PDA

Volledige versie bekijken : vragen voor Ducati eigenaars en liefhebbers - specifieker Multistrada 1200 DVT

E-riko
27 augustus 2016, 21:49
Aan de Ducatisti hier aanwezig :)

Momenteel rijd ik dus met een CB1100EX en ben er erg blij mee en nogal aan gehecht. Het is zeker een blijvertje!
Heeft een topcase uit praktische overwegingen, maar het doet een beetje af aan de mooie looks en lijnen van die moto.

In een ideale wereld heeft elke rijder meer dan 1 moto :)
En terwijl de CB cool is, zou ik ooit een 2e meer praktische moto niet ongenegen zijn om mij CB te vervoegen..
Dat zou trouwens een mooie gelegenheid zijn om mijn CB uit te bouwen tot een mooie naked :)
Zoals hier een beetje: https://s13.postimg.org/ess1kodfr/mooi_referentie_grijs.jpg

De grote vraag bleef, welke praktische moto?
Ik heb al veel gelezen en fora afgeschuimd over de Multi, en het lijkt mij de perfecte All-in-one moto.
https://s12.postimg.org/ia4zlwb7h/5_201503051153083.jpg

Vandaag es langsgeweest bij nen dealer waar er toevallig eentje buiten stond:
https://s10.postimg.org/bce78826h/IMAG0104.jpg
https://s15.postimg.org/6h979jm0b/IMAG0105.jpg

De verschillende rij modi, cruise control, laag verbruik, bescherming, comfort (ik ben 1m84), relatief licht, het vormt een verdomd aantrekkelijk geheel.
Zeker met de verschillende elektronische hulpmiddelen en gadgets.
En, persoonlijk vind ik de moto er ook nog mooi uitzien, ook met de zadeltassen.

In het verleden, zou mijn grootste negatieve punt zijn, de ketting aandrijving.
Maar door met mijn huidige Honda te rijden, ben ik kettingen meer gaan apprecieren.
Er zijn zeker pro's aan verbonden, zoals het meest efficiente aandrijfsysteem en in vergelijking met vroeger zijn kettingen sterker en kan je ze gemakkelijker onderhouden.

Maar mijn hoofdvragen dus:
1.
Klopt het dat je meer koppel hebt onderin in de Urban mode in de nieuwe Multi?
Zoja, waar en hoeveel?
Als dit klopt is de volgende vraag een beetje overbodig..

2.
Klopt het dat een Duc motor niet echt gemaakt is om onder de 3000 toeren te rijden gedurende langere tijd, het zou zelfs de motor kunnen beschadigen?
Maar dit is misschien verleden tijd met de nieuwe DVT technologie?
Ik wou toch nog de vraag opwerpen.

Die vraag is ontstaand door een Ducatista op het CB1100 forum:
"I'm a Ducati guy. Have owned and still own many of them...

Ducati builds 90 degree Vtwins that are designed for high speed performance - even on their more tame street models like the diavel and multistrada (both share the same 11 degree cam offset 1200 cc engine).
They are not designed to ride below 4000 RPM and in fact prolonged riding below 3000 can cause damage to the engine.

Once you get the feel for riding them at the appropriate RPM it becomes second nature and feels correct but I can imagine that it must feel a bit different coming from other types of engines - especially other Vtwins.

These engines really start to make power at around 7000 and just explode at around 8... It's a lot of fun and it can get you in trouble."

Zijn volledige garage hier: Next On Radar (http://cb1100forum.com/forum/showthread.php?tid=1057&pid=15569#pid15569)

Anderzijds, Ducati's zijn gevoelige beestjes zo blijkt.
En ook op het Ducati forum zie ik een topic specifiek voor de issues omtrend die specifieke moto: 2015 Multistrada first problems. - Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum (http://www.ducati.ms/forums/44-multistrada/492681-2015-multistrada-first-problems.html)
103 pagina's al reeds voor het nieuwe model.
Zijn kinderziektes bij nieuwe modellen zo frequent bij Ducati's? :eek:

En dit is blijkbaar geen mythe, maar klaarblijkbelijk mag je voor een grote beurt bij deze specifieke moto rekenen op +/-1500 euro?? :crazy:
Gelukkig zijn de invalbeurten om de 30.000km, denk ik zo.

Normaal gezien ga ik 10 september een testritje doen op een nieuwe Multi bij Hautekiet in Ruddervoorde, dan heb ik tenminste een beeld van hoe zo'n Multi echt rijdt...ik vermoed opwindend stukje speelgoed. :drool:

Alvast bedankt voor info en uitleg.
E-riko

beemer036
28 augustus 2016, 10:49
Moet het perse een duc zijn?
Bv BMW S1000XR.

Dastardly
28 augustus 2016, 12:11
geen idee over die ducs, maar rij zelf ook op een twin en meestal rijd ge niet lager als 4000 toeren. dus lijkt mij geen enkel probleem te zijn. zelfs al zou dat 'schade' toebgrengen. toerental waar de mijne zich het meest happy voelt om te cruisen is rond de 4500 à 5. minste vibraties en direct pickup.

denk dat ze vooral bedoelen dat die moto gewoon niet prettig aanvoelt rond die 3000 toeren waardoor ge de illusie hebt dat ge dingen kapot maakt. mijn aprilia heeft net hetzelfde. begint dan wat te bokken en reageert niet echt vlot op gas. zover ik weet is dat bij mijn moto vanwege de mapping om bepaalde uitstootnormen te halen. maar zoals gezegd, aan dat toerental rijd ge toch nooit. 't blijft een twin hé, geen diesel :p

Caracalla
28 augustus 2016, 13:55
Wat doen die toerentallen er eigenlijk toe?
Als die nu beter draait aan 7k of aan 2k, dat is gewoon het karakter van de moto hé.

Met een duc moet je wel wat leren rijden in het begin, dat is waar. Maar eenmaal je die leert kennen...
'k Zou zeggen, doe vooral eens een testrit met zo'n Multi. Bij testritten gaat die wellicht wel op 100pk begrensd staan, dus als je die op touring of sport zet, mis je wel zo'n 50 ponies op de testrit.

Urban mode gebruik ik enkel in de regen. Voor de rest nagenoeg altijd op touring.

E-riko
28 augustus 2016, 19:34
Moet het perse een duc zijn?
Bv BMW S1000XR.

Goh, moesten andere modellen bestaan die mij dezelfde aantrekking geven als de Duc, dan niet neen....

Maar helaas, ben gisteren al es langsgeweest bij Peter D'haese in Latem, ik kan nie voorbij de looks van die moto.

De Duc ziet er simpelweg vele malen mooier uit en heeft enkele troeven die aantrekkelijker zijn dan de BMW;
Om er maar een paar te noemen, die single sided swingarm en dat TFT scherm.

De quickshifter van BMW is wel héél aantrekkelijk, en om een bizarre reden niet beschikbaar bij de Multistrada.
Er zijn wel aftermarket kits beschikbaar.

Hier een gebruiker die twijfelde tussen de twee, en uiteindelijk voor de BMW ging.
https://www.youtube.com/watch?v=8uZzYFA8-W4

Maar zijn ervaring met de Ducati spreekt ook wel voor zich:

https://www.youtube.com/watch?v=DdBpMt-_pjQ

Op een Ducati forum stelde men zelfs de KTM Super Adventure 1290R voor.
Om dezelfde reden als de BMW heb ik daar ook geen interesse in.

E-riko
28 augustus 2016, 19:46
geen idee over die ducs, maar rij zelf ook op een twin en meestal rijd ge niet lager als 4000 toeren. dus lijkt mij geen enkel probleem te zijn. zelfs al zou dat 'schade' toebgrengen. toerental waar de mijne zich het meest happy voelt om te cruisen is rond de 4500 à 5. minste vibraties en direct pickup.

denk dat ze vooral bedoelen dat die moto gewoon niet prettig aanvoelt rond die 3000 toeren waardoor ge de illusie hebt dat ge dingen kapot maakt. mijn aprilia heeft net hetzelfde. begint dan wat te bokken en reageert niet echt vlot op gas. zover ik weet is dat bij mijn moto vanwege de mapping om bepaalde uitstootnormen te halen. maar zoals gezegd, aan dat toerental rijd ge toch nooit. 't blijft een twin hé, geen diesel :p

Mijn vader zijn XV1900 is ook een twin en die haalt net 5000 toeren en zijn maximum van 155nm wordt bereikt op 2500 toeren.
Typisch voor grote cruisers met grote cc's à la Harley.
Om maar te zeggen, de ene twin is de andere twin niet natuurlijk.

Ducati's zijn op hun beste hoog in de toeren, maar die DVT, das dan weer een specialeke en een eerste in zijn soort, die lager in de toeren ook wel graag vertoeft, maar ik vermoed dat zijn sweet spot nog steeds hoog is...

Wat doen die toerentallen er eigenlijk toe?
Als die nu beter draait aan 7k of aan 2k, dat is gewoon het karakter van de moto hé.

Met een duc moet je wel wat leren rijden in het begin, dat is waar. Maar eenmaal je die leert kennen...
'k Zou zeggen, doe vooral eens een testrit met zo'n Multi. Bij testritten gaat die wellicht wel op 100pk begrensd staan, dus als je die op touring of sport zet, mis je wel zo'n 50 ponies op de testrit.

Urban mode gebruik ik enkel in de regen. Voor de rest nagenoeg altijd op touring.

Het is net omdat ik gewoon ben om lage toeren te rijden met mijn huidige moto als ik in de stad rijd, namelijk rond 1000-1500-2000tpm, dat ik me afvroeg hoe laagtoerig rijden is met die specifieke DVT Multi.

Een Duc is hoogtoerig van nature, de DVT is atypisch Duc aangezien die DVT ook toelaat om lager te rijden.
Maarja hoe laag en hoe die daar reageert is mij onbekend, vandaar deze topic en mijn vraag aan de Duc rijders hier, bij voorkeur van de nieuwe Multi.

Kan mij wel inbeelden dat zelfs met die nieuwe DVT motor, ik zo'n lage toerentallen niet ga moeten proberen.
Met welke Duc rijd jij eigenlijk?

Caracalla
28 augustus 2016, 20:15
't is ook te zien hé.

1500 rpm draaien met een redline op 6000 of 3000 rpm draaien met een redline op 11000... da's nagenoeg hetzelfde qua toerenbereik.
Gewoon mee gaan rijden :)

Zo'n 1290R rijdt idd "rustiger", maar de onrust in die Duc is net zo plezant :D

E-riko
28 augustus 2016, 20:54
lol, azo nog nie bekeken :)

Mensen klant bij Hautekiet in West Vlaanderen?
Vandaag es gepasseerd, maar die zijj shop is in volle verhuis blijkbaar.
En op zijn toekomstig nieuwe adres vind ik niets anders terug dan een woning..

langun
28 augustus 2016, 21:03
Ik ben er nog niet geweest maar die zijn winkel is iets meer dan een jaar geleden volledig afgebrand. Ze zijn toen vrij snel terug opgestart op een andere tijdelijke locatie, degene die jij vermoedelijk hebt bezocht.

E-riko
28 augustus 2016, 21:35
hmm ok.

Tis daar dage blijkbaar ducatis kunt huren voor een volledige dag of meer.

Heb de vraag nog nie gesteld aan de dealer in Eke (Oost Vlaanderen) of je daar duc kunt huren voor een volledige dag.
Kvermoed dat Hautekiet de enige is in de buurt van het Gentse.

desolation
29 augustus 2016, 16:42
11 september - DOC Belgium Trackday Experience Mettet (BE)
1 et 2 oktober, Spa Italia Spa-Francorchamps (BE)

Daar komt dit jaar de Desmoriding tour nog voorbij, kan je gratis een half uur eens rijden met de Mutlistrada

E-riko
29 augustus 2016, 17:23
11 september Mettet.
Ik zet het alvast op de agenda!

Thx man.

d-loc
29 augustus 2016, 20:59
Ik heb zelf ook met de DVT gereden, onder de 3000 toeren is het de meest comfortabele duc waar ik al mee heb gereden. En ik heb al op elk huidig model gezeten.
Maar ik zou niet weten waarom je lange tijd onder 3k toeren zou rijden. Ik heb wel enkele goede vrienden die er eentje hebben dus ik kan ze de vraag wel eens stellen. Ook wat betreft het onderhoud, alhoewel ik betwijfel dat ze al aan de 24k km zitten. Maar tegen de 8-900 ga je zeker zitten denk ik.
Ik zal ook de vraag stellen wat betreft koppel in urban.

De DVT is ook lager dan het vorig model, ik ben maar 1m72 en ik kwam redelijk aan de grond :p.

edit; ik lees nu pas de post ivm lage toeren

edit2; eerste persoon rijdt jammer genoeg nooit in Urban maar vertelt me wel dat er niet meer koppel zou zijn . In lage toeren zeer comfortabel.
Groot onderhoud heeft hij nog niet moeten doen, heeft er 25k en beurt is op 30k.

edit3; tweede persoon bevestigt alles nogmaals. Hij rijdt heel vlot onder de 3000 toeren, Urban ongeveer hetzelfde koppel. Onderhoud zéker een 900.

Sballato
30 augustus 2016, 13:27
Ikzelf rij met een Streetfighter 848 en heb al met heel wat Ducati modellen gereden.
Als je van een rustige 4 cilinder overstapt is het inderdaad wat wennen. Mijn vorige moto was een R6. Met een twin zoals een Ducati rij je hoger in RPM omdat dat beter en vlotter aanvoelt.
Onder de 4000 RPM heb je een bokkend gevoel als is dat met DVT op de Multistrada STUKKEN beter geworden.
Ik rij enorm graag met de Multistrada. Die DVT zorgt ervoor dat hij veel vlotter en vloeiender is in de gas reactie. Je hebt veel minder een aan/uit gevoel zoals op m'n Streetfighter of pakweg een 1098.

Volgens mij zal mijn volgende moto zelfs een MultiStrada worden. De onderhoudsintervallen worden ook steeds aangenamer hé. Met m'n Streetfighter staat me er telkens een duur onderhoud te wachten. Om de 2 jaar die riemen vervangen is toch even slikken als ik m'n bankkaart in de Bancontact schuif.

Gonzo
30 augustus 2016, 13:37
Ik ben nu wel benieuwd: wa zou er zogezegd kapot gaan als ge sub 3k rpm rijdt?

(Iets wa ge automatisch nie doet als uwe moto u er dan precies toch wilt afbokken, haha... Benieuwd wa da op de Hyper gaat geven na de remap)

Sballato
31 augustus 2016, 12:27
Ik ben nu wel benieuwd: wa zou er zogezegd kapot gaan als ge sub 3k rpm rijdt?

(Iets wa ge automatisch nie doet als uwe moto u er dan precies toch wilt afbokken, haha... Benieuwd wa da op de Hyper gaat geven na de remap)

Zelf heb ik een RexXer ECU mapping laten doen op m'n Streetfighter. Hierdoor rijdt m'n Streetfighter een stuk aangenamer in lage toeren en neemt hij beter op. Z'n redline is ook hoger nu en hij trekt harder door in hoge toeren.

desolation
31 augustus 2016, 14:02
Volgens mij zal mijn volgende moto zelfs een MultiStrada worden. De onderhoudsintervallen worden ook steeds aangenamer hé. Met m'n Streetfighter staat me er telkens een duur onderhoud te wachten. Om de 2 jaar die riemen vervangen is toch even slikken als ik m'n bankkaart in de Bancontact schuif.

Na 2j is de garantie verlopen, dan zien ze mij niet meer bij nen dealer hoor :)

Caracalla
8 september 2016, 11:55
en, nu al met die multi gereden?

E-riko
8 september 2016, 12:56
Nee, kga het verleggen naar ergens eind september.

E-riko
8 september 2016, 17:40
en gezien ik de buurt niet ken, ga ik ondertussen uitpluizen hoe ik mijn tomtom rider 40 kan gebruiken op hun leenmoto....

tips?

ik ga es vragen of ze een tankbag kunnen uitlenen, kan ik mss mijn gsm gebruiken...

Caracalla
9 september 2016, 19:35
dude, 't ligt langs een grote baan, alsof je geen na half uurtje (is een kwartier door en een kwartier terug) de weg niet meer gaat vinden :p

E-riko
9 september 2016, 22:14
Kwartier heen en terug? vanaf welk punt mss?

Ik ben van Gent he, winkel ligt op 30-40min rijden van Gent.

Ik ga de moto voor alle duidelijkheid 1volle dag te huren, en nie gelijk bij de meeste dealers ne keer op en af de dichtsbijzijnde grote baan tuffen.

Ben effectief van plan om dus buiten de provincie te rijden lol en binnenbaantjes op te zoeken, dus...

Gow, ben vandaag in de shop geweest met de zuignaphouder om te checken of die zou houden langs de binnenkant van het scherm...not dus.
Kga gewoon de cradle van de tomtom overzetten op het stuur. Der zaten toch al wa Ram mount onderdelen in de doos.
Had gewoon gehoopt op een meer plug and play oplossing.

Afspraak over een dikke 3 weken dus, zal een videoke maken :)

Caracalla
10 september 2016, 08:36
Aha! Da's een ander verhaal natuurlijk.
Ik dacht dat je gewoon een simpele testrit ging maken.

Ja, na een dag zul je hem wel al goed kennen hoor die moto.
Er zal maar één nadeel zijn: je zult ene willen kopen :P

Nu, koppel gaat hetzelfde zijn, maar je zult wel voelen dat die moto vanaf 6-7k vrij lineair wordt omdat hij op 100pk afgevlakt zal zijn. Want het zal een 100pk op papier zijn, dus moeten ze als dealer ook in orde zijn.
Hou er rekening mee dat die in full power stand (na inrijden dus) wel 50pk meer heeft en aan 6k de "longen open gaan". Die moto krijgt dan echt een STAMP onder z'n gat, ni normaal.

E-riko
10 september 2016, 09:16
ja, ik peis dak mijzelf eerder zal pijnigen, portemonnee laat dat namelijk niet toe een 2e moto, en al zeker genen duren Duc :)
Andere prioriteiten dan 2e moto...

Zat te peinzen aan 2 alternatieven voor de gps die plug and play zijn.
Zelf nen tanktas kopen, met usb gaatje, maarja, dan begint het, de welke, en tmoe ene zijn voor zowel de cb als de multi.

Of een pols/armband om uw gsm in te steken.

E-riko
11 september 2016, 20:52
hmm heb een magnetische tanktas gekocht, maar door beemer zijn comment valt mijnen frank...is de tank van de multi wel metaal en geen plastic?

E-riko
1 oktober 2016, 20:14
Omda foto's meer zeggen dan woorden, direct met de Angry Bird (S versie) in huis vallen!

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14524384_10154541648554004_3461970598657441262_o.j pg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14520455_10154541651849004_5854448031690337142_n.j pg?oh=9c56385fbe9d56ea97f479c42cbfba8a&oe=58ABEE6F

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14525026_10154541652849004_2545660247600307395_o.j pg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14542471_10154541653379004_3401774450710192388_o.j pg

Kzal proberen zo kort mogelijk te zijn in mijn bevindingen.
B E E S T I G ! !

Deze moto nodigt uit tot illegaal weggedrag. (heb ik ook gedaan, maar heb hard geprobeerd om zo weinig mogelijk toe te geven aan zulk animaal gedrag, maar dat is het merendeel van de tijd mislukt)
ps: heb de hele tijd in touring gereden.

Kweet nie meer precies hoe laat ongeveer ik vertrokken ben, rond de 13u ongeveer, maar heb de moto iets na 17u terug moeten binnenbrengen.
Die 4u vlogen voorbij, soms letterlijk.

Ik wist dat die moto rap is, maar heb het nooit int echt meegemaakt, en nu weet ik het :)
Wat mij verbaasde:
- algemene ergonomie, super comfortabel, van de zithouding, tot je armen en polsen, alles zit mee om een lange trip te maken. Had zin om rechtstreeks richting Italië of Oost-Europa te rijden met dat ding.
Na 2u in het zadel zitten op mijn CB begin ik wel echt last te voelen aan mijn gat, hier niet de minste hint van opkomende pijnen, hoewel ik weliswaar in die 4u geen 2u aan een stuk erop gezeten heb, dus kan ik niet over oordelen, maar het lijkt mij wel een compfortabel zadel voor lange afstanden.

- windscherm is een verademing aan hoge snelheden :)

- geluid, die moto zou je al willen kopen ENKEL voor het geluid (en das dus met de standaard uitlaat). Ducatista's, I get you... :drool:

- motorkarakter, komende van een Japanse 4 cilinder, die superzacht is, vind ik deze DVT niet zoooo heel erg storend op vlak van trillingen en power onderin, ik was zelfs aangenaam verast.
Toegegeven, in 2e rijden int stad is hier minder dan op mijn CB, laat staan in 3e.
Tis gewoon de aard van het beestje, eens je dat weet is het zelfs doenbaar int stad, leuke verassing.

