PDA

Volledige versie bekijken : Waar geef jij gemiddeld per maand je geld aan uit?

Pagina's : [1] 2

:unsure:
7 december 2015, 19:21
Ik krijg sinds kort vaak de opmerking dat ik eigenlijk enorm veel spaar en gierig ben. Ik vroeg mij daarom af hoe 9livers met hun geld omgaan. Natuurlijk heb ik wel nog het geluk van thuis te wonen en niets moeten af te geven, maar zelfs dan nog geef ik bitter weinig uit blijkbaar.

Krijg daarom ook het verwijt dat ik gierig ben, vaak uit ecologische overtuigingen :wtf: :unsure:

Hier even een korte schets van mijn uitgaven gemiddeld per maand:
- 1000€ sparen
- 150€ autokosten (banden + carwash + tanken + ...)
- 100€ uitgaan/uiteten
- 25€ games
- 40€ boeken
- 40€ fitness
- 120€ varia (kan ook nog gespaard worden)
- 140€ aan maaltijdcheques waarvan 70€ aan middageten, en 70€ gewoon blijft staan/af en toe cola of muntjes gaan kopen

Hoe zit het bij jullie?

Nahrtent
7 december 2015, 19:35
Ik vind dat totaal niet gierig eigenlijk :p

glashelder
7 december 2015, 19:46
Toevallig van vorige maand eens bijgehouden.

€700 sparen
€465 huur (app + garage)
€285 gemeenschappelijke rekening (dus boodschappen, g/w/e, internet, andere gemeenschappelijke dingen)
€140 medische shit (toevallig een dure maand, huisarts, plaatsing spiraaltje, paar keer medicatie moeten halen)
€160 huisdieren (zelfde als hierboven, toevallig dure maand met enkele dierenartsbezoeken, een operatie, aanschaf van spulletjes en grote bestelling voer en bodembedekking)
€70 kleren (allez, een rugzak :p
€15 gsm
€15 eten op werk
€10 sigaretten

't Is een beetje afgerond hier en daar dus 't komt niet helemaal uit. Aan die huisdieren betaalt mijn vriend ook mee, soms niet en dan betaalt hij iets meer van boodschappen, of ik betaal eens de gemeenschappelijke boodschappen, dus onze financiën lopen soms een beetje te dooreen om hier in zo'n lijstje te zetten. En die medische shit is nu wel uitzonderlijk (meestal is dat niks) en normaal is het ook niet zo'n hoog bedrag voor huisdieren, en dan gaat wat er overblijft ook gewoon op mijn spaarrekening. Maar dat is het in grote lijnen. Verder ook nog meer dan €100 uitgegeven aan treinticketjes voor 't werk maar die krijg ik ook nog terug natuurlijk. En dan heb ik nog een credit card, daar gaat sowieso Dropbox en Netflix vanaf (€17 of zo in totaal is dat denk ik) en af en toe iets dat ik bestel (een boek of eens takeaway of een cadeautje voor 't lief).

Lt. ZweedVoet
7 december 2015, 20:01
'Vaste' kosten:

€300 thuis afgeven
€80 pakt aan uitgaan en junkfood en cola uit den automaat opt werk
€12 GSM abbo
Games verre van elke maand, maar pakt int algemeen dan €25, +/-halve game per maand. :p
Lenzen kosten mij op jaarbasis €160, dus pakt €13

Voor de rest geefk niks uit. :p
Dan rest er mij nog €1200 om te sparen, nog van profiteren nu ik nog thuis woon.

mazonemayu
7 december 2015, 20:08
ik drink alles op :p

scriptkiddie
7 december 2015, 20:30
765 euro gemeenschappelijke kosten (huur, nutsvoorzieningen, eten, huisgerief, verzekeringen, ...)
500 euro sparen
250 euro individuele uitgaven (uitgaan, reizen, kledij, dingen die ik wil kopen, ...)

De eerste twee bedragen staan vast, en gaan van mijn rekening zodra mijn loon wordt gestort. Met die 250 euro per maand, of 3000 euro per jaar, moet ik zien rond te komen voor uitgaan, reizen, kledij, cadeaus en individuele aankopen. Dat zal op het eerste zicht krap worden, maar over enkele maanden verhoogt mijn inkomen met 100 euro, en wordt die 250 euro per maand dus 350 euro per maand. Al zal ik proberen met 250 toe te komen :p

Faun
7 december 2015, 20:37
Gemeenschappelijk (elk 800 euro storten op gemeenschappelijke rekening):

- 800 euro huur
- 60 euro telenet
- 250 euro eten (avondeten)
- 250 euro pleziertjes (restaurant, pannekoek gaan eten, cinema,..)
- Daarnaast storten we elk nog eens 500 euro in gemeenschappelijke spaarrekening
- Van het geld die overschiet op rekening van vaste kosten gaan we op reis

Persoonlijk:
- 15 euro gsm
- 150 euro kledij
- 50 euro aan eten op mn werk (hoef ik niet te doen, kan gerust boterhammen meepakken)
- 100 euro vervoer/benzine
- soms eens wat persoonlijke "zotte" aankopen: skibotten, high-end headphones,.. etc
- De rest spaar ik normaal gezien (al investeer ik de laatste maanden wel meer in mn webshop)

Vanaf januari verander ik wel van job en krijg ik auto + tankkaart en gsm met abbo en nettoloon gaat 300 euro naar boven. Dus moeten nog zien wat dat allemaal geeft :)

Lavake
7 december 2015, 20:55
....

bij nader inzien wil ik eigenlijk geen commentaar op mijn uitgaven :)

mac-bc
7 december 2015, 20:56
Ik ben eigenlijk iemand die daar totaal niet mee bezig is, vandaar een zeer ruwe schatting. Ik woon samen met mijn vriendin, ik zet hier dus louter mijn persoonlijke inbreng:

- € 340 huur
- € 70 EGW
- € 100 café, restaurant, uitgaan
- € 80 kleren
- € 50 mobiliteit (vooral trein, ik bezit geen auto)

Daarnaast nog voor een € 1000/jaar aan reizen en pakt € 1000/jaar aan varia: nieuwe PC, smartphone, muziek, koptelefoon, ...

De rest spaar ik gewoon, zonder dat ik een vooropgesteld bedrag wil aan de kant zetten ofzo.

Lavake
7 december 2015, 20:59
Van Myllan weten we alvast uit andere gelijkaardige topics dat ze ongeveer 89987789978978 euro maandelijks uitgeeft aan waspoeder.

:P

Mot
7 december 2015, 21:01
jesus christ. Tegenover jullie heb ik precies een gat in mijn hand. Ik heb nog nooit IN MIJN LEVEN meer dan 300 euro per maand gespaard denk/vrees ik. :( :(

Mijn vaste kosten per maand:

Sparen 20
Huur + kosten 665
Essent 51,91
Telenet 75,94
Netflix 8,99
Spotify 9,99
Unicef 10
WWF 10
Amnesty International 10
Oxfam 100
OZ 17 (ongeveer)
Water 20 (ongeveer)
Huurdersverzekering + gezinspolis 17
AG Insurance (hospitalisatieverzekering) 1,7
Pensioensparen 79,17
Kuisvrouw 720

+ inkopen (huishouden/eten/drinken): ik schat 50-60 euro per week
+ GSM: ongeveer 800 euro ofzo

De rest van mijn loon is "vrije tijds" geld en blijkbaar heb ik heel veel en/of heel dure vrije tijd ofzo. Voornamelijk kleren, cinema, naaigerief, cadeautjes, restaurant, huisdieren, ...

laat al die 'goede doelen' wegvallen en je hebt al 40 euro, is 480 euro op een jaar dat je uitspaart en aan de lokale daklozen kunt spenderen.

..of voor uzelf houden als je echt zo goed bent.

Lavake
7 december 2015, 21:04
laat al die 'goede doelen' wegvallen en je hebt al 40 euro, is 480 euro op een jaar dat je uitspaart en aan de lokale daklozen kunt spenderen.

..of voor uzelf houden als je echt zo goed bent.

Hoe bedoelt ge? Mijn leven staat of valt niet met die 40 euro hoor. Ik vind persoonlijk dat ik wel genoeg spaar, alleen precies wel weinig tegenover de rest hier.

Mot
7 december 2015, 21:07
Hoe bedoelt ge? Mijn leven staat of valt niet met die 40 euro hoor. Ik vind persoonlijk dat ik wel genoeg spaar, alleen precies wel weinig tegenover de rest hier.

nu niet maar op een dag wel.

kan zelfs het exacte tijdstip meededelen: 23 januari 2038, dat is de dag dat he het u gaat beklagen.

om 08u45.

2 seconden nadat uw drone uw lief versiert heeft.

scriptkiddie
7 december 2015, 21:10
jesus christ. Tegenover jullie heb ik precies een gat in mijn hand. Ik heb nog nooit IN MIJN LEVEN meer dan 300 euro per maand gespaard denk/vrees ik. :( :(

Degenen die hier hebben gereageerd wonen ofwel nog bij hun ouders, ofwel samen met een werkende partner. In het eerste geval kan je 1000 euro sparen, in het tweede geval 500 euro, als alleenwonende 200 euro. Heel ruw gesteld allemaal, uiteraard, maar de verhoudingen zullen ongeveer kloppen.

Preske
7 december 2015, 21:32
75 euro aan telenet
25 euro aan uitgaan
soms eens snoep voor mezelf
de rest spaar ik :unsure:

Mot
7 december 2015, 21:40
pfff, even serieus nu, wees blij als je nog thuis woont en weinig tot niks moet afgeven. als vrijgezel met een laag loon valt het niet altijd mee. ik heb vorige maand bijvoorbeeld mijn autoverzekering moeten betalen. kon de laatste week alleen boterhammen met confituur vreten want had geen geld meer over voor eten.
en ja dit is serieus, heb zelf met schaamte bij een vriend gaan bedelen om 20 euro voor te kunnen tanken of ik kon niet meer op mijn werk geraken.
en nee dat is gelukkig niet elke maand zo, maar toch, beetje reserve hebben zou leuk zijn.

TNTim
7 december 2015, 21:49
Ooit al eens gepost in de 'alleen wonen, alle kosten op een rijtje'-topic.

Getrouwd koppel, (nog) geen kinderen.

Jaarlijkse kosten:
182€ verkeersbelasting auto 1
300€ verzekering auto 1
268€ verkeersbelasting auto 2
532€ verzekering auto 2
523€ brandverzekering + familiale
850€ grondlasten
150€ gemeentebelasting
685€ Telenet (digitale tv, basic internet en huur 2 digicorders)
200€ water
840€ elektriciteit
700€ onderhoud auto 2
300€ onderhoud auto 1
1200€ aardgas (normaal 'maar' 80€/maand, maar niet alle winters zullen zo zacht zijn)
70€ huisvuil
480€ gsm-abonnement 2x
8.352€ hypotheek
157€ CM-lidmaatschap
300€ ACV-lidmaatschap
279€ krant
348€ CM-Mediko x2
100€ zorgkas
33€ provinciebelasting

Komt samen op 16.849€/jaar of 1.404€/maand

Zit er nog niet in:
- aankopen
- afschrijving auto's
- herstellingen
- verkeersboetes
- medische uitgaven
- eten
- benzine auto 2
- vakantie

Eten zal rond de 70€ à 80€ per week draaien voor 2 man + 1 hond + 1 goudvis.
Elke week eens achter pizza/pitta/frieten zal ook +-25€/week zijn.
Benzine voor onze kleine auto +-100€/maand.
Grotere aankopen +-5.000€ per jaar. (eens in de zoveel jaar een nieuwe tafel, stoelen, tv, pc, terrasmeubels, kleerkasten, verf, tablet, gsm, frigo, diepvries, wasmachine, lampen, ...)

Samen komt dit op 2.381€/maand. Eigenlijk best veel. :unsure:

@Mot
Als alleenstaande is het idd best moeilijk. Mijn moeder na haar scheiding: 700€ huur, e/g/w, internet, tv, ... én mijn broer die er woonde en net aan zijn middelbaar begon. Aan het eind van haar loon zal er ook vaak nog een stukje maand over geweest zijn. :(

7 december 2015, 21:51
pfff, even serieus nu, wees blij als je nog thuis woont en weinig tot niks moet afgeven. als vrijgezel met een laag loon valt het niet altijd mee. ik heb vorige maand bijvoorbeeld mijn autoverzekering moeten betalen. kon de laatste week alleen boterhammen met confituur vreten want had geen geld meer over voor eten.
en ja dit is serieus, heb zelf met schaamte bij een vriend gaan bedelen om 20 euro voor te kunnen tanken of ik kon niet meer op mijn werk geraken.
en nee dat is gelukkig niet elke maand zo, maar toch, beetje reserve hebben zou leuk zijn.

ja thuis wonen is ideaal, ben mij daar goed bewust van.
eerlijk gezegd wil ik hier ook gewoon niet weg. Appartement kopen om daar 3h per dag tv/pc te doen en 8h te slapen vind ik maar spijtig eigenlijk

Heb ook wel kosten aan auto, en zelfs nu vind ik dat teveel naar mijn goesting :unsure:

puni
7 december 2015, 23:04
Beetje nattevingerwerk, want ik houd het niet euro voor euro bij.

Netto-inkomen: +- 1600 EUR

Huur en forfait voor elektriciteit, gas & water: 620 + 80
GSM: 10
Eten: 140 euro maaltijdcheques, waarschijnlijk nog eens een 100 euro cash
Voetbal volgen (OHL): Tickets, abo, busverplaatsingen samen zal wel een goeie 100 euro per maand zijn
Alcohol/uitgaan: 150 EUR
Televisie: 20 EUR (internet wordt vergoed via werk)
Sport: 38 EUR per maand (fitness + zwemabo)

Zal nog wel een paar zaken missen, maar probeer toch een goeie 300-400 EUR per maand minstens opzij te zetten.

Tipzi
8 december 2015, 05:09
Nie veel mensen met een auto hier als ik dat zo zie :o

http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/07/571ae1f2d36264bcdbb252988244c818.jpg

Is van vorige maand, heb zelf van mijnne spaarboek moeten nemen maar was ingecalculeerd (autoverzekering ) woon ook nog thuis dus hier alles op een rijtje

1184€ auto
500 afgeven thuis
275 sparen
150 kledij
En 350+-
kleine dingen (uitgaan, telefoon etc etc)
Was wel een zware maand maar goed :p

mazonemayu
8 december 2015, 09:29
vind het raar dat mensen dat zo allemaal bijhouden en perfect blijken te weten, ik leef gewoon en op t eind van de maand is mijn geld meestal op. k weet wel (ongeveer) hoeveel ik aan mijn lening en zo geef maar vr de rest eigenlijk niet, bv geen idee hoeveel ik opeet of zo, k ga gewoon alle dagen naar de winkel en koop wat ik wil eten, daar staat geen budget op of zo...

eniac
8 december 2015, 09:37
vind het raar dat mensen dat zo allemaal bijhouden en perfect blijken te weten

+1

Ik ken mijn vaste uitgaven en inkomsten, dat is het zowat. Uitgaven zijn variabel en verschillen nogal eens - een paar keer meer of minder gaan eten alleen al geeft al wat verschil met twee kinderen. Op het einde van de maand gaat de rest dan op de spaarrekening. Zolang dat bedrag OK is begin ik echt niet met bijhouden hoeveel waaraan wordt uitgegeven.

