PDA

Volledige versie bekijken : Hoeveel uur slaap jij gemiddeld per nacht?

whynot
10 september 2016, 22:36
Wat zijn jullie slaapgewoonten zoal? Ikzelf slaap meestal 8uur in de week en 12+ uur in het weekend. Ik vind dit zelf een gigantische tijdverspilling en zou dit aantal uren wat laten zakken, tot een viertal uur per nacht zelfs. Iemand die hier ervaringen/tips over heeft?
:cool:

McGregor
10 september 2016, 22:42
Probeer de uberman, 2h slaap per dag

whynot
10 september 2016, 22:44
Probeer de uberman, 2h slaap per dag
Ik heb daar al eens aan gedacht maar met school etc is dat niet echt mogelijk.

denkimi
10 september 2016, 23:18
in de vroegen een uur of 5, in de laten een uur of 8, en in het weekend tussen de 8 en de 10u.

Carrion
10 september 2016, 23:22
Volgens Sleep Cycle (met gegevens van de afgelopen 270 nachten) slaap ik gemiddeld 6 uur en 49 minuten per nacht. Dus valt op zich nog wel mee, niet te lang en niet te kort. Ik haat het bv echt om uit te slapen, ik sta in het weekend altijd rond 20 na 7 op om toch zoveel mogelijk van m'n dag te hebben. Als ik pas tegen 12 uur 's middags zou wakker worden zou ik echt de rest van de dag slecht gezind zijn omdat ik een halve dag heb weggeslapen.

puni
10 september 2016, 23:26
Ge hebt gemiddeld toch 7-8u slaap nodig, dus minder slapen lijkt mij allesbehalve aan te raden. Slapen is trouwens geen tijdverspilling (tenzij ge natuurlijk zoals ge zelf zegt 12u in uw bed ligt in het weekend).

Sooth Awful
10 september 2016, 23:34
Ik slaap gemiddeld elke nacht 7 tot 8 uur. Langer dan 9 uur slaap ik nooit.

KerberosX
11 september 2016, 00:05
Tijdens werkdagen: 4-5 uur
Vrije dagen: 6-8 uur

Goldrusher
11 september 2016, 00:16
Wat zijn jullie slaapgewoonten zoal? Ikzelf slaap meestal 8uur in de week en 12+ uur in het weekend. Ik vind dit zelf een gigantische tijdverspilling en zou dit aantal uren wat laten zakken, tot een viertal uur per nacht zelfs. Iemand die hier ervaringen/tips over heeft?
:cool:

Al eens gedacht aan een wekker? :unsure:

Lakigigar
11 september 2016, 00:20
Comment voor topicposter

Je moet jezelf niet forceren om 'tijd' in te halen. Dat is een compleet verkeerde attitude. Een: je dagbesteding zal door (geleidelijk opgestapelde) vermoeidheid veel minder efficient (en dus een mindere humeur) verlopen dan wanneer je een goede nachtrust hebt. Twee: het leven is zo al stresserend, gestructureerd en veeleisend genoeg, dat ik niet begrijp hoe je zelf je slaap voor zoiets wilt laten. Slapen is een ontspannende bezigheid, en heeft ook zijn functie. Het is erg belangrijk voor onze (mentale) gezondheid om die slaaprust ook regelmatig te hebben. Probeer eens te leren ontspannen, en te relaxeren. Je zal er zoveel meer aan hebben. En wees niet bang voor de dood. Als het zover is, dan is het zover. In mijn filosofie bestaat alleen de staat van bewustzijn, en als je niet weet wat het leven na de dood is, probeer je dan voor te stellen wat het leven voor de dood is, en hoe je je "bewustzijn" in dit leven hebt gekregen. Als niets niet bestaat, dan heb je gewoon alleen maar dit. Er is geen verschil tussen de realiteit en reïncarnatie met het verschil dat we technisch geen reïncarnatie hebben.

Tips voor (tijdelijk) toch wat langer op te blijven (of een nachtje door te doen)
1) Zet jezelf niet in een verleidelijke houding om uit te rusten (zetel, bed, liggen)
2) Drink energiedranken, cola of koffie
3) Koude douche (zelfs een warme zou al helpen)
4) Blijf actief (sporten helpt enorm om vermoeidheid te verbijten), zorg eventueel voor een lange activiteit.
5) Zorg dat je iets te doen hebt, en best waar andere mensen bijzitten. Je kan altijd langer opblijven wanneer je uitgaat
6) Gamen werkt beter dan een film/serie kijken.

Tips om vroeg op te staan:
1) Ga vroeg naar bed!
2) Zet een wekker
3) Heb discipline (wat ik dus niet echt heb :D)

als je er een gewoonte van wilt maken, om minder uren te slapen doe dan enkel stappen 2 en 3, maar ik raad dit niet aan.

Persoonlijke ervaringen rond slapen

Zelf slaap ik gemiddeld 8-9 uur per dag. Maar dat kan variëren tussen 0 en 14 uur. Technisch gezien kan ik wel een nachtje doordoen, maar het is gewoon fijner om te gaan slapen. Dat kan zo een deugd doen. Mijn slaapritme is nu wel best oké, maar was eerder dit jaar en afgelopen jaar compleet om zeep. Zo ging ik meestal gaan slapen rond 4 uur s'nachts en stond ik op om 2 uur. Een bepaalde periode was het zelfs nog erger (6 uur - 14/15 uur). Maar dit is vervelender wanneer het licht wordt, en je dus constant gaat gaan slapen op een uur dat het klaarlicht is overdag. Iedere 'nacht' ga je ook een beetje later gaan slapen, dus dan ga je op een bepaald moment gewoon consequent om 10 uur in de voormiddag gaan slapen. En een paar weken later zelfs om 2-3 uur in de middag. Tot ik op een bepaald moment gewoon weer op een normaal uur ga gaan slapen (en zo heb ik wel in de afgelopen een keer of tien de klok op die manier rondgemaakt. Maar ik kon wel het dagritme 4-14 goed aanhouden, wanneer ik niets te doen heb. Het zorgde er wel soms voor dat ik eens een afspraak niet nakwam of ergens wat vermoeider was, of op de vreemdst mogelijke manieren dingen deed (bijvoorbeeld nacht niet slapen, en dan afspraken nakomen in de ochtend of boodschappen doen), en dan daarachter slapen (of niet).

Ik vond het nooit problematisch, omdat ik wist wanneer ik een consequent dag-en nachtritme zal hebben (werkritme), dat ik me daar ook aan vast kan houden, hoewel mijn 'lichaam' daar toch altijd in zekere zin tegen zal vechten, maar ik kan me wel op een dusdanige manier altijd aanpassen. Ik heb ook een makkelijk lichaam om te slapen (en soms zelf in oncomfortabele houdingen wanneer ik de luxe niet heb (maar het is uiteraard heerlijk om heerlijk te liggen. Ik val quasi altijd direct in slaap om te slapen. Ik droom intensief en meerdere keren en kan me quasi iedere nacht meerdere dromen herinneren. Ook blijf ik altijd graag liggen, val ik direct opnieuw in slaap, en heb ik opnieuw een reeks absurde (vage) maar toch heldere dromen die vaak niet van een Aardse wereld komen of draaien rond veelvoorkomende thema's zoals reizen of verliefdheid. Of absurder/sadistischer. Vaak heb ik het gevoel dat een terugkeer van een droom naar de echte wereld een achteruitgang is :( (zeker als ik over verliefdheid droom, wat immens veel gebeurt de laatste tijd (en wat ik nooit had tot een bepaald aantal maand geleden)). Ik vind dromen leuk, erg leerrijk en gewoon interessant/vermakelijk (en confronterend). Daar alleen al voor zou ik mijn slaap weinig laten. Ik zou wel graag een droomtopic op 9lives willen onderhouden :D

Momenteel is mijn ritme 2-3 uur s'nachts tot 12 uur overdag. Maar dat wijkt soms af. Gisteren ging ik om 7 uur slapen. Nu ga ik zo meteen gaan slapen.

Tips om erg goed te gaan slapen, omdat ik letterlijk nooit langer dan 10-15 min wakker lig (vaak minder), tenzij ik één van de volgende regels overtreed, met punten 1 en 2 als zeer belangrijk!

1) Heel belangrijk: zorg dat je gaat gaan slapen zonder zorgen. Zorg er vaak voor dat je perfect weet hoe de dag er morgen uitziet (wanneer je nood hebt aan een gestructureerd stramien) of dat alles al klaar ligt zodat je je geen zorgen moet maken. Je kan tijdens je slaap niets maar dan ook niets veranderen aan wat er gebeurt vandaag of morgen. Probeer niet de dag van vandaag of morgen af te spelen in je hoofd. Probeer geen gebeurtenissen te evalueren in bed (of dingen die nog moeten gebeuren). Je kan er toch niets aan doen. Wanneer je daar toch nood aan hebt, maak dan tijd vrij om eens na te denken over de dag van vandaag (het best is om gewoon je gedachtes te uiten aan iemand (partner)). Het heeft geen enkele zin om dat in bed te doen. Er zijn mensen die dat steeds doen, en ik kan begrijpen waarom je dan slaapproblemen hebt. Dat is om problemen vragen. Als je ergens over wilt nadenken, probeer dan over een leuke fictieve (alternatieve) wereld te denken. Denk aan een leuke game-wereld die zich plots echt afspeelt zoals Skyrim. Probeer je dingen voor te stellen zoals wat er zou gebeuren wanneer je daar hebt. Wanneer je geen vriendin hebt, kan je je ideale vriendin gaan voorstellen en in gedachten gaan wegdromen over haar. Er zijn genoeg dingen waar je over kan nadenken. Maar het heeft geen zin om te denken: "Ik moet dit doen. Oh, ik ben de vuilzakken vergeten buitenzetten. Oh, ik moet de post nog bekijken. Oh, ik heb persoon A vergeten te bellen". What happened happened. Het zal vaak wel niet zo erg zijn, tenzij je iemand vermoord hebt. Leer ook relativeren. Veel dingen zijn geen drama's. Soms zijn zo een dingen onvermijdelijk (bijvoorbeeld bij overlijden dierbaar iemand), maar veel dingen zijn niet zo erg als je in je eigen voorstelt. Dus fictieve wereld (dat is waarom schaapjes tellen echt werkt). Alleen zorg ik ervoor dat het "schaapjes-tellen-proces" ook erg interessant en leuk wordt.

2) Probeer je ogen toe te doen, lig in een redelijk kalme houding (niet constant woelen, hoewel nu en dan draaien wel kan), en lig zijwaarts (vaak ook in een bolletje). Zorg dat je makkelijk ligt, en voor mij (en volgens mij de meesten) word je vaak vermoeider wanneer je op je zij ligt. Wanneer je op je rug ligt, is de kans groot dat je gewoon wakkerder voelt, dan op je zij. Zelfde geldt voor ogen die open liggen. Je kan de test doen (probeer te gaan slapen waar je op je rug ligt met ogen open, pain in the ass (en op je zij en met je ogen dicht). Guaranteed succes.

3) Logisch: niet te actief meer bezig zijn voor slapengaan, net zoals actieve suikers die je best ook vermijdt. Hoewel ik zelfs met

4) Elektrische toestellen direct uit de slaapkamer. Als je TV wilt kijken, ga dan gewoon in de zetel liggen, maar in de slaapkamer een TV zetten, is zo om problemen vragen. Als je TV wilt kijken, kijk dan beneden, maar niet in de slaapkamer. Andere toestellen werken ook averechts. Zet gewoon een wekker daar (maar als je niet wakker moet zijn), zou ik alles (inclusief klok) uit de slaapkamer zetten. Ik neem mijn GSM ook nooit mee (ik kan niet tegen die straling, omdat ik dat letterlijk voel wanneer ik dat bij me heb en vooral wanneer ik dat draag in mijn handen).

