PDA

Volledige versie bekijken : Onderuit geremd in blinde bocht

Christiaan Fr
29 juli 2016, 12:50
Hoi iedereen

Ik ben serieus geschrokken bij mijn val van 125cc motorfiets (met motorrijbewijs A1).
De situatie was het volgende:
Stadskern Wellen Limburg= bochtig soort van kasseien, 35km/u, auto wil straat inschieten in blinde bocht uit tegengestelde richting door paniekreactie van opdoemende auto rem ik me onderuit.

Hoe had ik dit ongeval het beste kunnen voorkomen? Ik denk eerlijk gezegd niet, ms als ik ABS had gehad.
Ik ben ook wel teleurgesteld in mijn textiel motorpak, ik sta nog vol met schrammen en een diepere wonde. De beschermdelen hebben amper de grond geraakt maar vooral de zijkanten waar geen bescherming zat :doh:
Ik ben vrij fel geschrokken, dat ik niet veel zin heb om later zwaarder te gaan rijden.

Dit is kort mijn verhaal geschetst, ik hoor graag jullie ervaringen met een ongeval.

Tritser
29 juli 2016, 12:57
Elke situatie is anders, er is niemand dat u kan vertellen hoe te reageren in zulks een situatie.

Er zijn 2 soorten motards, degene die reeds gevallen zijn, en diegene die nog moeten vallen.

Gewoon terug opstappen rijden is de beste remedie tegen schrik, de rest van de zintuigen ontwikkel je gaandeweg.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk

d-loc
29 juli 2016, 13:15
Ik ben 2 jaar geleden, toen ik 3 maanden mijn rijbewijs had, vertrokken naar Italie. Bij het afdalen van de Stelvio in een haarspeldbocht naar rechts onderuit gegaan. Beetje overmoedig geweest, ik ging te snel naar mijn kunnen en er was een kinkje in het asfalt waardoor mijn motor zakte, rempoot raakte en ik mijn achterwiel verloor.
Best remedie? Het feit dat ik geen keuze had en moest door rijden. Dat is de enige tip die ik kan geven, je moed bijeen rapen en terug gaan rijden. Je zelfvertrouwen bouw je stilletjes aan terug op. Je moet ook gewoon op je motor blijven vertrouwen!

En jouw situatie, ik denk dat het eerder een goede les is geweest. Kameraad van me is ongeveer op dezelfde manier onderuit gegaan op Zolder. Voor hem iemand die onderuit gaat en uit schrikreactie remt hij alles dicht, bam. Om jezelf op zo'n situatie te trainen om in de toekomst beter op te reageren lijkt mij moeilijk.

Christiaan Fr
29 juli 2016, 13:15
Idd, zal helpen als mijn motorfiets weer terug van reparatie is en ik weer kan gaan rijden op het gemakske alleszins :p

Jimmeh
29 juli 2016, 16:50
- Kasseien zijn altijd glad en liggen schots en scheef, dus altijd snelheid ferm omlaag
- Oefenen op noodstop, hoe meer ge die doet hoe beter en hoe minder 'schrik' ge zult hebben.
- 'Zware' motor of niet, dat was beide hetzelfde afgelopen hier. Blijven rijden en blijven leren :)

---
29 juli 2016, 17:02
kasseien zijn echt super tricky trouwens! nat catastrofaal, nog erger indien niet mooi vlak, maar ook droog gevaarlijk.

met niet zwaarder te gaan rijden heeft dit niets te maken.
die 125 cc kan ook 100 per uur en die 1000 cc ook 35...
ik betwijfel dat je er 35 reed omdat het een 125 cc was en niet omwille van de situatie ter plaatse.

wel straf dat je met pak aan die lage snelheid toch zo verwond bent!

beemer036
29 juli 2016, 21:26
Een tijdje terug reed ik zo achter iemand die constant remde in een afdaling over een grindweg.

Ben hem toen voorbij gegaan, ik liet de motor gewoon zijn werk doen, alles los, stuur losjes in de hand en gaan.
Als ik jou situatie zo lees vermoed ik dat de kijktechniek ook een grote factor is.