Ik hou wel een spreadsheet bij die ik maandelijks update waarin ik mijn financiële status bijhoud: alle rekeningstanden inclusief pensioensparen, rekeningen kinderen, ...
Zo kan ik inschatten wanneer we echt grote kosten zullen kunnen doen (verbouwing bvb).

Polis
8 december 2015, 09:42

Is van vorige maand, heb zelf van mijnne spaarboek moeten nemen maar was ingecalculeerd (autoverzekering ) woon ook nog thuis dus hier alles op een rijtje

1184€ auto
500 afgeven thuis
275 sparen
150 kledij
En 350+-

Bedrijfswagens zijn een zegen :)

Myllan
8 december 2015, 10:23
vind het raar dat mensen dat zo allemaal bijhouden en perfect blijken te weten, ik leef gewoon en op t eind van de maand is mijn geld meestal op. k weet wel (ongeveer) hoeveel ik aan mijn lening en zo geef maar vr de rest eigenlijk niet, bv geen idee hoeveel ik opeet of zo, k ga gewoon alle dagen naar de winkel en koop wat ik wil eten, daar staat geen budget op of zo...

Je spaart verder ook niets voor bvb onvoorziene uitgaven oid?

Ik was ook zo en zeker toen ik nog alleen woonde. Wist wat er binnenkwam maar hield verder geen rekening met wat ik maandelijks kwijt was tot een paar maanden geleden ik me een bult schrok.
Woonde al een paar maanden samen en toen ik onze overzichten een bekeek en tot de vaststelling kwam dat mijn vriend 2x erger was.
Heb in de loop van oktober een fin. plan opgesteld om een beter overzicht te krijgen over onze inkomsten/uitgaven en sinds 1/11 is dat van kracht gegaan en nu 5 weken later merk ik een gigantisch verschil.
Je kan, tenminste wij kunnen, gemakkelijk paar honderd €'s/maand besparen en we zijn nog maar 1 maand verder...

So far, so good...
Er zijn nog geen gewonden gevallen of zware afkickverschijnselen te merken.
Can we do this? Yes we can!!!

mac-bc
8 december 2015, 10:26

+2

Ik heb hier eens vlug een poging gedaan op de eerste pagina maar als ik nu de uitgaven van de anderen lees denk ik telkens "ah ja, dat moet ik inderdaad ook nog betalen". Waardoor mijn klein lijstje totaal niet realistisch is. Bij deze geef ik het ook op. Geen zin om daar zo nauwkeurig naar te rekenen.

Ik denk namelijk niet dat je nog veel plezier kan beleven aan uw geld als je de neiging hebt om elke uitgave bij te houden.

lietchi
8 december 2015, 10:30
Ik denk namelijk niet dat je nog veel plezier kan beleven aan uw geld als je de neiging hebt om elke uitgave bij te houden.

Of net wel. Door bvb te beseffen dat je ergens veel geld aan uitgeeft waar je geen plezier aan hebt: dat aanpakken en dan meer geld overhebben voor leuke dingen.

TNTim
8 december 2015, 10:36
Ik voel me aangesproken en ben blij dat je 'ik denk' erbij zet. Het is namelijk niet zo. :)
Momenteel aan het sparen om zsm onze woonlening vervroegd terug te betalen én om een extra huisje te kopen om te verhuren.

Ik denk dat mensen die hun rekening niet maken en elke keer voor hoogst onaangename verrassingen staan bij onverwachte grote uitgaven of zelfs op het eind van de maand niet toe komen enorm ongelukkig zijn.
Maar blijkbaar kiezen veel mensen daar toch bewust voor als ze niet eens een berekening maken hoeveel er binnenkomt/buiten gaat. :p

Gentei
8 december 2015, 10:40

1184€ auto
500 afgeven thuis
275 sparen
150 kledij
En 350+-

Welke app is dat?
Je moet wel veel afgeven thuis...mijn hypotheek is 580 euro...

mac-bc
8 december 2015, 10:48
Ik voel me aangesproken en ben blij dat je 'ik denk' erbij zet. Het is namelijk niet zo. :)
Momenteel aan het sparen om zsm onze woonlening vervroegd terug te betalen én om een extra huisje te kopen om te verhuren.

Ik denk dat mensen die hun rekening niet maken en elke keer voor hoogst onaangename verrassingen staan bij onverwachte grote uitgaven of zelfs op het eind van de maand niet toe komen enorm ongelukkig zijn.
Maar blijkbaar kiezen veel mensen daar toch bewust voor als ze niet eens een berekening maken hoeveel er binnenkomt/buiten gaat. :p

Mocht ik op het einde van de maand niet toekomen zou ik ook wel alles beginnen bijhouden, daar geef ik je gelijk in. Ik zit zelf gelukkig niet in die situatie.

Maar stel nu dat je met je maten op café gaat, leg je dan op voorhand een budget vast? Of indien niet: moet je je dan de dag erna slecht voelen, niet alleen door de kater, maar ook omdat je uw financieel tellertje in het rood ziet gaan?

Dat zal waarschijnlijk persoonlijk zijn maar ik kan me niet inbeelden dat ik daarvan gelukkiger zou worden...

Daarbij kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat de mensen die het meest letten op in-en uitgaven automatisch ook een stuk "gieriger" zijn: Minder terugtrakteren, sneller bezwaar hebben tegen een activiteit die geld kost, de goedkoopste restaurants voorstellen of niet meewillen naar een restaurant boven een bepaald budget, ... Ofwel is dat toevallig zo in mijn vriendenkring. En dat zijn dan mensen die meer verdienen dan ikzelf. (Als ik zou weten dat het uit noodzaak is dat ze minder mogen uitgeven dan zou je mij niet horen praten over "gierigheid" ;) )

Polis
8 december 2015, 10:50
Welke app is dat?

Hypotheek van 580 ??? Een appartement gekocht dan en geen huis neem ik aan ?

Gentei
8 december 2015, 10:53
Hypotheek van 580 ??? Een appartement gekocht dan en geen huis neem ik aan ?

Yep een groot appartement met 2 slaapkamers in Antwerpen.

Chilliewillie88
8 december 2015, 10:57
Nooit echt bij stilgestaan eigenlijk, ik vermoed dat ik wel rond kom :help:

Toch eens even proberen overlopen (ik woon alleen):

-hypotheek: 737 EUR
-gemeenschappelijke kosten: 50 EUR
-Elektriciteit/gas: 77 EUR (voorschot)
-water: 25 EUR (voorschot)
-Proximus (tv, internet, gsm): 85 EUR
-Verzekeringen: +- 40 EUR
-CM: 5 EUR
-Sparen petekind: 15 EUR
-Uitgaan: 300 EUR
-Eten: 100 EUR (ik ga meestal na men werk nog bij ons ma thuis eten :p )
-auto: 150 EUR
-Netflix: 10 EUR

maandelijkse kosten zullen rond de 1600-1700 euro liggen. Dan blijft er nog een +-400 euro over om te sparen.
Grote eenmalige jaarlijkse kosten zoals autoverzekering en onroerende voorheffing vermeld ik niet, deze worden min of meer gedekt door vakantiegeld/eindejaarspremie die ook niet in de normale berekening van mijn loon zitten.

Spaarcapaciteit vind ik zelf eerlijk gezegd te laag, maar ik zie op korte termijn niet echt mogelijkheden om dit aanzienlijk te vergroten (toch niet zonder op mijn levensstandaard in te boeten). Zal moeten wachten tot mijn inkomsten gestegen zijn.

Polis
8 december 2015, 11:08
Yep een groot appartement met 2 slaapkamers in Antwerpen.

De persoon die je quote woont wel in een huis, toch wel een klein verschil imo.

Zou ook handig zijn als iedereen zijn bruto maandloon erbij zet.

Chilliewillie88
8 december 2015, 11:10

Want een huis heeft ook noodzakelijk een hogere prijs dan een appartement :p en de hoogte van je hypotheek staat ook geheel los van je eigen inbreng :D

af en toe moet ge hier toch iets lezen ze ;-)

mazonemayu
8 december 2015, 11:13
Je spaart verder ook niets voor bvb onvoorziene uitgaven oid?

Ik was ook zo en zeker toen ik nog alleen woonde. Wist wat er binnenkwam maar hield verder geen rekening met wat ik maandelijks kwijt was tot een paar maanden geleden ik me een bult schrok.
Woonde al een paar maanden samen en toen ik onze overzichten een bekeek en tot de vaststelling kwam dat mijn vriend 2x erger was.
Heb in de loop van oktober een fin. plan opgesteld om een beter overzicht te krijgen over onze inkomsten/uitgaven en sinds 1/11 is dat van kracht gegaan en nu 5 weken later merk ik een gigantisch verschil.
Je kan, tenminste wij kunnen, gemakkelijk paar honderd €'s/maand besparen en we zijn nog maar 1 maand verder...

So far, so good...
Er zijn nog geen gewonden gevallen of zware afkickverschijnselen te merken.
Can we do this? Yes we can!!!

ALS ik iets over heb wel ja, maar met onze hypotheekvan tegen de 1000 euro en nen tiener in huis blijft er zowieso niet veel over aangezien ik ook maar 4/5 werk (woensdag thuis voor de klein), werkt al jaren zo...ook niet vergeten dat als je een eigen woonst hebt, dat dat dikwijls uw "spaarpot" is hé

Zubrowka
8 december 2015, 11:13
Nooit echt bij stilgestaan eigenlijk, ik vermoed dat ik wel rond kom :help:

Toch eens even proberen overlopen (ik woon alleen):

-hypotheek: 737 EUR
-gemeenschappelijke kosten: 50 EUR
-Elektriciteit/gas: 77 EUR (voorschot)
-water: 25 EUR (voorschot)
-Proximus (tv, internet, gsm): 85 EUR
-Verzekeringen: +- 40 EUR
-CM: 5 EUR
-Sparen petekind: 15 EUR
-Uitgaan: 300 EUR
-Eten: 100 EUR (ik ga meestal na men werk nog bij ons ma thuis eten :p )
-auto: 150 EUR
-Netflix: 10 EUR

maandelijkse kosten zullen rond de 1600-1700 euro liggen. Dan blijft er nog een +-400 euro over om te sparen.
Grote eenmalige jaarlijkse kosten zoals autoverzekering en onroerende voorheffing vermeld ik niet, deze worden min of meer gedekt door vakantiegeld/eindejaarspremie die ook niet in de normale berekening van mijn loon zitten.

Spaarcapaciteit vind ik zelf eerlijk gezegd te laag, maar ik zie op korte termijn niet echt mogelijkheden om dit aanzienlijk te vergroten (toch niet zonder op mijn levensstandaard in te boeten). Zal moeten wachten tot mijn inkomsten gestegen zijn.

gemeenschappelijke kostens zoals brandverzekering?

De meeste zijn die debiele Vlaamse zorgverzekering nog vergeten te tellen, plus geld voor kleren e.d.

Gentei
8 december 2015, 11:18

Zou ook handig zijn als iedereen zijn bruto maandloon erbij zet.

Euhm die persoon woont nog THUIS wat wilt zeggen dat hij aan zijn ouders 500 euro geeft....

Chilliewillie88
8 december 2015, 11:28
gemeenschappelijke kostens zoals brandverzekering?

De meeste zijn die debiele Vlaamse zorgverzekering nog vergeten te tellen, plus geld voor kleren e.d.

Ik woon in een appartement (3 appartementen + 3 winkels). Dus gemeenschappelijke kosten voor onderhoud gemeenschappelijke delen, groenonderhoud, kleine herstellingen,..
Betaal maandelijks maar 30 euro. Maar weet dat er ieder jaar toch nog eens een afrekening komt van ongeveer 200-300 euro dus ik raam het nu al op 50 euro/maand :)

Nirrti
8 december 2015, 11:55
Ik zou echt eens alles moeten bijhouden gedurende enkele maanden, om dan een gemiddelde te maken..

hypotheek: 1070€
auto: 300€ (nog enkele maanden af te betalen)
verzekeringen: 60€
crèche: +/- 500€
Telenet: 65€
Elek. + Gas: 120€

Dit zijn de vaste kosten waar ik zo direct de bedragen van weet, maar dan komt er nog zoveel bij.. een kind is duur :)
Zaken zoals pampers kopen we bijvoorbeeld heel veel ineens wanneer er een actie is.
Iemand tips voor een goede app? Zou wel eens willen bijhouden waar we ons geld aan op doen, momenteel sparen we niet echt veel.. Maar we zjin onlangs verhuisd, hadden nog wat grote aankopen te doen.

MorGo7h
8 december 2015, 13:29
Ik hou het ook niet bij. Ik weet alleen dat ik een pak meer spaar sinds het gedaan is met m'n vriendin :p

mazonemayu
8 december 2015, 13:32
Ik hou het ook niet bij. Ik weet alleen dat ik een pak meer spaar sinds het gedaan is met m'n vriendin :p

heb ik ooit ook eens gehad: een ex beschuldigde me ervan dat ik altijd al ons geld opdeed, toen het uiteindelijk uit was en ik in het appartement was blijven wonen en dus opeens alle kosten alleen moest betalen, had ik plots meer geld over dan toen zij erbij was :D

MorGo7h
8 december 2015, 13:39
heb ik ooit ook eens gehad: een ex beschuldigde me ervan dat ik altijd al ons geld opdeed, toen het uiteindelijk uit was en ik in het appartement was blijven wonen en dus opeens alle kosten alleen moest betalen, had ik plots meer geld over dan toen zij erbij was :D

Haha en niet alleen kwa centen. Kwa kuisen en opruimen heb ik ook een pak minder werk :p

mazonemayu
8 december 2015, 13:42
Haha en niet alleen kwa centen. Kwa kuisen en opruimen heb ik ook een pak minder werk :p

ik begin zo'n sterk vermoeden te krijgen dat we het over dezelfde hebben :evil:

Stimpy
8 december 2015, 13:42
Daarbij kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat de mensen die het meest letten op in-en uitgaven automatisch ook een stuk "gieriger" zijn: Minder terugtrakteren, sneller bezwaar hebben tegen een activiteit die geld kost, de goedkoopste restaurants voorstellen of niet meewillen naar een restaurant boven een bepaald budget, ...

Of die mensen beslissen gewoon dat ze die aankoop het geld niet waard vinden.
Elk weekend cocktails gaan drinken en uit eten gaan kan plezant zijn (voor sommigen, voor mij moet dat nu niet elk weekend) maar als me dat 100 euro of meer per weekend kost hoeft het niet, in mijn geval dan. Da's niet gierig, da's gewoon mijn geld liever aan iets anders besteden. En dat kan gerust wat verder in de toekomst zijn of dat ik op dit moment nog niet weet aan wat precies.

Tipzi
8 december 2015, 13:53
Welke app is dat?

Spendee.

Ja idd. Maar er valt niet te onderhandelen.. Dus ik leer er mee leven tot de vriendin afgestudeerd is en dan is het ook alleen gaan wonen ze :p

HelpYouFall
8 december 2015, 13:55
Amai, als ik zie wat sommigen hier per maand bij elkaar gespaard krijgen, yolo ik er precies toch wel stevig op los haha
Soit, chapeau hè, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk, ik heb gewoon op dit moment geen vaste partner en/of kinderen, dus ik voel ook niet dat ik ergens verantwoording moet afleggen voor m'n levensstijl. Zolang ik de kat maar haar dagelijkse portie brokken kan voorschotelen, I guess :p

Myllan
8 december 2015, 15:20
ALS ik iets over heb wel ja, maar met onze hypotheekvan tegen de 1000 euro en nen tiener in huis blijft er zowieso niet veel over aangezien ik ook maar 4/5 werk (woensdag thuis voor de klein), werkt al jaren zo...ook niet vergeten dat als je een eigen woonst hebt, dat dat dikwijls uw "spaarpot" is hé

Mag ik jullie budget beheren?:x
Nee maar stel dat het dak aan herstelling toe/auto is toe aan vervanging is of je krijgt te maken met een andere onvoorziene kost dan heb je aan dat 'spaarpotje' eigenlijk niet veel, toch?
Anyway ik zag het als een uitdaging om anders en budgetvriendelijker te leven en niet omdat het nodig was (we verdienen alle2 goed en hij zeker) maar gewoon omdat het zonde was hoeveel we verspilden aan onzin.

StanTem
8 december 2015, 15:38
Gezien mijn situatie zou ik het beter ook allemaal eens bekijken...
Misschien ideaal om er vanaf januari mee te starten.

In grote lijnen weet ik nu wel wat ik uitgeef, maar zou gelijk wel willen weten waar ik eventueel nog wat kan besparen.

mazonemayu
8 december 2015, 15:43
@ Myllan: wacht maar tot ge kinderen en n eigen woonst hebt, eens zien of ge dan nog veel kunt sparen :p

enne mijn lief verdient ook goed, maar das haar geld hé, k zou niet weten waarom ik daar n stuk van zou moeten van opeisen. wij doen gewoon alles in 2 qua vaste kosten en vr de rest doet elk wat hij wilt met den overschot van zijn geld (wat bij mij dus quasi niks vanwege de 4/5 is en bij haar veel :D )

voor de rest hebben wij dat "soort" zware kosten voorlopig niet, wegens het bewust gekocht hebben van een nieuwbouw (bespaart u ook op stookkosten etc wegens duurzame vensters en isolatie) een paar jaar terug en n auto hebben we ook al niet nodig dus...

wij zijn gewoon zo verstandig geweest van werk te zoeken in de buurt van thuis (allebei 5 min met de fiets) en onze woonst is dan weer qua ligging gekozen in de buurt van supermarkten/winkels, veel openbaar vervoer en (naar de toekomst toe) scholen, dat spaart een auto uit en per dag n paar uur vrije tijd (wat ik in weze belangrijker vind dan verder werken voor meer geld, want het enige wat je in uw leven niet kan bijmaken is net tijd ;) )

maandelijks sparen doe/kan ik eigenlijk niet écht (allez toch geen grote bedragen), zeker niet sinds de klein in september naar t middelbaar is gegaan en n dure richting heeft gekozen. wat ik bv wel doe is als ik n premie of toelage krijg (eindejaarspremie, evaluatiepremie, jaarlijkse teruggave van de belastingen, etc...) dan zet ik dat wel integraal op mijn spaarboek.

MorGo7h
8 december 2015, 15:48
ik begin zo'n sterk vermoeden te krijgen dat we het over dezelfde hebben :evil:

:D

eniac
8 december 2015, 16:53
enne mijn lief verdient ook goed, maar das haar geld hé, k zou niet weten waarom ik daar n stuk van zou moeten van opeisen.

Omdat jij een stuk loon opoffert om woensdag voor jullie kind te kunnen zorgen?

Sowieso snap ik het niet, stabiele koppels met kinderen die beide lonen niet samen gooien. Ik verdien ook deftig meer dan mijn vrouw, als ik mijn extralegale voordelen valoriseer zelfs veel meer. Maar wat heb ik eraan als dat daar ergens voor mij alleen staat? Ik koop zo ook wel wat ik wil hoor :)

mac-bc
8 december 2015, 17:10

Sowieso snap ik het niet, stabiele koppels met kinderen die beide lonen niet samen gooien. Ik verdien ook deftig meer dan mijn vrouw, als ik mijn extralegale voordelen valoriseer zelfs veel meer. Maar wat heb ik eraan als dat daar ergens voor mij alleen staat? Ik koop zo ook wel wat ik wil hoor :)

Aan de andere kant... Sinds een maat zijn rekeningen heeft samengegooid met zijn vriendin, en ik merk welke controledrang die laatste heeft à la: "3 weken geleden heb je eens 16.25 euro uitgegeven om 20u45 's avonds, aan wat was dat?". :wtf:

Dat is trouwens dezelfde die nauwgelet alle in- en uitgaven bijhoudt en die ik verwijt gierig te zijn. Zo'n mentaliteit gaat er bij mij niet in.

eniac
8 december 2015, 18:06
Ik ga wel uit van een evenwichtige relatie tussen gelijken. :)

mazonemayu
8 december 2015, 18:13

neen, omdat dat loon mij niet interesseert juist OMDAT ik dan bij mijn kind kan zijn; dat is dus geen OFFER
kan evengoed elke woensdag mijn schoonvader gratis laten aanrukken en zelf gaan werken, maar ik WIL zelf thuis zijn, waarom zou mijn lief daar dan juist voor moeten betalen? als zij zou EISEN dat ik thuis zou blijven, zou ik er ws wel op staan dat ze mij zou bijpassen, maar das n andere zaak

Sowieso snap ik het niet, stabiele koppels met kinderen die beide lonen niet samen gooien.

een goeie reden is bv als er plots een van beiden komt te sterven dat alle rekeningen die op de overledene zijn naam staan, worden geblokkeerd tot god en klein pierke (familie) is komen tekenen bij de bank/notaris om het terug te deblokkeren en dat het dus kan zijn dat je maanden niet eens aan je eigen geld kan (ooit al zoiets meegemaakt in de familie).

als je dus 3 rekeningen hebt (mijne, hare en een gezamenlijke vr de vaste kosten) en ik sterf morgen, blokkeren ze de gezamenlijke en de mijne maar mijn madam kan nog wel aan haar eigen geld om te overleven en gaat mijn klein zeker geen honger hebben

eniac
8 december 2015, 19:06
neen, omdat dat loon mij niet interesseert juist OMDAT ik dan bij mijn kind kan zijn; dat is dus geen OFFER
kan evengoed elke woensdag mijn schoonvader gratis laten aanrukken en zelf gaan werken, maar ik WIL zelf thuis zijn, waarom zou mijn lief daar dan juist voor moeten betalen? als zij zou EISEN dat ik thuis zou blijven, zou ik er ws wel op staan dat ze mij zou bijpassen, maar das n andere zaak

Dat ZAL wel zo ZIJN maar OP DE (ahem ;) ) keper beschouwd blijft het zo dat je je kind een dag per week bij jou neemt en dat is super voor uw zoon/dochter, en ergens ook geruststelling voor uw partner dat uw kind in de beste handen is. Dat is best wat waard.

Ik verdien zelf gevoelig meer dan mijn vrouw en als ik mijn extralegale voordelen valoriseer zelfs heel veel meer, maar het komt echt niet in mij op om een deel te reserveren voor mij. Inkomen = gezinsinkomen.

een goeie reden is bv als er plots een van beiden komt te sterven dat alle rekeningen die op de overledene zijn naam staan, worden geblokkeerd tot god en klein pierke (familie) is komen tekenen bij de bank/notaris om het terug te deblokkeren en dat het dus kan zijn dat je maanden niet eens aan je eigen geld kan (ooit al zoiets meegemaakt in de familie).

als je dus 3 rekeningen hebt (mijne, hare en een gezamenlijke vr de vaste kosten) en ik sterf morgen, blokkeren ze de gezamenlijke en de mijne maar mijn madam kan nog wel aan haar eigen geld om te overleven en gaat mijn klein zeker geen honger hebben

A la limite heb je dan twee rekeningen met een niet zo enorme som op nodig. Eens dat erop staat is meer ook niet meer nodig.

mazonemayu
8 december 2015, 19:39
nope, want tegenwoordig vraagt de bank zo goed als altijd om een gezamenlijke rekening te openen waar beide lonen op komen als je een hypotheek afsluit. dus als 1 van de 2 sterft is die rekening al direct geblokkeerd, we stellen voor t gemak dan dat die "tweede" rekening op mijn naam opengaat.

nu ben ik juist de persoon die sterft > mijn partner kan aan NIKS meer aan. dus...tweede rekening dan maar op naam van mijn partner, zij sterft...IK kan aan niks meer aan.

met 3 rekeningen > 1 samen en 1 apart voor elke persoon kan u zoiets dus nooit overkomen want op de moment dat persoon A sterft en zijn + gezamelijke wordt geblokkeerd, vraag je gewoon op t werk om vanaf dan uw loon op uw EIGEN rekening te storten en je kan voorlopig verder leven terwijl de paperassen mallemolen begint te draaien.

stel u maar eens voor in zo'n situatie terecht te komen, kan je bovenop uw verdriet ook nog eens n extra overbruggingskrediet gaan afsluiten om zelfs maat te kunnen eten...de bank ziet zo'n mensen natuurlijk graag komen.

zo had ik bv mijn grootvader al 20 jaar niet gezien, ik wist niet waar hij woonde en andersom, zijn vrouw sterft op n bepaald moment, zijn kinderen (een paar nonkels en mijn moeder) gaan tekenen om die mens zijn rekening te deblokkeren want anders kan die zelfs niet naar de winkel. mijn moeder was ook al overleden, dan gaat dat tekenen dus over op haar kinderen (als ze die heeft) > moi. heeft toch n paar maand geduurd voor ze mij gevonden hadden hoor, en dan was ik zelfs nog ni naar t buitenland of zo verhuisd, plezant als ge in zo'n situatie verzeilt denk ik dan maar :naughty:

StanTem
8 december 2015, 20:05
Mijn vrouw en ik hadden 1 gemeenschappelijke rekening met al het geld op (naast de gemeenschappelijke spaarrekening) en dan elk nog onze oude rekening op naam (zonder geld op).
Enkele weken nadat we zijn gaan samenwonen, hebben we alles in 1 pot gestopt. Zij had spaargeld, ik had al de inboedel.

Werkte altijd perfect. Nu met de scheiding was het ook gemakkelijk: elk de helft van de gemeenschappelijke rekening en klaar...

Tha_nOn
8 december 2015, 20:13
"3 weken geleden heb je eens 16.25 euro uitgegeven om 20u45 's avonds, aan wat was dat?"

Dat is trouwens dezelfde die nauwgelet alle in- en uitgaven bijhoudt en die ik verwijt gierig te zijn. Zo'n mentaliteit gaat er bij mij niet in.

Haha, dat zijn uitspraken die ik ook letterlijk doe ... omdat ik onze uitgaven bijhou om int oog te houden hoeveel we nog hebben staan (veel verschillende rekeningen) en regelmatig nog grote uitgaven hebben ivm renovatie. Het is ook niet omdat ge met twee werkt dat ge unlimited geld kunt spenderen, zeker met een huis en eventueel kinderen. Ik zou dat dus niet direct gierig zijn noemen, noch over-controlerend gedrag.

Maar het is uiteraard de reden achter die vraag. Hij doet praktisch alle winkeluitgaven, dus als ik dat ingeef en de winkel niet herken of het is een raar (hoog) bedrag vraag ik hem dat wel (en datum en uur helpen zijn geheugen te jumpstarten :')). Kwestie datk het deftig kan klasseren, niet omdat ik hem onder zijn voeten probeer te geven. Maar iemand die mij dat hoort vragen zal wss wel uw conclusies trekken over onze relatie \○/.

...

Als partner kunt ge tot 5000 euro blijven uitgeven ookal is de rekening geblokkeerd. (Of max de helft van het vermogen). De bank vragen u een nieuwe rekening openen om daar dat bedrag op te storten is ook maar een kleintje (in vergelijking wat ge alllemaal nog moet regelen).
https://www.notaris.be/nieuws-pers/detail/bankrekeningen-niet-langer-geblokkeerd-na-een-overlijden-er-kan-tot-5-000-euro-worden-afgehaald

Daar moet ge in de meeste gevallen toch al ffkes mee toekomen niet?
(Facturen voor de begrafenis kunnen nog apart betaald worden door de bank als ik me niet vergis, dus dat zit er niet in, gaat over dagdagelijkse onkosten)

Edit: en nog een leuk feitje, als ge getrouwd zijt en uw partner overlijdt, worden uw rekeningen ook geblokkeerd ongeacht onder welk stelsel ge zijt getrouwd. Dit is niet zo voor wettelijk samenwonenden. Dus best niet trouwen aangezien ge daar zo bang voor zijt.

Mus
8 december 2015, 21:00
Worden die niet geblokkeerd om te kijken of er geen kwaad opzet is?

mazonemayu
8 december 2015, 21:09
Dus best niet trouwen aangezien ge daar zo bang voor zijt.

"bang" is een lelijk woord hé :D

en met 5000 euro komt ge niet ver hoor, wij hebben al bijna 2000 euro per maand vaste kosten

niet on topic, maar waarom zou ik willen trouwen? een vodje papier geeft geen meerwaarde aan t feit dat ik mijn partner al dan niet graag zie hoor, drbij ik denk dat ze nogal zou lachen moest ik t vragen :D

TNTim
8 december 2015, 21:19
Maar stel nu dat je met je maten op café gaat, leg je dan op voorhand een budget vast? Of indien niet: moet je je dan de dag erna slecht voelen, niet alleen door de kater, maar ook omdat je uw financieel tellertje in het rood ziet gaan?
Nee, absoluut niet. Van die rijke gierigaards dat vind ik persoonlijk ook erg irritant. Een avond zuipen kost nu ook geen 100'en euro's, daar lig ik niet wakker van. :p
Als we ergens zin in hebben dan doen we dat gewoon, dat is eigenlijk net hét voordeel van gezonde financiën.
Qua pakjes/cadeaus zijn we eigenlijk ook vrij gul. Mijn persoonlijke mening: geef wat je wil geven en verwacht niets terug.
(Mijn madam kan haar daar wel wreed ambetant in maken. Bijv familie die je altijd schone cadeaus hebt gegeven, geven soms zelf achteraf een aalmoes in ruil. )

eniac
8 december 2015, 22:05
nope, want tegenwoordig vraagt de bank zo goed als altijd om een gezamenlijke rekening te openen waar beide lonen op komen als je een hypotheek afsluit. dus als 1 van de 2 sterft is die rekening al direct geblokkeerd, we stellen voor t gemak dan dat die "tweede" rekening op mijn naam opengaat.

nu ben ik juist de persoon die sterft > mijn partner kan aan NIKS meer aan. dus...tweede rekening dan maar op naam van mijn partner, zij sterft...IK kan aan niks meer aan.

met 3 rekeningen > 1 samen en 1 apart voor elke persoon kan u zoiets dus nooit overkomen :

Met "2 rekeningen" bedoelde ik natuurlijk twee rekeningen elk op eigen naam naast de gezamenlijke. Mijn punt was echter dat zelfs als je met zo'n rampscenario rekening houdt, eens je een som hebt die je een paar maand verder helpt je evengoed terug op de gezamenlijke rekening(en) kan werken. Jouw insteek was precies dat elk gewoon op eigen rekening blijft sparen. En dat begrijp ik dus niet.

lietchi
8 december 2015, 22:38
Gemeenschappelijke kosten (waarvan ik de helft betaal) - maandelijks (of maandelijks gemiddelde):
- 1150 euro hypotheek
- 40 euro water
- 180 euro gas/electriciteit
- 20 euro ziekenfonds
- 120 euro onroerende voorheffing (enfin, 1200 euro per jaar eigenlijk, natuurlijk)
- 40 euro telenet
- 400 euro boodschappen (inclusief kattenvoer)
- 110 euro resto's
- 10 euro apotheek
- 90 euro uitgaan (abonnement concerten,...)
- 400 euro reizen (dit jaar toch, dit varieert wat volgens onze keuze van reizen)
- 140 euro klussen/verbouwen
- 50 euro varia (bvb huwelijkskado's enz.)

