PDA

Volledige versie bekijken : verschil tussen drugs en sport

S.conceiçao7
19 februari 2017, 14:22
ok dit klinkt misschien een héél idiote titel,
maar wat is eigenlijk het verschil tussen beide, qua "hart inspanningen"? ze zeggen altijd drugs is slecht voor het hart.... onregelmatige hoge hartslag gedurende xx aantal minuten bv.

maar als je nu 1 uur hardloopt, of een joint rookt, uw hartslag gaat gedurende die tijd een pakske omhoog ja.

of als ge nu 2 uur voetbalt, of ge neemt een streep coke, dan is uw hartslag toch ook 2 uur "onregelmatig" hoog?

misschien is daar een verschil tussen, maar ik weet deze niet.
enlighten me.

:unsure:
19 februari 2017, 14:41
maar wat is eigenlijk het verschil tussen beide, qua "hart inspanningen"? ze zeggen altijd drugs is slecht voor het hart.... onregelmatige hoge hartslag gedurende xx aantal minuten bv.

maar als je nu 1 uur hardloopt, of een joint rookt, uw hartslag gaat gedurende die tijd een pakske omhoog ja.

of als ge nu 2 uur voetbalt, of ge neemt een streep coke, dan is uw hartslag toch ook 2 uur "onregelmatig" hoog?

enlighten me.

Moeilijke vraag, ben hier ook wel benieuwd naar :unsure:

Mulan
19 februari 2017, 15:41
Sport tast je hersenen vooral niet aan, tenzij de leuke endorfines die gaan stromen terwijl drugs vooral je hersencellen laat afsterven....

Hartwijzer: DRUGS (http://www.hartwijzer.nl/Drugs.php)

Hier staat het antwoord in: autonoom zenuwstelsel geeft prikkels door die tot hartritmestoornissen leiden. Een verhoogde hartslag door inspanning (sport) is geen hartritmestoornis.

Saphira
20 februari 2017, 08:42

enlighten me.

Verschil zit hem (denk ik) in het feit dat een sporter ook regelmatig een sporthart heeft: hypertrofie van de spieren en een grotere hartinhoud. Als deze gaat sporten, kan het hart dit makkelijker aan dan bv het hart van een drugs-addict. Daarbij is bewezen dat er eerder een atrofie optreedt door het regelmatige gebruik van drugs. Hartspier verschrompelt dus als het ware. Als er daar dan plots een belasting van 2e optreedt dat het hart niet gewoon is, zou het wel eens kunnen dat er een ruptuur optreedt.
Met daarnaast nog eens de sportspecifieke adaptaties aan het lichaam achterwege gelaten zoals het longenstelsel etc.

Lakigigar
21 februari 2017, 03:20
ja, ge voelt u echt high als je een uur hardloopt, gelukshormoontjes komen dan vrij, en raar maar in feite is voor mij het begin het lastigste bij sport, je op laden voor een inspanning is hard maar eens je echt goed en lang bezig bent kun je niet meer stoppen, en zolang je kan ga je eindeloos door. En heb ik gelopen op een bepaalde dag, heb ik later die dag opnieuw zin om te sporten (maar ik kan goed recupereren)

Hoffman
21 februari 2017, 06:18
Ik kan enkel zeggen dat ik op/van mijn leeftijd al meer mensen ken met hart problemen die nooit drugs namen, dan mensen die er wel namen.
En ik ben opgegroeid in de tijd dat recreationele drugs de markt veroverden.
Bijna iedereen die ik kende stond 12-24 uur aan een stuk te springen in de weekends. (ik ben van 1974)

V8x
21 februari 2017, 12:30
Ik kan enkel zeggen dat ik op/van mijn leeftijd al meer mensen ken met hart problemen die nooit drugs namen, dan mensen die er wel namen.

Ah anecdotes gebruiken om een punt te bewijzen. Leuk geprobeerd maar waardeloos.

Setla
21 februari 2017, 17:55
Volgens mij ligt dat aan de gewenning..Ik neem mezelf als voorbeeld: moeten beginnen sporten omdat ik in rust hartkloppingen kreeg. Nu, meer dan een half jaar later, betere conditie en geen hartkloppingen meer. Op het begin ging ik precies dood, zo snel klopte mijn hart, nu is dat al gekalmeerd na een kwartier. Als je drugs pakt is je hart dat niet gewend, precies gelijk iemand die nooit gesport heeft ineens een marathon zou lopen. Gegarandeerd blessures of ter plekke iets krijgen.
Nooit gedacht dat ik dit, als 'luie' mens, zou zeggen: sporten is verslavend:love: