PDA

Volledige versie bekijken : Sociale netwerksites

Lakigigar
15 januari 2016, 13:50
Ik ben er onlangs mee gestopt, omdat ik er 1) niet tegen kan om alle positieve ervaringen van andere mensen te zien (dan word je jaloers - terwijl men overal problemen heeft), 2) omdat FB verslavend is, en ik er te veel tijd aan besteed en 3) omdat ik me erger aan de kranten en de reacties van mensen op krantenartikels. Ik heb het gevoel dat FB een negatief effect heeft op mijn leven, en daarom ben ik ermee gestopt en heb ik het verwijderd (wel spijtig dat je het nooit definitief kan verwijderen). Met mijn privacy zat ik niet in, dus dat was geen reden voor me (hoewel ik wel altijd privacy gegevens altijd op maximum zette, en maar een beperkt aantal vrienden bewust toeliet op mijn FB). Enige nadeel is dat je moeilijker contacten kan leggen met bepaalde mensen, maar ik heb het gevoel dat multimedia niet echt een goed effect heeft op het leven van bepaalde mensen. Kijk maar naar de jeugd bijvoorbeeld.

Jullie ervaringen?

glashelder
15 januari 2016, 13:59
'k Vind dat wel eens plezant. Veel zinnigs staat daar niet op maar 't is nu ook niet dat ik hoogstaande literatuur verwacht als ik op Facebook zit. Ik zie het nut niet van mij zo aan dinges te ergeren ('k kan er wel eens mee lachen :p). Die groepen vind ik wel tof, alleen jammer dat ze steeds vaker de reguliere fora vervangen, daardoor gaat veel kennis verloren. Het is ook allemaal vluchtiger en er wordt meer onzin gepost in die groepen, terwijl er op een forum toch een bepaalde drempel is (registratie).

Een negatief effect op mijn leven heeft dat helemaal niet ze, zo veel ben ik daar nu ook niet mee bezig allemaal.

Katz
15 januari 2016, 15:13
Ik vind het altijd hilarisch hoe koppels hun "perfecte leven" op FB zetten maar als je er dan bij langs gaat schelden ze elkaar constant verrot.
Of de "ik had het zo leuk bij mijn BFF's XOXOXO!", en dan hoor je achteraf dat heel de avond een totale ramp was.

cma
15 januari 2016, 15:58
Enige waarvoor ik het actief gebruik is chatten en groepen voor school. Ik vind meer informatie op die groepen dan op het leerplatform.. :unsure: Helemaal ook geen actieve poster, af en toe eens een filmpje maar niets echt duizenden fotos van een avond. Dat er zelfs nog zon mensen bestaan :p

Mot
15 januari 2016, 16:03
ik mis msn messenger :(

Shrimpy
15 januari 2016, 16:36

awel ik ook.

gilly
15 januari 2016, 16:46
Ik gebruik facebook enkel voor de messenger functies. Heb enkel de messenger app staan op mijn gsm.
Verder vind ik er weinig meerwaarde aan.

boarding99
15 januari 2016, 17:04
gestopt met FB een half jaar geleden. Altijd dezelfde onzin, het schaapjesgedrag, men kan er niet tegen een plaagstootje etc etc...en beu om die duizenden baby fotokes te zien

Sneeuwstorm
15 januari 2016, 18:06
Juist Facebook en dat is't. Dan nog ben ik niet super-actief.

Lt. ZweedVoet
15 januari 2016, 18:10
Primair: Chatten
Secundair, nieuwspagina's en groepen volgen.

Nog nooit iets gepost ikke, of toch de laatste 4 jaar niet meer.

Matthias92
15 januari 2016, 18:48
FB - Snapchat - Instagram - Linkedin

FB & Snapchat dagelijks, de andere 2 sporadish.

Voor mijn vriendin en mijn vrouwelijke collega op het werk, Pintrest

glashelder
15 januari 2016, 22:51
Maar wat voor mensen hebben jullie dan allemaal op Facebook? Ik zie nooit iemand 'pochen met zijn perfecte leven'. Er komt een keer een foto van een baby voorbij en dat is het wel.

