PDA

Volledige versie bekijken : Rijexamen tips and tricks

popsnor
15 maart 2017, 11:22
Hi,

Heb volgende week mijn examen van de moto. Eerst maneuvers en als ik daar op slaag baan examen. Hebben jullie toevallig enkele tips and tricks die handig kunnen zijn?

Thanks

popsnor

Spartagon
15 maart 2017, 11:45
Hi,

Heb volgende week mijn examen van de moto. Eerst maneuvers en als ik daar op slaag baan examen. Hebben jullie toevallig enkele tips and tricks die handig kunnen zijn?

Thanks

popsnor

Goed je kijktechniek toepassen.
Oefenen op banen waar je niet zoveel komt.
Voorderest zijn er niet zo heel veel echt tips&tricks voor zover ik mij kan herrineren

popsnor
15 maart 2017, 12:00
Goed je kijktechniek toepassen.
Oefenen op banen waar je niet zoveel komt.
Voorderest zijn er niet zo heel veel echt tips&tricks voor zover ik mij kan herrineren

Thanks voor het antwoord. Heb tot nu toe alle maneuvers gedaan, enkel de 8 nog en die gaan we dit weekend leren. Heb voor dinsdag nog 6 uur rijles dus mag normaal geen probleem zijn.

Etersil
15 maart 2017, 12:21
Hi,

Thanks

popsnor

Oefenen en iemand kennen die connecties heeft en zo te weten komt welke straten er allemaal worden gereden voor het rijexamen.
ZO kun je eigenlijk steeds 'oefen examens' rijden met u begeleider.

En overdrijven met je kijktechniek.
Ook al weet je dat er die volledige rechte baan geen fietser achter je rijd, toch je hoofd omdraaien bij het inslaan.

beemer036
15 maart 2017, 12:29
Zei ik overlaatst tegen m'n vriendin ook, overdreven kijken.
Voorrang van rechts bv echt duidelijk IN de straat kijken. En vlot rijden, examinator zal wel laten weten wanneer ze niet meer kunnen volgen.

Motorrijden doe je (volgens mij toch ) hoofdzakelijk voor de bochtige weggetjes en dat vond ik wel goed in Geel dat ze daar ook de nadruk op legde. Bochtentechniek.

popsnor
15 maart 2017, 12:34
Zei ik overlaatst tegen m'n vriendin ook, overdreven kijken.
Voorrang van rechts bv echt duidelijk IN de straat kijken. En vlot rijden, examinator zal wel laten weten wanneer ze niet meer kunnen volgen.

Motorrijden doe je (volgens mij toch ) hoofdzakelijk voor de bochtige weggetjes en dat vond ik wel goed in Geel dat ze daar ook de nadruk op legde. Bochtentechniek.

Ja maar met de moto moet je nie zo hard afremmen als met de auto bij het voorrang verlenen toch? Want was gaan rijden met de man van de rijschool en hij vertelde me als je de straat kan inkijken vanop afstand dat je niet echt heel hard nog moet inkijken. Je moet wel aantonen dat je gekeken hebt.

Auto rijbewijs heb ik gehaal in Geel, woonde toen nog daar. Nu woon ik in Hasselt dus moet in Alken gaan voor mn rijexamen.

Jimmeh
15 maart 2017, 19:44
Als je ruim zicht hebt moet je idd niet veel vertragen, maar wel steeds duidelijk kijken, zodat je examinator ook ziet dat je gekeken hebt.

Je examens afleggen mag je trouwens doen waar je wilt (als je enkel voor maneuvers slaagt moet je wel bij dezelfde teruggaan wil je vanaf deel 2 beginnen).

Voor de maneuvers, onthoud gewoon wat je geleerd hebt en denk eraan dat je het al hebt gedaan en het wel zal lukken. Maak je niet druk als het de eerste keer niet lukt, gewoon kop leegmaken en opnieuw proberen.

Voor de openbare weg, probeer er van te genieten, geef maar goed gas maar hou je wel aan de maximum snelheden (even er over kan zeker maar lang te snel rijden zal je wel een opmerking of meer bezorgen).

KingNine
15 maart 2017, 20:10
Ik heb eerst mijn manoeuvres gedaan en dan paar maand op de baan geoefend. Manoeuvres moet je gewoon veel doen en de juiste techniek toepassen.
En gewoon alles op't gemak, geen stress en dan lukt da wel.

beemer036
16 maart 2017, 22:03
Sluit me aan bij de rest, komt allemaal wel goed ;).

popsnor
17 maart 2017, 06:06
Jua, denk het ook. Heb er niet al te veel schrik voor eigenlijk. Heb nu nog 6 uur les en moet enkel de 8 nog leren. De rest kan ik al, heb ook al redelijk wat op de baan gereden.

Gouden
17 maart 2017, 21:06
Zeker ni vergeten te stoppen aan een stopbord

popsnor
18 maart 2017, 22:17
Zeker ni vergeten te stoppen aan een stopbord

Haha, weet het volledig stilstaan.

Vandaag 8 mogen rijden en ging best vlot. Je moet eigenlijk echt gewoon overdreven kijken.

