betaald voor 14X270Wp zwarte panelen inclu btw en plaatsing.
via zetshop van hasselt was dat. Die geven dat zelf uit, zeer tevreden van die mannen. Stonden bij probleem ook meteen de dag erna om 8h aan huis.
Gewoon ter info van prijs.
Chelsea janet! :tongue:
Het is de firma (Elcubi) die ze enkele jaren geleden bij mijn ouders heeft gelegd. Waren heel correcte en vriendelijke mannen. Ook alles heel proper weggewerkt enzo en altijd bereikbaar.

Heb jij een plat dak? Zal daardoor hier wel iets duurder zijn.

Caracalla
28 juni 2017, 18:21
Als je wil vergelijken, dan moet je natuurlijk wel appels met appels vergelijken.
Er zit nu eenmaal héél véél verschil op de soort installatie, garantievoorwaarden, type paneel, omvormer, ...

Epyon
29 juni 2017, 13:43
Eigenlijk is er net heel weinig verschil, toch wat merken en garanties betreft. Het enige verschil is het type paneel, maar dat wordt enkel bepaald door je type dak (monokristallijn bij kleine daken, multikristallijn bij grotere). De kwaliteit, rendementen en levensduur van alle hier verkrijgbare panelen en omvormers is quasi dezelfde. Garantie panelen is steeds de fabrieksgarantie van 85% na 20 jaar. Bijkomende garanties, bijv. voor je omvormer, die aangeboden worden door de installateur neem je best niet. Zo kan je bijv. 5 jaar extra garantie op je omvormer krijgen, maar die dingen gaan pas kapot op 10 jaar.

Wat de materialen betreft kies je bij zonnepanelen dus altijd best voor de goedkoopste. Het grootste verschil zit hem in de professionaliteit van de installateur, en die is vaak niet gecorreleerd met de prijs.

Caracalla
29 juni 2017, 19:45
Eigenlijk is er net heel weinig verschil, toch wat merken en garanties betreft. Het enige verschil is het type paneel, maar dat wordt enkel bepaald door je type dak (monokristallijn bij kleine daken, multikristallijn bij grotere).

Fout. Dat zou suggereren dat je een sunpower paneel niet op een grote oppervlakte kan leggen. Klopt niet.

De kwaliteit, rendementen en levensduur van alle hier verkrijgbare panelen en omvormers is quasi dezelfde.

Fout. Hangt o.a. af van de opstelling (serie/parallel) en van de kwaliteit van de omvormer.

Garantie panelen is steeds de fabrieksgarantie van 85% na 20 jaar.

Fout. Er is trouwens een verschil tussen productgarantie en opbrengstgarantie.

Wat de materialen betreft kies je bij zonnepanelen dus altijd best voor de goedkoopste. Het grootste verschil zit hem in de professionaliteit van de installateur, en die is vaak niet gecorreleerd met de prijs.

Fout, sunpower-techniek is helemaal anders dan een klassiek paneel, bijvoorbeeld.

Sorry, maar ik kan er echt niet mee akkoord gaan :) en ik heb geen zin om hier een ellenlange discussie te gaan voeren.

Epyon
29 juni 2017, 20:41
Hoeft ook niet. Ik ben al zeven jaar professioneel hiermee bezig, heb al een klein dozijn test set-ups met verschillende types zonnepanelen en omvormers opgezet en opgevolgd en wij werken met twee grote omvormerfabrikanten samen op het gebied van invertertopologie en MPPT algoritmes. Op dit moment zijn we bezig een 750kWp experiment aan het opzetten. Uit alle onderzoeken en ervaringen gedurende al deze jaren kan ik enkel zeggen: ga voor de goedkoopste €/Wp installatie. Het verschil is verwaarloosbaar, als er al verschil is. De kwaliteit van je installateur telt, en die correleert niet noodzakelijk met zijn prijs.

Elke1988
20 juli 2017, 16:35
Midden augustus kom bij mij thuis iemand kijken voor ook zonnepalen.
had mij ingeschreven voor een groepsaankoop.

mss dat een groepsaankoop de prijs kan drukken

WeedJunk
27 juli 2017, 21:37
Ervaring met dunne film (CIS) panelen Epyon?
Wij hadden overdreven goede ervaringen met de Solar Frontier paneeltjes naar opbrengst toe.

Epyon
27 juli 2017, 22:22
Ik volg dat niet echt. Afaik is het nog steeds zoals vroeger: de helft van de kostprijs, maar ook maar de helft van de opbrengst. Ze worden vooral gebruikt op constructies die niet het gewicht van klassieke panelen kunnen verdragen, maar wel veel oppervlakte hebben. Loodsen, stallingen, supermarkten,...

Wat was jouw specifieke fase?

WeedJunk
27 juli 2017, 23:05
Om en bij de 3kWp (dacht 21x 165Wp), naar het westen gericht. Nagenoeg plat op het dak (lichte helling voor afvoer regenwater etc).
1/1 opbrengst op jaarbasis. Naar mijn weten haal je zoiets toch niet met poly of mono panelen :)
Dat zijn gewoon panelen met een frame ook hé.

Epyon
27 juli 2017, 23:46
Om en bij de 3kWp (dacht 21x 165Wp), naar het westen gericht. Nagenoeg plat op het dak (lichte helling voor afvoer regenwater etc).
1/1 opbrengst op jaarbasis. Naar mijn weten haal je zoiets toch niet met poly of mono panelen :)
Dat zijn gewoon panelen met een frame ook hé.
Dat lijkt me voor CIS theoretisch onmogelijk, zeker gezien ze dan nog eens platliggen. Dat haal je immers met geen enkel bestaand paneel. Nu ben ik wel benieuwd naar alle informatie :p .

WeedJunk
28 juli 2017, 00:10
Hier hebben ze onder andere ook getest:
https://www.zonnepanelen.net/solar-frontier/

CIS kan net wel goed overweg met mindere hellingshoeken/schaduw.
Zeker bij schaduw, zou ik altijd voor CIS kiezen.

Epyon
28 juli 2017, 00:30
Hoeveel heb je betaald per Wp?

Caracalla
28 juli 2017, 08:23
21 panelen om aan 3kWp te komen? Allright then.
Met 9 Sunpowers op een plat dak constructie kom je er ook al ruim hoor. Dan heb je tenminste een kwaliteitsvol paneel liggen.

Schaduw is geen probleem te als je parallel schakelt.

WeedJunk
28 juli 2017, 09:08
Aan uw BenQ/Sunpowers gaat ge minstens 1/3 meer uitgeven.
Met die Solar Frontiers kan je een mooie schans maken, waardoor uw dakopp. optimaal benut wordt (geen verlies van ruimte tussen verschillende rijen).
Die high efficiency panelen hebben naar mijn weten wel liefst 20-30° helling hé.

Ps: Die SF panelen hebben andere afmetingen, zijn een stukje korter. 99x126cm ongeveer.

LSDsmurf
28 juli 2017, 10:30
Solar Frontier 175Wp paneeltjes koop je in NL voor 122EUR per stuk. Dat is een dochteronderneming van de Japanse vestiging van Shell. Heb er zelf naar zitten kijken maar door het kleinere formaat heb je voor een plat dak veel meer bevestigingsmateriaal nodig.

WeedJunk
28 juli 2017, 10:50
Bevestigingsmateriaal is nu niet de grootste kost hé. Maar inderdaad, bevestigingsmateriaal en wat meer bekabeling
(strings van 3, 4 of 5 panelen telkens parallel) -> Y-connectoren nodig.

LSDsmurf
28 juli 2017, 12:30
Bevestigingsmateriaal is nu niet de grootste kost hé. Maar inderdaad, bevestigingsmateriaal en wat meer bekabeling
(strings van 3, 4 of 5 panelen telkens parallel) -> Y-connectoren nodig.

Voor een plat dak afhankelijk van het systeem toch op zijn minst een 30-35EUR per paneel voor systemen met aluminium of betonnen voeten. Zes of zeven panelen extra kost dan al meer dan 200EUR extra wat een half jaar langer terugverdientijd zou zijn.

WeedJunk
28 juli 2017, 15:02
Per m2 zijn ze wel efficiënter dan pakweg een 280 of 300Wp paneel.

Epyon
28 juli 2017, 17:54
Per m2 zijn ze wel efficiënter dan pakweg een 280 of 300Wp paneel.
Die SF CIS zijn efficiënter dan andere dunnefilm modules, dat wel. Maar per oppervlakte zijn ze de helft minder efficiënt dan kristallijne modules. Het voordeel van hun betere spectrale respons die de hogere kWh/kWp opbrengst dan kristallijne modules gaat imo verloren door hun lagere opbrengst per m². Als je maximaal energie uit je beschikbaar oppervlak wil produceren ben je dus nog altijd beter af met kristallijn.

