PDA

Volledige versie bekijken : Nieuwe motor kopen

Wolfiene
9 juni 2016, 19:03
Beste forumleden,

Dit is allemaal nogal nieuw voor mij en dus hoop ik dat ik niets verkeerd doe.

Ik zou graag motorrijden, uiteindelijk op een r6 of r1 maar voorlopig laat mijn financiële situatie en mijn leeftijd (17) dat niet toe. Nu ben ik wel zeer hard aan het twijfelen voor wat ik zou doen, wachten tot 21 of 24 of zo snel mogelijk een 125 kopen. Om mij bij deze beslissing te helpen heb ik hulp nodig, namelijk ik zou willen weten wat het prijskaartje zou zijn om alles te beginnen op een 125. Ik heb voorlopig nog helemaal niets dus kleding zal ook nog gekocht moeten worden, ook zou ik willen weten hoeveel het dan achteraf nog zou kosten per jaar om de motor legaal te kunnen blijven gebruiken. Ik heb verschillende motors op het oog en allemaal zijn ze ongeveer € 2000.

Als je me kan helpen of extra info wilt laat maar weten.

Alvast bedankt!

Mr.Hankey
9 juni 2016, 19:22
Hangt er wat vanaf hoe uw financiële toestand momenteel is. Een 125cc kan zeker plezant zijn, zolang je geen autostrade moet doen.
Persoonlijk zou ik wachten tot 20 jaar, dan rijbewijs A2 behalen en op je 22ste kan je dan voor het volledige A rijbewijs gaan. Ik vind 2000 euro voor een 125cc best veel, plus dan nog eens jaarlijkse verzekering en kledij. Waarschijnlijk moet je tegenwoordig ook een examen afleggen voor 125? Dus dat kost ook al wat geld.

Wachten tot je 24ste is natuurlijk het goedkoopst want dan moet je slechts eenmaal het examen doen maar dan moet je natuurlijk wel kunnen wachten tot dan.
Welke kosten die hier allemaal bij komen kijken (verzekering, kledij, misschien zelfs onderhoud) zal iemand anders u hier waarschijnlijk beter mee kunnen helpen.
Ik zou sowieso wel eens navragen bij het verzekeringskantoor van uw ouders hoeveel een verzekering ongeveer zou kosten.

E-riko
9 juni 2016, 23:36
Wow direct R1 :)
Wat zijn de andere motos die je op het oog hebt eventueel?

Want lets face it, een R1 is zo'n typische natte droom moto voor iemand met 0 ervaring. Een moto waarvan menig jonge gast posters boven zen bed heeft hangen.
200pk, zithouding die niet praktisch is en basically een moto dage alleen tot zen recht kunt laten komen zonder u schuldig te voelen, op een circuit...
En wss heb je in de verste verte geen idee wat die cijfers inhouden, laat staan, hoe zo'n referentie in de supersport wereld eigenlijk rijd/ voelt.

Eens ouder en wijzer zal je waarschijnlijk ook realistischer zijn in je moto verwachtingen. :)
Vanaf je mag, zou ik zeker een testrit vragen op een R1, als dat al mag....je droom zal wel snel uiteenspatten (of net niet natuurlijk)

Maar goed, kan zijn dat de R1 echt op jouw lijf geschreven is in de toekomst.
If its meant to be :)

Mij alleraller eerste droom moto was een Harley Davidson Sportster 883 :$ en theeft toch een tijdje geduurd eer ik 'het licht' heb gezien. :)

Qua kosten, ge kunt zo duur en zo goedkoop gaan of ge wilt.
Zoals bij alles, je betaalt ook voor kwaliteit.
En verzekering zal afhangen van de sterkte van je moto en je leeftijd, feit is, het zal duurder zijn dan een auto vanwege de risicogroep waartoe motorijders ongetwijfeld onder vallen.
Moeilijk hier concrete antwoorden te geven want je situatie is ook heel vaag en open tegelijk.

Persoonlijk zou ik nooit met zo een lage cc beginnen, 125cc, je gaat daar rap op uitgekeken geraken (zeker als je nu al van een R1 droomt).
Mensen zeggen veel dage laag moet beginnen en zo opbouwen, ik vind dat niet.
Weggesmeten geld (kzegget, ge gaat er rap op uitgekeken geraken).
En je went toch relatief snel aan een zwaardere moto :)
Zou dus een degelijke middenmoot zoeken, 500-700cc, en daar wa ervaring mee opdoen en vandaaruit vertrekken...