Eens zien hé, wat er nu op mijn feed staat, gepost door personen (dus geen likes of gedeelde foto's of zo):
- foto van nieuwe tattoo
- een tekst van een Engelse, iets over "let's unfold our own myths"
- "een gelukkig mens... chillen met mijn lieveling"
- PJ Harvey komt naar Werchter, hoera
- "luilekker weekendje, jippie!" + foto samen met haar dochtertje van één jaar oud
- "When you're working on emails and your boyfriend makes you a third cup of tea, goes off to clean the bathroom and then goes to the kitchen and starts fucking with the Oven Pride and shit. I have achieved relationship goals fo lyfe."
- foto van een mini-theepotje om aan een kettingkje te hangen dat iemand gemaakt heeft
- iets over een hond
- een sneeuwfoto

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar dit is dus altijd zo of altijd van die dingen. 'k Vind dat helemaal niet pochen of "ooh we zijn zo gelukkig". Ja, 'k neem aan dat ze gelukkig zijn met hun baby's en honden en dat PJ Harvey naar Werchter komt of zo. Maar dat zijn toch geen dingen waar je kweet niet hoe jaloers op wordt of je je minderwaardig van voelt of zo? Allez, er zijn vast wel mensen die alléén maar foto's van exotische reizen of gezellige etentjes met zeventien vrienden en allemaal feestjes posten, maar daar zie je zo één foto tussen 25 anderen, om de zoveel tijd eens. Niet dat je alléén maar zo'n dingen voorbij ziet komen. Tenzij je dus alleen maar zo'n vrienden hebt :p

TNTim
15 januari 2016, 23:19
Enige nadeel is dat je moeilijker contacten kan leggen met bepaalde mensen, maar ik heb het gevoel dat multimedia niet echt een goed effect heeft op het leven van bepaalde mensen. Kijk maar naar de jeugd bijvoorbeeld.
Zelf behorend tot de derde leeftijd? ;)

Zelf heb ik enkel Snapchat en ik loer af en toe op de Facebook van mijn madam. Facebook lijkt me geen meerwaarde. Op mijn madam haar feed is het vooral: foto's van honden/katten/kinderen/hun avondeten.

Dit.

Televisiekaske
16 januari 2016, 02:31
Allesinds prettig om te lezen dat ik niet de enige ben die zich stoor aan de constante vergelijking met anderen.
En dat is het gene waar heel dat sociale netwerk om draait, om te interessants zijn. En dit lees je 9/10 keer op momenten dat je zelf geen bal aan het doen bent.

En toch, moest ik van alles wat ik doe een foto nemen was ik niets anders bezig dan te posten, maar toch voelde ik me ook slecht bij het zien dat persoon X in Berlijn zit, persoon X weeral een nieuw lief heeft (en dat al voor den 3e keer dit semester), en persoon X morgen gaat verven maar ertegenop ziet.
Nu scroll ik hier nog wel eens op, maar daar blijft het ook bij. Dient eigenlijk enkel nog voor te de evenementen, maar daarvoor moet je jammer genoeg ook bevriend zijn met heel wat van die promotors/organisaties.
En daarvan krijg je dan uiteindelijk weer een hele hoop zeik tussen uw zogenaamd 'nieuws'.

Mot
16 januari 2016, 04:25
kijk, ik ben zelf niet superactief op facebook maar er zijn toch een paar dingen die mij ergeren eraan.
- reclame. iedereen ergert zich dood aan reclame op de tv, maar diezelfde mensen zitten dan op hun fb pagina te posten van 'win een tuinstel' of 'xx % korting op juwelen of andere shit'.. ik vind dat zo hypocriet.
- vooral vrouwen (en da is niet seksistisch bedoelt) die hun hele priveleven online smijten en dan vooral zeggen hou kut hun leven is terwijl ze rotverwent zijn en eigenlijk niks te klagen hebben.

ik heb een redelijk goeie vriendin die het niet kan laten om op haar fb te posten hoe 'geweldig' haar leven wel niet is sinds ze met diene herbalife zever is begonnen. en het lijkt alsof ik de enige ben die doorheeft dat ze dat door al haar fb vrienden hun strot probeert te rammen. sorry maar die onzin pakt bij mij gewoon niet.