- versnellingsbak, schakelt gemakkelijk en duidelijk, en ik vind neutraal ook gemakkelijk, en kan van 2e direct naar neutraal. Allemaal kenmerken die gelijkwaardig zijn aan mijn CB en das een compliment, want de CB is wat mij betreft de referentie alst neerkomt op versnellingsbakken.

Minpuntje(s):
- eigenlijk maar enen :) de kwaliteit van de hele knoppenhandel voelt minder stevig aan, de hele "tactile sensation" is anders dan op mijn Jap.

Videocompilatie volgt nog, maar dit zegt veel. :)

https://www.youtube.com/watch?v=_nYHsPRiKog

Caracalla
2 oktober 2016, 06:57
Hahahaha :p en dan moet daar nog een andere demper op hé makker :D

En normaal stond die ook nog eens op 100pk begrensd.
Het koppel alleen al is wel insane hé :D

Het is wel een feit dat je, komende van een 4IL moet leren rijden met een V-twin. Maar eenmaal je het door hebt rijdt dat ook vrij zacht hoor.

E-riko
2 oktober 2016, 09:51
ewel, wa geluid moet da dan geven dan als get volledig systeem (headers + demper) vervangt, geluid van een dondergod?
vond da evenzeer verslavend als de power van die moto.

Moto begon inderdaad in Urban, maar ik heb het toch rap in Touring gezet, met volle vermogen. Sport heb ik eerlijk gezegd niet eens geprobeerd omdat ik mij al amuseerde in Urban.
Verschil in gasreactie is wel degelijk merkbaar.

Maat kon niet mee huren gisteren, maar door es te passeren (en hij reed effe ook) moet hij nu ook een Duc huren volgende week, en kben zelf aant twijfelen of ik nogmaals een Multi ga huren.
Ik ga geld beginnen opzij zetten ze :)

Moestek nu de lotto winnen, ik kocht mij gisteren ter plekke enen mét volldig uitlaatsysteem :)

Vergat deze foto nog
https://s4.postimg.org/gb6ibq90d/G0035145.jpg

Spijtig genoeg kon ik op dat moment niet meer filmen door de batterij op mijn gopro, maar twas zot om te zien wat plotse hevige regenval kan doen bij sommige motards.
Mijn voorligger reed letterlijk aan menselijke loopsnelheid op een recht stuk.

En minder plezant
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14470638_10154541306204004_613558290708114520_n.jp g?oh=c72c520099e207220620b24b3e5f1d37&oe=58607FDE
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14519762_10154541306264004_5178233377548098960_n.j pg?oh=02cd1d484873aac4fe8077981c93c9c1&oe=58686D37
Bij ritje van mijne copain de key fob vergeten teruggeven aan mij...
Gevolg, ik zat vast toen ik de moto uitzette voor een tankbeurt...:doh::ironic::x

maar eind goed al goed, hij was rap ter plekke en ik kon iets over tijd de moto netjes binnenbrengen bij Hautekiet.
Super vriendelijke mensen ginder trouwens!

Mr Syphon
2 oktober 2016, 17:43
echt een mooie moto

E-riko
2 oktober 2016, 20:15
is het typisch voor het model dat je wel wat warmte/hitte voelt aan de linkerkant rond uw bovenbeen?

ook leek het rempedaal niet optimaal geplaatst doordat het blok wat uitsteekt, ofwel hadden ze het rempedaal meer moeten laten uitsteken, zal wel oplosbaar zijn met aftermarket pedalen zeker.

Gonzo
2 oktober 2016, 20:20
Ooit ruil ik de Hyper in voor ne Multi- of Hyperstrada.
Blijf het goddelijke moto's vinden :) Ma de prijs... :(

desolation
3 oktober 2016, 08:11
Hoezo de prijs?
1e generatie Multi1200's vind je al voor een goeie 8000 EUR. staan bij Ducati gent al 2 Hypermotards die zo zijn ingeruild.
Jammer dat ze mijn Brutale niet inruilen want een Hyper 1100S wil ik al lang :(

Caracalla
3 oktober 2016, 08:46
is het typisch voor het model dat je wel wat warmte/hitte voelt aan de linkerkant rond uw bovenbeen?

ook leek het rempedaal niet optimaal geplaatst doordat het blok wat uitsteekt, ofwel hadden ze het rempedaal meer moeten laten uitsteken, zal wel oplosbaar zijn met aftermarket pedalen zeker.

Tjah 't is met elke moto iets hoor.
Die warmte is normaal. Anders was het geen duc :P

E-riko
3 oktober 2016, 19:52
Ooit ruil ik de Hyper in voor ne Multi- of Hyperstrada.
Blijf het goddelijke moto's vinden :) Ma de prijs... :(

ikzelf zou men CB nie vervangen, maar ooit, hopelijk een Multi (DVT) toevoegen...maar idd, die prijs.

Tjah 't is met elke moto iets hoor.
Die warmte is normaal. Anders was het geen duc :P

ja, heb gisteren op het ducati.ms forum idd gelezen dat dit typisch is aan Ducati's :)

Nog iets dat mij opviel is dat het op bepaalde toerentallen enorm kon trillen via de voetsteunen.

Maar al bij al wegen geen een van die negatieve puntjes op tegen de voordelen: FUN factor, geluid, power en zowaar ergonomie.

Zalige moto.

Volgende moto da op de bucketlist staat om te huren is de K1600GT.
Een zware tourbuffel.

E-riko
11 maart 2017, 14:59
Ik zou hopelijk ergens eind dit jaar of midden volgend jaar ten laatste de knoop doorhakken en een 2013-2014 Multi toevoegen...

Das zijn de laatste bouwjaren van de vorige generatie en zouden dus ook de betrouwbaarste moeten zijn. Die met dubbele bougies.
Hopelijk vind ik een S met skyhook tegen schappelijke prijs met officiele dealer onderhoud.

Om goed te zijn zouk wel nog met enen moeten testrijden natuurlijk, kzal daarvoor nog es navraag doen bij hautekiet, zag dat hij een oudere multi staan had.

Maar mijn vraag, hoe komt het in godsnaam dat je met moeite Multis ziet met een hoge km stand?
After all, da zijn toch touringmoto's?
Van de 237 Multi's op autoscout van bouwjaar 2010-2014 vind ik over heel europa géén één multi met +100.000 kilometers.

Iemand die mij daar nen deftigen uitleg voor kan geven?

Thx

Caracalla
13 maart 2017, 10:02
Tjah, 't is een Duc hé.
Veel mensen kopen dat om naar te kijken, i.p.v. mee te rijden.

E-riko
13 maart 2017, 13:05
Hm, kvreesde al zo'n antwoord

desolation
13 maart 2017, 14:16
Daarnaast zijn motos van dat budget ook vaak fiscale motos. Elk jaar 15-20k km woon-werk en dan na 3j inruilen voor een nieuwe.

E-riko
13 maart 2017, 17:30
Daarnaast zijn motos van dat budget ook vaak fiscale motos. Elk jaar 15-20k km woon-werk en dan na 3j inruilen voor een nieuwe.

al iets zinnigers :)

en ok, akkoord, maar zelfs die motos hebben toch een 2e leven? dus wederom, waar blijven die +100.000km multistrada's?

Blijkbaar kunnen die digitale tellers niet boven de 99.000km hebbek opgevangen, en blijven ze zelfs steken, dus hertellen doen die tellers ook niet? dan is des te vreemder dat niet eens Multistradas tegenkom op diverse sites van boven de 70.000km.

Op autoscout, bij een opzoeking naar 2e hands Multis vanaf bouwjaar 2012 kom ik over héél europa niet 1 tegen van boven de 70.000km op een totaal van 343 voertuigen :ironic:
Het hoogste is enen van 65.000km uit Italië.

WTF?

Gonzo
13 maart 2017, 18:09
Hoeveel km denkt gij zo uit ne moto te halen?

Als ge hem voor woon-werk gebruikt, gade nie mee een kot blijven rijden waar ge geen fiscaal voordeel uit haalt. En als ge hem nie voor woon-werk gebruikt, gade nie aan 100k geraken mee de paar duizend km die de meeste per jaar bollen. En de rest van de moto's blijven ofwel in een garage verstoffen, of worden bijeen geplooid.

Welke zot gaat er nog ne moto mee ±70k km's kopen die wsl dik op 't einde van zijn leven zit en meer miserie gaat geven dan wa anders?

E-riko
13 maart 2017, 18:38
Mja, een vraag met een vraag beantwoorden, das blijkbaar een moeilijk iets om te verduidelijken.

Soit, tis en blijft een opvallend feit én een legitieme vraag niet??
Misschien moet ik het klaar en duidelijk op tafel gooien, maar de verwachting naar duurzaamheid en betrouwbaarheid bij het zoeken van een reismotor mag toch ook wel?

Gow,
1. geen woon-werk moto hier (woon op 3km van werk)
2. wekelijkse rijder, dus geen 'paar duizend op een jaar'
3. huidige moto gekocht in December 2015 met 2K, nu op 18,5K. Dus das 16,5K op 15 maand, simplistisch gerekend 13,2K op 1 jaar. Enkel weekend ritten, nie eens op reis of extreem lange trips dus.
4. met een moto met betere bescherming (een multi is luxe voor mij in vgl met mijn CB) zie ik mijzelf da cijfer zéker opkrikken op jaarbasis + tis de bedoeling om er ook effectief lange en verre reizen mee te maken.
5. ik ben geen zelfstandige en ik ben geneigd mijn motos te houden.

Neem al die punten en dan begrijpte wel mijn vraag waarom er geen Multi's tussenstaan met hoge kilometerstanden, gezien dat voor mij wel een mogelijkheid is/kan worden en dus belangrijk is!

Maar niemand die daar iets over kan of durft zeggen?

In de kern vind ik die Duc de max om te zien en om mee te rijden, kortom een mooie zalige moto.
Maar alst brol is, zijde niets met al die looks en fun.

Tis da dak dus nie weet en probeer te achterhalen...voor dak nog es +/-13.000 euro (wat cheap is) zou uitgeven.

Wat kan ik dan doen?
Ne Honda/Jap kopen, ok, dan zit ik safe.

Of een Duc leasen? Lease functie voor particulieren bij Ducati? Nog nie echt iets van gezien of gelezen.

Kzal er dus nog hard over moeten nadenken, en misschien diene gast uit Gent moeten uithoren die de zijne wegdoet op 19.000km.

desolation
13 maart 2017, 19:46
Vergeet ook niet dat mensen die een Ducati nieuw kopen ook gewoon geld hebben. De Multistrada zit nu al aan zijn 3e 'nieuwe' versie (eerste gen was Ohlins, 2e gen was met kleurenscherm en skyhook, 3e gen is nu met DVT). Dit is het soort publiek dat als er een nieuw model is ook gewoon een nieuwe Ducati koopt, gewoon omdat em nieuw is. Hoeveel er ni zijn die hun 1199 Panigale inruilen voor een 1299 bv...

Brol is het zeker niet, maar tis ook niet meer de onverslijtbare blok zoals de Multi 1100DS of de ST2 hadden. Daar heb ik er gezien die 200k+ hadden met enkel olie en filter wissels en nog reden.
Maak u ook geen illusies, een GS is geen streep beter. De nieuwe watergekoelde motor is een stuk minder robuust dan de oude luchtgekoelde en net zoals de Multistrada is dat puur om mee te kunnen met de PK race.

Ne Jap kopen om safe te spelen is al even grote onzin. Ik kan op mijn twee handen niet tellen hoeveel miserie mijn nonkel heeft gehad met zijn Deauville en een kennis met zijn nieuwe VFR. De eerste heeft uit miserie hem ingeruild voor een Tiger 1200 en de andere heeft hem gewoon achtergelaten bij de dealer, 30% geslikt en rijdt terug rond met zijn repsol fireblade.

Ge kunt voor de helft van de prijs ook mijn Brutale komen halen en dan moet ge daar niet van wakker liggen, das nog oerdegelijk ferrari spul onderin en dat blijft gewoon rijden ... ;)

E-riko
13 maart 2017, 20:23
dat van dat geld durfde ik in deze onderzoekfase nog niet opwerpen, maar ben al blij dat dit duidelijk is bij deze :)

Ondertss heb ik 2 dealers gevraagd wat de lease mogelijkheden zijn, ik wacht hun antwoorden/offertes af, maar mss kan iemand dit al beantwoorden?
Prive lease voor 2e hands modellen: mogelijk? helemaal niet of mits voorwaarden?

zal dan uitmaken of het al dan niet interessant is...
Een nieuwe Duc Multi is sowieso al gewoon te duur voor mij. (en trouwens ook nog redelijk onbetrouwbaar getuige de forums en fb groepen als ik de berichten van nota bene eigenaars aldaar erop naschouw), een nieuwe moto zou ik trouwens toch nooit kopen.

En bij een 'goedkope' 2e hands duc is er die kans op onaangename verrassingen.

Dan zou ik liever de kaart van een leasing trekken met de voordelen die daarbij gepaard gaan.

thx alvast

E-riko
13 maart 2017, 20:28
Vergeet ook niet dat mensen die een Ducati nieuw kopen ook gewoon geld hebben. De Multistrada zit nu al aan zijn 3e 'nieuwe' versie (eerste gen was Ohlins, 2e gen was met kleurenscherm en skyhook, 3e gen is nu met DVT).

trouwens, 1e en 2e gen hadden altijd hetzelfde tft scherm toch? enkel de dvt generatie kon je met kleurenscherm krijgen, naast een lcd versie

En over BMW, ik vertrouw BMW nog minder dan Duc op vlak van betrouwbaarheid ;)
BMW is helemaal geen optie, spijtig, want hun K1600 is machtig en over the top, net zoals diens prijs én reputatie op vlak van betrouwbaarheid....

Een betrouwbaarheids ondervraging in de States zette BMW ZELFS helemaal onderaan

Die vfr. Welke issues heeft die dan? Ist die ADV moto of die crosstourer?

desolation
16 maart 2017, 08:30
VFR1200 met die automaat in.
Zowel die als de Deauville hadden serieuze hitteproblemen, van de Deauville is dat gekend maar de VFR verschoten we allemaal wel van. Dat ding werd zo heet dat het ondraaglijk werd (erger dan mijn Brutale met orginele waterpomp en die werd 110°+). Ventilatorsturing was ook erg random, soms sprong die heel vroeg aan en kon ge 20km perfect rijden en dan ineens viel die uit en werd het ding foorheet voor 50km om dan terug te gaan koelen. De DCT deed het ook niet altijd even fantastisch.
De Deauville was wel de ergste, die sloeg soms gewoon af van de warmte, zeker als er een passagier bij op zat.

Mijn neef heeft een F800R (ik weet het, rotax blok) en de aftersales is daar echt waardeloos op. Elk jaarlijks onderhoud steken ze een nieuwe koppakking omdat hij daar olie begint te zweten, al sinds die nieuw is. Toen de garantie afliep zij de dealer doodleuk 'volgende keer is dat wel betalend'.

E-riko
1 april 2017, 18:52
Behoudens dat de testrit van een DCT Crosstourer doorgaat na de paasvakantie én me niet kan overtuigen, koop ik een zwarte 2012 Ducati Multistrada S.
https://s12.postimg.org/saaovf8e5/IMAG0717.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=GQXb7EzfnTg

Prijs net iets onder 10.000 euro.

46.000km
Motorblok is compleet (& gratis) gereviseerd vanwege een gebroken drijfstang :oink:
Quasi alles werd vernieuwd: carters, cilinders, koppen, zuigers, versnellingsbak, krukas...dus op de koppeling en ontsteking na is alles nieuw.
Dit alles is gebeurd op 36.000km, het blok zoals die nu staat, heeft dus 8.000 km gereden, quasi nieuw blok eigenlijk.

opties:
- alle koffers (top- en zijkoffers)
- verwarmde handvaten
- Givi kliksysteem tanktas
- volledige termignoni uitlaatlijn twv 2050 euro
- mooie Xenon lichten geïnstalleerd
- comfortzadel & verlaagd zadel
- rexxer mapping, standaard map
- hier en daar Rizoma onderdeeltjes opgemerkt, oa valbeugels, CNC koppelingspomp
- extra usb aansluitingen (1 aan stuur, 1 onder zadel)
- gps houder boven het dash
- batterij aansluiting
- volledig onderhoudsboekje, van Hautekiet (dealer met goede rep)

Moto ziet er inderdaad proper uit, er werd niet mee gereden in de winter.
Werd gestart en alles zag er perfect uit.
Verkoper bood zelfs naar het einde toe zelf een testrit aan zonder zelf iets te vragen.

Minpuntjes:
- lichte krasjes aan linkerkant van tupperware van te laten vallen blijkbaar
- het opbergvakje rechts sluit niet mooi :)
- persoonlijk ben ik niet zo een fan van de manuele aanpassing van het windscherm, terwijl die in het 2013-2014 model wel geupdate werd...

Geen semi active update van de Ohlin ophanging, das het enigste dat er niet op zit.

Hoewel ik eerder voor een 2013-2014 opteerde met lage km stand heeft deze teveel opties om te laten liggen.
En ook de recent uitgevoerde motorrevisie is uiteraard een heel positief punt.

Tips, dingen die ik over het hoofd gezien heb?
Normaal na de paasvakantie een Crosstourer mogen huren voor 2u, zou er dan mee naar de verkoper van de Multi rijden en dan kan ik een directe vergelijking maken tussen de twee...

desolation
3 april 2017, 13:18
die Ohlins module om de vering actief te maken kunt ge nog los bestellen, staat regelmatig wel is op 2ehands of ebay

E-riko
3 april 2017, 16:18
Jeps, kost nie veel en plug and play, gemakkelijk en op youtube staan er wa filmpjes

E-riko
9 april 2017, 21:37
Wederom een bezoekje gedaan aan een particulier die zijn Multi verkoopt:
https://s29.postimg.org/shjtcas4n/IMAG0721.jpg

2014 standard model, dus geen S model.
Volledig standaard.

Geen speciale opties, buiten:
- centrale stand
- verwarmde handvaten (niet geinstalleerd)
- bagage (geen topcase)
- motorbeugel
- gps houder op het stuur

Dit is een tweede eigenaar die hem nu ongeveer 1 jaar heeft en er in dat jaar 10.000km mee gereden heeft.
Nu staat die op 16.000km
Geen problemen, en onderhouden bij dezelfde dealer als van het 2012 model dat ik eerder vorige weekend bezocht.

Deze ziet er echt proper uit, bijna showroom staat, duidelijk mooi voor gezorgd geweest, en ook een leuk weetje, de eigenaar is een motoragent ;)
MijfygshRq0

Mijn keuze wordt er bij deze niet echt gemakkelijker op, moet ik de 2012 kiezen met alle opties waardoor die rijdt als een 2013/2014?
Of gewoon voor deze 2014 gaan?
En ik vraag me af of ik echt die elektronische ophanging nodig heb?
Ik las in diverse artikelen dat je het (kleine) verschil enkel zou kunnen merken als je extreem rijdt en vooral als je met passagier rijdt. (wat ik sowieso al niet doe)
En ook: minder elektronica = minder zorgen :)

Moest zijn prijs niet zo hoog zijn, zou ik niet twijfelen, dan zou ik niet eens een Crosstourer voor de 2e keer willen testrijden.
Hij vraagt 13.000 euro.
Hij kan wss wel zakken tot 12.000.
Maar de 2012 eigenaar vraag 10.000 euro en kan ook een beetje zakken..

Zou ik dus moeten springen op deze 2014 en hem eventueel doen zakken tot 11.500?
Of niet twijfelen en gaan voor de 2012?
:doh:

Voorlopig wil ik de CT nog een kans geven door er op de autosnelweg mee te rijden, wat we vorige keer niet gedaan hebben:
HIs5cE7WQ_A
Q7QAm2vINg8

desolation
9 april 2017, 22:15
Ik zou de 2012 S versie nemen en die ohlins module pluggen.
remmen en ophanging zijn echt een pak beter dan op de standaard versie, zeker als het nog de ohlins is

Caracalla
10 april 2017, 08:37
Ik blijf erbij dat voor normaal gebruik op de baan, je die Ohlins en monoblocks écht niet nodig hebt.
Hell, zelfs op circuit hielden die dingen goed stand in de Advanced groep.
Het belangrijkste is nog altijd de vering zo goed mogelijk afstellen.

Setje remblokken bij de dealer voor mijn monster (non-S) (Brembo M52) was 152 euro. ça va nog. Ze gaan ook lang mee: 15.000km en 4 circuitdagen ermee gedaan.
Voor de S-versie (Brembo M4) zit je dan al aan 230 euro voor een set remblokken. Dat doet toch al meer pijn.
Als je dan weet dat voor m'n Kawa ik voor 40-50 euro ervan af was... Akkoord, na zo'n 9k zaten die er ook wel door. Dus komt al dichter in de buurt qua prijs met de "gewone" brembo's.

