PDA

Volledige versie bekijken : Op kot gaan-enkele vraagjes

spacebass
30 november 2016, 15:48
Beste mensen,

Ik zit momenteel in het laatste jaar van het secundair onderwijs. Ik volg de richting Wetenschappen-Wiskunde(6u).
Volgende jaar wil ik aan de KUL informatica gaan studeren. Nu wil ik ook graag op kot gaan. Echter ben ik er nog niet aan uit wat de mogelijkheden zijn, ondanks de info die ik heb opgezocht en de threads die ik hier gelezen heb. Daarom zou ik graag enkele vraagjes willen stellen:

-Particulier kot of studentenhome? Wat zijn de voor- en nadelen?
-Mag je roken op kot? (ik rook namelijk af en toe, of 's avonds met vrienden)
-Zijn er goede (beveiligde) parkeergelegenheden in Leuven?
-Wordt er vaak een probleem gemaakt van luide muziek? (Ik ben DJ en zou toch graag 30-60min per dag willen oefenen)

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Spacebass

Nahrtent
30 november 2016, 16:19

Particuliere koten zijn er in alle vormen en kleuren en het is vaak wel even zoeken naar iets geschikt. Voordelen zijn dus afhankelijk van wat je neemt, maar bv. een eigen badkamer of zelfs eigen keuken behoort tot de mogelijkheden (tegen een meerprijs). De regels zijn vaak ook soepelere dan in studentenhomes. Het voordeel aan een studentenhome is dan weer dat je weet waar je voor betaalt. Badkamers en keukens zijn gedeeld waardoor je ook automatisch sociale contacten legt.

Voor meer info: https://www.9lives.be/forum/werk-studie/806268-studentenhome-vs-particulieren-kot.html

Hangt van kot tot kot af. In veel huurcontracten wordt dit verboden (los daarvan zijn er weinig mensen die zich daar iets van aantrekken, net zoals een verbod op huisdieren), vooral met het oog op brandveiligheid en waardevermindering. Vraag het zeker aan de huisbaas voor je iets ondertekent. In studentenhomes mag het sowieso niet.

Geen idee, ik ben niet van Leuven, maar een hele week beveiligd parkeren kost wel een bom geld hoor.

-Wordt er vaak een probleem gemaakt van luide muziek? (Ik ben DJ en zou toch graag 30-60min per dag willen oefenen)

Hangt ook weer van kot tot kot af, maar doorgaans wordt dat niet geapprecieerd. Als je dan toch wilt oefenen, oefen dan niet 's nachts (en waarom moet dat in godsnaam luid staan om te oefenen?).

Nogal rare vragen hoor eerlijk gezegd. Met een beetje gezond verstand en eventueel wat opzoekingswerk kan je die toch perfect zelf beantwoorden?

Proto
30 november 2016, 16:32
Dat ge 's avonds of met uw maten wat aan nen J ligt te lurken zal niemand iets kunnen schelen. Maar verlucht aub voldoende, en zorg dat de rook niet tot op de gang geraakt..
Gebruik ook aub een koptelefoon om te oefenen aan uw draaitafels. Als je constant staat te flitsen gaan uw kotgenoten u langzaam maar zeker beginnen haten, en waarschijnlijk op een gegeven moment in uw pot nutella komen schijten.

spacebass
30 november 2016, 16:41
Bedankt voor de snelle antwoorden, en wat die luide muziek betreft, dat zal niet het heeeele gebouw horen. maar waarschijnlijk de buren wel. en een koptelefoon alleen is geen optie. om optimaal te kunnen draaien moet je Én speakers Én koptelefoon gebruiken ;) . Misschien gewoon vragen wanneer dit het minst stoort voor de buren. ('s nachts zal ik dit sowieso al niet doen hoor) .

Guazala
30 november 2016, 16:45
Goeie manier om vriend te worden met je buren...
Wanneer mensen effectief op hun kot zijn is dat voor het merendeel van de tijd om te slapen of te studeren. Wat denk je nu zelf? Zouden die dat appreciëren als hun buur elke dag luide muziek gaat spelen?

spacebass
30 november 2016, 17:04
Met luide muziek bedoel ik echt niet muziek uit een soundsystem van 1000W hoor. Ik weet ook wel dat dat storend is voor de buren. En ik ben zelfs niet zeker dat ze het zullen horen. en als ze het horen zal het echt niet zijn alsof de muren daveren. En ik ga zal ook zo goed mogelijk mijn best doen om bijvoorbeeld af te spreken wanneer dat het minst of niet stoort voor de buren. Ik ben geen onmens en weet ook wel dat luide muziek niet zo leuk is voor de buren.

