PDA

Volledige versie bekijken : Camerabeveiliging plaatsen of niet?

Liesbet28
16 september 2016, 12:02
Hallo iedereen,

De laatste paar maanden zijn er er ferm wat inbraken bij ons in de straat en de omliggende straten. Ik woon sinds kort terug alleen en ik ben eigenlijk niet meer echt op mijn gemak. Mijn buurman van hiernaast heeft al paar maanden geleden een camera geplaatst. Nu begin ik er toch ook over na te denken om dit misschien ook te doen. Dan heb je toch iets meer bewijsmateriaal.

Op tipsentricks.be staat in dit artikel over camerabeveiliging plaatsen (http://www.tipsentricks.be/camerabeveiliging-plaatsen/), dat een Dome camera wel erg aan te raden is. Nu ja, zelf heb ik hier echt weinig verstand van.

Zijn er mensen die mij een goed type en merk kunnen aanraden? Tips en bedenkingen zijn welkom! Indien er mensen zijn die hiermee slechte ervaringen hebben, laat het mijn dan ook zeker en vast weten, please :)

EvilTwin
16 september 2016, 12:20
Met een camera kan je dan de inbraak volgen, maar niet echt vermijden.

Koop u een degelijk alarmsysteem. Dat is VEEL efficienter!

jack|herrer
16 september 2016, 12:22
Dit lijkt me geld weg gegooid.
Waarom alleen een camera plaatsen voor bewijsstukken om u veiliger te voelen?

Waarom geen alarminstallatie met camera en een fatsoenlijke meldkamer (1 die de politie/ambulance/brandweer stuurt en niet 1 die vraagt te gaan kijken waarom het alarm af gaat)

EvilTwin
16 september 2016, 13:39
Ik veronderstel met cameraverificatie?

Dan zou ik eerst een offerte laten opmaken. :)

Voor privé zou ik niet direct een meldkamer aanraden. Laat gewoon een sms-module bijplaatsen. Dan weet ge ook wanneer het alarm afgaat.

jack|herrer
16 september 2016, 13:39
Grappig. Ik werk al 8 jaar in de grootste van BE en geen enkele meldkamer mag dit doen. Wanneer wij direct flikken zouden sturen en het is vals alarm vangen we direct een boete van 500€ per keer dat ze mogen opdraven en de klant kan ook nog eens een schone rekening krijgen.

Ge moet rekenen op een 5000-tal valse alarmen per dag. De boeken zouden nogal snel toe zijn :)

Daarom staat er met camera en fatsoenlijke meldkamer bij. Zo kan er gecontroleerd worden (via beelden en spraak) als het vals alarm is of niet zonder de mensen zelf langs te sturen, want dat is net zo gevaarlijk als wat. Zoals ze dat doen met de installatie die wij hebben.

De installatie van een collega daarentegen, die moet bij elk alarm zelf gaan kijken, nooit wordt politie gestuurd, die moet hij zelf informeren als er echt iets aan de hand is.

Edit: zelfde voor de sms module. Het heeft geen zin te weten wanneer er een echt alarm af gaat. Want dan moet ge gaan kijken als er echt iemand is en dan de politie bellen. Levensgevaarlijk in deze tijden. Dan kunt ge het beter niet weten en achteraf als alles veilig is gewoon merken dat er ingebroken is.

EvilTwin
16 september 2016, 13:42
Daarom staat er met camera en fatsoenlijke meldkamer bij. Zo kan er gecontroleerd worden (via beelden en spraak) als het vals alarm is of niet zonder de mensen zelf langs te sturen, want dat is net zo gevaarlijk als wat. Zoals ze dat doen met de installatie die wij hebben.

De installatie van een collega daarentegen, die moet bij elk alarm zelf gaan kijken, nooit wordt politie gestuurd, die moet hij zelf informeren als er echt iets aan de hand is.

Als hij wil dat de meldkamer dat doet, kan hij specifieke instructies achterlaten hoor. Desnoods kan hij gewoon zelf bellen naar de politie ipv te gaan kijken? Zo moelijk is dat toch allemaal niet.

jack|herrer
16 september 2016, 13:51
Als hij wil dat de meldkamer dat doet, kan hij specifieke instructies achterlaten hoor. Desnoods kan hij gewoon zelf bellen naar de politie ipv te gaan kijken? Zo moelijk is dat toch allemaal niet.

Net wel, want de politie komt niet gratis. En daarom bestaan er systemen met camera en voice.
Er is een mogelijkheid dat opgeleide personen kunnen verifiëren als een alarm echt is of niet, zal je best beter weten dan mij vermits je er werkt.