5) Zorg voor voldoende comfort. Echt zeer regelmatig alles verversen (en matras uit bed doen en ook vaak eens op zijn zij doen als je ververst (voor een hele dag). En met zeer regelmatig bedoe ik echt veel, want vroeger gebeurde dat te weinig.. Voldoende verluchten (maar dat lijkt me logisch). Probeer het koel te houden (hoewel ik daar minder goed in ben), en ik vaak dan veel muggen binnenkreeg (ik heb nog geen manier gevonden om het koel te houden en de muggen toch buiten te houden in de zomer (hoewel het bij mij wel vervelender is dan elders).

Maar 1 en 2 erg belangrijk. En als je stap 1 doet wanneer je al een beetje geslapen hebt (en de dus dringende slaap hebt weggewerkt), is dat een stap om lucide te kunnen dromen, want wanneer ik dat doe wanneer ik al wat geslapen heb, kan ik de gedachtes omzetten tot een droom waar ik mijn bewustzijn verlies. Natuurlijk is dat technisch niet lucide dromen, maar het is wel al gebeurt wanneer ik mij daar toe op focus dat ik wel lucide kan dromen (de wake back to bed methode is dit). Ik ben er best wel goed in, aangezien ik dat al op jonge leeftijd beheerste. En lucide dromen is het makkelijkst op momenten dat je wakker genoeg bent om 'deels' bewust te blijven, en vermoeid genoeg bent om te slapen.

Maar vaak vind ik gewoon dromen fijner dan lucide dromen, en voor dat laatste moet je echt wel moeite/energie/tijd in steken.

Pana
11 september 2016, 00:36
Ik vertrek om 6u , kom thuis rond 19u en heb wel meer dan 3 uur nodig om te eten en ontspannen, dus in de praktijk slaap ik tussen de 4 en de 6 uur per nacht.

(ik heb nog geen manier gevonden om het koel te houden en de muggen toch buiten te houden in de zomer (hoewel het bij mij wel vervelender is dan elders).

Dat noemen ze vliegenramen.

Lakigigar
11 september 2016, 00:40
Ik vertrek om 6u , kom thuis rond 19u en heb wel meer dan 3 uur nodig om te eten en ontspannen, dus in de praktijk slaap ik tussen de 4 en de 6 uur per nacht.

Dat noemen ze vliegenramen.

13 uur onderweg. Is dat niet erg lang? Ik zou dat absoluut niet motiverend vinden. Ik weet natuurlijk niet wat je doet, maar als dat enkel werk, vervoer van en naar het werk, en eventueel dingen zoals kinderen afzetten, klaarmaken enzo is, zou ik toch ander werk gaan zoeken of verhuizen.

Ik zou dat nu eens echt niet kunnen.

Freya
11 september 2016, 00:48
Tijdens de week gemiddeld iets van een 6 uur per nacht, in het weekend slaap ik dan uit om dat te compenseren.

Pana
11 september 2016, 01:26
13 uur onderweg. Is dat niet erg lang? Ik zou dat absoluut niet motiverend vinden. Ik weet natuurlijk niet wat je doet, maar als dat enkel werk, vervoer van en naar het werk, en eventueel dingen zoals kinderen afzetten, klaarmaken enzo is, zou ik toch ander werk gaan zoeken of verhuizen.

Ik zou dat nu eens echt niet kunnen.

Das dan +- 9u werken en 1,5 a 2u heen en 1,5 a 2u terug naar Brussel.
Realiteit voor veel mensen die in Brussel werken.

puni
11 september 2016, 01:46

Bwa, ik denk dat, behalve als ge in een grensprovincie (W-VL of Limburg) of een boerengat woont, ge met 1u op en 1u af er ook al wel komt. 9u werken op een dag lijkt mij trouwens behoorlijk veel of ben ik gewoon goed bedeeld met mijn 7u14 op een dag? :unsure: Ik vertrek meestal om 8u15, ben tegen 9u15 ten laatste op kantoor en ben rond 17u wel weg, tenzij ik overuren moet kloppen (en dus tegen 18u wel thuis).

TheInvestigator
11 september 2016, 02:19
Een 12 to 15-tal uur denk ik.

kil911ler
11 september 2016, 03:21
Op normale (werk)dagen zo 5 tot 6 uur. Als ik uitzet in het weekend bijvoorbeeld, gemakkelijk 9+ :unsure:

Tha_nOn
11 september 2016, 07:56
in principe tussen de 7 en 8 uur, in het weekend slaap ik al wel nekeer een uurke of 2 bij overdag

Freya
11 september 2016, 09:15
Bwa, ik denk dat, behalve als ge in een grensprovincie (W-VL of Limburg) of een boerengat woont, ge met 1u op en 1u af er ook al wel komt. 9u werken op een dag lijkt mij trouwens behoorlijk veel of ben ik gewoon goed bedeeld met mijn 7u14 op een dag? :unsure: Ik vertrek meestal om 8u15, ben tegen 9u15 ten laatste op kantoor en ben rond 17u wel weg, tenzij ik overuren moet kloppen (en dus tegen 18u wel thuis).
Ik zit aan 1,5 uur reistijd heen en 1,5 uur terug. Vertrek thuis rond 7u20 en ben weer terug om 18u45. Begint mij een beetje tegen te steken, eigenlijk.

SusieQ
11 september 2016, 09:16

Toen ik in brussel werkte (omgeving terhulpsesteenweg/golfbaan bosvoorde - +-106km) moest ik om 08:15 beginnen en om 16:15 gedaan.
Ik zat IEDERE dag minstens 2 uur heen en 2 uur terug in de auto.
Ik moest sowieso de drukke knooppunten in brussel voorbij, ofwel de tunnels, ofwel ring zaventem, ofwel ring elsene.
En ervoor nog de vertragingen ter hoogte gent en aalst
(wonende in een gemeente op 5-10 min van de E40 omgeving aalter, dus zover moede niet wonen zulle, dit is gewoon realiteit!)
En er zijn veel mensen die van richting gent naar brussel gaan werken zulle, ze wonen niet allemaal in de "boeredorpen" zoals leuven, rond brussel he :D
EN die 2 uur was minstens, bij minste file werden die 2 uur 3 uur en dat gebeurde minstens 1x op een week!

Dit was dan ook de reden voor mij om van job te veranderen, nu rij ik 20 minuutjes, al 2 jaar geen autostrade meer gezien, zeeen van vrije tijd en geen auto stress meer.

Wat het slapen betreft:

Ik slaap meestal +- 6 uur, no matter of ik moet werken of niet, ik kan precies niet langer slapen.
Vanaf dat ik een beetje wakker word begin ik te denken en dan is het om zeep om nog verder te slapem.

whoopie
11 september 2016, 09:45
Hier meestel een uur of 8.
Zondags blijf ik wel vaak een uurtje langer liggen.

Polestar
11 september 2016, 09:48
Tijdens de week een kleine 8u. In het weekend minder dan 5u per nacht. Ik word eigenlijk altijd, ongeveer op hetzelfde uur wakker. Ook al ben ik tot een kot in de nacht weggeweest.

rsc
11 september 2016, 10:52
Zo veel ongezonde leefwijzes.

om 8u15 vertrekken en om 18u thuiskomen is allesbehalve goed bedeeld. Dat is bijna 10 uur weg van huis.

Tha_nOn
11 september 2016, 11:40
Zo veel ongezonde leefwijzes.

om 8u15 vertrekken en om 18u thuiskomen is allesbehalve goed bedeeld. Dat is bijna 10 uur weg van huis.

-_- gij zijt toch een beetje wereldvreemd ze. De meeste mensen wonen niet op een boogscheut van hun werk en werken voltijds, dus dan zit ge al snel aan 10 uur en dat valt dan nog mee.

rsc
11 september 2016, 11:50
-_- gij zijt toch een beetje wereldvreemd ze. De meeste mensen wonen niet op een boogscheut van hun werk en werken voltijds, dus dan zit ge al snel aan 10 uur en dat valt dan nog mee.

Gij zijt wereldvreemd als ge denkt dat de gemiddelde mens >= 2,5 uur pendelt per werkdag.

puni
11 september 2016, 11:59
Gij zijt wereldvreemd als ge denkt dat de gemiddelde mens >= 2,5 uur pendelt per werkdag.

Quasi iedereen die in BXL werkt en niet in BXL woont pendelt gemiddeld minstens 2u per dag. En dat gaat over grofweg 95% van alle kantoorjobs in onze hoofdstad.

Lakigigar
11 september 2016, 12:01
Als je meer dan 2 uur pendelt per dag, zou je toch eens je job/woonplaats moeten herevalueren. Ik zou het er alvast niet voor over hebben.

Ipv tijd in te halen tijdens de slaapuren, kan je beter hier je 'tijd' gaan halen.

Etersil
11 september 2016, 12:02
Ik ben een ochtendmens.
Meestal kom ik al rond 22u moe (gapen, ogen wrijven).
Dus om 23u in m'n bed.

Als ik echter maar pas na 23u45 in m'n bed ga, dan zal ik een slechte nachtrust hebben.
Al bij al heb ik eigenlijk 10u nachtrust nodig om fris en uitgelaten aan m'n dag te beginnen. (lichte slaper :()
(10u: van in m'n bed kruipen en effectief opstaan (meestal nog 30min liggen woelen in bed))

rsc
11 september 2016, 12:07
Quasi iedereen die in BXL werkt en niet in BXL woont pendelt gemiddeld minstens 2u per dag. En dat gaat over grofweg 95% van alle kantoorjobs in onze hoofdstad.
Het ging niet over jobs in onze hoofdstad. En stop met die belachelijke afkorting te gebruiken.

Freya
11 september 2016, 12:43
Als ge 8u werkt op een dag + een halfuur pauze, zit ge sowieso al 8.5 uur op uw werk. Dan moet ge niet veel moeite doen om aan 10u per dag te geraken. 45min pendeltijd per rit, en ge zijt er al.

Ik zou heel blij zijn met die 10u...

aux armes !!!
11 september 2016, 13:25
werkweek = 8uur slaap

Tussen 23h en 23h30 gaan slapen en om 7h18 opstaan (ja specifiek dit uur - alles is perfect getimed) -> om 8h30 op het werk tot 17h en rond 17h50 thuis, dat is dan zonder overuren.

rsc
11 september 2016, 13:28
Als ge 8u werkt op een dag + een halfuur pauze, zit ge sowieso al 8.5 uur op uw werk. Dan moet ge niet veel moeite doen om aan 10u per dag te geraken. 45min pendeltijd per rit, en ge zijt er al.

Ik zou heel blij zijn met die 10u...
Voltijds werken is vaak 40 uur per week, dus 8 uur aanwezigheid in totaal.
En 1,5 uur pendelen per dag is veel. Enkel mensen die vuilbakdiploma's hebben en geen job dichterbij kunnen vinden, zijn hier aan onderhevig.

Lt. ZweedVoet
11 september 2016, 13:34
5-6 uur per nacht, dikwijls minder.
In het weekend een uur of 10-12.