Bloembak
30 november 2016, 17:10
Vanuit Herk de stad is het nu ook niet onmogelijk om in de buurt een trein te nemen richting Leuven. Laat die auto maar achterwege.

spacebass
30 november 2016, 17:18
Vanuit Herk de stad is het nu ook niet onmogelijk om in de buurt een trein te nemen richting Leuven. Laat die auto maar achterwege.

De auto is niet alleen om van Herk naar Leuven te rijden hoor. In mijn vrije tijd ben ik namelijk vaak weg, en telkens de trein nemen is een beetje verloren tijd dan.

Shrimpy
1 december 2016, 10:19

Als je er je blut aan betalen wil, Ja. Bijna ALLE parkeerplaatsen zijn betalend, tenzij je een parkeerkaarts hebt, (bewonerskaart), en met die kaart mag je dan alleen maar in diezelfde straat parkeren waar je woont.

Hangt helemaal af van je buren.

Pieterjan94
1 december 2016, 11:13
Ieder kot moet ook uitgerust zijn met een brandalarm, ge kunt dus best aan't raam wat roken.

Pieterjan94
1 december 2016, 11:17
Bah Leuven, ga toch naar Gent, daar zoeken ze nog DJ'ers

Zymp
1 december 2016, 11:50
Google is uw vriend, ik denk dat de universiteiten enzo hier ook een afweging van gemaakt hebben. En anders mail je gewoon eens naar een dienst hiervoor, Leuven heeft vele

Alle koten hebben ergens wel een raam. Zoek eentje met een groot raam of zelfs een balkonneke. In particuliere koten zal er meestal wel een terrasje zijn ofzo voor op te gaan roken.

Parkings genoeg. En zeker veilig. Denk aan Ladeuze, Bond, Martelarenplein,... Betaalbaar niet zo zeer (rond de 10-12 euro voor één dag dacht ik). Parking achter het station was geloof ik wel goedkoper.

30-60minuten per dag zal voor veel buren misschien geen probleem zijn. Maar pak je in den blok dan ook pauze door dit te doen? Dan ga je iedereen snel tegen je hebben denk ik :)

AreVee
1 december 2016, 11:51

Dat hangt er vanaf, in mijn eerste kot mocht er gerookt worden en dat gebeurde dan ook volop in de gemeenschappelijke keuken/tv hoek/... . In mijn huidig kot heb ik een terras waar op kan gerookt worden indien gewenst maar is het binnen ten strengste verboden (en er gaat zoiezo ook een brandalarm af, onderbuur heeft dat in het begin van het jaar aan de hand gehad).

Ja er zijn er , er zijn plekken waar je gratis onbeperkt kan parkeren. Het grootste deel van de parkeerplaatsen is echter beperkt in de tijd doorheen de dag en/of betalend.

Dat zal afhangen van u buren he, het beste wat je doet is vragen of hij er problemen mee heeft als je af en toe is even oefent en zeggen dat hij altijd mag komen kloppen/aanbellen als je aan het oefenen bent en het hem/haar echt niet goed uitkomt. Recht tegenover mij zit een pianiste en die oefent ook af en toe maar k heb daar nog nooit over geklaagd omdat ze heel vriendelijk komen vragen is één van de eerste dagen of ik daar last van had. En dat ik altijd mocht komen aankloppen indien ik last had.

TooChé
1 december 2016, 11:52
ik ga een gewaagd gokje doen, naast het effectieve onderwerp, en zeggen dat ik denk dat hij zijn 2e jaar niet haalt :cool:

Pieterjan94
1 december 2016, 12:10
ik ga een gewaagd gokje doen, naast het effectieve onderwerp, en zeggen dat ik denk dat hij zijn 2e jaar niet haalt :cool:

Kot + auto = papa betaalt wel alles ik heb geen diploma nodig ik studeer rechten aan d'unief van't leven

Jehovah's Witness
1 december 2016, 12:56
Niet op zo'n margie home gaan, da zit vol met bleiters zoals hierboven. Je zal altijd wel iemand storen en vooraleer je het weet heb je klachten aan uw rekker.
Waarom deel je geen appartement met iemand? Heb ik ook gedaan, was slechts 2 verdiepen, dus enkel een bovenbuur om rekening mee te houden (die overdag zelfs nooit thuis was wegens werk). Dan kun je zoveel DJ spelen als je wilt. Meestal is er ook altijd parking dichtbij, was in Gent toch zo. Waarom heb je per se beveiligde parking nodig? Geen idee over Leuven maar wij konden zelfs onze blauwe kaart leggen in de parking vlak voor de deur. Was ideaal + gratis, tenzij je hem niet elke 2 uur veranderde -> boete. Wat nog steeds goedkoper uitkomt dan een heel schooljaar betalen voor parking :).

