PDA

Volledige versie bekijken : Liefde vs. Lust

Guazala
10 april 2016, 20:49
Ik had enkele dagen geleden een gesprek hierover met een vriend en lijkt me misschien nog wel een goed thema voor hier: de verschillen tussen liefde/verliefdheid en lust en dat in relatie tussen je partner bedriegen.

Zijn opinie is dat liefde en lust compleet los staan van elkaar en het bijgevolg geen bedrog is als je in een relatie zit en seks hebt met een ander, zolang daar geen verliefdheid bij komt en het louter vanuit lust is. Fwb (terwijl je een relatie hebt) is volgens hem ok zolang er enkel sprake is van vriendschap en lichamelijk tot elkaar aangetrokken zijn.

ik volg hem persoonlijk tot op het niveau dat liefde en lust volledig los van elkaar staan. Het is volgens mij perfect mogelijk seksueel tot iemand aangetrokken te zijn, zonder verliefdheid. Gezien seksuele aantrekking voor mij toch ook enige match op vlak van karakter vereist, buiten het puur fysieke, zie ik ook de mogelijkheid tot vrienden zijn en om elkaar geven op die manier en seks daarbij, zonder enige verliefdheid.

Hoewel ik het op zekere hoogte met hem eens ben, bestaat een relatie voor mij uit een combinatie van liefde en lust en is er dan ook sprake van bedrog als je op 1 van beide vlakken de mosterd elders gaat halen.

Ik ben via Tinder al meermaals mannen tegengekomen die, volgens wat ze zeggen, daar zitten met medeweten van hun vrouw en dat seks buiten de relatie door beiden als ok wordt gezien. Die vriend lijkt daar dus niet alleen in te zijn.

mazonemayu
10 april 2016, 21:23
Liefde en lust staan idd los van elkaar maar als in n relatie zit blijft bedriegen bedriegen voor mij. Met iemand digitaal liggen aanpappen is dus evengoed bedriegen imo

AreVee
10 april 2016, 21:44
Liefde en lust zijn inderdaad niet hetzelfde vind ik maar zoals mazonemayu al zei , als je dan toch beslist om toe te geven aan die lust is dat evenzeer bedriegen voor mij of dat daar dan liefde in het spel is of niet, zou mij niks uitmaken, mijn partner die mij bedriegt die hoef ik niet langer as partner te hebben.

Natuurlijk als je zo'n soort van open relatie hebt of weet ik wat er tegenwoordig allemaal bestaat en je partner het dus niet erg vind of wel erg vind maar wel toelaat dan is het ander verhaal. Maar echt gezond kan dat toch niet zijn imo zo'n relatie.

Sentor
10 april 2016, 22:42
Als je in een deftige relatie zit met iemand dan doe je zo'n dingen niet uit respect voor uw partner.
Das toch normaal!

Sent from my iPhone using Tapatalk

StanTem
10 april 2016, 22:48
Liefde en lust staan idd los van elkaar maar als in n relatie zit blijft bedriegen bedriegen voor mij. Met iemand digitaal liggen aanpappen is dus evengoed bedriegen imo

Dit.

glashelder
10 april 2016, 22:59
Tja, het zijn maar de afspraken die je maakt idd. Ik vind het wel bedreigender als mijn vriend verliefd zou worden op een ander, want dan kan dat potentieel gevaarlijk zijn voor onze relatie (want straks wil hij met haar een relatie beginnen en die van ons stopzetten). Terwijl seks, goh ja, als die dat plezant vindt... 'k Ben er liever bij maar ik denk (hoop) dat ik daar geen al te groot drama van zou maken. Ik zou er wel van willen weten, niet achter mijn gat. Maar daar valt dus over te praten.

In theorie ben ik het wel eens met de visie van polyamoureuze mensen maar ik weet niet of ik het zelf zou kunnen. Ik zou het graag kunnen zeg maar :p Gewoon omdat ik merk dat ik mezelf niet zo comfortabel voel bij het idee dat ik mijn vriend dingen zou verbieden. Maar dat is puur persoonlijk (en mijn vriend is daar helemaal niet mee bezig, die vond een trio al een heel zware stap).