Fransz
31 juli 2017, 12:18
Ik heb onlangs iets gehoord dat ze na 25-40 jaar (eens ze stuk zijn) niet zo milieuvriendelijk zijn als je ze naar het containerpark zou brengen. Klopt dit? Dit zouden zelfs rampen zijn voor het milieu eens ze niet meer werken?

Fransz
31 juli 2017, 12:20

De kozijn van mijn vriendin is professioneel verkoper van zonnepanelen en die zegt dat ze gewoon die typische blauwe schijn moeten hebben. Indien ze dat niet hebben, is het brol uit China.

Epyon
31 juli 2017, 13:39
Kristallijne zonnepanelen verwerken is zeer eenvoudig en niet milieubelastend omdat er geen gevaarlijke materialen inzitten. Ze worden gewoon tot stof vermalen en via luchtseparatie (soortelijk gewicht) worden dan de verschillende materialen gerecupereerd.

85% van alle zonnepanelen komt uit China, ook die van 'Westerse' merken :p . Je kan altijd eens de oppervlakte controleren idd, vooral letten op zogenaamde snailtracks. Maar over het algemeen is er weinig verschil omdat ze allemaal een minimale opbrengstgarantie hebben. Goede panelen gaan wel beter presteren, maar ze hebben allemaal een minimum ondergrens die ze halen.

KingCunta
31 juli 2017, 13:53
Domme vraag misschien, maar heeft een omvormer zelf nog een stopcontact nodig?

Epyon
31 juli 2017, 16:52
Domme vraag misschien, maar heeft een omvormer zelf nog een stopcontact nodig?
Neen, dat is zelfs verboden. Een omvormer moet je permanent aan je elektrisch installatie aansluiten.

komkommerman
13 augustus 2017, 17:14
Prijzen van de groepsaankoop voor antwerpen:
https://samenzonnepanelen.ichoosr.com/product/customizableinfo.rails?actionId=597&infoTextId=483

kloppen die vergelijkingen wat? 30% "korting" lijkt me wel wat optimistisch.

Elke1988
14 augustus 2017, 15:49
Hoeveel zonnepalen heb je nodig om rendabel te zijn?

yaris
14 augustus 2017, 20:55
Hoeveel zonnepalen heb je nodig om rendabel te zijn?

Geen. Op termijn is het zwaar broek scheuren.

Kily_G
14 augustus 2017, 22:12
Prijzen van de groepsaankoop voor antwerpen:
https://samenzonnepanelen.ichoosr.com/product/customizableinfo.rails?actionId=597&infoTextId=483

kloppen die vergelijkingen wat? 30% "korting" lijkt me wel wat optimistisch.
Ik heb er vorig jaar met groepsaankoop Oost-Vlaanderen gekocht en mijn pakketprijs was 4200 eur (6% btw) voor 14 panelen.

Elke1988
17 augustus 2017, 16:03
Dit offerte heb ik gekregen.

OPTIE 2: Micro-omvormer
Aantal 15 Stuks
Type M215
Max AC vermogen 0.225 Kw
Totaal vermogen 3.375 Kw

Meerkost montagestructuur 0,00 Euro
Prijs voor deze installatie 6.865,91 Euro
Korting - 858,24 Euro
Subtotaal 6.007,67 Euro
BTW 360,46 Euro
Totaal met micro-omvormers 6.368,13 Euro

Is bij een groepsaankoop.

Epyon
17 augustus 2017, 16:41
Is een normale prijs voor een installatie met micro-inverters. Ik kom uit op een terugverdientijd van 12-13 jaar. Wel vreemd dat ze deze optie geven, met een centrale inverter is goedkoper en de prestatiewinst is miniem, tenzij je een speciaal dak hebt. Zeker voor een groepsaankoop zou je met een traditionele opstelling een pak goedkoper (20-30%) moeten kunnen gaan. Uw prijs bedraagt €1,8/Wp, je zou toch €1,4 tot €1,2 moeten kunnen halen.

Elke1988
17 augustus 2017, 16:49
Is een normale prijs voor een installatie met micro-inverters. Ik kom uit op een terugverdientijd van 12-13 jaar. Wel vreemd dat ze deze optie geven, met een centrale inverter is goedkoper en de prestatiewinst is miniem, tenzij je een speciaal dak hebt. Zeker voor een groepsaankoop zou je met een traditionele opstelling een pak goedkoper (20-30%) moeten kunnen gaan. Uw prijs bedraagt €1,8/Wp, je zou toch €1,4 tot €1,2 moeten kunnen halen.

dit is optie 1

Aantal 1 Stuk
Type SMA SUNNY
BOY 3.6
Max AC vermogen 3.68 Kw
Totaal vermogen 3.68 Kw

Aantal 1 Stuk
Type SMA SUNNY
BOY 3.6
Max AC vermogen 3.68 Kw
Totaal vermogen 3.68 Kw

dak is 40 graden hellend

Epyon
17 augustus 2017, 17:09
Als dat voor dezelfde prijs is vind ik het te duur voor een groepsaankoop.

LSDsmurf
17 augustus 2017, 18:22
Om hoeveel Wp aan panelen gaat het, is mij niet helemaal duidelijk aangezien je enkel over omvormers en omvormervermogen praat.

Elke1988
17 augustus 2017, 18:26
Om hoeveel Wp aan panelen gaat het, is mij niet helemaal duidelijk aangezien je enkel over omvormers en omvormervermogen praat.

Type Q.Plus BFR-G4.1 280Wp

Vermogen 280 WP
Celtechnologie Polykristalijn - Glas/folie
Afmeting (hxbxd) 1670 x 1000 x 32 mm

Stringomvomer optie 1 5560.52€ optie 2 micro 6368.13€

Hij raad de micro aan omdat die beter zou zijn dan de standaard zonnepanelen.

+ dit is niet bij gerekend voor een batterij.

Advenso Huisbatterij
1.2 kWh +1.908,00 Euro incl btw
2.4 kWh +3.816,00 Euro incl btw
3.6 kWh +5.724,00 Euro incl btw
4.8 kWh +7.632,00 Euro incl btw

LSDsmurf
17 augustus 2017, 18:32
Dan komt de prijs inderdaad op 1.32EUR per Wp voor optie 1 en 1.52EUR per Wp voor optie 2.

Systeem met micro-omvormer is meestal alleen interessant als er veel problemen zijn met schaduw op het dak.

Elke1988
17 augustus 2017, 18:39
Dan komt de prijs inderdaad op 1.32EUR per Wp voor optie 1 en 1.52EUR per Wp voor optie 2.

Systeem met micro-omvormer is meestal alleen interessant als er veel problemen zijn met schaduw op het dak.

Echt veel schaduw op dak is er niet.
De mirco was ook beter mocht 1 paneel kapot gaan dat de andere blijven werken.

Dat was bij de standaard niet. Dan lag het eraan welke het is.

Elke1988
17 augustus 2017, 18:40
Ik heb er vorig jaar met groepsaankoop Oost-Vlaanderen gekocht en mijn pakketprijs was 4200 eur (6% btw) voor 14 panelen.

Is dat mirco panelen of gewoon standaard panelen?

want bij mij kwamen ze op 6368.13€ uit voor 15 panelen

Renegadexxripxx
17 augustus 2017, 19:22
Ik vind dat duur. Ik zou sowieso die batterij niet nemen. Dat zie ik niet terugverdiend, of epyon moet met zijn wijsheid kunnen aantonen dat ik mij vergis.

Ik betwijfel echter dat ik mij vergis.

Ga gewoon even een paar andere installateurs van zonnepanelen af en vraag daar een prijs, ik gok dat je daar ook wel een paar goedkopere offertes zult kunnen krijgen. Misschien dat Epyon u een paar adresjes in de geburen van Limburg kan geven.

Epyon
17 augustus 2017, 19:48
Micro-inverters gaan vaak ook minder lang mee dan gewone omvormers. Voor een normale thuisinstallatie zonder veel beschaduwing raadt ik het niet aan.

Die batterij is niet interessant zolang je terugdraaiende teller hebt en/of er nog geen duidelijkheid is over de nieuwe marktmodellen (MIG6). Tegen dat er daar duidelijkheid over is zal de kostprijs van batterijen al weer een stuk lager liggen.

Elke1988
17 augustus 2017, 21:40
Micro-inverters gaan vaak ook minder lang mee dan gewone omvormers. Voor een normale thuisinstallatie zonder veel beschaduwing raadt ik het niet aan.

Die batterij is niet interessant zolang je terugdraaiende teller hebt en/of er nog geen duidelijkheid is over de nieuwe marktmodellen (MIG6). Tegen dat er daar duidelijkheid over is zal de kostprijs van batterijen al weer een stuk lager liggen.