Financieel kwam het mss iets duurder uit, maar de extra luxe en vrijheid die je hebt is zalig.

AreVee
1 december 2016, 13:31
Kot + auto = papa betaalt wel alles ik heb geen diploma nodig ik studeer rechten aan d'unief van't leven

De echte krijgen een kot + auto van de papa en studeren communicatiewetenschappen zodat ze later richting OCMW kunnen en de belastingbetaler geld kosten :cool: .

:unsure:

-TC-
1 december 2016, 14:09
De echte krijgen een kot + auto van de papa en studeren communicatiewetenschappen pol&soc zodat ze later richting OCMW kunnen en de belastingbetaler geld kosten :cool: .

:unsure:

spacebass
1 december 2016, 17:32
Voor alle duidelijk: Het kot wordt inderdaad betaalt door mijn ouders, de auto betaal ik zelf(en de naft ook). Sommigen hebben misschien nog nooit gehoord van weekendwerk? En met DJ'en verdien ik toch ook een goeie cent. Voor de gene die zeggen dat ik niet zal slagen, op basis van wat kun je dat bepalen?
Voor alle andere reacties: bedankt allemaal! :)

-TC-
1 december 2016, 23:17
Voor alle duidelijk: Het kot wordt inderdaad betaalt door mijn ouders, de auto betaal ik zelf(en de naft ook). Sommigen hebben misschien nog nooit gehoord van weekendwerk? En met DJ'en verdien ik toch ook een goeie cent. Voor de gene die zeggen dat ik niet zal slagen, op basis van wat kun je dat bepalen?

Obv uw dt-faud /end troll
Iig veel succes, studeren is effectief een leuke periode in het leven.

sneax
2 december 2016, 13:09
Ga niet in zo een bleiters home maar zoek u een tof groezelig kotje, de mensen die daar zitten zijn al vaak even groezeling en daar kan je perfect mee afspreken om 's avonds kotfeestje te houden paar joints te bollen en ondertussen oefent gij uw nieuwste combinaties op uw decks. Iedereen content!

Lolplayer
2 december 2016, 19:25
Ik zat op een groezelig kot en daar heerste de tirannie van een bleiter, die zelf kwam klagen voor "te luide" seks en die haar bovenbuur het verbood hakken te dragen.

Ze was wel op het einde van het jaar voor al haar vakken gebuisd :D

Pieterjan94
3 december 2016, 15:26
Ik zat op een groezelig kot en daar heerste de tirannie van een bleiter, die zelf kwam klagen voor "te luide" seks en die haar bovenbuur het verbood hakken te dragen.

Ze was wel op het einde van het jaar voor al haar vakken gebuisd :D

Hehe
Gewoon maken dat ge met zo min mogelijk meisjes op kot zit. Laten doorgaans proppen haren achter in de douche, maken de keuken het vuilste, doen de minste moeite gaande vuilniszakken buitenzetten, en maken veruit het meeste lawaai als ze helemaal KO thuiskomen.

Ketelbuik
3 december 2016, 15:57
In mijn ervaring net het omgekeerde. Meisjes dragen zo goed zorg voor de gemeenschappelijke ruimtes, ruimen alles op etc. Momenteel in een huis met enkel kerels en het is hier bij regelmaat een puinhoop, wel meestal de schuld van die dwaze Spanjaard hier. :angry:

Pieterjan94
3 december 2016, 16:10
In mijn ervaring net het omgekeerde. Meisjes dragen zo goed zorg voor de gemeenschappelijke ruimtes, ruimen alles op etc. Momenteel in een huis met enkel kerels en het is hier bij regelmaat een puinhoop, wel meestal de schuld van die dwaze Spanjaard hier. :angry:

Spanjaarden ook.
Bij mij op Erasmus waren dat echt de luiste, meer onbeholpen, kansloze groep erasmussers. Die wisten echt nooit van iets, konden alleen luid Spaans praten tegen elkaar op het balkon tot een gat in de nacht. Voor de rest echt waardeloos.

IlluminatiMess
4 december 2016, 20:30
Dat van die te dunne muren ervaar ik nu ook . Ik kan geen kerel naar mijn kamer meenemen of anders hoort iedereen het :(

Pieterjan94
4 december 2016, 20:34
oke

SomeDude
5 december 2016, 09:17
Ivm parking: er zijn er overdekte maar dan zit je al snel aan 80 euro / maand ..

Pokem0ng
5 december 2016, 13:25

Zucht en ik dacht dat mijn Neddrlands slecht was :|