E-riko
10 april 2017, 18:06
Ik blijf erbij dat voor normaal gebruik op de baan, je die Ohlins en monoblocks écht niet nodig hebt.
Hell, zelfs op circuit hielden die dingen goed stand in de Advanced groep.
Het belangrijkste is nog altijd de vering zo goed mogelijk afstellen.

Setje remblokken bij de dealer voor mijn monster (non-S) (Brembo M52) was 152 euro. ça va nog. Ze gaan ook lang mee: 15.000km en 4 circuitdagen ermee gedaan.
Voor de S-versie (Brembo M4) zit je dan al aan 230 euro voor een set remblokken. Dat doet toch al meer pijn.
Als je dan weet dat voor m'n Kawa ik voor 40-50 euro ervan af was... Akkoord, na zo'n 9k zaten die er ook wel door. Dus komt al dichter in de buurt qua prijs met de "gewone" brembo's.

kijk, das interessante back ground info, I love fora :)

gemiddeld 70 euro verschil in remblokken tussen S en non S ofwa? zoiets kunde nooit weten tot ge mensen erover vraagt, dus merci :)

Ik ga er geen circuit mee doen (alé, da is nooit echt in mijn hoofd gepasseerd die gedachte..)

Maar op een andere collegiaal forum lees ik volgende argumentatie om net wel een S te kiezen, meer specifiek gaat het hier over die active Skyhook ophanging:
Leek mij dan weer wel een reden om het te kiezen?

Verschil tussen de verschillende standen was echt wel voelbaar dus je gaat het verschil met een Multi ZONDER wel echt voelen. Of je er harder mee door de bocht kan, is natuurlijk andere vraag.

Ik vind het gewoon een enorme meerwaarde om op sommige momenten de vering alles te laten wegvegen en op andere momenten een strak insturende en goed communicerende motor te hebben als het wat harder gaat. Bagage erop? Passagier erop? Ff spelen met de knopkes en de motor rijdt terug aangenaam.

daarop nog een reply

Volledig mee eens.

Ik wissel zeer veel tussen touring en sport. Dat is een geweldige meerwaarde! In 'sport' is hij veel droger afgeveerd, maar daardoor loopt hij veel minder naar buiten in de bochten en is hij stabieler bij harde remacties. Op strak asfalt ligt de bochtensnelheid dan wel degelijk hoger.
In de Ardennen kan het raadzaam zijn om in touring te rijden, je geeft de machine dan de ruimte om alle oneffenheden op te vangen, daar is hij dan minder van onder de indruk en hij zoekt dan zelf zijn weg.

Het rijwielgedeelte is het beste waar ik ooit mee gereden heb.

BS?

Nuja, BS of niet, heb net een afspraak gemaakt voor een 3e Multi, ja kweet, begint afgezaagd te worden :oink:
Maar deze derde en laatste is wel de moeite.

Tis een S :)
Alle koffers, handvatverwarming, en nu:
amper 6500 km op de teller :eek:
Zijn prijs is amper 500 euro hoger dan die rode non S van hierboven, namelijk 13.500 euro, en hij wil zakken...(11.500 is wa te laag voor hem, I tried :x)

Ik mik op 12.000 euro.
Vant weekend/eind deze week gaan kijken, alstij zo goed is als op papier, betaal ik voorschot en is hij eind deze maand in de garage.

Detail, hij heeft het al binnengestoken voor een Ducati recall, de voorvork.
Hij heeft me al de officiele factuur doorgestuurd in pdf.
Linkervork werd vervangen, accelerometer achterwiel vervangen, detector, throttle control en throttle half case vervangen.

Nen steal, denk ik zo...

desolation
10 april 2017, 22:27
Die elektronische ohlins is een heel ander verhaal hoor, dat merkt ge echt bij schakelen tussen riding modes.
Die monoblocs, tsja, niemand verplicht u om bij de dealer brembo blokjes te nemen. pak EBC HH's bv en ge zijt er voor de helft vanaf.
Op de baan gaan die ook veel minder hard slijten, dus zo een ramp is dat niet.

E-riko
10 april 2017, 22:53
Die elektronische ohlins is een heel ander verhaal hoor, dat merkt ge echt bij schakelen tussen riding modes.
Die monoblocs, tsja, niemand verplicht u om bij de dealer brembo blokjes te nemen. pak EBC HH's bv en ge zijt er voor de helft vanaf.

Ist zo nie voor de S modellen:
2010-2012 = Öhlin elektronisch, update mogelijkheid naar semi actief
2013-2014 = Sachs Skyhook.

Nuja, misschien de belangrijkste vraag van allemaal, maar ik zou bij de aankoop van de 2e hands Multi een verlengde fabrieksgarantie willen aanschaffen, voor een goede gemoedstoestand :)

Heb gepolst bij Hautekiet in West-Vlaanderen, waar ik ook het onderhoud zou laten uitvoeren uiteraard, en hij kon me vertellen dat ik evident die verlengde garantie kon aanschaffen...blijkbaar geen probleem dus.
Hij weet dat het om een 2e hands duc gaat en da ik bij hem zou gaan voor mijn onderhoud.

Maar ik vreesde en dacht dat het alleen om nieuwe motos zou gaan die je na afloop van de verplicht wettelijke 2 jaarlijkse garantie kon verlengen met die verlengde garantie.
Ik lees hier namelijk 'De garantie-uitbreiding Factory Ever Red kan uitsluitend binnen 30 dagen na aankoop van de motor van kracht worden'
Ducati - Ducati Ever Red - Ever Red Details (http://www.ducatinortheurope.be/nl/ducati_ever_red/factory_ever_red.do)

Vandaar dat ik twijfel of het alleen om nieuwe moto's gaat, ofdat 2ehands motos ook van die verlengde garantie kunnen genieten?
Zoja, zou ik dan het aankoopbewijs tussen ons particulieren moeten voorleggen aan de Duc dealer die die verlengde garantie verkoopt, of hoe zit het eigenlijk precies?

Of zijn die dealers daar vrij in?

Thx!

desolation
10 april 2017, 22:58
ge moet idd wel de upgrade hebben naar semi-active, skyhook doet het idd sowieso. ik vind de upgraded ohlins wel fijner, die blijft iets strakker rijden zelfs in touring of rain. skyhook is wat zachter.

Caracalla
12 april 2017, 06:20
Er zijn 3 vormen van ducati ever red.

Als hij minder dan 2 jaar is en minder dan 20.000 km heeft kun je 2 jaar bijnemen.

Als hij minder dan 5 jaar is kun je 1 jaar bijnemen ongeacht de kilometerstand.

In totaal kun je dus van 5 jaar garantir genieten tot een leeftikd van 6 jaar oud.

E-riko
12 april 2017, 07:25
Er zijn 3 vormen van ducati ever red.

Als hij minder dan 2 jaar is en minder dan 20.000 km heeft kun je 2 jaar bijnemen.

Als hij minder dan 5 jaar is kun je 1 jaar bijnemen ongeacht de kilometerstand.

In totaal kun je dus van 5 jaar garantir genieten tot een leeftikd van 6 jaar oud.

Thx!

Dealer in Belzele vroeg om het vin nummer en zou het dan uitzoeken wat mogelijk is.

En vandaag gaak ook es bellen naar Hautekiet en hem 2 of 3 jonge exemplaren voorleggen.
Waaronder 2 DVT'S...die zijn van mei 2015...net geen 2 jaar dus.

Maar in principe kan je dus garantie bijkopen voor relatief jonge multis met weinig km ookal koop je ze van particulieren..zou wel nice zijn

E-riko
12 april 2017, 18:57
wordt wss iets totaal anders. :)

DVT 1200S met 11.000km en full option
Was een demo moto van bij Hautekiet...lijkt wel of half vlaanderen naar hem gaat :) :niceone:

14.000 euro

en samen (ik, verkoper en dealer) aant uitvissen hoe ik aan 2 jaar bijkomende Ducati garantie kan komen

Alst maandag goe weer is, gaak die DVT gaan bezoeken.

Ik had deze moto een halve dag gehuurd vorig jaar en da was het moment waarbij alles is begonnen :)

Pompi
13 april 2017, 18:18
zolang had gij uwe vorige toch nog nie? vanwaar den 2e ineens?
alle moest ik de middelen hebben ik deed het ook hoor, maar das toch ineens een schoon garage komende van ne motoscooter :p

E-riko
13 april 2017, 21:02
hehe, ewel ja die CB1100EX heb ik nog steeds, en doe ik sowieso niet/nooit weg (spijt zal er zeker komen indien ik deze weg doe)
De Honda hebbek van december 2014, dus net geen 2 jaar en een half in mijn bezit, en counting :)

en ik wil eigenlijk wel een echte reismoto, gezien de plannen om eens (verre/Europese) mototrips te maken

je kan dat met elke moto doen, maar, zie dat niet zitten om het op mijn cb te doen

Windbescherming is leuk, en als da gepaard kan gaan met wat power en looks, why not :)
De testrit op de multistrada in oktober vorig jaar heeft mij in zwijm doen vallen, ondanks de reputatie dat ducati momenteel heeft bij het grote publiek...
Ik geef mijn honda sowieso niet op om een Ducati als enige moto te hebben :)

Caracalla
14 april 2017, 18:22
Hier eigenlijk vrij veel Ducati's in de vriendenkring/kennissenkring en eigenlijk zijn er geen problemen met de modellen vanaf pakweg 2006...

desolation
14 april 2017, 19:26
Ducati's met problemen is serieus overdreven hoor. Ze hebben 1 echt slechte reeks gehad, de 748/916/996 onder H-D management. Die hadden flaking rocker arms a gogo.

De shit was dat vroeger het dealernetwerk niet op en top was (The Good Bike in Brussel bv waren klasse 1 gangsters), met daaraan gekoppeld veel mensen die het onderhoud niet correcte lieten uitvoeren. Zeker oudere 4kleppers zijn daar delicaat in en dat negeren is vragen om miserie op lange termijn.

Ik heb al echt oude modellen (denk aan 900SS met vierkante koplamp, 851 SP, etc..) gezien met 50k+ op de klok met enkel normaal onderhoud. Zelfs een ST2 met 250k km die toen pas binnen kwam voor revisie omdat hij tussen 2 onderhouden een kleine liter olie verbruikte.

Zolang ge er mee kunt leven dat het DUURDER is in onderhoud en dat daardoor niet verwaarloost, rijden die dingen gelijk een klok en zijn ze super betrouwbaar. Ik was de enige met een duc in de toenmalige groep en ik was de quasi enige zonder serieuze problemen.

E-riko
14 april 2017, 19:59
thx Caracalla en vooral desolation voor de interessante lectuur, heb duidelijk met 2 passionele Ducatistas te maken (als eigenaar ben je dat auasi automatisch zeker...) die hun geschiedenis kennen.

Mag ik polsen naar eventuele ervaringen met Hautekiet in Ruddervoorde en/of Ducati Herzele?

Zijn blijkbaar 2 dealers met nen naam, in de positieve zin..

Verder, gaf Hautekiet mij een quote, jaarlijkse beurt of om de 12.000km is +/-150 euro en desmobeurt om de 24.000km is 600-800 euro.
Da was wel over de 2010-2014 multi modellen.

Dvt modellen wijken hier mss niet of weinig van af?
Maar vind dit nog schappelijk wetende dat hun kleppen systeem anders en meer tijdrovend is om aant te werken dan bij andere fabrikanten, en vooral omdat ik hier en daar +1000 euro lees voor desmobeurten.

Caracalla
14 april 2017, 20:05
Veel kijken naar die biggelaar-beurten, maar die hebben een veel langer interval. En dan draaien dingen in de soep en komen ze op andere fora melken. Tjah...
Gewoon aan die beurten houden.
Persoonlijk doe ik tussendoor wel zelf nog even een gewone oliewissel. 12k vind ik te veel, en aan 6k laat ik de olie af en vul ik die gewoon weer bij. Dat doe ik zelf wel.

Heel positieve ervaringen met Hautekiet, al onze moto's in de vriendenkring/kennissenkring (15-tal moto's momenteel?) komen van daar of gaan naar daar en we kunnen er allemaal enkel positief over zijn.
Ook een heel gemoedelijke sfeer en mensen waarmee je kunt praten.
Ze nemen ook hun tijd voor je en staan zeker niet te pushen zoals andere handelaars in de regio...

Die onderhoudskost klopt wel hoor. Enkel moeten daar dan nog banden/remblokken bij. Maar dat verschilt sterk van je rijstijl en waar je rijdt natuurlijk.
Ik deed 15.000km met de originele remblokken. Daarin zaten ook nog eens 4 circuitdagen. De rest woon/werk + (zeer) sportieve weekendrit occasioneel.

Enkel riemen (geen kleppen) mag je rekenen op 250 euro. Als bvb dus de motor voorbij de termijn gaat (4 jaar dacht ik?), maar nog niet aan kleppen stellen toe is (24.000km)

desolation
14 april 2017, 22:08
Hautekiet heeft goeie reputatie, Ducati Gent ook, Zolder eveneens, Aarschot ook geen klachten over. Eigenlijk zit het dealernetwerk nu heel goed.

Biggelaar is natuurlijk een specialleke. Ik moet zeggen dat die nu ook niet echt meer fel afwijken bij de nieuwe generatie ducati's, maar bij de oudere was dat idd gigantisch.
hun service is wel op en top en het werk dat ze afleveren subliem. Moest het niet belachelijk ver zijn, ik zou er ook gaan. Ongeacht de kostprijs.

E-riko
14 april 2017, 23:21
ja idd, Hautekiet was mijn eerste kennismaking met duc (huur DVT) chill ginder, zal wss volgende week naar hun open deur gaan

Timothy555
15 april 2017, 11:18
Zijn er gekende problemen met de laatste 5 bouwjaren Monsters?

Zou ooit graag eentje kopen... blijft een van mijn favoriete motoren...

desolation
15 april 2017, 14:57
er zit een beetje een "gat" in de gashendel van de nieuwe monsters, maar dat is makkelijk op te lossen.

E-riko
15 april 2017, 23:44
Normaal gezien wordt dit em eind deze maand! :)

Kon het niet laten om weer zoveel mogelijk beelden te maken, kwestie van de wachttijd dragelijker te maken :)

https://www.youtube.com/watch?v=Ns4gbd1RC9k

Dus we wachten gewoon nog op bericht van de eerste dealer, die van Ducati nog bevestiging moet krijgen voor die bijkomende garantie....maar zou normaal gezien een formaliteit zijn.

Aftellen tot 29 april, T Minus 14 days!

E-riko
27 april 2017, 17:05
T minus MINDER dan 1 dag!! :bow:

ALS (normaal gezien) de nummerplaat morgen aankomt, kan ik de Multi ophalen en direct mee naar Hautekiet...niet voor een Ducati betrouwbaarheidsprobleem hoor :crazy: maar voor een gewone kleine oliebeurt en om enkele officiele recalls uit te voeren.
Hopelijk kunnen ze alles gedaan hebben tegen zaterdag...

Tot dusver is de communicatie zoals ik verwachtte, perfect.
Ze hebben me zelfs een screenshot gestuurd van de reeds uitgevoerde recalls, en de recalls die moeten gebeuren:
https://s9.postimg.org/w7ydn1jin/cid_image002_jpg_01_D2_BF5_C.jpg

Toen ze vroegen wanneer ik de moto terug wou ophalen ( :good: ), zei ik natuurlijk zaterdag.
Ik zei hen ook dat ze zich niet hoeven te haasten, gezien ik in het verleden al miserie had die men leven kon kosten door zich te haasten.
De dealer van mijn huidige CB1100 had zich zodanig gehaast na het installeren van de verwarmde handvaten, dat ze vergaten om de brandstoflijn deftig heraan te sluiten met als gevolg dat ik na x aantal km een lekkende moto had, die gelukkig niet in brand vloog...

Hoe dan ook, verwacht binnenkort enkele kiekjes en filmpjes van mij die de moto komt ophalen :cool:

E-riko
29 april 2017, 10:48
moto is binnen!

https://s11.postimg.org/n3xwdki4j/IMAG0743.jpg
https://s11.postimg.org/l0nh5wibn/IMAG0744.jpg
https://s11.postimg.org/7892a9rk3/IMAG0746.jpg

Dealer stelde overigens zelf voor dat ik hem hou voor het weekend en hem dinsdag pas binnensteek, en ik krijg een vervangmoto!
Toppie! :niceone:

Ander vraagje, topsnelheid.
Viel me op in vergelijking met de testrit in oktober dat ik een lagere top had.
(kweetet, tmag nie, maar ik kon het niet laten om het kot effe te openen....)

Ik oktober kon ik op teller tot ongeveer 221km/u gaan, en hij ging nog...
Nu kon ik maximum maar tot 191 op GPS, das ietske over 200 op de teller...

Vraag me af of dat aan het feit ligt dat ik met de koffers rij in tegenstelling tot die testrit waarbij de multi naked was, zou dat zoveel kunnen schelen?
En ook, is het verstandig dat ik dat opensmijt met maar 11.200km op de teller? :eek:

Op het gelijkvormigheidsattest is het eentje met verlaagd vermogen: 77kw-105pk
Maar eigenaar heeft gezegd dat die wel op full power staat.

Door die lagere top twijfel ik hieraan, misschien onterecht.

Hoe dan ook, dinsdag gaat em binnen voor de kleine oliebeurt, extra garantie, de 2 recalls en tegelijk om te zien of hij full power staat.

desolation
29 april 2017, 11:45
ja dat kan zeker, koffers geven serieus wat weerstand en op snelheid heeft dat wel wat impact.
ik zou ook eens kijken naar bv een REXXER mapping, dat maakt de vermogenscurve veel properder, zeker in combinatie met decat linkpipe (dempers hoeft dan zelfs niet)

E-riko
29 april 2017, 14:58
hmmm

op de hollands multi fb pagina zeggen ze dat die snelheden die ik haal toch veel te laag zijn voor een 160pk multi....dus ze denken dat ik nog met de beperking zit van 77kw, hoewel de eigenaar mij vertelde dat die full power is wtf :ironic:

heb dernet gereden zonder koffers, in sport modus, met de engine setting op full, en ik krijg hem met moeite tegen de 200km/u, zonder de koffers, dus quasi geen verschil met of zonder koffers.

Nuja, sowieso wachten op dinsdag voor zeker te zijn, maar stel dat het een full power is, en ik krijg er dat maar uit, dan maak ik me toch wel zorgen...niet goed ingereden? soit, kmag nog geen conclusies trekken.

Ik kreeg wel 2 tips:
- butterfly valve, mss dat die vastzit? (kan nie direct checken, moto zit in garage op km hier vandaan)
- de applicatie op de smartphone, hollander gaf me advies deze te dll en dan kan ik direct zien over hoeveel pk ik beschik

Caracalla
29 april 2017, 15:46
Dan staat hij niet fullpower hoor.
Met 160 paarden moet hij vlot boven de 200 trekken.

E-riko
29 april 2017, 18:25
tis da e

dachtal dat er iets niet klopte tov de vorige rit in oktober

Die mindering in pk's heeft ongetwijfeld ook een zekere invloed op het optrekken en in hernemingen, althans het voelt minder direct en explosief aan dan de vorige keer

Caracalla
29 april 2017, 19:23
Klopt.
Zo wat het "diesel-gevoel". Waar de moto lijkt in te houden of "zonder adem" komt te zitten. Is relatief natuurlijk, want dat ding gaat met 100pk nog altijd vooruit.
Maar je voelt toch wel die begrenzing doordat de curve aan 100pk afvlakt.

Zo in plaats van door te blijven gaan, blijft die wel gaan, maar je krijgt die extra push niet.

desolation
30 april 2017, 09:24
die zal idd no way op 160pk staan. Zonder serieuze moeite moet ge 250-260 daar wel uit halen.

E-riko
30 april 2017, 09:43
Klopt.
Zo wat het "diesel-gevoel". Waar de moto lijkt in te houden of "zonder adem" komt te zitten. Is relatief natuurlijk, want dat ding gaat met 100pk nog altijd vooruit.
Maar je voelt toch wel die begrenzing doordat de curve aan 100pk afvlakt.

Zo in plaats van door te blijven gaan, blijft die wel gaan, maar je krijgt die extra push niet.

Idd me dunkt

Vorige keer viel me trouwens ook op dat ik toch wel relatief veel de oranje lichtjes van de tractie controle deed flashen :) ....en dan nog in touring, ik reed toen zelfs niet eens in Sport.

Nu in sport full power engine setting kan ik me maar heel zelden de tussenkomst van de tractiecontrole herinneren.

