PDA

Volledige versie bekijken : Nieuwe helm

Epyon
11 september 2016, 23:59
Voor het volgende seizoen wil ik me een nieuwe motorhelm aanschaffen, en ga dus van de winterstop profiteren om wat op te zoeken en te vergelijken :p . Maar mss hebben sommigen hier al wat aanraders?

Wat voor mij belangrijk is:

integraalhelm: ik rijd met supersports en primeer veiligheid boven het comfort van een systeemhelm
veiligheid: liefst iets dat goed scoort in de ECE tests en eventueel Snell tests
geluidsarm: vooral wat windgeluid betreft
licht: liefst 1.100 gram of minder
verduisterde visor: verwisselbaar, of een interne flap down zonnebril
design: het oog wil ook wat, pluspunten als het verkrijgbaar is in groen :p

Budget speelt niet echt een rol, maar zou het wel onder de €750 willen houden. Ik heb geen boodschap aan fancy snufjes als voorziening voor BT kits of iets dergelijk. Ook pasvorm vind ik niet echt een issue: ik zou een lijstje willen samenstellen dat goed scoort op wat hierboven staat en zal ze dan in het echt eens gaan proberen om te zien welke het best zit.

Heb al veel goeds gehoord over de Schubert S1 pro, en ook over Shoei, maar hun design vind ik dan weer wat minder. Enige tips?

Mr.Hankey
12 september 2016, 14:25
Ik denk dat het moeilijk wordt om één te vinden onder 1300 gram.
Heb snel eens gekeken bij merken zoals Shoei, AVG & Shark en heb slechts 1 helm gevonden die 1250 gram weegt; de rest zit rond de 1300-1450.
1100 gram lijkt me dus wat onrealistisch, zelfs wanneer ze uit carbon vervaardigd zijn.

Pasvorm is toch wel vrij belangrijk imo. Ik had graag een Shark helm gehad omdat deze een goeie prijs/kwaliteit en ook mooie designs hebben maar ze passen me totaal niet. Een Shoei of HJC daarentegen zit me dan weer als gegoten.

Merken waar je met een budget boven de 400 euro zeker niet mee gaat 'tjollen' zijn onder andere: Shoei/AVG/Shark/Arai/Schubert. Staar u ook niet blind op het gewicht, als de helm goed past valt een gewicht <1450 gram echt niet zo hard op.

Windgeluid is denk ik vrij subjectief. Zelf heb ik een Shoei GT Air, die normaal gezien één van de stillere helmen zou zijn, maar ik ondervind op de autostrade een ruis met vrij hoge toon. Persoonlijk zou ik me niet al te veel aantrekken van windruis (als alle andere aspecten van de helm zeer goed zijn) maar gewoon oordoppen op maat dragen ;)

beemer036
12 september 2016, 20:20
Ben zeer tevreden over men AGV (niet avg zoals hierboven ;)). Heeft een zeer goede aërodynamische vorm voor supersports. Iets groen achtig zit er vast tussen. In het verleden ook erg tevreden over de hjc rpha10. AGV is duur maar scoort kwa veiligheid erg hoog. Schubert S1 heeft maar weinig kleurkeuze dacht ik.

Caracalla
12 september 2016, 21:30
Shoei NXR
Shoei GT-Air
HJC RPHA 11
HJC FG-ST
AGV Corsa
...

WeedJunk
12 september 2016, 21:40
helmet RACE-R PC REDDING DUAL T. Carbon Green Yellow Race-R PRO Carbon SHARK Racing Division SHARK-HELMETS - FRANCE FRANCE - English (http://www.shark-helmets.com/product.php?modele=RACE-R%20PC%20REDDING%20DUAL%20T.%20Carbon%20Green%20Ye llow&sous_gamme=RPC&gamme=SHARK%20Racing%20Division&reference_modele=HE8673EDGY&langue=FRANCE%20FRANCE%20-%20English)

GS|Demogorgon
12 september 2016, 22:06
Hangt ook wel wat van de vorm van uw hoofd af heb ik de indruk.
Ik heb nu een Bell M5X Daytona, en daar ben ik zeer tevreden over.
Licht, mooi, niet meer lawaai dan bij men Scorpion, HJC of Shark.
5 sterren op de veiligheidstest (vraag me niet welke test).
Dampt ook nauwelijks aan, dat deed mijn Shark wel heel hard (daarom heb ik er maar 3 keer mee gereden ofzo).