Alcair
16 januari 2016, 07:24
Ik snap uberhaupt al niet hoe je van fb shit van een ander, zelf minderwaardig gaat voelen?

Dan zijde toch echt ne sukkelaar

Guazala
16 januari 2016, 10:54
Ik vind het een beetje raar dat je jaloers bent op andere mensen door facebook. Ik vind dat wel fijn dat mijn vrienden leuke dingen doen. Ik ben dan blij voor hen.

Facebook is bij mij echt wel een manier om in contact te blijven met mensen. Heb twee jaar in het buitenland gewoond en dat zijn vaak zo van die contacten die gewoon verwateren omdat je elkaar niet ziet. Door zo af en toe eens een status ofzo op facebook te zien, denk je daar dan weer aan en is dat soms de aanleiding om weer eens een paar berichtjes te sturen. En als je dan eens bij elkaar in de buurt komt, is het ineens een makkelijke manier om af te spreken, zonder dat je dan moet beseffen dat die blijkbaar van mailadres verandert is en je iemand dus niet meer kan bereiken.

Heb de laatste keer ik op reis was, ook vrij intens updates op mijn facebook gegooid, gewoon omdat mensen dat vroegen. Blijkbaar maakte dat veel mensen ongerust dat ik op mijn eentje ging rondtrekken, dus vroegen velen dat om gewoon minstens om de paar dagen te laten weten waar ik zat zodat ze wisten dat alles goed was. Waarschijnlijk komt dat voor anderen dan weer over als pochen met een perfect leventje. Dat is dan maar jammer als die dat zo willen zien.

Ik zie trouwens ook wel best minder leuke dingen passeren. Het is zeker niet altijd goed nieuws show. Een aantal van de voorbije weken:
- updates over iemands zoontje met een zeldzame ziekte, waar het niet goed mee gaat
- iemand die laten weten dat zij en haar man uit elkaar zijn
- foto en status van vriend die door hond in zijn gezicht gebeten is
- foto van een overstroomde living
- iemand die vraagt om jobaanbiedingen te laten weten, want herstructureringen

Lakigigar
16 januari 2016, 11:30
Ik vind het een beetje raar dat je jaloers bent op andere mensen door facebook. Ik vind dat wel fijn dat mijn vrienden leuke dingen doen. Ik ben dan blij voor hen.

Facebook is bij mij echt wel een manier om in contact te blijven met mensen. Heb twee jaar in het buitenland gewoond en dat zijn vaak zo van die contacten die gewoon verwateren omdat je elkaar niet ziet. Door zo af en toe eens een status ofzo op facebook te zien, denk je daar dan weer aan en is dat soms de aanleiding om weer eens een paar berichtjes te sturen. En als je dan eens bij elkaar in de buurt komt, is het ineens een makkelijke manier om af te spreken, zonder dat je dan moet beseffen dat die blijkbaar van mailadres verandert is en je iemand dus niet meer kan bereiken.

Heb de laatste keer ik op reis was, ook vrij intens updates op mijn facebook gegooid, gewoon omdat mensen dat vroegen. Blijkbaar maakte dat veel mensen ongerust dat ik op mijn eentje ging rondtrekken, dus vroegen velen dat om gewoon minstens om de paar dagen te laten weten waar ik zat zodat ze wisten dat alles goed was. Waarschijnlijk komt dat voor anderen dan weer over als pochen met een perfect leventje. Dat is dan maar jammer als die dat zo willen zien.

