PDA

Volledige versie bekijken : Eerste moto kopen

Beenhesp
29 maart 2016, 09:17
Vorige week heb ik de eerste stap gezet om 1 van mijn dromen te verwezenlijken. De theorie van mijn moto rijbewijs is binnen :)
Vanaf mei begin ik met praktijk lessen en in tussentijd wil ik opzoek gaan naar mijn eerste moto.

Na wat opzoek werk lijkt een BMW 650 GS me wel een goede optie. Ik opteer sowieso om 2dehands te kopen maar hierbij heb ik een aantal vragen:
1. Waar kijk ik best om een mooie 2 de hands te vinden?
2. Ik had gedacht aan een budget tussen de 2000 en 3000 euro. Is dit realistisch?
3. Op 2dehands.be vond ik verschillende modellen tussen die range, die zijn echter meestal al een aantal jaartjes oud. Is het bouwjaar een belangrijke factor?
4. Vanaf hoeveel km is het beter naar een andere te zoeken
5. Andere zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes
Thomas

kakature
29 maart 2016, 10:58
Proficiat!

Een GS650 lijkt me wel leuk als eerste motor alleszins.

1. Garages in de buurt, tweedehandswebsites (Kapaza, 2dehands, ...). Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit waar je een occasie vindt. Zoals bij elke occasie kan je geluk hebben of pech hebben, dat is nu eenmaal de aard van een tweedehands aankoop :p

2. Dit is realistisch, maar ik denk dat je voor een echt goeie occasie GS650 (niet zo oud, niet zo veel kilometer, eventueel wat opties) toch meer richting 4000-5000 zal moeten gaan.

3. Maakt niet zoveel uit. Natuurlijk hebben recentere modellen meestal wel snufjes die je op oude modellen moeilijker zal vinden. Bijvoorbeeld ABS: op oudere modellen is dat vaak nog een optie, bij de recentere kan het al standaard zijn. Ik weet wel niet hoe dat zit met de GS650 eigenlijk dus don't shoot me.

4. Hangt een beetje af van het merk en type motor denk ik. Meer ken ik er niet van. Iemand anders zal dit waarschijnlijk wel beantwoorden.

5. Ik zou zeker proberen eentje met ABS proberen te kopen.

Beenhesp
30 maart 2016, 08:55
Als het budget tussen de 2 en 3000 moet blijven zijn er dan betere opties dan de GS650?

kakature
30 maart 2016, 11:28
Ik denk het wel, maar het hangt er ook een beetje vanaf wat je precies zoekt. Je kan zeker wel een goeie naked vinden voor die prijs, genre Honda CBF600, Honda Hornet, Suzuki SV650, Suzuki Bandit en waarschijnlijk nog een hoop andere Japanners.
Met andere modellen (touring, adventure, ...) heb ik heel weinig ervaring.

E-riko
30 maart 2016, 12:12
Vorige week heb ik de eerste stap gezet om 1 van mijn dromen te verwezenlijken. De theorie van mijn moto rijbewijs is binnen :)
Vanaf mei begin ik met praktijk lessen en in tussentijd wil ik opzoek gaan naar mijn eerste moto.

Na wat opzoek werk lijkt een BMW 650 GS me wel een goede optie. Ik opteer sowieso om 2dehands te kopen maar hierbij heb ik een aantal vragen:
1. Waar kijk ik best om een mooie 2 de hands te vinden?
2. Ik had gedacht aan een budget tussen de 2000 en 3000 euro. Is dit realistisch?
3. Op 2dehands.be vond ik verschillende modellen tussen die range, die zijn echter meestal al een aantal jaartjes oud. Is het bouwjaar een belangrijke factor?
4. Vanaf hoeveel km is het beter naar een andere te zoeken
5. Andere zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes
Thomas

Heb het al gezegd aan mijne maat die nu al 2 brolmotos versleten heeft, een Duc Monster en een BMW RS, gewoon omdattij op een beperkt budget werkt, zoals bij u.
Hij is nu op zoek naar een 3e, een GS en heb hem gezegd dattij deze keer gewoon doorspaart en een duur(der) exemplaar koopt.

En heb ook dezelfde tips gegeven aan iemand hier op het forum:
http://www.9lives.be/forum/bikers-corner/939191-het-moto-praat-topic-deel-iii-205.html#post19707415

Int kort, 2000-3000 is te weinig voor zo een moto.
Maarja, als ik zo zie op autoscout varieren de modellen van 2001 tot 2012
Als je een nieuwer model zoekt is dat sowieso te weinig.
Maar als je het hebt over die modellen van 2001 enzo, kan je nog geluk hebben.
Die modeljaren van 2001 etc. gaan voor uw budget de deur uit inderdaad en hebben ongeveer 50.000 km maximum.