KoeKaTsJoE
13 september 2016, 20:47
https://www.youtube.com/watch?v=rgIuMfKWATc

test gebeurd door een kennis van mij

Dastardly
16 september 2016, 18:57
Ben héél content van mijnen Shark skwal (https://www.voordeelhelmen.nl/shark-skwal-trion-mat-kgg.html) (what's in a name). zeker niet de lichtste, maar daar mer ik eerlijk gezegd amper iets van.

grootste pluspunten voor mij waren

geintegreerde led lichtjes (altijd groen). vooral langs achter schilt het veel qua zichtbaarheid
geintegreerd zonnescherm. hoef ik niet te knoeien met zonnebrillen e.d. super gemakkelijk systeem
pinlock. moet echt al moeite doen om hem te doen aandampen
ease of use. bovenaan maar één "opening" die staat ofwel open, ofwel toe. geen gefoefel met zoeken achter van die kleine flaps die dan 2 standen hebben en die je niet direct kan vinden.
brede kijkhoek vizier. niet op gelet bij aankoop maar viel direct op bij eerste motoritje dat het vizier aanzienlijk breder was als bij vorige helm

E-riko
17 september 2016, 12:15
1100 gram of lichter?

ik peis dage dan bij de special edition helmen zit gemaakt van ultralicht materiaal en al gemakkelijk aan prijzen zit van rond de 1000..

desolation
18 september 2016, 09:36
1100gr gaat ge zelfs niet vinden bij commercieel helmen denk ik, zelfs in off-road helmen is dat een heel laag gewicht.
Afaik is de Shark Race-R Pro carbon een van de lichtste met zijn 1250gr, X-Lite X802R Ultra Carbon is ongeveer 1280gr, zelfs de pokkedure AGV Pista GP is 1300+.

Basically is alles rond de 1300gr gewoon licht, punt. Bell zijn full-carbon Race helmen zijn rond de 1500gr bv (maar extreem gebalanceerd en custom fit waardoor dat minder opvalt).

Geen idee wat de legendarische Arai Corsair V Race Carbon van gewicht was, maar dat is dacht ik zowat de lichtste commercieel beschikbare helm. Kost wel richting de 4000 EUR dus ik weet niet wat die 100gr verschil u écht waard is...

Pompi
19 september 2016, 12:16
balans doet ook gewoon gigantisch veel.
Mijn vorige helm woog evenveel als mijn huidige Shark Speed-R maar voelde veel zwaarder aan.

(maar kwa geluid wel totaal niet tevreden van de shark btw.)

skully25
19 september 2016, 22:00
1100gr gaat ge zelfs niet vinden bij commercieel helmen denk ik, zelfs in off-road helmen is dat een heel laag gewicht.

bij crosshelmen vind ge er gemakkelijk die onder de kilo zitten qua gewicht. heb hier 3 troy lee designs helmen die allemaal op 980 gram zitten, dan wel met de kleinste shell size want ik heb maar een small van maat. dat zijn dan nog carbon composite helmen, full carbon/kevlar crosshelmen zoals een airoh aviator merkt ge bijna niet dat ge ze aan hebt qua gewicht, das echt gek hoe licht die zijn.

desolation
20 september 2016, 10:05
Ik doelde eerder op dual-sport dan echte crosshelmen :)
Shark Explore-R carbon is 1350gr met het vizier en topklep gemonteerd, denk dat die wel onder de 1200 duikt zonder.

Crosshelmen zitten idd tussen de 850gr en 1kg voor de betere.

Epyon
20 september 2016, 10:54
Het is uiteindelijk de Schoei GT Air geworden. Ietsje zwaarder dan voorzien, maar nog steeds lichter dan mijn HJC en had alle opties die ik vereiste (o.a. ingebouwde sun visor). De winkel had de twee helmen waar ik over twijfelde, zijnde de GT Air en de Schuberth SR2. De Schuberth had een iets betere pasvorm, maar was voor de rest eerder lomp.

Draagcomfort, stabiliteit en visibiliteit zijn zeer goed. Geluidsdichtheid valt wat tegen, qua windgeluid zelfs iets meer dan mijn HJC. Het komt precies omdat er rond de oren holtes zijn voor een BT kit en het windgeluid daar resoneert. Maar ik heb nog niet gereden met de ventilatieopeningen dicht, eens zien wat dat geeft.

desolation
20 september 2016, 21:05
Ik snap de rage van die Schuberts niet. Duur, zwaar, log van vorm, vond dat er veel "trek" op zat bij draaien van uw hoofd. En als ik zie hoe snel die liners versleten zijn van de systeemhelmen...

Fepl
20 september 2016, 22:07
Ik wil misschien een fluo oranje helm kopen, zoals je die tegenwoordig meer en meer ziet. Egaal oranje is wel maar saai, vind ik. Iemand die kwaliteitsvolle helmen kent die in fluo versie bestaan en dan liefst met toch beetje 'graphics' op?

desolation
20 september 2016, 22:29
Hebben we nog ne wannabe agent in ons midden?

