PDA

Volledige versie bekijken : Facebook account voor jongeren

Powerwing
8 maart 2017, 19:01
Kweetnie of ik hier in de juist rubriek zit (vond nie echt een geschikte rubriek in de computersectie voor mijn specifieke vraag).

Ik heb dus een tweeling van 11 jaar, 5de leerjaar, en velen van hun vriendjes en vriendinnetjes hebben al een Facebook account.

Ik denk eraan dit ook toe te laten voor mijn kids maar is er een manier dat ik hun accounts kan in de gaten houden via mijn account (hun posts, likes, berichten via messenger, enz.), en ook beperken in welke content ze zien ?
Enfin, kzal de vraag anders stellen : er zal we een manier zijn, maar hoe ga ik het best tewerk ?

Alvast bedankt.

Nahrtent
8 maart 2017, 19:21
Stap 1: een goed gesprek
Stap 2: overloop (al dan niet samen met hen) hun privacy-instellingen, zodat hetgeen ze delen, hun foto's, etc... enkel voor hun vrienden zichtbaar zijn
Stap 3: installeer de extensie F.B. Purity, dat is een extensie die o.a. toelaat om content te filteren.
Stap 4: laat ze jou toevoegen als vriend.

Als ze wat handig zijn met een computer kunnen ze op termijn - als ze dat zouden willen - ervoor zorgen dat jij enkel te zien krijgt wat ze jou toelaten om te zien, dus een beetje wederzijds vertrouwen zal er sowieso wel bijhoren.

Ik vind 11 jaar persoonlijk wel jong, maar de tijden veranderen nu eenmaal.
En berichten via messenger controleren is imo not done, btw. Het heet niet zomaar privébericht. Je kan ten hoogste controleren wie hen een bericht kan sturen denk ik.

Lt. ZweedVoet
8 maart 2017, 19:38
* Kan ik de activiteiten van mijn kind op Facebook bijhouden of het account van mijn kind verwijderen?

- Het is ons wettelijk niet toegestaan toegang te verlenen aan een persoon die niet de houder van het account in kwestie is. We raden ouders aan verstandig om te gaan met hun eigen computers en het internetgebruik van hun kinderen in de gaten te houden. Praat met je kinderen, leer ze over veiligheid op internet en laat hen onze privacyinstellingen en -hulpmiddelen gebruiken.
Als je een account ziet van iemand die jonger is dan 13 jaar, vragen we je dit aan ons te rapporteren.
Als er op Facebook misbruik van je kind wordt gemaakt, sporen we je aan je kind te vragen zich bij zijn of haar account aan te melden en dit ongewenste gedrag te rapporteren.

---

Als ge hun wachtwoord weet kunt ge natuurlijk alles controleren via het activiteitlogboek.
Via de Messenger app op uw smartphone kunt ge ook met 1 druk op de knop tussen accounts wisselen (als ge ze 1x ingesteld hebt en dan aanvinkt dat ge geen wachtwoord meer nodig hebt bij het inloggen op dit apparaat), zo kunde ook alle berichten meevolgen als ge is wilt controleren, maar tgaat er natuurlijk wel over. :p

(Tenzij ze ooit is bij 'Beveiligingsinstellingen' terechtkomen en wat aanpassingskes doen, dan houdt het op)

Powerwing
8 maart 2017, 19:50
nkel voor hun
Stap 3: installeer de extensie F.B. Purity, dat is een extensie die o.a. toelaat om content te filteren.

En berichten via messenger controleren is imo not done, btw. Het heet niet zomaar privébericht. Je kan ten hoogste controleren wie hen een bericht kan sturen denk ik.

Ze hebben allebei een iPad Mini (enkel Wifi). Velen van hun klasgenootjes hebben al een smartphone maar dat krijgen ze van mij pas in het middelbaar.
Wat die privéberichten betreft : ik als ouder heb zeker het recht dat te controleren en zolang ze nog zo jong zijn, krijgt 'privébericht' een heel ander karakter...
Als ik die controle niet kan hebben, dan is het simpel : geen Facebook account !

Sooth Awful
8 maart 2017, 19:59
Zorg gewoon dat je ze op voorhand inlicht waaraan en waar af. En af en toe eens inloggen (zonder dat ze er van op de hoogte zijn) om te kijken wat ze uitspoken kan heus geen kwaad.

Mus
8 maart 2017, 20:04
Je denkt eraan om ze ook een account te gunnen als ik het zo lees . Doe je dat omdat ze daar echt naar vragen of omdat je ziet dat andere kinderen dat ook hebben en je ze niets wilt ontzeggen?