Dus eerder voor optie 1 gaan dan de mirco

Elke1988
19 augustus 2017, 14:50
Zijn nog andere waar ik een offerte kan vragen?

pijlman
6 februari 2018, 15:12
Wij zijn hier thuis ook aan het kijken voor zonnepanelen en hebben nu een offerte gekregen van Systovi - V-SYS Pro panelen.
de verkoper zei dat Systovi (in Nantes gevestigd) tegenwoordig bokkensprongen maakt met innovaties (sprak van warmterecuperatie onder de panelen naar binnen,...).

dus lang verhaal kort; 7.800 Wp 26 panelen van 300 Wp. (warmtepomp + normaal verbruik is kleine 8.000 kW per jaar - 5.000 voor de pomp, rest is gewoon verbruik)
4 kringen (hebben beetje schaduw en dak bestaat uit 3 delen) en 2 omvormers type Goodwe.

zit aan € 1,20 Wp excl btw, excl. milieubijdrage.

qua terugverdientijd spreekt hij na 7 jaar kleine winst (netvergoeding +- 628).

Hij sprak van micro omvormers (Enphase) en Power optimizers (Solar Edge) per paneel, maar dat je dan 90 euro en 70 euro per paneel moet bijrekenen.
die micro omvormers hebben wel 25 jaar garantie maar volgens hem gaat a. die markt van micro omvormers nog boomen en b. verbeteren waardoor de prijs zal zakken en de omvormers zullen verbeteren.

dus beter daar op wachten en binnen 12 jaar (als omvormer kapot is) situatie te herzien.

waar we het zouden opleggen is pal in het zuiden / zuidwesten maar krijgt beetje schaduw van ons huis.
ik ga eens op een zonnige dag mijn gopro uitzetten zodat ik duidelijk zicht heb op schaduw.

is dat een beetje treffelijk qua uitleg/prijs?
ik heb meegedaan aan zo een groepsaankoop en daar was de prijs beduidend lager maar daar zag je ook dat de garantie op de panelen niet zo vet was.

Caracalla
6 februari 2018, 18:01
Ik heb je een PM gestuurd.
Maar ik zie nu al gaten in het verhaal hierboven als ik mag eerlijk zijn...

Goodwe is écht supergoedkope chinese rommel trouwens.

Sneeuwstorm
6 februari 2018, 22:47
Wij zijn hier thuis ook aan het kijken voor zonnepanelen en hebben nu een offerte gekregen van Systovi - V-SYS Pro panelen.
de verkoper zei dat Systovi (in Nantes gevestigd) tegenwoordig bokkensprongen maakt met innovaties (sprak van warmterecuperatie onder de panelen naar binnen,...).

dus lang verhaal kort; 7.800 Wp 26 panelen van 300 Wp. (warmtepomp + normaal verbruik is kleine 8.000 kW per jaar - 5.000 voor de pomp, rest is gewoon verbruik)
4 kringen (hebben beetje schaduw en dak bestaat uit 3 delen) en 2 omvormers type Goodwe.

zit aan € 1,20 Wp excl btw, excl. milieubijdrage.

qua terugverdientijd spreekt hij na 7 jaar kleine winst (netvergoeding +- 628).

Hij sprak van micro omvormers (Enphase) en Power optimizers (Solar Edge) per paneel, maar dat je dan 90 euro en 70 euro per paneel moet bijrekenen.
die micro omvormers hebben wel 25 jaar garantie maar volgens hem gaat a. die markt van micro omvormers nog boomen en b. verbeteren waardoor de prijs zal zakken en de omvormers zullen verbeteren.

dus beter daar op wachten en binnen 12 jaar (als omvormer kapot is) situatie te herzien.

waar we het zouden opleggen is pal in het zuiden / zuidwesten maar krijgt beetje schaduw van ons huis.
ik ga eens op een zonnige dag mijn gopro uitzetten zodat ik duidelijk zicht heb op schaduw.

is dat een beetje treffelijk qua uitleg/prijs?
ik heb meegedaan aan zo een groepsaankoop en daar was de prijs beduidend lager maar daar zag je ook dat de garantie op de panelen niet zo vet was.

Wat is de prijs van die PV installatie dan (panelen, omvormer, plaatsing)? Ik zou ongeveer rond de 7600Wp nodig hebben.

Caracalla
7 februari 2018, 07:24
9360 + 52 euro milieubijdrage = 9412 euro excl. BTW

Systovi is een héél kleine Franse fabrikant (produceert zo'n 40 megawatt per jaar). Zou ik zelf niet op m'n dak willen. Zal sowieso weer zo'n producent zijn die niet zal blijven bestaan.
Ik zit nog maar op die prijs met een beter paneel en een SMA of zelfs een SolarEdge omvormer, in plaats van goedkope Chinese omvormers...

Dus neen, dat is absoluut geen goede prijs.

Dr. Zoidberg
17 april 2018, 13:35
Ik overweeg om zonnepanelen te laten leggen. Momenteel heb ik echter tweevoudig uurtarief.
Met zonnepanelen lijkt het me beter om over te schakelen naar enkelvoudig tarief.

Over de kostprijs hiervan vind ik weinig terug. Ergens vond ik dat het om een 150 euro zou gaan, maar soms spreekt men over de volledige tellers vervangen.
Dat lijkt me een zotte uitgave. Zeker gezien eigenaars van zonnepanelen het eerst zullen overschakelen naar een slimme meter vanaf 2019.

Is het dan beter om bij interesse in zonnepanelen deze nu al te laten plaatsen? Dan heb je uiteindelijk nog 15 jaar recht op de compensatie via een terugdraaiende teller.
De compensatie na 2020 zal wellicht minder gunstig zijn? In de periode zonder slimme meter zou ik dan opteren om meer te verbruiken aan het dagtarief.

HUSKE
17 april 2018, 13:51
Ik overweeg om zonnepanelen te laten leggen. Momenteel heb ik echter tweevoudig uurtarief.
Met zonnepanelen lijkt het me beter om over te schakelen naar enkelvoudig tarief.

Over de kostprijs hiervan vind ik weinig terug. Ergens vond ik dat het om een 150 euro zou gaan, maar soms spreekt men over de volledige tellers vervangen.
Dat lijkt me een zotte uitgave. Zeker gezien eigenaars van zonnepanelen het eerst zullen overschakelen naar een slimme meter vanaf 2019.

Is het dan beter om bij interesse in zonnepanelen deze nu al te laten plaatsen? Dan heb je uiteindelijk nog 15 jaar recht op de compensatie via een terugdraaiende teller.
De compensatie na 2020 zal wellicht minder gunstig zijn? In de periode zonder slimme meter zou ik dan opteren om meer te verbruiken aan het dagtarief.

Meestal moeten ze maar een schakelaar omzetten. Maar dat kost ook 80€ oid.
Ik heb een enkelvoudige meter, mijn ouders een dubbele met zonnepanelen. Ze hadden 200kWh nachtverbruik, wat de kosten ook niet zijn...

Epyon
17 april 2018, 13:59
Ja de volledige meter dient vervangen te worden. Dit kost je tussen de €180 en de €220, afhankelijk van je netbeheerder. Of het interessant is moet je zelf uitrekenen. De meeste voorbeelden op het internet zijn achterhaald, want het tariefverschil tussen dag en nacht is aan het verdwijnen. Op dit moment is het nog iets van een 25 à 30%.

Je hoeft geen rekening te houden met de komst van de digitale meter. De vervanging van je normale meter door een digitale zal (normaal gezien) niet aangerekend worden. Dit zit verrekend in de jaarlijkse meterhuur.

Zoals het er nu naar uitziet zal iedereen die tegen 2020 zonnepanelen heeft gelegd de digitale meter nog 15 jaar als terugdraaiende teller kunnen gebruiken. Voor mensen die wel van de functionaliteit van de digitale meter gebruik willen maken is er een investeringssteun in aankomst, zodat het rendement van je investering in zonnepanelen hetzelfde blijft als onder het regime met terugdraaiende teller (of dat is toch de bedoeling).

the_fox
17 april 2018, 14:31
Zoals het er nu naar uitziet zal iedereen die tegen 2020 zonnepanelen heeft gelegd de digitale meter nog 15 jaar als terugdraaiende teller kunnen gebruiken. Voor mensen die wel van de functionaliteit van de digitale meter gebruik willen maken is er een investeringssteun in aankomst, zodat het rendement van je investering in zonnepanelen hetzelfde blijft als onder het regime met terugdraaiende teller (of dat is toch de bedoeling).
Momenteel zou ik iedereen die nu overweegt van zonnepanelen eerder aanraden om nog even de kat uit de boom te kijken, toch tot er iets beslist is van de regering uit. Momenteel zijn er enkel speculaties op basis van een voorontwerp van een decreetswijziging. In het voorontwerp staat inderdaad wel letterlijk het volgende in (maar daarom is het nog niet 100% zeker dat dit ook in het definitieve decreet komt):
Art. 15.3.5/12. Bij bestaande decentrale productie-installaties met een maximaal
AC-vermogen van 10 kVA en decentrale productie-installaties met een maximaal
AC-vermogen van 10 kVA die geïnstalleerd worden tot en met 31 december 2020,
wordt gedurende vijftien jaar vanaf de aanmelding van de installatie de elektrische
productie van de installatie die geïnjecteerd wordt op het distributienet, jaarlijks in
mindering gebracht van de afname. Als de termijn van vijftien jaar verstrijkt voor
31 december 2020, wordt die elektrische productie in mindering gebracht tot en
met die datum.