Persoonlijk, zou ik zo nieuw mogelijk gaan en met zo weinig mogelijk km. Maar dan is het natuurlijk duurder.
Nieuw is natuurlijk moderner.

Volg gewoon mijn maat zijn voorbeeld niet: zo weinig mogelijk geld = kijkt niet naar aantal km, resultaat: model met veel km = oude modellen, result: veel onderhoud en waarschijnlijk herstel kosten.

Kopen bij een dealer is doorgaans veiliger dan bij een particulier.
Hoewel, dealers verkopen ook brolmotos en particulieren kunnen ook onderhoud voorleggen en voor hun gerief zorgen.
Dus kijk goed bij wie je koopt, zoals kakature zegt, risico's bij 2ehands heb je altijd, maar je kan wel anticiperen :)

Weinig km is doorgaans ook safer.
Hoewel, een moto met veel km die perfect onderhouden is als een baby zal een betere koop zijn (en wss goedkoper) dan een slecht onderhouden en misbruikte moto met weinig km (die zal duurder zijn, maar toch verdacht goedkoper voor het aantal km dattem heeft)

Dus op aantal km kan je geen zwart wit regel zetten, vanaf dan is het slecht of goed. Er spelen andere factoren mee zoals gezegd.

Ist de bedoeling om wa ervaring op te doen etc? zo een soort tussendoor moto om snel door te verkopen?
Dan zou ik mij wel iets durven riskeren als ge toch van plan zijt snel door te verkopen.

Op autoscout heb je trouwens 1364 resultaten van motos die tussen de 2000 - 3000 kosten. :) Laat je gaan zou ik zeggen :)
Aanbod (http://nl.ww4.autoscout24.be/?atype=B&mmvco=0&pricefrom=2000&priceto=3000&cy=B&powerscale=KW&zipc=B&ustate=N%2CU&results=20&desc=1&sort=price&dtr=s)

Beenhesp
30 maart 2016, 13:28
Merci voor het uitgebreide antwoord.
Ja de bedoeling is om ervaring op te doen en enkel een beperkte tijd ermee te rijden. Eenmaal ik wat meer thuis ben in de moto wereld voorkoop ik mijn eerste moto en investeer ik meer in iets wat ik echt zou willen.

Ik kijk eens op autoscout! :)

E-riko
30 maart 2016, 17:03
aja dan kundet u nog riskeren :)

langun
30 maart 2016, 19:25
Ik overweeg om mijn Honda CBF 500 van 2007 (33k km) in te ruilen voor iets anders, moest je interesse hebben ;)

beemer036
31 maart 2016, 06:50
De rest heeft je al goede raad gegeven zie ik.

Nadeel van zo'n GS is idd dat die duur zijn, zowel nieuw als 2dehands.

Die stijl van motor (zoals de GS), "hoogpoter" allroad, is nu ook redelijk in de mode, heeft ook wat zijn effect op de prijs.

Beenhesp
31 maart 2016, 09:43
@langun: Aan wat voor prijs denk je dan? :)

Bimmerstyle
31 maart 2016, 14:32
Ik heb voor 2800 een Japanse sportbike gekocht heb die al vele jaren 1 keer pech mee gehad.

Mijn raad is wil je een goedkope moto als eerste go Japanese en als eerste moto zou ik geen 5000€ geven kans dat je is valt is zeer groot.

CDA441
31 maart 2016, 18:30
Gewoon veel testrijden (als het echt niets is, dan kan je die gewoon laten vallen).
Ik heb geluk gehad bij m'n XF (wou eerst een GS kopen, maar vond geen in mijn prijsrange).
Ook moet je je niet blind staren op jaartal of kilometers, wat uitmaakt is hoe er op de motor gereden wordt.
Rekening houden met:
- Onderhoud (is de motor goed onderhouden of heeft het achterstallig onderhoud)
- Kijk naar remvloeistoffen en remblokken
- Kijk zeker naar de staat van de ketting en tandwielen, een roestige (en doorgezakte) ketting kan duiden op slecht onderhoud.

langun
31 maart 2016, 20:24
@langun: Aan wat voor prijs denk je dan? :)

Ik heb hem zelf aangekocht voor €3000 een klein jaar geleden, ook met het idee om te kijken of het echt wel iets voor mij is en beter te leren rijden.