Meestal als ik thuiskom ga ik wel terug mijne nest in, da's dan 2-3 uurkes slaap erbij nog, maar uitgerust geraakte daar ni van, eerder omgekeerd. :p

eniac
11 september 2016, 13:44

Voor zover ik weet is er bij de meeste bedrijven 30min verplichte lunchpauze, soms zelfs 1u, en dat telt niet mee als gewerkte tijd. Dat is dus 8.5 tot 9 uur aanwezig.

the_fox
11 september 2016, 14:18
En 1,5 uur pendelen per dag is veel. Enkel mensen die vuilbakdiploma's hebben en geen job dichterbij kunnen vinden, zijn hier aan onderhevig.

Dus alles informatica-gerelateerd is een vuilbakdiploma :unsure: Want 75% van de deftige jobs (en dan het ik het dus niet over helldesk/callcenter/telenet installateurs/...) bevinden zich in en rond Brussel, Antwerpen, Gent & Luik. En als ge daar niet woont, zijn dat allemaal heel toffe plekken om naar te pendelen.

Mag ik eens vragen welke job jij hebt en welk diploma; alsook waar je werkt en woont? Ahja, student waarschijnlijk... Dus wel wereldvreemd.
We zullen later eens over de pendeltijd spreken als je effectief een diploma+deftige job wilt en nog in Hasselt zit.

Arne
11 september 2016, 14:29
In de week slaap ik gemiddeld 7 uur. Meestal rond 12u30 naar bed en opstaan rond 7u15. Ik blijf vaak nog wat liggen, neem mijn tijd om nog wat te lezen bij het ontbijt en ga dan werken. Werk is kwartier rijden, en meestal begin ik rond 8u30. Afhankelijk van de periode werk ik dan tot 17u (meestal) tot maximaal 18u30.

Maar soms ben ik ook al om 7u30 op het werk. Vanaf 17u is mijn concentratie wat weg dus werk liever 's ochtends wat langer. Met overuren kan ik niets doen, geen recup of uitbetaling mogelijk. Jammer maarja.

rsc
11 september 2016, 14:30
Dus alles informatica-gerelateerd is een vuilbakdiploma

Want 75% van de deftige jobs
Ik probeer te begrijpen hoe je jezelf tegenspreekt in een en dezelfde zin, maar het lukt me niet.

Voor zover ik weet is er bij de meeste bedrijven 30min verplichte lunchpauze, soms zelfs 1u, en dat telt niet mee als gewerkte tijd. Dat is dus 8.5 tot 9 uur aanwezig.
Bij de meeste bedrijven wordt er 8 uur totale aanwezigheid verwacht. De regering praat niet voor niets over 'de afschaffing van de 38-urenweek'. Je vergist je dus.

SilentSpring
11 september 2016, 14:40
Bij de meeste bedrijven wordt er 8 uur totale aanwezigheid verwacht. De regering praat niet voor niets over 'de afschaffing van de 38-urenweek'. Je vergist je dus.38 uren is dan ook 38 uren werken.
Ik heb ook een 38u-week, da's wel 38 werkuren + dagelijks een half uur lunchpauze.
Op mijn stage indertijd was het ook zo.

In de week slaap ik meestal 6u-6u30, in't weekend rond 8-9u.
Ik woon redelijk dicht bij m'n werk dus ik vertrek om 8u en tegen 17u45 ben ik meestal terug thuis.

rsc
11 september 2016, 14:47
38 uren is dan ook 38 uren werken.
Ik heb ook een 38u-week, da's wel 38 werkuren + dagelijks een half uur lunchpauze.
En als je 9 of 8,5 uur op kantoor bent zoals eniac zegt, is dit 42,5 tot 45 uur totale aanwezigheid. Klopt dus niet.

the_fox
11 september 2016, 15:06
En als je 9 of 8,5 uur op kantoor bent zoals eniac zegt, is dit 42,5 tot 45 uur totale aanwezigheid. Klopt dus niet.
Je snapt het gewoon overduidelijk niet. 38u week = 38u werken + verplicht dagelijks 30min of 1u lunchpauze. Je bent niet verplicht om deze op kantoor door te brengen, maar je ben wel van huis weg. En dan ook nog je pendeltijd.

Ik probeer te begrijpen hoe je jezelf tegenspreekt in een en dezelfde zin, maar het lukt me niet.
Ik probeer te begrijpen hoe je de duidelijk en gerichte vraag zo kunt missen, zal ze nog eens stellen: Mag ik eens vragen welke job jij hebt en welk diploma; alsook waar je werkt en woont?

Arne
11 september 2016, 15:09
Pauze's zitten inderdaad nooit inbegrepen in de werktijd. Dus een 38-urenweek is 40,5 uur per week van huis.

Freya
11 september 2016, 15:09
Amai, het concept lunchpauze is precies lastig om te vatten.

rsc
11 september 2016, 15:12
Je snapt het gewoon overduidelijk niet. 38u week = 38u werken + verplicht dagelijks 30min of 1u lunchpauze. Je bent niet verplicht om deze op kantoor door te brengen, maar je ben wel van huis weg.
Wat jij niet snapt is dat je dan nog lang niet aan een totale aanwezigheid van 42,5 uur of 45 uur komt.

+ het feit dat jij 75% gelijkstelt aan 100% zegt al genoeg. Je doet mij denken aan de rekensom van philippe muyters van 35+72=117.

eniac
11 september 2016, 15:22
Zeg pippo, dit is wat je zei en waar ik op antwoordde:

En dat is fout want 40u/week werken is vaak 42.5u tot 45u aanwezig afhankelijk van hoe lang de verplichte en niet als werkuren meetellende middagpauze duurt.

Zo lastig is dit toch niet?

rsc
11 september 2016, 15:33
Zeg pippo, dit is wat je zei en waar ik op antwoordde:

En dat is fout want 40u/week werken is vaak 42.5u tot 45u aanwezig afhankelijk van hoe lang de verplichte en niet als werkuren meetellende middagpauze duurt.

Ik had het over 40 uur per week totale aanwezigheid. Dat is 8 uur per dag. Dat is hoe de 38-urenweek er in werkelijkheid uitziet.

Musk
11 september 2016, 15:49
Ik had het over 40 uur per week totale aanwezigheid. Dat is 8 uur per dag. Dat is hoe de 38-urenweek er in werkelijkheid uitziet.

Duidelijk nog geen dag in uw leven gewerkt, zit nu de boel niet te verdaaien.Tis wettelijk bepaald (bedienden) dat ge 30 min, onbetaald, pauze pakt, los van uw 8u.

+ Vragen over uw job/studie ontwijken is ook best veelzeggend. Succes in de echte wereld, als je daar ooit geraakt ;)

rsc
11 september 2016, 16:03
Duidelijk nog geen dag in uw leven gewerkt, zit nu de boel niet te verdaaien.Tis wettelijk bepaald (bedienden) dat ge 30 min, onbetaald, pauze pakt, los van uw 8u.
Fout. Een klassieke 38-urenweek houdt in dat je minder dan 8 uur per dag effectief werkt.

Gedaan met de 38-urenweek? - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160407_02223874)
Verdwijnt de klassieke 38 urenweek? (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2622662)

En ik heb een hele kaft vol arbeidscontracten, toch bedankt om te doen alsof je mij kent.

the_fox
11 september 2016, 16:04
+ Vragen over uw job/studie ontwijken is ook best veelzeggend. Succes in de echte wereld, als je daar ooit geraakt ;)
+ iemand vergelijken met een politieker terwijl hij zelf compleet naast de kwestie zit en inderdaad de relevante, gerichte vragen negeert. Oh de ironie :p

Deckard
11 september 2016, 16:10
Op werkdagen 7,5 uur slapen ongeveer. Ik lig er meestal in om 22u30 en sta op om 6u.

Wanneer met verlof, slaap ik wel een uurtje langer.

rsc
11 september 2016, 16:16
+ iemand vergelijken met een politieker terwijl hij zelf compleet naast de kwestie zit
Jij zit naast de kwestie en ik heb het je reeds uitgelegd. 38-urenweek is de standaard, niet 42 of 45.

en inderdaad de relevante, gerichte vragen negeert. Oh de ironie :p
Moet je ook mijn bank inloggegevens hebben, wijsneus?

eniac
11 september 2016, 16:37

Juist, want de standaard middagpauze is 24 minuten? Neen dus, nog steeds niet juist.

In elk geval, als je echt dat bedoelde moet je duidelijker zijn. 40 uren werken in een 38-urenweek met 12 ADV is al zodanig ingeburgerd dat het dat was wat je leek te zeggen - het is immers nogal bizar om een 38-urenweek gelijk te stellen aan een voltijdse werkweek van 40u en dat is dus exact wat je deed.

Slaat nergens op, je bent gewoon weer aan het kronkelen om toch maar niet te moeten toegeven dat je weeral eens in de fout ging.

Jonas89
11 september 2016, 16:39
8-9u

Gonzo
11 september 2016, 16:44
Related (http://i.imgur.com/YXLu7lb.jpg)

Tha_nOn
11 september 2016, 16:50

:') behoorlijk ja

en leer lezen, ik pendel niet eens meer dan 2.5 uur per werkdag, maar ik werk wel in brussel (vuilbakrichting zeker :v) en ik woon daar nog geeneens ver vanaf (en ik woon dan nog eens super gemakkelijk qua toegang tot snelwegen of verbindingen met station)
zonder file zou ik op een halfuur daar staan met nen auto \o/, maar met het openbaar vervoer zit ik aan een uur (deur tot deur ongeveer). En dat is dan nog een luxe als ik vergelijk met anderen.

wil ik liever minder pendelen? absoluut. Maar met mijn diploma kan ik helaas niet gaan werken in den okay op 5 minuten van mijn deur.
En dat is nu eenmaal de realiteit voor veel mensen

(ter info, mensen die in brussel zelf wonen doen er soms ook betrekkelijk lang over om op hun werk te geraken dus dat is ook niet de geniale oplossing die ge denkt dat het is)

Bimmer
11 september 2016, 17:02
Tis wettelijk bepaald (bedienden) dat ge 30 min, onbetaald, pauze pakt, los van uw 8u.

Ik denk dat da niet correct is.

Wij (arbeiders/bediendes/kaders) werken 8 uur op een dag en hebben theoretisch gezien geen pauze, wij werken 8 uur aan een stuk en worden dan ook 8 uur betaald. In onze CAO (dat uiteraard is getekend en goedgekeurd door de vakbonden, werkgever en werknemers. En de wetgeving ook volgt) staat dat wij na 6 uur onderbroken werken, wel recht hebben op 20 minuten pauze en betaald is. Moest het wettelijk bepaalt zijn dat je 30 minuten pauze hebt, is mijn werkgever onwettig bezig en hebben de vakbonden ook een blunder begaan.

In praktijk komt dit nooit voor en hebben in deze 8 uur altijd wel tijd voor pauzes(waaronder lunchpauze) die dan doorbetaald worden, zit mee in die 8 uur.

OT:
ik slaap in de werkdagen zo'n 7-8 uur en in het weekends heel variërend. In het weekend ligt het eraan wat ik allemaal heb gedaan.

Feignasse
11 september 2016, 17:18
Op weekdagen meestal slechts 5 uurtjes per nacht. Ondanks goede voornemens heb ik tot op heden niet de discipline gevonden om "op tijd" te gaan slapen, dwz voor 1u 's nachts.
In het weekend en op dagen dat ik van thuis werk (2x per week), slaap ik uiteraard wel wat langer.

:unsure:
11 september 2016, 18:36
6-7 uur 's nachts.