Hoe zich dat concreet vertaalt tot jouw leeftijd en de huidige rijbewijssystemen weet ik niet, want ik ben nog begonnen in het oude systeem.

beemer036
10 juni 2016, 06:58
Heb zelf met een R1 gereden, beest van een moto ;).
Maar wel wat ervaring vereist of dat ding is veel sneller met u weg dan jij met de moto.

Ik zou beginnen met een 125cc, dankzij de ervaring die je dan gaat opdoen ga je later meer plezier hebben aan je andere moto's.
Als je nog totaal geen ervaring hebt gaat zelfs een 125 zeer snel gaan, later op de 300 ga je dan denken "how dit gaat rap".
En later op (eventueel) de R6/R1 ga je denken "shit, wat heb ik nu gekocht" :D.

Kledij kan je idd zo duur maken als je zelf wil, maar kwa beginners kosten;
-Helm, reken ergens tussen de 100-200euro voor toch een beetje kwalitatief materiaal.
-Jas/broek, textiel/leder dat is al 1 keuze, om te beginnen is textiel praktischer. Reken 100-150euro voor een basis jas en dan nog eens dat voor een broek.
-Handschoenen, veel keuze: reken +-50euro voor een basis.
-Schoenen, ook weer erg veel mogelijkheden, +-100euro.

Rijlessen zitten tegenwoordig ergens rond de 800euro dacht ik.
Wegentaks valt goed mee, +-50euro/jaar (let op met een R1 in de toekomst!!!!, hier gaan ze veel strenger op worden (veel vermogen), zo'n motor kan u in het slechtste geval 2500euro inschrijving kosten!)
Normale inschrijving 65-125euro.

Onderhoud 125cc, ruim gerekend 250euro/jaar, erg zuinig.
Onderhoud R6/R1, beetje afhankelijk wat je er allemaal mee zou doen, maar reken toch +-500euro om de 6000km (officieel).

Motorrijden is vooral voor de beginner duur, eens je wat materiaal hebt valt het wel mee.

Nog een kleine opmerking;
Mijn R1 (2008) is zogezegd stuk gegaan, door er "normaal"' (lees openbare weg) mee te rijden, motor is niet gemaakt om er zo "traag" mee te rijden.
Heb er graag mee gereden, maar denk goed na voor je ermee begint.
Zelf ben ik er +-6000euro mee verloren.

Feignasse
10 juni 2016, 13:50
Hoeveel onderhoudskost moet je - bij recreatief gebruik - ongeveer rekenen voor moto's van het type er6n, nc750s, ... ?

Mr. SLASH
10 juni 2016, 19:36
Heb zelf met een R1 gereden, beest van een moto ;).
Maar wel wat ervaring vereist of dat ding is veel sneller met u weg dan jij met de moto.

Ik zou beginnen met een 125cc, dankzij de ervaring die je dan gaat opdoen ga je later meer plezier hebben aan je andere moto's.
Als je nog totaal geen ervaring hebt gaat zelfs een 125 zeer snel gaan, later op de 300 ga je dan denken "how dit gaat rap".
En later op (eventueel) de R6/R1 ga je denken "shit, wat heb ik nu gekocht" :D.

Kledij kan je idd zo duur maken als je zelf wil, maar kwa beginners kosten;
-Helm, reken ergens tussen de 100-200euro voor toch een beetje kwalitatief materiaal.
-Jas/broek, textiel/leder dat is al 1 keuze, om te beginnen is textiel praktischer. Reken 100-150euro voor een basis jas en dan nog eens dat voor een broek.
-Handschoenen, veel keuze: reken +-50euro voor een basis.
-Schoenen, ook weer erg veel mogelijkheden, +-100euro.

Rijlessen zitten tegenwoordig ergens rond de 800euro dacht ik.
Wegentaks valt goed mee, +-50euro/jaar (let op met een R1 in de toekomst!!!!, hier gaan ze veel strenger op worden (veel vermogen), zo'n motor kan u in het slechtste geval 2500euro inschrijving kosten!)
Normale inschrijving 65-125euro.

Onderhoud 125cc, ruim gerekend 250euro/jaar, erg zuinig.
Onderhoud R6/R1, beetje afhankelijk wat je er allemaal mee zou doen, maar reken toch +-500euro om de 6000km (officieel).