Ik zie trouwens ook wel best minder leuke dingen passeren. Het is zeker niet altijd goed nieuws show. Een aantal van de voorbije weken:
- updates over iemands zoontje met een zeldzame ziekte, waar het niet goed mee gaat

Dat zie ik toch nooit op mijn wall. :unsure:

Ik heb iemand die altijd zaagt op zondagavond dat de buren bezig zijn met lawaai te maken, dat is al. Ik erger me gewoon altijd aan die berichten: 'is in een relatie met" of dat mensen weer moeten laten weten dat ze gelukkig zijn met foto's. Maar goed ja, kan begrijpen dat dat raar overkomt. Het is gewoon in het algemeen een feit dat door positieve ervaringen te delen je nooit denkt dat anderen mensen problemen hebben. En dan denk je altijd dat jij alle miserie krijgt, en een ander niets. Probleem met sociale vergelijking is dat je gewoon immens onder druk komt te staan om bepaalde dingen te doen, die je niet wilt of niet klaar voor bent en dat je je dan minderwaardig voelt tov anderen enzovoort, enzovoort. Het is juist die druk waar ik heel veel moeite mee heb - ik kan daar absoluut niet tegen.

En mocht ik het goed hebben zou ik wellicht ook pochend doen, denk ik. Hoewel ik nu weet hoe het aan de andere kant is, en ik daar ook wel zou opletten. (maar mocht ik dat dus niet weten, deed ik hetzelfde wellicht). Hoewel ik ook op mijn eentje op reis zou gaan, en dan zou ik niemand iets laten weten (want daar heb ik eigenlijk geen zin in), en wil ik niet gestoord worden en niet steeds een internetcafé opzoeken.

Ik heb eigenlijk meer specifiek een probleem met media, reacties van mensen erop, en het delen van foto's op fb met: "SLUIT DE GRENZEN". En mensen die zeggen dat moslims naar Siberie moeten gestuurd worden.

Guazala
16 januari 2016, 12:46
Misschien moet ge uw vrienden dan gewoon eens heroverwegen?

AreVee
16 januari 2016, 13:25

awel ik ook.

T zal wel zijn.

Wa voor een geniaal programma was da ni... .

Recipe4hate
16 januari 2016, 14:03

Ik vind die vakantiekiekjes juist heel leuk.
Zo heb ik de hele reis van een ex collega kunnen volgen, met mooie fotos. Dat is niet opscheppen, dat is gewoon tof om te delen.

Ik stoor me wel aan al die propaganda, zoals nu met de vluchtelingencrisis.
Iedereen spuit blijkbaar zijn extreme mening ongegeneerd op het internet. Mét voor en achternaam.
Lekker anoniem.

glashelder
16 januari 2016, 15:06
Ik heb er ook een paar die ineens serieus Pegidatoestanden beginnen te delen :wtf: Die heb ik dus maar ontvolgd want van zoiets word ik dus wél ongelukkig.

Voor de rest is het nogal logisch dat je gelukkige en blije foto's post hé. Ik ga geen foto's posten als ik 's nachts om 3u zit te bleiten om god weet welke reden.

Shrimpy
16 januari 2016, 17:21
Ik mis Netlog.

TNTim
16 januari 2016, 17:30
Als ik de happy vakantiekiekjes en foto's van etentjes/nieuwe auto's/... van familie/schoonfamilie/vrienden zie passeren op mijn madam haar feed dan ben ik blij met hoeveel wij maar moeten afbetalen per maand... :p

Ik mis Netlog.
Ikke ni. Ik mis de Drakinus die msn messenger miste.

Lakigigar
16 januari 2016, 17:48
Ik heb er ook een paar die ineens serieus Pegidatoestanden beginnen te delen :wtf: Die heb ik dus maar ontvolgd want van zoiets word ik dus wél ongelukkig.

Voor de rest is het nogal logisch dat je gelukkige en blije foto's post hé. Ik ga geen foto's posten als ik 's nachts om 3u zit te bleiten om god weet welke reden.