Ik ben via Tinder al meermaals mannen tegengekomen die, volgens wat ze zeggen, daar zitten met medeweten van hun vrouw en dat seks buiten de relatie door beiden als ok wordt gezien. Die vriend lijkt daar dus niet alleen in te zijn.
'k Zou dat precies ook eens van die vrouw zelf willen horen :p Als die daar echt zo open in is, vindt die dat vast niet erg om dat even te bevestigen :cool:

Epyon
10 april 2016, 22:59
Consequent liefde en lust kunnen scheiden zou nochtans voor veel relaties een verrijking betekenen. Ik teken niet voor de beperkende, moraliserende, zelfs op het randje van egoïstische invulling die velen aan een relatie geven. Ik heb immers veel te veel mensen door zo'n ideologische waanbeelden ongelukkig in hun relatie gezien. Lust zien voor wat het is, namelijk een puur fysisch gebeuren net zoals sport, zou voor velen een helende activiteit kunnen vormen.

glashelder
10 april 2016, 23:01
Consequent liefde en lust kunnen scheiden zou nochtans voor veel relaties een verrijking betekenen. Ik teken niet voor de beperkende, moraliserende, zelfs op het randje van egoïstische invulling die velen aan een relatie geven. Ik heb immers veel te veel mensen door zo'n ideologische waanbeelden ongelukkig in hun relatie gezien. Lust zien voor wat het is, namelijk een puur fysisch gebeuren net zoals sport, zou voor velen een helende activiteit kunnen vormen.
Ja, jij zegt mooier wat ik bedoel :)

Guazala
10 april 2016, 23:25

Puur rationeel bekeken ben ik het daar mee eens. Maar, vanuit emotioneel oogpunt, zou ik het daar toch moeilijk mee hebben. Seks is, i.t.t. sport, toch iets heel intiems en ik zou het geen fijne gedachte vinden dat de man, waar ik verliefd op ben, iets in die mate intiem zou delen met een andere vrouw.

Epyon
10 april 2016, 23:43
Puur rationeel bekeken ben ik het daar mee eens. Maar, vanuit emotioneel oogpunt, zou ik het daar toch moeilijk mee hebben. Seks is, i.t.t. sport, toch iets heel intiems en ik zou het geen fijne gedachte vinden dat de man, waar ik verliefd op ben, iets in die mate intiem zou delen met een andere vrouw.
Liefde vs lust draait net om ratio vs emoties ;) .

Ik vraag me ook af wat de man waarop je verliefd bent daar (echt) van zou vinden, en of dit overeenstemt met jouw verwachtingen (overigens niet persoonlijk maar generiek bedoeld). Ik heb immers al veel relaties gekend waar de man seksueel gefrustreerd rondliep omdat hij niet aan zijn spreekwoordelijke drie keren per week toekomt, en vreemdgaan uiteraard uit den boze was. Hier zou het beleven van puur fysische lust buiten de relatie een oplossing kunnen betekenen, er uiteraard van uitgaande dat dit puur fysisch is en geen emotionele consequenties heeft. Imo is een man hier perfect toe in staat, maar is het vaak de angst van de vrouw dat er toch emotionele gevoelens zouden kunnen ontstaan die de beperkende factor is. Daarom dat ik ook een voorstander ben van het volledig loskoppelen van lust en liefde, maar ik begrijp dat dit natuurlijk iets zeer persoonlijk is.

Guazala
11 april 2016, 00:23
Ik ben het daar niet mee eens in die zin dat lust volgens mij ook een emotie is, waardoor je dat niet onder controle hebt, wat wel zo zou zijn als het puur rationeel was. Net als elk ander gevoel heb je geen of toch beperkte controle over het al dan niet ervaren ervan. Uiteraard heb je wel controle over wat je er mee doet, maar dat staat los van het gevoel zelf, is gewoon een reactie op het bestaan ervan.
Het is niet omdat ik verliefd ben, dat ik sowieso iets met die man begin. Het is niet omdat ik geil ben dat ik er sowieso op kruip.

Dus volgens mij draait liefde vs. lust, wel degelijk om emotie vs. emotie en is gewoon de complexiteit en diepgaandheid van de emotie verschillend.

Het ding met relaties is nu eenmaal ook dat daar toch een vrij belangrijke emotionele component aan verbonden is, waardoor ratio op dat vlak, mijns inziens, minder belangrijk is. Je kan rationeel beslissen over zaken als geld en wonen ed. Maar wanneer het gaat over wat ge van elkaar verwacht op vlak van dingen als seks, gaat het toch vooral om gevoelsmatige dingen, waar rationele standpunten weinig zin hebben. Want ik zou (indien ik een lief zou hebben dus) wel kunnen zeggen dat hij maar moet doen waar hij zin in heeft omdat ik rationeel inzie dat het puur om lust gaat, als mijn gevoel zegt dat dat niet fijn is, gaat dat toch nooit goed lopen.