Na het werk 20-25 minuten in de bus

Googke
11 september 2016, 19:07
6-5 uur door de week hoewel ik toch nog behoorlijk moe ben Soms 7 u maar helaas te weinig. Op mijn enige dag dat ik kan uitslapen slaap ik makkelijk 10 u. Het probleem is dat ik s'avonds weer actief wordt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

eniac
11 september 2016, 19:42
4-5u in de week. Voor middernacht slapen lukt nooit en ik sta om 5u10 op.

In het weekend 7-8u.

Untouchable2015
11 september 2016, 20:47
Zou liever wat meer slapen. Slaap soms 48u niet en als 'k slaap is 't hoogstens 4 a 5 uur. Soms minder.

MaximumOfBass
11 september 2016, 21:30
slaap gemiddeld iets rond de 6-7u per nacht, ben daar wel tevreden over. Over het algemeen ga ik in bed liggen en slaap ik na 2-3 minuten. Opstaan daarentegen is ongelofelijk moeilijk voor mij, lukt gewoon niet behalve op zondag want dan is het om te mtb'en en dat doe ik veel te graag :D

Tibokio
11 september 2016, 23:00
In de week slaap ik ongeveer 6 uur per nacht. Soms 5. Lukt me goed, en opstaan valt mee.

Polis
11 september 2016, 23:31
Dat het maar snel winter is. Slaap ik vele beter en is er ook minder kutvolk dat op straat blijft hangen tot een stuk in de nacht. Ramen dichtdoen is geen optie met deze hitte jammer genoeg...

Ik probeer vaak 8 uur slaap te halen, maar haal dat vaak niet omdat ik nog iets aan mijn avond wil hebben na het avondeten...

TheInvestigator
12 september 2016, 03:51
Je snapt het gewoon overduidelijk niet. 38u week = 38u werken + verplicht dagelijks 30min of 1u lunchpauze. Je bent niet verplicht om deze op kantoor door te brengen, maar je ben wel van huis weg. En dan ook nog je pendeltijd.

Ik probeer te begrijpen hoe je de duidelijk en gerichte vraag zo kunt missen, zal ze nog eens stellen: Mag ik eens vragen welke job jij hebt en welk diploma; alsook waar je werkt en woont?

Af en toe geef ik iemand gelijk als hij gelijk heeft, ik word daar bijna nooit voor beloond, daarom beperk ik het meestal, maar hier wil ik toch een uitzondering maken. Wat is dat nu voor flauwe kul Musk ? Het is toch niet omdat the_fox de vragen stelt aan rsc zoals hierboven in 't vet, dat hij (rsc) daarop moet antwoorden en dan nog die kommentaar krijgt van jouw. Moet hij misschien nog meer privacy gegevens hier op het forum gooien ? Gegevens die dan door anderen op een bepaald moment gretig tegen hem kunnen gebruikt worden ? Te gek als je erover nadenkt.

Musk
12 september 2016, 08:11
Af en toe geef ik iemand gelijk als hij gelijk heeft, ik word daar bijna nooit voor beloond, daarom beperk ik het meestal, maar hier wil ik toch een uitzondering maken. Wat is dat nu voor flauwe kul Musk ? Het is toch niet omdat the_fox de vragen stelt aan rsc zoals hierboven in 't vet, dat hij (rsc) daarop moet antwoorden en dan nog die kommentaar krijgt van jouw. Moet hij misschien nog meer privacy gegevens hier op het forum gooien ? Gegevens die dan door anderen op een bepaald moment gretig tegen hem kunnen gebruikt worden ? Te gek als je erover nadenkt.

Och hier. Ik heb nergens gezegd dat hij moest antwoorden. De vraag volledig ontwijken is wat anders. En dingen spuien zoals vuilbakdiploma's vraagt natuurlijk om wat duiding eer dat je zo hoog van de toren komt blazen.

En da's het laatste wat ik erover ga zeggen, is al genoeg offtopic geweest.

zarathustra
12 september 2016, 08:14
4-5u in de week. Voor middernacht slapen lukt nooit en ik sta om 5u10 op.

In het weekend 7-8u.

Wordt dat niet pijnlijk zo tegen het einde van de week? Of geraak je dat gewoon ?

Anyway. Ik sta op om 6:10, vertrek om ~6:30 en ik val meestal in slaap rond een uur 23:00. Dus gemiddeld een 7 uur. In de weekends max een uurtje meer denk ik. Ben ondertussen ook zo iemand geworden die liever om 8 dan 10 opstaat in het weekend O_O

Lefky
12 september 2016, 08:16
Ik slaap veel te weinig naar mijn zin.
Mijn nachten liggen tussen de 5 en de 8u omdat ik dikwijls rond hetzelfde uur wakker word.
Heb een kleine 8u per nacht nodig om mij overdag echt uitgerust te voelen, maar in slaap geraken is 1 en op tijd in mijn bed liggen is 2...

Wat die discussie van pendelen en werk betreft...
Ik sta 's morgens om 6u op, vertrek tussen half 7 en kom normaal tussen half 8 en 8 aan op kantoor.
Rond 16u vertrek ik dan weer (= 8 tot 8.5u) om gemiddeld tussen 17 en 17u 30 thuis te komen (=2.5u pendelen).
DAN mag er nog niks gebeurd zijn EN dat is naar kantoor (wat als consultant niet altijd het geval is).
Het langste dat ik ooit gependeld heb was gemiddeld 3.5u(!!!) dat was vorige zomer toen ik heel de zomer (='rustige periode') van voor aalst naar leuven moest.
Voor de volledigheid, ik probeer om 22u in mijn bed te liggen.
Maar het zal zijn dat ik een slecht diploma heb, want als niet arbeider ofte degelijk IT-consultant in een kleine wereld krijg proberen ze je zeker niet alle dagen weg te kapen en beginnen uw 7.6 of 8u ook te lopen van het moment dat je vertrekt :ironic:

eniac
12 september 2016, 08:41
Wordt dat niet pijnlijk zo tegen het einde van de week? Of geraak je dat gewoon ?

Ben het na 10 jaar eigenlijk wel gewoon geworden. Opstaan gaat meestal vlot. Het gebeurt dat ik in de wagen nog snel een powernap doe als ik in Brussel aangekomen ben (15-20min), dat kan ook nog wel even deugd doen.

Nu goed, ik besef dat dat te weinig is en eigenlijk ook ongezond. Ik denk er wel eens over dat zoiets zich op lange termijn kan wreken, maar het lukt me niet om consequent op tijd naar bed te gaan. De verbouwingen helpen ook wel niet, gisteren tot 23:15 gewerkt en dan wil je ook nog wel even ontspanning. Na de verbouwingen ga ik er eens werk van maken om tegen 23:30 te slapen, dan heb ik toch 5:45 slaap, en daar heb ik wel zeker genoeg aan.

memorexxx
12 september 2016, 10:14
Ik sliep ongeveer tijdens de week van 02.30-03.00 tot 8.30-9.00 dus een 6 tal uur per nacht in de week. Lijkt me niet echt genoeg dus probeer wat meer te slapen (ten laatste om 01.00 in mijn nest), maar dat is moeilijk om dat elke dag te doen en echt meer uitgerust word ik er precies niet van... In het weekend slaap ik tot 11.30-12.00 , als ik langer slaap dan dat sta ik altijd op met koppijn...

ComputerVISTA
12 september 2016, 10:17
Een uur of 4 is voldoende om monter op te staan.

Soeplepel
12 september 2016, 13:12
8-9u :) en nog altijd moe

Mats1992
12 september 2016, 15:23
Ik slaap gemiddeld een nachtgemiddelde.

Wat is een nachtgemiddelde???

Een nachtgemiddelde is de hoeveelheid slaap die Harry Potter nodig heeft om te kunnen toveren.

Kom allen naar F.A.C.T.S.

Test je nachtgemiddelde.

Misschien ben jij wel de nieuwe Harry Potter?

Meer hierover in de nieuwe Samir & Espe. :)

glashelder
12 september 2016, 17:21
Tijdens de week ergens tussen de 5 en 7 uur, afhankelijk van hoe laat ik ga slapen of hoe snel ik in slaap val. (Meestal ga ik wel op tijd naar bed zodat ik toch ergens tussen de 7,5 à 9 uur slaap kan hebben maar blijf ik veel te lang prutsen op m'n gsm/tablet of lezen of ik geraak niet in slaap.) In het weekend of als ik uit kan slapen én ik slaap goed, dan word ik altijd na ongeveer een uur of 9 slaap wakker.

Dat het maar snel winter is. Slaap ik vele beter en is er ook minder kutvolk dat op straat blijft hangen tot een stuk in de nacht. Ramen dichtdoen is geen optie met deze hitte jammer genoeg...
Oordopjes?

s.i.m.o.n
12 september 2016, 18:15
Door de week: 6 à 7 uur
In het weekend: meestal minder :')

Heb enorm veel last om in slaap te geraken, ik vermoed omdat ik lange tijd (een periode van 5 jaar) erg onregelmatig heb geslapen. Een enorme tinnitus helpt ook niet :)

Tijdens lastige periodes ook slaappillen gebruikt, maar mee moeten stoppen omdat ik hier geregeld eens misbruik van maakte. Nu al lang niet meer nodig gehad gelukkig :)

Jonas89
12 september 2016, 19:13
Ik moet wel toegeven dat ik in de herfst/winter/(lente) stuk beter slaap in mijn 8-9u.

Enorm verschil bij mij qua seizoen

BlackOccult
12 september 2016, 19:48
Ik slaap bijna altijd even goed, ik heb totaal geen problemen om in slaap te geraken. Ik slaap eigenlijk ook best graag. :unsure: Gemiddelde tijdens de werkweek zal rond 7,5 à 8 uur zijn per nacht, ik merk wel dat ik tijdens de herfst/winter vroeger ga slapen dan tijdens de lente/zomer (23u à 23u30). Als de wekker afgaat probeer ik meteen op te staan, snoozen maakt mij alleen meer moe. In het weekend slaap ik graag uit tot 9u à 9u30.

M'n vriend heeft in principe minder slaap nodig dan ik. Toch geraakt die 's morgens moeilijker zijn bed uit, en offert die zich 's avonds op voor mij om mee in bed te kruipen.

epsilon
12 september 2016, 20:17
Ik gebruik tegenwoordig zo een Fitbit tracker en mijn gemiddelde ligt tussen de 7,5 en 8,5h. Vannacht maar 4,5h geslapen en heb me de ganse dag mottig gevoeld.

Karry98
12 september 2016, 20:19
Tijdens weekdagen 5 à 6 en tijdens weekends 7 à 8. Uitslapen kan ik echt niet, indien ik na 8u wakker word, voel ik mij schuldig dat ik zoveel tijd verlies.

puni
12 september 2016, 20:37
Tijdens de week ergens tussen de 5 en 7 uur, afhankelijk van hoe laat ik ga slapen of hoe snel ik in slaap val. (Meestal ga ik wel op tijd naar bed zodat ik toch ergens tussen de 7,5 à 9 uur slaap kan hebben maar blijf ik veel te lang prutsen op m'n gsm/tablet of lezen of ik geraak niet in slaap.) In het weekend of als ik uit kan slapen én ik slaap goed, dan word ik altijd na ongeveer een uur of 9 slaap wakker.

Oordopjes?

Om dan door uw wekker te slapen. :unsure:

Fizmo
12 september 2016, 22:12
De voorbije jaren in de week slaap ik 6u à 6u30 maar dat was onvoldoende. Probeer sinds enkele maanden toch minstens de 7u te halen (of iets meer zelfs) en merk dat ik toch een stuk frisser ben en de dag gemakkelijker en beter door kom. In het weekend slaap ik meestal tot 10u30-11u30 's morgens ongeacht wanneer ik ga slapen.