Gouden
19 maart 2017, 17:36
Haha, weet het volledig stilstaan.

Vandaag 8 mogen rijden en ging best vlot. Je moet eigenlijk echt gewoon overdreven kijken.

Hangt ook vooral van den ondergrond af waarop ge rijd. Bij het oefenterrein da ik had moest ge echt op de koppeling die acht doen want waren betonplaten die zelfs ongelijk lagen. Maar dan met het examen, was op nieuwe asfalt en kon die 8 gewoon doen op de motor zonder koppeling te gebruilen.

matiehahahas
16 oktober 2017, 11:02
Ik heb m'n manoeuvres een viertal maanden geleden gedaan en moet zeggen dat ik het gevoel had er niet klaar voor te zijn, lees: niet klaar voor de 8. Op het moment van het examen (enkel manoeuvres) was er een leerlinge die dat deel al gedaan had en enkel nog het examen op de baan moest doen. Toen ik vertelde dat die 8 de make-or-break factor zou zijn, vertelde ze dat de 8 op het examen iets groter is dan deze die het rijlescentrum opstelt. Was het psychologisch, ik weet het niet, maar die 8 ging nog nooit zo vlot! Ik nam ook de tips die hier meegegeven werden in het achterhoofd mee: ik zei continu luidop tegen mezelf dat ik de tank met mijn benen moest toeknijpen (ik had de neiging van mijn knieën uit te zetten om mijn evenwicht te bewaren, maar dat werkt alleen maar averechts) en het hoofd overdreven draaien: dat helpt écht want je bent niet langer gefocust op het goed uitoefenen van de 8, het gaat gewoon vanzelf!

Nu heb ik dus m'n voorlopig rijbewijs, maar dat is slechts 1 jaar geldig. Verder heb ik het grootste deel van de zomer gespendeerd aan het reikhalzend uitkijken naar mijn nummerplaats, want de VAB deed er maar liefst 2 maand over om mijn aanvraag te finaliseren. Het resultaat is dus dat ik al 2 zomermaanden heb verloren om te kunnen oefenen. Enfin, ik haal de moto nu van stal van zodra ik nog maar een droog wegdek zie en zou ik in de periode van maart-april het tweede deel van het examen willen doen. In het theorieboekje van de Flor las ik dat dit examen lichtelijk anders is dan bij een auto, in de zin dat men een richting aangeeft die je met rijden (bv. rij richting Kortrijk) en dus geen echte instructies geeft als bv. de volgende straat rechts. Kan iemand dit bevestigen? Zijn er verder nog handige weetjes? In het rijlescentrum stond mijn rechterbeen steeds op de grond als ik stilstond. Tot les 2: die instructeur zei dan dat je altijd je linkerbeen op de grond moet zetten. Is hier ook een "regel" rond?

Thx!

GameMom
16 oktober 2017, 17:08
Manoeuvres goed oefenen en op het moment zelf zo rustig mogelijk proberen blijven en zeker goed op de verkeersborden letten.

Jimmeh
16 oktober 2017, 21:27
@matiehahahas

Er is geen regel welke voet je aan de grond zet, al is links vaak het voor de hand liggend omdat je dan met je rechtervoet op de achterrem kan leunen (handig voor bv te starten op een heuvel).

Voor het examen zelf rij je zelf, gevolgd door een examinator. Die geeft je via een bluetooth oortje aan welke straten je moet nemen (na 100m linksaf ofzo). Dat is toch voor het overgrote deel van de route zo. Op een bepaald punt zal die wel zeggen, "volg nu de weg richting gemeente X", en dan zie je waarschijnlijk iets later een bord waar je ergens juist zal moeten voorsorteren ofzo. Ver is dat niet hoor, hoogstens een paar straten. Er zal ook altijd wel iets aangeduid staan op die plaatsen. Je moet vooraf helemaal niets kennen van waar iets ligt, gewoon de borden volgen.

popsnor
17 oktober 2017, 20:20
Op het examen moet je gewoon rustig rijden maar wel aantonen dat je vlot kan vertrekken etc. Eigenlijk moet je daar niet al te veel schrik voor hebben. Gewoon goed op de borden letten en goed luisteren waar je moet afslaan.

Op mijn examen heb ik zelfs aan de rode lichten meer naar voor gaan staan en ze vonden dat ik dat heel goed had gedaan.

mrpatton
1 november 2017, 09:41
als ik een tip mag geven voor ieder die zn rijbewijs nog moet behalen. zorg voor uw praktisch examen dat je een wendbare motor gebruikt. ik heb indertijd mijn praktijk gedaan met de transalp van mn vader. achtjes draaien met 1 vinger in de neus..
en inderdaad, de kijktechniek is cruciaal.
als je bv gevaar ziet en ernaar blijft kijken dan rijd je er steevast tegenaan. dus altijd blijven kijken naar waar je wel wil gaan.
en verder relax your body and enjoy..

op de baan had ik zo'n halfbakken walky talky systeem meegekregen, de helft van de tijd hoorde ik niet welke kant ik uitmoest. gelukkig gaf mijn instructeur achter mij steeds tijdig de richting aan met zijn pinkers