PDA

Volledige versie bekijken : Fietshelm: Welke/suggesties?

Etersil
26 juli 2016, 21:09
Geachte,

Ik heb, persoonlijk, al veel gevolgen gezien van aanrijdingen. Fietsers/wandelaars die worden opgeschept door wagens, met de nodige letsels tot gevolg.
Meestal resulteert dit in een gebroken arm/been/heup. Maar het kan en is dus soms véél erger: schedel trauma's.
Veelal dragen de slachtoffers geen helm. Als je eens rondkijkt, dan draagt wss nog geen 10% van de bevolking een helm als ze zich met de fiets wagen op onze zeer slecht onderhouden 'fietspaden' (lees: 2 witte lijnen waar je tussen moet fietsen, terwijl wagens aan 70km/u op een paar centimeter van u rijden).

Daarom is m'n vraag: Wat is een goede helm?
Bestaan er bepaalde goede standaarden voor (zoals het CE label bij elektronica?).
Ik weet dat Test Aankoop ooit eens een test heeft uitgevoerd, en daaruit bleek dat niet iedere helm goede bescherming bood. Ook bleek hieruit dat dure helm niet automatisch een goede helm betekend.

Iemand die de resultaten weet hiervan?
Dragen jullie een helm voor je recreatieve fietsen, zoja: welke?

Alvast bedankt.
(ik ben van plan om een helm aan te kopen :p)

kil911ler
26 juli 2016, 21:17
Misschien kan je beter je vraag hier stellen: http://www.9lives.be/forum/sport/821876-de-wielrenners-mountainbike-thread-training-materiaal-deel-2-a.html :)

Airjinx
26 juli 2016, 21:32
Fietshelmen hebben ook een CE-label, toch die je bij een fietsenmaker vind (geen idee van de carrefour).
Het verschil tussen een helm van pakweg 30 en 100 euro zit em niet in de stevigheid maar in het draagcomfort. Meer afstelmogelijkheden waardoor ie beter aansluit en je bij een val dus ook wel een betere bescherming hebt, betere verluchting en lichter qua gewicht. Een helm die prettig op je hoofd zit ga je ook sneller dragen natuurlijk, een helm die beter verlucht is ga je bij warmer weer ook gewoon nog dragen.

Een helm dragen is vooral een gewoonte. Naar het werk rijd ik zonder, op de koers of de mtb altijd met. Ik heb wel een vrij rustige route op weg naar het werk.

MrKend54l
26 juli 2016, 22:04
Een helm dragen is vooral een gewoonte. Naar het werk rijd ik zonder, op de koers of de mtb altijd met. Ik heb wel een vrij rustige route op weg naar het werk.

Ik zie geen enkele reden waarom ik mijn helm niet zou opzetten naar het werk. Je zegt het zelf het is een gewoonte, maak er dan een gewoonte van om hem altijd op te zetten.
Mensen die ik zonder helm op een koersfiets of MTB zie zitten krijgen van mij 0,0 respect. De 50'er met bloot hoofd op zijn koersfiets mag dan wel denken dat hij cool is, hij is het zeker en vast niet.

Tonerider
26 juli 2016, 22:08
ik leef nog dankzij mn fietshelm, dus ja ik draag er een. Geen idee welk merk echter.

jack|herrer
27 juli 2016, 08:44
Ik draag ook altijd 1 zowel MTB als racefiets. Ook als ik mijn zoontje achterop de heren fiets heb, want hoe kunnen we hun anders duidelijk maken dat het belangrijk is als we zelf geen ophebben.
Kwam overlaats iemand tegen op de racefiets met zen helm vast gebonden op het stuur, dan denk ik allez nu....
Heb al verschillende merken gehad, lazer, met en nu specialized. Die laatste zit met tot nu toe het beste.

Zorba
27 juli 2016, 09:30
Ik ben heel tevreden van mijn Giro Savant. Veel verstelmogelijkheden en nog redelijk goedkoop (€40 ong denk ik).

jorn184
27 juli 2016, 10:37
Een tijdje geleden was dat nog in het nieuws: Leuvense onderzoekers maken veiligere fietshelm (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/1.2705277).
Je helm is dus best zo glad mogelijk met weinig uitsteeksels om een draaiende beweging op te vangen.

Hier staat nog een test van Touring online: https://www.touring.be/nl/artikels/fietshelmen (geen idee van welk jaar).

Etersil
27 juli 2016, 18:03
Bedankt voor de info mensen.
Dat artikel van Jorn184 kan me alvast in de correcte richting duwen.
Dus een helm die vooral comfortabel zit (en zo meer geneigt ben deze aan te doen) EN zo glad mogelijk.

StanTem
30 juli 2016, 18:03
'k Ga het toch ook eens bekijken. Ik rij af en toe eens met de kindjes en 'k zou hen graag beschermen.