Zal vandaag eens die uitlaat klep testen en bezien.
Later volgt update met fotos en mss een video.

desolation
30 april 2017, 10:19
Die klep doet afaik niks aan uw vermogen, maar goed, het eerste wat er bij mij zou gebeuren is zowel cat als klep er tussenuit smijten. op een onderdeel dat foorheet wordt is dat vragen om miserie die klep

Lots02
30 april 2017, 11:15
Idd me dunkt

Vorige keer viel me trouwens ook op dat ik toch wel relatief veel de oranje lichtjes van de tractie controle deed flashen :) ....en dan nog in touring, ik reed toen zelfs niet eens in Sport.

Nu in sport full power engine setting kan ik me maar heel zelden de tussenkomst van de tractiecontrole herinneren.

Zal vandaag eens die uitlaat klep testen en bezien.
Later volgt update met fotos en mss een video.

Ondanks de vermogenkwestie sowieso al een proficiat met de moto! Knap spel!

Bij mij komt er volgende week een 950 aan :)

Ik zie ook dat jij in Gent woont. Heb jij een eigen garage of huur jij er eentje? Ik ben namelijk al even op zoek, maar da's echt utopisch precies om een vrije garage te vinden...

E-riko
30 april 2017, 12:10
ik huur eentje, voor de Ducati! just naast het St Pieters Station, box in kelder van een appartement

spijtig genoeg was er in dezelfde building als waar ik huur een box vrij voor 65 euro...maar zie dat die blijkbaar al verhuurd is

er zijn er wel nog te vinden als je bereid bent wat te rijden, niet extreem ver, maar in 9000 Gent zijn er wel boxen hier en daar voor minder dan 75 euro.

Moet maar ke afspreken als ge hem hebt :)

Lots02
30 april 2017, 18:08
Graag!

Ik zoek echt wel eentje zo dicht mogelijk (Ledeberg) omdat ik alle dagen w-w doe naar Antwerpen. Ik zoek nog wat verder :)

E-riko
30 april 2017, 22:25
aaght! en vooral delen die handel :)

updatetje, heb eens de werking van die uitlaat klep bekeken, werkt naar behoren

open-toe-open naarmate toerental stijgt

https://www.youtube.com/watch?v=wHovxNnFrQQ

zal dus een 100pk multi zijn

kakature
30 april 2017, 23:15
En nu? Gaan klagen bij de verkoper? :p

E-riko
1 mei 2017, 00:19
zonder zeveren, da koppel was een vriendelijk motominded duo

Zij kocht da op 10.000km, reed er zelf nog geen 1.000km mee door haar knieproblemen en hij vindt de Multi maar niets.
Int kort, geen van beiden wisten wat ze in huis hadden...laat staan dat ze het verschil tss 100-160pk kennen.
Ik daarentegen, voelde dat er iets mankeerde, doordat ik in oktober wel met een full power kon rijden.

Zij wou het niet wegdoen, maar kon nie anders en hij kon er nie snel genoeg van af.
WAARSCHIJNLIJK zou die alles positief antwoorden op mijn vragen om er van af te zijn.
Waarom antwoordde hij ja toen ik vroeg of het een full power was toen ik opmerkte dat adhv de papieren die maar 77kw had, waarschijnlijk om die reden.

Ok, tis een 100pk moto terwijl hij beweerde dattem full power is.
Ik beschuldig hem niet van kwaad opzet, surtout omdat dealers toch geen spel maken van dat terugzetten naar vol vermogen...

Tis nie dat dealers daar over gaan vallen als klanten vragen om het op full power terug te zetten.
Zeker nie als klanten bij diezelfde dealer op onderhoud gaan en 2 jaar extra garantie gaan aanschaffen.

De dealer kon ook moelijk doen over de garantie omdat die gekocht is bij een particulier en niet bij een dealer, het zegt genoeg als hij dat toch wil doen.
Uit de laatste mail met Hautekiet kon ik ook niet afleiden dat het terugzetten van het vol vermogen een heikel punt is, twas meer iets praktisch omdat zij een code moeten aanvragen hiervoor bij Ducati blijkbaar.

Derbij, ik zie op 2e hands veel krachtige moto die op papier de 100pk regeling genieten, tis after all België he :)

Deze vind ik den beste, die ik hierboven al getest had:
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/ducati/ducati-multistrada-329031708.html
Das dus een flik die verkoopt he :)

desolation
1 mei 2017, 23:30
zelfs al zijn ze full power, ze hadden quasi altijd 77kw papieren. de BIV is anders om steil achterover te vallen

https://www.2dehands.be/motoren/accessoires-onderdelen/uitlaten/termignoni-multistrada-2015-16-325542005.html
duw er gewoon dit onder en uw probleem is opgelost ;)

E-riko
2 mei 2017, 00:25
nope geen fan van de lange look :)
Derbij, nen termi pijp gaat van 100pk geen 160pk maken he...tis echt wel de ECU dat moet getinkerd worden

Zou eerder de full termi lijn van de Enduro versie erop steken, veel compacter van look...en da zou normaal ook moeten passen op de gewone multi, waarom is niemand daar op gekomen eigenlijk...

desolation
2 mei 2017, 09:08
ik weet niet of ge de foto hebt bekeken, maar daar zit ook een aangepaste ECU bij he ;)

er staat ook een Akrapovic einddemper op, dat zal meer de look zijn die je zoekt, maar dan heb je nog katvervanger nodig en een remap.
nieuw zou ik zo een uitlaat nooit kopen, denk dat dit termi kit rond de 2500 EUR zit

E-riko
2 mei 2017, 13:08
ah lol just!

E-riko
9 mei 2017, 18:28
UPDATE: waarom hij zo 'traag' ging was gelukkig omdat hij inderdaad op 100pk stond....vandaag is hij af, dus ik ga ze vol ongeduld morgen oppikken :)
160pk full power!!!!

Daarnaast de 2 recalls uitgevoerd, kleine oliebeurt en 2 jaar garantie bijgekocht.
De moto moest hiervoor gecontroleerd worden op 35 punten.
650 euro voor de garantie en
260 euro voor al de rest.
Factuur moet ik nog zien, maar ik veronderstel dat dit omvat:
oliebeurt en algemene werken (gps hardwire-en, check up, administratie garantie, full power, pincode reset)

Eindelijk gaak er van kunnen genieten! :drool:

E-riko
10 mei 2017, 21:57
heb de moto terug van de dealer, 160pk is funfunfun!! :)

Maar een klein doch irritant probleempje, gelukkig niet met de moto zelf te maken.

Mijn Tomtom Roder 40 GPS laad niet op, de hardwire daar is iets mis mee...

https://s29.postimg.org/khtv6lj6v/49741gr.jpg
Zoals je ziet, links is een kabel die men moet aansluiten rechtstreeks op de moto.
Rechts de cradle met de houder zelf.

De kabel werd veronderstel ik hier aangesloten:
https://s18.postimg.org/6994j4pvd/image.jpg
(garage is veraf dus ik kan niet controleren momenteel)

Situatie:
Opstarten, maar er gebeurt niets, gps laadt niet op.
Mechanicien en ik controleerden met multimeter (? ik ben een noob) het uiteinde van de kabel uit de moto en die was goed.
Dan de cradle aangesloten, getest aan de 2 pinnetjes en uit beide pinnetjes kwam een signaal, dit was niet goed zei hij.
Er mag maar uit 1 pinnetje een signaal komen, niet uit beiden, das dus kortsluiting zei hij.

Hij/wij concludeerden dat er iets mis was met de cradle.

Ik ging bijna een nieuwe cradle kopen, en dan dacht ik om die 'kapotte' cradle op mijn CB aan te sluiten....werkte PERFECT!

Dus die cradle is niet kapot, ik denk gewoon dat die aansluiting met de moto iets aan schorst.
Hij gaf ook toe geen ervaring in tomtom te hebben.
En toegegeven, ik had het toestel zelf ook mee naar huis toen ze in de garage de kabels aansloten.

Ik heb al een mail gestuurd naar de dealer, khoop dat het tot bij de mechanieker geraakt..
Khoop alleen dat dit niet langer duurt dan nodig.

Maar ik hoop hier wat meningen, tips of andere opmerkingen te horen?
Tomtom zijnde een fantastisch Nederlands product, zal ik hier hopelijk wel horen wat de oorzaak kan zijn :)

Zal morgen alvast proberen fotos te maken van de aansluiting zelf...

Thx

Lots02
10 mei 2017, 22:15
heb de moto terug van de dealer, 160pk is funfunfun!! :)

Maar een klein doch irritant probleempje, gelukkig niet met de moto zelf te maken.

Mijn Tomtom Roder 40 GPS laad niet op, de hardwire daar is iets mis mee...

Hopelijk snel opgelost!

Ik heb ondertussen een garage gevonden vlakbij. Morgen naar het werk met de moto! :)

E-riko
10 mei 2017, 22:52
Ducati Gent?

Lots02
11 mei 2017, 13:22
Ducati Gent?

Nee, Ducati Herzele.
Van Ducati Gent ben ik niet zo'n fan.

E-riko
11 mei 2017, 19:29
ook heel goeie dingen van gehoord idd van Herzele, de verkoper van mijnen duc die uit Halle komt, ging eigenlijk naar hem voor onderhoud :)
momenteel ben ik zelfs met hem aan het mailen mbt mijn klein probleemje van die GPS, altijd antwoord en ook met suggesties afkomen.

Zal wel een goeie zijn, maar ik blijf voorlopig bij Hautekiet.

Soit over mijn GPS probleem, een video:

https://www.youtube.com/watch?v=SUf9JA1lkG0

Wat fotos:
https://s29.postimg.org/dyix1mh4n/foto.jpg
https://s29.postimg.org/i8xkx7m7r/foto2.jpg
https://s29.postimg.org/g5n5pjmev/foto3.jpg

Misschien kan iemand zien op basis van de fotos of de polen werden omgekeerd aangesloten op die witte Ducati connector tab?
Vertrekkend vanuit het standpunt van die fotos, dus met de tap naar boven gericht van de witte connector,
links van de tab = zwarte kabel van de gps
rechts van de tab = rood van de gps

Klopt dit?

E-riko
11 mei 2017, 22:23
Ik DENK dat ik de oorzaak gevonden heb, de "+" en "-" omgewisseld.

met behulp van fotos uit de Dutch Multi groep kunnen vergelijken:

CORRECT
https://s24.postimg.org/9qrl0vdj9/goed.png

FOUTIEF
https://s24.postimg.org/zatv7ayx1/slecht.png

Bovenaan de correcte aansluiting, onderaan de verkeerde.
Mijn aansluiting komt overeen met de foutieve.

CORRECT =
Met de gpskabels naar mij toe uit de connector en het tabje naar boven gericht, moet links de zwarte kabel uitkomen en rechts de rode gps kabel.

Bij mij is het duidelijk omgekeerd.

Zaterdagmorgen ging ik sowieso naar Hautekiet

E-riko
13 mei 2017, 18:04
All is as it should be ;)

bleek inderdaad gewoon omwisseling van de + en - polen te zijn...

E-riko
15 mei 2017, 07:25

Hoe zitta trouwens met de remblokken verkrijgbaar via rad?
https://www.rad.eu/nl/x5/remblokken-en-remschoenen-ducati-multistrada-s-abs-1200cc-15-/f/10379+300002+4000674+4055229+4189958

TRW remblokken...vind er nie veel van op internet..

Want gisteren na hard remmen zo wa trillingen gevoeld via het stuur.
Na inspectie op zicht zien de remblokken er wa versleten uit...
Ga ze eens meten, maar ene kant is meer afgesleten als andere.
Hopelijk zou een vervanging helpen.
Zal eerst eens kuisen met remmenreiniger en da zien.
Alst nie helpt, dan pas vervangen.

Als da nie helpt, zou ik met vervormde rotors kunnen zitte?
Blijkbaar is de kwaliteit van de rotors nie top en zijn er al veel vervangen geweest onder garantie...

Caracalla
15 mei 2017, 08:44
Trillen in stuur bij remmen is kromme schijven normaal.

Kromme schijven krijg je meestal door bvb met een schijfremslot aan te zetten...

desolation
15 mei 2017, 12:09
TRW is wel oké (no pun intended)

Ik stak altijd EBC HH, op de licht-neonazistische benaming na waren dat zeer goede blokken voor sportief straatgebruik

E-riko
15 mei 2017, 13:05
Nog nooit een schijfremslot gebruikt. En was sinds gisteren pas gebeurt.
Reed/rijd wel agressief en rem relatief altijd laat ipv een hele lengte tot stilstand..

Soit, zoals gezegd zijn die remschijven van de multi blijkbaar sowieso al van mindere kwaliteit na mijn opzoekingswerk.

Niemand die dit kan beamen?

Ma kga eerst mijn schijven kuisen en zien of dat iets helpt.

Desnoods koop ik mij remblokken van brembo bij Carpimoto, daar zouden ze aan 50% staan.
Al gehoord van iemand dat die blokken van rad gewoonweg afbrokkelden....

Als de schijven zouden vervangen moeten worden, gaak wachten tot die garantie in orde is gekomen.
Nu wacht ik nog op de papieren daarvan.

Dealer heeft mij eigenlijk nog wat tegoed vanwege die hele gps toestand..

Caracalla
15 mei 2017, 13:51
Dealer heeft mij eigenlijk nog wat tegoed vanwege die hele gps toestand..

Euh right, want 2 kabelkes die omgewisseld waren, dan mag je zeker voor 400 euro (want ja, 't is 200 per schijf) garantie claimen op een moto die particulier aangekocht geweest is.

Ook wel even normaal doen hé ;-)

E-riko
15 mei 2017, 17:18
ja, ook zoiets, jij sprak hier inderdaad enkele paginas terug over 200 euro voor die brembo remblokken van de S Multi.

Maar ik kom die bedragen hoegenaamd niet tegen hoor!
Heb je weblinks?
is dat inclusief "de werken" want zo moeilijk is dat toch niet? 2 bouten langs elke kant en je kan al aan je remblokken.

Soit, het gaat hier voor alle duidelijkheid toch over deze brembo remblokken voor vooraan? 07BB37

Als ik de opzoeking doe op de officiele Brembo website en ik geef de 2015 DVT Multistrada S op, dan kom ik oa op die remblokken vooraan.
Waarbij de LA versie de laatste nieuwe zou zijn, zelfde als de SA, maar dan met 30% langere levensduur.

Heb het hier dus niet over de Race of Performance blokken, wel iets hoger dan de OEM blokken blijkbaar, en dan nog kom ik niet aan die prijzen.

De prijzen die ik zie zijn, allergoedkoopste, rechtstreeks van Carpimoto uit Italië: 34 euro per stuk.
https://www.carpimoto.it/en-FR/Bike_Ducati_Multistrada-1200-S-2015/48434_07BB37LA-Brake-Pads-Brembo-07BB37LA-Sintered-Street-1-couple-for-1-disk-.htm

400 euro voor 2 remblokken????????????

Caracalla
15 mei 2017, 17:29
Neeneen, da was voor een volle set (=4 remblokken)

Een remschijf kost zo'n 200 euro/stuk.

Enneuh... die site is wel zot goedkoop. Merci voor de link :D

desolation
15 mei 2017, 18:04
Als de orginele niet wauw zijn, kijk eens naar beringer. Die hebben nog cast iron rotors voor alle motos. Ja dat weegt meer, ja dat roest een beetje, ja dat piept ook een beetje. Maar hola levensduur en remkracht.

E-riko
15 mei 2017, 19:47
aha dachtal!! :)...dat die prijzen OVERDREVEN zijn :)

tip: heb alles van 2fast4u forum, ook met een eigen Multi afdeling, veel eigenaars daar met verstand van zaken, getuige zulke handige informatie ed. ;)
https://www.2fast4u.be/threads/38703-Multistrada-2014-2015-2016

ok dus LOL nogmaals voor alle duidelijkheid:
hier zie je €34,..x 2 voor de 2 voorste Brembo remblokjes en voor dezelfde blokken betaal jij €200 x 2 voor 2 voorste remblokken :)
200/34 = 5,9
Dude, das dus bijna 6x goedkoper?????? :help:

Als we het over dezelfde soort remblokken hebben die kunnen dienen voor een S multi, dan zeg ik, tzal wel zijn datta zot goedkoop is :scream:

Vanwaar hebde die torenhoge prijzen van u trouwens vraag ik me af?
Is dat de "standaard" prijs bij onderhoud van uw Duc dealer?
Zoja, Ducati Gent zeker?....

Soit, ik heb eens goed mijn remblokken bekeken, en bij Hautekiet (ik ben nog vriendelijk) hebben ze die remblokken dus niet eens bekeken, aangezien ze niet vervangen zijn, aangezien ze zich in zulke staat bevinden:
https://s13.postimg.org/7pgj0ab07/links.jpg
https://s13.postimg.org/xma7cwenr/rechts.jpg
Zoiets laat je toch niet zitten!!!!???? Of ben ik dan "veeleisend"? :wtf:

Ik zeg dat ik nog vriendelijk ben, omdat ik mij inhoudt, want da zijn toch al 3 dingen dak dak opsommen.
En ze hebben nochthans de moto 7 dagen gehad, genoeg tijd me dunkt om alles te doen.
Terwijl ik sterk de induk heb dak alleen een olie beurt gehad heb, buiten de dingen waar ze nie omheen konden: full power zetten, pincode reset, en gps hard wiren.

Tot nu toe nie echt om naar huis te schrijven als ik alles op een rijtje zet:
een verkeerd gemonteerde gps kabel (die weliswaar kon vermeden worden moest ik mijn GPS toestel niet meenemen)
fairing links (met Ducati op) was ook niet eens goed bevestigd, het neus stuk zat los, van te rap te zijn, wat al veel zegt (overhaast werken, dingen niet gedaan...zoals die checklist afgaan zoals moet)
oa remblokken niet eens bekeken.

Daarnaast is momenteel de bovenste tupperware (neus stuk) niet 100% aansluitend, rechts is een gap terwijl het links wel mooi aansluit met de tank.
Zal da wss ook nog eens zelf mogen bekijken.
Chance da ik de service manual van meer dan 1252 paginas heb gevonden in pdf...
Maar dat wil en kan ik nog aannemen dat dit ervoor al was, want principe moest dat neusstuk er niet af...

Gow, tlijkt mij sowieso een must om remblokken na te gaan...
Nieuwe klant, 11.000km (of is dat hier laksheid om bij die km stand ervan uit te gaan dat het wel in orde zal zijn...not), garantie aangevraagd, meer redenen om het na te gaan dan niet me dunkt!
Maar sowieso ben ik hierover extra gepikkeerd hierover omdat de remmen 1 van de 35 punten was van de checklist die dient om Ducati Approved te mogen krijgen voor de motorfiets, zie punt 16 & 17
Ducati Approved - Erkende tweedehands Ducati motoren (http://approved.ducati.com/nl_be/)
Moeten minstens voor 70% nog goed zijn, en da is geen 70% nie meer ze....

Ik was van plan om eerst te rijden nu ik de schijven en de blokjes heb gekuisd met remmenreiniger.
Heb de schijven bovendien met ultra lichte schuurpad afgewreven.
Normaal ga ik de resultaten hiervan afwachten na een rit voor ik hen ging contacteren.
Maar ik kon mij niet inhouden, en heb Hautekiet een mail gestuurd met mijn bevindingen van de trillingen van de remschijven, en vooral de versleten remblokken en dat dit onderdeel was van de Ducati Garantie, waarvan ik trouwens nog niets heb mogen ontvangen...

Vertrouwen blijft in de dealer, zij het met een deukje.
Maar ik hou me vast aan de vele positieve commentaren van externen en de leutige sfeer en omgang aldaar.
Maar nu ga ik hen toch kritischer benaderen dan anders en alles gaat afhangen van hoe Hautekiet reageert op mijn mail...

Heb gezegd dak er van uitga dat zijn gratis zowel de remblokken gaan vervangen als de remschijven indien blijkt dat die gebogen zouden zijn.

/Frustratiemodus out

Caracalla
15 mei 2017, 20:31
156 euro was het voor een volle set OEM blokken (dus 4 blokjes).
212 euro voor de S-versie OEM (monoblock M4's)

Met die blokken ga je wel nog een paar 1000km rijden hoor. Ze slijten echt niet zo rap.
70% zijn ze idd wel niet meer. Eerder 40%.

Maar ik begrijp het verhaal nu niet helemaal hoor?
Je hebt die moto toch particulier gekocht?

Als je een moto particulier koopt, en je neemt de verlengde garantie erbij. Dan kun je toch niet verwachten dat er nog een gratis onderhoud en wisselstukken bij zitten?
Als je hem bij een dealer koopt, uiteraard. Maar dan heeft ie daar ook z'n marge op genomen en dergelijke.
Maar je kunt toch echt niet verwachten dat je een moto particulier koopt en je vervolgens naar een garage gaat en ze daar stukken gratis gaan beginnen vervangen...?