Als ik vergeet het alarm af te zetten in de nacht om iets te gaan drinken en ik kom onder in mijn boxershort, als ik dan nog mooi antwoord geeft met wachtwoord op de voicebox, dan lijkt het me duidelijk dat het vals is.
Als een inbreker het alarm laat afgaan, te zien is op beeld en niet reageert op de voicebox, dan kan gerust direct politie gestuurd worden. Geen reden om de klant in een onveilige situatie te brengen om het nog eens te gaan checken.

Maar wat ik zeker zo belangrijk vind is het brandalarm en de SOS knop. Als ik van de trap val en niet meer beweeg, kan mijne kleine op het knopje gaan duwen en er komt een ambulance.

Maar als je geen camera hebt en geen voice, dan heeft een installatie imo gewoon geen zin. Dan kunt het het beter veilig achteraf te weten komen.

EvilTwin
16 september 2016, 14:16
Uw uitleg klopt grotendeels, maar :

1. Politie komt WEL gratis. Tzou nogal wat zijn. Ze laten enkel een rekening achter bij een vals alarm.
2. Wij hebben idd een aantal klanten waar we patrouille naar toe sturen na alarm, maar dit is via een interventiecontract. De gemiddelde prijs van zo'n interventie is +- 125€, Maar interventie na alarm wordt vooral door bedrijven gebruikt.

On a sidenote : zo'n installatie met camera's vind ik niet voor de doorsnee mens hoor. Das toch allemaal best kostelijk. We hebben veel klanten die er mee beginnen, maar uiteindelijk weer overstappen naar gewoon gebeld te worden.

Wat ge eventueel wel kunt overwegen is een persoonlijk alarm. Dat zal u ook beschermen indien er niemand in de buurt is om op een knop te duwen. Dit is een toestel dat lijkt op een gsm, maar heeft een paniekknop en oa een omvaldetectie. Bij alarm wordt er ingebeld op dat toestel en dit neemt automatisch op.Tegenwoordig bestaan hier ook apps voor zodat je geen extra toestel moet meezeulen. Maar dit is weinig succesvol en wordt doorgaans gebruikt door mensen met een handicap / ziekte of personen met een zwaar veiligheidsrisico.

jack|herrer
16 september 2016, 14:22
Uw uitleg klopt grotendeels, maar :

1. Politie komt WEL gratis. Tzou nogal wat zijn. Ze laten enkel een rekening achter bij een vals alarm.
2. Wij hebben idd een aantal klanten waar we patrouille naar toe sturen na alarm, maar dit is via een interventiecontract. De gemiddelde prijs van zo'n interventie is +- 125€, Maar interventie na alarm wordt vooral door bedrijven gebruikt.

On a sidenote : zo'n installatie met camera's vind ik niet voor de doorsnee mens hoor. Das toch allemaal best kostelijk. We hebben veel klanten die er mee beginnen, maar uiteindelijk weer overstappen naar gewoon gebeld te worden.

Wat ge eventueel wel kunt overwegen is een persoonlijk alarm. Dat zal u ook beschermen indien er niemand in de buurt is om op een knop te duwen. Dit is een toestel dat lijkt op een gsm, maar heeft een paniekknop en oa een omvaldetectie. Bij alarm wordt er ingebeld op dat toestel en dit neemt automatisch op.Tegenwoordig bestaan hier ook apps voor zodat je geen extra toestel moet meezeulen. Maar dit is weinig succesvol en wordt doorgaans gebruikt door mensen met een handicap / ziekte of personen met een zwaar veiligheidsrisico.

1. Dat bedoel ik ja :)
2. Toch anders dan hier dan. Bij ons sturen ze politie langs als ze op de beelden zien of op de voice horen dat er iets onregelmatigs aan de gang is. Of brandweer bij waarnemen van rook.
Persoonlijk nog niet meegemaakt, maar vrienden met hetzelfde systeem wel. Politie was al ter plekken toen ze thuis aan kwamen.

EvilTwin
16 september 2016, 14:41
Ja, als wij zien dat het inbrekers zijn sturen wij ook politie natuurlijk. Maar veelal bestaat hier twijfel over en moeten wij toch interventie sturen :

- kwaliteit beelden;
- weersomstandigheden (tuin);
- identificatie niet mogelijk (we kennen niet immers al onze klanten op gezicht);
- meerdere detecties, ook buiten de camera;
- vreemd gedrag;
- ...

Houdt er ook rekening mee dat wij mobiele installaties hebben op bvb werven, oude gebouwen waar toezicht nodig is, etc. Wij sturen best veel interventies hoor.

Geloof mij wat komen soms wat tegen :)

- zatte klanten met alle gevolgen van dien;
- buurman plundert de frigo;
- jonge gasten die buiten het weten van de ouders het huis uit sluipen;
- ramptoeristen;
- vandalisme;
- mensen die foto's willen nemen van "speciale" locaties;
- koppeltjes die een plekje zoeken om aan hun relatie te werken, vlak onder de camera;
-...