Gewoon verwijderen. Ik denk niet dat zulke mensen een meerwaarde kunnen bieden, hoe belangrijk ze ook wel kunnen zijn in je leven.

Mijn moeder - die ik al niet als vriend had staan - deelde ook zo een berichten, net zoals een goede vriendin van mijn vader, een nonkel van me, enzovoort, enzovoort. Bewijzen ze alleen maar mee wat voor soort mensen bijvoorbeeld die toestanden delen. Mensen die hun eigen kind mishandelen. Alcoholisten. Je kan drie keer raden hoe ze zouden reageren mochten ze moslims in een concentratiekamp stoppen :). Triestig: zo een mensen zijn gewoon verloren in de maatschappij. Er zijn zeker mensen waar ik niet mee bevriend ben omwille van politieke redenen.

Van zo een mensen heb ik dan erfelijke genen gekregen.

Misschien moet ge uw vrienden dan gewoon eens heroverwegen?

Deed ik al. Als ik dat nog meer doe, heb ik als resultaat dat ik geen vrienden meer heb. Maar goed, echte vrienden heb je toch nauwelijks. En ik ben meer aan het zoeken naar mensen die op mij lijken via het internet, en nieuwe mensen te leren kennen in het uitgaansleven. Ik zie wel.

Ik stoor me wel aan al die propaganda, zoals nu met de vluchtelingencrisis.
Iedereen spuit blijkbaar zijn extreme mening ongegeneerd op het internet. Mét voor en achternaam.
Lekker anoniem.

Dit ja. Zoals ik hierboven zeg: die mensen zijn "verloren". Ik ga er niet vanuit dat ze slecht zijn, ze weten gewoon niet waarmee ze bezig zijn, en denken niet na (of hebben geen vermogen om te denken dat dat slecht is). Men denkt: er komen aanslagen, ze zijn door moslims (media herhaalt dat duizend keer, oké ze zeggen wel moslimextremisten, maar bepaalde mensen generaliseren dat en laten die extremisten weg) -> grenzen moeten toe zodat terroristen niet binnenkomen -> eerst ons eigen volk -> ander volk moet buiten -> stuur ze maar naar siberie -> als ze doodgaan, ahja het is toch niet mijn land. We moeten eerst onze problemen uit ons eigen land oplossen.

Resultaat mensen gaan potentieel akkoord als er concentratiekampen komen in siberie volgens hun debiele redeneringen, omdat ze informatie veel te eenzijdig opnemen, meestal niet echt intelligent zijn, en slechte verbanden leggen en alles generaliseren. Angst kan ook een slechte raadgever zijn. Net zoals wraak. De beste wraak is succes trouwens. Keep that in mind. Niets is pijnlijker om je vijand of de persoon die je haat succes te zien hebben.

TNTim
16 januari 2016, 18:05
@elevationboy
Je beweert enorm last te hebben van mensen die jou als hautain bestempelen. Dit komt grotendeels, volgens uw eigen woorden, omdat je 'hoogbegaafd' bent en daardoor snel scheef bekeken/verkeerd geïnterpreteerd wordt. Waarom oordeel je dan zelf zo rap over andere mensen?
Mensen die een andere mening hebben zijn trouwens ook niet per definitie stom.

Af en toe is het imo sociaal wenselijker/slimmer om niet al te luid uw mening te gaan verkondigen...

rsc
16 januari 2016, 20:37
Deed ik al. Als ik dat nog meer doe, heb ik als resultaat dat ik geen vrienden meer heb. Maar goed, echte vrienden heb je toch nauwelijks. En ik ben meer aan het zoeken naar mensen die op mij lijken via het internet, en nieuwe mensen te leren kennen in het uitgaansleven. Ik zie wel.
²

Ik merk vaak dat mijn standaard van het woord 'vriend' veel hoger ligt dan hoe de gemiddelde mens dit opvat. Sommige mensen noemen mij 'een vriend', terwijl het niet wederzijds is.
Ik snap ook die mensen niet die 1000+ mensen in hun vriendenlijst hebben. Wie zijn al die mensen???