E-riko
15 mei 2017, 21:03
156 euro was het voor een volle set OEM blokken (dus 4 blokjes).
212 euro voor de S-versie OEM (monoblock M4's)

Met die blokken ga je wel nog een paar 1000km rijden hoor. Ze slijten echt niet zo rap.
70% zijn ze idd wel niet meer. Eerder 40%.

Maar ik begrijp het verhaal nu niet helemaal hoor?
Je hebt die moto toch particulier gekocht?

Als je een moto particulier koopt, en je neemt de verlengde garantie erbij. Dan kun je toch niet verwachten dat er nog een gratis onderhoud en wisselstukken bij zitten?
Als je hem bij een dealer koopt, uiteraard. Maar dan heeft ie daar ook z'n marge op genomen en dergelijke.
Maar je kunt toch echt niet verwachten dat je een moto particulier koopt en je vervolgens naar een garage gaat en ze daar stukken gratis gaan beginnen vervangen...?

ah ok :)

Mislezen, dacht dat die 400 euro sloeg op de remblokken...LOL talking about overpriced :)

En jep, ik heb die particulier gekocht en daarbij samen met koper en Hautekiet herhaaldelijk gevraagd of het mogelijk is om die garantie te verkrijgen.
Dat kon...
En nu zeker.
Want als ik die nieuwe site zie van ducati, dus die link hirboven, is dat nu ook officieel mogelijk.
Ducati Approved is iets dat officieel in voege trad sinds mei dit jaar blijkbaar.

Moto moet minder dan 5 jaar oud zijn.
Alle info in die link....
Ik kon in theorie dus ook een vorige generati Ducati laten opnemen onder die garatie regeling.

Soit, ik wacht af hoe het zit met de fameuze Hautekiet service :) nu het er echt op aankomt.
Ik heb voor de aankoop nog gaan polsen bij Ducati Herzele, Jackie.
Bij hem kon het ook op voorwaarde dat ik op onderhoud ging bij hem.
Maar dat kon ik niet maken tav Hautekiet, zeker na de vele contacten, via mail, op zijn open deurdag en telefoon...

Maar als ze hier niet doen wat ze naar mijn mening zouden moeten doen = op zijn minst de remblokken vervangen én onderzoeken of de schijven gebogen zijn omwille van de recente trillingen, dan weet ik al bij wie ik terecht kan.
Duc Herzele heeft zelfs expliciet verwezen naar de 35 punten checklist, in de contacten met hem leek hij dat check up systeem wél serieus na te leven.

Nuja, ik trek voorlopig geen conclusies en wacht geduldig op het antwoord van Hautekiet.
Ik wil gerust bij Hautekiet blijven....
Maar ik blijf het grof vinden dat ze zulke slechte remblokken simpelweg genegeerd hebben..

Caracalla
15 mei 2017, 21:25
Ok. Net even rap bekeken want zit op de tablet. Maar verwar je niet met ducati ever red?

Is zon ducati approved niet zoals een lercedes nearly new car? Dan heb je ook een uitgebreidere garantie, maar wel enkel als je die bij de dealer koopt?
Ducati ever red is een verlenging van de fabrieksgarantie.

Ik kan me echt niet inbeelden dat je gratis nieuwe remblokken gaat krijgen omdat dat gewoon een slijtageonderdeel is net zoals motorolie.
Als je particulier een moto koopt kun je toch ook niet gratis een oliewissel verlangen bij de dealer dan?

Of zie ik het verkeerd?

Caracalla
15 mei 2017, 21:36
Ahnee kversta het al. Je kunt die approved als particulier bijkopen als de moto aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Dus om nu dit voorbeeld te nemen, moeten de remblokken op minstens 70% zitten om die garantie te kunnen krijgen.

Technisch gezien moesten ze vervangen worden en ging je hiervan ook de factuur krijgen.
Maar met die blokken kun je nog een paar 1000 km rijden dus dat zou te rap zij.
Eigenlijk kon je in de huidige staat die ducati approved niet krijgen, maar ging je dus een extra factuur voor oem remblokken gekregen hebben terwijl ze nog niet volledig op zijn.
Mij lijkt het dus dat ze hier niet het geld uit je zakken aan het jagen zijn, terwijl ze dit wel konden...?

E-riko
15 mei 2017, 22:19
Ok. Net even rap bekeken want zit op de tablet. Maar verwar je niet met ducati ever red?

Is zon ducati approved niet zoals een lercedes nearly new car? Dan heb je ook een uitgebreidere garantie, maar wel enkel als je die bij de dealer koopt?
Ducati ever red is een verlenging van de fabrieksgarantie.

Ik kan me echt niet inbeelden dat je gratis nieuwe remblokken gaat krijgen omdat dat gewoon een slijtageonderdeel is net zoals motorolie.
Als je particulier een moto koopt kun je toch ook niet gratis een oliewissel verlangen bij de dealer dan?

Of zie ik het verkeerd?

ever red is voor nieuwe ducs :)

die approved is speciaal voor 2e hands ducs, en nieuw

die ever red zou idd enkel kunnen als je van dealer koopt

puur toeval da ik net nu eentje gekocht had, dus eigenlijk wel een geluk datta samenvalt met mijn keuze om een duc te kopen..

E-riko
15 mei 2017, 22:52
Ahnee kversta het al. Je kunt die approved als particulier bijkopen als de moto aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Dus om nu dit voorbeeld te nemen, moeten de remblokken op minstens 70% zitten om die garantie te kunnen krijgen.

Technisch gezien moesten ze vervangen worden en ging je hiervan ook de factuur krijgen.
Maar met die blokken kun je nog een paar 1000 km rijden dus dat zou te rap zij.
Eigenlijk kon je in de huidige staat die ducati approved niet krijgen, maar ging je dus een extra factuur voor oem remblokken gekregen hebben terwijl ze nog niet volledig op zijn.
Mij lijkt het dus dat ze hier niet het geld uit je zakken aan het jagen zijn, terwijl ze dit wel konden...?

los van heel de garantie, remblokken in zo'n staat, daarmee moet je op zen minst de eigenaar op de hoogte brengen me dunkt en uitleggen wat de mogelijkheden zijn.

Ofwel wachten tot de verlengde garantie er is en daaronder vervangen;
of om veiligheidsredenen al vervangen vóór de garantie van toepassing is en desnoods de kosten van de blokjes betalen, dan nog kan ik beslissen.
Maar dan weette tenminste daze het hebben gezien.

SOWIESO moesten ze er wel naar kijken en gesignaleerd hebben in het kader van de aanvraag van die verlengde garantie door mij.... dat staat duidelijk in die checklkst, wat ook maar logisch is, tga over de remmen = uw veiligheid = uw leven..

Tfeit daze er niets van zeiden = niet gekeken (of erger, genegeerd, maar da zal wel nie zeker...? :wtf:) = hun job nie gedaan in kader van mijn aanvraag, int algemeen.

Ik had een opsomming gemaakt van dingen die sowieso moesten gebeuren.
- full power
- pincode
- 2 recalls
- losse spiegel
- oliebeurt
- gps aansluiting
- garantie (nog niets gehoord of ontvangen trouwens)

230 ballen voor dat alles. Cava.
Maar daar mocht gerust de kostprijs ter vervanging van die remblokken bij.

Het lijkt alsof dat lijstje een vrijgeleide is om de remmen niet te controleren, want ja, tstond nie in zijn opsomming.
Zoiets wordt toch automatisch bekeken? zoals bandenspanning, mag ik hopen.
Blijkbaar niet in dit geval.

Ligt het aan de drukte na de verhuis, werkdruk, stress, organisatie da nog nie op pint staat?
Ik weet het niet.
Maar het komt allemaal slordig over: niet correct aansluiten gps, fairing niet goed toegeklikt, remmen niet nagekeken.

Detailke...voorlaatste punt van de checklist = de moto volledig schoonwassen :)
Ok moest ik proper toekomen en ze wassen hem niet, tot daar toe.

Maar het regende die dag toen ik hem afleverde en was de moto duidelijk vuil.
En toen ik hem oppikte had ik uiteraard die hele lijst afgegaan en had ik uiteraard punt 34 ook gezien :)
Beter nie gedaan, want hij werd even vuil afgeleverd aan mij als toen ik hem binnenbracht...
Mja wa wilde als ze de remblokken nie doen, gaan ze hem zeker nie wassen.

Ik verwachtte eerlijk gezegd wel dat ze hem proper gingen afleveren.
Weetwel, hun reputatie, de goede naam, ik = nieuwe klant, goeie eerst indruk enzo, gewoon professioneel...
Maar ik dacht, ah ik laat het zo, after all, de rest zullen ze wél goed gedaan hebben...was ik effe mis.

Mijn punt, de moto heeft buiten de oiliebeurt niet de broodnodige check up gehad die hij verdient/ moest krijgen.
En van zo'n shit word ik paranoide, wie weet wat er EVENTUEEL nog aan mankeert of moet gebeuren dat niet is gebeurt...
Tis after all een demo moto....zie het feit dat die remblokken na 11.000 km al versleten zijn alsof ze al 20.000 km gereden heeft, mag toch wel een reden zijn om de check up serieus uit te voeren zeker.

Ware het niet door die trillingen, had ik hier nooit bij stilgestaan.
Die trilingen, nog zo'n indicatie dat de remmen niet in een ideale staat zijn.

Ik merk hoe meer ik er bij stil sta, hoe pissiger ik er van wordt...
Maar juist is juist, ik wacht eerst op de uitleg van Hautekiet alvorens naar Ducati Herzele (ver)trekken.

E-riko
16 mei 2017, 18:56
gisteren mijn remblokken gedemonteerd, de boel ingespoten met break cleaner en met ultralicht schuurpapier de schijfrem gekuist

Bij het demonteren heb ik wel mijn velgen een beetje gekrast....heel dom van mij, maar had hij gedaan wat hij moest doen had ik dit allemaal niet meegemaakt

soit, mijn bevindingen
https://s21.postimg.org/6wyydf047/IMAG0788.jpg
https://s21.postimg.org/p11yy1xsn/IMAG0789.jpg

als dat geen slijtage is dat moet vervangen worden, weet ik het niet!

zijn antwoord met foto:
Je remmen zijn zeker niet versleten , deze zijn nieuw niet veel dikker dan dat hoor.
Kan zijn dat er een beetje speling zit op je balhoofd of inderdaad de schijven maar dat zou raar zijn zo plots.

https://s1.postimg.org/o3hwug4zj/remblok.jpg

Geen woord gerept over de garantie die ik nog voor de aankoop bij dezelfde dealer heb aangevraagd!
De maat is vol, ik ga polsen bij een andere dealer, want als je zo een antwoord krijgt, kan die evengoed de pot op om eerlijk te zijn!

Vandaag dan ermee gereden, te kort eigenlijk en niet op autoweg, dus niet helemaal representatief...maar had de indruk dat het minder vibraties waren, maar ze waren wel voelbaar.
Ik vermoed dat het gewoon licht aan de oneven slijtage van de remblokken links-rechts en niet zozeer aan gebogen remschijven.

Hoe dan ook ga ik morgen een micrometerje kopen om te zien of er grote verschillen zijn.
http://www.manutan.be/img/S/GRP/ST/AIG347251.jpg

Wolfken
16 mei 2017, 22:02
Met een micrometer ga je niet veel kunnen doen, om te zien of er een slag zit in 1 van uw schijven gebruik je best een klokmeter.

E-riko
16 mei 2017, 22:35
crap, ne zeveraar dienen Lemmy dan :)

https://youtu.be/1xITumgvvS4

E-riko
17 mei 2017, 13:32
heb ondertss antwoord gehad van de mechanicien en nu geeft hij wel toe dat ze idd wat minder zijn (mijn remblokken) lol
maar waarschuwde mij dat het een kostelijk lolletje zal worden als ik de blokken ga vervangen telkens ze op 60% staan.
+ zegt dat nieuwe remblokken bij hen 266 euro kosten...die rekent dus de volle pot Brembo prijzen aan.
Heb hem gevraagd of hij alternatieve blokjes heeft die goedkoper zijn...

En hem deze link eens mooi doorgestuurd:
https://www.carpimoto.it/en-FR/Bike_Ducati_Multistrada-1200-S-2015/48434_07BB37LA-Brake-Pads-Brembo-07BB37LA-Sintered-Street-1-couple-for-1-disk-.htm

Daar kosten diezelfde blokjes 34 per paar, dus 70 euro...

Nuja, ik verwacht toch geen positief antwoord en aangezien ik ze er al uitgehaald heb, kan ik het eigenlijk zelf doen, nu met meer omzichtigheid en te beginnen met mijn velgen af te plakken.

Caracalla
17 mei 2017, 14:28
Zei het toch dat ze bij de dealer zo duur waren? Geloof je me nu?
En ik zei het toch dat je er nog wat kilometers gaat uit halen, en ze je gewoon die kost nu nog niet wouden laten doen omdat ze nog niet écht op zijn?

Volgens mij zijn ze ook verplicht om "standaard" de OEM blokken te gebruiken.

Ducati is nog gek hoor met hun stomme regeltjes. Zo weet ik nog dat bvb ze de showroom moesten laten vloeren in een bepaalde grijze tegel van Ducati...

E-riko
17 mei 2017, 14:56
betalen voor Desmo beurten, ok, ook geen keuze :)
maar fuck voor die remblokken, da doe ik zelf.

kga gewoon nog de reply afwachten van Duc Herzele (zal er maar nie veel positief van verwachten qua prijzen, als wat je zegt idd klopt), maar als dat idd de standaard remblok prijzen zijn, gaak vandaag nog een bestellingske plaatsen bij Carpimoto se!
Kga ondertss achter wa tape voor mijn velgen af te plakken (om verdere krassen te vermijden)
en heb ook de juiste specifieke vet gevonden op bol.com voor die bouten van de remklauwen in te smeren:
https://www.bol.com/nl/p/eurol-molybdenum-disulphide-mos2-grafietvet-600-gram/9200000053543909/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002037-G-38564528324-S-269972851650-9200000053543909

Die tape kost niets, da vet 17 euro + verzending en 69 euro voor de 2 voorste remblokken die zelfs nog beter zijn dan de OEM Brembo's, tzijn LA's.
Pakt afgerond 100 euro in totaal dak kwijt ben.

Bij de Duc dealer, 266 euro + werken (hoeveel zouden ze daar standaard voor rekenen?)
Rekensom is gemakkelijk gemaakt me dunkt.

Caracalla
17 mei 2017, 15:16
Goh, denk dat ze gewoon voor remblokken ook maar een half uur werk rekenen ofzo hoor. Dus da zou 25 euro werk zijn.
Maar ik doe die simpele dingen ook zelf hoor. Tussendoor doe ik trouwens ook zelf een oliewissel. No way dat ik 15k op m'n olie ga rijden.

Nu, eenmaal de moto uit garantie is, ga ik de gewone oliewissels ook zelf doen hoor. Dan gaat ie enkel nog binnen voor z'n "desmobeurt" aan 30k en om even aan de computer te hangen.

Wolfken
17 mei 2017, 19:17
crap, ne zeveraar dienen Lemmy dan :)]

De persoon in de video controleert de dikte van de schijf, daarvoor kun je een micrometer gebruiken.
Om te zien dat 1 van uw schijven verbogen is (slag op zit), is zo'n micrometer nutteloos, daarvoor gebruik je een klokmeter.
En zo'n "slag", kan trillingen veroorzaken in uw stuur en/of in uw remhendel.
Bijna versleten blokjes gaan geen trillingen veroorzaken, maar versleten schijven zullen gemakkelijker kromtrekken.
En onregelmatige slijtage van de schijven zal steeds in de langsrichting zijn, nooit in de dwarsrichting => geen trillingen.

E-riko
17 mei 2017, 21:28
De persoon in de video controleert de dikte van de schijf, daarvoor kun je een micrometer gebruiken.
Om te zien dat 1 van uw schijven verbogen is (slag op zit), is zo'n micrometer nutteloos, daarvoor gebruik je een klokmeter.
Bijna versleten blokjes gaan geen trillingen veroorzaken, maar versleten schijven zullen gemakkelijker kromtrekken.
En onregelmatige slijtage van de schijven zal steeds in de langsrichting zijn, nooit in de dwarsrichting => geen trillingen.

aight! duidelijk.

moek eens passeren? :)

+ zin in een testritje op ne multi?? :)

E-riko
17 mei 2017, 21:32
Goh, denk dat ze gewoon voor remblokken ook maar een half uur werk rekenen ofzo hoor. Dus da zou 25 euro werk zijn.
Maar ik doe die simpele dingen ook zelf hoor. Tussendoor doe ik trouwens ook zelf een oliewissel. No way dat ik 15k op m'n olie ga rijden.

Nu, eenmaal de moto uit garantie is, ga ik de gewone oliewissels ook zelf doen hoor. Dan gaat ie enkel nog binnen voor z'n "desmobeurt" aan 30k en om even aan de computer te hangen.

ook aan gedacht die dingen zelf te doen, doe ik trouwens ook voor mijn cb, ware het niet die boordcomputer...

Nog niet geresearched, maar hoe reset je die meldingen van onderhoud?

Wel grappig hoe er fouten staan in de service manual, zoals een balhoofd vastdraaien op 3nm :)

En waar ik me allang afvraag of dit een fout is of echt zo is, die kettingspanning controleren, doe je dit echt met de moto op achterwiel/zijpikkel?
Het aanspannen zelf is uiteraard met het achterwiel los van de grond (middenbok/paddockstand), maar het controleren??

E-riko
17 mei 2017, 23:28

er is me op gewezen dat de piston rechts op de foto niet helemaal naar buiten komt
https://s13.postimg.org/xma7cwenr/rechts.jpg

niet toevallig de kant waar de blokken meer gesleten zijn..
zou dat ook meespelen in de trillingen die ik ervaar?

Hopelijk kan ik deze proper krijgen als ik de nieuwe pads installeer...

Pompi
18 mei 2017, 10:55
amaai; ik zou u ff ni als klant willen seg :|
die blokken vervang je enkel omdat je trillingen hebt; anders zou je er rustig mee doorrijden, en terrecht want die zijn echt nog goed voor ettelijke 1000e kilometers.
hell daar kwam je wss nog mee toe tot je volgend jaarlijks onderhoud; als je zo lang weg blijft

afhankelijk van hoe je rijd natuurlijk; ik bol veel uit dus mijn remblokken gaan een pak langer mee dan iemand die gas open - remmen dicht - gas open rijd.
zeker omdat het zoeen gemakkelijk klein werkje is lijkt het me ook evident dat je er voor binnen springt als het nodig is.

Als ik bij mijn garage binnenspring doe ik er nog nen babbel en weten ze ook waarvoor het moet dienen,
Mijn blokken en band zijn bijna op; maar die mannen zeggen ook: springt ff binnen voor ge er mee op congé vertrekt en dan doen we da dan wel.
ik spring om het halfjaar ofzo wel is binnen in de garage, en dan gebeurd er wat er moet gebeuren.

E-riko
18 mei 2017, 12:57
10000 km had die moto...en da zijn dan high end en über dure 266 euro bij de dealer) Brembo blokken.

En gij gaat zeggen dat die bovenstaande fotos normaal zijn?
Zelfs de mechanicien heeft in zijn 2e mail toegegeven dat ze idd wat ver zijn NADAT ik fotos stuurde van de blokjes alleen...

Voor de 656e keer, hij moest sowieso het hele remsysteem nagaan in het kader van die garantie aanvraag.
Dus niet gebeurd of slecht gebeurd want hij zei in eerste instantie dat ze NIET versleten waren om daarna op terug te komen...

Dus excuses als, hoe je rijdt, uitbollen of niet. Doet niet eens ter zake!
De feiten zijn wat ze zijn, ze zijn nu al versleten, nog voor ik ze kocht en dat werd over het hoofd gezien.
Heb de moto nog veen maand, daar ligt het dus niet aan.

Ter vergelijking, mijn 'simpele' Nissins op mijn retro Honda gingen wel 18.000 km mee, en weet zelfs njet als ze op die laatste beurt vervangen werden, dus kan zijn dak op dezelfde blokjes 20.000 km al rijdt.

En voor ge zegt, tis genen Ducati, ik rem er even hard mee op dezelfde wijze en ik doe er ook autosnelwegen mee, tot de digitale begrensde top 171 km/u, om maar te zeggen, die wordt niet echt gespaard.

Het ging er mij om dat ze een hele checklist hadden die blijkbaar niet is gevolgd en daarna allemaal wordt ontkent dat de staat slecht is hoewel duidelijk is dat de staat slecht is.

