PDA

Volledige versie bekijken : moto afschrijven

devil
15 februari 2017, 23:04
yow.

ik ga wss een nieuwe moto kopen , ma nu wist ik al dat je een moto kon afschrijven op 5 jaar .
Maar heeft er hier iemand dat al gedaan of hoe begin je daar juist aan, of is het gewoon de facturen bijvoegen aan de aangifte ?

Caracalla
16 februari 2017, 08:22
Topic met info:

https://www.9lives.be/forum/bikers-corner/906849-motor-inbrengen-belastingen.html

Excelbestand:

http://users.telenet.be/cara/inbrengen%20motorfiets.xlsx

devil
16 februari 2017, 10:39
amai dien excel, ziet er moeilijk uit lol.

Pompi
16 februari 2017, 12:43
bwa nee
kosten opschrijven, bonnekes bijhouden.
kilometers woon-werk en prive bijhouden, en invullen (je mag enkel ww aftrekken)

Halfuurke mee bezig en klaar.

debiele vragen modus:

Wat ik me wel afvraag; je koopt een motor, van 7 jaar dus ge schrijft em in 1 jaar af., nen harley me alle toeters en bellen voor 20.000 euro
Je rijd met dat ding énkel woon werk, echt 100% want je rijd er welgeteld 1 dag mee naar u werk en terug in u garage

degressief afschrijven, beginnen met 40% => 8000 euro van u belastingen aftrekken, in de hoogste schijf krijg je daar netto een 3500 euro van terug.
ge verkoopt u motor, er staat 50km bij op, ge verliest u verzekering (die amper iets was want ge hebt em direct terug opgezegd) en u inschrijving (100eur)

10% van u huis van 250.000 gebruikt ge voor 50% voor uwen harley of nog is 1250 (250.000 op 10 jaar, waarvan 10% voor 50% gebruikt word) is nog is een 500 euro.

Ge trekt dus een 4000euro terug van de belastingen omda ge 1 dag me ne motor reed en verkoopt em terug voor het originele bedrag?

Caracalla
16 februari 2017, 12:53
Vandaar dien Excel hé... :p gewoon eens simuleren als't de moeite is of niet.

beemer036
16 februari 2017, 22:47
Nen 2dehandse is 3 jaar dacht ik.
Uw dagen moet je ook doorgeven dacht ik.

Nu met de fietsvergoeding moest ik bij het 1ne bedrijf ook het aantal dagen doorgeven, en bij het andere bedrijf kreeg je dat gewoon, of je nu 1 dag met de auto kwam of ganse maand.

Caracalla
17 februari 2017, 08:02
bwa nee
kosten opschrijven, bonnekes bijhouden.
kilometers woon-werk en prive bijhouden, en invullen (je mag enkel ww aftrekken)

Halfuurke mee bezig en klaar.

debiele vragen modus:

Wat ik me wel afvraag; je koopt een motor, van 7 jaar dus ge schrijft em in 1 jaar af., nen harley me alle toeters en bellen voor 20.000 euro
Je rijd met dat ding énkel woon werk, echt 100% want je rijd er welgeteld 1 dag mee naar u werk en terug in u garage

degressief afschrijven, beginnen met 40% => 8000 euro van u belastingen aftrekken, in de hoogste schijf krijg je daar netto een 3500 euro van terug.
ge verkoopt u motor, er staat 50km bij op, ge verliest u verzekering (die amper iets was want ge hebt em direct terug opgezegd) en u inschrijving (100eur)

10% van u huis van 250.000 gebruikt ge voor 50% voor uwen harley of nog is 1250 (250.000 op 10 jaar, waarvan 10% voor 50% gebruikt word) is nog is een 500 euro.

Ge trekt dus een 4000euro terug van de belastingen omda ge 1 dag me ne motor reed en verkoopt em terug voor het originele bedrag?

- Je moet de kilometers doorgeven hé. Dus als ze zien dat je hem maar voor 50km gebruikt hebt, gaan ze hem verwerpen als beroepskost hoor.

- Tweedehandsmotoren moeten altijd op 3 jaar afgeschreven worden, ongeacht de leeftijd.

- Degressief afschrijven moet worden aangevraagd inmiddels een formulier en kan ook verworpen worden.

devil
17 februari 2017, 09:48
maar is dat is toch een beetje gokken ook niet ?
je kan toch niet weten goeveel dagen ik met de moto ga rijden op voorhand met bv echt slecht weer enzo.
Heen en terug is dat een 45 km dat ik doe naar het werk, en ik die excel staat er ook het huis enzo bij moet dat, aangezien ik thuis woon ?

beemer036
17 februari 2017, 10:21
Je moet dat niet op voorhand weten he.
Je werkt een jaar, tijdens dat jaar noteer je alles, in het volgende jaar geef je alles aan.

Nogmaals vergelijking fietsvergoeding, zelfde principe maar staat altijd 1 maand achter.
Of, als bediende weet je je loon, maar als arbeider weet je ook maar pas welk loon je krijgt op het einde van de maand. (ongeveer he).

Caracalla
17 februari 2017, 10:30
@Devil

Je snapt toch zelf wel dat één dag een beetje van de pot gerukt is.
Als je een motor koopt met als doel woon-werk te rijden, mag je toch wel zeggen dat je op jaarbasis zo'n 100 dagen hem kan gebruiken (droge dagen).
Ik gebruik hem 190 - 200 dagen zelfs.

Pompi
17 februari 2017, 15:13
mm had er nog nooit van gehoord dat ze dat kunnen verwerpen.
Logisch uiteraard hoor, twas ook maar een brainfart uiteraard, het systeem van de belastingen is sowieso van pot gerukt dus het kon maar eens ;)