PDA

Volledige versie bekijken : Beginnen met mountainbiken

RiCOManiaC
2 april 2017, 18:49
Aangezien ik niks meer van sport doe (heb nog gehockeyt) ben ik op zoek naar iets nieuws. En ik kwam uit op mountainbiken, dat lijkt me nog tof om te doen, wellicht wel lastig maar ja.
Ik vroeg me af waar ik zoal moet op letten in het algemeen en ook wat ik in de gaten moet houden als ik een mountainbike zou kopen. Tips zijn welkom.

boomheadshot
2 april 2017, 23:16
Prijs kwaliteit is Cube wel goed voor een 1300€ heb je wel een goede mtb bij Cube.

Als je mtb rijd kan je beter ook zelf leren voor onderdelen zelf te plaatsen is echt niet moeilijk en die sleutels kosten niet veel.

Goede websites voor onderdelen te bestellen zijn bikecomponents.de is in aken en Bikdiscount.de

Een goede broek met zeemvel is aan te raden die met de blauwe dikke zeemvellen vind ik wel goed.

squalleke123
3 april 2017, 11:15
Prijs kwaliteit is Cube wel goed voor een 1300€ heb je wel een goede mtb bij Cube.

Als je mtb rijd kan je beter ook zelf leren voor onderdelen zelf te plaatsen is echt niet moeilijk en die sleutels kosten niet veel.

Goede websites voor onderdelen te bestellen zijn bikecomponents.de is in aken en Bikdiscount.de

Een goede broek met zeemvel is aan te raden die met de blauwe dikke zeemvellen vind ik wel goed.

2nd voor Cube. Mijn vriendin heeft een cube gekocht twee (of drie) jaar geleden en is er zeer tevreden van. Ik rijd zelf met BMC en ben er ook heel tevreden mee.

Hou er wel rekening mee dat je materiaal serieus afziet als je serieus mountainbiket. Het zal al wel eens voorvallen dat je onderdelen moet vervangen, dus ik zou aanraden om de keuze te maken van niet te besparen op de kader (want die kan je niet vervangen) en in de plaats te besparen op de afmontage (binnen de limiet, lager als een SLX moet je van onderdelen niet gaan)

whacker
3 april 2017, 14:01
1300 euro :D
Zeker als je begint en je weet nog niet of je zal volhouden zal een simpele Cube van 500 euro al wel even genoeg zijn...
Er zijn vaak "start to mountainbike" cursussen en hoewel het misschien raar lijkt helpt dit om zowel regelmaat te geven aan je "trainingen" (je moet al minstens een keer in de week gaan) als technisch bij te leren. Gewoon stomweg over een tak proberen springen bijvoorbeeld, steile hellingen en afdalingen trotseren en diens meer.

Ik vond dat echt wel tof en enorm goedkoop. Er groeit trouwens snel een band met die andere deelnemers en je kan later samen gaan rijden.

Alleen rijden raad ik wel af (hoewel ik het soms wel doe). Als je ECHT op de grond gaat kan je wel eens iets voorhebben...

RiCOManiaC
3 april 2017, 14:31
Ok, wel interessant al om te weten allemaal. Serieus aan de prijs ook die MTB's :')

squalleke123
3 april 2017, 14:35
1300 euro :D
Zeker als je begint en je weet nog niet of je zal volhouden zal een simpele Cube van 500 euro al wel even genoeg zijn...
Er zijn vaak "start to mountainbike" cursussen en hoewel het misschien raar lijkt helpt dit om zowel regelmaat te geven aan je "trainingen" (je moet al minstens een keer in de week gaan) als technisch bij te leren. Gewoon stomweg over een tak proberen springen bijvoorbeeld, steile hellingen en afdalingen trotseren en diens meer.

Ik vond dat echt wel tof en enorm goedkoop. Er groeit trouwens snel een band met die andere deelnemers en je kan later samen gaan rijden.

Alleen rijden raad ik wel af (hoewel ik het soms wel doe). Als je ECHT op de grond gaat kan je wel eens iets voorhebben...

Mijn vriendin had eerst een decathlon bike van rond de 500 euro. Die afmontage is dan vaak echt slecht waardoor je heel veel plezier verliest door niet vlot te kunnen schakelen etc. Beter meteen instappen met een degelijke fiets IMHO. Dat zorgt meteen voor meer plezier. Die lessen zijn mss inderdaad ook interessant, uiteindelijk leer je t meest bij door mee te rijden met anderen die wel al de techniek beheersen...

citrofenwick
4 april 2017, 11:10
Ik heb mij een goeie 2ehands fiets gekocht om mee te beginnen. Ik had niet veel zin om er direct veel geld aan uit te geven.

Voor sommige VTT's kan je ook een fiets terplekke huren. Misschien kan je dit enkele keren doen om te zien of het echt iets voor u is? Imo kunt ge trouwens met een goedkopere fiets ook tamelijk goe presteren op technische gedeeltes, zolang ge de ballen maar hebt :D

squalleke123
4 april 2017, 11:14
Ik heb mij een goeie 2ehands fiets gekocht om mee te beginnen. Ik had niet veel zin om er direct veel geld aan uit te geven.

Voor sommige VTT's kan je ook een fiets terplekke huren. Misschien kan je dit enkele keren doen om te zien of het echt iets voor u is? Imo kunt ge trouwens met een goedkopere fiets ook tamelijk goe presteren op technische gedeeltes, zolang ge de ballen maar hebt :D

2dehands kan je goeie deals doen, maar je moet wel heel goed uitkijken. MTB'en is echt wel een sport waar het materiaal van afziet.