Lefky
17 januari 2016, 10:02
ik heb instagram, twitter, facebook, snapchat en linkedin
en dan accounts die ik niet onder sociale media reken zijn dingen als google (voor oa youtube bv)

maja op snapchat steek ik eigenlijk niks meer uit, ik kijk zelfs niet meer naar verhalen van iemand anders. linkedin is professioneel, op twitter en facebook post ik enkel via instagram (ook maar heel sporadisch, heb nu 95 foto's op dik 3.5 jaar)
en heel soms post ik op facebook is gewoon 'iets' meestal onnozelheid
ik gebruik het vooral om op de hoogte te blijven van bepaalde dingen (en mensen) en om wat in contact te blijven

maar het klopt idd, sociale media maken ons ongelukkiger. er zijn daar studies naar gedaan.
en bij mij heeft het hetzelfde effect: mensen die trouwen of kinderen krijgen, zotte reizen maken, gezellige dingen doen
ik doe zelf ook vanalles maar ik post dat niet en toch voel ik mij dan ook wa minder als ik zo'n dingen zie passeren
raar maja...

AreVee
17 januari 2016, 22:30
[QUOTE=ElevationBoy;19626639]Ik denk niet dat zulke mensen een meerwaarde kunnen bieden, hoe belangrijk ze ook wel kunnen zijn in je leven.
Zoals ik hierboven zeg: die mensen zijn "verloren". Ik ga er niet vanuit dat ze slecht zijn, ze weten gewoon niet waarmee ze bezig zijn, en denken niet na (of hebben geen vermogen om te denken dat dat slecht is). /QUOTE]

Dat is exact dezelfde dezelfde kortzichtige denkwijze als de meeste van de pegida aanhangers (en nee ik ben niet van plan om ooit iets pro pegida te delen op fb, laat staan daar te gaan protesteren ofzo...).

Een Filip Dewinter (om maar het meest standaard voorbeeld te nemen van extreem rechts in België) die weet echt wel aar hij mee bezig is en denkt echt wel meer dan voldoende na over zijn stappen.

Guazala
17 januari 2016, 22:36
Ik defriend zo'n mensen, met van die pegida toestanden en racistische brol, bewust niet. Ik denk dat het je wereldbeeld heel erg verengd als je enkel open staat voor de mening van diegenen die het met je eens zijn. Ik ben het niet met hen eens, maar net door die verschillende meningen te zien passeren krijg je een realistisch beeld van hoe verschillende groepen van mensen ergens tegenaan kijken en waarom.

glashelder
18 januari 2016, 00:08
Ik defriend zo'n mensen, met van die pegida toestanden en racistische brol, bewust niet. Ik denk dat het je wereldbeeld heel erg verengd als je enkel open staat voor de mening van diegenen die het met je eens zijn. Ik ben het niet met hen eens, maar net door die verschillende meningen te zien passeren krijg je een realistisch beeld van hoe verschillende groepen van mensen ergens tegenaan kijken en waarom.
Meestal zijn het geen meningen hoor, gewoon walgelijke cartoons of 'grappige' plaatjes. Het ergste wat ik zo tegenkwam bijvoorbeeld was een foto van Hitler die zo'n headpalm doet met daarbij: "Islamisten... die habe ich vergessen!" Of een update: "Goeiemorgen Islamitisch Europa! Ik ben al vroeg wakker... gaan werken voor onze moslimprofiteurs. En hoe is het met u?"

Ik weet niet wat ik met zo'n dingen moet.

Overigens kom ik dat soort meningen wel tegen op fora en zo, 't is niet omdat ik zo'n dingen nooit wil lezen of zo. Maar dan klik wel een topic aan dat bijvoorbeeld over vluchtelingen gaat. Niet mijn Facebookfeed.

Lolplayer
19 januari 2016, 20:19
Ik snap uberhaupt al niet hoe je van fb shit van een ander, zelf minderwaardig gaat voelen?