En, ik blijf erbij, als ik enkel 1 optie heb bij de officiele dealer om blokken te vervangen aan 266 euro + werk, dan zal ik dat specifieke onderhoud zelf doen.
Want zoals je zegt, tis simpel en kost niet veel, dus waarom 266 betalen voor een simpele goedkope job...

Caracalla
18 mei 2017, 19:45
E-riko

Je maakt je echt druk in zaken waar je van een mug een olifant maakt hoor.
Denk aan je bloeddruk gast :p

Iedere post die je maakt, lijkt alsof je op ontploffen staat.

Vervang gewoon zelf die remblokken (goedkoop) en daarmee is de kous af.
Als je particulier een 2dehands moto koopt, dan weet je dat er dergelijke "kosten" kunnen aankomen.
Persoonlijk rij ik m'n blokken altijd volledig op, maar heb ik altijd een set in reserve liggen.

Wees gewoon fucking blij dat ze die niet direct aan 266 euro + werk vervangen hebben, want nu ga je véél goedkoper uitkomen.

E-riko
18 mei 2017, 19:58
ik ben weer ik zen mode ze :)

Blokken besteld bij Carpi en al contact gehad met Herzele, ik ben welkom bij hem en hij heeft mijn kleine historiek gehoord.

En toeval of niet, maar gisteren werd ik ineens gecontacteerd door Hautekiet om wat gegevens door te sturen voor die garantie erdoor te krijgen.

Pompi
19 mei 2017, 10:25
als ik hautekiet was he, khad u gemaild
"onze excuses voor het ongemak, maar inderdaad de remblokken voldoen niet aan de voorwaarden voor de verlengde garantie, gelieve deze door ons te laten veranderen voor de mooie prijs van 266euro anders zal dit niet lukken"

want dat is het he, die hebben ne checklist aan voorwaarden waar de motor moét aan voldoen voor ze u verlengde garantie mogen activeren.
Das genen checklist da ze voor de prijs van de garantie moeten in orde zetten.
Ze zien daarentegen in nen oogopslag dat u blokskes nog meekunnen. (want blokskes van 300euro doede echt nie weg op 40% of zelfs 30%) en ze denken "die kunnen nog mee, da aanvaarden we"

Ik begrijp da ge ff wilt ventileren; maar u beweringen gaan er echt soms over.
gaande van verwachten dat ze u blokken vervangen op hun kosten omdat ze het niet gezegd hadden of verwachten dat dat onder u verlengde garantie gaat vallen?
Die verlengde garantie das goed als er echt een garantiegeval is, of recalls of w.e.
Maar niet omdat u stuur trilt na 11.000km of dat u remblokjes bijna op zijn?

Alsook via google alerts kunde heel gemakkelijk de vermeldingen van u zaak volgen; dus ik denk als ze u rants gelezen hebben dat ze blij zijn dat ge met uw zaken naar Herzele gaat.

alle ik hoop da ge u trillingen weg krijgt en nog veel plezier hebt aan den duc zonder deze frustraties!

E-riko
19 mei 2017, 13:02
voila! zo moesta

maar niet niets laten weten en als ge erna op aangesproken wordt tengevolge van trillingen die de eigenaar meemaakt, ineens, niet gaan ontkennen dat de blokken niet oké zijn.

Soit, vandaag of morgen gaak eens de ringen van de remschijf lossermaken, blijkbaar kan dat ook veel helpen.

En nogmaals, heb nergens beweert dat ze da gratis moesten doen.....heb zelfs gezegd dakker voor wou betalen in een van mijn eerste berichten. (nu uiteraaard niet voor 266 euro)
Maar tging mij om de communicatie, niets zeggen ovee de blokken, ookal moesten ze die controleren, en derna ontkennen.

Garantie is goed voor recalls? recalls zijn sowieo gratis, heb nu ook 2 recalls kunnen afvinken....

Trouwens, tis nie enkel de blokskes van 266 euro, zie maar naar die piston op de laatse foto hierboven, de rechtse komt er nie helemaal uit
Moet allemaal nie gechecked worden?

Moto was van 2015 en had 11.000km
Remmen moeten volgens het boekje elke 12m gefontroleerd worden (blokken en schijven) elke 12m of elke 15.000km.
Zo staat het in het officieel onderhoudsboekje.
Die moto heeft als demo duidelijk goed gereden, dus op zijn minst mochten ze daar eens naar kijken...remmen, weet je wel

skully25
19 mei 2017, 22:29
zie maar naar die piston op de laatse foto hierboven, de rechtse komt er nie helemaal uit
Moet allemaal nie gechecked worden?

hangt volledig af of uw schijf gecentreerd zit in uw klauw of niet en dat hangt dan weer af van hoe uw klauw gemonteerd zit ten opzichte van uw wiel en remschijf. als die schijf niet bal in het midden loopt, ge zit met een vaste bevestiging van uw klauwen en schijven vooraan dus waar die schijf loopt tussen uw klauw is waar ze blijft en de zuigers komen uit hoeveel nodig is om uw remblokken in contact te brengen met uw schijf. daar kan verschil op zitten, niks abnormaals aan. heb hier 2 moto's staan met 2 verschillende setup's van radiale klauwen en bij geen 1 van de 2 zit de schijf perfect gecentreerd.

maakt allemaal geen hol uit zolang ge met gelijkmatige slijtage zit van uw blokken, wat mij hier het geval lijkt...

zelfs als het om de achterkant gaat, ook hier hangt het weer af hoe alles bevestigd zit. vaste bevestiging van de klauw en schijf en dan zit ge terug met hetzelfde scenario. de enige manier waarop een schijf gecentreerd kan lopen in een klauw is als de klauw zelf gemonteerd zit met geleidingspinnen waardoor die zich kan bewegen van links naar rechts.

E-riko
20 mei 2017, 00:05
hangt volledig af of uw schijf gecentreerd zit in uw klauw of niet en dat hangt dan weer af van hoe uw klauw gemonteerd zit ten opzichte van uw wiel en remschijf. als die schijf niet bal in het midden loopt, ge zit met een vaste bevestiging van uw klauwen en schijven vooraan dus waar die schijf loopt tussen uw klauw is waar ze blijft en de zuigers komen uit hoeveel nodig is om uw remblokken in contact te brengen met uw schijf. daar kan verschil op zitten, niks abnormaals aan. heb hier 2 moto's staan met 2 verschillende setup's van radiale klauwen en bij geen 1 van de 2 zit de schijf perfect gecentreerd.

maakt allemaal geen hol uit zolang ge met gelijkmatige slijtage zit van uw blokken, wat mij hier het geval lijkt...

zelfs als het om de achterkant gaat, ook hier hangt het weer af hoe alles bevestigd zit. vaste bevestiging van de klauw en schijf en dan zit ge terug met hetzelfde scenario. de enige manier waarop een schijf gecentreerd kan lopen in een klauw is als de klauw zelf gemonteerd zit met geleidingspinnen waardoor die zich kan bewegen van links naar rechts.

heo komt het dan dat de schijf/klauw set up van de ene kant waar de pistons wel gelijk uitkomen, zo verschillend is op zicht alleen al met die andere kant die ik aanhaalde.

Kan het dus ook gewoon niet zijn dat die piston vast zit om welke reden ook?

Sowieso allemaal speculatie nu, da weet ik, dus ga ik alles wel stap voor stap moeten uitzoeken, gezien mijn dealer da niet gedaan heedt voor mij zoals moest (ja ik blijf het herhalen)
Morgen de 'bobbins' wa losser maken daze wa vrijer zijn.
En vanaf de blokjes toekomen die handel installeren en de pistons bist mooi en zo grondig als mogelijk uitkuisen.

Als ie dan nog steeds trilt, doe ik hem binnen bij Hautekiet met de expliciete vraag de schijven en klauwen na te zien.

skully25
20 mei 2017, 09:34
piston die vast zit wil zeggen dat die geen druk meer gaat uitoefenen tegen uw remblok en de ene kant dus niemeer of potentieel scheef gaat slijten en de andere kant gaat egaal slijten.

tis simpel, pakt uw klauw af en probeert uw zuigers in te duwen, als er ene vast zit zult ge het rap genoeg weten.

E-riko
20 mei 2017, 09:48
thx

plan was om bij aankomst nieuwe pads idd die pistons nog es te checken en sowieso goed af te kuisen, maar niet de boel demonteren uiteraard.

heb gezien dat er mensen zijn die olie (siliconen olie veronderstel ik) langs de randen doen, paar druppeltjes om de piston mooi te kunnen laten schuiven zoals hier, geen aanrader?

https://www.youtube.com/watch?v=lL7wPQ0NTNA

desolation
20 mei 2017, 10:47
Voor amper 10k km te hebben staat er begot veel vuil en corrosie op uw remsysteem...

skully25
20 mei 2017, 14:19
Voor amper 10k km te hebben staat er begot veel vuil en corrosie op uw remsysteem...

zat ik stillekes ook te denken :p heb hier al genoeg enduro's en supermotards de revue zien passeren die veel meer afzien en er zo nog nie bij stonden.

desolation
20 mei 2017, 18:47
Op mijnen ST2 stond lijk 50k km en dat ding zag er overal nog quasi als nieuw uit.

de laatste keer dat ik klauwen in zo ne slechte staat heb gezien was op mijn Volvo S40 met 300k km die van nen bompa kwam die enkel de binnenkant kuiste...

desolation
20 mei 2017, 18:48
Op mijnen ST2 stond lijk 50k km en dat ding zag er overal nog quasi als nieuw uit.

de laatste keer dat ik klauwen in zo ne slechte staat heb gezien was op mijn Volvo S40 met 300k km die van nen bompa kwam die enkel de binnenkant kuiste...

E-riko
20 mei 2017, 21:21

aint that a fact!
kben echt super ongeduldig om bij aankomst van de nieuwe blokken, den boel zo grondig als mogelijk te kuisen

On a sidenote:
plastic onder de beak is niet deftig gemonteerd.
losse schroef + spacer gevonden in de koffer, nieuwstaat, wss verloren bij recall op de koffers en daar beland.
1 van de 3 schroefjes ontbrak bij de onderste kettinggeleider.

Was een Demo moto van bij Hautekiet zelf, dus merendeel van diens tijd stond die bij Hautekiet.

Tijd voor nen nieuwen dealer.
Ik hoop enkel dattem mechanisch geen verborgen gebreken zal vertonen op korte of lange termijn, dus mss des te wijzer om extra garantie te pakken.
En zolang ik da kan blijven kopen, neem ik dat erbij.

Heb zelf al iets meer dan 1000km ermee gereden :)
En all in all, verslavend ding, no regrets, en ik word er zowaar zotter en zotter van.
De Honda wordt voorlopig enkel gebruikt om van en naar de garagebox mee te rijden :)

Mss wel negatief puntje, da standaard zadel is lang nie comfortabel na 2u aan een stuk erop zitten, echt niet.
Als ik daarmee op reis wil, bennek verplicht naar da (pokkeduur) comfortzadel te zien van Ducati/Touratech.
Ge zit meer in de moto dan op de moto met da zadel, int begin is daar niets aan en comfortabel , maar na enige tijd komt de ware aard naar boven.

Zacharus
21 mei 2017, 06:51
Als ik daarmee op reis wil, bennek verplicht naar da (pokkeduur) comfortzadel te zien van Ducati/Touratech.
Ge zit meer in de moto dan op de moto met da zadel, int begin is daar niets aan en comfortabel , maar na enige tijd komt de ware aard naar boven.

350eu valt op zich toch wel mee voor iets dat zo belangrijk is voor uw comfort, als ik een deftig zadel wil steken op de mijnen ben ik 450 verder...

E-riko
23 mei 2017, 22:26
de blokjes zijn binnen! :)

https://s7.postimg.org/3qymd8dmj/IMAG0799.jpg

Mijn maat die effe op men Duc mocht zitten
https://s7.postimg.org/4qox8xssb/IMAG0794.jpg
https://s7.postimg.org/670fr2vp7/IMAG0796.jpg

E-riko
25 mei 2017, 19:30
remblokjes vervangen en de pistons gekuist
https://s8.postimg.org/9glhkdydh/IMAG0803.jpg

Trillingen blijven...moet nog es testen op de snelweg in hoeverre het al dan iet verbeterd is of niet.

Dusjah, volgende stap zal eens een bezoekje brengen aan de dealer om te checken op verbogen schijven...

E-riko
28 mei 2017, 01:56
ondertss, wat een geil ding!

https://s18.postimg.org/s831bnct5/IMAG0830.jpg
https://s18.postimg.org/57wdzbezd/IMAG0825.jpg
https://s18.postimg.org/839h66izd/IMAG0824.jpg
https://s18.postimg.org/te71ag13t/IMAG0823.jpg
https://s18.postimg.org/ig0d601w9/IMAG0821.jpg
https://s18.postimg.org/m0w8p86ft/IMAG0820.jpg
https://s18.postimg.org/t5e1y9dp5/IMAG0819.jpg

desolation
28 mei 2017, 10:06
die reflectoren van de vork af en een schone uitlaat onder en das af he :)

E-riko
31 mei 2017, 21:30
daarnet bij moto-adapt geweest in Herne en de remschijven gemeten met een klokmeter

afwijking tot 0.3mm

ik ken de toegelaten specs nie van de OEM schijven, maar hij dacht dat 0.2mm het maximum is..

Trouwens, hij ervaarde ook die trillingen die ik beschreef.
Maar hij vond het raar dat het alleen op hoge snelheden gebeurt, en nie top lage snelheden zoals te verwachten als ge verbogen schijven hebt...

Maar ik vind niets van de toegelaten toleranties, tenzij iemand dit uit het hoofd kent?

Hij zal voorlopig beginnen met die ene verdachte schijf te vervangen en zien of dat helpt.
Normaal zal ik daar dus tegen volgende week een update over hebben...de schijf wordt besteld

E-riko
31 mei 2017, 22:48
ter vervolledigheid

klokmeter gebruikt, en een afwijking gezien van 0.3mm

omdat de garagist zowat schade zag aan de schijf...ging hij effe de diameter op speling meten, dus met de klokmeter OP de schijf:
https://s2.postimg.org/l7sirgoqx/Naamloos.png

Normaal wordt dit niet gedaan, dus we wisten ook niet echt wat we moesten denken van het resultaat:
Maar het verschil was enorm!
Meer van 0.3mm, eerder iets van 0.6-0.9mm...

Missschien dat dit verschil mijn vibraties op enkel hoge snelheden veroorzaakt?
Want als ik rem en de blokken wrijven tegen schijven die op en neer bewegen, dan moet dit toch op 1 of andere manier feedback geven aan het stuur/rijder/ etc...

Ik heb net via die garagist nieuwe ORO Brembo schijven besteld.
https://www.carpimoto.it/Images/Products/Zoom/78B408A4_Brembo_Serie_Oro_Brake_Rotors_Disk_Disco_ Freno.jpg

We zullen zien wat dat geeft.

Full floating.
https://www.carpimoto.it/en-BE/46244_78B408A4-Brembo-Serie-Oro-Brake-Disc-78B408A4.htm
Bij hem 348 euro voor een paartje, dus nog goedkoper dan via carpimoto  

Ter informatie, de OEM Ducati brol remschijven zouden 764 euro kosten voor een paar..........OMG!

E-riko
3 juni 2017, 21:09
die reflectoren van de vork af en een schone uitlaat onder en das af he :)

check

ondertss de covers op de tassen zwart gemaakt

https://s8.postimg.org/7pcjrxg2t/IMAG0853.jpg
https://s21.postimg.org/72jkl07pj/IMAG0840_LI.jpg
https://s21.postimg.org/mpffc4avb/IMAG0842_LI.jpg

E-riko
30 juni 2017, 22:02
Jes!!!
Trillingsprobleem gelukkig opgelost met nieuwe schijfkes te steken!
Wat initieel gedacht werd door mechanicien, klopte, rechter remschijf had een deukje in het middengedeelte, en de bout waarmee het voorwiel vastzat, had ook een kras, vermoedelijk heeft de moto een stoot gehad of omver gevallen op een gegeven moment.

Trouwens, Moto Adept in Herne, toppie vent!

Die nieuwe Brembo schijfkes
https://s9.postimg.org/rs0c6v4lb/IMAG0919.jpg
https://s9.postimg.org/hvz977ytb/IMAG0922.jpg
https://s16.postimg.org/remj4glgl/Screenshot_20170630-183804.png

Eind goed al goed..nada trillingen, ik weer verliefd :)

Heb wel een OEM linkerremschijf op overschot, 12.000km op de teller:
https://s16.postimg.org/sd2w6qysl/IMAG0923.jpg
https://s16.postimg.org/9m0ywl485/IMAG0925.jpg
https://s16.postimg.org/thwyc4l9h/IMAG0926.jpg

Moest iemand interesse hebben, of iemand kennen, shoot.
Zou blijkbaar +300 euro zijn voor 1 OEM schijf:eek:

Tis dus voor een 2015+ Multistrada S (vermoedelijk compatibel met andere Duc modellen)

E-riko
1 juli 2017, 21:13
Weer enkele (prijzige) updates :$
Comfortzadel + LED pinkers.

https://s21.postimg.org/ur2z12h47/IMAG0930_LI.jpg
https://s21.postimg.org/t87kw3ajr/IMAG0931_LI.jpg
https://s21.postimg.org/q2mz5vrxj/IMAG0929_LI.jpg
https://s21.postimg.org/q033j1o9z/IMAG0932_LI.jpg
https://s21.postimg.org/ib697bns7/IMAG0933.jpg

Nu nog wachten op mijn Ducabike handbeschermers en Puig touring scherm...en dan is ie 100% af! :crazy:

E-riko
9 juli 2017, 00:26
Gisteren naar Arnhem gereden en na 2u30 rijden kan ik wel zeggen dat het comfortseat een verbetering is...moet ook sinds die een klein fortuin kost.

Ondertss mijn Ducabike onderdeeltjes geïnstalleerd
https://s17.postimg.org/cvjai462n/IMAG0970.jpg
https://s17.postimg.org/3p0zuu0u7/IMAG0971.jpg
https://s17.postimg.org/qf04ntk1r/IMAG0972.jpg
https://s17.postimg.org/f57esvf0f/IMAG0973.jpg
https://s17.postimg.org/7ny7dnphb/IMAG0974.jpg
https://s17.postimg.org/virec0v5r/IMAG0955.jpg
https://s17.postimg.org/o1i6wt5mn/IMAG0965.jpg
https://s17.postimg.org/apoznm2m7/IMAG0967_LI.jpg
https://s17.postimg.org/rnsln71dr/IMAG0968_LI.jpg

Na 3 weken wacht ik nog steeds op mijn Puig touring scherm, besteld bij de dealer....

E-riko
12 juli 2017, 23:22
Vorige maand via een niet nader genoemde dealer een touring scherm besteld van een NL website.
Tging 2 weken duren, ondertss wacht ik meer dan een maand...

Kon het niet laten en vandaag rechtstreeks een mail gestuurd én antwoord ontvangen van MDI Online...wat blijkt, zij beweren nu net dat de bestelling van mijn dealer pas recent is binnengekomen. :wtf:

De reden dat ik bij hen bestelde was dat zij de enige dealer in de buurt was die Puigs kon bestellen.
Nogmaals bevestiging een bevestiging.

De laatste keer bij hen, vanaf nu nooit meer.

Lay-Zee
13 juli 2017, 16:56
Ik was onlangs ook aan het zien om een Puig ruitje te bestellen. Uiteindelijk bij motea.de uitgekomen en op 3 dagen had ik mijn scherm :)

WeedJunk
13 juli 2017, 18:34
Vorige maand via een niet nader genoemde dealer een touring scherm besteld van een NL website.
Tging 2 weken duren, ondertss wacht ik meer dan een maand...

Kon het niet laten en vandaag rechtstreeks een mail gestuurd én antwoord ontvangen van MDI Online...wat blijkt, zij beweren nu net dat de bestelling van mijn dealer pas recent is binnengekomen. :wtf:

De reden dat ik bij hen bestelde was dat zij de enige dealer in de buurt was die Puigs kon bestellen.
Nogmaals bevestiging een bevestiging.

De laatste keer bij hen, vanaf nu nooit meer.

Ze zullen pas bestellen daar als ze voldoende te bestellen hebben. Verzendkosten drukken e.d., gebeurt op véél plaatsen.

E-riko
13 juli 2017, 19:37
Ze zullen pas bestellen daar als ze voldoende te bestellen hebben. Verzendkosten drukken e.d., gebeurt op véél plaatsen.

aja?....allemaal goed en wel. Maar waarom zegt men dat niet?
Nee, in de plaats zegt men dat ge 2 weken moogt wachten en laat men u uiteindelijk een maand wachten.

Das toch geen manier van werken?
Zegta dan op die manier dan kan ik zelf rechstreeks of elders bestellen zodat ik niet onverwachts een maand moet wachten.