==> belangrijk hierbij (voor mensen die al een bestaande PV installatie hebben) is het vette deel! Want dit houdt dus (hoe het nu op tafel ligt) niet in dat je nog 15j kan profiteren van een terugdraaiende teller, maar dat het tot 15j na plaatsing van de installatie is.

sandervdw
17 april 2018, 14:40
Momenteel zou ik iedereen die nu overweegt van zonnepanelen eerder aanraden om nog even de kat uit de boom te kijken, toch tot er iets beslist is van de regering uit. Momenteel zijn er enkel speculaties op basis van een voorontwerp van een decreetswijziging. In het voorontwerp staat inderdaad wel letterlijk het volgende in (maar daarom is het nog niet 100% zeker dat dit ook in het definitieve decreet komt):
Art. 15.3.5/12. Bij bestaande decentrale productie-installaties met een maximaal
AC-vermogen van 10 kVA en decentrale productie-installaties met een maximaal
AC-vermogen van 10 kVA die geïnstalleerd worden tot en met 31 december 2020,
wordt gedurende vijftien jaar vanaf de aanmelding van de installatie de elektrische
productie van de installatie die geïnjecteerd wordt op het distributienet, jaarlijks in
mindering gebracht van de afname. Als de termijn van vijftien jaar verstrijkt voor
31 december 2020, wordt die elektrische productie in mindering gebracht tot en
met die datum.

==> belangrijk hierbij (voor mensen die al een bestaande PV installatie hebben) is het vette deel! Want dit houdt dus (hoe het nu op tafel ligt) niet in dat je nog 15j kan profiteren van een terugdraaiende teller, maar dat het tot 15j na plaatsing van de installatie is.

Dat is inderdaad al een heel ander verhaal.
Nuja, ze gaan sowieso nog een rechtzaak aan hun been hebben en Europa (GDPR) verplicht een opt-out mogelijkheid voor alle systemen die datacaptatie doen. Dus die verplichting gaat echt niet zo'n vaart lopen.

Elke1988
18 april 2018, 11:17
Mijn zonnepanelen liggen erop 12stuks.

HUSKE
24 april 2018, 09:21
Dat is inderdaad al een heel ander verhaal.
Nuja, ze gaan sowieso nog een rechtzaak aan hun been hebben en Europa (GDPR) verplicht een opt-out mogelijkheid voor alle systemen die datacaptatie doen. Dus die verplichting gaat echt niet zo'n vaart lopen.

Van het moment dat zonnepanelen bijna evenduur worden dan zonder zonnepanelen gaan ze van mijn dak af. De mijn liggen van 2016, dus ze kunnen in dit geval tot 2031 liggen.
Ze zouden beter eens een nieuwe kerncentrale neerpoten...

sandervdw
24 april 2018, 09:28
Van het moment dat zonnepanelen bijna evenduur worden dan zonder zonnepanelen gaan ze van mijn dak af. De mijn liggen van 2016, dus ze kunnen in dit geval tot 2031 liggen.
Ze zouden beter eens een nieuwe kerncentrale neerpoten...

Om het met de woorden van Groen (7e dag) te zeggen:
"We moeten tegen 2020 enkel nog elektrische bedrijfswagens toelaten"
Toen dan de vraag kwam dat we dan wel een nieuwe kerncentrale gaan nodig hebben, kwam het geniale antwoord:
"We moeten niet te snel van stapel lopen he"

Ze beseffen daar duidelijk ook niet dat een kerncentrale bouwen niet op 5 minuten gebeurt.

het blijft wel compleet absurd hoe hard de overheid momenteel zonnepanelen ontmoedigt.

HUSKE
24 april 2018, 09:41
Ik zie niet in hoe we in de toekomst zonder nieuwe kerncentrales gaan kunnen. In de winter krijgen we nooit genoeg energie opgewekt. Als je gaat beginnen met massaal bedrijfswagens elektrisch te maken krijg je een gigantische uitrol en een enorme piek s'nachts waar zonne-energie 0 is. Misschien dat zonnepanelen icm een batterrij al wat uitkomst bieden maar wat is dat 7-10kWh? Dat is niet genoeg vermoed ik.

Sluit een kerncentrale, breek dat af en zet een nieuwe en je bent zo 10 jaar verder schat ik. Met goede planning op lange termijn zouden we er veel beter voorstaan.
Als het geld in België voor een nieuwe kerncentrale niet bij elkaar gekregen wordt dan klopt er toch iets niet.

parabellum
24 april 2018, 12:34
Een kerncentrale ontmantelen is een proces van meerdere decennia. Een kerncentrale bouwen ook. Een nieuwe reactor in Finland die in 2009 moest openen is nog steeds niet in productie genomen en zal veel duurder uitvallen dan oorspronkelijk gedacht. Met dat in het achterhoofd, gecombineerd met het wispelturig Belgisch wettelijk kader, denk ik niet dat er ooit nog iemand een kerncentrale in België wil bouwen. Zeker Engie/Electrabel niet. De huidige centrale draaien regelmatig met verlies en het zijn bovendien de enige kerncentrales van de hele Engie groep, dus het is ook niet hun core-business.

Epyon
24 april 2018, 15:15
Ik zie niet in hoe we in de toekomst zonder nieuwe kerncentrales gaan kunnen. In de winter krijgen we nooit genoeg energie opgewekt. Als je gaat beginnen met massaal bedrijfswagens elektrisch te maken krijg je een gigantische uitrol en een enorme piek s'nachts waar zonne-energie 0 is. Misschien dat zonnepanelen icm een batterrij al wat uitkomst bieden maar wat is dat 7-10kWh? Dat is niet genoeg vermoed ik.

Sluit een kerncentrale, breek dat af en zet een nieuwe en je bent zo 10 jaar verder schat ik. Met goede planning op lange termijn zouden we er veel beter voorstaan.
Als het geld in België voor een nieuwe kerncentrale niet bij elkaar gekregen wordt dan klopt er toch iets niet.
Het elektrisch energieverbruik daalt met ongeveer 1% per jaar door toegenomen efficiëntiewinsten, vooral in de industrie. 50% van onze wagenvloot vervangen door elektrische wagens zorgt voor een toename va het elektriciteitsverbruik van 2 tot 5%. Het toegenomen verbruik door elektrische wagens wordt m.a.w. meer dan gecompenseerd door de efficiëntiewinsten. Gezien de trage adoptie zal zelfs de groei van hernieuwbare energie het toegenomen verbruik door de elektrische wagens jaar na jaar overvleugelen.

De meeste elektrische wagens zullen overigens overdag op het werk geladen worden, zeker als dit bedrijfswagens zijn. Wat goed uitkomt, want er is dan ook veel zonne-energie. Er is ook niet zoveel energie voor nodig. De gemiddelde woon/werk afstand bedraagt 20km, daarvoor is 4kWh nodig. Daarvoor volstaan zelfs op een winterdag 4 tot 5 zonnepanelen, of ongeveer de oppervlakte van een parkeerplaats.

Je geeft overigens ook zelf aan dat elektrische wagens niet compatibel zijn met een kerncentrale ('een enorme piek s'nachts'). Kerncentrales kunnen geen (economisch) pieken genereren, enkel basislast.

HUSKE
24 april 2018, 23:00
4kWh voor 20 km is niet zoveel, maar dat je dat op een winterdag met 5 zonnepanelen opwekt geloof ik niet.

Mijn zonnepanelen (16*255W) staan op het zuiden onder een hellingshoek van 40graden. Opbrengst ligt op 1,1W/Wp, niet zo slecht denk ik dan. Meer dan de helft van de dagen in December liggen onder de 1kWh, over heel december heb ik 4 dagen van meer dan 4kWh, waarvan er eentje 4,3kWh.

Nu, ik woon 89km van mijn werk, ik heb dus al wat meer nodig. Maar ooit komt die actieradius wel.

