PDA

Volledige versie bekijken : Hallux Valgus - scheefstand grote teen

StrangestLove
8 januari 2017, 20:14
Omdat ik dit toch wel een goede website vindt om zaken te posten dacht ik voor dit het ook te doen.

Ik vond niet meteen een sectie van "gezondheid" terug en dus vandaar onder "vrije tijd en lifestyle". Mijn wel gemeende excuses als het niet de juiste categorie is gepost.

Mijn beroep bestaat eigenlijk uit gans de dag wandelen op de straten, een beetje als politie ter plaatsen maar dan echt alleen maar te voet (doe toch zeker 20.000 stappen/werkdag). Ik ben nu 20 jaar en doe dit al reeds een half jaar. Sinds 2 maanden geleden begon ik enorm veel zeer te krijgen aan mijn linkervoet.

Ben dan uiteindelijk nieuwe schoenen en nieuwe steunzolen gaan maken (dus al wat aardige €€ gespendeerd) en besloot de pijn te negeren. Nu is het toch zo ver gekomen dat ik elke dag thuis kom en ijs op mijn linkervoet moet leggen.

Het is zo dat mijn linkervoet toch wel een redelijk enorme knobbel heeft aan de kant van de grote teen zeker in vergelijking met de rechtse voet ... het doet enorm veel zeer, kan mijn teen amper buigen van de zeer, op't einde van de dag loop ik mank en het ziet rood. Een likdoorn heb is onlangs daar ook al gehad.

2 vrienden zeiden me vandaag meteen na het zien van mijn voet "hallux valgus" en nu weet ik wat dat wilt zeggen, morgen heb ik een afspraak met de dokter, maar omdat ik las dat met mijn pijn en symptonen meestal een operatie wordt uitgevoerd vroeg ik me af of hier mensen zijn die dit al hebben gehad en ook onder het mes zijn gegaan?

Uiteraard hoop ik gewoon dat de dokter zegt dat het niets is, maar zoals ik al uitlegde is het al maanden zo en niets verbeterd de situatie dus ga ik momenteel van het ergste uit.

Pfff, ik ben gewoon enorm bang dat ik een maand out ga liggen met het werk en nog langer met het sporten :/

Regenneger
9 januari 2017, 00:04
Dat wordt geopereerd ja. Moest het niet geopereerd worden zal den dokter zeggen dat ge een maand uw job niet moogt uitoefenen.

Luister vooral naar uwen dokter. Het heeft geen zin om te ijverig terug te beginnen bewegen.

Myllan
10 januari 2017, 14:44
Zoiets gaat niet vanzelf over hoor.
Ik weet niet in welke mate je het hebt maar in het slechtste geval gaat die bult zo hard groeien waardoor je grote teen extreem gaat groeien waardoor dan weer je andere tenen mee scheef gaan groeien.
Zo creëer je soort van domino effect terwijl er wel gewoon een oplossing voor bestaat.

Ik zou dat wel gewoon laten opereren als ik jou was. Beter een tijdje bedlegerig en daarna minder mobiel dan voor de rest van leven met een misvormde voet(en) lopen.
Mijn vriendin stond een paar jaar geleden voor dezelfde keuze (bij haar genetisch) en geloof me vrij, de keuze was snel gemaakt.
Veel beterschap alleszins en voorspoedig herstel!:hug:

Nahrtent
10 januari 2017, 14:50
Dus ge hebt daar al twee maanden last van, ge moet elke dag dat ge thuiskomt ijs op uwe voet leggen van de pijn die erger en erger wordt, en gij hoopt dat de dokter gaat zeggen dat het niets is? :')
Doe gewoon die operatie of wat de dokter ook mag voorschrijven, en ga in het vervolg wat rapper naar de dokter als ge pijn hebt die niet over gaat of verergert.

ashuray
10 januari 2017, 15:04
En wat zei de dokter?

StrangestLove
11 juni 2017, 00:11
Update;

Ben van 11 januari thuis geschreven tem 9 februari

9 februari geopereerd geweest: stevig verdoofd en extra verdoving aangenomen dat de zenuw lam legt omzeker geen pijn te hebben. Na 3 uur werd ik wakker en was alles best oke, geen pijn en best oke geslapen (1 nacht in het ziekenhuis). Voet van onder tot net onder knie in een verband + spalk.

De rit naar huis de dag nadien was minder -> onwel geworden in de auto en opzij moeten staan (was wel over na 5minuten).

Eens thuis:
de eerste 10 dagen: spuit tegen het flubiet (rechts, links, rechts weer links in de buik deed geen pijn!), 3x per dag dafalgan en 2x per dag nog een sterker middel (bij opstaan en slapen).
Platte rust en geen douche (voet moet droog blijven tot zeker 1,5 week) + voet moet hoger dan de rets van je lijf liggen voor de zwellingen
Weinig tot geen pijn teen kreeg soms wel spasmen van het stilzitten en dat deed ongeloofelijk veel zeer, is gelukkig maar 2x gebeurd...

na 2 weken: verband er af en een kleiner verband rond de voet, mocht dan wel nat worden (de laatste 3 dagen begon het enorm te jeuken en vervelend te doen, enorm tijd dus dat het verband er af ging! werd bijna zot!)
Mocht dan al wat terug lopen (6 weken op speciale plateau schoen), hel moeilijk en pijnlijk, gaat niet zonder krukken

na een 3tal weken het verband eraf + hechtingen er uit (ik had er 6) hoe dichterbij de dokter ging naar de teen, hoe meer pijn het deed (pijnschaal: een 5/10 voor mij).

Vanaf dan starte eigenlijk het revalidatieproces. 3x per week naar de kinisist en het stappen ging ongeloofelijk moeilijk dat ik het om den duur niet meer zag zeggen, het deed ENORM veel zeer om terug te steunen op de voeten vergde wel wat moed en moeite...

na 6 weken controle: alles oke enkel nog een opgezwollen en mindere bloeddoorstroming

VANDAAG:
ben nog STEEDS thuis vanwege mijn job (18km minimum per dag stappen, met een bureaujob was ik allang weer bezig), nog 2x per week naar de kinisist, nog steeds pijn bij het afrollen van de voet/teen kan nog steeds maar een 50% buigen. Huisdokter zei dat dit tot een HALF JAAR KAN DUREN.

Conclusie:
Was het het waard? gegeven dat ik weinig pijn had, JA. Gegeven het revalidatieproces, dit is wat moeilijker omdat het ook emotioneel na een tijdje wel zwaar wordt door de isolatie... maar denk wel dat ik blij zal zijn dat ik het laten operen heb eens het voorbij is :)

Heb nu een speciale correctie spalk besteld voor mijn andere voet uit angst voor hetzelfde en wil het toch net geen 2de keer meemaken :lol::naughty:

BTW:
Hallux valgus kan komen door reuma (zit bij mij n de familie, mama (diens zus ook) en nog andere leden) en er zijn ontstekingen vastgesteld + botoedeem, ziet er momenteel niet zo rooskleurig uit voor mij (ongeneesbaar slechts stabileesbaar), maar hoe vroeger ze darbij zijn, des te beter!