PDA

Volledige versie bekijken : Met de moto op vakantie

verresen
22 april 2017, 17:08
Iemand dat hier elk jaar met de moto op vakantie gaat ?

Heb nog geen topic gevonden , of niet goed gezocht :D
Wat zijn jullie bevindingen ?
Reis je alleen of met vrienden ?

Ik zelf voor de 3de keer
Dit jaar met men vader naar de franse alpen
Voorige 2 keer met vrienden

Dit jaar wel een vaste uitval basis .
Mijn vader neemt op da gebied geen risico

Ik daar in tegen trek er op uit met de tent
En ik rij waar het goed weer is . dus zonder voorbereiding
Gewoon vertrekken en zie wel waar ik uitkom

Hoop trouwens dat mijn dochter 8 jaar is
( nu 31maart 6 geworden )

Dat ze mee wilt reizen met mij :D
Inplaats van 1-2 weken reizen

Kan ik met de dochter 3-4 weken reizen

Wat zijn jullie ervaringen en verhalen ?
Hoor het graag

beemer036
24 april 2017, 07:51
Bij mij (ons) is dat dan maar vrij simpel hoor.

Wij trekken elk jaar, met ons motorgroepke, een verlengd weekend naar Duitsland (Eifel gebied).
Kwa afstand dus niet zo spectaculair.

In het begin elk jaar een ander hotel (kwestie van testen), maar nu toch al enkele jaren hetzelfde.
Voornamelijk de persoon die alles regelt daar erg tevreden van is, ik persoonlijk minder.

Mijn bevindingen zijn dan ook;
-Leuk om in groep te reizen, maar soms is dat toch ook een nadeel omdat je beperkt bent in wat je wil doen.

Ik zeg zo al jaren om bv, ergens een hotel te nemen op een afstand die iedereen nog oké vind, om dan de volgende dag van daaruit "VERDER" te trekken, einde van de dag kunnen we dan terug naar hotel en de laatste dag doen we bv een rit binnendoor huiswaarts.

Maar, en nu komt mijn ergste frustratie...... , wat doen wij altijd;
-We rijden naar hotel (meestal helemaal binnendoor (lees 300km over pakweg 10u), in het weekend zitten we dan constant lussen te doen die zich voornamelijk voordoen tussen hotel en thuispunt (we rijden dus dan al terug als het ware) en laatste dag als we terugrijden doen we dan nog eens die baantjes.....

Nog 1.

-Laatste dag; iedereen stress omdat ze maandag moeten werken, dus om 8u smorgens al vertrekken en dan zijn we rond 14u al terug thuis???
Ik heb zoiets van; die verlofperiode staat een jaar op voorhand altijd al gepland, is dat dan zo moeilijk om die maandag daarop verlof te nemen (als je niet wil werken).
De laatste dag is de dag dat ik binnendoor tot Belgie wil, om zo nog te genieten van de mooie baantjes ginds, speelt mij geen rol dat ik pas s'avonds thuis kom.

Je merkt het he, toch wel paar frustratie's ;)

desolation
24 april 2017, 08:12
in groep is altijd veel compromissen maken.
dat laatste is echt wel idioot natuurlijk, zelfs als ge maandag moet werken is dat toch geen probleem als ge nu pakt om 20h thuis arriveert? hebben die allemaal 14h slaap nodig ofzo :D

Dieter85
24 april 2017, 08:35
Nog 1.

-Laatste dag; iedereen stress omdat ze maandag moeten werken, dus om 8u smorgens al vertrekken en dan zijn we rond 14u al terug thuis???
Ik heb zoiets van; die verlofperiode staat een jaar op voorhand altijd al gepland, is dat dan zo moeilijk om die maandag daarop verlof te nemen (als je niet wil werken).
De laatste dag is de dag dat ik binnendoor tot Belgie wil, om zo nog te genieten van de mooie baantjes ginds, speelt mij geen rol dat ik pas s'avonds thuis kom.