StanTem
25 april 2018, 09:00
4kWh voor 20 km is niet zoveel, maar dat je dat op een winterdag met 5 zonnepanelen opwekt geloof ik niet.

Mijn zonnepanelen (16*255W) staan op het zuiden onder een hellingshoek van 40graden. Opbrengst ligt op 1,1W/Wp, niet zo slecht denk ik dan. Meer dan de helft van de dagen in December liggen onder de 1kWh, over heel december heb ik 4 dagen van meer dan 4kWh, waarvan er eentje 4,3kWh.

Nu, ik woon 89km van mijn werk, ik heb dus al wat meer nodig. Maar ooit komt die actieradius wel.

Oei?
Ik heb maar 9 panelen van 270 W en heb 7 dagen boven de 4 kWh, waaronder ene van 7,46 kWh.
Maar het klopt dus wel wat je zegt, dat wat Epyon zegt klopt niet. Heb nog 1 dag van 3 kWh en al de rest zit onder de 2. Heb zelfs enkele dagen van 0,2 kWh.
Wij halen het niet met 9 of 16 panelen, verre van met 5 dan.
(heb gans december slechts 55 kWh opgewekt trouwens)

Epyon
25 april 2018, 11:33

Ja sorry, ik had de opbrengst per kWp genomen en niet per paneel :x .

Nuja, blijft wel dat het verbruik van een elektrisch voertuig (EV) goed meevalt en zonder problemen met hernieuwbare energie (HE) opgewekt kan worden, in de winter is er bijv. veel meer windenergie dan in de zomer. Voor de dagen dat er een tekort aan HE is is een gascentrale veel geschikter dan een kerncentrale, omdat deze eerste kortstondig kan pieken.

Actieradius van veel EV is toch al sterk boven de 300km. Een Leaf heeft bijv. 370km, niet slecht voor een EV van 35k. De meeste EV's gaan dan ook niet iedere dag opgeladen moeten worden, zodat op termijn een dag met weinig HE overbrugd kan worden.

HUSKE
25 april 2018, 12:30
Ik verschiet daar echt van hoeveel kWh je effectief nodig hebt. Mss omdat ik voor verplaatsingen een 110kWh motor gebruik die 3/4de weggooit in de vorm van warmte :).

Gascentrales kunnen inderdaad de pieken opvangen, maar België heeft geen gasreserve en dus afhankelijk van andere. Blijf een kerncentrale voor die basisbehoefte toch een goed idee vinden...

Oei?
Ik heb maar 9 panelen van 270 W en heb 7 dagen boven de 4 kWh, waaronder ene van 7,46 kWh.
Maar het klopt dus wel wat je zegt, dat wat Epyon zegt klopt niet. Heb nog 1 dag van 3 kWh en al de rest zit onder de 2. Heb zelfs enkele dagen van 0,2 kWh.
Wij halen het niet met 9 of 16 panelen, verre van met 5 dan.
(heb gans december slechts 55 kWh opgewekt trouwens)

Zal aan de locatie liggen zeker, ik heb ook 55kWh voor december. Mijn opbrengst ligt vorig jaar net boven 1W/Wp, vooral de 2de helft heeft minder opgebracht dan vooropgesteld. Over heel 2017 heb ik 4203KWh opgewekt, dit jaar tot nu toe 1120kWh.
Vermoed dat je let je 9 panelen vooral in de piekmaanden minder zult opwekken dan mij.

Musk
25 april 2018, 12:52
Of er is af en toe een beetje schaduw en je hebt geen optimizers ofzo?

Epyon
25 april 2018, 13:16
Ik verschiet daar echt van hoeveel kWh je effectief nodig hebt. Mss omdat ik voor verplaatsingen een 110kWh motor gebruik die 3/4de weggooit in de vorm van warmte :).
Een AC inductiemotor heeft een rendement van 96+%. Een moderne benzinemotor heeft een rendement van 28%. Een EV verbruikt typisch tussen de 10 tot 30kWh/100km, afhankelijk van welk type wagen en hoe je er mee rijdt.

Het is overigens niet omdat je een 110kWh motor hebt dat je dat vermogen constant gebruikt eh :) . Ook daar hebben EV een leuk voordeel, nl. dat een inductiemotor zonder problemen voor enige tijd tot 150% belast kan worden. Zo kan je uit de 500kW van een Tesla gerust 750kW halen tijdens het optrekken.

Gascentrales kunnen inderdaad de pieken opvangen, maar België heeft geen gasreserve en dus afhankelijk van andere. Blijf een kerncentrale voor die basisbehoefte toch een goed idee vinden...
België heeft ook geen uranium, en alles over onze kerncentrales wordt toch in Frankrijk beslist. Dus op dat vlak is er geen verschil :p .

Kernenergie kan een rol spelen bij het voorzien van basislast, maar EV zijn variabele lasten.

Booka Shade
25 april 2018, 13:28
Ga mij binnenkort ook eens informeren bij die groepsaankoop van de provincie Vlaams-Brabant.

StanTem
25 april 2018, 13:32
Bij Oost-Vlaanderen is er ook opnieuw een groepsaankoop.

Booka Shade
25 april 2018, 13:35
Bij Oost-Vlaanderen is er ook opnieuw een groepsaankoop.

Hebt gij er al?

StanTem
25 april 2018, 13:37
Hebt gij er al?

Ja, maar niet van de groepsaankoop.

Booka Shade
25 april 2018, 13:49
Ahzo, want ik ben echt een leek in dat soort zaken..

Momenteel heb ik een mazoutketel waar we vanaf willen. In onze straat ligt gas, dus heb ik een offerte laten maken voor een condensatieketel op gas met bijhorende snufjes zodat ik deze via smartphone kan besturen etc.. Dat komt mij op 6k ongeveer.
Maar ik ben ook wel aan het kijken voor zonnepanelen. Nu vraag ik mij gewoon af wat de beste combinatie is met zonnepanelen?

StanTem
25 april 2018, 13:52
Ahzo, want ik ben echt een leek in dat soort zaken..

Momenteel heb ik een mazoutketel waar we vanaf willen. In onze straat ligt gas, dus heb ik een offerte laten maken voor een condensatieketel op gas met bijhorende snufjes zodat ik deze via smartphone kan besturen etc.. Dat komt mij op 6k ongeveer.
Maar ik ben ook wel aan het kijken voor zonnepanelen. Nu vraag ik mij gewoon af wat de beste combinatie is met zonnepanelen?

Ik heb niet voor de groepsaankoop gekozen omdat het verschil maar 500 euro was met wat ik nu heb liggen. Zou nu kwalitatief beter zijn.

Booka Shade
25 april 2018, 14:01
Ik heb niet voor de groepsaankoop gekozen omdat het verschil maar 500 euro was met wat ik nu heb liggen. Zou nu kwalitatief beter zijn.

Ja, mijne kameraad heeft zijn eigen bedrijf "futech" en die staan echt enorm hoog aangeschreven.
Het verschil met die groepsaankoop gaat imo nooit opwegen tegen het vertrouwen dat ik in zijn bedrijf heb, dus ergens denk ik dat die groepsaankoop ook niet voor mij zal zijn.
Maar ik weet niet of het verstandig is ook die condensatieketel te laten plaatsen of iets anders..

StanTem
25 april 2018, 14:05
Ja, mijne kameraad heeft zijn eigen bedrijf "futech" en die staan echt enorm hoog aangeschreven.
Het verschil met die groepsaankoop gaat imo nooit opwegen tegen het vertrouwen dat ik in zijn bedrijf heb, dus ergens denk ik dat die groepsaankoop ook niet voor mij zal zijn.
Maar ik weet niet of het verstandig is ook die condensatieketel te laten plaatsen of iets anders..Daar heb ik ook geen verstand van. Misschien dat Epyon je kan helpen.

Musk
25 april 2018, 14:06
Maar ik weet niet of het verstandig is ook die condensatieketel te laten plaatsen of iets anders..

Ik ga mijn mazoutketel ook vervangen door een condensatieketel op gas. Ik ga echter mijn warm water blijven elektrisch verwarmen, omdat ik nu reeds een elektrische boiler heb en er zonnepanelen aankomen.

Ik ga wel alle leidingen laten trekken zodat ik wanneer ik dat zou willen kan overschakelen op gas voor het warm water.

Booka Shade
25 april 2018, 14:20
Ik ga mijn mazoutketel ook vervangen door een condensatieketel op gas. Ik ga echter mijn warm water blijven elektrisch verwarmen, omdat ik nu reeds een elektrische boiler heb en er zonnepanelen aankomen.

Ik ga wel alle leidingen laten trekken zodat ik wanneer ik dat zou willen kan overschakelen op gas voor het warm water.