Er zijn begot massas helmen in opvallende kleuren en graphics, inclusief reflecterende vlakken, maar blijkbaar is het cool om de oranje zwaantjeshelm te dragen.

Fepl
21 september 2016, 19:44
Nee, dat is net mijn punt. Ik wil een fluo helm, eentje die dus harder opvalt dan een gewone felgekleurde helm, maar dan niet de typische zwaantjeshelm :)

Ik zie moto's zelf veel beter rijden als ze een fluo helm aan hebben. Zou dus niet weten waarom ik het zelf niet zou dragen.

Geen idee wat veiligheid met 'cool zijn' te maken heeft, da's meer iets voor 16-jarigen, vind ik.

desolation
21 september 2016, 21:15
waarom dan geen fluo gele of fluo groene ?

Fepl
22 september 2016, 07:34
De fluo oranje vind ik het opvallendst als ik zelf met de auto rij. De gele helmen vallen toch iets minder op, vind ik. Groen nog nooit overwogen :)

Je vindt inderdaad wel veel fluo helmen maar ik zou dus ook graag een goeie helm hebben (kwaliteit, ruis, etc) met, als het kan, een tof patroon.

desolation
22 september 2016, 09:08
al eens gedacht aan een digitale print laten wrappen?

Fepl
22 september 2016, 09:43
Eigenlijk niet,maar wel een interessant idee! Ik heb daar wel absoluut geen ervaring mee maar zal er mij eens in verdiepen. Tips altijd welkom!

Zacharus
25 september 2016, 15:20
Ben héél content van mijnen Shark skwal (https://www.voordeelhelmen.nl/shark-skwal-trion-mat-kgg.html) (what's in a name). zeker niet de lichtste, maar daar mer ik eerlijk gezegd amper iets van.

grootste pluspunten voor mij waren

geintegreerde led lichtjes (altijd groen). vooral langs achter schilt het veel qua zichtbaarheid
geintegreerd zonnescherm. hoef ik niet te knoeien met zonnebrillen e.d. super gemakkelijk systeem
pinlock. moet echt al moeite doen om hem te doen aandampen
ease of use. bovenaan maar één "opening" die staat ofwel open, ofwel toe. geen gefoefel met zoeken achter van die kleine flaps die dan 2 standen hebben en die je niet direct kan vinden.
brede kijkhoek vizier. niet op gelet bij aankoop maar viel direct op bij eerste motoritje dat het vizier aanzienlijk breder was als bij vorige helm

Vanaf 90 km/u is die wel heel luidruchtig, vind ook dat als ik opzij kijk ik het gevoel heb dat die mijn hoofd 180 graden wil doen draaien als ik op de snelweg rijd, bij mijn helmen vroeger had ik dat toch minder imo.
Verder wel een heel goede helm, die lichtjes zijn idd interessant ifv visibiliteit, maar de helft van de tijd ben ik die vergeten opladen :-p

Eigenlijk niet,maar wel een interessant idee! Ik heb daar wel absoluut geen ervaring mee maar zal er mij eens in verdiepen. Tips altijd welkom!

Zou idd ook wel willen weten waar ik dat kan laten doen en hoeveel het kost.

Dastardly
25 september 2016, 18:05
Vanaf 90 km/u is die wel heel luidruchtig, vind ook dat als ik opzij kijk ik het gevoel heb dat die mijn hoofd 180 graden wil doen draaien als ik op de snelweg rijd, bij mijn helmen vroeger had ik dat toch minder imo.
Verder wel een heel goede helm, die lichtjes zijn idd interessant ifv visibiliteit, maar de helft van de tijd ben ik die vergeten opladen :-p

heb op maat gemaakte oortjes met filter voor op de moto :p kan helaas geen commentaar geven over die windruis aangezien ik daar amper iets van hoor nog.

dat van het opzij kijken merk ik idd ook wel. is bij mij een heel pak minder als ik gewoon wat naar beneden kijk. lijkt me soms gewoon te zijn omdat ik zo goed als rechtop zit en dit meer een helm is voor op een sport? geen idee of ge hem nog hebt, maar indien wel moet ge dat is proberen.

Zacharus
26 september 2016, 19:22
heb op maat gemaakte oortjes met filter voor op de moto :p kan helaas geen commentaar geven over die windruis aangezien ik daar amper iets van hoor nog.

dat van het opzij kijken merk ik idd ook wel. is bij mij een heel pak minder als ik gewoon wat naar beneden kijk. lijkt me soms gewoon te zijn omdat ik zo goed als rechtop zit en dit meer een helm is voor op een sport? geen idee of ge hem nog hebt, maar indien wel moet ge dat is proberen.