TheInvestigator
12 september 2016, 22:14
Och hier. Ik heb nergens gezegd dat hij moest antwoorden. De vraag volledig ontwijken is wat anders. En dingen spuien zoals vuilbakdiploma's vraagt natuurlijk om wat duiding eer dat je zo hoog van de toren komt blazen.

En da's het laatste wat ik erover ga zeggen, is al genoeg offtopic geweest.
De vraag stellen is min of meer iemand verplichten ze te beantwoorden, trouwens met een minimum aan logica zie je toch ook dat anderen het ook zo begrepen hebben, vermits ze het hem ook verwijten om jou vraag te negeren.

glashelder
12 september 2016, 22:26
Om dan door uw wekker te slapen. :unsure:
Zo goed werken die oordopjes nu ook weer niet :p Ik kan door het gesnurk van mijn vriend(in) slapen, maar van mijn wekker word ik echt wel wakker.

Sneakytje
12 september 2016, 22:44
Ik slaap in de week 7,5-8,5u en in het weekend 8-9u ongeveer. Tis hier vooral de tv waar ik voor blijf hangen. In de zomer lukt het makkelijker om op tijd te gaan slapen (niets op tv dan :p).

KerberosX
12 september 2016, 23:51
Zijn er hier mensen die wel eens experimenteren met de "90-minutenregel"? In principe bestaat een slaapcyclus uit 90 minuten, opgedeeld in verschillende fases van lichte en diepere slaap. Als je aan het einde van zo'n cyclus opstaat, ga je in principe beter uitgerust zijn. Terwijl als je wekker juist tijdens de diepe slaap afgaat, ga je je moe voelen. Ik merk ook soms wel tijdens de week als ik probeer te mikken op 4,5u dat ik mij beter voel dan als ik 5u heb geslapen.
Voor de rest doe ik op de terugweg van het werk (1u trein) soms wel eens een dutje. Daar heb ik echt wel veel aan, zelfs als het niet zo lang duurt.

Lulukai
13 september 2016, 20:51
Zijn er hier mensen die wel eens experimenteren met de "90-minutenregel"? In principe bestaat een slaapcyclus uit 90 minuten, opgedeeld in verschillende fases van lichte en diepere slaap. Als je aan het einde van zo'n cyclus opstaat, ga je in principe beter uitgerust zijn. Terwijl als je wekker juist tijdens de diepe slaap afgaat, ga je je moe voelen. Ik merk ook soms wel tijdens de week als ik probeer te mikken op 4,5u dat ik mij beter voel dan als ik 5u heb geslapen.
Voor de rest doe ik op de terugweg van het werk (1u trein) soms wel eens een dutje. Daar heb ik echt wel veel aan, zelfs als het niet zo lang duurt.
Tijdens mijn studentenjaren deed ik dat altijd, ik deed wel nooit maar anderhalf, dat was maar brak. 3uur of 6uur gingen me het beste af.

Laatste maanden slaap ik slecht. Combinatie van kopzorgen, een kleine blaas (zo'n 4x per nacht naar toilet) en een lichte slaper+luide buur. Gelukkig kan ik wel goed functioneren ondanks ontoereikende nachtrust.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Archaos
13 september 2016, 21:26
6-7 uur per nacht.

Ga rond middernacht slapen en tussen 6 en 7 loopt de wekker af.

Tijdens het weekend eigenlijk hetzelfde, maar dan maakt onze kleine ons om 7u wakker in plaats van de wekker :p

Eigenlijk zou ik er een uurtje vroeger moeten inkruipen om meer richting 8u per nacht te gaan, want soms heb ik dat wel nodig

Fizmo
13 september 2016, 23:07

Ge weet toch nooit op welk moment ge precies in slaap valt en uw 90min begint? Kan zijn dat ge op 12u gaat slapen en uw wekker om 6u zet maar dat ge pas om 1u in slaap zijt. Daar zit ge dan met uw 90min regel...

Nee dus.

eniac
13 september 2016, 23:09
Ge weet toch nooit op welk moment ge precies in slaap valt en uw 90min begint? Kan zijn dat ge op 12u gaat slapen en uw wekker om 6u zet maar dat ge pas om 1u in slaap zijt. Daar zit ge dan met uw 90min regel...

Nee dus.
Ik volg die methode nu niet maar eerlijk gezegd, als ik mij leg slaap ik twee minuten later :)

the_fox
14 september 2016, 00:06
Hangt er bij mij vanaf; meestal val ik ook binnen de 5min in slaap maar soms kan het eens een halfuur~uur duren.

En als ge er echt mee bezig wilt zijn, zijn er al jaren apps zoals deze (http://lifehacker.com/5760593/sleep-as-a-droid-wakes-you-up-gently-at-your-best-time) of deze (http://lifehacker.com/5441045/sleep-cycle-analyzes-your-sleep-patterns-for-a-better-wake-up) die als sleep tracker fungeren maar ook de optie hebben om u op het "juiste" tijdstip te wekken ;)

Partyproof
14 september 2016, 09:00
In de werkweek hier ook 6-7 u slaap. Hoewel meer wel aangeraden is :p in het weekend minstens 1x uitslapen de andere dag is naargelang wat ik ga doen...;) Maar meestal zit ik dan aan 8-9 u slaap.

Kevjoe
14 september 2016, 10:44
Veel te weinig... Normaal pas om 12u naar bed, soms zelfs 0.30u en al opstaan om 6u00.
Pikt véél te hard in de ogen.

Ik probeer nu wel wat te beteren door vroeger te gaan slapen, rond 11u vaak al. Kom ik op zo'n 7 uur, maar ik voel de laatste tijd wel dat ik constant moe ben..

Tijd om eens wat meer uit te slapen in het weekend!

Liesbet28
16 september 2016, 11:30
Ik zou meer willen slapen, maar ik denk dat ik gemiddeld aan 7u per nacht raak. Hoewel het in stressy periodes ook wel eens 6u kan zijn of minder.

AreVee
16 september 2016, 19:43
Dat hangt er echt wel vanaf maar al bij al best veel zal in de categorie 8-10 zitten als ik niet uitga of iets dergelijks.

Lakigigar
16 september 2016, 20:41

Ik kan bevestigen dat 1,5 uur slaap beter is dan 2 uur.

sneax
19 september 2016, 15:43
In de week 7-8h in het weekend 2-3h of helemaal niets.

Maandag, dinsdag doe ik dan wel een dutje als ik thuis kom van't werk.

Faun
19 september 2016, 15:57

Idem, al kan ik ook regelmatig wel eens thuiswerken. Dat verzacht de pijn.
Werk dichterbij zoeken is momenteel geen optie (gewoon erg weinig IT jobs in West-Vlaanderen), verhuizen zeker niet (vriendin zelfstandig).

Ik slaap meestal 5-6u per dag op een weekdag, in het weekend 8-9u.

Ik heb een kameraad die op zijn verlofdag 14-15u slaap. En die kan zich geen betere verlofdag indenken dan gewoon heel de dag doorslapen. Each to his own I guess :eek:

Carrion
19 september 2016, 21:13
Idem, al kan ik ook regelmatig wel eens thuiswerken. Dat verzacht de pijn.
Werk dichterbij zoeken is momenteel geen optie (gewoon erg weinig IT jobs in West-Vlaanderen), verhuizen zeker niet (vriendin zelfstandig).

Ik slaap meestal 5-6u per dag op een weekdag, in het weekend 8-9u.

Ik heb een kameraad die op zijn verlofdag 14-15u slaap. En die kan zich geen betere verlofdag indenken dan gewoon heel de dag doorslapen. Each to his own I guess :eek:

Ik heb ook zo'n paar kameraden. Slapen soms tot 1-2 uur 's middags op zaterdag, ik zou mij zo slecht voelen, gewoon half uw dag wegslapen. Zelfs in het weekend sta ik redelijk vroeg op (zaterdag om 20 na 7, zondag ietsjes later om 8 uur).

Freya
19 september 2016, 21:33
Ik heb ook zo'n paar kameraden. Slapen soms tot 1-2 uur 's middags op zaterdag, ik zou mij zo slecht voelen, gewoon half uw dag wegslapen. Zelfs in het weekend sta ik redelijk vroeg op (zaterdag om 20 na 7, zondag ietsjes later om 8 uur).

Goh, maar hoe laat ga je dan slapen in het weekend, als je de volgende dag weer op half 8 opstaat?

Ik ben een nachtmens... Tijdens een werkweek lukt dat nog "redelijk" om op tijd te gaan slapen, maar vanaf ik een beetje verlof heb, zit ik weer iedere nacht tot 4 uur op. Dus dan slaap ik sowieso ook wel tot na de middag.

Blueangel1881
19 september 2016, 21:33
Bij de vroege shift een uur of 4, daarom dat ik dat zo weinig mogelijk probeer te doen

Late shift haal ik meestal de 8 uur wel. Bij de nacht varieert het, de eerste twee ben ik meestal rond 12u al wakker, daarna lukt het meestal wel om tot 14-15u te slapen

rsc
19 september 2016, 22:06

15 uur in slaap zijn? Onzin.

rsc
19 september 2016, 22:07
Ik heb ook zo'n paar kameraden. Slapen soms tot 1-2 uur 's middags op zaterdag, ik zou mij zo slecht voelen, gewoon half uw dag wegslapen.
En dan? Dagen kosten niks. Dagen hebben geen waarde... Er komen nog andere zaterdagen.

Sooth Awful
19 september 2016, 22:23
15 uur in slaap zijn? Onzin.

Aan één stuk kan niet. Maar je hebt wel volwassen mensen die zo lang in stukjes in kunnen slapen. Meestal is dat een gevolg van een (onbewuste) depressie.
Of gewoon van nature uit een luiaard.

Cerv.Be
19 september 2016, 22:37
Vroeger sliep ik maar +-6uur tijdens de werkweek, maar ik heb wel geleerd dat fris gaan werken een wereld van verschil maakt. Ik probeer nu altijd zo'n 7u30 te slapen en liefst nog tegen de 8u. In het weekend slaap ik rond de 8u tot uitzonderlijk eens 9u.

f33db4ck
19 september 2016, 23:13
Tussen de 4 en de 5 uur per nacht... leve ploegenwerk :)

Faun
20 september 2016, 08:23
Aan één stuk kan niet. Maar je hebt wel volwassen mensen die zo lang in stukjes in kunnen slapen. Meestal is dat een gevolg van een (onbewuste) depressie.
Of gewoon van nature uit een luiaard.

Nee, die staat op om 10u, eet spek met eieren en kruipt weer in bed en slaapt weer een paar uur. Dan staat hij terug op om even naar de koelkast te lopen en slaapt hij weer door. In feite slaapt die gans de dag met korte tussenpauzen van een halfuurtje mo zijn kas vol te steken of nr toilet te gaan.

eniac
20 september 2016, 08:55
En dan? Dagen kosten niks. Dagen hebben geen waarde... Er komen nog andere zaterdagen.
Een "verloren" uur komt nooit terug. Daarmee wil ik niet zeggen dat slapen tijdverspilling is, al zou ik het toch ook jammer vinden om zoveel in mijn bed te liggen.
Als je fulltime werkt en kinderen hebt is er zo al weinig tijd om aan allerhande verplichtingen (sociaal, winkelen, klusjes, ...) te voldoen. En doe je het een week niet dan stapelt het toch maar op.