En dan nog persoonlijke uitgaven:
- 6 euro bankkosten
- 11 euro GSM
- 35 euro aan verschillende liefdadigheden
- 80 euro pensioensparen
- 100 spaarabonnement
In functie van wat er overschiet doe ik m'n leukere uitgaven: boeken kopen, materiaal voor m'n hobby (goudsmid, dure hobby) en probeer ik nog extra te sparen voor grotere uitgaven. Dat extra sparen lukt wel niet zo goed sinds ik 4/5e werk.

Manu
8 december 2015, 23:31

met 3 rekeningen > 1 samen en 1 apart voor elke persoon kan u zoiets dus nooit overkomen want op de moment dat persoon A sterft en zijn + gezamelijke wordt geblokkeerd, vraag je gewoon op t werk om vanaf dan uw loon op uw EIGEN rekening te storten en je kan voorlopig verder leven terwijl de paperassen mallemolen begint te draaien.

stel u maar eens voor in zo'n situatie terecht te komen, kan je bovenop uw verdriet ook nog eens n extra overbruggingskrediet gaan afsluiten om zelfs maat te kunnen eten...de bank ziet zo'n mensen natuurlijk graag komen.

zo had ik bv mijn grootvader al 20 jaar niet gezien, ik wist niet waar hij woonde en andersom, zijn vrouw sterft op n bepaald moment, zijn kinderen (een paar nonkels en mijn moeder) gaan tekenen om die mens zijn rekening te deblokkeren want anders kan die zelfs niet naar de winkel. mijn moeder was ook al overleden, dan gaat dat tekenen dus over op haar kinderen (als ze die heeft) > moi. heeft toch n paar maand geduurd voor ze mij gevonden hadden hoor, en dan was ik zelfs nog ni naar t buitenland of zo verhuisd, plezant als ge in zo'n situatie verzeilt denk ik dan maar :naughty:
Zoals eerder aangegeven kan je inderdaad steeds een bepaald bedrag uitgeven aan alledaagse kosten - hiervoor kan je geld opvragen bij de bank.

Daarnaast wordt je rekening geblokkeerd in die zin dat het saldo op dag van het overlijden wordt geblokkeerd. Jouw inkomsten (loon en dergelijke) die na deze datum op de rekening worden gestort kan je gewoon uitgeven.
Zo is mijn ma haar gezamenlijke rekening al meer dan een jaar geblokkeerd - mijn pa is overleden begin december 2014 en die erfenis is nog steeds niet rond. Zij heeft daar in het alledaagse leven geen last van, haar inkomsten komen nog steeds op die gezamelijke (geblokkeerde) rekening en zij kan deze gewoon uitgeven en afhalen alsof er niets aan de hand is.

Bimmer
8 december 2015, 23:44
Kosten:
-hypotheek = €1200
-elektriciteit = €20
-Water = €10
-uitgaan = €200
-benzine = €200
-GSM = €20
-Pensioen = €80
-bedrijfsrestaurant= €20 (volledige maaltijd kost €1.95 Soep, hoofdgerecht met 2 pistolets en dessert)
-verzekering auto's = €100 (betaal dit wel per jaar, niet maandelijks)

sparen:
-kapitaalverhoging = €50 ("sparen" in aandelen)
-sparen (start2save) = €500
-sparen (spaarrekening) = €750 (varieert van maand, deze maand was het €1600)
-premies gaan ook rechtstreeks naar de spaarrekening

Lage kosten door water en elektriciteit, omdat ik nog aan het bouwen ben. Momenteel woon ik nog thuis, dus echte vaste kosten heb ik nog niet echt.
Het geld dat op de spaarrekening staat wordt gebruikt voor de bouw - de buffer. Het geld op start2save, spaar ik altijd naar een doel. Nu is het doel warmtepomp en ben er deze maand geraakt.

Ik doe altijd als volgt:
Loon wordt gestort, hypotheek en start2save gaat eraf, dan laat ik op de zichtrekening €1000 staan en de rest schrijf ik over naar de spaarrekening. Met die €1000 moet ik dan toekomen die maand. Maand nadien doe ik dat opnieuw.

Myllan
9 december 2015, 09:42
@ Myllan: wacht maar tot ge kinderen en n eigen woonst hebt, eens zien of ge dan nog veel kunt sparen :p

enne mijn lief verdient ook goed, maar das haar geld hé, k zou niet weten waarom ik daar n stuk van zou moeten van opeisen. wij doen gewoon alles in 2 qua vaste kosten en vr de rest doet elk wat hij wilt met den overschot van zijn geld (wat bij mij dus quasi niks vanwege de 4/5 is en bij haar veel :D )

voor de rest hebben wij dat "soort" zware kosten voorlopig niet, wegens het bewust gekocht hebben van een nieuwbouw (bespaart u ook op stookkosten etc wegens duurzame vensters en isolatie) een paar jaar terug en n auto hebben we ook al niet nodig dus...

wij zijn gewoon zo verstandig geweest van werk te zoeken in de buurt van thuis (allebei 5 min met de fiets) en onze woonst is dan weer qua ligging gekozen in de buurt van supermarkten/winkels, veel openbaar vervoer en (naar de toekomst toe) scholen, dat spaart een auto uit en per dag n paar uur vrije tijd (wat ik in weze belangrijker vind dan verder werken voor meer geld, want het enige wat je in uw leven niet kan bijmaken is net tijd ;) )

maandelijks sparen doe/kan ik eigenlijk niet écht (allez toch geen grote bedragen), zeker niet sinds de klein in september naar t middelbaar is gegaan en n dure richting heeft gekozen. wat ik bv wel doe is als ik n premie of toelage krijg (eindejaarspremie, evaluatiepremie, jaarlijkse teruggave van de belastingen, etc...) dan zet ik dat wel integraal op mijn spaarboek.

Wij hebben een kindje (tijdens het weekend dan en schoolvakanties) en een eigen woonst dus ik weet ongeveer waaraan ik me naar de toekomst toe mag verwachten.
Kinderen kan je zo duur/goedkoop opvoeden als je zelf wilt he. Ik ben niet van plan om een verwend nest dat denkt dat alles zomaar uit de lucht komt gevallen, na x aantal jaar de maatschappij in te droppen en voor de rest, nadat we getrouwd zijn zal er geen sprake meer zijn van 'zijn' geld of 'mijn' geld. Bedoeling is dan om een 'ons' te worden, in alles...
Lijkt ons veel overzichtelijker en de afspraak is dan wel dat er niet gecontroleerd wordt en dat grote bedragen in samenspraak worden gespendeerd.
Mijn vriend was in de 1ste instantie niet meteen te vinden voor mijn besparingsplan voor het jaar 2016 maar na veel gezaag uiteindelijk mee ingestemd.
Ben benieuwd wat het zal geven. Ik denk dat jullie gemakkelijk voldoende kunnen sparen door gewoon iets anders en bewuster om te gaan met geld. Het is geen verwijt want ieder moet maar doen waar hij/zij zich goed bij voelt dus schiet mij niet dood he.:D

Ik weet niet of zoeken/vinden van werk bij jullie in de buurt een kwestie is van slim zijn of meer een kwestie van geluk hebben. De omgevingen waar wij werken zijn geen buurten waar we willen wonen dus dan moet je kiezen voor iets verder en dan neem je de dagelijkse afstanden die je moet afleggen er gewoon bij. Keuzes maken en daar de gevolgen van dragen.:p

MorGo7h
9 december 2015, 09:45
Mijn vrouw en ik hadden 1 gemeenschappelijke rekening met al het geld op (naast de gemeenschappelijke spaarrekening) en dan elk nog onze oude rekening op naam (zonder geld op).
Enkele weken nadat we zijn gaan samenwonen, hebben we alles in 1 pot gestopt. Zij had spaargeld, ik had al de inboedel.

Werkte altijd perfect. Nu met de scheiding was het ook gemakkelijk: elk de helft van de gemeenschappelijke rekening en klaar...

Mja, ik ben daar geen voorstander van.
Met mijn ex waren de rekeningen gescheiden. Elk ons persoonlijke rekening en dan een gemeenschappelijke waar we elke maand evenveel opzetten en daarmee onze gemeenschappelijke aankopen deden (boodschappen, vakanties, uit eten, etc). Maar als ik voor mezelf wou, kost ik dat met m'n eigen centen.

Ik had ook een pak meer spaarcenten als haar, dus ik zou dat niet willen samen gooien in 1 pot. Als je dan uit elkaar gaat is het miserie omdat verdeeld te krijgen. Of ga je het dan ook 50/50 doen?
En er zullen er mij veel zeggen dat je een relatie niet moeten denken "wat als je uit elkaar gaat", maar ik heb al veel koppels uit m'n nabije omgeving uit elkaar zien gaat (onder andere m'n ouders) dus ik hou daar rekening mee.

mazonemayu
9 december 2015, 10:16
Wij hebben een kindje (tijdens het weekend dan en schoolvakanties) en een eigen woonst dus ik weet ongeveer waaraan ik me naar de toekomst toe mag verwachten.

als je enkel op de vrije momenten kinderen hebt, is dat dus totaal geen vergelijking en weet je écht ni wat dat kost

Kinderen kan je zo duur/goedkoop opvoeden als je zelf wilt he. Ik ben niet van plan om een verwend nest dat denkt dat alles zomaar uit de lucht komt gevallen,

volledig mee akkoord, ik zal mijn kind enkel rommel van de wibra en eten uit den aldi geven, terwijl ik dat voor mezelf goeie kwaliteit koop (dat voorbeeld heb ik thuis gehad: het duurste en beste voor mijn vader en niks voor de rest)...not. maar soit, ik kan u daar ook in volgen, tis tenslotte niet uw eigen kind dus je hebt er dat soort voeling niet mee...of als dat kind vraagt om op school richting A of B te doen, ga je dan zeggen da's te duur? wij hadden de "pech" dat zij van in t middelbaar al de zo goed als duurste richting heeft gekozen maar dan is dat maar zo want t gaat om uw kind zijn/haar toekomst

na x aantal jaar de maatschappij in te droppen en voor de rest, nadat we getrouwd zijn zal er geen sprake meer zijn van 'zijn' geld of 'mijn' geld. Bedoeling is dan om een 'ons' te worden, in alles...
Lijkt ons veel overzichtelijker en de afspraak is dan wel dat er niet gecontroleerd wordt en dat grote bedragen in samenspraak worden gespendeerd.

definieer "grote bedragen" eens in combinatie met het "nut" van ze uit te geven :D
tis bv niet omdat jij n paar schoenen van 300 euro niet veel geld vindt, dat hij daar anders gaat over denken, of hij wilt ne nieuwe computer van 1500 euro en gij kent er geen bal van en vindt dat hij die van 400 van in den aldi maar moet kopen...allez, ik begrijp uw gedachtengang hoor maar op grote bedragen uitgeven kan iemand anders moeilijk n persoonlijke waarde zetten, nietwaar

vriend was in de 1ste instantie niet meteen te vinden voor mijn besparingsplan voor het jaar 2016 maar na veel gezaag uiteindelijk mee ingestemd.
Ben benieuwd wat het zal geven. Ik denk dat jullie gemakkelijk voldoende kunnen sparen door gewoon iets anders en bewuster om te gaan met geld. Het is geen verwijt want ieder moet maar doen waar hij/zij zich goed bij voelt dus schiet mij niet dood he.:D

gij moogt mij altijd n budgetplan geven voor de 350 euro die ik per maand over heb, nadat alle vaste kosten er af zijn, en waar ik dan mijn eigen kosten nog mee moet betalen (gsm, tattooeur, kleren, uitgaan, optredens, als ik onderweg iets koop om te eten, sparen...nu niet dat ik alle maanden kleren koop, naar n optreden of de tattooeur ga uiteraard :p)

weet niet of zoeken/vinden van werk bij jullie in de buurt een kwestie is van slim zijn of meer een kwestie van geluk hebben. De omgevingen waar wij werken zijn geen buurten waar we willen wonen dus dan moet je kiezen voor iets verder en dan neem je de dagelijkse afstanden die je moet afleggen er gewoon bij. Keuzes maken en daar de gevolgen van dragen.:p

het werkt andersom: ge zoekt dus werk functie van uw woonst, geen woonst in functie van uw werk, want het nest waar ge u goed voelt primeert hier op het financieel gewin (ik weet dat da bij de meesten andersom is want geld is t grootste goed en status, etc...) maar dat is evengoed eenkeuze die ge maakt en waar ge de gevolgen moet van dragen :lol:

makila
9 december 2015, 10:31
Lening + SSV: 920
Onderhoudskosten appartement: 20
Diftar: 12,5
Voorzorg / zorgkas: 8,33
Elek + Gas: 140 (Hierop kan nog bespaard worden, het is eigenlijk 100 euro maar ik heb dit bewust 40 euro aangepast vanwege de dure maatregelen betreffende de elektriciteitsprijs)
Telenet 75
Netflix 8,99
WWF 10
Satellietschotel 70
Water 30
gezinspolis + brandverzekering 12,5
Allerlei taksen door de roverheid 15
Huishouden/eten/drinken/allerlei onverwachte kosten: ik voorzie hiervoor 150 euro per week = 600 euro per maand (of 750 als het een lange maand is)
Dat lijkt véél maar er zijn altijd 'slapende' kosten die je niet verwacht en die 150 is gemiddeld genomen toch nodig .
Dat kan gaan van extra inkopen voor kerstmis te vieren met familie, van een cadeau voor een collega die vertrekt (Je kan moeilijk 1 euroke geven als de anderen 5-10 euro geven) of van eens naar de arts te moeten gaan, huisdieren die verzorgd moeten worden enzovoorts ..
De vaatwasser of een ander apparaat is ineens stuk --> Ook die kosten moet je hierbij rekenen !! Dat vergeten mensen wel eens!
Kredietkaartkosten (Is voor plezier en kan zeker geschrapt worden in slechtere tijden): 50
Last but not least. Loopschoenen om te sporten + Allerlei sportgerief: 20