Dan zijde toch echt ne sukkelaar

Ik begrijp dat best wel. Ik heb facebook hiervoor zelf gedeletet.

Ben zelf rond de leeftijd dat al mijn klasgenoten van het middelbaar beginnen huizen kopen, trouwen en kinderen krijgen. Op een gegeven moment leek mijn Facebook feed wel een battle voor de om ter origineelste aankondiging van een zwangerschap of huwelijk/verloving of het om ter grootste huis. Je gaat automatisch beginnen denken dat dat zowat de belangrijkste/enige levensdoelen zijn van een mens en dat het succes van iemand zijn leven bepaald wordt door die dingen (in realiteit is er echter maar één ding dat telt en dat is uiteindelijk geluk). Terwijl ik zelf absoluut nog niet in die fase zit, wegens studies en ook geen behoefte heb aan een huis, partner of kind, en dan vooral de verantwoordelijkheid die er mee gemoeid is. Maar toch als je ziet dat iedereen dat doet, dan ga je die behoefte toch wel een beetje krijgen of je krijgt het gevoel dat je achterstaat en enigszins wel aan het "falen" bent in het leven of het gevoel dat je abnormaal bent.

Echt minderwaardig voelen kan je dat misschien niet noemen, jaloezie is het ook niet, maar het tast in zekere zin wel je geluksgevoel aan.
Als je ziet dat een gros van de mensen hun geluk afhangt van babies, huizen of huwelijken, dan vraag je je af of je nog wel het recht hebt om gelukkig te zijn na een geslaagd examen.

Andere storende dingen op facebook waren mensen die duidelijk aandacht nodig hadden of hengelden naar erkenning en dat dan niet krijgen, of van die vrouwen die een sexy foto posten waarvan je weet dat ze bij wijze van spreke een hele dag moeite voor hebben gedaan op de hoop een paar reacties of vind ik leuks te krijgen. Soms druipt de tristesse er gewoon van af. Enja sommigen zullen hun geluk vinden in leedvermaak, maar bij mij heeft het eerder een negatieve invloed.

Na een jaar zonder facebook, moet ik zeggen dat het niet meer beschikbaar zijn van de informatie van al die anderen hun leven eigenlijk niet echt een gemis is. Mijn leefwereld is misschien wel kleiner geworden en ik ben enkel omringd met eensgezinden, maar het leven is er wel mooier op geworden.

Alcair
19 januari 2016, 20:40
Nja ik snap dat gwn niet hoe zon dingen u kunnen beïnvloeden.

Mss ben ik socially challenged, maar mij doen zon dingen nix

Nicedreamer
22 januari 2016, 16:57
Ikzelf vind sociale netwerksites net erg boeiend: voor mij draait het vooral om geïnteresseerd zijn in wat er leeft bij andere mensen en in de wereld. Het verruimd je denkwereld naar anderen toe en je leert ook meer openstaan voor nieuwe dingen. Je hoeft ook niet meer naar een nieuwssite te gaan voor de hoofdpunten van de actualiteit, want op Facebook weet je het direct en kan je enkel doorklikken op het nieuws dat je echt boeit... Ikzelf post wel af en toe eens wat statussen en foto's, maar ik vind het gewoon erg leuk om te delen. Ook denk ik altijd héél goed na wat ik post, maar echt in een zware discussie gaan dat probeer ik zoveel mogelijk privé te houden. Dat stoort me het meeste, de negatieve en te persoonlijke discussies van sommige mensen.

En post er iemand iets waar ik hard tegen ben, dan ga ik die persoon niet wissen... Maar negeer ik het gewoon, zonder me er al teveel van aan te trekken... Voor anderen zaken kunnen er dan weer raakvlakken zijn dus... Het is gewoon de manier waarop je met dit alles omgaat.