Je merkt het he, toch wel paar frustratie's ;)

Volgens mij zijn dat eerder uitvluchten omdat mensen het na 2-3 dagen wel beu zijn en blij zullen zijn dat ze hun gat nog eens in de zetel kunnen leggen zondagnamiddag voor de koers. 1 volledige dag baantjes doen in de Eiffel is wel genoeg. Is ook gemakkelijker uit te leggen aan uw vrouw als je zondag om 14u terug bent. Maar zoiets kan een stoere motorijder natuurlijk niet effectief zeggen.

Maar inderdaad, jij haalt hier een heel goed voorbeeld aan van de nadelen van het in grotere groep rijden. Niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen. De ene vind de avond in het hotel even belangrijk als het rijden. De andere wil eigenlijk maar 2 dagen rijden en heeft al een toegeveving gedaan door er 2,5 van te maken. Dan zijn er nog die niet snappen waarom de anderen vrijdag of maandag geen verlof genomen hebben. De ene wil ook iets vinniger rijden dan de andere, of iets vaker stoppen. Dan zijn er ook die na het hotel nog willen uitgaan tot 5u 's nachts terwijl de anderen vroeg naar bed willen met ontbijt om 8u00.

Daar hoef je u allemaal niet aan te ergeren maar de groep moet wel een zekere synergie hebben. Als daar vb. mannetjes tussen zitten die eisen dat alles 'samen' gedaan wordt (uitgaan, route naar huis) kan dat al problemen geven als er niet op voorhand harde afspraken over waren. Bij ons valt dat nogal mee, ieder zijn eigen zin.

Los van de grotere kans op mechanische defecten, die ook zaken kunnen vertragen.

Caracalla
24 april 2017, 08:54
Valt bij ons ook goed mee.
In de Paasvakantie gaan we normaal een midweekske naar de Ardennen. Vrouwen en kinderen zijn nu ook eens meegeweest.

We rijden gewoon 's ochtends tot aan de middag. Dan eten we allen samen iets. Na de middag vertrekken we weer tot rond een uur of 5. Zodat we er nog een gezellige avond van maken.

We doen dit nu al een jaar of 4, echt plezant. :)
Na 3 volle dagen in de Ardennen rijden, heb ik het persoonlijk ook wel gehad hoor. Nu, gelukkig de anderen ook.
We kijken er ook niet raar van als er iemand eens zegt van "deze ochtend ga ik niet rijden". Elk doet daarvan wat ie wil.

Inzake dat tempo, de afspraak is dat we altijd wachten aan een kruispunt waar we afslaan, of aan een rotonde.
Anders is het altijd "rechtdoor". Eigenlijk nog maar één keer iemand kwijtgespeeld :p Dus valt ook heel goed mee.
Zo rijdt iedereen z'n eigen tempo.

We stoppen dan ook even aan een afslag en zeggen dan "we rijden richting dat stadje". En dan vind je elkaar ook ginder wel, mocht je elkaar kwijtspelen.

Meestal zorgen we wel dat we om de x-aantal minuten toch elkaar in onze spiegels zien. Als dat niet gebeurt, durven we terugkeren. Je weet nooit dat er wat gebeurd is.

Maar dit is denk ik niet wat de TS in gedachten heeft :)

desolation
24 april 2017, 09:10
mechanische defecten zijn meestal pure nonchalance

in onze groep vroeger zat iemand die elk jaar wel iets voor had, gewoon omdat hij niet omkeek naar zijn moto
het eerste jaar veel te lang gewacht met zijn tassen te bestellen, resultaat was dat de beugels er nog niet waren. 's morgens zijn vader daar a la minut nog iets ineen kunnen lassen. dan int oprijden niet naar de benzinemeter kijken want "hij kon altijd minstens 200km rijden", niet rekening gehouden dat een heel stuk aan 150-160 rijden wel meer zuipt als de gewoonlijke binnenwegen. resultaat: leeg rijden voor we aant naftstation geraakten (echt op 1km ervan in een bergop vlak voor een afrit). reservekraan stond standaard open want dan kon hij verder rijden als wanneer die niet open stond.
jaar erna platte band gereden, die had gewoon nog nooit naar zijn banden gezien. de staaldraad kwam erdoor. heeft niks aan zijn congé gehad want ze moesten die band speciaal bestellen en hij had zijn moto pas terug de laatste dag.