Een fiets huren voor een eerste ritje lijkt me een goede tip. Kwestie dat je kan inschatten of het iets voor je is of niet.

Bubble
4 april 2017, 13:39
Ik kan alleen maar bijtreden dat je best even met een geleende/gehuurde/goedkopere fiets rijdt.

Ik heb een aantal jaar geleden ook eerst mijn 20j oude MTB van stal gehaald voor een paar plaatselijke bloso ritjes en VTTs. Ik had enkel een fietsbroek gekocht.

Daarna was het voor mij meteen duidelijk dat het iets voor mij was en heb ik een nieuwe Cube van €1100 gekocht.

Ik vind wel dat je zelf wat moet willen sleutelen om het plezant te maken. Even iets bijregelen en algemeen onderhoud vraagt wel een beetje tijd, maar veel minder tijd en goedkoper tegenover dat je het moeten laten doen. Tegenwoordig staat alles op het internet, het is geen rocketscience.

squalleke123
4 april 2017, 13:44
Ik kan alleen maar bijtreden dat je best even met een geleende/gehuurde/goedkopere fiets rijdt.

Ik heb een aantal jaar geleden ook eerst mijn 20j oude MTB van stal gehaald voor een paar plaatselijke bloso ritjes en VTTs. Ik had enkel een fietsbroek gekocht.

Daarna was het voor mij meteen duidelijk dat het iets voor mij was en heb ik een nieuwe Cube van €1100 gekocht.

Ik vind wel dat je zelf wat moet willen sleutelen om het plezant te maken. Even iets bijregelen en algemeen onderhoud vraagt wel een beetje tijd, maar veel minder tijd en goedkoper tegenover dat je het moeten laten doen. Tegenwoordig staat alles op het internet, het is geen rocketscience.

Voor ik begon met MTB'en deed ik niks zelf aan mijn fietsen. Nu is het net omgekeerd en is er heel weinig waarvoor ik nog naar een fietsenmaker trek. Je ziet vrij snel dat alles eigenlijk ontworpen is om zo snel en efficient mogelijk te worden geinstalleerd, hersteld of herafgesteld.

whacker
5 april 2017, 11:47
Klopt, en de onderdelen kan je heel goedkoop van het internet halen.
Ik heb zelf al vanalles gedaan. Banden en zo uiteraard, dan cassette vervangen en ketting al enkele keren en remblokjes.
Maar er is ergens iets foutgelopen met die cassette waardoor het schakelen niet meer perfect loopt. Dit allemaal uitgelegd bij een degelijke fietswinkel en na zijn werk is het al beter maar nog niet zoals het in het begin was.
Misschien moet ik me toch maar eens zo een ding kopen waarmee je kan zien hoe hard je iets vastzet. Ik denk dat dat het probleem is.
Ofwel em binnengooien en zeggen dat ze alles maar ineens vervangen...
Ontneemt je de zin wel in een ritje, sukkelen met uw vitessen.

deathproof
5 april 2017, 20:32
Ik zou als ik jou was eerst tweedehands iets op de kop proberen te tikken. Er staan altijd wel een aantal koopjes tussen, zorg gewoon dat je een jonge fiets koopt die nog niet teveel heeft gereden.

En dan zou ik je zeker aanraden om eens naar de ardennen/frankrijk te gaan fietsen :).

wiseguy444
6 april 2017, 07:21
https://www.bikester.be/search.html?gclid=CjwKEAjwq5LHBRCN0YLf9-GyywYSJAAhOw6mD3wDrwH2j5cxrgtD4kr2TbOwB-kIbUMRU-GQHVmTshoCATPw_wcB&id=&strSearchQuery=*&filterBrand[]=Serious&filtercategoryPathROOT/69709/69710=69711&_cid=21_1_2_g_b0507ep_cat0074ep_112338901455_mtb%2 0serious&ef_id=WNdw8AAAAUHLb2HZ:20170406051426:s

Ik heb een mtb van Serious( hardtail)en ben daar heel tevreden van voor die prijs. Schakelt nog steeds perfect.uiteraard niet de duurste shifters enz maar Who cafés als ze hun werk perfect doen.
Enige minpunt dat ik kan vernoemen is dat het stuur van glanzend naar mat is gegaan van buiten te staan,maar de rest van de mtb is ook mat. Dus dat stoort me niet.

nixie
7 april 2017, 10:54
https://www.bikester.be/search.html?gclid=CjwKEAjwq5LHBRCN0YLf9-GyywYSJAAhOw6mD3wDrwH2j5cxrgtD4kr2TbOwB-kIbUMRU-GQHVmTshoCATPw_wcB&id=&strSearchQuery=*&filterBrand[]=Serious&filtercategoryPathROOT/69709/69710=69711&_cid=21_1_2_g_b0507ep_cat0074ep_112338901455_mtb%2 0serious&ef_id=WNdw8AAAAUHLb2HZ:20170406051426:s

Ik heb een mtb van Serious( hardtail)en ben daar heel tevreden van voor die prijs. Schakelt nog steeds perfect.uiteraard niet de duurste shifters enz maar Who cafés als ze hun werk perfect doen.
Enige minpunt dat ik kan vernoemen is dat het stuur van glanzend naar mat is gegaan van buiten te staan,maar de rest van de mtb is ook mat. Dus dat stoort me niet.

welke uitvoering en waarom die uitvoering?
Zou je voor een iets duurder model zijn gegaan achteraf bekeken?

wiseguy444
16 april 2017, 22:45
De rockaway 26 inch. Volledig matzwart.
Staat niet meer in de lijst.
Nee, ik zou niet liever voor een duurdel model gegaan zijn. Ik ben nog steeds tevreden.