Zaterdag ga ik eens luisteren wat een garage nog zou geven voor overnameprijs, mijn prijs zou dus tussen zijn aanbod en €3000 liggen, tenzij ik zaterdag direct een deal sluit ;)

beemer036
3 april 2016, 21:46
Gewoon veel testrijden (als het echt niets is, dan kan je die gewoon laten vallen).
Ik heb geluk gehad bij m'n XF (wou eerst een GS kopen, maar vond geen in mijn prijsrange).
Ook moet je je niet blind staren op jaartal of kilometers, wat uitmaakt is hoe er op de motor gereden wordt.
Rekening houden met:
- Onderhoud (is de motor goed onderhouden of heeft het achterstallig onderhoud)
- Kijk naar remvloeistoffen en remblokken
- Kijk zeker naar de staat van de ketting en tandwielen, een roestige (en doorgezakte) ketting kan duiden op slecht onderhoud.
Toch toch....

Ooit had ne kameraad van ne kameraad ne R1 gekocht mee 80.000km,iets wat ik nu precies toch nie zou doen bij zo'n machine. Ding lustte dan ook wel een slokske olie.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

Bimmerstyle
4 april 2016, 21:03
Das wel redelijk veel 80000km voor een racebike,mijne had 29000km bij aankoop staan er nu ook al 50000km op hoor , is al 14j oud mijne GSX-R

Ik onderhoud die wel enorm,maar ga er toch eens afstand van moeten nemen,maar racebikes verkopen slecht,waar ga ik die verjakken lmao

EvilSwordfish
5 april 2016, 10:39
Mijn eerste motor was een honda sevenfifty van 93 me een kleine 150k km op die ik toen had gekocht voor 2.5k ofzo (inclusief bakken en dergelijk) ik heb daar bijna niets kosten aan gehad buiten keer dat ik gevallen was. Was echt goe ding. Heb daar zelf nog 60k km mee gedaan en buiten onderhoud nix kosten.

Vorige was een bandit 650 me 75k km op voor 2800 en daar ook geen kosten buiten klein onderhoud, wel maar 6k mee gedaan voor ik hem beu was.

Het is niet omdat het ouders is en meer km's dat het slecht is, maar 2dehands ga je in 80% van de gevallen wel op problemen stoten die je bij aankoop zelf niet had voorzien. Als je sjans hebt en terecht komt bij iemand die altijd goed heeft onderhouden en voor goed prijsje verkoopt heb je er een goede deal aan.

That said, als je gaat zien, zorg dat je iemand mee pakt die er iets van kent, dat kan al heel veel uitmaken.

Zoals al gezegd, japanners zijn echt goeie modellen die heel, heel veel km's aankunnen :)

Beenhesp
6 april 2016, 08:09
Ik heb ondertussen de honda cbf van langun mogen aanschouwen. Besluit staat vast, de cbf 500 wordt mijn eerste moto :)

Bedankt voor alle info en ervaringen te delen!

Spartagon
6 april 2016, 09:16
Ik heb ondertussen de honda cbf van langun mogen aanschouwen. Besluit staat vast, de cbf 500 wordt mijn eerste moto :)

Bedankt voor alle info en ervaringen te delen!

Is dat het nieuwe model? of een ouder?
ik heb eens een keer met zo'n nieuwe gereden en dat reed zeer leuk.

Edit: Oeps had me vergist, was de nieuwe cb500f die had gereden.

ik rijd zelf met een cbf1000 en zelfs dan nog vergist een mens zich eens met de F vanvoor of vanachter :-)

kakature
6 april 2016, 09:23
Ik vergis mij constant met die benaming. Zo hard zelfs dat ik dacht dat ik een tweedehands CB600F (Hornet (https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB600F)) ging gaan bekijken bij een particulier, maar uiteindelijk was het 'maar' een CBF600 (https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBF600) :D
Onbegrijpelijk dat ze zo'n ingewikkelde benamingen gebruiken.

Ik was er wel tevreden van en heb 'm toch gekocht :unsure:

Beenhesp
8 april 2016, 13:34
Waar kijk ik het best om een verzekering af te sluiten?

Spartagon
8 april 2016, 14:05
Waar kijk ik het best om een verzekering af te sluiten?

Bij zoveel mogelijk verzekeraars, zodat je de best prijs hebt :D

beemer036
11 april 2016, 07:02
Of als je veel verzekeringen hebt bij je huidige verzekeraar een beetje onderhandelen :)