Totale kost: 1992 euro per maand hebben wij toch nodig. (Tot zelfs 2142 voor een lange maand)

Myllan
9 december 2015, 10:35
als je enkel op de vrije momenten kinderen hebt, is dat dus totaal geen vergelijking en weet je écht ni wat dat kost
Ehm...toch wel. Een kind dat niet bij beide ouders woont wordt nog steeds fin. onderhouden door de papa (lees alimentatie) en de periode dat ze bij ons wordt ze ook nog eens rot verwend (schuldgevoel etc...) en eerlijk gezegd ook wel door mij maar mijn eigen kinderen ga ik wel anders aanpakken (streng maar rechtvaardig) Voor haar vind ik de hele situatie zo zielig.:(

volledig mee akkoord, ik zal mijn kind enkel rommel van de wibra en eten uit den aldi geven, terwijl ik dat voor mezelf goeie kwaliteit koop (dat voorbeeld heb ik thuis gehad: het duurste en beste voor mijn vader en niks voor de rest)...not. maar soit, ik kan u daar ook in volgen, tis tenslotte niet uw eigen kind dus je hebt er dat soort voeling niet mee...[/QOUTE]

Welnee, niet op die manier. Ik zou het een beetje raar vinden om zo te werk te gaan.
Zoiets doe je toch niet.:s[QOUTE]

definieer "grote bedragen" eens in combinatie met het "nut" van ze uit te geven :D
tis bv niet omdat jij n paar schoenen van 300 euro niet veel geld vindt, dat hij daar anders gaat over denken, of hij wilt ne nieuwe computer van 1500 euro en gij kent er geen bal van en vindt dat hij die van 400 van in den aldi maar moet kopen...allez, ik begrijp uw gedachtengang hoor maar op grote bedragen uitgeven kan iemand anders moeilijk n persoonlijke waarde zetten, nietwaar

Is idd heel persoonlijk maar we zitten wat dat betreft een beetje op dezelfde golflengte

gij moogt mij altijd n budgetplan geven voor de 350 euro die ik per maand over heb, nadat alle vaste kosten er af zijn, en waar ik dan mijn eigen kosten nog mee moet betalen (gsm, tattooeur, kleren, uitgaan, optredens, als ik onderweg iets koop om te eten, sparen...nu niet dat ik alle maanden kleren koop, naar n optreden of de tattooeur ga uiteraard :p)

Zal moeilijk worden om zoiets uit te stippelen omdat je deel uitmaakt (samenwoont etc) van een koppel van tweeverdieners. Als je in termen van 'haar' geld en 'mijn' geld denkt/handelt dan is het enige wat je ermee kan doen de keren dat je veel kosten hebt de maanden ervoor zo min mogelijk uitgeven etc...

het werkt andersom: ge zoekt dus werk functie van uw woonst, geen woonst in functie van uw werk, want het nest waar ge u goed voelt primeert hier op het financieel gewin (ik weet dat da bij de meesten andersom is want geld is t grootste goed en status, etc...) maar dat is evengoed eenkeuze die ge maakt en waar ge de gevolgen moet van dragen :lol:

Klopt. Iedereen heeft zijn/haar prioriteiten elders liggen dus het is altijd een beetje zoeken naar wat het beste is. Puur persoonlijk.

botchla
9 december 2015, 10:44
-2100: Sparen
-1300: Woning (lening)
-500 : Ontspanning (uit eten, reisje, luxe uitgaven bvb nieuwe laptop, kledij, speelgoed)
-400 : Voeding (incl pampers)
-210: Creche
-100: Tanken & onderhoud
-100: Onroerende voorheffing en autotaksen
-240: Elektriciteit en verwarming, water, telenet, afval
-130: Verzekering (brand, auto, familiale, …)
-50: Apotheek, dokter enz (kleine)
-35: Mobiele abo's

Met twee natuurlijk, 1 eigen wagen en 1 firmawagen. Heb de grote jaarlijkse uitgaven verdeeld op maandbasis. Creche en lening zijn netto (na belastingaftrek) om een representief beeld te geven. We zouden misschien wat meer kunnen sparen maar we gaan graag eens op stap en we geven toch wel wat uit aan ons klein meisje (onder ontstpanning). Er liggen geen grote uitgaven meer in het verschiet dus ben hier wel tevreden mee.

Edit rekeningdebat: Alles op één rekening omdat dat makkelijker werkt.. bij een scheiding is alles verworven na het huwelijk toch door twee te delen dus ik heb niets aan een fictief gevoel van veiligheid. Het geld dat we hadden voor ons huwelijk hebben we samen in ons huis gestopt.

mazonemayu
9 december 2015, 10:49
Klopt. Iedereen heeft zijn/haar prioriteiten elders liggen dus het is altijd een beetje zoeken naar wat het beste is. Puur persoonlijk.

ach, ik heb gewoon voor mijn eigen sjans dat geld mij niet écht op die manier interesseert, enfin je hebt dat wel nodig om te leven en zo but that's it.

k heb ook heel bewust n job bij de staat gezocht puur omdat uw loon en pensioen niet zo ver uit elkaar liggen gelijk in de prive. in ruil daarvoor verdien je daar dan heel uw carrierre wel minder tov dezelfde job in de prive, maar als je van dat loon kan leven, weet je ook dat je met uw pensioen gaat rondkomen. k heb op die manier nooit écht een doel in mijn leven gehad, gewoon n dak boven mijn hoofd, niks tekort komen en zien dat ik gelukkig ben (enfin en mijn klein uiteraard ook :D ), veel vrije tijd, etc... daar kan geen geld ter wereld aan helpen...status interesseert mij ook al niet, dus...

gewoon gelukkig zijn, weet je wel; uw kind content zien opgroeien en er ne goeie band mee hebben, af en toe eens op reis kunnen gaan, eten wat je wilt, etc...simpele dingen

makila
9 december 2015, 10:50
Qua voeding kunnen we blijkbaar nog besparen. Alhoewel. Ik let echt op de prijzen, koop zelfs het vlees bij de Makro of een groothandel en toch is alles op en komen we niet toe met 400 euro/maand.

Ik sport wél véél dus ik eet vrij veel :)

botchla
9 december 2015, 11:08
Op post voeding besparen wij gigantisch veel door in het groot te kopen wanneer zaken in promo staan. Dit gaat niet voor verse items maar vooral voor de andere zaken die je in warenhuizen koopt:

- verzorgingsproducten
- (af)was producten
- drank
- droge voeding

Alles bij de Colruyt, in de gaten houden wanneer er reacties zijn op leveranciers in combinatie met hun extra kortingen. Zo kopen wij soms 1x per jaar afwasblokjes voor 10 EUR een voorraad van 200-300 stuks. Waar zo 1 zak vaak al het dubbele kost.

Dan geven we er nog veel geld uit eigenlijk, maar we kopen veel verse producten.

eniac
9 december 2015, 11:14
Qua voeding kunnen we blijkbaar nog besparen. Alhoewel. Ik let echt op de prijzen, koop zelfs het vlees bij de Makro of een groothandel en toch is alles op en komen we niet toe met 400 euro/maand.

Ik sport wél véél dus ik eet vrij veel :)
Voeding is bij ons best een grote kost denk ik. In het weekend koken we niet vaak en eens iets deftiger gaan eten kost al snel €100 met twee koters.

Maar we genieten daar ook echt van, dus ik wil daar niet op besparen. Dure hobbies oid hebben we niet.

AreVee
9 december 2015, 11:19
Als student zijnde geef ik mijn geld vooral uit aan, drank, games, eten, evenementen (concerten, feestjes, sport wedstrijden, ...), zaken voor mijn sport (jaarlijks toch twee nieuwe racketten, per twee-drie uur match een nieuwe doos tennisballen, ...), tegenwoordig ook al eens iets voor de vriendin, nieuwe gsm om het anderhalf jaar fzo, en k probeer toch één degelijke reis per jaar te maken en is een keer of twee richting zee of ardennen in de zomer, echt gigantische kosten zijn er nog niet echt bij voor mij (als in kosten voor een auto , een huis, ...). Ik kom meestal wel toe met geld dat ik krijg van mijn ouders en het beetje extra dat ik verdien grotendeels met sportweddenschappen, als ik echt te weinig over heb dan werk ik in de zomer is een week of twee-drie in de horeca. Zie er eigenlijk al wel tegenop om te gaan samen wonen/alleen te gaan wonen (niet dat ik niet graag zou samen wonen met mijn vriendin) maar als je een degelijk huis wil kopen heb je tegenwoordig echt zoveel geld nodig, tel daar dan nog een auto of twee bij , ... , k denk toch dat dat over het algemeen iets zwaarder is financieel dan vroeger dergelijke zaken als tiener/jonge twintiger.

whacker
9 december 2015, 11:37
Wij sparen momenteel niks (enkele omstandigheden).
Het geld gaat vooral naar:
-Lening (1300)
-Supermarkt (400-500?)
-Uitjes (ik €80 per week ongeveer, die van ons weet ik niet)
-Gas, water & elektriciteit (180-200?)
-Proximus TV/internet 63
-Kuisvrouw 144
-Kleren/schoenen/brol voor de kinderen
Alles wat overblijft gaat naar concerten en weekends weg. Soms zetten we wat over naar de spaarrekening maar dan gaat er weer iets groot kapot en is het terug weg.

Pompi
9 december 2015, 11:46
-Lening (1300)
-Supermarkt (400-500?)
-Proximus TV/internet 63
-Kuisvrouw 144
Alles wat overblijft gaat naar concerten en weekends weg. Soms zetten we wat over naar de spaarrekening maar dan gaat er weer iets groot kapot en is het terug weg.

Idem hier, behalve de lening is huishuur 775 en de kuisvrouw valt ook weg, dus die 700 zoiets sparen we .

RAWK
9 december 2015, 11:47
-Lening (1300)
-Supermarkt (400-500?)
-Proximus TV/internet 63
-Kuisvrouw 144
Je zegt dat je momenteel niet spaart door enkele omstandigheden. Maar verder geef je wel 80€ per week aan uitjes en wat overblijft gaat naar kleren,schoenen, de kinderen concerten en weekends weg.
Ik moet jullie rekening niet maken maar lijkt me niet dat het dan enkel momenteel is dat jullie niet sparen, maar meer jullie levensstijl gewoon.
Als ik er helemaal naast zit, excuses voor de vooroordelen. :)

Myllan
9 december 2015, 11:48
gewoon gelukkig zijn, weet je wel; uw kind content zien opgroeien en er ne goeie band mee hebben, af en toe eens op reis kunnen gaan, eten wat je wilt, etc...simpele dingen

Dat is uiteindelijk de bedoeling en het is zeker niet bedoeling om te besparen op comfort en luxe enkel die overbodige luxe hoeft niet en wat dat ook moge zijn, hangt af van persoon tot persoon.
Ken mensen die duizenden €'s op hun spaarrekening hebben staan en die elke dag hetzelfde eten en nooit eens op vakantie gaan dan heb ik zoiets van verrek geniet toch van je geld want als je straks dood of ongeneeslijk ziek bent heb je er ook niets aan...

mazonemayu
9 december 2015, 11:50
Dat is uiteindelijk de bedoeling en het is zeker niet bedoeling om te besparen op comfort en luxe enkel die overbodige luxe hoeft niet en wat dat ook moge zijn, hangt af van persoon tot persoon.
Ken mensen die duizenden €'s op hun spaarrekening hebben staan en die elke dag hetzelfde eten en nooit eens op vakantie gaan dan heb ik zoiets van verrek geniet toch van je geld want als je straks dood of ongeneeslijk ziek bent heb je er ook niets aan...

idd, ieder kerkhof ligt vol mer rijken en onmisbaren :D

StanTem
9 december 2015, 12:25
Mja, ik ben daar geen voorstander van.
Met mijn ex waren de rekeningen gescheiden. Elk ons persoonlijke rekening en dan een gemeenschappelijke waar we elke maand evenveel opzetten en daarmee onze gemeenschappelijke aankopen deden (boodschappen, vakanties, uit eten, etc). Maar als ik voor mezelf wou, kost ik dat met m'n eigen centen.

Ik had ook een pak meer spaarcenten als haar, dus ik zou dat niet willen samen gooien in 1 pot. Als je dan uit elkaar gaat is het miserie omdat verdeeld te krijgen. Of ga je het dan ook 50/50 doen?
En er zullen er mij veel zeggen dat je een relatie niet moeten denken "wat als je uit elkaar gaat", maar ik heb al veel koppels uit m'n nabije omgeving uit elkaar zien gaat (onder andere m'n ouders) dus ik hou daar rekening mee.

Ik begrijp het hoor, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken.
Ik woonde al alleen in Gent en had alles wat ik moest hebben, uitgezonderd spaargeld. Toen ik een relatie begon met mijn vrouw ging ze nog naar school, terwijl ze reeds na 10 dagen bij mij kwam wonen. 't Kwam dus allemaal op 'mijne nek' terecht, en daarom dat ze er ook geen spel van maakte haar spaargeld gewoon te verdelen/op de gemeenschappelijke te zetten, ook al heb ik daar nooit achter gevraagd. Ik had al de volledige inboedel, de auto...

Ook nu, nu we aan het scheiden zijn, zijn daarover weinig problemen. Op papier hebben we gisteren de inboedel verdeeld, er is enkel nog een kleine onenigheid over de nieuwe auto. Maar ook daar zal wel een oplossing voor gevonden worden.

mazonemayu
9 december 2015, 12:27
er is enkel nog een kleine onenigheid over de nieuwe auto. Maar ook daar zal wel een oplossing voor gevonden worden.

slijpschijf? :D

StanTem
9 december 2015, 12:31

Laat het uit jong :p

Die auto werd vorig jaar in december aangekocht. 10.000 cash betaald en 8.000 via lening. Ik wil dat ze nu nog 1/3e betaalt van het openstaande bedrag en dan zou ik content zijn. Ze zal er wel voor plooien :p
Ge moet weten dat ik haar auto ook de helft heb betaald... En moest het aan haar liggen hadden we vorig jaar een duurdere auto gekocht...

Myllan
9 december 2015, 13:43

#psychobitchbelike.:lol:

whacker
9 december 2015, 14:05
Je zegt dat je momenteel niet spaart door enkele omstandigheden. Maar verder geef je wel 80€ per week aan uitjes en wat overblijft gaat naar kleren,schoenen, de kinderen concerten en weekends weg.
Ik moet jullie rekening niet maken maar lijkt me niet dat het dan enkel momenteel is dat jullie niet sparen, maar meer jullie levensstijl gewoon.
Als ik er helemaal naast zit, excuses voor de vooroordelen. :)

Hehe, dacht wel dat er dergelijke reacties gingen komen.

