PDA

Volledige versie bekijken : Gezondheid en lang leven

paxfilosoof
26 januari 2016, 19:20
110 en 115 jarige hun levenswijze:
https://www.youtube.com/watch?v=b1Y9I7bOUt0

rsc
26 januari 2016, 20:03
Wat is je vraag?

paxfilosoof
26 januari 2016, 21:58
Wat is je vraag?

Ik heb geen vraag. Ik vond het een interessant video, en ik wou het delen.

Mot
26 januari 2016, 22:12
ik heb er toch mijn twijfels bij dat die mens al 115 jaar oud is.

paxfilosoof
27 januari 2016, 01:03
ik heb er toch mijn twijfels bij dat die mens al 115 jaar oud is.

Waarom?

Mot
27 januari 2016, 01:19
Waarom?

omdat die er ten eerste nog verdacht goed uitziet voor zijn leeftijd, maar vooral omdat, zoals gewoonlijk bij mensen uit die delen van de wereld, er geen officieel geboorte certificaat van die persoon is.
het is opzich perfect mogelijk dat iemand 115 jaar word en nog in goede gezondheid verkeerd. hun levenswijze is compleet anders, het zijn nog meer natuurmensen tegenover ons. dus ja het zou kunnen, maar zonder officieel bewijs kan men ook beweren 150 jaar oud te zijn of zelfs nog ouder, wat wel meer gebeurt in die contreien.

paxfilosoof
27 januari 2016, 08:15
omdat die er ten eerste nog verdacht goed uitziet voor zijn leeftijd, maar vooral omdat, zoals gewoonlijk bij mensen uit die delen van de wereld, er geen officieel geboorte certificaat van die persoon is.
het is opzich perfect mogelijk dat iemand 115 jaar word en nog in goede gezondheid verkeerd. hun levenswijze is compleet anders, het zijn nog meer natuurmensen tegenover ons. dus ja het zou kunnen, maar zonder officieel bewijs kan men ook beweren 150 jaar oud te zijn of zelfs nog ouder, wat wel meer gebeurt in die contreien.

1. In het video vermelden de onderzoekers dat secundaire evidence (dus geen geboorte certificaat, en dus geen primary evidence) de leeftijd heeft gevalideerd. Dit door onderandere testimony van leiders.

2. Blue zone project haalt 9 gemeenschappelijke kenmerken die vaak aanwezig zijn in culturen met een verhoogt percentage centenarians (dit door wetenschappelijk onderzoek op centenarian met geboorte certificaat):

1. move naturally
2. downshift
3. purpose
4. plant slant (en dus ook helemaal frugivore/...)
5. 80% rule of zelf nog minder dan 80% van honger gevoel
6. wijn (hoewel dit kenmerk niet klopt, aangezien de seventh day adventist weinig alcohol drinken, en die behoren ook tot de blue zones)
7. right tribe
8. faith based community
9. family first (typisch voor een tribe)

Het enige wat hij niet van deze 9 doet, is wijn drinken, en ik denk dat er maar weinig zijn.

3. "The mouth of the just shall meditate wisdom, and his tongue shall declare judgement." Psalm.
"Blessed is he that endures temptation, for once he has been tested, he shall receive the crown of life." James.

Mot
27 januari 2016, 10:33
family first, maar dan wel op de 9de plaats :(
en wtf begint gij nu serieus bijbel verzen te citeren :wtf:

paxfilosoof
27 januari 2016, 10:50
en wtf begint gij nu serieus bijbel verzen te citeren :wtf:

Psalm is een boek met liederen. Eén Psalm daarvan test de waardigheid van een rechte persoon door de test: "de mond van de rechtvaardige brengt voor wijsheid, en zijn tong spreekt het recht".
Een rechte persoon kan in principe enkel rechtvaardig zijn als hij wijsheid voortbrengt (meditate) en een oordeel velt.

Dit zijn gewoon 9 kenmerken. Hier is geen rangorde. Planten eten is bijvoorbeeld niet per se belangrijker dan "family first".

Nahrtent
27 januari 2016, 13:59
Liever 70 jaar "het beest uithangen" dan 150 jaar planten eten in de derde wereld, tbh. :p

hawkattack
27 januari 2016, 14:20
Wat is het punt van zolang te leven als ge nie eens écht leeft?

Mot
27 januari 2016, 22:00
en wat denk je hier van?

https://www.youtube.com/watch?v=ZpccSGDH62g

mazonemayu
27 januari 2016, 22:09
Wat is het punt van zolang te leven als ge nie eens écht leeft?

en waarom juist zou dat niet écht leven zijn? vr den ene is dat couch potato spelen en leven op McDo en voor den andere rijst en meditatie...waarom zou A "echter" zijn dan B?

Recipe4hate
28 januari 2016, 00:28
en waarom juist zou dat niet écht leven zijn? vr den ene is dat couch potato spelen en leven op McDo en voor den andere rijst en meditatie...waarom zou A "echter" zijn dan B?

In MIJN geval zou dat niet echt leven zijn :)

mazonemayu
28 januari 2016, 09:43
In MIJN geval zou dat niet echt leven zijn :)

dat wil ik nog best geloven, maar om zoiets nu te gaan veralgemenen zoals hawkattack...

Tonerider
31 januari 2016, 11:01
en wtf begint gij nu serieus bijbel verzen te citeren :wtf:de ietwat open-minded arheïst zal ook erkennen dat de bijbel toch heel wat levenswijsheid bevat. Psalmen, spreuken, de bergrede van Jezus: je moet niet gelovig zijn om de wijsheid in die boeken te zien. Trouwens, heel wat van onze gezegden en spreuken komen net daar uit.
Bovendien is bewezen dat gelovig zijn goed is voor de gezondheid (vb psychologisch effect van bidden, hoop doet leven, etc)
Dus in kader van lang leven past het quoten van de bijbel wel, hoe allergisch velen hier in het Westen er ook aan mogen zijn.