Emiel Goelen
22 januari 2016, 18:50
Mijn FB : 95%

- fact magazine
- i fucking love science (wat trouwens ook echt gigantisch kut is geworden)
- pitchfork
- nme
- bands die ik like
- de morgen
- de wereld morgen

de enige echte "menselijke" interactie die passeert is de overige 5%:

- x is geinteresseerd in dit evenement
- x heeft gereageerd op iets
- x heeft een foto geliked

echt een handvol mensen die af en toe nog een foto plaatsen, vaak ook de mensen die toevallig op dat moment zijn aan het reizen.
Een paar jaar geleden was echt iedereen nog continu bezig met updates de wereld in te sturen van waar ze mee bezig zijn :)

Anyway, het is wat het is, wat ik vooral jammer vind is dat facebook van u "leert", dzw u net artikels/mensen naar voren gaat schuiven waarvan het denkt dat gij het interessant of relevant gaat vinden. Ik wil niet dat FB voor mij gaat denken, ik wil gewoon kiezen wat mijn interesses en vrienden zijn en dan chronologisch kunnen zien wat er dan passeert en mij ZELF laat inschatten wat ik wel/niet interessant vind. Vaak is het interessants om te lezen over dingen waar ge totaal nog niks vanaf weet, dus dan kan FB ook moeilijk voor u gaan voorspellen dat gij dat interessant zou vinden.

Voor mij is het echt een veredelde RSS feed + agenda + gemakkelijk om iets te organiseren, ik gebruik liever whatsapp dan fb messenger voor echte communicatie (hoewel dat eigenlijk nergens op slaat)

19/20 keer als ik notifications krijg is dat ook omdat een of ander event waar ik in geinteresseerd ben een update stuurt. das ook mega irritant. brb effe zien of ik dat kan afzetten

Televisiekaske
22 januari 2016, 19:23
Ik begrijp dat best wel. Ik heb facebook hiervoor zelf gedeletet.

Ben zelf rond de leeftijd dat al mijn klasgenoten van het middelbaar beginnen huizen kopen, trouwen en kinderen krijgen. Op een gegeven moment leek mijn Facebook feed wel een battle voor de om ter origineelste aankondiging van een zwangerschap of huwelijk/verloving of het om ter grootste huis. Je gaat automatisch beginnen denken dat dat zowat de belangrijkste/enige levensdoelen zijn van een mens en dat het succes van iemand zijn leven bepaald wordt door die dingen (in realiteit is er echter maar één ding dat telt en dat is uiteindelijk geluk). Terwijl ik zelf absoluut nog niet in die fase zit, wegens studies en ook geen behoefte heb aan een huis, partner of kind, en dan vooral de verantwoordelijkheid die er mee gemoeid is. Maar toch als je ziet dat iedereen dat doet, dan ga je die behoefte toch wel een beetje krijgen of je krijgt het gevoel dat je achterstaat en enigszins wel aan het "falen" bent in het leven of het gevoel dat je abnormaal bent.

Echt minderwaardig voelen kan je dat misschien niet noemen, jaloezie is het ook niet, maar het tast in zekere zin wel je geluksgevoel aan.
Als je ziet dat een gros van de mensen hun geluk afhangt van babies, huizen of huwelijken, dan vraag je je af of je nog wel het recht hebt om gelukkig te zijn na een geslaagd examen.

Andere storende dingen op facebook waren mensen die duidelijk aandacht nodig hadden of hengelden naar erkenning en dat dan niet krijgen, of van die vrouwen die een sexy foto posten waarvan je weet dat ze bij wijze van spreke een hele dag moeite voor hebben gedaan op de hoop een paar reacties of vind ik leuks te krijgen. Soms druipt de tristesse er gewoon van af. Enja sommigen zullen hun geluk vinden in leedvermaak, maar bij mij heeft het eerder een negatieve invloed.

Na een jaar zonder facebook, moet ik zeggen dat het niet meer beschikbaar zijn van de informatie van al die anderen hun leven eigenlijk niet echt een gemis is. Mijn leefwereld is misschien wel kleiner geworden en ik ben enkel omringd met eensgezinden, maar het leven is er wel mooier op geworden.

qft