Aight, dan ben ik toch al wat overtuigd dat het wel degelijk gangbaar is :)

Epyon
25 april 2018, 14:51
Als je nu een mazoutketel hebt is de logische upgrade een gascondensatieketel met eventueel een zonneboiler. Een warmtepomp is meestal niet interessant omdat je verwarming wellicht niet aangepast zal zijn, de isolatiewaarde van je huis te laag zal zijn en gas ook zeer goedkoop is tegenwoordig.

Booka Shade
25 april 2018, 14:58
Als je nu een mazoutketel hebt is de logische upgrade een gascondensatieketel met eventueel een zonneboiler. Een warmtepomp is meestal niet interessant omdat je verwarming wellicht niet aangepast zal zijn, de isolatiewaarde van je huis te laag zal zijn en gas ook zeer goedkoop is tegenwoordig.

Bedankt Epyon, ik weet nu weer meer :)

Yuut
25 april 2018, 15:39
Ik heb me alleszins ingeschreven voor de groepsaankoop van Oost vlaanderen. Wil wel eens horen wat dat spul kost.. zou er maar een 6 tal kunnen leggen denk ik

HUSKE
25 april 2018, 15:49

Ik heb een BEN woning met vloerverwarming (verwarming boven is radiatoren maar staan nooit aan) en heb ook gekozen voor gas. Veel goedkoper en tegen dat die versleten is zullen we wel eens kijken naar een warmtepomp. De prijzen zullen dan vermoedelijk wel anders liggen.

Bimmer
25 april 2018, 19:09
Ik heb een BEN woning met vloerverwarming (verwarming boven is radiatoren maar staan nooit aan) en heb ook gekozen voor gas. Veel goedkoper en tegen dat die versleten is zullen we wel eens kijken naar een warmtepomp. De prijzen zullen dan vermoedelijk wel anders liggen.

Zelfde hier (heb wel vloerverwarming boven), stook ook op gas. (ook nieuwbouw)

Eerst was ik volledig overtuigd dat ik een warmtepomp zou nemen, ben dus overal prijs gaan horen. En dan toch volledig omgeslagen naar gas, is inderdaad veel goedkoper.
Wanneer deze ketel versleten is zal ik wel zien, heb wel reeds alles voorzien om eventueel later over te schakelen. Dus de omschakeling zal gemakkelijk gaan
(gaten zijn voorzien in de kelder, moest ik kiezen voor grond/water warmtepomp. Gaten komen dan uit in de schacht die het dan naar de technische ruimte brengt waar de binnen unit zou staan. Voor lucht/water warmtepomp kan ik makkelijk via die schacht naar het dak gaan waar ik dan de buiten unit kan plaatsen.)

Renegadexxripxx
25 april 2018, 19:41
Lucht water warmtepomp voorzien. Warmtepomp was enkel een optie voor bestaande woningen tgv de premie.

Voor nieuwbouw hoopte ij dat ze in de toekomst een hogere vaste kost gaan aanrekenen voor de aansluiting. Ik verwachtte eigenlijk op termijn dat elke nuts oorziening in die richting ging evolueren. Waar je dus minder betaald voor het effectief verbruik en meer voor de kost van de aansluiting. Om op die manier de infrastructuurkosten beter te kunnen dragen naar de toekomst. GI g er dan ook vanuit dat het beter was om 1 net, elektriciteit, te hebben dan gas en elektriciteit...

Maar beetje misgegokt zo te zien.

Nu bon, Kheb 6kwp geïnstalleerd. Mijn verwarming en sanitair warm water verbruikt 1900kwh op jaarbasis. Vind dat dat verbruik nog meevalt voor 150m2 bewoonbaar. Gas zou budgettair geen echt groot voordeel hebben.

Met de premie en de 50 euro per extra punt van mijn nieuwbouw en belangrijker de geen onroerende voorheffing was dat kiff kiff. En kon tengevolge dat het een promotor project was niet garanderen dat ik die e11 anders gehaald had.. Mijn buren zitten aan e41... 1 aan e37....

Ben nog altijd grotere voorstander van echte passiefwoningen naar verwarming met lucht lucht warmtepomp voor koeling als comfirtmaatregel. . Dan oplossingen van gas of...

Zolang je kan netsalderen gaat het nog. Wanneer je effectief de energiekosten in de winter gaat moeten betalen in de toekomst zijn warmtepompen dood... Net zoals zonnepanelen. Of de kost van batterijen moeten spot maar dan ook spotgoedkoop worden en klein dat je weken verbruik kunt bufferen...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Bimmer
25 april 2018, 19:53
Nu bon, Kheb 6kwp geïnstalleerd. Mijn verwarming en sanitair warm water verbruikt 1900kwh op jaarbasis. Vind dat dat verbruik nog meevalt voor 150m2 bewoonbaar. Gas zou budgettair geen echt groot voordeel hebben.

Heb je ook een idee welk rendement je hebt met u warmtepomp globaal gezien op jaarbasis? 1900kwh is inderdaad niet veel.

Yuut
25 april 2018, 20:34
Wat ik mij afvraag, als je wat zonnepanelen hebt; ben je dan niet voordeliger om elektrisch te gaan verwarmen?
Of is teruglevering in dat geval netto voordeliger..

Renegadexxripxx
25 april 2018, 20:36
Heb je ook een idee welk rendement je hebt met u warmtepomp globaal gezien op jaarbasis? 1900kwh is inderdaad niet veel.

Komt ervan wanneer je dit van het geheugen doet. Het was 1808kwh. 6475kwh warmte gegenereerd. Dus scop van 3.58. Valt mee. Maar zolang prijs van gas niet duurder wordt is het echt niet de reden om te zeggen allemaal switchen naar warmtepompen... Natuurlijk was van vorig jaar, dit jaar is het 1 week kouder geweest, dus dit jaar gaat het wat slechter zijn.

Echter 10k meer betalen voor een grondwarmtepomp haalde ik er gewoonweg niet uit. Zou ik een scop van tussen 4 à 5 gehad hebben... pak 4.7 wat een verschil van 430kwh zou betekenen op jaarbasis of 98€ (0.23€ per kwh). Duurt 101 jaar voor ik aan de meerkost van de grondboring break even gedraaid was...

Bimmer
25 april 2018, 21:08
Komt ervan wanneer je dit van het geheugen doet. Het was 1808kwh. 6475kwh warmte gegenereerd. Dus scop van 3.58. Valt mee. Maar zolang prijs van gas niet duurder wordt is het echt niet de reden om te zeggen allemaal switchen naar warmtepompen... Natuurlijk was van vorig jaar, dit jaar is het 1 week kouder geweest, dus dit jaar gaat het wat slechter zijn.

Echter 10k meer betalen voor een grondwarmtepomp haalde ik er gewoonweg niet uit. Zou ik een scop van tussen 4 à 5 gehad hebben... pak 4.7 wat een verschil van 430kwh zou betekenen op jaarbasis of 98€ (0.23€ per kwh). Duurt 101 jaar voor ik aan de meerkost van de grondboring break even gedraaid was...

6475kwh voor warm water en verwarming is best weinig.

Ik wou ook eerst voor de grondwaterwarmtepomp gaan, maar toen ik die prijzen zag dacht ik van laat maar.:D Ik zal eerst eens een fortuin uitgeven om mijn huis deftig te isoleren, zodat ik niet veel moet stoken, om dan vervolgens een mega duur verwarmingsinstallatie te betalen.
Toen gaan horen voor lucht/water warmtepomp, dit kon me wel bekoren, ben toen op live pump heat (http://www.liveheatpump.be/) gaan kijken voor praktijk cijfers.
Maar als ik dan ging kijken hoeveel 1 kwh gas kost en hoeveel 1 kwh elektriciteit kost en dan de regering dat met de elektriciteit zit te klote, dacht ik ook van laat maar. Je moet dan al een rendement hebben van 4 om praktisch break-even te draaien.

Maar ik was in het begin echt 100% van overtuigd dat ik voor een warmtepomp zou gaan, moest ik 2 jaar vroeger zijn begonnen had ik het waarschijnlijk wel gedaan.

Epyon
25 april 2018, 21:08
Wat ik mij afvraag, als je wat zonnepanelen hebt; ben je dan niet voordeliger om elektrisch te gaan verwarmen?
Of is teruglevering in dat geval netto voordeliger..
Je mag al serieus wat zonnepanelen leggen om het verbruik van elektrische kachels te voorzien, ongeveer vier tot vijf keer wat op een gemiddeld Vlaams dak kan.

Renegadexxripxx
25 april 2018, 21:21
6475kwh voor warm water en verwarming is best weinig.