Ziehier de omstandigheden: ik zit met een overblijfsel van een zelfstandige activiteit die me handenvol geld heeft gekost. Ik moet hier nu nog zo'n 10.000 euro voor terugbetalen; het grootste deel van dat geld recupereer ik over 30 jaar of indien ik sterf. Het geld dat maandelijks over is gaat hier naar toe (soms is dit 700 euro, soms niks). Ik heb het geluk dat ik dit met familieleden heb kunnen regelen die het geld niet écht nodig hebben dus ik betaal geen of bijna geen intrest en betaal wanneer het mij uit komt.

Wij leven in principe vrij sober buiten dan het uit eten (eens om de maand?), het uit drinken (wekelijks minstens 2x en soms bijna elke dag) en de concerten/optredens.

Tbh: ik ga liever naar een concert of optreden met mijn vrouw of maten dan die 100 euro te kunnen sparen. Samen iets doen is belangrijk voor de relatie (of zo probeer ik het toch goed te praten :D). En een kuisvrouw is echt wel een must. Vroeger deden we dit zelf maar je bent eigenlijk een hele weekenddag kwijt aan uw huis deftig te kuisen en alle huishoudelijk werk te doen. Wij houden graag onze weekends vrij voor de voetbal van de kinderen en sociale contacten allerhande.

Ook als we weg zijn (onlangs bvb weekendje buitenland) ga ik me echt niet bezig houden met me strikt aan een budget te houden.

Ik verander bijna van werk en ga wat meer verdienen, dus ik kan beginnen sparen!!! :)

botchla
9 december 2015, 17:25
Ge spaart dan niet hè, ge lost een schuld af.Omdat die familieleden het geld toch niet echt nodig hebben kies je dus om uw geld op te doen is maar een raar concept.

Zodra je een grote kost tegenkomt zit je met een probleem, in die situatie een kuisvrouw lijkt me al helemaal onverantwoord.

Maar goed ieder zijn eigen rekening :).

MrKend54l
9 december 2015, 19:14
Hehe, dacht wel dat er dergelijke reacties gingen komen.

Ziehier de omstandigheden: ik zit met een overblijfsel van een zelfstandige activiteit die me handenvol geld heeft gekost. Ik moet hier nu nog zo'n 10.000 euro voor terugbetalen; het grootste deel van dat geld recupereer ik over 30 jaar of indien ik sterf. Het geld dat maandelijks over is gaat hier naar toe (soms is dit 700 euro, soms niks). Ik heb het geluk dat ik dit met familieleden heb kunnen regelen die het geld niet écht nodig hebben dus ik betaal geen of bijna geen intrest en betaal wanneer het mij uit komt.

Wij leven in principe vrij sober buiten dan het uit eten (eens om de maand?), het uit drinken (wekelijks minstens 2x en soms bijna elke dag) en de concerten/optredens.

Tbh: ik ga liever naar een concert of optreden met mijn vrouw of maten dan die 100 euro te kunnen sparen. Samen iets doen is belangrijk voor de relatie (of zo probeer ik het toch goed te praten :D). En een kuisvrouw is echt wel een must. Vroeger deden we dit zelf maar je bent eigenlijk een hele weekenddag kwijt aan uw huis deftig te kuisen en alle huishoudelijk werk te doen. Wij houden graag onze weekends vrij voor de voetbal van de kinderen en sociale contacten allerhande.

Ook als we weg zijn (onlangs bvb weekendje buitenland) ga ik me echt niet bezig houden met me strikt aan een budget te houden.

Ik verander bijna van werk en ga wat meer verdienen, dus ik kan beginnen sparen!!! :)
Zoals ik het bekijk, en waarschijnlijk niet alleen is die kuisvrouw pure decadentie. Iedereen weet dat kuisen tijd kost. Maar dit is toch geen reden lijkt mij om een kuisvrouw te nemen als uw budget dit niet toelaat.

Je moet niet als een pater leven maar een beetje spaargeld voor omstandigheden is toch meegenomen lijkt me.

Mot
9 december 2015, 19:29
Zoals ik het bekijk, en waarschijnlijk niet alleen is die kuisvrouw pure decadentie. Iedereen weet dat kuisen tijd kost. Maar dit is toch geen reden lijkt mij om een kuisvrouw te nemen als uw budget dit niet toelaat.

Je moet niet als een pater leven maar een beetje spaargeld voor omstandigheden is toch meegenomen lijkt me.

ik kan mij nog net 3 hoeren per maand veroorloven. en ik kuis mijn kot zelf als ik goesting heb.
ik kan mijn prostitutie-budget ook spenderen aan een kuisvrouw. maar dan ben ik op een maand meer kwijt (kuisvrouw zou hier nogal werk hebben en ik hou er ni van als het te proper is) en een pleziertje kwijt. of ik moet een gewillige poolse kuisvrouw vinden, dan heb k wel 2 vliegen in 1 klap :)

Dodentocht1994
9 december 2015, 20:19
Aan Brazzers en Pornhub, vooral de categorie, granny en voetfetish spreekt mij veel aan, zalig gevoel.

MrKend54l
9 december 2015, 20:21
Aan Brazzers en Pornhub, vooral de categorie, granny en voetfetish spreekt mij veel aan, zalig gevoel.
Mochten uw posts dan nog grappig zijn. Maar helaas is dat niet het geval.

Mot
9 december 2015, 20:23

lol gij geeft daar geld aan :lol: das ook kosteloos te vinden he zoon, dat papa mot het gezegd heeft.

Dodentocht1994
9 december 2015, 20:23
lol gij geeft daar geld aan :lol: das ook kosteloos te vinden he zoon, dat papa mot het gezegd heeft.

lol

TNTim
9 december 2015, 20:42
Zodra je een grote kost tegenkomt zit je met een probleem
Ba neen hé, dan wordt er weer aangeklopt bij dat familielid "dat toch geld teveel heeft".

Mijn vader is zo ook al zijn hele leven op de erfenis van mijn grootouders aan het wachten. Hij heeft al een paar voorafnames gehad, maar zit dan nog tot over zijn oren in de schulden.
(grootouders zijn beide in de 90 en hopelijk mag hij er nog héél lang op wachten. Het zou trouwens toch op een paar jaar er door gejaagd zijn. :doh:)

SAR.
9 december 2015, 21:04
Hmmm, ik zou ook eens een maand echt letten op wat ik spendeer. Meestal zet ik standaard 1000 euro opzij en de rest, daar let ik eigenlijk niet op.

Vaste kost is wel:

- 35 euro voor broertje (gsm + zakgeld)
- 47 euro telenet
- 20 euro gsm abbo
- 9 euro Netflix
- 30 euro tanken

Ik merk wel dak veel geld uitgeef aan buitenshuis eten. Mijn maaltijdcheques geef ik wel af aan ons mama.
Ma bvb alleen gisteren al was ik 20 euro kwijt aan eten, 25 euro aan ne pull en 12 euro aan trein
Vorige week 2 boeken besteld, een pet, een nieuwe portfeuille (eerste x in 5 jaar wel) en oorbellen (ook een primeur want kdraag da bijna ni)
Al bij al ben ik niet zo'n meisje meisje met 100 paar schoenen en 15 soorten tassen / accessoires / makeup, maar toch ben ik veel geld kwijt aan buitenshuis eten.

Vaak zijn het onverwachte kosten, mijn nichtjes die bij me blijven lgoeren voor het weekend ofzo, dan trakteer ik die op cinema, buiten eten, een cadeatje, etc.

Ik zal eens proberen om voor december in de gaten te houden hoeveel dak uitgeef :D

9 december 2015, 21:34
Precies weinig volk dat geld uitgeeft aan muziek, of streamt iedereen via spotify?

of veel piraten? :unsure:

Muscleduck
9 december 2015, 21:41
Echt gierig vind ik OP niet. Ik spaarde voor ik mijn huis kocht ca 1100 per maand, eindejaarspremie etc inbegrepen. Ik leefde toen totaal niet als kluizenaar. Gaan eten, tv, PS3, games,... integendeel. Beter van nu te sparen, nu je nog thuis woont!
Ik gaf trouwens thuis wel 275 af.

EDIT: ik las vandaag ergens een budget voor een gezin van 3 personen van 450 per maand voor eten. Is dat niet extreem weinig? Ik vind dat al heel weinig voor met 2 :unsure:

StanTem
9 december 2015, 21:48
Precies weinig volk dat geld uitgeeft aan muziek, of streamt iedereen via spotify?

Ik geef 0,0 uit aan muziek. Ofwel YT ofwel Spotify.

Dodentocht1994
9 december 2015, 21:50
Ik haat muziek, muziek is zo 2015,

Lt. ZweedVoet
9 december 2015, 21:50
Ik download enkel maar free songs. :unsure:

[deleted]
9 december 2015, 22:36
[deleted]

eniac
9 december 2015, 22:49

Google Play Music hier. Ook leuk in combinatie met Google Cast Audio speakers :)

Tipzi
9 december 2015, 23:03

ik heb spotify, 9.99€ te maand :D

Arne
9 december 2015, 23:07

1184€ auto
500 afgeven thuis
275 sparen
150 kledij
En 350+-
Was wel een zware maand maar goed [emoji14]
Welke app is dat? Offtopic [emoji14]

Tipzi
9 december 2015, 23:07
Welke app is dat? Offtopic [emoji14]

Spendee

glashelder
10 december 2015, 03:03

Ik luister niet zoveel muziek. En als ik het wel luister zet ik mijn playlist van +5000 liedjes op shuffle, zet ik een playlist in YouTube aan of de radio (dat laatste heel zelden).

Waelvis
10 december 2015, 03:42
Spendee

Welken? Die van "Cleevio" of van "Hiukim Yuan"?

Ik ga hier misschien wat ogen laten opengaan, en wss wel commentaar krijgen, maar ik ga eens onze uitgaven posten, alles is gemiddelde van 2015.

Ter info: Gezin met 3 kindjes (6j, 4j, 1j), 1 auto.

Maandelijkse uitgaven:

- Afbetaling woning: 1213€
- Afbetaling VISA: 250€
- Afbetaling auto: 200€
- Afbetaling verwarmingsketel: 50€
- Kinderopvang: 200€
- Medische kosten: 150€
- Auto: 70
- Verzekering auto: 93€
- Pensioensparen: 50€
- Energie: 170€ (gas + elektriciteit + water)
- Telenet: 90€
- Brandverzekering: 51€
- GSM: 30€
- Algemene boodschappen: 1030€
- Varia: 800-1000 (dit is elke maand anders, uitstapjes met de kindjes, aankopen voor mn vrouw haar hobby (kleertjes maken))

En de jaarlijkse:

450€ kadastraal inkomen
270€ taksen auto
1115€ verzekering auto
75€ familiale verzekering
180€ gemeentebelastingen
100€ zorgkas
35€ provinciebelasting

*Afbetaling VISA: Net na de aankoop van ons huis (36.000€ moeten leggen aan registratierechten) even financieel diep gezeten waardoor we behoorlijk veel van de visa opgebruikt hebben, dit betalen we nu gewoon maandelijks af. Moet pas op 0 staan tegen 2018, en intussen kopen we uiteraard af en toe iets via de visa waardoor dit aansleept. Achteraf bekeken zijn we toen wel heel dom geweest, en daar boeten we nu voor.
*Afbetaling auto en verwarming is maandelijkse afbetaling aan mijn ouders. We hebben dit renteloos mogen lenen bij hen. Als we uitzonderlijk wat extra hebben (zoals bvb vakantiegeld of zo), betalen we een groter stuk
*Medische kosten: na terugbetaling door mutualiteit. Oudste zoon moet 2x per week naar logopediste, en 1x per week naar kinesiste. Ik pak op voorschrift medicatie die 75€/m kost + gewone doktersbezoeken en apotheker.

Conclusie, wij zitten met een 3647€ aan gemiddelde maandelijkse uitgaven. (zonder de varia mee te rekenen)
Inclusief de eenmalige kosten per jaar komen wij aan 3832€ aan vaste kosten.

Tipzi
10 december 2015, 08:29
Welken? Die van "Cleevio" of van "Hiukim Yuan"?

Cleevio :)

E_wout
10 december 2015, 08:58
In januari ga ik toch eens beginnen met op te schrijven waar al ons geld naar toe gaat want ik merk dat er van sparen echt niet veel in huis komt:

wat ik mij voor de geest kan halen van terugkerende kosten

1128 euro lening
70 euro telenet
45 euro proximus
60 euro autoverzekeringen (jaarpremie maar ongeveer over 12 maanden verdeeld)
150 euro brandstof
170 euro autolening
130 euro elektriciteit
40 euro gas
15 euro water
30 euro pechverhelping binnen en buitenland (jaarpremie maar verdeeld over 12 maanden)
35 euro brandverzekering (jaarpremie)
30 euro hospitalisatievezrekerin vrouw en kinderen)
170 euro pensioensparen
120 junior invest plan
50 euro reisrekening
50 euro "restaurantrekening"
100 euro kinderspaarrekening
90 euro schoolrekening
300 euro creche
600 euro eten en drank
...

edit: er zit al sparen in maar dus niet naar de "gewone spaarrekening", de direct aanspreekbare reserve

Gentei
10 december 2015, 10:37
Ik ga ook deze maand is zien wat ik uitgeef. Maar ik heb meestal op het einde van de maand tussen de 300-500 euro over op de zichtrekening.
Lening 580
Garage huur 60
Gsm 15-20
Syndicus + gemeenschappelijke kosten 102
Telenet 82
Elektriciteit + gas 65
Fitness 20
Boodschappen (eten en drinken ook) mss 200-250 maaltijdcheques inclusief.
Brandstof 100

Jaarlijks
680 euro KI
400 euro verzekering auto
200 euro onderhoud auto

Kleren koop ik om de 4-5 maanden geen idee hoe ik dat zou berekenen.

sneax
10 december 2015, 10:42
Ik zou veel meer kunnen sparen maar ik doe het niet, ik geniet liever wat van het leven. Basiskost (elec/gas/housing/telecom/administratie en verzekering/auto) zal 150EUR/maand zijn. De rest is te spenderen. Eten en drinken zal 200EUR/persoon zijn voor de basis maar regelmatig ook op restaurant en café, is ook paar 100EUR per maand. En de rest is variabel hé, ge gaat nekeer op reis, ge hebt is een nieuwe fiets nodig, ge koopt nog wat aan voor het appartement (next on the list: domotica), soldenmaanden gaat er ook wel wat naar kledij, een beetje sparen etc...

mazonemayu
10 december 2015, 11:07

en dvd's en boeken en games...ik denk dat dat valt onder: hobby

Myllan
10 december 2015, 12:24
Afgelopen maanden zat ik in Londen voor het werk (zal dus iets meer zijn dan gewoonlijk), omgezet naar EUR (dit is per maand) en zwaar afgerond:

- Housing: 2.150,00 EUR
- Metro: 275,00 EUR
- Avondeten: 1.500,00 EUR
- Middageten: 250,00 EUR
- Alcohol: 330,00 EUR
- Eurostar: 1.140,00 EUR
- Kleding: 515,00 EUR
- Elektronica: 100,00 EUR

Kleine dingen als Netflix, mobiele telefonie, ... reken ik niet mee.