Lefky
11 april 2016, 08:24
Ik snap de logica. Zelf voor koppels waar zoals Epyon zegt de man te weinig aan zijn trekken komt (of de vrouw, want ja dat kan ook).
Zoals ik het altijd begrepen heb is een relatie geven en nemen. De discussie van het belang van seks kan terug bovengehaald worden maar kort gezegd is het voor de 1 belangrijk voor de ander niet. Als die die het niet belangrijk vindt de ander de seks 'ontneemt' is het ergens logisch dat die dan ook de kans 'geeft' om het op een ander te gaan zoeken zolang er goede afspraken zijn.
De kans is dan natuurlijk idd groot dat er gevoelens bij komen kijken zoals bij vele fwb toestanden.
Seks is dan ook iets heel intiems.
Liefde en lust kunnen zeker los van elkaar bestaan, dat is ook de reden dat er fwb relaties en one-night-stands slagen. Maar juist omdat het zo intiem is is de kans ook groot dat er gevoelens bij komen.
Lust = verlangen, verlangen = emotie. Dus ik zie het zeker als emotie vs emotie. Maar wel 2 emoties die lost van elkaar kunnen bestaan.

Nu kga ook nie hypocriet doen. Een relatie zie ik als monogamie aangaan. Dus op een ander kruipen is bij mij buiten vliegen.

Maar als je er zelf voor open staat is het logischerwijs perfect mogelijk om de 2 te scheiden.

mazonemayu
11 april 2016, 08:46
Gewoon omdat ik merk dat ik mezelf niet zo comfortabel voel bij het idee dat ik mijn vriend dingen zou verbieden.

ik denk dat je hier de bal misslaat, dat heeft niks te maken met wat jij hem zou kunnen verbieden, maar met zijn respect voor u.

Rubenowns
11 april 2016, 09:26
Bij bijna alle langdurige seksuele contacten komt er langs een van de kanten toch gevoelens bij kijken... Dus volgens mij vloeit er uit lust in vele gevallen verliefdheid!

En hoe kan je in godsnaam het verschil zien? Lust en verliefdheid zijn voor mij hetzelfde... Liefde is iets anders. Dat is een langdurige relatie van jaren waar je alles deelt...

Chizm
11 april 2016, 09:50
Voor mannen zijn lust en liefde 2 aparte dingen, voor vrouwen kan het een niet zonder het anders.

ik denk dat daar het grote verschil zit.

mazonemayu
11 april 2016, 10:14
Voor mannen zijn lust en liefde 2 aparte dingen, voor vrouwen kan het een niet zonder het anders.

zot...er zijn anders vrouwen genoeg die voor 1 nacht met n onbekende in de nest duiken

Guazala
11 april 2016, 10:17

juist, want de emotionele belevingswereld is geen breed spectrum, maar gewoon een tweedeling man-vrouw.

Maar goed, ik ga me dan nu uitschrijven uit de gurls unite groep hier op het forum, want ik ben blijkbaar toch een man dan.

Chizm
11 april 2016, 10:51
sorry dat ik jullie gevoelens heb gekwetst.

glashelder
11 april 2016, 10:57
ik denk dat je hier de bal misslaat, dat heeft niks te maken met wat jij hem zou kunnen verbieden, maar met zijn respect voor u.
Hoezo? Zelfs als ik dat niet wil of vraag?

sneax
11 april 2016, 11:11
Wat als die vrouw die maar 2 keer sex wil per week nat thuis ligt te wachten op haar vent omdat ze eens goed goesting heeft, maar dan blijkt als die vent thuis komt dat hij zijn zak al heeft leeggepompt in zijn secretaresse. Dan komt zij op de tweede plaats, en dat is volgens mij geen leuk gevoel en is evenzeer nefast voor de relatie.

Lust en liefde kan je scheiden maar als écht koppel moet ge imo toch rekening met elkaar houden. Als blijkt dat uw lief achter uw rug heel het stad afrijdt en beseft dat ge van tijd is in en ander zijn zaad hebt zitten roeren dan is dat toch ook geen plezierige gedachte. Ik heb er véél minder problemen mee moest ik het weten, als den ene nu eenmaal meer zin heeft als de ander, waarom niet? Doe het samen, doe trio's, quatro's whatever. Heb samen plezier.

Dan wordt het een verrijking, want het is iets dat je dan als koppel samen doet. Als de een op zijn honger blijft zitten is dat op lange termijn inderdaad nefast. Maar ongecontroleerd zonder af te spreken rondpoepen met als gevolg dat de ander op dat gebied op de tweede plaats komt, dat is evenzeer nefast.