Ik wou ook eerst voor de grondwaterwarmtepomp gaan, maar toen ik die prijzen zag dacht ik van laat maar.:D Ik zal eerst eens een fortuin uitgeven om mijn huis deftig te isoleren, zodat ik niet veel moet stoken, om dan vervolgens een mega duur verwarmingsinstallatie te betalen.
Toen gaan horen voor lucht/water warmtepomp, dit kon me wel bekoren, ben toen op live pump heat (http://www.liveheatpump.be/) gaan kijken voor praktijk cijfers.
Maar als ik dan ging kijken hoeveel 1 kwh gas kost en hoeveel 1 kwh elektriciteit kost en dan de regering dat met de elektriciteit zit te klote, dacht ik ook van laat maar. Je moet dan al een rendement hebben van 4 om praktisch break-even te draaien.

Maar ik was in het begin echt 100% van overtuigd dat ik voor een warmtepomp zou gaan, moest ik 2 jaar vroeger zijn begonnen had ik het waarschijnlijk wel gedaan.

Mja, is maar ingesteld op 20 - 21°.

Je hebt de aansluitkosten ( om gas binnen te brengen), de vaste jaarlijkse kosten en dan ook nog de verplichte tweejaarlijkse keuring. En zo vermijd ik het risico op ontploffingsgevaar bij mij toch ook al. Zeer zeker geen clear cut winner. Maar bon, ik had in basis al 3500kwh liggen voor zonnepanelen wat voor mij toch te veel was. En als ik mijn E peil naar onder de 30 wou brengen kwam ik met enkel zonnepanelen aan veel te veel waarvoor ik toch al betaalde. Waardoor stoken op elektriciteit via warmtepomp mij dan nog de manier leek om ervoor te zorgen.om die zonnepanelen die ik legde voor mijn e-peil te rentabiliseren.

En ik had dat e-peil nodig om mijn goedkopere lening te mogen houden...

Maar zoals al gezegd, het is een dubbeltje.

HUSKE
25 april 2018, 21:29
Ik heb ook een 7500kWh gas nodig voor verwarming en sanitair warm water. Heb wel 1 week op 2 mijn zoon, dus waterverbruik is wat meer.
Temp is ingesteld op 22°C, badkamer 24°C en stook gewoon 24/24h. Maar heb wel aansluitngskosten gehad en vast recht enzo + onderhoud ketel. Het zal ongeveer gelijk uitkomen hoor.

Bimmer
25 april 2018, 21:44
Mja, is maar ingesteld op 20 - 21°.

Je hebt de aansluitkosten ( om gas binnen te brengen), de vaste jaarlijkse kosten en dan ook nog de verplichte tweejaarlijkse keuring. En zo vermijd ik het risico op ontploffingsgevaar bij mij toch ook al. Zeer zeker geen clear cut winner. Maar bon, ik had in basis al 3500kwh liggen voor zonnepanelen wat voor mij toch te veel was. En als ik mijn E peil naar onder de 30 wou brengen kwam ik met enkel zonnepanelen aan veel te veel waarvoor ik toch al betaalde. Waardoor stoken op elektriciteit via warmtepomp mij dan nog de manier leek om ervoor te zorgen.om die zonnepanelen die ik legde voor mijn e-peil te rentabiliseren.

En ik had dat e-peil nodig om mijn goedkopere lening te mogen houden...

Maar zoals al gezegd, het is een dubbeltje.

De aansluitkosten reken ik bij, bij de factuur van de gehele installatie en de vaste kosten zitten al reeds in de prijs van KWh.

Maar als je inderdaad al teveel zonnepanelen moest plaatsen, dan is de stap naar een warmtepomp inderdaad wel groter en zou ik het ook gedaan hebben.

Renegadexxripxx
26 april 2018, 08:49
Stap is kleiner ;)

Bimmer
26 april 2018, 09:43
Stap is kleiner ;)

Oei, dat bedoel ik idd. :D Raar dat ik dat niet gezien heb. :p

Dirtman
26 april 2018, 11:50
Goeiemiddag

Ik had van jullie graag wat advies gehad, over welke de beste prijs / kwaliteit is die ik kan nemen voor een PV installatie bij mij thuis:

Offerte 1 (via sungevity engie electrabel)

15x Ja Solar Poly 270 WP
Omnik Omniksol 3.0K
Bekabeling & montagemateriaal
AREI-keuring
Installatie
5756€ incl. BTW (kan nog iets van de prijs zei hij, maar laten we hiervan uitgaan)

Offerte 2

Idem, uitgezonderd 14 panelen Ja Solar Mono 300W
6324€ incl. BTW

Offerte 3

13 Sunpower E19-320 FB
Solaredge 3000 HD WAVE
Solaredge P500 13x (optimizers)
Solarkabel 6mm + Installatiekabel XVB
Montagemateriaal
Zekering omvormer
Keuring
Milieubijdrage
Aanmelding dossier bij netbeheerder
7277,96€ incl BTW

Alvast bedankt!

Epyon
26 april 2018, 11:59
JA solar en Omnik zijn klassieke 'Chinese' producten, maar krijgen consistent goede reviews in testen en de vakpers. Moeten dus zeker niet onderdoen voor de 'hoogwaardige' Sunpower en Solaredge panelen en omvormers. Je krijgt bij Omnik ook standaard 10 jaar garantie.

De prijzen van de eerste twee offertes zijn ok, de derde offerte is overpriced. Als je toch voor deze wil gaan zou dat aan €1,5/Wp moeten kunnen.

Ik zou voor het eerste aanbod gaan, tenzij je voor praktische of esthetische redenen liever voor monokristallijne panelen gaat (offerte 2).

Dirtman
26 april 2018, 12:05
Bedankt Epyon

Kan jij uit de eerste 2 offertes afleiden of het hier om parallelle schakeling gaat of niet?
Had dit expliciet gevraagd maar nog geen antwoord.

Epyon
26 april 2018, 13:03
Dat zal één serieschakeling zijn (14x31V/paneel). Ik zie niet echt in waarom dat belangrijk is? :p

De Solaredges zijn met een optimizer per paneel.

Dirtman
26 april 2018, 13:24
Wel, ik moet bekennen dat ik er helemaal niets van weet. Er werd mij aangeraden door een vriend om te werken met Solaredge, maar dit is blijkbaar niet zo belangrijk. Daarnaast zei hij ook dat ik moest gaan voor een parallelle opstelling, omdat dit maakt dat wanneer een bepaald panneel minder functioneert, de andere panelen nog steeds op maximaal vermogen blijven werken. Vandaar de vraag :)

StanTem
26 april 2018, 13:26
De offerte die ik vroeg bij Engie-Electrabel was 700 euro duurder dan wat ik nu heb liggen.
(Axitec en Solar-Edge)

Musk
26 april 2018, 14:08
Wel, ik moet bekennen dat ik er helemaal niets van weet. Er werd mij aangeraden door een vriend om te werken met Solaredge, maar dit is blijkbaar niet zo belangrijk. Daarnaast zei hij ook dat ik moest gaan voor een parallelle opstelling, omdat dit maakt dat wanneer een bepaald panneel minder functioneert, de andere panelen nog steeds op maximaal vermogen blijven werken. Vandaar de vraag :)

Heb je schaduwzones op uw dak? Dan is het de meerprijs wel waard om met optimizers te werken imo.

Dirtman
26 april 2018, 14:59
Nee, enkel een zeer kleine schoorsteen

Epyon
26 april 2018, 20:08
Daarnaast zei hij ook dat ik moest gaan voor een parallelle opstelling, omdat dit maakt dat wanneer een bepaald panneel minder functioneert, de andere panelen nog steeds op maximaal vermogen blijven werken. Vandaar de vraag :)
Dat maakt niet uit. Deze bypassfunctie zit in ieder zonnepaneel ingebouwd en werkt onafhankelijk of deze in serie of parallel geschakeld staan. Integendeel, parallel moet je net zoveel mogelijk vermijden omdat dit het gevaar op kringstromen wegens mismatch (niet alle panelen zijn identiek) met zich meebrengt. Serieschakeling zorgt er daarentegen voor dat de spanning hoger wordt, wat voor minder kabelverliezen en efficiëntere wisselrichting in de omvormer zorgt.

Caracalla
29 april 2018, 14:53
Epyon

Je kent er heel veel van, maar je gaat je toch eens moeten bijscholen in hoe een SolarEdge systeem precies werkt ;-).
Het is een efficiënter systeem dan pakweg een SMA en er worden een stuk hogere rendementen mee behaald, zelfs als er geen schaduw is.

@Dirtman
Je bent wat appels met peren aan het vergelijken hé.
Traditionele cellen met een chinese sting omvormer t.o.v. hét premiumproduct in de solar i.c.m. een parallele schakeling. Die omvormer alleen al kost 3x zoveel als zo'n Omnik.
Wel even zeggen dat de E19-320 niet meer leverbaar is. E-reeks is ondertussen helamaal vervangen door de X-reeks. Maar het kan zijn dat die leverancier nog stock over heeft.
Ik zou de E toch niet meer kopen.