:eek:
En werk je voor shi drugsbaron of oliesjeik dat je aan zo'n bedragen komt en eet je elke avond kaviaar etc?
Kleine bedragen als mobiele telefonie zegt em dan...

HelpYouFall
10 december 2015, 12:27
Hahaha, 1,5k aan avondeten

[deleted]
10 december 2015, 12:45
[deleted]

botchla
10 december 2015, 12:48
Hoogstwaarschijnlijk mag hij zijn onkosten binnenbrengen als expat :p

Tipzi
10 december 2015, 12:50
Ik verdien evenveel als jij aan avondeten uitgeeft [emoji33][emoji33][emoji33]

Freya
10 december 2015, 12:54
Elke avond gaan uiteten is in principe overdreven ja :p Mijn avondeten ligt gemiddeld op 5 euro of zo. Maar als je het je kan permitteren, doe gerust he.

Dit zijn mijn kosten voor het moment, 2x niks eigenlijk:
- 300 huur en EGW (zit nog op mijn studentenstudio :p)
- 150 à 200 boodschappen
- 100 à 200 aan uitgaan, vrije tijd, kledij, etc.
- 15 gsm

Uhh dat is het zo'n beetje. :unsure:
Openbaar vervoer wordt betaald door mijn werk, kinderen heb ik niet, verzekeringen regel ik dit weekend.

Binnenkort zal het wel wat anders zijn... Dan valt de huur weg maar komt er een lening bij van 650. Ga ook een auto kopen, dus dat is dan weer brandstof, verzekeringen, enz...

Het zal gedaan zijn met 1000 euro sparen per maand :p

Lt. KroftDünkel
10 december 2015, 12:58
Elke avond gaan uiteten is in principe overdreven ja :p Mijn avondeten ligt gemiddeld op 5 euro of zo. Maar als je het je kan permitteren, doe gerust he.

Dit zijn mijn kosten voor het moment, 2x niks eigenlijk:
- 300 huur en EGW (zit nog op mijn studentenstudio :p)
- 150 à 200 boodschappen
- 100 à 200 aan uitgaan, vrije tijd, kledij, etc.
- 15 gsm

Uhh dat is het zo'n beetje. :unsure:
Openbaar vervoer wordt betaald door mijn werk, kinderen heb ik niet, verzekeringen regel ik dit weekend.

Binnenkort zal het wel wat anders zijn... Dan valt de huur weg maar komt er een lening bij van 650. Ga ook een auto kopen, dus dat is dan weer brandstof, verzekeringen, enz...

Het zal gedaan zijn met 1000 euro sparen per maand :p

Gonzo to the rescue. (https://www.youtube.com/watch?v=t2MqHvbvhSg&feature=youtu.be&t=92)

HelpYouFall
10 december 2015, 13:56
Nee en nee.

50 EUR gemiddeld per avond lijkt me niet erg overdreven...? Da's maar 36 GBP. Weet ge wa leven in Londen kost? Al een geluk kan ik klantendiners grotendeels als onkost inbrengen, anders had dat bedrag stukken hoger gelegen.

Gij hebt echt weinig realiteitszin als ge oprecht denkt dat de gemiddelde mens in Londen 50 euro per avond uitgeeft aan avondeten denk ik...

mazonemayu
10 december 2015, 14:28
Gij hebt echt weinig realiteitszin als ge oprecht denkt dat de gemiddelde mens in Londen 50 euro per avond uitgeeft aan avondeten denk ik...

er staat toch duidelijk klantendiners, dat wil dus niet zeggen zelf koken hé

whacker
10 december 2015, 14:51
Ba neen hé, dan wordt er weer aangeklopt bij dat familielid "dat toch geld teveel heeft".

Mijn vader is zo ook al zijn hele leven op de erfenis van mijn grootouders aan het wachten. Hij heeft al een paar voorafnames gehad, maar zit dan nog tot over zijn oren in de schulden.
(grootouders zijn beide in de 90 en hopelijk mag hij er nog héél lang op wachten. Het zou trouwens toch op een paar jaar er door gejaagd zijn. :doh:)

Hehe, exact waarom ik twijfelde de situatie uit te leggen :D

Het is geld dat ik sowieso terugkrijg, dus geen schuld. Ten tweede hebben we een klein noodpotje aan de kant staan en ondertussen hebben we alle "grote" kosten die je kan voorhebben wel gehad (alle iets oudere toestellen zijn vervangen, nieuwe ketel, ...). Ik zou er inderdaad een punt van kunnen maken om als een pater te leven en die som een maand of 2 eerder terug te betalen. Maar om me daarvoor Werchter en andere concerten te ontzeggen? Nee bedankt :)

We zitten allebei meer dan 9u per dag in een centrumstad voor het werk, dan nog de commute erbij. De tijd met mijn kinderen is meer waard dan die 144 euro die ik zou kunnen uitsparen door zelf te kuisen.

Maar hey, ik ben zeker dat ik het volgende slachtoffer wordt van Cofidis/Leemans hoor! ;)

mazonemayu
10 december 2015, 14:55
Maar om me daarvoor Werchter en andere concerten te ontzeggen?

ok, nu snap ik t volledig, als ge dan nog zo veel geld uitgeeft aan slechte festivals :D:p:D

HelpYouFall
10 december 2015, 15:02
Ik zeg toch ook nergens iets over zelf koken, hij doet wel degelijk alsof het niet zo vreemd is om er 1500 euro per maand aan avondeten door te knallen, terwijl iemand hier zelfs zegt dat dat evenveel is als zijn maandloon.
Gaan we nu echt discussiëren over het feit of 1500 euro alleen aan avondeten uitgeven toch zowat gemiddeld is? Of iets dat de modale mens doet?
Als je ziet dat hij verder ook 515 euro per maand aan kledij uitgeeft, kunnen we toch zeggen dat hij op behoorlijk grote voet leeft?

Ik vel daar verder ook geen oordeel over, more power to him, maar dat is op z'n minst opmerkelijk.

mazonemayu
10 december 2015, 15:12
hijschrijft toch ook als hij dat niet voor n stuk zou kunnen inbrengen, hij dat niet zou doen, dus men moet zich niet blind staren op die 1500 want uiteindelijk is dat bedrag niet zo groot

Myllan
10 december 2015, 15:18
Ja en als hij in de oorspronkelijke post duidelijk had aangegeven hoe hij aan dat bedrag komt dan zouden al die misverstanden ook niet ontstaan zijn.
Niet dat het iemand wat aangaat maar tis overduidelijk wel wat aan de hoge kant...
Trouwens al die bedragen liggen belachelijk hoog maar goed, als het kan waarom niet eh.

utred?
10 december 2015, 15:28
London heeft nu ook wel zo ongeveer de hoogste cost of living van de planeet.
Het blijft nog altijd veel maar wel iets minder veel.

Krikke
10 december 2015, 15:44
Ik geef gemiddeld 150 euro uit aan games.

[deleted]
10 december 2015, 16:03
[deleted]

St0wned
10 december 2015, 16:14
Als ge elke dag uit eten gaat in londen kan ik dat wel verstaan :D. zelf koken zit er niet in of zit je op hotel?

Zubrowka
10 december 2015, 16:16
Gun die jongen het plezier eens om te kunnen neerkijken op klootjesvolk van het forum.

HelpYouFall
10 december 2015, 16:20
Gun die jongen het plezier eens om te kunnen neerkijken op klootjesvolk van het forum.

Hahaha

en mazonemayu, heel uw betoog stond dus duidelijk op losse schroeven hè makker :p

whacker
10 december 2015, 16:21
ok, nu snap ik t volledig, als ge dan nog zo veel geld uitgeeft aan slechte festivals :D:p:D

Hahahahaha :)
Mja, 't is vooral nostalgie hoor. :p

[deleted]
10 december 2015, 16:22
[deleted]

brandon_
10 december 2015, 16:29
Ik zou veel meer kunnen sparen maar ik doe het niet, ik geniet liever wat van het leven.

Ik spaar dan weer heel veel, blijkbaar met als consequentie dat ik daardoor minder geniet van het leven. Nogal idioot van mij precies :(

mazonemayu
10 december 2015, 16:41
Mijn kookkunsten zijn onbestaand, en het gemak van het niet te moeten leren is te verleidelijk.

Ik huur een appartement.

nu ben ik toch curieus wat uw job is en hoeveel ge netto verdient per maand hoor :D

St0wned
10 december 2015, 16:42
Vervet ge daar niet serieus van :p ?

Freya
10 december 2015, 17:15
Mijn kookkunsten zijn onbestaand, en het gemak van het niet te moeten leren is te verleidelijk.

Ik huur een appartement.
Het is je eigen keuze he, maar leren koken is doodeenvoudig. [emoji14]

Polestar
10 december 2015, 17:23
Als student;

Verzekering + taks auto; 125 per maand (900 euro verzekering, 600 euro taks)
Uitgaan/hobby/varia; 100 euro per maand
Brandstof; 150 euro per maand -> 50% betalen de ouders
Skivakantie; 100 euro per maand

Voor de rest heb ik geen kosten. Als ik dat allemaal eens optel is dat toch wel redelijk stevig voor een student :unsure:.
Note; Ik heb de voorbije 2 jaar wel al in het werkveld gestaan. Toen heb ik echt wel zoals een pater geleefd. Dus nu yolo ik wel een beetje :unsure:.

Noscoped420
10 december 2015, 17:27
Maar dan moet je ook nog zin hebben om te koken als je alleen bent, veel recepten zetten zich niet goed om naar 1 person en om van alles extra diepvries porties te maken dat is het ook niet, dan eet je nog bijna 2 weken hetzelfde...

Elke dag iets gaan eten of halen om te eten doe ik ook wel niet, frieten zijn niet gezond en eens ''rap naar de chinees '' is al makkelijk 15 euro voor jezelf, maar echt ''koken koken'' doe ik ook niet alleen ( diepvries puree en Knorr wereldgerechten to the rescue )

ontopic : het gebruikelijke zoals drank, eten, internet, telefoon, tv, games.
Geen auto en geen kinderen dus dat valt allemaal weg, zelfde met heel het Kerst en Nieuwjaar gedoe.

Niet zeker of ik er heen moet zien als '' wat een triestige feestdagen '' of blij moet zijn dat heel dat gebrek aan kerst diner en nieuwjaarsgedoe me geld in mne zak laat houden :unsure:

whacker
10 december 2015, 17:35
Goh, sinds 2 jaar doen wij nieuwjaar gewoon thuis nadat er een heel gedoe was ontstaan in de familie. Er was ruzie dus sommigen wilden niet meer bij anderen vieren en uiteindelijk moesten we dus elk jaar een kamp kiezen.

Wat een verademing. Wat een rust. De kinderen kunnen na het vuurwerk vrij snel hun bed in en we moeten niet beginnen nadenken over wie er niet gaat drinken.
De eerste januari is steevast een restaurant-dag met andere familie dus ook daar kwamen we merkelijk uitgeruster toe. Ipv "triestig" zou ik het dus eerder gezellig noemen :)

Freya
10 december 2015, 17:36
Mijn vorm van koken is gewoon een stuk vlees bakken, groenten uit diepvries of blik, en dan rijst of pasta koken. Of enkel rijst/pasta en dan doe ik daar vanalles bij. 10 min max [emoji14]

Sent from my HUAWEI GRA-L09 using Tapatalk

[deleted]
10 december 2015, 17:40
[deleted]

TNTim
10 december 2015, 21:23
Mijn vorm van koken is gewoon een stuk vlees bakken, groenten uit diepvries of blik, en dan rijst of pasta koken. Of enkel rijst/pasta en dan doe ik daar vanalles bij. 10 min max [emoji14]
Zelfde hier. Ik beschouw het ook niet als koken, maar eerder als 'veredeld opwarmen'.
Ik verbaas me er soms in gesprekken wel over dat veel mensen dit niet kunnen...

Freya
10 december 2015, 21:24
Ja, dat is soms echt een wedstrijd.

"Ik kan nog geen ei bakken!"
"Ik laat water aanbranden!"

Echt vreemd :p

TNTim
10 december 2015, 21:33
Jup.

Mensen van +-25 die er niet in slagen om een stuk vlees te bakken of aardappelen te koken/bakken.
Dat is ons verteld geweest door een koppel. Ze konden dat dus beide niet.
En ik heb echt héél hard op hun gelaatsuitdrukking zitten letten toen ze het vertelden, geen lachje te bespeuren... :unsure:

Guazala
10 december 2015, 21:38
Ik heb dat eigenlijk nog nooit bijgehouden hoeveel ik uitgeef per maand. Soms kan ik heel wat op mijn spaarrekening zetten, soms is dat bijna niets. Zo lang ik niet aan mijn spaargeld moet zitten om rond te komen vind ik het allemaal wel goed. Ik heb een redelijke buffer opgebouwd, dus er mag al wel wat mis gaan voor ik in de problemen kom.
Ik doe, buiten wat betreft reizen misschien, geen al te zotte dingen, maar ik wil wel van het leven kunnen genieten en niet elke euro omdraaien voor ik hem uitgeef.

Ja, dat is soms echt een wedstrijd.

"Ik kan nog geen ei bakken!"
"Ik laat water aanbranden!"

Echt vreemd :p

Ik heb ooit bij een vriend op kot toch verbaasd zitten kijken op een Indiër die spaghetti probeerde te koken zonder water. Tegen dat er een verbrande geur was begon zijn euro te vallen. Wij zaten er toen denk ik nog steeds metbopen mond op te kijken.

Het bestaat dus echt wel mensen die echt niet kunnen koken.

Nuja, een sausje met champignons of peperbollekes maken, een tomatensausje, bechamel- of kaassaus, dat is nu allemaal niet direct iets waar ge een gigantisch culinair talent voor moet zijn en dat brengt u al een heel eind verder. En tegenwoordig kunt ge van zowat alles wel een filmke vinden op internet dat ge gewoon maar moet volgen.

[deleted]
10 december 2015, 21:42
[deleted]

TNTim
10 december 2015, 22:43
Het is geld dat ik sowieso terugkrijg, dus geen schuld. Ten tweede hebben we een klein noodpotje aan de kant staan en ondertussen hebben we alle "grote" kosten die je kan voorhebben wel gehad (alle iets oudere toestellen zijn vervangen, nieuwe ketel, ...). Ik zou er inderdaad een punt van kunnen maken om als een pater te leven en die som een maand of 2 eerder terug te betalen. Maar om me daarvoor Werchter en andere concerten te ontzeggen? Nee bedankt :)
Het is geld dat je moet terug betalen, een schuld m.a.w., maar je gaat het sowieso terug krijgen.
Ik vind het persoonlijk heel irritant om bij iets/iemand in de schuld te staan en dus eigenlijk boven mijn stand te leven. Is wss iets persoonlijk. :p

Ik heb ooit bij een vriend op kot toch verbaasd zitten kijken op een Indiër die spaghetti probeerde te koken zonder water. Tegen dat er een verbrande geur was begon zijn euro te vallen. Wij zaten er toen denk ik nog steeds metbopen mond op te kijken.
Mijn madam kon op kot spaghetti maken zonder kookplaat. Ze maakte dat in haar microgolfoven. :)

Myllan
11 december 2015, 10:40
Natuurlijk kan ik wel koken, maar mijn avondeten moet gewoon lekker en voedzaam zijn, iets wat ik niet altijd zelf kan garanderen.

