PDA

Volledige versie bekijken : Geloof gemeenschap

paxfilosoof
23 december 2015, 19:54
Beste forum lezers

Ik ben een jongen die studeert aan khl, en ik zoek in de omgeving van Leuven een geloofsgemeenschap waar ik toe tot kan behoren.
In mijn leven naar de zoektocht naar gezondheid en kennis over genezing kwam ik tot de conclusie dat ik niet behoor tot een gemeenschap.

Als iemand een idee heeft om geloofsgemeenschap voor jongeren te vinden of zelf er één kent, mag je deze medelen.

Hier enkele video's die mij hebben doen nadenken om te behoren tot een geloofsgemeenschap.

https://www.ted.com/talks/dan_buettner_how_to_live_to_be_100?language=nl
https://www.youtube.com/watch?v=b1Y9I7bOUt0

Met vriendelijke groet
Paxfilosoof

jorn184
23 december 2015, 20:36
Google "geloofsgemeenschap leuven" -> Geloven beweegt (http://www.gelovenbeweegt.be/) & Welkom op de webstek van de dekenaten Leuven en Bierbeek (http://www.kerkleuven.be/).

paxfilosoof
23 december 2015, 20:39
Maar meestal zijn het gemeenschappen voor oudere mensen, en niet voor jongeren. Dus daarom dit topic.

Tweak37
24 december 2015, 12:35
Universitaire parochie? UP kot? Wat bedoel je precies met geloofsgemeenschap eigenlijk?

Recipe4hate
24 december 2015, 12:40
Maar meestal zijn het gemeenschappen voor oudere mensen, en niet voor jongeren. Dus daarom dit topic.

Bestaat dit in Belgie wel? Het is nu niet dat ze erg veel jongeren overtuigen, de laatste jaren.

Shrimpy
24 december 2015, 13:54
Bestaat dit in Belgie wel? Het is nu niet dat ze erg veel jongeren overtuigen, de laatste jaren.

Zeker niet in leuven. :p

Tweak37
24 december 2015, 14:23
Zeker niet in leuven. :p

Als er ergens katholieke jeugd rondhangt, is het toch wel Leuven zeker... ;)

Recipe4hate
24 december 2015, 14:34

Rond den Torfs?

glashelder
24 december 2015, 16:22
Fliblit is de laatste tijd erg veel bezig met het geloof en geloofgemeenschappen, maar ik geloof niet (heh) dat hij hier nog regelmatig komt. Je kan hem altijd eens een berichtje sturen.

Tefal
24 december 2015, 18:13

ik denk eerder dat hij beter richting Limburg of West-Vlaanderen zoekt. Daar zijn ze altijd een paar jaar achter geweest, dus ik denk dat er daar nog veel kerkgangers zijn;

Jack-in-the-box
24 december 2015, 21:32
Als student zijnde... Ik weet dat er in Gent studentenverenigingen zijn voor jongeren met een (grote) christelijke inslag. Eventueel kijk je daar eens naar?

bestendigheid
25 december 2015, 03:34
Ik ben een gedoopte atheïst met een taoïstische inslag met een zen-dressing voor decoratie.

Nu even serieus: Volgens mij komt elke godsdienst terug op de basisvragen "Waarom zijn we hier?", "Waar komen we vandaan?" en "Waar gaan we naartoe?"
Het is voor mij een absolute ramp dat de verschillende denkwijzen zo vijandig gedragen tegenover elkaar, waardoor ze compleet het punt missen van hetgeen hun godsdienst hen zogezegd leert.

Even een concreet voorbeeld: De prachtigste mens die ik ooit heb ontmoet was een christen; hij las de bijbel, en volgde hem tot de letter. Inclusief mensen binnennemen in zijn huis, eten geven aan mensen die hij niet kende, kledij geven, zijn wijsheid doorgeven aan mensen zoals mij, het was de meest fijne mens die ik ooit ontmoet heb.

Iedereen die aan godsdienst denkt, denkt meteen aan de saaie kanten, de perverse kanten van sommigen, de rijkdom van het vaticaan, en dat is allemaal een waarheid die het verdient om aan het licht te komen; Jammer genoeg zijn de mensen die alle goede kwaliteiten van een christelijk mens dagelijks beleven geen nieuwswaardig feit, en je kan er je leven voor verwedden dat er genoeg mensen zijn die hun leven leiden als een barmhartige, als een nobel mens vol liefde en sympathie.

in de huidige drang naar apathie, individualisme en afzonderlijke ego-ontwikkeling is de positieve kant van godsdienst grotendeels naar de achtergrond verwezen, maar het zijn vragen die nooit zullen gestopt worden met vragen, en het zorgt voor de samenkomst van mensen die samen naar antwoorden zoeken. Nu, vroeger en in de toekomst.

glashelder
25 december 2015, 09:58
Ik ben een gedoopte atheïst met een taoïstische inslag met een zen-dressing voor decoratie.

Nu even serieus: Volgens mij komt elke godsdienst terug op de basisvragen "Waarom zijn we hier?", "Waar komen we vandaan?" en "Waar gaan we naartoe?"
Het is voor mij een absolute ramp dat de verschillende denkwijzen zo vijandig gedragen tegenover elkaar, waardoor ze compleet het punt missen van hetgeen hun godsdienst hen zogezegd leert.

Even een concreet voorbeeld: De prachtigste mens die ik ooit heb ontmoet was een christen; hij las de bijbel, en volgde hem tot de letter. Inclusief mensen binnennemen in zijn huis, eten geven aan mensen die hij niet kende, kledij geven, zijn wijsheid doorgeven aan mensen zoals mij, het was de meest fijne mens die ik ooit ontmoet heb.

Iedereen die aan godsdienst denkt, denkt meteen aan de saaie kanten, de perverse kanten van sommigen, de rijkdom van het vaticaan, en dat is allemaal een waarheid die het verdient om aan het licht te komen; Jammer genoeg zijn de mensen die alle goede kwaliteiten van een christelijk mens dagelijks beleven geen nieuwswaardig feit, en je kan er je leven voor verwedden dat er genoeg mensen zijn die hun leven leiden als een barmhartige, als een nobel mens vol liefde en sympathie.

in de huidige drang naar apathie, individualisme en afzonderlijke ego-ontwikkeling is de positieve kant van godsdienst grotendeels naar de achtergrond verwezen, maar het zijn vragen die nooit zullen gestopt worden met vragen, en het zorgt voor de samenkomst van mensen die samen naar antwoorden zoeken. Nu, vroeger en in de toekomst.
Eens :)

Ik ben helemaal niet gelovig (ik kan het niet), al lijkt het mij wel mooi om zo zingeving te vinden. Ik heb wel wat gelovige mensen gekend en dat waren allemaal heel lieve personen. Absoluut geen wacko christians met bekeringsdrang of zo, helemaal niet. Zelfs hele rationele mensen.

In het kader van jouw post is het boek van Alain de Botton ook wel een aanrader, Religie voor atheïsten.

Fauconnier
27 december 2015, 23:13
Is geloof noodzakelijk om de 'juiste' dingen te doen en de 'juiste' keuzes te maken?

Ik vind persoonlijk van niet.

binnenkant
27 december 2015, 23:46

Waar precies. Namen van die verenigingen waar leeftijdsgenoten komen zou ik graag vernemen.

De nieuwe generaties hunkeren ook naar spiritualiteit en Waarheid van het katholicisme.