PDA

Volledige versie bekijken : Oordoppen - waar/welke/...?

Killertux
21 april 2016, 09:34
llow iedereen,

op dit moment rij ik rond met zo van die rubberen oordopjes van Variphone, niet op maakt gemaakt.
Het stoort me echter dat die doppen in de helft van de keren niet goed aansluiten, met serieus wat windgeruis (aan 1 kant meestal, variërend) tot gevolg.

Ik wou even polsen wie welke oordoppen gebruikt, of deze op maat gemaakt zijn en wat de ervaringen ermee zijn.

Zelf zou ik op zoek willen gaan naar oordoppen die het windgeruis langs de helm zo goed mogelijk dempen maar ook ruimte laten voor het geronk van de motor te horen, als dit al mogelijk is :)

Alvast bedankt voor de feedback!

BlaXander
21 april 2016, 09:39
Ik heb er van Laperre, op maat gemaakt. Ben er niet super enthousiast van qua pasvorm durven ze nogal loskomen, maar zou deels ook te maken hebben met dat ik een dun oorkanaal heb.

Mijn nonkel rijdt rond met doppen van audionova en die is wel content. Nog een aantal anderen in de familie met oordoppen van daar voor concerten en die zijn ook heel tevreden ervan. Denk dat je ook kan kiezen welke filter je erin laat steken voor het beste resultaat op moto te bekomen

Killertux
21 april 2016, 09:45
Ik heb er van Laperre, op maat gemaakt. Ben er niet super enthousiast van qua pasvorm durven ze nogal loskomen, maar zou deels ook te maken hebben met dat ik een dun oorkanaal heb.

Mijn nonkel rijdt rond met doppen van audionova en die is wel content. Nog een aantal anderen in de familie met oordoppen van daar voor concerten en die zijn ook heel tevreden ervan. Denk dat je ook kan kiezen welke filter je erin laat steken voor het beste resultaat op moto te bekomen

Zijn dat bij uw nonkel van die V-sil oordoppen?

BlaXander
21 april 2016, 09:47
Da durf ik ni zeggen, weet alleen dat hij ze bij audio nova op maat heeft laten maken, maar wa type ofzo heb ik geen gedacht van

Killertux
21 april 2016, 16:30
Da durf ik ni zeggen, weet alleen dat hij ze bij audio nova op maat heeft laten maken, maar wa type ofzo heb ik geen gedacht van

Afspraak gemaakt bij Audionova voor Variphone V-Sil Moto doppen, eens kijken wat dat geeft :)

langun
21 april 2016, 19:41
Ik heb van die V-sil's, vooral omdat die deels werden terugbetaald door mijn ziekenfonds (OZ) maar ik ben er zeer tevreden van. Nog nooit problemen gehad met pasvorm, zijn nog niet losgekomen, ...

Persoonlijk heb ik de sterkste filter er in zitten (-40dB dacht ik) en dan hoor ik nog altijd mooi het geluid van mijn moto. Een deel van de reden waarom ik de zwaarste filter heb genomen is omdat ik echt wel zeer veel windgeluid heb, ik verdenk mijn helm er van om zeer slecht te zijn op dat vlak. Een nieuwe helm komt ook wel eens, maar niet te veel kosten tegelijk ;)

Killertux
2 mei 2016, 20:48
Ik heb van die V-sil's, vooral omdat die deels werden terugbetaald door mijn ziekenfonds (OZ) maar ik ben er zeer tevreden van. Nog nooit problemen gehad met pasvorm, zijn nog niet losgekomen, ...