Da gaat nogal moeilijk op nen cruiser :-)

Ik weet dat het geen zicht is, sportieve helm op een cruiser, maar was toen het enige dat ik vond met pinlock en geintegreerd zonnevizier dat een beetje doenbaar was van prijs.

Mikkel
3 oktober 2016, 20:03
Het is uiteindelijk de Schoei GT Air geworden.

Hier ook deze gekocht, ben ook een beetje teleurgesteld in de geluidsdemping (ben onlangs overgeschakeld op een 2 cilinder VTR Firestorm en die uitlaten maken nogal veel leven, ik moet dus helaas nog altijd oordoppen insteken als ik niet half doof van de moto wil stappen na een lange rit) maar voor de rest een zéér goede helm, zelfs het gewicht valt best wel mee ;) Prijskaartje was natuurlijk navenant ^^

f33db4ck
4 oktober 2016, 18:54
Hier ook deze gekocht, ben ook een beetje teleurgesteld in de geluidsdemping (ben onlangs overgeschakeld op een 2 cilinder VTR Firestorm en die uitlaten maken nogal veel leven, ik moet dus helaas nog altijd oordoppen insteken als ik niet half doof van de moto wil stappen na een lange rit) maar voor de rest een zéér goede helm, zelfs het gewicht valt best wel mee ;) Prijskaartje was natuurlijk navenant ^^

Ik rijd altijd met oordoppen in. Met dure helmen al gereden die zeer geluidsdicht waren, maar vond dat toch nog te luid. (Heb al zeer licht last van oorsuizen .. niet moto gerelateerd).
Zelfs voor korte ritten.

Fepl
17 oktober 2016, 21:41
Iemand enig idee waar je de shoei gt air wanderer kan passen/kopen? Ik wil hem eens passen in maat L, liefst zwart/gele uitvoering maar vind m niet meteen.

Ik woon zelf in Leuven en grootste aanbod dat k ken in de buurt is RAD Zaventem. Daar hebben ze m niet.

Mr Syphon
18 oktober 2016, 07:53
als die in andere rad winkels wel beschikbaar is dan laten ze die overkomen naar zaventem zodat ge die eens kunt passen

Fepl
18 oktober 2016, 11:03
Hmm ok, eens bekijken dan. Nog andere winkels in België met een heel uitgebreid aanbod qua helmen en kledij?

Zacharus
18 oktober 2016, 12:17
Hmm ok, eens bekijken dan. Nog andere winkels in België met een heel uitgebreid aanbod qua helmen en kledij?

Niet per se in Belgie, maar Tilburg ligt nu ook niet zo ver van Leuven, motorkledingcenter.nl
Hebben 2 winkels waarvan 1 in Tilburg.

Jimmeh
18 oktober 2016, 16:54
Eko in kontich is ook een grote winkel (met vriendelijke hulp), is ongeveer eer uurtje van leuven.

f33db4ck
18 oktober 2016, 19:18
RAD is heel aangenaam. Ze hadden daar een actie van hun helmen.
Heb er meteen een Fluo gele C3 Pro van Schuberth gekocht voor 500 euro (Kwam van 720 euro).
Ze hebben daar ook een mooi aanbod van GIVI koffers.

beemer036
19 oktober 2016, 07:03
Idd Eko, toch ruim aanbod.

Deschouwer in Zemst had vroeger ook een zeer ruim aanbod, maar daar ben ik al jaren niet meer geweest dus geen idee hoe het nu is.
Showroom zou alleszins al een pak minder zijn als vroeger.

desolation
19 oktober 2016, 07:57
Deschouwer blinkt vooral uit in zijn prijzen (en niet in de positieve zin)

Ik wou daar ook een nieuw vizier op een oudere Shark laten plaatsen omdat het nog geen quick-lock systeem was. Die gast zei doodleuk "ik wil dat wel doen maar als uw helm kapot is geef ik geen garantie want dat is geen makkelijk systeem".

GS|Demogorgon
19 oktober 2016, 19:44
Motodeluxe in Boortmeerbeek is super kerel, heeft wel niet veel helmen hangen in de winkel.
Op de ring in Brussel, tegen Anderlecht hebt ge ook een gigantische winkel, heb ik vroeger mijn leren pak gehaald (Vanzeebroeck).
Verder heeft EKO ook een enorm aanbod en inderdaad goeie hulp.

Fepl
20 oktober 2016, 21:15
Bedankt! Weer een ideaal excuus om wat rond te rijden :)