Sooth Awful
20 september 2016, 08:55
Nee, die staat op om 10u, eet spek met eieren en kruipt weer in bed en slaapt weer een paar uur. Dan staat hij terug op om even naar de koelkast te lopen en slaapt hij weer door. In feite slaapt die gans de dag met korte tussenpauzen van een halfuurtje mo zijn kas vol te steken of nr toilet te gaan.

Wat ik al zei, van nature uit een luiaard.

Nicolazz
20 september 2016, 09:23
7 tot 8u per nacht in de week.
Tijdens het weekend een uurtje of 10.

Carrion
20 september 2016, 10:05

Niks kosten? Tijd is zowat het kostbaarste bezit dat je hebt. Ik zeg toch ook nergens dat ik daar een probleem mee heb eh. Ik zeg gewoon dat ik mzelf slecht zou voelen om een halve dag weg te slapen.

georgiodavid
20 september 2016, 10:13
4a5 uur :/

rsc
20 september 2016, 10:29
Niks kosten? Tijd is zowat het kostbaarste bezit dat je hebt. Ik zeg toch ook nergens dat ik daar een probleem mee heb eh. Ik zeg gewoon dat ik mzelf slecht zou voelen om een halve dag weg te slapen.

Ik vraag mij toch af wat voor belangrijke zaken jij allemaal doet op een zaterdagvoormiddag als die zo kostbaar zijn. Ik word op een zaterdag liever om 12 uur wakker dan om 7 uur.

Carrion
20 september 2016, 10:44
Ik vraag mij toch af wat voor belangrijke zaken jij allemaal doet op een zaterdagvoormiddag als die zo kostbaar zijn. Ik word op een zaterdag liever om 12 uur wakker dan om 7 uur.

Gaan sporten, naar de bakker en naar de winkel gaan zodat ik in de namiddag dat al niet meer hoef te doen en kan gaan voetballen. Voor mij zijn dat belangrijke zaken. En nogmaals, ik heb toch nergens gezegd dat daar iets slecht mee is om heel de dag te slapen, iedere mens doet waar 'm goesting in heeft.

Sooth Awful
20 september 2016, 11:18

Tijd is zo overvloedig in de levens van de meesten onder ons dat die nog bitter weinig waarde heeft. Of je nu die ene reis naar Peru maakt of over 5 jaar, dat maakt niets meer uit.

Gaan sporten, naar de bakker en naar de winkel gaan zodat ik in de namiddag dat al niet meer hoef te doen en kan gaan voetballen. Voor mij zijn dat belangrijke zaken. En nogmaals, ik heb toch nergens gezegd dat daar iets slecht mee is om heel de dag te slapen, iedere mens doet waar 'm goesting in heeft.

Dat heeft niets te maken met de 'nuttigheid' van tijd an sich, wel dat je een routinefreak bent die alles op hetzelfde uur elke week wilt gedaan hebben.

Dat terzijde, ik sta ook nooit later op dan 10 uur. Meestal rond 8 uur.

Nahrtent
20 september 2016, 11:25
Tijd is zo overvloedig in de levens van de meesten onder ons dat die nog bitter weinig waarde heeft. Of je nu die ene reis naar Peru maakt of over 5 jaar, dat maakt niets meer uit.

Enkel jonge mensen denken dat ze tijd met hopen hebben (ik ook, daar niet van :p), tot ze hun midlifecrisis tegenkomen. Oude mensen hoort ge niets anders zeggen dan dat het allemaal zo snel gegaan is en wat nog allemaal. Tijd is, zoals alles, relatief.

Sooth Awful
20 september 2016, 11:37
Enkel jonge mensen denken dat ze tijd met hopen hebben (ik ook, daar niet van :p), tot ze hun midlifecrisis tegenkomen. Oude mensen hoort ge niets anders zeggen dan dat het allemaal zo snel gegaan is en wat nog allemaal. Tijd is, zoals alles, relatief.

Tegen dat ik in m'n midlifecrisis zit zijn we alweer 30 jaar verder. Het probleem met mensen van nu is dat ze nooit content meer zijn. Ze willen tegen hun 50 de hele wereld hebben afgereisd, 17 schone vrouwen hebben afgesleten, rondrijden met de laatste nieuwe Lexus, een appartement op Kaapverdië en hartje Manhattan hebben en dan liefst nog zo weinig mogelijk werken. En ja, hoe ouder ze worden hoe harder het plebs in paniek schiet dat ze niet meer genoeg tijd gaan hebben.
Vroeger (en 3/4 van de huidige wereld) waren de mensen content dat hun kiekes elke dag een ei legde en dat hun wijf niet stierf tijdens de bevalling van hun 11e kind.

Alles is relatief.

eniac
20 september 2016, 11:51
Tegen dat ik in m'n midlifecrisis zit zijn we alweer 30 jaar verder. Het probleem met mensen van nu is dat ze nooit content meer zijn. Ze willen tegen hun 50 de hele wereld hebben afgereisd, 17 schone vrouwen hebben afgesleten, rondrijden met de laatste nieuwe Lexus, een appartement op Kaapverdië en hartje Manhattan hebben en dan liefst nog zo weinig mogelijk werken. En ja, hoe ouder ze worden hoe harder het plebs in paniek schiet dat ze niet meer genoeg tijd gaan hebben.
Vroeger (en 3/4 van de huidige wereld) waren de mensen content dat hun kiekes elke dag een ei legde en dat hun wijf niet stierf tijdens de bevalling van hun 11e kind.

Alles is relatief.

Nee, niet alles is relatief. Het huishouden moet gedaan worden, voor de kinderen moet gezorgd worden, boodschappen en klussen moeten ook gedaan worden, en de familie verwacht ook dat je op tijd en stond eens passeert. Zet dat allemaal naast een fulltime job en tijd is niet meer relatief noch overvloedig.

Sooth Awful
20 september 2016, 12:34
Nee, niet alles is relatief. Het huishouden moet gedaan worden, voor de kinderen moet gezorgd worden, boodschappen en klussen moeten ook gedaan worden, en de familie verwacht ook dat je op tijd en stond eens passeert. Zet dat allemaal naast een fulltime job en tijd is niet meer relatief noch overvloedig.

Niemand heeft gezegd dat je kinderen moet hebben en moet voldoen aan de sociale verplichtingen met uw familie.

Ook dat is relatief.

eniac
20 september 2016, 12:54
Niemand heeft gezegd dat je kinderen moet hebben en moet voldoen aan de sociale verplichtingen met uw familie.

Ook dat is relatief.
Uw stelling was dat tijd overvloedig was voor "de meesten onder ons".

Zeg dan liever "tijd is overbodig voor degenen die geen kinderen hebben en zich weinig aantrekken van sociale verplichtingen". Dan zal ik er ook geen commentaar op hebben.

rsc
20 september 2016, 22:44
Gaan sporten
Wist je dat weinig slaap obesitas triggert? Vooral bij mensen gelijk jij die al dikker zijn.

Je verliest meer gewicht met een paar uur meer te slapen en dan niet of half zoveel te sporten.

MadisonAv
20 september 2016, 23:09
:lol:

Nesjamag
20 september 2016, 23:17
Als ik vroeg moet opstaan (voor 11:00) dan heb ik 10u slaap nodig. En dan nog zal ik na paar maand een slaaptekort hebben.
Als ik mijn eigen ritme kan volgen dan kom ik vlug op slapen van 5:00 tot 13:00 en dat is prima.
Dus, eigen ritme is 8u voldoende. Ritme van deze maatschappij is zelfs 10u onvoldoende gedurende lange periodes.

Sooth Awful
20 september 2016, 23:21
Wist je dat weinig slaap obesitas triggert? Vooral bij mensen gelijk jij die al dikker zijn.

Je verliest meer gewicht met een paar uur meer te slapen en dan niet of half zoveel te sporten.

Nuja, er is geen directe causaliteit tussen weinig slapen en obesitas. Weinig slapen komt vaker voor bij mensen die in het algemeen ongezond leven en dus ongezonder eten.
Het is niet zo dat je automatisch verdikt wanneer je weinig slaapt.

Mensen die enorm veel slapen zijn over het algemeen ook veel dikker dan mensen met een normaal aantal uren nachtrust.

Carrion
21 september 2016, 07:16

Ik weeg 77 kg voor 1m83, dik kunt ge dat niet bepaald noemen. En ik zeg toch nergens dat ik niet of amper slaap.

Wa een gezaag da gij kunt opbrengen is ongelooflijk. Het ENIGE dat ik zei was dat ik mij slecht zou voelen als ik tot 12 uur in mijn bed zou blijven liggen. En uw laatste stukske tekst is al helemaal om te lachen.

De reden waarom mensen die weinig slapen makkelijker het slachtoffer van overgewicht kunnen worden is makkelijk: ze zijn langer wakker dus er bestaat de kans dat ze daardoor meer gaan eten en drinken tov iemand die 8 uur per dag slaapt. Het is niet alsof je op magische wijze kg's verliest door te slapen ipv te sporten.

Meer gewicht verliezen door een beetje meer te slapen en niet of amper te sporten, hoe verzint ge het :')

Lulukai
21 september 2016, 07:47

Weinig slaap triggert geen obesitas.
Weinig slaap kan echter wil het gevoel triggeren dat je onvoldoende energie hebt, waardoor je gaat compenseren met meer te eten, waardoor je dikker kan worden. Weinig slaap zonder extra energie opname kan ook uw verbranding vertragen waardoor uw eten meer omgezet wordt naar vet. Maar "obesitas triggeren" is onzin.
Maar iedereen heeft sowieso zijn eigen slaapnoden en 12u slapen in het weekend is zeker niet nodig.

zarathustra
21 september 2016, 08:59

dus als je te weinig slaapt --> *trigger* --> obesitas!

Uw trolling begint slechter te worden :p

grifter
21 september 2016, 09:01
Ik slaap gemiddeld een uur of vijf.

rsc
21 september 2016, 17:02
Het is niet alsof je op magische wijze kg's verliest door te slapen ipv te sporten.
Er heeft dan ook niemand gezegd dat het op magische wijze gebeurt. Het gebeurt, maar de wijze wordt niet geclassificeerd als magisch.

Meer gewicht verliezen door een beetje meer te slapen en niet of amper te sporten, hoe verzint ge het :')
Minder slaap vertraagt het metabolisme, daar kan je niks op inbrengen.

Weinig slaap kan echter wil het gevoel triggeren dat je onvoldoende energie hebt, waardoor je gaat compenseren met meer te eten, waardoor je dikker kan worden. Weinig slaap zonder extra energie opname kan ook uw verbranding vertragen waardoor uw eten meer omgezet wordt naar vet.
Je geeft 2 redenen om mijn gelijk te staven en tegelijk zeg je dat ik ongelijk heb. Een indirect verband is al voldoende. Dus waarom spreek je jezelf tegen?

Waelvis
21 september 2016, 17:29
Slaapkliniek (Uza) heeft bewezen dat ik 9-10u slaap per nacht zou nodig hebben.

Maar meestal kom ik daar jammer genoeg niet aan.

Als ik thuis ben kom ik aan 9u (22-7)
Als ik de vroege heb 7,5u (21-4:30)
Met de late 7u (0-7)
En met de nacht 6u (9-15 of 7-13)

Veel te wei ik dus, en dat voel ik. Ik loop constant moe.

Ideaal zou voor mij zijn dat ik zou kunnen slapen van 0-1u tot 10-11u

Bimmer
21 september 2016, 19:34
Ik slaap meestal tussen de 7-8 uur tijdens werkdagen. Dat is voldoende voor mij en voel me dan voldoende opgewekt en goed in mijn vel.