Naast de gewone huis- en tuinmisdadiger natuurlijk :)

Mulan
17 september 2016, 17:25
Hier een Mechelse herder in huis, beste systeem ooit ;) Zeker als je er eentje zoals die van ons hebt: blaft niet (geen overlast voor de buren dus) maar staat onhoorbaar aan de voordeur.. probeer dan maar eens binnen te raken met slechte bedoelingen!
En als je alleen bent ook nog eens een heerlijke compagnon er bovenop die je verplicht om dagelijks te gaan bewegen! ;)

GameMom
19 september 2016, 12:07
Couldn't agree more! Een hond is vaak nog de beste beveiliging :) En je krijgt er nog vriendschap van ook! :D

TooChé
19 september 2016, 12:25
Camera kan nuttig zijn omdat het afschrikt als die zichtbaar hangt.
Maar ne routine inbreker weet al lang dat camerabeelden niks uithaalt mocht hij gevat worden. En mocht hij dan nog eens veroordeeld worden, zit em toch niet kort ...
Dus die trekken zich er niet veel van aan

[deleted]
19 september 2016, 18:35
[deleted]

Brecht
19 september 2016, 19:23
Tenzij je een high risk target bent, maar bij low risk durven ze uwen hond ook wel een slaapmiddel te geven of die carrément een prikje te geven... En uwen hond moet je dan ook goed trainen dat 'm echt gaat blaffen bij verdachte situaties. Als 'm heel den dag door blaft en 's nachts standaard nu en dan eens blaft, dan zal je dat zelf ook snel gewend worden en dient het op niks meer.

een mechelse herder of iets dergelijks moet je echt trainen, zo een beest is onhandelbaar als je er niet mee bezig bent. als die nen inbreker direct vast heeft gaat dienen nieveel tijd hebben om die in slaap te doen :p

Mulan
19 september 2016, 21:45
Tenzij je een high risk target bent, maar bij low risk durven ze uwen hond ook wel een slaapmiddel te geven of die carrément een prikje te geven... En uwen hond moet je dan ook goed trainen dat 'm echt gaat blaffen bij verdachte situaties. Als 'm heel den dag door blaft en 's nachts standaard nu en dan eens blaft, dan zal je dat zelf ook snel gewend worden en dient het op niks meer.

Slaapmiddelen geven? Eender welke Hondenschool oefent op voedselweigering. Ook thuis wordt hier flink op geoefend, ik kan letterlijk een steak voor zijn neus leggen zonder dat hij er aan komt tot ik het bevel geef. Voedsel van een compleet onbekende zal hij pertinent weigeren.
Idem met blaffen: dit valt aan en af te leren. Zoals ik al stelde, blaft de mijne niet. Ook niet als er iemand aan de deur staat. Zijn gegrol echter is duidelijk door de voordeur te horen dan ;)
Knappe inbreker dus die dan nog binnen zou raken...

Het is wel essentieel om een goeie waker (Mechelaar, Duitse herder,...) in huis te halen als het je om het veiligheidsgevoel te doen is. Een poedel zal maar weinig afschrikeffect hebben bvb.
En dat betekent ook (keerzijde van de medaille) heel veel investeren in de hond: Hondenschool, thuis trainen, voldoende fysieke beweging, voldoende mentale uitdaging,.. Maar ook een verhoogd veiligheidsgevoel, veel liefde, nuttige dagbesteding, werken aan je fysieke conditie,.. ;)

Carrion
19 september 2016, 21:55
Hang gewoon de behuizing van een alarmsysteem aan uw buitenmuur. De kleine/amateur dieven jaag je er mee weg en de meer ervaren mannen gaat ge met een echt werkend (en duur) alarmsysteem ook niet buiten houden.

wiseguy444
19 september 2016, 22:01
Ik heb hier een bordje hangen om te verwittigen.
2 razendsnelle Stafford's van +30kilo, kruising van een dobberman met een ? en een maltezer om te keffen.
Daar sta je dan als inbreker met uw spuitje in uw hand. (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/03/c5/1d/03c51dfbd94cd2050838514778c6af32.jpg)

glashelder
19 september 2016, 23:57
Het is wel essentieel om een goeie waker (Mechelaar, Duitse herder,...) in huis te halen als het je om het veiligheidsgevoel te doen is. Een poedel zal maar weinig afschrikeffect hebben bvb.
Gewoon de aanwezigheid van een hond werkt al afschrikwekkend hé. Ik bedoel, als je als inbreker de keuze hebt ga je toch niet ergens inbreken waar een hond rondloopt, of het nu een lhasa apso of een rottweiler is...