voor de rest was dat altijd wel heel plezant. onze groep was zeer divers maar altijd veel leute gehad. Den ene reed wat sportiever als de andere maar overt algemeen hadden wij een vrij gelijklopende groep.
ook altijd gewoon vaste routes gereden. pakweg tegen 9u vertrekken, op de middag eten, dan zien dat we tegen de 5en terug aant hotel waren dat iedereen zich opt gemak kon douchen voor het avondeten.

Dieter85
24 april 2017, 10:32
Ik heb een keer voorgehad op het alleruiterste punt in de Moezel dat na onze overnachting op hotel (motors buiten in de regen gestaan 's nachts) mijn moto niet meer startte. Al een half uur stonden ze daar met 6 te wachten tot hij plots toch in gang ging. Nog 5 minuten langer proberen en mijn batterij was plat geweest. Nu dan hadden ze van mij ook mogen doorrijden ik neem mijn verantwoordelijkheid wel. Dat zijn wel even stressy momenten, volgens mij kwam het doordat die in de regen gestaan had, het is een motor met carburator. Als je maar 1x per jaar echt uit rijdt en het is een oude Honda waar 80.000km op staan dan verwacht ik daar niet veel problemen mee en ga ik daar ook niet veel kosten aan maken. Maar inderdaad nonchalance.

Pompi
24 april 2017, 13:58
wij doen elk jaar me 2 man een weekendje weg, vorig jaar is er nog ne kameraad ff afekomen en hebben we nog nen halven dag me 3 gereden.
Headsetje in den helm en onderweg wa zeveren, hij rijd iets sportiever als mij maar das geen probleem..

Dit jaar plannen we 3500km door italie, dat word zeer binnenkort is plannen!

verresen
24 april 2017, 17:00
Ik zou graag Europa gaan verkennen met de motor ( al dan niet met de dochter )
Aan bochten heb je dan genoeg
Da begint al vanaf dat je in de Ardennen bent.

Dit jaar rijden we naar de alpen ( Frankrijk - italie )
Lees ook regelmatig reisverslagen van mede-motards
Om zo de Schoone plaatsen te leren kennen zonder dat ik daar l ben geweest
Zoek deze op Google maps en duid ze aan als must do's :D

Enigste nadeel momenteel is dat de must do's rapper komen als de reizen :D:D
Maarje we leven lang zeker , en zal ze ooit wel allemaal hebben gehad

langun
24 april 2017, 20:10
Mijn rijbewijs sinds juli 2015, eind augustus 2015 ben ik op trip geweest naar Sauerland (korte groepsreis) en dan solo verder gereden naar de Eifel, Luxemburg en dan uiteindelijk nog de Vogezen. Combinatie van tent (camping) en hotel. In april 2016 met een paar van de Sauerland trip naar de Eifel gegaan, eind augustus solo naar Schotland (continu tent) om dan eenmaal terug thuis mijn bagage te wisselen en onmiddellijk nog eens door te rijden naar de Eifel met hetzelfde groepje.

Ik vind beiden (solo/groep) wel leuk, als iedereen ongeveer gelijke verwachtingen heeft van de route/rijstijl/uren in het zadel/... voor langere reizen is solo wel gemakkelijk, je doet wat je wilt! Ideaal lijkt me met 2/3, niet te groot maar toch nog gezelschap. Vooral als je in the middle of nowhere kampeert is dat wel eens aangenaam ;) Maar nog niemand gevonden die mee wilt :p

Dit jaar ging ik geen 'lange' reis doen maar het begint toch al terug te kriebelen!

verresen
24 april 2017, 21:11
Forum reisje plannen he langun :D