PDA

Volledige versie bekijken : Kleding wassen levensduur

Termite
30 juni 2016, 16:18
Graag wat tips over kleding wassen en hoe je de levensduur kan verlengen .

Mij is altijd verteld dat met de hand wassen het beste is en niet te vaak wassen .
Niet laten zwieren of in de droogtrommel steken .
Niet in de droogkast.
Geen warm water behalve als het echt noodzakelijk is .
Voor kleurbehoud de eerste keer in water met scheut azijn leggen .

Niet in de droogzwierder of laten zwieren in de wasmachiene ?
Hoe dan al het overtollige vocht uit de kleding krijgen voor het te laten drogen ?

Etersil
30 juni 2016, 16:52
Graag wat tips over kleding wassen en hoe je de levensduur kan verlengen .

Mij is altijd verteld dat met de hand wassen het beste is en niet te vaak wassen .
Niet laten zwieren of in de droogtrommel steken .
Niet in de droogkast.
Geen warm water behalve als het echt noodzakelijk is .
Voor kleurbehoud de eerste keer in water met scheut azijn leggen .

Niet in de droogzwierder of laten zwieren in de wasmachiene ?
Hoe dan al het overtollige vocht uit de kleding krijgen voor het te laten drogen ?

Als je deftige kledij koopt, veel langer dan kleren in de aldi/H&m/Zara/....
Koop een deftige wasmachine/droogkast (Miele?) en geen problemen.

Freya
30 juni 2016, 17:01
Ik was bijna alles op 30 graden en voor de rest kijk ik gewoon naar wat er op het etiketje staat (wel/niet droogkast, wel/niet strijken enz.)

Handwas is goed voor van die heel delicate dingen met kant en dergelijke.

En de prijs van de kledij zegt niet altijd iets over de kwaliteit ervan.

Guazala
30 juni 2016, 17:29
Ik heb een jaar lang mijn kleding gewassen met de hand op een steen. Da's goed voor uw armspieren, maar toch niet voor uw kleding.

Krikke
3 juli 2016, 03:48
Ik heb een jaar lang mijn kleding gewassen met de hand op een steen. Da's goed voor uw armspieren, maar toch niet voor uw kleding.

Ik was mijn was gewoon, gelijk de meeste mensen. Een Washington staat hier in de kelder.

Hoffman
4 juli 2016, 06:01
40 graden behalve onderbroeken, handdoeken, beddengoed en kousen meestal op 60.
Grootste boosdoener mbt kleuren die vervagen en goedkope kleren die makkelijker krimpen,is de droogkast.
Nog nooit issues gehad met teveel wassen, wel met te lang/warm drogen.

Wat "al dat water" in kleren na wasbeurt betreft: Ligt echt aan uw wasmachine, ik had dat tot mijn vorige machine ook.
Als nu mijn kleren uit mijn wasmachine komen mag je daar al serieus aan wringen om daar nog wat druppels uit te persen. (whirlpool 6th sense)

Sentor
25 juli 2016, 17:48
Wasverzachter is ook zeer nefast voor kleuren

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dastardly
31 juli 2016, 19:15

Sent from my iPhone using Tapatalk

yups, is ook het enige dat wij niet gebruiken. slecht voor kleuren en uw kleren zelf. voor de rest gewoon in 't machien op 30 of 40 en nog nooit echt last van gehad. mijn kleren gaan stuk vooraleer het wasmachine daar iets met te maken heeft :D

DrWho
31 juli 2016, 22:47
Nieuwe kleding nachtje in koud water met azijn leggen, je zal verbaasd zijn over de hoeveelheid kleurstof die je in het water zal vinden. Vooral met katoen, meestal niet bij synthetische stoffen.
Altijd binnenstebuiten wassen wat broeken en bovenkleding betreft, dan bescherm je de vezel. Idem met strijken.
Enkel ondergoed en handdoeken in droogkast, andere kleding op droogrek. Droogkast is nefast voor je kleding.

Sinds een tijdje gebruik ik van de 'kleurvangers', doekjes die je bij in de wasmachine steekt. Ik verbaas me er telkens over hoeveel kleur die telkens vangen. Ook in kleding waarvan ik dacht dat er al lang geen kleur meer zou afkomen. Te koop in warenhuizen, kruidvat, etc.

Tha_nOn
31 juli 2016, 23:33
Ik heb een soortgelijke ervaring met dromenvangers. Telkens weer spectaculair om te zien.

RB26DETT
1 augustus 2016, 08:42
Ik gebruik azijn ipv wasverzachter.

Daarnaast ook alles op 40°, ondergoed, (keuken)handdoeken en washandjes op 60°. Ik denk dat je kleren sneller moe bent of dat ze uit de mode zijn dan echt versleten. Alleen witte t-shirt die ik al jaren heb, raken echt versleten.