Mij hebben ze daar niets van gezegd daze wachten op andere bestelllingen....Die gasten bij Hautekiet zien mij nie meer.

Bij Ducati Gent heb ik trouwens mijn Ducabike ondederdelen snel mogen ophalen, dus ik kan mij niet voorstellen dat zij wachten op andere Ducabike bestellingen om verzendkosten te drukken.
Zij zeiden +/- 7 dagen wachten en da was ook zo.

E-riko
15 juli 2017, 16:41
Tkan nie op!!!

Donderdag de tracking ontvangen, zou vrijdag of zaterdag bij hen geleverd worden.

Ik zie op de tracking dat het onderweg is sinds deze morgen en vandaag geleverd moet worden...twas 16u30 nog steeds onderweg, ze sluiten om 18u, kzeg ik stuur een mailtje of het dan voor maandag wordt?

Automatische mail terug:
Wij zijn gesloten vanaf 15 juli om 15u.
Dinsdag 25 juli zijn wij terug open.

Hij heeft mij daar NIETS van vermeld, wss daarom ook dat die tracking geen updates meer toont.

Wa voor nen service is da nu?
Als ge denkt dat het niet slechter kan, dan moete da ook nog eens slikken.

Kan nu dus nog langer dan een week fluiten achter mijn touring scherm

Caracalla
15 juli 2017, 18:49
Lol, amai zeg. Het eind van de wereld is nabij. Drama alom.
Een mens mag al niet in congé gaan ook.

Sorry :p

desolation
15 juli 2017, 19:53
ik snap niet dat er iemand nog onderdelen aan u wilt verkopen als het altijd zo een drama lama festijn is.
ge kunt dat toch evengoed zelf via internet kopen ?

E-riko
15 juli 2017, 20:40
ik snap niet dat er iemand nog onderdelen aan u wilt verkopen

lol meende da?

Trouwens, mijn Ducabike onderdelen waren er snel, via Duc Gent.
Was verkeerd om ervan uit te gaan dat gelijk welke dealer een goeie manier is om accessoires bij te bestellen dan?

Lay-Zee
16 juli 2017, 10:48
Waarom via een dealer bestellen? Cut the middle man en bestel rechtstreeks bij een online shop. Is toch bij alles zo? Mocht het nu echt niet anders gaan, maar het gaat om een ruitje dat je bij elke zichzelf respecterende online shop kan bestellen...

E-riko
16 juli 2017, 11:44
ik ging er vanuit dat de dealer wel zijn woord kon houden toen ik informeerde hoelang het zou duren = +/- 2 weken.
Achteraf is het gemakkelijk zeggen inderdaad, je had het beter zelf rechtstreeks besteld.

Soit, bij Duc Gent kreeg ik op 10 dagen mijn Ducabike bestelling binnen zoals geschat...

desolation
16 juli 2017, 12:15
lol meende da?

Trouwens, mijn Ducabike onderdelen waren er snel, via Duc Gent.
Was verkeerd om ervan uit te gaan dat gelijk welke dealer een goeie manier is om accessoires bij te bestellen dan?

de helft van uw posts hier zijn rants over hoe elk klein detail het einde van de wereld betekent.
ik snap dat sommige zaken al eens ambetant zijn, maar als gij u als klant tegen mij zou gedragen zoals ge hier op het forum doet dan zou ik u gewoon de deur wijzen.

E-riko
16 juli 2017, 12:40
grappig, of net niet, want op fora met hoofdzakelijk Nederlanders, zijn de reacties van medegebruikers het tegengestelde dan die van u.
kweet het niet, die Nederlandse uitgesprokenheid zal er wel mee te maken hebben zeker, of gij laat misschien liever op uwe kop kakken?
Ik besef dat ik wel inderdaad alles deel, meer dan sommigen hier aankunnen.

Zal er dan mee stoppen, want voor mij is dit net het doel van zo een forum.
Zal mij beperken tot het occasioneel posten van een foto en/of video en lurking.

desolation
16 juli 2017, 17:12
op mijn kop laten kakken :')
uw reactie op mijn post is eigenlijk net hetzelfde als uw klachten: het past niet in uw kraam dus moet ge eens goed van leer trekken.
het doel van een forum is uw ervaringen en interesses delen, ja daar horen als het gebeurt ook negatieve verhalen bij, maar met alle respect: gij maakt zo vaak van een mug een olifant dat het zelfs niet meer grappig is. Heel dat verhaal ivm het remsysteem is voor mij ook simpel: ge schildert daar hautekiet af als barbaren en onmensen (en die ervaring trekt ge door naar uw ruitje nu), terwijl het gewoon de vorige particuliere! eigenaar was die zijn gat heeft geveegd met het onderhoudsboekje.
Ik snap ook niet dat ge daar uw ruit nog hebt besteld terwijl ze voor u sowieso niks goed meer konden doen.

ge moogt voor mijn part doen wat ge wilt, niemand zegt dat ge hier niks meer moet posten, maar was aub is eerst het zand uit uw bilnaad zodat ge wat minder geïrriteerd zijt over elk klein detail.

E-riko
20 juli 2017, 11:33
Heel dat verhaal ivm het remsysteem is voor mij ook simpel: ge schildert daar hautekiet af als barbaren en onmensen (en die ervaring trekt ge door naar uw ruitje nu), terwijl het gewoon de vorige particuliere! eigenaar was die zijn gat heeft geveegd met het onderhoudsboekje.

Weeral fout
Dit toont aan dat mensen zoals u direct conclusies trekken, zeker als diezelfde mensen niet het hele verhaal kennen.

Had dit blijkbaar niet vermeld toen ik voor het eerste hier berichtte over mijn nieuwe aankoop.
Maar was dus eigenaar van een vrouw.
Zij kocht hem als demo moto over van Hautekiet met ongeveer 10.000km op de teller.
Zij kreeg niet lang daarna knie problemen en hoopte dat het zou overgaan.
Na maanden onderzoeken kreeg zij het verdict van de dokter dat het niet zal verbeteren.
In al die tijd hield ze de Multi bij in de veronderstelling daar wel ooit me te mogen rijden, want zij is nog steeds gek van die moto.
Sinds de aankoop heeft zij amper een goeie 1.000 km mee gereden.

Dat verklaart ook waarom bij de volgende oliebeurt de tijdsinterval van 1 jaar flikkerde, die stond daar gedurende meer dan een jaar met zelfde olie sinds de laatste beurt.

In tussentijds reed zij met een moto waarmee ze wel haar knieen kon plooien, een Honda NC700 - achtig model.
Want haar enige probleem waardoor ze niet kan rijden met de Duc is dat die te hoog stond, ze kan haar knieën simpelweg niet over het zadel krijgen.

Nu dage het verhaal van de vorige eigenaar weet, gaadet nog steeds op die vrouw steken?

Trouwens, heel dat verhaal ontslaat de dealer niet van zijn taak als dealer om het remsysteem na te gaan, met of zonder die bijkomende garantie.
Ik zeg nagaan, en mij inlichten over de staat van de remblokken, das het minste dat hij kon doen.
Das de 654e keer dat ik het zeg.

En gezien ik wél bijkomende garantie bijkocht, was zijn verplichting daaromtrent zelfs zonder discussie...
Dus héél specifiiek over die remmen, was geen geval van een mug een olifant maken.

Nogmaals, opvallend dage de kant van de dealer kiest die elke verplichting aan zijn laars lapt en de falende remmen 1-zijdig op mijne kap legt en nog erger, op de kap van de vorige dealer die er amper 1000km mee gereden heeft wegens knie problemen.
Nuja, fair enough, je wist niet dat die er amper mee gereden heeft.
Maar hoe gemakkelijk je de kaart van de vorige eigenaar trok, zegt al veel.

Case closed.

desolation
21 juli 2017, 17:32
Hebben ze bij hautekiet daar fouten gemaakt? Ja absoluut, maar dat kot een jaar laten rotten in uw schuur/garage doet er ook niet veel goed aan natuurlijk. Ik zou met de service die gij hebt ontvangen ook niet kunnen lachen, verre van, maar ik had er dan ook gewoon gene voet meer binnen gezet.
Ik snap gewoon niet dat als ge zo ontevreden zijt van Hautekiet dat ge daar dan nog die ruit gaat bestellen, dat is iets wat ik u wél op "uw kap" leg. Als ze al naar uw goesting nonchalant omgaan met uw remsysteem en onderhoud, waarom gaat ge der dan nog accesoires bestellen terwijl ge die even goed op het interweb of bij bv Ducati Gent kunt bestellen.

Dat van die remmen is voor mij ook nog steeds deels de fout van die madam hoor. Als ge een motor koopt dan kijkt ge die zelf toch ook eens tegoei na? Zelfs al hebben ze daar weinig mee gereden, trillende remmen merkt ge meteen dus als er daar 1000km op gezet is moeten die dat geweten hebben. Ge kunt Hautekiet nog zo hard vervloeken, maar ga er maar prat op dat ze dat soort prullen gewoon voor u verzwegen hebben.

In dit geval was het toch wel een beetje voorkombare miserie in mijn ogen. Jaren geleden heb ik bij Scuderia Mimmo in Mechelen ook zo een stoot voor gehad (ondertussen is em al failliet en toe). ST2 binnen gedaan voor onderhoud voorvork en tegelijk progressieve veren van hyperpro te plaatsen. Ik krijg die terug en ook de achterveer is veranderd inclusief nieuwe demper. Ik zeg dat ik dat niet gevraagd had maar voor hen was er geen discussie, "dat moet tegelijk worden vervangen en anders doen wij dat werk niet". Een voorvorkrevisie met hyperpro kit was geraamd op ongeveer 250 EUR all-in, ik kreeg daar een factuur van bijna 1000 EUR.
Na veel vloeken en discussieren heb ik daar afgerekend op 650EUR, maar no way dat ze mij daar nog ooit gingen weerzien.

E-riko
25 juli 2017, 22:23
Eindelijk, volledig geëquipeerd .

https://s12.postimg.org/6ssbi20ql/IMAG1056.jpg
https://s12.postimg.org/uihr6qz3x/IMAG1069.jpg

Tanktaske morgen halen en hop, we kunnen tripke naar Basel doen

E-riko
1 augustus 2017, 14:31
Recent klein toertje gedaan en dit kasteeltje tegengekomen rond Diest
https://s4.postimg.org/roapwiyu5/20414135_10155562525314004_3201029369102398586_o.j pg

Maat mocht effe mijn CB lenen :o
https://s1.postimg.org/9fc2s8trz/20248472_10155562527804004_3695150899947302042_o.j pg
https://s1.postimg.org/54xewnoov/20507785_10154852421643596_883377300551646432_o.jp g
https://s1.postimg.org/pb0wvjkcf/20507790_10155562527789004_5201696780223865095_o.j pg

https://s1.postimg.org/kwo437ai7/20414254_10155562527379004_1336043944802212251_o.j pg
https://s1.postimg.org/z1tx50jjj/20507312_10155562527039004_3131574971596689647_o.j pg

Hoe dan ook, ik zit veel meer in het zadel van de Multi, afgelopen zaterdag simpelweg beslist eens naar Parijs en terug te gaan op 1 dag :cool:
https://s3.postimg.org/trljzz5mr/20429785_10155560138509004_2014001636990219390_n.j pg
https://s3.postimg.org/dhzzatkcj/20430024_10155560138994004_7868196687298918181_n.j pg

E-riko
17 november 2018, 21:40
Heb vandaag net mijn Desmo-service achter de rug voor mijn DVT Multistrada 1200S: net iets over 2.000 euro.

Dit bevat:
- natuurlijk de Desmo-service (speciale vermelding voor TPS calibration & injector housing synchronizing)
- nieuwe oliën rondom (motor, remmen, koppeling) behalve de vorken: € 59,18
- oliefilter, luchtfilter en bougies: € 151,62
- nieuwe voorband: € 198,44 (incl arbeid)
- nieuwe ketting set (DID ketting + fr tandwiel + 42T r. tandwiel): € 373,12
- algemene controle (elektronica, remmen, kabels, DDS)

Dit alles kost € 812,92 aan arbeid tegen een tarief van € 58/u.

Dus als je puur kijkt naar de Desmo-service + bougies, oliën en filters alleen, is dat ongeveer 568,98 euro zonder arbeid.

En ik heb specifiek gevraagd de remblokken niet te vervangen, omdat ze nog steeds goed waren rondom.

https://i.postimg.cc/pXTjVcn6/voor.png
https://i.postimg.cc/4y499B2n/achter.png
*
Dus voila, das dan blijkbaar zo'n beruchte dure Desmo-beurt met extra's.
Ik wist dat een Desmo (mijn eerste) beurt wel duur ging zijn, 2 dealers zeiden me al dat die ongeveer 1.200 euro zou bedragen, dus ik verwachtte dat het meer zou zijn vanwege de kettingset, maar 2000 euro was wel een beetje van een verrassing toch.

Maar het is wat het is.

Ik moet wel toegeven, de moto voelde nooit zo goed aan, beter dan ooit!
Remmen waren beter qua feel, zowel voor als achter, maar vooral achter, groot verschil! Direct pak.
En vooraan voelde directer aan, hoefde niet zo hard te pompen als voorheen (niet dat het ervoor slecht was)
De motor voelde ook directer aan, vooral te merken bij rollende snelheden en hoge snelheden, en damn, ik liet me vandaag echt gaan!
Dunno of dat komt door de 2 extra tandenvanachter of door de eigenlijke desmo service of een combo hiervan, maar de motor voelde als nieuw aan.

Reacties zijn welkom :)

edit:

De kettingset en voorband maken geen deel uit van de Desmo-service en als ik de som maak van wat die twee extras uitmaken kom ik uit op dit:

Laten we zeggen dat het een uur werk is om de ketting en sprockets te doen.
58 euro arbeid + 373 voor de volledige kettingset.
Dan de 200 euro voor de band incl. arbeid.
Die twee dingen alleen zijn 631 euro...

Dat maakt de Desmo-service een stuk goedkoper, als je het zo bekijkt!

Ik vraag me af, hebben velen hun banden en kettingset al veranderd tegen de tijd dat de Desmo-service aan de beurt is?

Wolfken
18 november 2018, 09:02
De distributieriemen zijn ook vervangen geweest (bij een multistrada 1200 is dat elke 24000km of 5 jaar), dit samen met kleppen stellen is vrij arbeidsintensief.
En dan nog een kettingset en een voorband, en zit je vlug aan zo'n bedrag.
Ik vraag mij juist af waarom ze een pr4 GT gestoken hebben, een Gt is voor zware tourbuffels, op een Multistrada volstaat volgens mij een gewone pr4.

E-riko
18 november 2018, 12:03
De distributieriemen zijn ook vervangen geweest (bij een multistrada 1200 is dat elke 24000km of 5 jaar), dit samen met kleppen stellen is vrij arbeidsintensief.
En dan nog een kettingset en een voorband, en zit je vlug aan zo'n bedrag.
Ik vraag mij juist af waarom ze een pr4 GT gestoken hebben, een Gt is voor zware tourbuffels, op een Multistrada volstaat volgens mij een gewone pr4.

tijdsrovend wist ik, maar 12u? (incl voorband en ketting/tandwielen)

Wolfken
18 november 2018, 12:45
De distributieriemen zijn gemakkelijk te doen in minder dan 2 uur, maar de kleppen stellen vraagt veel meer werk,hoeveel juist weet ik niet, soms moet de motor er zelfs uit daarvoor.

WeedJunk
18 november 2018, 19:45
Mijn 999S is ook binnen voor een groot onderhoud, zal u binnenkort weten te zeggen wat het mij gekost heeft (bij een niet Duc dealer).

E-riko
18 november 2018, 20:37
Mijn 999S is ook binnen voor een groot onderhoud, zal u binnenkort weten te zeggen wat het mij gekost heeft (bij een niet Duc dealer).

ge zijt van gent en fucking ideale timing!

Want kebt zowat gehad met deze dealer, en kwas al vergevingsgezind, maar nu ist gedaan! Tis te zeggen, nadat hij mijn issue fixed!
GRRRR, kzit blijkbaar met een fucking olielek!!!!!! :angry:

2034 euro en dit is wat ik krijg, fuck da!

Er zullen foto's volgen, ik wacht gewoon tot de druppel de keukenrol bereikt. :D

Ik zag dus vanmiddag een vette oliedruppel hangen en inderdaad een glimmende rubberen vloermat ... dus ik werd uiteraard argwanend!

Dus ik maakte het blok schoon, maakte wat hoge res fotos, en reed ongeveer een half uur en wachtte op verificatie, en inderdaad olie begon zich te vormen, gelukkig slechts op één plek, voor zover ik kan zien. En gelukkig ook niet gutsend ofzo.

Het is op het puntje van de plastic cover aan de rechterkant, de horizontale cilinder .... foto's zullen dus volgen.

Zodra ik die tweede foto heb, stuur ik ze naar de dealer, ik vraag me af wat hij dan te zeggen heeft..

Trouwens ik vroeg hem ook om mijn koelvloeistof bij te vullen omdat het op minimaal niveau stond, dus toen ik er niets van zag op de factuur vroeg ik of ze mijn koelvloeistof vernieuwden of bijgevuld hadden...bijgevuld zei de man achter de toog...
Maar toen ik met een zaklamp keek, zag ik dat het niveau hetzelfde was als voorheen: minimum :ironic:

Na de problemen die ik vanaf het begin had (remember +/- verwisseld bij GPS-bedrading en remblokken die slecht waren die ze lieten staan)
Ik heb het dus gehad met deze jongens gehad...:tongue:

Wordt vervolgd!!
pffff

Aan een Duc werken is niet eenvoudig, zeker voor een mechanische leek, en die moderne ducs al zeker.
Heb het meer voor onafhankelijke zelfstandigen eerlijk gezegd, want had nog zo een kemel meegemaakt met mijn CB indertijd...die jongens kunnen er mss niet aan doen dat ze onder zware druk werken maar jij zit er dan mee.

Soit, je bent dus ook van Gent en hebt blijkbaar een niet Duc dealer....:niceone::niceone:
Ne maat van mij heeft eens een naam gezegd van iemand rond het Gentse die aan Ducs kon werken, maar ik weet nog toen ik online zocht, ik vrij weinig info vond, en het enige mail adres werd nooit beantwoord en een nummer was er dacht ik ook nie...

Wie is die mechanieker waarb jij je duc nu binnensteekt?
Mijne garantie is toch in mei afgelopen, en zou na afloop van de garantie bij die persoon polsen.

RS motors toevallig? :D
Zou me verbazen...

E-riko
18 november 2018, 21:52
de fotos

https://i.postimg.cc/rwPnr3qH/IMG-1817.jpg
https://i.postimg.cc/520KjbWv/IMG-1822.jpg
https://i.postimg.cc/dtnSqDpw/IMG-1826.jpg
https://i.postimg.cc/QxjyGc6f/IMG-1828.jpg

langun
20 november 2018, 11:51
Ik meen mij te herinneren dat dat Hautekiet was waar jij ging?

Deze zomer mijn Versys 650 daar ook binnen gestoken voor groot onderhoud, enkel omdat het logisch is sinds ik nu in Oostkamp woon. In totaal is er 7 uur arbeid in gegaan, wat ik gigantisch veel vond sinds ik bij mij vorige dealer gewoon een kleine 2 uur kon wachten en ondertussen een andere motor testen terwijl ik wachtte. De factuur was dus ook een kleine €300 hoger dan verwacht, maar net zoals jij opmerkte heeft mijn motor nog nooit zo goed gevoeld. Dat is me dat geld dan wel waard.

E-riko
20 november 2018, 17:19
Ewel ja, maar kan misschien ook zijn omdat onze respectrievelijke motos zo versleten waren vanbinnen dat elke normale beurt achteraf lijkt alsof ze weer als nieuw rijden :)

Althans dat was bij mij het geval, moest 8 shims gebruiken en TPS resetten, etc etc, dus was wel wat werk aan bij mij + die 42T vanachter zullen ook wel veel doen aan het rijgevoel.

Dat terzijde, een update:
Hij is dus binnen nu en de hoofdmonteur (veronderstel ik) en het personeel was zeer behulpzaam en boden meermaals hun excuses aan.

En hij bracht me zelfs asap naar de werkbank om me de binnenkant te laten zien.
Riemen waren inderdaad schoon, geen olie, dus het lek was beperkt tot die ene plek. Dus die riemen moeten gelukkig niet verangen worden.
Ze moeten wel 2 rubberen sluitingsringen vervangen, waarvan er 1 niet op stock was, daarom kreeg ik deze vervangmoto.
Ze lieten me kiezen wat ik wilde (die vrij was)
Twerd dus een Superduke GT met 175 lol
https://i.postimg.cc/FK778RfP/IMAG1649.jpg
https://i.postimg.cc/fRW375MQ/IMAG1650.jpg

Hij heeft me verteld dat het niet de eerste keer is dat dit gebeurde, het is een bekend 'probleem'
Is dus een gebied of onderdeel van de motor dat blijkbaar moeilijk afsluit....