Persoonlijk heb ik de sterkste filter er in zitten (-40dB dacht ik) en dan hoor ik nog altijd mooi het geluid van mijn moto. Een deel van de reden waarom ik de zwaarste filter heb genomen is omdat ik echt wel zeer veel windgeluid heb, ik verdenk mijn helm er van om zeer slecht te zijn op dat vlak. Een nieuwe helm komt ook wel eens, maar niet te veel kosten tegelijk ;)

Ik kon kiezen tussen -23dB, -25dB en -28db, waarbij ik dan gekozen heb voor de middenste.
Moesten ze te zwaar/te licht zijn, mag ik altijd een andere filter kiezen...
-40db lijkt me wel heel dempend, gezien de pasta waarmee ze uw oren vullen ongeveer een -30dB geeft. :)

langun
2 mei 2016, 22:32
Dan zal het vermoedelijk wel -28db zijn, het waren alleszins de zwaarste omdat ik windgeluid echt storend vind.

Die pasta kan je natuurlijk niet vergelijken met de effectieve doppen, die pasta dempt gewoon alles, met de zwaarste oordoppen in kan ik nog vrij normaal met mensen praten (+ helm wordt het soms wel tricky ;) )

Caracalla
3 mei 2016, 10:04
Ik doe eigenlijk nooit oordoppen in.
Met m'n Shoei XR-1100 heb ik daar absoluut geen last van.

Met m'n eerste helm RXA-brommerding van 90 euro had ik wel héél veel last ervan en oorsuizen zonder oordoppen.

boomheadshot
3 mei 2016, 23:57
Van de goedkope universele oordoppen vind ik alpine het beste kan je bij rad vinden,maar op maat gemaakt altijd beter normaal gezien.

Killertux
4 mei 2016, 21:44
Op dit moment gebruik ik devolgende (of iets wat er ferm op lijkt):
http://bassmusicianmagazine.com/wp-content/uploads/2013/06/MusicSafe-Pro-Hearing-Protection-System-by-Alpine-1.jpg

Blijft voor geen meter zitten bij mij en ik mag van geluk spreken als 1 van de 2 een beetje isoleert...

Etersil
4 mei 2016, 22:30
Ik heb op maat gemaakte van Audionova.
Daarvoor €130 voor betaald.
En dan vergeet je ze één keer aan te doen, krijg je loeiharde knal/muziek naast je oren, zit je de dag erna met tinnitus.. :sop: :cry:

Nu goed, het moet niet erger worden.
Zwaarste filter word niet aangeraden en al zeker niet aandoen de volledige dag. Omdat je oren/hersenen dan nog extra hun best gaan doen, in de hoop muziek op te pikken doorheen de oordoppen (wat amper lukt). Als je dan u oordoppen uitdoet, dan ga je alles precies luider horen voor een paar minuten.

Etersil
4 mei 2016, 22:33
Ik heb op maat gemaakte van Audionova.
En dan vergeet je ze één keer aan te doen, krijg je loeiharde knal/muziek naast je oren, zit je de dag erna met tinnitus.. :sop: :cry:

Nu goed, het moet niet erger worden.
Zwaarste filter word niet aangeraden en al zeker niet aandoen de volledige dag. Omdat je oren/hersenen dan nog extra hun best gaan doen, in de hoop muziek op te pikken doorheen de oordoppen (wat amper lukt). Als je dan u oordoppen uitdoet, dan ga je alles precies luider horen voor een paar minuten.

Over Audionova: goede oordoppen, maar je moet ze natuurlijk wel aandoen ;).
M'n rechteroor deed pijn, hebben ze dit kosteloos aangepast. Word ook getest op geluidslekken, maar ik veronderstel bij Laperre ook.
De prijs zal ongeveer hetzelfde zijn. En de manier van hoe ze het doen, is ook hetzelfde.
Oor kuizen, soort isomo in u oor steken om u trommelvlies af te schermen en dan die speciale rubber indoen. Behoorlijk bizar gevoel.
Dan eventjes wachten en dan halen ze dat er voorzichtig uit. 3 - 4 weken later kan je oordoppen afhalen & testen.

Btw: Zorg dat je ontspannen bent. Want indien u kaakspieren opspannen, zullen u kaakspieren de gehoorhang in een 'bepaalde' vorm trekken. Waardoor later van tijd u pasvorm niet goed werkt. Word ook aangeraden om de zoveel jaar te veranderen, want u gehoorgang , net als u oren en neus, veranderen met de jaren.