Nuja, dat is maar mijn mening. En er zijn trouwens ook genoeg vrouwen die rond poepen omdat de man te weinig goesting heeft, ik ben er niet mee akkoord dat een vrouw het niet kan scheiden en een man wel, het is iets verschillend per persoon en heeft volgens mij weinig te maken met gender. Er zijn genoeg vrouwen die poepen als werk, zonder verliefdheid of liefde, enkel voor't geld.

HelpYouFall
11 april 2016, 12:03
voor vrouwen kan het een niet zonder het anders.

Bullshit.

Gonzo
11 april 2016, 12:33
Kom jongens, iedereen heeft recht op een mening. Zelfs als die mening is dat zaadgorgelende nymfomanes eigenlijk een onderliggend polyamoreus bindingsprobleem hebben dat omgekeerd evenredig is met hun chronisch buffeltekort.

Rubenowns
11 april 2016, 14:22
Maar kan je een partner iets kwalijk nemen als hij na jarenlang zagen om seks uiteindelijk toch vreemdgaat?

Ik ken iemand die na een jarenlange relatie vreemd gegaan is en zijn partner verlaten heeft voor die persoon. Ze hebben een kindje en iedereen vond dat zeer erg totdat ik hoorde hoeveel keer seks ze per jaar hadden...

AreVee
11 april 2016, 18:09
Maar kan je een partner iets kwalijk nemen als hij na jarenlang zagen om seks uiteindelijk toch vreemdgaat?

Ik ken iemand die na een jarenlange relatie vreemd gegaan is en zijn partner verlaten heeft voor die persoon. Ze hebben een kindje en iedereen vond dat zeer erg totdat ik hoorde hoeveel keer seks ze per jaar hadden...

Imo wel, ga dan uit mekaar he, dan is er uiteraard niks aan de hand. Maar samenblijven en dan wel achter de rug andere plekken opzoeken vind ik persoonlijk toch ook niet super koosjer.

Myllan
12 april 2016, 12:02
Bij mij is dat dus altijd lust op het eerste gezicht.:unsure:
Met die lust wordt op dat moment wel niet veel gedaan in afwachting of er ook andere gevoelens/raakvlakken mee gemoeid zijn en als dat effectief zo is dat het lustobject relatiemateriaal blijkt te zijn dan pas kunnen we er iets mee doen en na verloop van tijd gaat verliefdheid over in liefde.

Nu, als single is dat vrij eenvoudig uiteraard (in de mate van het mogelijke) maar in een relatie ligt dat allemaal wel wat complexer.
Iemand die binnen in een relatie niet aan haar of zijn trekken komt en die het buiten de deur gaat zoeken of kruipt op alles wat een hartslag heeft, zogenaamd puur voor de seks, die is naar mijn bescheiden (en totaal onbelangrijke) mening fout bezig.
Tenzij de partner er mee akkoord gaat uiteraard maar dat zou dus bij niet waar zijn.

Rubenowns
12 april 2016, 12:27
Imo wel, ga dan uit mekaar he, dan is er uiteraard niks aan de hand. Maar samenblijven en dan wel achter de rug andere plekken opzoeken vind ik persoonlijk toch ook niet super koosjer.

Nuja dat bedrog heeft echt niet lang geduurd... Tis volgens mij wel nog redelijk correct verlopen in zover dat zo iets moeilijk correct kan verlopen!

mazonemayu
12 april 2016, 12:33
Hoezo? Zelfs als ik dat niet wil of vraag?

tuurlijk, als jij iets niet graag hebt, verbied je dat dan, of zeg je dan dat je dat liever niet zou hebben (is niet hetzelfde als verbieden), en ga je er dan van uit dat hij dat wel niet zal doen omdat hij u (en uw mening) respecteert.

glashelder
12 april 2016, 23:33
tuurlijk, als jij iets niet graag hebt, verbied je dat dan, of zeg je dan dat je dat liever niet zou hebben (is niet hetzelfde als verbieden), en ga je er dan van uit dat hij dat wel niet zal doen omdat hij u (en uw mening) respecteert.
Ah, zo. Ik dacht dat je bedoelde dat mij trouw blijven een vorm van respect was (ongeacht of ik dat wil of niet). Maar voor de meeste mensen is het wel zo, toch? Je verbiedt het dan wel niet letterlijk maar voor de meeste mensen is seks met een ander einde relatie.

Ja, ik weet niet, ik ben een beetje een rare daarin. 'k Weet zelf nog niet goed waar ik precies sta. In theorie wel, maar niet in de praktijk :p