PDA

Volledige versie bekijken : Muziekinstrument leren

Sophie38
26 januari 2016, 14:47
Hoi
Ik zit momenteel in mijn 4de jaar cello. Op zich héél leuk om aan te leren, ware het niet dat je ook in ons Belgisch systeem examens, opdrachten, concertverslagen en andere werken moet maken vooraleer je naar het volgende jaar mag. Mocht ik niet full time werken en een huishouden hebben, had ik daar serieus de tijd voor ...
Ik heb er de 3 jaar verplichte notenleer reeds op zitten (oef) en nu heb ik AMC, ensemble en instrument. Dit betekent 3 maal les in de week, woensdagav + zaterdagmorgen. Ook zijn er nog de verplichte klasaudities (stress) die ook nog eens doorgaan op zaterdagnamiddag of een andere dag alsook optredens met ensemble.
Meer en meer twijfel ik of ik op die manier verder wens te doen. Enkel het instrument leren lijkt mij voldoende, dus privé les zou een mogelijkheid zijn (eens om de 14 dagen)
AMC heb je volgens mij toch niet echt nodig? Das studeren en weer grotendeels vergeten...
Ensemble is wel leuk, maar ik heb geen ambitie om in een ensemble te gaan spelen of zo (puur voor mezelf)
Zijn hier mensen die privé lessen hebben gevolgd nadat ze eerst muziekschool hebben gevolgd? Wat was jullie ervaring?
Alle tips zijn welkom

Lefky
26 januari 2016, 18:05
drumlessen gedaan in een muziekcentrum
niks van notenleer of die andere zever...

dat was 2-wekelijks 40 min les en ik kreeg dan 1 en ander mee om thuis te oefenen

kwaliteit was er zeker ook (bij mij toch), ik kreeg les van de drummer van scala en iedere lesgever had een diploma conservatorium
dit is de prijs:
- 16 jarigen: 140 euro
16- 25 jarigen: 155 euro
+ 25 jarigen: 180 euro

en het was vooral plezant :)

rsc
26 januari 2016, 22:35
Verplichte notenleer en verplichte audities in een vrij land als Belgie? Wie verplicht dit dan?

Shrimpy
27 januari 2016, 00:16
Verplichte notenleer en verplichte audities in een vrij land als Belgie? Wie verplicht dit dan?

Haar ouders denk ik.

Lt. KroftDünkel
27 januari 2016, 09:53

Haar ouders denk ik.

Ze heeft n huushouden en werkt full time en ze doet ne cursus cello in groep met verplichte audities en nog n pak andere shit. Dat wil ze niet meer Ze wil privéles en op haar eigen verder cello leren.Moeilijk eh, begrijpend lezen.

Ze zoekt dus n privéleraar/ lerares cello.

Recipe4hate
27 januari 2016, 09:55
drumlessen gedaan in een muziekcentrum

Dit dus. Er zijn muzikale scholen genoeg waar je geen notenleer moet kennen.
Of de docenten hier allemaal even goed zijn, kan je natuurlijk niet op voorhand weten.

Tha_nOn
27 januari 2016, 10:23
Je kan ook altijd inschrijven in een muziekschool als vrije leerling en dus enkel instrument volgen. Muziekscholen staan hier niet altijd voor te springen omdat ze dan geen subsidies krijgen voor u, maar kunt altijd proberen?

rsc
27 januari 2016, 10:42
Ze heeft n huushouden en werkt full time en ze doet ne cursus cello in groep met verplichte audities en nog n pak andere shit. Dat wil ze niet meer Ze wil privéles en op haar eigen verder cello leren.Moeilijk eh, begrijpend lezen.

Ze zoekt dus n privéleraar/ lerares cello.
En ik vraag wie dit verplicht. Begrijpend lezen is te moeilijk zeker?

Warwick
27 januari 2016, 13:59
En ik vraag wie dit verplicht. Begrijpend lezen is te moeilijk zeker?

Dat is een verplicht onderdeel van het curriculum dat je moet doorlopen. Voor de jongeren was het alleszins: 1 jaar notenleer + samenzang en het tweede jaar muziekinstrument + notenleer + samenzang, liep zo 4 jaar door. (Volwassenen konden dit op 3 jaar al beëindigen.)
En het 5de jaar muziekschool was dan AMC.

En zoals de OP zegt moet je indd examens etc. afleggen om te bewijzen dat je voldoende kennis/vaardigheden hebt opgedaan om naar het volgende jaar te gaan.