PDA

Volledige versie bekijken : Vraag over code rijbewijs 125 cc

TerrificTiger
28 augustus 2016, 23:01
Hallo

Ik heb een vraag ivm met codes op het rijbewijs:

Ik heb in 2012 mijn autorijbewijs gehaald en in 2014 heb ik 4 uur rijles gevolgd om met een 125 cc te mogen rijden.
Nu was ik aan het kijken om mijn A2 rijbewijs te doen en op de site van de rijschool zag ik dat er een code 372 op je rijbewijs komt als je dus 4 uur rijles hebt genomen voor 125 cc.

Ik keek toen eens naar mijn eigen rijbewijs, maar daar staat nergens een code 372 op. De categorie A1 en A2 zijn leeg en bij categorie A staat er de datum waarop ik mijn 4 uur rijles heb genomen met code 79.03 naast. Code 79.03 betekent:

"De houder van een rijbewijs geldig voor categorie B waarbij deze categorie B is bekomen voor 1 mei 2013 mag een driewieler met motor besturen. Voor het buitenland dient hij dan wel een rijbewijs aan te vragen waarop categorie A met vermelding van beperkinscode ’79.03’ is gevalideerd. Deze beperkingscode beperkt het gebruik van categorie A tot het besturen van driewielers met motor (trike)." (bron: Hoe verkrijgbaar? | FOD Mobiliteit (http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/rijbewijs/wie_mag_wat_besturen/bromfiets_motorfiets_auto/hoe_verkrijgbaar) )

Dus mijn rijbewijs is enkel geldig voor auto en om driewielers te besturen? Iemand met een soortgelijke situatie?... Ik rij ondertussen al 2 jaar rond met dit rijbewijs maar ik ben nog nooit tegengehouden geweest voor papiercontrole. Ik vermoed dat het gemeentehuis een fout heeft gemaakt?

Brutisc
29 augustus 2016, 06:57
Ik heb hetzelfde gedaan als jij, en er staat inderdaad '372' naast het vakje van rijbewijs B.
Nadat ik mijn A2 heb afgelegd bleef deze code er nog steeds staan, ik denk dat de gemeentehuis idd een fout heeft gemaakt?

Maar als je toch voor je A2 gaat maakt dit toch weinig uit, of zie ik iets verkeerd?

TerrificTiger
29 augustus 2016, 14:33
Dan klopt mijn rijbewijs inderdaad niet. Zoals ik het nu zie, is mijn rijbewijs alleen geldig voor auto's en trikes. En ja als ik mijn A2 doe zal dat wel opgelost worden maar als ik nu word tegengehouden door de politie en dat moet uitleggen...

Misschien eens vragen aan het gemeentehuis of ze die 79.03 wegdoen, dan heb ik een volledig rijbewijs A :p

TerrificTiger
31 augustus 2016, 20:02
Ik heb het eens nagevraagd aan de rijschool toen ik mij ben gaan inschrijven voor mijn A2, het klopt inderdaad niet. Ze zeiden dat dit zeker niet de eerste keer is en dat het wel regelmatig gebeurt. Ik moet een attest halen bij de rijschool waar ik destijds mijn 4 uur rijles heb gevolgd en als ik mijn A2 heb moet ik toch sowieso mijn rijbewijs aanpassen. Voor iedereen die dit leest, kijk dus altijd je codes na :p

gStar
13 maart 2017, 22:30
FF topic diggen. Klein vraagje ivm A1 rijbewijs.. te onozel om een nieuwe topic te starten...

Ik heb mijn rijbewijs B sinds januari 2007 .

Nu ben ik van plan om een 125cc te kopen. Keek daarnet op mijn rijbewijs. Maar daar staat enkel bij AM en B de datum van wanneer ik deze heb. Bij A1 staat er dus niets.

Moet ik hier een nieuw rijbewijs voor aanvragen waar bij A1 ook een datum staat ? Of maakt dat niet uit ?

Mvg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

beemer036
15 maart 2017, 12:24
FF topic diggen. Klein vraagje ivm A1 rijbewijs.. te onozel om een nieuwe topic te starten...

Ik heb mijn rijbewijs B sinds januari 2007 .

Nu ben ik van plan om een 125cc te kopen. Keek daarnet op mijn rijbewijs. Maar daar staat enkel bij AM en B de datum van wanneer ik deze heb. Bij A1 staat er dus niets.

Moet ik hier een nieuw rijbewijs voor aanvragen waar bij A1 ook een datum staat ? Of maakt dat niet uit ?

Mvg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dan mag je gewoon met een 125cc rijden, het wordt "aangeraden" om een paar lessen te volgen, maar niet verplicht.

Shadowfox
9 mei 2017, 09:50
Motorrijbewijs België sinds 1 mei 2013 - Rijbewijs A .be (http://www.rijbewijs-a.be/nieuw-motorrijbewijs-regeling-2013/)

Je mag nog altijd met een 125cc rijden vanaf 2 jaar na het behalen van je autorijbewijs, maar enkel in België. Je moet een verplichte opleiding van 4 uur volgen, maar zonder examen. Als je je autorijbewijs hebt behaald vóór 1 mei 2011 word je hiervan vrijgesteld.
Als je je autorijbewijs voor 1989 hebt behaald heb je ook automatisch het motorrijbewijs.

TerrificTiger
22 augustus 2017, 12:56
Ik heb dit eens nagevraagd bij de rijschool, blijkbaar komt het vaker voor dat gemeentehuizen verkeerde codes op uw rijbewijs zetten. Altijd goed nakijken dus als je een nieuw rijbewijs krijgt, anders zou je misschien nog problemen kunnen krijgen bij bvb een politiecontrole.

Pompi
23 augustus 2017, 11:30
ge beseft wel da dit uw eigen topic is dat naar boven is gehaad en dat je bijna dag op dag een jaar geleden dat gepost had he :p

TerrificTiger
24 augustus 2017, 16:36
Had geen wifi