Een Sunpowerpaneel heeft een heel andere bouw dan een gewone cel.
Sunpowers halen een hoger celvoltage, waardoor je omvormer sneller gaat opstarten.
Sunpowers hebben de traagste degradatie van alle zonnepanelen
Je krijgt een waanzinnige en onderbouwde garantie.
Het zijn de meest efficiënte panelen en halen per oppervlakte-eenheid meer wattage.
Veruit één van de meest esthetische panelen op de markt in full black uitvoering (vb. X21-335, X21-350)
Dat kost wel wat natuurlijk.

http://www.mselectriclv.net/wp-content/uploads/2018/01/res-tech-rev.jpg

Wij hebben heel wat installaties Sunpower-SolarEdge liggen die vlot 110 - 115% gaan halen.
Met een SMA mag je geluk hebben als je aan 90-95% geraakt. (wij verdelen zowel SMA als SolarEdge)

Een Omnik is zowat tussen de twee, dat zit zo in de categorie van een Fronius. Als de ventilator je niet stoort tjah. Ik zou toch die paar 100 euro opleggen voor een SMA als het een stringomvormer moet zijn, want dan heb je sowieso de beste hangen.

Ik kan trouwens al direct vlot onder de prijs van die eerste offerte met een beter paneel en met een SMA omvormer in plaats van een Omnik.

Epyon
29 april 2018, 18:16
Ik weet wel hoe een Solaredge systeem werkt hoor :p , maar bij de offertes van hierboven rechtvaardigt de hogere opbrengst de meerprijs niet. Dat is anders als jij een betere prijs kan geven natuurlijk. Dan ben ik mss ook geïnteresseerd ;) .

Alhoewel, kzal eerst eens die 4 SMA SB240's die ik nog liggen heb eens gebruiken :D .

Caracalla
29 april 2018, 20:06
Welja voor 15x Trina 275 poly op een SMA 3000 met standaard kabellengtes (30-tal meter) op een hellend pannendak zit ik rond de 5100 - 5200 excl. BTW.
Voor 14x Trina 295 mono PERC op een SMA 3000 kan dat rond de 5400 - 5500 excl. BTW.
Als je dan weet dat die SMA omvormer al snel een 350 euro meer kost dan een Omnik.
Los daarvan monteren wij alles ook met de allerbeste materialen, omdat Sunpower ons hoofdmerk is. Als je een premiummerk doet die 25 jaar omniumgarantie geeft, dan moet dat ook wel natuurlijk. Dat is thans onze bedrijfsvisie. Sunpowerpanelen zijn dan ook veruit de duurste op de markt, maar tevens ook de beste.

Ik ben wel fan van Trina panelen. Het is simpelweg de grootste producent ter wereld en prijs/kwaliteit gewoon super binnen z'n klasse. Ook super degelijk gebouwd qua frame, glasplaat, junction box, ...
Behoort tot de top tier 1 producten en LG ziet hen zelfs als rechtstreekse concurrent, maar je betaalt niet de premium van de LG branding natuurlijk.
Zo doen we ook Axitec als je liever een paneel hebt met ietwat Duitse roots.

Ik vind zowel SolarEdge als SMA echt topproducten, elk met hun eigen voor en nadelen.
Qua rendementen steekt SolarEdge er wel met kop en schouders bovenuit. Dat zien wij ook in onze monitorings.
Op een dergelijke installatie ben je qua wel beter af met 14 panelen op een SolarEdge dan 15 op een SMA, vind ik dan.
Je mag qua opbrengsten geen 15 panelen op een SMA vergelijken met 15 panelen op een SolarEdge.
Feitelijk is elke situatie maatwerk voor ons en gaan we altijd op zoek naar de beste oplossing voor die situatie, maar voor een gewoon gezinsverbruik is een SMA of SolarEdge installatie nagenoeg gelijk qua prijs omdat je dus met een SolarEdge minder panelen gaat nodig hebben om hetzelfde te bereiken. Dan kun je zowel parallel schakelen natuurlijk.

Los daarvan heeft het SolarEdge systeem wel meer voordelen. Parallel schakelen is niet enkel schaduwbestrijding.
- standaard 12 jaar garantie i.p.v. 5 jaar
- sowieso 25 jaar garantie op de optimizers
- monitoring tot op paneelniveau
- ieder paneel haalt z'n eigen maximum en slijt op z'n eigen tempo
- valt één paneel uit vanwege defect, heeft dat geen invloed op de rest
- levensduur omvormer zou ook langer moeten liggen dan van een SMA, wat logisch is als je de interne werking kent
- zeer efficiënt inzake batterijopslag
- passief gekoeld en heel klein, past veelal in een kast in kleine ruimtes
- 99% (SolarEdge) omvormerrendement t.o.v. 97% (SMA)

Algemeen zien wij dat je met hetzelfde aantal panelen ongeveer 10% extra rendement haalt met SolarEdge t.o.v. SMA. Op 5000 kWh scheelt dat dus ruwweg 2 panelen en is het prijsverschil SolarEdge / SMA ongeveer weg.

Op kleine installaties gebruik ik wel liever SMA. En op héél grote (>30 kWp) ook.

Musk
30 april 2018, 10:10
Welja voor 15x Trina 275 poly op een SMA 3000 met standaard kabellengtes (30-tal meter) op een hellend pannendak zit ik rond de 5100 - 5200 excl. BTW.
Voor 14x Trina 295 mono PERC op een SMA 3000 kan dat rond de 5400 - 5500 excl. BTW.
Als je dan weet dat die SMA omvormer al snel een 350 euro meer kost dan een Omnik.
Los daarvan monteren wij alles ook met de allerbeste materialen, omdat Sunpower ons hoofdmerk is. Als je een premiummerk doet die 25 jaar omniumgarantie geeft, dan moet dat ook wel natuurlijk. Dat is thans onze bedrijfsvisie. Sunpowerpanelen zijn dan ook veruit de duurste op de markt, maar tevens ook de beste.

Ik ben wel fan van Trina panelen. Het is simpelweg de grootste producent ter wereld en prijs/kwaliteit gewoon super binnen z'n klasse. Ook super degelijk gebouwd qua frame, glasplaat, junction box, ...
Behoort tot de top tier 1 producten en LG ziet hen zelfs als rechtstreekse concurrent, maar je betaalt niet de premium van de LG branding natuurlijk.
Zo doen we ook Axitec als je liever een paneel hebt met ietwat Duitse roots.

Ik vind zowel SolarEdge als SMA echt topproducten, elk met hun eigen voor en nadelen.
Qua rendementen steekt SolarEdge er wel met kop en schouders bovenuit. Dat zien wij ook in onze monitorings.
Op een dergelijke installatie ben je qua wel beter af met 14 panelen op een SolarEdge dan 15 op een SMA, vind ik dan.
Je mag qua opbrengsten geen 15 panelen op een SMA vergelijken met 15 panelen op een SolarEdge.
Feitelijk is elke situatie maatwerk voor ons en gaan we altijd op zoek naar de beste oplossing voor die situatie, maar voor een gewoon gezinsverbruik is een SMA of SolarEdge installatie nagenoeg gelijk qua prijs omdat je dus met een SolarEdge minder panelen gaat nodig hebben om hetzelfde te bereiken. Dan kun je zowel parallel schakelen natuurlijk.

Los daarvan heeft het SolarEdge systeem wel meer voordelen. Parallel schakelen is niet enkel schaduwbestrijding.
- standaard 12 jaar garantie i.p.v. 5 jaar
- sowieso 25 jaar garantie op de optimizers
- monitoring tot op paneelniveau
- ieder paneel haalt z'n eigen maximum en slijt op z'n eigen tempo
- valt één paneel uit vanwege defect, heeft dat geen invloed op de rest
- levensduur omvormer zou ook langer moeten liggen dan van een SMA, wat logisch is als je de interne werking kent
- zeer efficiënt inzake batterijopslag
- passief gekoeld en heel klein, past veelal in een kast in kleine ruimtes
- 99% (SolarEdge) omvormerrendement t.o.v. 97% (SMA)

Algemeen zien wij dat je met hetzelfde aantal panelen ongeveer 10% extra rendement haalt met SolarEdge t.o.v. SMA. Op 5000 kWh scheelt dat dus ruwweg 2 panelen en is het prijsverschil SolarEdge / SMA ongeveer weg.

Op kleine installaties gebruik ik wel liever SMA. En op héél grote (>30 kWp) ook.

Qua garantie, bedoel je daar niet 12 jaar op de optimizers en 25 jaar op de panelen?