Buiten dat, ik vertelde hem: NEEM JE TIJD !!!

Ik ben eerlijk gezegd aangenaam verrast door hun manier van aanpakken hier..... :$

boomheadshot
20 november 2018, 18:24
Spijtig om te horen , maar wel dikke KTM :niceone:

Die prijzen zijn wel absurd eigenlijk .

E-riko
20 november 2018, 20:36
Spijtig om te horen , maar wel dikke KTM :niceone:

Die prijzen zijn wel absurd eigenlijk .

goh, al bij al, bennek wel aangenaam verrast door zijn aanpak en uitleg, maar opt einde van de dag moetij gefixed geraken, en zeker voor die prijzen inderdaad. Wat de mensen uit de shop met enige schroom ook herkennen hoor.

Dus wordt vervolg, maar nogmaals ben wel positied gestemd na hun aanpak.

En die prijs, tis eigenlijk 1400 Desmo + 600 band/kettingset, kleine nuancering, maar een nuancering desalniettemin :)
Maar blijft objectief gezien duur, anderzijds ik wist en verwachtte wel dat ducatis duur in onderhoud zijn.
Nuja, de verrassing hier was dat men 1200 zei voor desmo en tis 1400 geworden.
De 8 shims tonen aan dat de motor blijkbaar dusdanig nood had aan een beurt en dat zal zich vertalen in de hoge werkuren en de hogere eindprijs.
Maar zoals gezegd, van bij het begin al, de moto voelt nu wel echt heerlijk aan, dus op dat olielek na, hebben ze hun ding wel gedaan.

Moto voelde zelfs dermate heerlijk aan (ook creds aan de tandwielen achteraan) dak hoop dak nie 'gepakt' ben, want liet mij hier en daar echt eens gaan, meer dan anders (autosnelweg welteverstaan) :wtf:

Caracalla
21 november 2018, 07:29
Die 1400 voor desmobeurt vind ik wel te verwachten rond die prijs.
Afhankelijk van het werk tussen de 1000 en 1500 is "normaal".
Dan kettingset en een band erbij en je zit inderdaad rap aan die 2000 euro.

Jammer van dat lek, maar is ook normaal dat je zoiets pas ziet na een tijdje. Als dat echt heel weinig is moet dat even tijd hebben om "op te stapelen".

Er is een probleempje, akkoord. Het is niet alsof de wereld op sterven ligt met dat druppeltje olie.
Belangrijkste is dan hoe dat probleem opgelost wordt. En daar is men dan heel correct in zo blijkt.
Meer kun je niet verwachten, denk ik.

E-riko
21 november 2018, 07:53
Die 1400 voor desmobeurt vind ik wel te verwachten rond die prijs.
Afhankelijk van het werk tussen de 1000 en 1500 is "normaal".
Dan kettingset en een band erbij en je zit inderdaad rap aan die 2000 euro.

Jammer van dat lek, maar is ook normaal dat je zoiets pas ziet na een tijdje. Als dat echt heel weinig is moet dat even tijd hebben om "op te stapelen".

Er is een probleempje, akkoord. Het is niet alsof de wereld op sterven ligt met dat druppeltje olie.
Belangrijkste is dan hoe dat probleem opgelost wordt. En daar is men dan heel correct in zo blijkt.
Meer kun je niet verwachten, denk ik.

Nee inderdaad.
Mechanicien zei gisteren ook dat ze verschoten dat ik er al al snel kon ophalen nadat ze me opgebeld hadden.
Kveronderstel dat hij daarmee impliciet wou aangeven daze nog langer gingen testrijden om oa te controleren op lekken zeker

E-riko
24 november 2018, 19:09
Nen update, helaas een niet zo ideale update, omdat ik concreet weer teruggekomen ben met die bombasiste vervangmoto van een Superduke :cool:

Dus ik kreeg telefoontje, veel rapper dan verwacht, omdat de stukken al binnenkwamen van een vorige bestelling, dat ik mijn Multi kon ophalen, olielek zou opgelost moeten zijn.
Kstond klaar om te vertrekken, en na enkele 10tallen meters kreeg ik een geel motorlampje :oink:

Kon dus gewoon rechtsomkeer maken, twas 30 minuten voor sluitingsuur tegen dan :crazy:
Nuja, ik ga reclame maken :) ze hebben er zeker nog een uur aan gewerkt om het probleem te proberen achterhalen en te fixen, tot na hun sluitingsuren....
Er waren al nie veel mensen normaliter, en de hoofdmechanicien werd zelfs opgebeld en is asap gekomen, maar het mocht allemaal helaas niet baten.
Aan de diagnose gekoppeld, op de werkbench en testritten, geen quick fix zo blijkt.

Zou wel een puur electronisch probleem zijn, misschien een sensor?
Maar na wat zoeken brande het lichtje enkel boven de 7000 toeren per minuut, dus het zou iets te maken hebben met het DVT systeem...

Kzeg, no problemo, ze hebben hun best gedaan, wederom uitgebreid excuses en ik mocht de Superduke dus weer meenemen naar Gent.

Dus nu berust ik in relativering, geduld en de zekerheid dat ik ooit wel een perfect werkende Multi terugkrijg :)

Sballato
27 november 2018, 09:21
E-riko, hoe rijdt de Multistrada met een groter tandwiel achteraan? Merk je veel verschil op?
Al eens topsnelheid getest? Haalt hij z'n 6de op met 42 tanden? Standaard haalt hij z'n 6de niet op heb ik de indruk, is meer een overdrive.

Heb trouwens enige tijd geleden ook motorlampje gehad. Bleek te liggen aan een sensor die het octaangehalte in de benzine meet. Met een nieuwe software update was de tolerantie groter en sindsdien geen melding meer gehad.

Verbuikt je Multistrada trouwens olie? Ik moet de mijne toch wel regelmatig bijvullen.

E-riko
27 november 2018, 13:33
Ewel, kan en zal deels ook aan de Desmo beurt liggen, maar de Multi is veeel gewilliger en soepeler, dikke toppie!

Nadeel, toerental en dus verbruik is merkbaar hoger als ik bijvoorbeeld aan 120 autosnelweg rijdt.
Vroeger rond de begin 4.8-5L/100km
Nu toch eind de 5, 5.8 zoiets.
Volgende keer misschien 41 tanden ipv 42 tanden proberen, is sowieso een beetje beetje experimenteren en ondervinding.

Topsnelheid nooit geprobeerd...
Hernemen en pick up snelheid is weliswaar verslavend snel en smooth!
Ook stapvoets merk je het verschil direct, je hoeft niet meer zo snel terug te schakelen.

En overal zeggen ze dat het enkel de '15 DVT modellen zijn die olie verbruiken, daarna zouta gefixed zijn...?
Maar ik zit idd met een hoog verbruik, tegen de limiet van ducati zelf, die blijkbaar op 1L op 3000km is.
Zelfs met 15W50 olie van Shell zelf, het laatste nieuwe, speciaal gekocht daarvoor.
4T Shell Ultra, API 2 SN, dus met de meest recente specs.

Nu hebben ze er bij de dealer ook 15W50 ingedaan, van Motul, ik hou het verbruik alvast int oog naar de toekomst toe.

Gij hebt ook nen DVT dus, van welk jaar?

Pics man!

Sballato
27 november 2018, 16:24
Mijn MS is van 2016 en z'n olie verbuik is toch aan de hoge kant moet ik zeggen. Sinds aankoop heb ik al 900 ml bijgevuld. Nog geen 3000km achter de kiezen.
Ga het vanaf nu ook in de gaten houden hoeveel het verbuik precies is. Misschien ook proberen met dikkere olie.

Met mooi weer zal ik eens wat foto's nemen. ;)

E-riko
27 november 2018, 17:51
Mijn MS is van 2016 en z'n olie verbuik is toch aan de hoge kant moet ik zeggen. Sinds aankoop heb ik al 900 ml bijgevuld. Nog geen 3000km achter de kiezen.
Ga het vanaf nu ook in de gaten houden hoeveel het verbuik precies is. Misschien ook proberen met dikkere olie.

Met mooi weer zal ik eens wat foto's nemen. ;)

ewel, op een gegven moment ben ik het ook beginnen in het oog houden...gewoon in een kladblok, noteren op welke km stand ik olie bijvulde en hoeveel.

Van verschillende dealers gehoord, dus het zal wel juist zijn, dat de aanvaardbare verbruik 1 liter op 3000 km is.

Er is 4x bijgevuld geweest en heb het dus 4x kunnen bijhouden.
Eerst zat ik op 1L op 4500km
Dan 1L op 3420km
Daarna 1L op 2957km

Dan heb ik een oliewissel en oliefilter wissel moeten doen (zat aan 15.000km) en overgeschakeld op 15W50
Dan was de volgende bijvulling 1L op 3045km

En nie lang daarna moest die dus binnen voor zijn Desmo beurt.
Dus met die nieuwe olie heb ik eigenlijk maar 1x gegevens kunnen bijhouden, de vorige keer 3x.

En nu met de nieuwe olie van de dealer zalt weer anders zijn.
Dan ga ik gewoon olie van de dealer kopen tot aan de 45.000km grens, en vanaf dan weer zelf de olie + filter vernieuwen met die die ik had gekocht.

Tis nogal een boekhouding als get wilt bijhouden :)

Maar komt erop neer, het verbruik steeg naarmate de km's vorderden...:eek:
Ben nu dus uiteraard nieuwsgierig, wat en of een desmo beurt enige invloed heeft op het olieverbruik.

Ik heb op een facebook groep gehoord dat 15W50 motul, 300V door ducati zou aangeraden worden om het verbruik tegen te houden.
Bij navraag aan de dealer, zeggen ze dat 300V vooral gebruikt wordt voor racemotoren :eek:
Dat heb je dus met die "van horen zeggen" dingen :)

900ml op net geen 3000km, zou dus ook ongeveer op de grens van het toelaatbare zijn, als je dunnere olie gebruik 10w40 dus ofzo, dan heb je in principe nog overschot en zou het dus iets moeten verbeteren bij dikkere olie.
Proberen dus zou ik zeggen :)

Caracalla
27 november 2018, 22:16
300V moet je daar inderdaad niet in doen. Dat is voor circuitgebruik en degradeert ongelofelijk snel.

E-riko
28 november 2018, 20:51
Gisteren was de moto af en vandaag opgepikt

hout vasthouden, maar so far so good!

Reden motorlampje is omdat bij de herstelling van het olielek, men de riemen niet hard genoeg had aangespannen de 2e keer, wat op zijn beurt het dvt systeem foute signalen liet uitzenden want dat wordt elektronisch gemonitord.

Beetje gelijk bij het vtec syteem van bij Honda.

E-riko
5 december 2018, 17:59
1 week terug in bezit, en geen olielek.

Maar oliepijl was hard gezakt, en ik weet nu niet of het van het olielek was of dat mijn verbruik nog meer gesteken is.
Want na 638 km sinds de olieverversing en de laatste keer dat ik hem oppikte moest ik zo maar eventjes 350ml bijvullen, de olie was gezakt tot net niet aan het onderste streepje, ik weet dus niet wat daar de oorzaak van is. :eek:

Heb hoe dan ook eens het vroegere lek gebied int het oog gehouden, en hoewel er geen oliedruppels zijn, vind ik wel kleine verdachte vochtige plekjes op het plastic waar vroeger het olielek was
Links zie je de vochtige plek rond de randen, en rechts opgekuist.
https://i.postimg.cc/JzkVd2Gb/vlek.png

En ja, ik heb het meermaals gekuisd, en na een dag ofzo, wordt die plek weer spontaan vochtig.
Heb dit proces meermaals geprobeerd in de afgelopen week en de vocht blijft terugkomen...
Ik vrees dus dat mijn moto nie geheel olievrij te noemen is :ironic:

Ze zijn op de hoogte, en enige wat ik nu ga doen is het extra in de gaten houden, zowel qua olieverlies als qua olieverbruik.

Mijn gevoel is alvast samen te vatten in: paranoia.
Niet leuk.
Ben al in totaal 420km heen en terug gereden voor mijn groot onderhoud, waarvan 250km eigenlijk overbodig waren wegens het olielek & een geel lampje.
En tis blijkbaar nog nie voorbij.

Dit zijn zo van die momenten dat ik vreesde om met een Italiaanse motorfiets te rijden.

Sballato
6 december 2018, 15:51
Ik vrees dat toen ik m'n Multistrada heb gekocht ze het olieverbruik hebben verbloemd en er nu ben achtergekomen waarom de vorige eigenaar hem heeft verkocht.
Begin meer en meer het gevoel te krijgen dat ik de Ducati dealer waar ik langs ga niet meer kan vertrouwen...
Ben zelfs aan het twijfelen om van de eerste keer m'n MS te wisselen tegen een nieuwe 1290s Super Adventure. Qua opleg valt dat wel mee.

Heb geen zin om met een moto rond te rijden met steeds de vrees dat hij zonder olie zal vallen en telkens het peil te moeten controleren.
Zowel m'n R6 als Streetfighter hadden daar 0 last van.

E-riko
6 december 2018, 19:35
Ik vrees dat toen ik m'n Multistrada heb gekocht ze het olieverbruik hebben verbloemd en er nu ben achtergekomen waarom de vorige eigenaar hem heeft verkocht.
Begin meer en meer het gevoel te krijgen dat ik de Ducati dealer waar ik langs ga niet meer kan vertrouwen...
Ben zelfs aan het twijfelen om van de eerste keer m'n MS te wisselen tegen een nieuwe 1290s Super Adventure. Qua opleg valt dat wel mee.

Heb geen zin om met een moto rond te rijden met steeds de vrees dat hij zonder olie zal vallen en telkens het peil te moeten controleren.
Zowel m'n R6 als Streetfighter hadden daar 0 last van.

Tis wel raar, dage inderdaad zóveel verbruikt, gezien uw bouwjaar, een 2016, ze zouden vanaf dan opgelost moeten zijn qua olieverbruik...niet dus.
Nuja, je hoort ook van 2015 modellen die geen druppel olie zuipen.
In beide gevallen zal je wel uitzonderingen hebben zeker?

Ik heb alvast op de 2 grote fora eens een poll geopend, waarvan ik hoop dat ze een stickky krijgen, om een zo ruim mogelijk beeld te krijgen van het olieverbruik van die DVT blokken.

Naar welke dealer ging jij alweer voor jouw Multi? (kben het vergeten, want je had het al gezegd zeker? desnoods in PM)

Moesten die KTM's hoogpoters er wat knapper uitzien, dan zou ik ze ook serieus overwegen :)
Geen kenner of ervaring, maar de meningen omtrent betrouwbaarheid bij KTM lopen ook enorm uiteen, volgens sommigen zijn ze nie meer of minder dan elke ander merk, en als ge andere commentaren leest moogde u verwachten aan het ergste...dunno.

Hoe dan ook, de dealer belde mij vandaag na mijn mail van gisteren.
"Olieverlies" zal waarschijnlijk liggen aan het terug openen van de cover en vervanging van de remmen om het olielek de dichten.
Dacht en hoopte al op zoiets.

En die zweetplekken, rond die buurt zijn kabels ofzo, en daar kan wat risidu overblijven, maar verdwijnt normaal na x aantal km en tijd.

Dus, gewoon in het oog houden, maar in principe zou er vanaf nu niets meer mogen lekken en zou het verbruik zoals ervoor moeten zijn.
En ik hoop stilletjes dat het verbruik er mss op verbeterd is.
We zien wel!

E-riko
6 december 2018, 19:36

al nieuws van dat onderhoud trouwens?

Sballato
7 december 2018, 10:44
E-riko, volgende week testrit met de 1290s Super Adventure. Hou je op de hoogte hoe het was. Na het lezen van verschillende reviews verwacht ik een beest! :evil:

E-riko
7 december 2018, 16:57
daar twijfel ik nie aan, maar die looks blijven :eek:

WeedJunk
7 december 2018, 17:59
al nieuws van dat onderhoud trouwens?

Toch ook op een 1000EUR gestrand.
Helaas nog geen tijd voor gehad (en 't weer is er ook niet naar) om hem te testen sinds onderhoud.

E-riko
7 december 2018, 18:30
Toch ook op een 1000EUR gestrand.
Helaas nog geen tijd voor gehad (en 't weer is er ook niet naar) om hem te testen sinds onderhoud.

cava nog, denk ik dan, voor een desmo en niets anders?

E-riko
12 december 2018, 17:04
E-riko, volgende week testrit met de 1290s Super Adventure. Hou je op de hoogte hoe het was. Na het lezen van verschillende reviews verwacht ik een beest! :evil:

wat te denken over KTM en betrouwbaarheid? lees daar héél tegenstrijdige berichten over!

gaanda van superkwaliteit tot erger dan ducati

Sballato
13 december 2018, 11:57
Ik heb geen ervaring met KTM's. Blijkbaar is het olie zuipen wel gekend bij Multistrada's. M'n cilinders gaan onder garantie vervangen worden. Er staat nu bij de dealer een "splinternieuwe" (demo) KTM 1290s en ik kan in principe m'n Multistrada er tegen inwisselen.
Dus m'n Multistrada van 2016 met +30k KM's inwisselen tegen een 1290s van 2018 met +12k KM's lijkt mij wel een goeie deal??
De KTM heeft wel geen koffers of Akrapovic uitlaat. Dus die kost ga ik wel nog moeten maken.

wat te denken over KTM en betrouwbaarheid? lees daar héél tegenstrijdige berichten over!

gaanda van superkwaliteit tot erger dan ducati

E-riko
13 december 2018, 13:21
Alé man, das ook best onverwachts nieuws...

Je gaat het dus doen?

Que features (buiten de koffers) ga je niet onder doen en power ook niet.

Groot onderhoud van KTM is op 15.000 of 20.000, niet?

Persoonlijk zou ik bij voorkeur met Multi blijven rijden, maar dat ben ik. :)

Laat gerust weten wat het zou worden, kben curieus :)

Sballato
13 december 2018, 13:30
Ben het nog niet zeker hoor aangezien ik heel graag met m'n Multistrada rij.
Ik zit er gewoon beetje mee in dat het olie verbruik nu geen voorbode zal zijn voor nog problemen.
Veel zal afhangen van de ervaring op de KTM 1290s. Onderhoud is om de 15000 km.

Alé man, das ook best onverwachts nieuws...

Je gaat het dus doen?

Que features (buiten de koffers) ga je niet onder doen en power ook niet.

Groot onderhoud van KTM is op 15.000 of 20.000, niet?

Persoonlijk zou ik bij voorkeur met Multi blijven rijden, maar dat ben ik. :)

Laat gerust weten wat het zou worden, kben curieus :)

E-riko
13 december 2018, 17:35
Nie panikeren, olieverbruik op zich hoeft niets te zeggen over potentiële toekomstige gebreken.
Het enige wat nu net problematisch kan zijn aan die nieuwe multi's is hun olieverbruik.

De 2015 hebben er het ergste van en erna minder tot niets.
Maar jij toont aan dat dit geen gulden regel is...
Heb er alvast een poll van gemaakt op 2 grote fora:

https://www.ducati.ms/forums/44-multistrada/#/topics/718423?page=1

https://www.ducatiforum.co.uk/threads/sticky-request-track-record-oil-consumption-dvt-engines.66725/

De 2015 is blijkbaar inderdaad de ergste afgaande van het uk forum.
Maar is een heel beperkte ondervraging dit natuurlijk..

Wie weet steken ze in u 2016 stukken in die volgens de nieuwste specs geen olie verbruiken...
Ik vind het het risico waard om deze operatie te ondergaan, persoonlijk :)

desolation
21 maart 2019, 17:00
om een ouwe koe uit de sloot te halen: hoe zit het ondertussen met jullie olieverbruik?
Ben rustig aan het kijken naar een MTS1200 maar in zulke fratsen heb ik geen goesting

Sballato
21 maart 2019, 17:05
om een ouwe koe uit de sloot te halen: hoe zit het ondertussen met jullie olieverbruik?
Ben rustig aan het kijken naar een MTS1200 maar in zulke fratsen heb ik geen goesting

Ik heb m'n MTS1200 gewisseld tegen een nieuwe SuperDuke 1290R. :$

E-riko
21 maart 2019, 17:22

kem nog te weinig km gemaakt om effectief te kunnen oordelen :)

(nieuwe auto = aandacht die tijdelijk efkens verschuift uiteraard ;) )

Maar voor de paar 100-en km die ik maakte sinds de oliebeurt eind vorig jaar, heb ik niet moeten bijvullen toch, daar waar ik vroeger wel een kleine niveauverschil zou moeten gezien hebben na hetzelfde aantal km's.

Ik hou het sowieso bij.