Dat zijn allemaal dingen die je enkel leert door veel te rijden en al doende te oefenen ;).
Iemand uit onze groep, die al jaren rijd (10000den km's) is overlaatst ook nog eens in een bocht gevallen, snelheid wat hoog, bladjes op de weg en teveel focussen op de bladjes.
Kan de beste overkomen ;).

Epyon
29 juli 2016, 23:30
Als je op je zij bent gegaan, heb je in de meeste gevallen goed gereageerd :p . Vallen zal je wel altijd eens doen, en het is dan best dat je op zij schuift en niet op de andere kant valt en blijft rollen (zoals ik eens heb voorgehad) of erger: over je stuur vliegt. Je motor eerst en jij erna is de beste manier van vallen.

Dat daar gezegd was dit wss een paniekreactie. Ik vermijd natte kasseien, maar aan 35km/h zou je normaal gezien niet direct mogen vallen. Zal wel verbeteren met ervaring? :)

Christiaan Fr
30 juli 2016, 12:23
Ik ben al blij dat ik niet de enige ben die stomme dingen doet op de motor.
Een paniekreactie in een bocht is toch wel iets totaal anders als op een recht stuk heb ik alleszins door.

Mensen rijd veilig allemaal

kakature
30 juli 2016, 12:41
Ik ben ook zo gevallen met mijn 125cc een jaar geleden.

Ik kwam van rechts aan 40 km/u, auto had mij niet gezien, paniekreactie en mijn voorrem dichtgetrokken. Het lag nat dus mijn voorwiel verloor vrij snel grip. Auto heeft mij uiteindelijk niet geraakt maar ik ben wel hard en tegen de bloembakken gevallen. Moto compleet kapot, ik gelukkig niets maar het kon wel een stuk erger zijn alleszins.

Het moet wel gezegd dat ik toen maar een paar maanden reed, ik had enkel een rijbewijs B en ik gebruikte voornamelijk mijn voorrem om alles te doen.

Nu heb ik mijn rijbewijs A, rijd ik met een moto met ABS, test ik mezelf af en toe op een noodstop en is het gedaan met de voorrem te gebruiken als het niet nodig is :p

Een gelijkaardige situatie dus, die zeker te vermijden was maar dat komt maar met ervaring denk ik.

Dastardly
30 juli 2016, 13:04
happens to all of us :P

bij mij was het iemand voor mij die ineens stopte vlak na een bocht om voetgangers over te laten (stonden op 20m van een voetpad ...). totaal niet verwacht aangezien we met 3 moto's waren, en die perfect na ons over hadden kunnen steken. anyway, eerste moto was door de bocht en smijt alles dicht, ik zit er nog en en probeer. voorwiel ook geblokkeerd en direct onderuit gegaan. zelfs niet bewust gevallen ofzo. het ene moment was ik aan 't remmen, ander moment steekt de moto tegen de grond.

gewoon verder rijden (en in mijn geval gewoon alleen gaan rijden :) - 't is zo al moeilijk genoeg zonder nog is achter iemand te moeten rijden).

Christiaan Fr
31 juli 2016, 16:59
Idd Dastardly in groep volg je al rap iemand met minder focus als gevolg.

E-riko
2 augustus 2016, 12:33
en is het gedaan met de voorrem te gebruiken als het niet nodig is :p

inderdaad, heb het ook van in mjinen scootertijd (650cc burgman :wtf:) overgenomen het gebruik van beide remmen.

Op nen scooter ist evidenter dage ze alletwee gebruikt aangezien ze beiden letterlijk binnen handbereik liggen.
Op nen moto ist toch wel meer nadenken en hard wennen dat uw achterrem aan uwe voet zit.

Maar moet zeggen dak nu toch ook quasi altijd of zoveel mogelijk mijn voorrem probeer te sparen door ook mijne achterrem te gebruiken, dus beiden in zoveel mogelijk situaties.

Spijtig da mijnen Honda geen combined braking system heeft, ge hoort daar wel veel positieve dingen over.