Soms gebeurt het wel eens dat ik tijdens de werkdagen aan 4 uur zit, als dat zo eens 1 keer per week gebeurt heb ik er ook geen last van. In het weekend is de slaap zeer variërend, afhankelijk hoe het weer is, wat ik gepland heb,... .

Ik sta ook in shiften.

vroege: 5:00 opstaan, 5:30 vertrekken om 14:20 terug thuis 14:20 tot 22:00 vrije tijd. 22:00 tot - 5:00 slapen.
late: 8 uur opstaan tot 13:30 vrije tijd. 13:30 vertrekken om 22:20 terug thuis. 00:00 tot 8 uur slaap
nacht: 14:00 opstaan tot 21:30 vrije tijd 21:30 vertrekken en om 6:20 terug thuis, dan slapen tot 14:00.

Elke werkdag is meestal.
8 uur en 50 minuten bezig/onderweg naar werk.
7-8 uur slaap
7 -8 uur vrije tijd.

Vroege shift is de enigste shift dat ik een wekker zet, andere shiften blijf ik liggen tot ik wakker ben. En dat is steeds hetzelfde uur dat ik wakker wordt. Bij de late gebeurt het wel eens dat ik wakker wordt en denk van, bwa ik draai me nog even om en dat ik dan wat langer blijf slapen.

Lulukai
21 september 2016, 19:44
Er heeft dan ook niemand gezegd dat het op magische wijze gebeurt. Het gebeurt, maar de wijze wordt niet geclassificeerd als magisch.

Minder slaap vertraagt het metabolisme, daar kan je niks op inbrengen.

Je geeft 2 redenen om mijn gelijk te staven en tegelijk zeg je dat ik ongelijk heb. Een indirect verband is al voldoende. Dus waarom spreek je jezelf tegen?
Dat is nog steeds geen trigger voor obesitas.

Compenseren door energie tekort in eten heb je zelf in de hand

Tis niet omdat je 12u slaapt ipv 8u dat je plots dik wordt, da's gewoon onzin.

rsc
21 september 2016, 20:05
Dat is nog steeds geen trigger voor obesitas.
Minder slaap vertraagt het metabolisme.

Tis niet omdat je 12u slaapt ipv 8u dat je plots dik wordt, da's gewoon onzin.
Mijn bewering was net omgekeerd. Jij mag wel wat meer slaap gebruiken.

Je begint trouwens gelijk Freya te worden.

Waelvis
21 september 2016, 20:29
Vroege shift is de enigste shift dat ik een wekker zet, andere shiften blijf ik liggen tot ik wakker ben. En dat is steeds hetzelfde uur dat ik wakker wordt. Bij de late gebeurt het wel eens dat ik wakker wordt en denk van, bwa ik draai me nog even om en dat ik dan wat langer blijf slapen.

Hier gaat da moeilijk. Ik moet er om 7u uit om de kindjes klaar te maken en naar school te voeren. Ook met de nacht. Dan blijf ik wakker, en kruip er maar in nadat ik de kindjes op school afgezet heb.
International weekend, of als m'n vrouw thuis is kan ik er vroeger inkruipen

Bimmer
21 september 2016, 20:37
Hier gaat da moeilijk. Ik moet er om 7u uit om de kindjes klaar te maken en naar school te voeren. Ook met de nacht. Dan blijf ik wakker, en kruip er maar in nadat ik de kindjes op school afgezet heb.
International weekend, of als m'n vrouw thuis is kan ik er vroeger inkruipen

Ik heb nog de "luxe" :unsure: dat ik geen kinderen heb.

Bij ons staan de meeste vrouwen halftijds of werken niet.
Mijn broer zijn vriendin staat halftijds, de dagen dat zij dan moet werken en hij ook, brengt die de kindjes naar mijn moeder (oma) en blijven hier dan slapen. En brengt de oma die naar school. Omdat zij halftijds staat en hij in shift valt dan niet vaak voor, omdat hij dan ook in de week regelmatig thuis is en zij ook.
Met de late staat hij inderdaad gewoon met de kindjes samen op en brengt hij (als de vriendin dan ook thuis is, gaat ze mee) ze naar school. En tijdens de middag gaat hij ze ook halen (voorlopig, totdat ze op school blijven eten) en nadien terug naar school brengen.

Waelvis
21 september 2016, 21:52
Hier is da een gelijkaardige regeling.

Mijn vrouw werkt ook deeltijds. Ikzelf 4/5. Beiden met ouderschapsverlof.

Als ik de vroege heb blijven de 2 oudste bij mn schoonouders slapen. (Zitten beide thuis en wonen op 2km vant school). Mn vrouw voert de jongsten dan naar de onthaalmoeder.

Als ik de laten heb doe ik s'ochtends alles (of samen), en blijven ze na schiol ofwel in de opvang (vragen ze zelf naar), ofwel naar mn schoonouders.

Met de nacht doe ik alles, tenzij mn vrouw dus thuis is.

Lulukai
21 september 2016, 21:55

Dik moest gewoon dun zijn. Slecht aan het opletten.
Een onoplettendheid van mijnentwege wil niet zeggen dat gij gelijk hebt.

En ik lijk enkel op mezelf, dank. Omdat iemand een tekstje schrijft op een forum moet je niet denken dat je weet hoe iemand is.
Die veronderstelling maak ik ook niet.

Net zoals zeggen dat te weinig slaap obesitas triggert.

rsc
21 september 2016, 22:03
Een onoplettend van mijnentwege wil niet zeggen dat gij gelijk hebt.
Argumentatie vermijden betekent anders wel dat ik gelijk heb.

Net zoals zeggen dat te weinig slaap obesitas triggert.
Te weinig slaap veroorzaakt een trager metabolisme.

zarathustra
22 september 2016, 07:49

Misschien moet je eens opzoeken wat een 'trigger' doet.

Genius
22 september 2016, 09:22
Ik lig in bed tegen 24u en wekker gaat af om 6u. Ik val ook in slaap binne de 10 minuten en wordt 's nachts zelden wakker dus in de week een 6u slaap. Meer heb ik niet nodig.

In't weekend probeer ik altijd voor 8u30 op te staan, ongeacht het uur ik er in lig.

Lulukai
22 september 2016, 09:55
Misschien moet je eens opzoeken wat een 'trigger' doet.
Dit.

sneax
22 september 2016, 10:23
Argumentatie vermijden betekent anders wel dat ik gelijk heb.

Een vertraagd metabolisme != obesitas.

Mensen met obesitas eten te veel. Als uw metabolisme zo zwak is dat je amper iets verbruikt dan moet je ook gewoon heel weinig (maar kwalitatief) eten. Je hebt van die ubervette mensen die er zogezegd niet aan kunnen doen (types Maggie De Block), je maakt mij niet wijs als die gewoon (veel) minder zouden eten dat die niet gaan afvallen. Dat zou willen zeggen dat als die uitgehongerd worden dat die gewoon even dik sterven van uithongering? Dat wil ik wel eens zien.

Minder slapen vertraagd je metabolisme samen met zo veel andere dingen (zoals te veel slapen), weinig beweging etc ...

Een trigger is het al zeker niet, het is één van de factoren die allen tesamen tot obesitas leiden.

EvilSwordfish
22 september 2016, 10:28
Ik slaap een gemiddelde 7 uur per nacht. Gebruik sleep as android en mijn horloge om te meten. Mijn vriendin slaapt 8 uur of langer. Gaat ook meestal 2 uurtjes voor mij in bed als ze de late heeft en ligt er om 21 uur in als ze de vroege heeft. Waar ik meestal rond 12 uur in bed kruip en ga slapen.

Sooth Awful
22 september 2016, 11:16
Hier is da een gelijkaardige regeling.

Mijn vrouw werkt ook deeltijds. Ikzelf 4/5. Beiden met ouderschapsverlof.

Als ik de vroege heb blijven de 2 oudste bij mn schoonouders slapen. (Zitten beide thuis en wonen op 2km vant school). Mn vrouw voert de jongsten dan naar de onthaalmoeder.

Als ik de laten heb doe ik s'ochtends alles (of samen), en blijven ze na schiol ofwel in de opvang (vragen ze zelf naar), ofwel naar mn schoonouders.

Met de nacht doe ik alles, tenzij mn vrouw dus thuis is.

De conclusie is dus eigenlijk dat uw 3 kinderen de oorzaak zijn van uw slaapproblemen.

Waelvis
22 september 2016, 11:47
De conclusie is dus eigenlijk dat uw 3 kinderen de oorzaak zijn van uw slaapproblemen.
Ik heb daar al gans mn leven last van.

Vroeger sliep ik in de vakantie gemiddeld tot 14u. Terwijl ik er in kroop rond 22-23u.

Toppunt was dat mn mama me kwam wakker laken om 18u voor het avondeten.

Ik loop al bijna mn hele leven moe rond. Daarom ook slaapkliniek bezocht. Maar geen oorzaak te vinden. Ik heb wel een heel lichte vorm van slaapapneu, maar te weinig om terugbetaling te krijgen voor zo een masker.

Freya
22 september 2016, 12:43

Hahaha, wat bedoelt ge daar nu weeral mee?

Sooth Awful
22 september 2016, 13:38
Ik heb daar al gans mn leven last van.

Vroeger sliep ik in de vakantie gemiddeld tot 14u. Terwijl ik er in kroop rond 22-23u.

Toppunt was dat mn mama me kwam wakker laken om 18u voor het avondeten.

Ik loop al bijna mn hele leven moe rond. Daarom ook slaapkliniek bezocht. Maar geen oorzaak te vinden. Ik heb wel een heel lichte vorm van slaapapneu, maar te weinig om terugbetaling te krijgen voor zo een masker.

Lol dan zit daar toch een medisch probleem achter. Het kan gewoonweg niet zijn dat je zoveel slaap nodig hebt.

Hoe zit dat met uw verhouding REM/nonREM slaap?

Waelvis
22 september 2016, 13:59
Lol dan zit daar toch een medisch probleem achter. Het kan gewoonweg niet zijn dat je zoveel slaap nodig hebt.

Hoe zit dat met uw verhouding REM/nonREM slaap?

Ik denk idd ook dat er iets medisch achter zit. Maar al slaapkliniek gedaan, allergietest, verschillende bloedtests, urinetest,...
Ongerelateerd ook onlangs een coloscopie ondergaan, daar ook niets abnormaal. (Uitgez. een stukje van 10cm met oppervlakkige adertjes die af en toe eens bloeden, biopsie laten nemen en alles was normaal).

Kzou niet weten in welke richting ik verder zou moeten gaan.

De specialist waar ik bij ging raadde me sowieso toch da masker aan, maar kheb daar momenteel echt het geld niet voor. En geen zin om massas geld uit te geven als het toch niet zou opbrengen.

Verhouding rem/non-rem was normaal.

Ik heb die nacht daar iets meer dan 9u geregistreerde slaap gehad, waarvan 3,5u diepe slaap.

Sooth Awful
22 september 2016, 14:25
Ik denk idd ook dat er iets medisch achter zit. Maar al slaapkliniek gedaan, allergietest, verschillende bloedtests, urinetest,...
Ongerelateerd ook onlangs een coloscopie ondergaan, daar ook niets abnormaal. (Uitgez. een stukje van 10cm met oppervlakkige adertjes die af en toe eens bloeden, biopsie laten nemen en alles was normaal).

De specialist waar ik bij ging raadde me sowieso toch da masker aan, maar kheb daar momenteel echt het geld niet voor. En geen zin om massas geld uit te geven als het toch niet zou opbrengen.