Ik vind 11 jaar nog te jong om een fb account te hebben (laat staan een smartphone, maar kom da's de vraag niet :)). Als uw kinderen er niet echt om vragen zou ik het uitstellen. Als ze er toch nog vragen en jij vindt dat je het moet toelaten zou ik met hun een paar regels bespreken.
Ik zou zelfs niet verstoppen dat je ze zal controleren. Je hoort inderdaad vertrouwen te geven vanaf een bepaalde leeftijd, maar kinderen van 11 moet je beschermen imo. Tegen de buitenwereld maar ook tegen zichzelf. Kinderen beseffen nog niet dat die "leuke, grappige en onschuldige" foto's voor eeuwig online bliiven staan.
Dat is een beetje zoals die ouders die foto's online zetten van hun kind terwijl die naakt is of eerste keer op potje plast ofzo. Keicute toch, mijne kleine?! Twaalf jaar later zit die kleine in het zesde leerjaar en duiken die foto's weer op. Tof ze.

paradijsappel
8 maart 2017, 21:26
Fb is 13+

Powerwing
8 maart 2017, 21:50
Fb is 13+

Tja, dan zijn al de ouders van die klasgenootjes illegaal bezig...

Sarcastr0
8 maart 2017, 21:56
Maakt dat iets uit?

ToasT
9 maart 2017, 04:29
Als ze die echt willen, vinden ze wel een manier. Maak je daar geen illusies over!

En een smartphone hoort imo ook niet thuis bij een 11-jarige. Mijn broer heeft een paar jaar geleden zijn modem uitgerust met een timer omdat zijn plus-dochter tot 2u 's nachts zat te chatten op haar smartphone.

86514
9 maart 2017, 12:40
Dat is een beetje zoals die ouders die foto's online zetten van hun kind terwijl die naakt is of eerste keer op potje plast ofzo. Keicute toch, mijne kleine?! Twaalf jaar later zit die kleine in het zesde leerjaar en duiken die foto's weer op. Tof ze.

Inderdaad, ik vind dat ook niet echt kunnen. Bij ons liggen die foto's tenminste in de kast in een fotoboek :unsure:

Myllan
9 maart 2017, 13:44
Als ze die echt willen, vinden ze wel een manier. Maak je daar geen illusies over!

En een smartphone hoort imo ook niet thuis bij een 11-jarige. Mijn broer heeft een paar jaar geleden zijn modem uitgerust met een timer omdat zijn plus-dochter tot 2u 's nachts zat te chatten op haar smartphone.

Denken dat een timer erop zetten iets zal uithalen is ook een illusie, helaas.
Als ze op het internet wilt zal ze erin slagen ook.
Homespot, 4G, WiFi van de buren etc...

Vertouwen moeten ze verdienen en zoiets vragen nu eenmaal tijd. Zoals Mus hierboven zegt is de beste manier en zo zou ik het ook doen.

Lakigigar
18 maart 2017, 08:31
Elf jaar lijkt me goed, maar wat controle kan zeker geen kwaad. Als je hen controleert, zeg het hen dan wel dat je hen regelmatig controleert. Zo schaadt je het vertrouwen niet, en weten ze ook wat ze kunnen verwachten. En leer hen ook loslaten wanneer ze ouder worden.

Apple
19 maart 2017, 03:58

Tijden veranderen; men zal dat binnen vele jaren als normaal beschouwen dat iedereen op bv 7 jarige leeftijd een smartphone zal hebben.
Ik zie nu al bij meerdere mensen die ik ken dat hun dochter van 5-6j oud op de iPad bezig zit.

Plus dochter wat is dat? Weegt die 140kg ofzo ;).

Waelvis
19 maart 2017, 06:31
Tijden veranderen; men zal dat binnen vele jaren als normaal beschouwen dat iedereen op bv 7 jarige leeftijd een smartphone zal hebben.
Ik zie nu al bij meerdere mensen die ik ken dat hun dochter van 5-6j oud op de iPad bezig zit.

Plus dochter wat is dat? Weegt die 140kg ofzo ;).
Ons zoontje van 2,5 speelt ook af en toe op de tablet.. (En die kan da verbazend goed, Subway Surfer bvb)

Wij hebben wel regels, ze mogen enkel in het weekend, en niet te lang.

Tenzij ze 10 "lachende gezichtjes" hebben (Als ze iets opvallend goed doen kunnen ze er eentje verdienen), dan mogen ze in de week ergens een half uurtje.

En plusdochter is volgens mij het moderne woord voor een stiefdochter.

apzoeir
19 maart 2017, 08:16
Facebook verbieden zou ik inderdaad ook niet doen. Op een of andere manier geraken ze daar toch wel eens op (bij vriendjes thuis bijvoorbeeld). Misschien kan je wel samen met hen de account aanmaken, hen intussen de privacy settings uitleggen en hen wijzen op alle gevaren die facebook met zich mee kan brengen. Misschien kan je overeenkomen dat jij ook hun paswoord krijgt. Het lijkt me precies beter om goed te kaderen waarom je dat wenst dan dat ze later merken dat je in't geniep mee kijkt.

brandon_
19 maart 2017, 09:01

En gij hebt met uw tweeling ongetwijfeld nog nooit gekeken naar een film met als Kijkwijzer 12 of 16 jaar? Want dan zijt gij even "illegaal" bezig.