Motorrijden is vooral voor de beginner duur, eens je wat materiaal hebt valt het wel mee.

Nog een kleine opmerking;
Mijn R1 (2008) is zogezegd stuk gegaan, door er "normaal"' (lees openbare weg) mee te rijden, motor is niet gemaakt om er zo "traag" mee te rijden.
Heb er graag mee gereden, maar denk goed na voor je ermee begint.
Zelf ben ik er +-6000euro mee verloren.

Kon je daar niet gewoon zelf een 2dehands motor in plaatsen ?

Zelf ben ik begonnen op ne 600 naked en met wat ik nu weet zou ik het opnieuw doen of zelfs direct mijne 1200 maar goed, dat is eigen keuze.

GS|Demogorgon
10 juni 2016, 20:18
Mijn eerste was een 750 naked, 2de nen 800 en nu terug ne 750.
Ik vind dat een ideale "maat", nen 1000 is te sterk, ne 600 te hoogtoerig en meestal plat onderin (bij een 4 cilinder natuurlijk).
Ik had al wel wat brommer-ervaring, dus misschien zijn onze situaties niet echt vergelijkbaar.
Neem genoeg niet TE veel vermogen of koppel, want je gaat zowiso wel eens in een "paniek situatie" komen, en dan wil je niet met 200pk onder je gat zitten als je de hendel los open draait.

Krungthep
10 juni 2016, 21:45
Ik zou direct beginnen met Yamaha R125, daar kan je ook ervaring mee opbouwen. En dan kan je al beginnen rijden. Nog 5-6 jaar wachten zou ik het niet kunnen.

Kosten van 125cc weet ik niet.

Kledij in totaal zou 500 euro moeten lukken.

Ikzelf ben begonnen met 1000cc. Trekt inderdaad beter op dan ER6N van de rijschool.
Ik rijd wel rustig. Op autosnelweg steekt iedereen mij voorbij. Ik heb nog geen 1 motor kunnen voorbij steken. De anderen rijden 140+ denk ik.
Voor mij hoeft die snelheid niet, de design van de motor vind ik het belangrijkste.

Je moet doen wat voor u belangrijk vindt.

boomheadshot
10 juni 2016, 23:18
Ben begonnen met 600 racer en geen problemen mee gehad,dat ligt gewoon aan uw talent skilzz en je moet beetje nadenken ook.

beemer036
11 juni 2016, 12:39
Kon je daar niet gewoon zelf een 2dehands motor in plaatsen ?

Zelf ben ik begonnen op ne 600 naked en met wat ik nu weet zou ik het opnieuw doen of zelfs direct mijne 1200 maar goed, dat is eigen keuze.

Slash, heb daar een ander motorblok in laten plaatsen ja (2500euro).

Op r1 forum had ik iemand gevonden die hetzelfde had voorgehad, persoon had ook ander blok gestoken....half jaar later juist hetzelfde!!! Had ik geen zin in.
Dealer (waar ik ander blok heb laten plaatsen) kon ook geen garantie geven op motorblok, ja 1ste 500km had ik garantie....duh....

Had de R1 bij hem gekocht voor 7500euro, heb er welgeteld 1 jaar mee gereden :(.
Ik vroeg aan hem voor overname en was dan van plan om ander model bij hem te kopen, misschien iets GSXR achtig ofzo...
Ik vroeg eerst aan hem wat de motor waard was in huidige toestand (met kapot blok), geen 3k zei hem, jaja....
In ieder geval, hij wou me 4000euro geven toen de motor was gemaakt (hou rekening met 2500euro kosten, dus eigenlijk 1500euro!!! voor een R1 '08 met carbon akra's, akra linkpijp, powercommander 5, stalen remleidingen, hogere clipons, verstelbare hendels en nog wat details...
Voelde me toen serieus op m'n tenen getrapt...
Ben toen , eerder toevallig, naar BMW gestapt en die gaven me wel een correcte overnameprijs (6000).

Maak er soms nog wel spijt van, klonk super met die akra's, en reed super met die afstelling (dempers/linkpijp/pc5).

Amuseer me wel erg goed met de S1000R zenne ;)

Wolfiene
11 juni 2016, 13:41
Danku voor deze reacties, dat is zo ongeveer precies wat ik wilde weten. Ik denk dat ik ga proberen voor een r125 te gaan zo snel mogelijk, misschien zelfs deze zomer al voor mijn rijbewijs gaan.