Ik heb die nacht daar iets meer dan 9u geregistreerde slaap gehad, waarvan 3,5u diepe slaap.

Ooit al eens neurologisch onderzoek laten doen? Voor zover ik me kan herinneren uit één of andere cursus hebben de 'sterkte' van neurologische verbindingen van bepaalde hersendelen het één en ander te maken met hoeveel uur sommige mensen nodig hebben aan slaap.

f33db4ck
22 september 2016, 17:30
Wat ik wel merk, door mijn vroege / late / nacht shiften, is dat ik meer kortaf ben tegen de mensen.
Ik heb ook weinig geduld door men slaaptekort.

Daedie
22 september 2016, 21:29

Ooit al eens neurologisch onderzoek laten doen? Voor zover ik me kan herinneren uit één of andere cursus hebben de 'sterkte' van neurologische verbindingen van bepaalde hersendelen het één en ander te maken met hoeveel uur sommige mensen nodig hebben aan slaap.

Ik wou net hetzelfde voorstellen. Ge hebt een aantal slaapstoornissen die een neurologische oorzaak hebben. Ik weet bijvoorbeeld dat AD(H)D (neurologisch) gepaard kan gaan met slaapstoornissen, zoals vertraagde slaapfase.

TheInvestigator
27 september 2016, 09:44
Ik heb een kameraad die op zijn verlofdag 14-15u slaap. En die kan zich geen betere verlofdag indenken dan gewoon heel de dag doorslapen. Each to his own I guess :eek:Gewoon zalig, ik doe dat ook een paar keer per week.

Kevjoe
27 september 2016, 10:22
Gewoon zalig, ik doe dat ook een paar keer per week.

Ik slaap gemiddeld zo'n 6 uurtjes, maar zoiets kan ik absoluut niet... hoe hard ik ook probeer, na 10 uur ben ik klaarwakker (en hongerig)..

grifter
27 september 2016, 18:06
Gewoon zalig, ik doe dat ook een paar keer per week.

Op uw werk/school?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

TheInvestigator
29 september 2016, 23:21
Op uw werk/school?Ja, sorry niet iedereen hier op het forum gaat (nog) nr. school of werkt. Ik voel mij nu al een beetje schuldig om dat ik niet bij die groep gelukzakken behoor.

Kevjoe
30 september 2016, 14:54
Ok, na het werk kruip ik direct mijn bed in, extreem oververmoeid. Kan mijn ogen amper openhouden...
Ik slaap normaal echt het bare minimum dat ik nodig heb, 6uur, maar de laatste tijd gebeuren er allerlei zaken waardoor dat niet lukt (telefoons tot 1u30/2u)...

Dus nu echt klotekapot, hou het amper uit tot nu en heb al 4 nalu's op ;3
Achjah, weekend!

TheInvestigator
1 oktober 2016, 03:42
Ik weeg 77 kg voor 1m83, dik kunt ge dat niet bepaald noemen.Oppassen als het hevig regent dat ge niet met het water mee wegspoelt in de goot. Ik ben een kleine 5 cm korter als gij maar ik klok af op 95+. Weinig kans dus dat ik wegspoel.

Krikke
1 oktober 2016, 21:09
Ik sta op om 15:00u. Dat doe ik mijn dagelijks werk. Dan ga ik ontbijten. Daarna ga ik de kinderen van school halen en help hun met de was en plas en huiswerk erna rond 20:00 als de kinderen slapen, leg ik me nog ff op de sofa tot mijn vent terug komt van zijn werk. Dan maak ik me klaar om te gaan werken. Ik werk van 22:00u tot 06:00. Nachtpost dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Lakigigar
1 oktober 2016, 21:18

maar wanneer gaan die dan gaan slapen? Ik slaap ook soms tot 2 uur in de middag, maar dan ben ik wel meestal tot 4/5/6 uur wakker geweest de nacht voordien. Mijn dag is dan niet weggesmeten, alleen wat verschoven.

zarathustra
3 oktober 2016, 09:00
Ja, sorry niet iedereen hier op het forum gaat (nog) nr. school of werkt. Ik voel mij nu al een beetje schuldig om dat ik niet bij die groep gelukzakken behoor.

Behalve als je echt invalide bent heeft dat niks met geluk te maken.

Lakigigar
18 november 2016, 10:46
https://www.mupload.nl/img/v8gnnkgs8fnni.png

dit is mijn slaaplogboek, zoals je ziet kan het varieren, maar toch zoals een gewone mens of zelfs iets langer.

Ketelbuik
18 november 2016, 17:21
Dat was mijn slaappatroon toen ik 15 was tijdens de zomervakantie :unsure:

xAnyana
18 november 2016, 21:38
Ik zit nu aan een gemiddelde tussen 9,5 en 10,5 uur slaap.

Gamerboy101
19 november 2016, 00:38
Heb ook redelijk veel slaap nodig, als ik bv slaap van middernacht tot 9u ben ik slaperig rond 20u savonds en zou ik gemakkelijk kunnen wegdromen , op vrije dagen kan ik makkelijk om 3-4u snachts erin en slapen tot 14u namiddag.

Daar tegenover was ik in de week gaan slapen rond 1u15 en moest om 7u opstaan en was erna wakker tot 2u snachts, dus bijna 20u op geen 6u slaap.
Vroeger tijdens vakanties etc was het eigenlijk bijna altijd rond 4-5u pitten en rond 16-17u eruit :p, met dit weer is het ook super zalig om dat warm gevoel te hebben s'ochtends onder de dekens dus als ik vrij ben draai ik me gewoon om en doe nog een paar uurtjes erbij :)

Sovereign
19 november 2016, 00:56
Meestal 2AM - 8 AM. Soms minder, maar dan moet ik dat achteraf wel inhalen.

sink
19 november 2016, 01:38
Deze week weer veel te weinig, gemiddeld 5.5-6u per nacht (van ongeveer 00u30 tot 6u30)
In het weekend of vrije dagen ga ik altijd veel later slapen maar dan slaap ik ook altijd uit (ongeveer 04u tot 12u)

Lakigigar
15 augustus 2017, 14:42
Bingewatchen schaadt uw slaap: "Mentale opwinding is de boosdoener" (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.3047665)

Wat een nutteloos onderzoek zeg, sluikreclame voor een/vtm. Dat heeft daar nu een keer niets mee te maken, lol.

Het is gewoon belangrijk om niet te gaan slapen als de spanning er nog is want dat belet het inslapen."

Dat klopt wel.

sink
15 augustus 2017, 15:10
Dit weekend is het weer zover, dan komt The Defenders uit op Netflix :unsure:

Powerwing
16 augustus 2017, 10:09
Tijdens de werkweek 6u en 30 minuten slaap gemiddeld, ga slapen rond kwart na elf, half twaalf, opstaan om 6u, naar werk vertrekken om 8u15 (heb die dikke 2 uur nodig om in gang te schieten, de morgenstond heeft stront in de mond), op werk iets voor 9, iets na 17u stoppen, thuis om kwart voor 6. In 't weekend/vakantie zet ik nooit een wekker, soms sta ik dan op om 8u, soms 9u.

sink
16 augustus 2017, 11:01
Net bijna 3 weken verlof gehad, gaan slapen om gemiddeld 3-4u 's nachts, uitslapen tot 11-12u 's middags.
Vandaag terug gaan werken, dus terug vroeg gaan slapen en vroeg op, terug ff m'n bioritme aanpassen :unsure:

Booka Shade
16 augustus 2017, 11:04
Werkweek zal dat tussen de 5u en 6u30 zijn, in het weekend probeer ik toch rond de 7/8 uur te komen.

Sooth Awful
16 augustus 2017, 11:04
Ik slaap altijd ongeveer een 7 à 8 uur. Op een gewone weekdag tijdens het academiejaar ga ik zo rond 1 uur slapen en word ik tussen 8 en 9 vanzelf wakker.

jawadde001
16 augustus 2017, 11:09
Nu ik werkloos ben zo'n 10 uur per dag.
Niemand om ik lui ben, maar omdat ik van nature een "langslaper" ben.

Ik wou dat het anders was en ik met 6 uurtjes voldoende had, maar blijkbaar heeft mijn lichaam meer slaap nodig.

Nesjamag
16 augustus 2017, 11:21
9-10u, soms keer iets langer.
Ben een langslaper en heb dat aantal uren ook echt nodig.

AreVee
16 augustus 2017, 11:27
Gemiddeld stuk of zeven afgelopen week goh denk maximum stuk of vier.

(Ja ik ben kapot momenteel).

Heroixx
17 augustus 2017, 12:55
Tijdens de week gemiddeld 5u30 à 6u, veel te weinig. Met alle gevolgen overdag op 't werk. Thuiskomen en in slaap vallen e.d. Ik kan gewoon niet vroeg gaan slapen, lukt me op de één of andere manier niet.

Bimmer
17 augustus 2017, 14:54
Tijdens werkdagen kom ik best wel aan mijn 7,5-8 uur slaap (is voor mij meer als voldoende, zolang het boven de 6 zit ben ik altijd content. Onder de 6 kan geen kwaad, maar mag niet herhaaldelijk gebeuren op een week). Enkel met de vroege shift durf ik al minder te slapen. Alsook heb ik nooit echt problemen om ineens in slaap te vallen, ik doe ook wel nooit power napjes of dutjes in de zetel tijdens de dag.

Vroege shift: 22:00 bed --> 5 uur wekker = 7 uur (hier kruip ik soms wel eens om 21:00 in mijn bed.)
late shift: 00:00-->8:00 wekker = 8 uur slaap
nacht shift 06:30 --> 14:00 - 14:30 (wordt altijd hier tussen zelf wakker) = 7,5-8 uur slaap

Per werkdag kom ik meestal dit uit.

slaap= 8 uur slaap
deur tot deur voor werk = 9,25 uur
prive= 6,75 uur

Valyra
17 augustus 2017, 19:33
Sinds ik veranderd ben van job heb ik elke dag een vast uur dat ik opsta.
Tijdens de week opstaan om 4u30 en in bed rond 21u. Slapen meestal rond 22u (moeilijk in slaap vallen soms).
Dit maakt dat ik om 6u op het werk ben. In principe duurt de werkdag tot 14u30, maar in de Telecom sector is het einduur altijd onbekend.
Ben nu 1,5 week bezig en zit al aan ± 8 overuren.
Meestal wel rond 18u30 thuis.

Claesar
18 augustus 2017, 08:54
Ik slaap meestal een 6 à 7 uur per nacht.
Rond 23u30-0u30 ga ik slapen, om vervolgens op te staan rond 6u30. Vervolgens vertrek ik om 7u30 met de fiets naar het werk.
Ook in verlofperiodes heb ik dit ritme. Dat is een ingebakken automatisme van me geworden.

zarathustra
18 augustus 2017, 09:14

Anyway. Ik sta op om 6:10, vertrek om ~6:30 en ik val meestal in slaap rond een uur 23:00. Dus gemiddeld een 7 uur. In de weekends max een uurtje meer denk ik. Ben ondertussen ook zo iemand geworden die liever om 8 dan 10 opstaat in het weekend O_O

Even updaten na het krijgen van de tweeling in oktober. Ondertussen is dit weer bijna hetzelfde. Al ga ik 2-3 dagen per week wel slapen om 22:00 omdat het altijd kan dat ze om 5 uur wakker worden. En in het weekend is het nu ook ~6 uur :p Maar bijna terug naar 7 uur slaap per nacht.

101st Airborne
18 augustus 2017, 09:34
23:00 gaan slapen, wakker om 5:00