Mulan
20 september 2016, 09:22
Glashelder: heel wat honden zijn "allemansvriend" en likken je bij wijze van spreken dood. Sorry, maar een fluffy maltezerke zal een inbreker niet tegenhouden. Plus nog eens dat die heel vaak niet getraind zijn en dus gretig een gehaktballetjes met slaapmiddel zullen verorberen. Maar dan gaan we er al van uit dat de inbreker de woning in kwestie de moeite waard vindt. ;)
De "gevaarlijkere" rassen zijn meestal heel baasgericht en zijn A) makkelijker te trainen en B) hebben een werkdrift om hun baas/hun domein te beschermen. Iedereen weet ook dat een beet van een grote hond veel meer schade aan kan/zal richten dan die van een Yorkshire/chiwawa/...

Let op, ik generaliseren hier. Een Jack Russel valt ook onder de kleinere rassen maar zijn in mijn ogen ook goeie wakers die flink schade kunnen toebrengen als ze uitvallen. Een golden retriever is dan weer een groot ras, maar is vaak een allemansvriend waardoor die als waakhond minder voorstelt dan een shiba inu die een kop kleiner is,...

EvilTwin
20 september 2016, 09:29
Bij zo'n camera-systemen is er nog iets veel efficiënter hoor : je sluit een speaker aan die door de meldkamer kan bediend worden.

Als je toch al aangesloten bent bij een meldkamer is dit een kleintje hoor.

De voordelen zijn ook groot he : de inbreker wordt aangesproken en weet dat hij gezien is. Je hebt dus onmiddellijk iemand "ter plaatse", geen interventie meer nodig. Dus hij stopt waar hij mee bezig is. Minder buit en minder schade.

glashelder
20 september 2016, 11:54
Glashelder: heel wat honden zijn "allemansvriend" en likken je bij wijze van spreken dood.
Maar waarom het risico nemen? Waarom zou je als inbreker een huis binnen gaan waar een hond is terwijl er genoeg huishoudens zijn zonder hond? Het maakt niet uit welke hond het is, het punt is dat een hond lawaai KAN maken dus je zou maar een onnozele inbreker moeten zijn om te denken van "oh 't Is maar een kleintje, die zal vast niet waaks zijn, weet je wat, ik ga het er eens op wagen yolo" terwijl er bij de buren geen hond is. De inbreker wil gewoon zo weinig mogelijk last, lawaai of risico. Een huis met een hond (welke hond dan ook) staat gewoon veel lager op de wishlist van de inbreker dan een huis zonder hond.

En dat van die gehaktballetjes.... 't Is nu ook niet of dat zo massaal gebeurt hé [emoji14] Heb eigenlijk nog nooit zoiets gehoord (alleen dat het kan, ja, maar nooit een nieuwsbericht van "inbraak bij een door gehaktballetjes slapende hond").

Mulan
20 september 2016, 12:25
Glashelder: jij gaat uit van een impulsieve inbraak, in dat geval geef ik je volledig gelijk!
Ik ging daarentegen uit van een geplande inbraak, waarbij er vooraf geobserveerd wordt.

En honden worden wel degelijk vergiftigd voor een inbraak, maar doorgaans doen ze het dan wel vooraf. Daar vind je wél mediaberichten van terug, alleen kunnen ze niet rechtstreeks aan een inbraak gekoppeld worden omdat de inbraak dan nog niet plaats heeft gevonden...

Bloembak
20 september 2016, 14:09
Bij de buren van mijn ouders: het koppel dat er vroeger woonde had een hond met schofthoogte zeker een meter: verdoofd geweest door inbrekers.

Hetzelfde huis, nieuwe inwoners met 2 boerboels (zoek maar eens op wat een kanjers) en vorig jaar is er terug ingebroken geweest, ook met verdoving van de honden. Geloof mij, in de buurt van die honden wilt ge echt niet komen.

Bloembak
20 september 2016, 14:09
Bij de buren van mijn ouders: het koppel dat er vroeger woonde had een hond met schofthoogte zeker een meter: verdoofd geweest door inbrekers.

Hetzelfde huis, nieuwe inwoners met 2 boerboels (zoek maar eens op wat een kanjers) en vorig jaar is er terug ingebroken geweest, ook met verdoving van de honden. Geloof mij, in de buurt van die honden wilt ge echt niet komen.

EvilTwin
20 september 2016, 14:27
Ge moet uw hond kunnen aanleren van niets aan te nemen he. Of zijn ze op een andere manier verdoofd? Gas is ook best populair bij bvb homejackings.

[deleted]
22 september 2016, 21:29
[deleted]