Kweetnie maar een stukje vlees, vis of kip is niet zo duur he en als je daarbij wat groentjes stoomt en/of volkoren pasta (volkoren rijst, aardappelen) gooit heb je zo een lekkere, gezonde en voedzame maaltijd voor 2x niets. Die vis enzo kan je ook grillen als je geen vetstof wilt gebruiken (bakken)
Je moet wel van goede wil zijn en ook niet al te lui willen zijn want het komt niet zomaar uit de lucht gevallen.:p

Guazala
11 december 2015, 11:04
Mijn madam kon op kot spaghetti maken zonder kookplaat. Ze maakte dat in haar microgolfoven. :)

Ja, nogal logisch dat dat kan, vermits ge water kunt koken in uw microgolfoven.... Ik stoomde of kookte op kot heel vaak mijn groentjes in de microgolfoven als alle kookplaten bezet waren.

HelpYouFall
11 december 2015, 11:05
Ja ma laat die gast toch doen. Als die uit wil eten en hij kan het betalen, goed voor hem I guess.
Ik vind het als single ook soms vervelend om te koken en doe dit zeker niet elke dag. Ik weet dat ik meer betaal voor take out, maar mij is het comfort van dat gewoon mee te nemen, op te eten en daarna te kunnen doen wat ge moet/wilt doen ook veel waard.

Necre0
11 december 2015, 11:17
Geen student maar vast per maand is dat ongeveer het volgende, dit is op basis van onze gezamelijk netto inkomen: +-4800

+- 1000 euro lening
+- 1400 spaarrekening
+- 224 Hellofresh (elke week een box 5 dagen)
+- 250 algemene kosten (elect/verwarming/internet/telefonie...)
+- 102 pensioensparen (ik en vrouw)
+- 350 naar jaarspaarrekening (voor de jaarlijkse kosten
Totaal: €3326

De rest (€1474) is om van te leven, eten in het weekend, kledij & schoenen etc etc etc

Groeten,

Nirrti
11 december 2015, 11:42
Kweetnie maar een stukje vlees, vis of kip is niet zo duur he en als je daarbij wat groentjes stoomt en/of volkoren pasta (volkoren rijst, aardappelen) gooit heb je zo een lekkere, gezonde en voedzame maaltijd voor 2x niets. Die vis enzo kan je ook grillen als je geen vetstof wilt gebruiken (bakken)
Je moet wel van goede wil zijn en ook niet al te lui willen zijn want het komt niet zomaar uit de lucht gevallen.:p

Als ik er het geld voor had dan ging ik ook dagelijks op restaurant hoor!

Op zich vind ik koken wel leuk, maar alles wat erbij komt kijken niet.. je moet alles in huis hebben, maar aangezien ik mijn menu geen week op voorhand vastleg moet ik vaak nog last minute langs de winkel.
Nadien zit je nog met een hoop afwas, al goed dat het meeste in de vaatwas past :)

Necre0
11 december 2015, 11:54

Op zich vind ik koken wel leuk, maar alles wat erbij komt kijken niet.. je moet alles in huis hebben, maar aangezien ik mijn menu geen week op voorhand vastleg moet ik vaak nog last minute langs de winkel.
Nadien zit je nog met een hoop afwas, al goed dat het meeste in de vaatwas past :)

Denk dat voor velen dat zo een hello fresh dan wel de oplossing kan zijn.

Wij zijn met 3 thuis (dochter, ik & vrouw) en we bestellen voor 1 week eten, dwz, 5 maaltijden voor 2 personen, kost ons 56€ per week aan huis geleverd met alles erop en eraan, en vrij gezond (2 maal veggie) meestal kan ons dochter ook nog mee eten dus porties zijn niet klein.

Groeten,

[HoD]
11 december 2015, 12:02
Vriendin en ik schrijven elk 600€ maandelijks over naar de gezamenlijke rekening. Met die 1200€ betalen we:

huur (800€)
telenet (32€)
energie (70€)
water (30€)
Boodschappen (2x maaltijdcheques opgebruikt dat is ongeveer 200€ per maand en dan nog eens 100€-150€ van de rekening)

100€ per maand aan broodjes & andere lunch opties (djeez eigenlijk veel geld :) )
700€ gemiddeld per maand gespaard, met eindejaarsbonus zal dat eerder 1000€ per maand worden.
200€ aan kleren/restaurants/games/koffiekoeken op zondag/andere ...

Bedrijfswagen & GSM van bedrijf.

Was al een tijd geleden dat ik dat bekeken had, ik geef meer aan random crap uit dan ik dacht.

whacker
11 december 2015, 12:28
Het is geld dat je moet terug betalen, een schuld m.a.w., maar je gaat het sowieso terug krijgen.
Ik vind het persoonlijk heel irritant om bij iets/iemand in de schuld te staan en dus eigenlijk boven mijn stand te leven. Is wss iets persoonlijk. :p

Ik vind dat ook irritant.
Maar het is al veel erger geweest hoor. Wanneer je bedrijf zijn medewerkers niet kan betalen dan zit je pas echt in de shit.
Om een persoonlijke schuld die na verloop van tijd sowieso ingelost wordt ga ik me echt niet (meer) druk maken :D

sneax
11 december 2015, 12:35
Ik spaar dan weer heel veel, blijkbaar met als consequentie dat ik daardoor minder geniet van het leven. Nogal idioot van mij precies :(

Dat bedoel ik zo niet, als je graag spaart en je daar plezier uit haalt dan moet je dat vooral doen.

Nirrti
11 december 2015, 13:21
Denk dat voor velen dat zo een hello fresh dan wel de oplossing kan zijn.

Wij zijn met 3 thuis (dochter, ik & vrouw) en we bestellen voor 1 week eten, dwz, 5 maaltijden voor 2 personen, kost ons 56€ per week aan huis geleverd met alles erop en eraan, en vrij gezond (2 maal veggie) meestal kan ons dochter ook nog mee eten dus porties zijn niet klein.

Groeten,

Heb ik eens getest en persoonlijk vond ik het zeker de moeite, porties zijn idd groot genoeg en veel variatie.
Het enige probleem is dat ik getrouwd ben met iemand die niet veel groenten lust :)
Daardoor moest ik al heel wat gerechten gaan aanpassen, dus uiteindelijk was het voor ons niet zo interessant.

[deleted]
11 december 2015, 14:15
[deleted]

BozZke
11 december 2015, 15:34
http://img-9gag-fun.9cache.com/photo/apByxyB_700b.jpg

Myllan
11 december 2015, 16:42

Volgens mij heb je het na een tijdje wel gezien, nee?
Ik flans dan liever wat in elkaar dat ik thuis in alle rust kan eten dan elke avond de hort op te gaan maar dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Holy shitness...

Hahaha (https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTa-i4TFmqSlMjjYsJc10qvkGjooSQRohcHJhTpPiIOU5MFYNLVag)

Freya
11 december 2015, 16:54
Ja ik ook... Als je te veel op restaurant gaat, is het speciale er ook wel af. En het kost eigenlijk enorm veel tijd in vergelijking met zelf koken...

Nahrtent
11 december 2015, 17:20
Ik bestel op restaurant bijna altijd iets met frieten, dat zou toch ook maar tegensteken op den duur. :p
En als je een beetje geoefend bent is basic koken echt geen moeite. Met een pak pasta, een stuk vlees en wat standaard sausrecepten geraak je echt al ver. Voor mij is het grootste probleem de afwas, na de maaltijd heb ik daar echt nooit zin in. :p

Mus
11 december 2015, 20:45
Ik maak alle zoetebekken gelukkig met mijn desserts :cool:

Waelvis
12 december 2015, 04:17
Heb ik eens getest en persoonlijk vond ik het zeker de moeite, porties zijn idd groot genoeg en veel variatie.
Het enige probleem is dat ik getrouwd ben met iemand die niet veel groenten lust :)
Daardoor moest ik al heel wat gerechten gaan aanpassen, dus uiteindelijk was het voor ons niet zo interessant.

Ik vond de porties eigenlijk serieus tegenvallen. Qua groenten te veel, maar echt veel te weinig vlees/vis.
Wij hadden een pakket voor 2 personen voor ik en de 2 oudste kinderen (6 en 4). Mn vrouw en de jongsten deden niet mee wegens voedselallergiën.
Het vlees of de vis die erbij zat kwam ik alleen nog niet mee toe. Wij moesten dus sowieso elke keer nog naar de winkel om vlees bij te kopen.

Uiteindelijk ermee gestopt omdat we toch moesten koken voor mn vrouw en de jongsten, en omdat de meeste gerechten te ingewikkeld of te speciaal waren voor onze 2 oudste .

StanTem
12 december 2015, 14:12
Ik maak alle zoetebekken gelukkig met mijn desserts :cool:

Ik ben een dessertman! :drool:

Freya
12 december 2015, 16:50
Ik vond de porties eigenlijk serieus tegenvallen. Qua groenten te veel, maar echt veel te weinig vlees/vis.
Wij hadden een pakket voor 2 personen voor ik en de 2 oudste kinderen (6 en 4). Mn vrouw en de jongsten deden niet mee wegens voedselallergiën.
Het vlees of de vis die erbij zat kwam ik alleen nog niet mee toe. Wij moesten dus sowieso elke keer nog naar de winkel om vlees bij te kopen.

Uiteindelijk ermee gestopt omdat we toch moesten koken voor mn vrouw en de jongsten, en omdat de meeste gerechten te ingewikkeld of te speciaal waren voor onze 2 oudste .

Hoeveel vlees/vis eet je dan zo op een dag? De meeste mensen eten wel te veel.

TNTim
13 december 2015, 17:05
@Waelvis
Ik zou daar ook nooit genoeg mee hebben qua vlees.
Echt veel groenten eet ik niet, liever patatten/vlees en dan wat groenten erbij om toch een smaakje te hebben. :p

Ze weten ook wel waarom ze er niet veel vlees bij steken. Vlees is het duurste...

Wijsheid2
13 december 2015, 20:50
+\- 700 euro aan voeding (mezelf, vriendin, onze twee kleine kindjes en twee inwonende ouders)
100 euro Telenet
200 euro films / strips
Zelfde bedrag aan entertainment kinderen (inclusief show hier en daar)
500 euro auto afbetaling
Dikke 500 diversen ( nutsvoorzieningen, Netflix, etc)

Nirrti
14 december 2015, 08:49

Gemiddeld heb je dagelijks 125g vlees/vis nodig, te veel vlees is niet alleen ongezond maar heeft ook een serieuze invloed op ons klimaat. Als je daarmee rekening houdt, dan kan je niet zeggen dat de porties te klein zijn..

Necre0
14 december 2015, 09:49
Gemiddeld heb je dagelijks 125g vlees/vis nodig, te veel vlees is niet alleen ongezond maar heeft ook een serieuze invloed op ons klimaat. Als je daarmee rekening houdt, dan kan je niet zeggen dat de porties te klein zijn..

Second, wij aten vroeger veel te veel vlees, nu zijn de porties alvast in de aangewezen hoeveelheid.
Ondertussen 2kg verloren (van 84kg naar 82kg) en voel me ook gewoon veel fitter, en de variatie in het eten ligt ook veel hoger.

Dus hier klagen we niet, en dat er 2 keer vegetarisch gekookt moet worden, is een bonus, het lijkt ons gewoon gezonder.

Maar goed ieder gezin, zijn ding.

Groeten,

zarathustra
14 december 2015, 13:22
Voedsel: 520 euro
Lening: 780 euro
utilities ( internet, water, electriciteit,..): 300 euro
auto's/transport: 940 euro
verzekeringen: 250
Sparen: 480 ( minimum)

Dat zijn zowat vaste kosten.

En ja ik heb geweldig gedetaileerd spreadsheet dat elke uitgave bijhoudt en in zijn categorie plaatst. En dat heeft 2 redenen: ten eerste zodat ik alle vaste kosten voor volgend jaar kan voorspellen en een vast bedrag kan storten op een rekening die daar voor dient. Ten tweede als ik ergens zou willen besparen ik kan zien waar dat mogelijk is en het jaar daarna kan zien of het gelukt is. Voorbeeld: dit jaar verzekeringskosten met 30% verkleint.

TNTim
14 december 2015, 13:45
Second, wij aten vroeger veel te veel vlees, nu zijn de porties alvast in de aangewezen hoeveelheid.
Tja, wat is 'aangewezen' hé. Nu eens is bijv alcohol compleet te mijden, dan is 1 of meerdere glazen per dag het gezondst.
Resultaten hangen grotendeels af van wie het onderzoek sponsort denk ik.

Ondertussen 2kg verloren (van 84kg naar 82kg) en voel me ook gewoon veel fitter, en de variatie in het eten ligt ook veel hoger.
Dat kan even goed een gevolg zijn van de porties die eerder aan de kleine kant zijn.
Het fitter voelen heb ik bijv ook als ik extra vitamines inneem, ik vraag me af hoe sterk een placebo-effect eigenlijk is. (homeopathie is ook zoiets)
Variatie heb ik al bij meerdere koppels net als groot minpunt gehoord. Na 2 à 3 weken krijg je weer exact dezelfde gerechten die terugkeren.

Emiel Goelen
14 december 2015, 14:02
global warming is volgens sommige onderzoeken ook fictie, met een beetje gezond verstand komt ge al een heel eind.
los van het feit of het nu discutabel is of niet wat goed is voor *u* is er geen enkele twijfel over wat beste zou zijn voor de wereld op zich, dat zou op zich al genoeg motivatie moeten zijn voor om na te denken over wat ge consumeert.

Nirrti
14 december 2015, 14:02
Tja, wat is 'aangewezen' hé. Nu eens is bijv alcohol compleet te mijden, dan is 1 of meerdere glazen per dag het gezondst.
Resultaten hangen grotendeels af van wie het onderzoek sponsort denk ik.

Die aanbevolen hoeveelheid geldt voor vlees, vis, kip, eieren, of vleesvervangers. Heeft niets met sponsoring te maken maar alles met de hoeveelheid eiwitten die ons lichaam nodig heeft om te functioneren.

TNTim
14 december 2015, 17:03
@Emiel Goelen/Succubus
Dat is hier compleet offtopic, maar kan het mij toch niet laten om te reageren. :p

Als vlees zo slecht is voor u, verklaar mij dan aub het Montignac-dieet.
Als je dat strikt volgt, dan zou je moddervet moeten worden én uw lichaam compleet ontregeld.
De personen die het dieet volgen hebben na een paar maanden betere bloedwaarden dan ervoor en, buiten een slechte adem, geen bijwerkingen buiten positieve.

Hoezo is eiwitrijk voedsel dan slecht voor u?

Als de CO2-uitstoot jullie zo dierbaar is dan is een geboortebeperking tot 2 kinderen per gezin véél heilzamer voor de wereld. Ik draag mijn steentje bij, ik ga voor max 2. De CO2-uitstoot die ik uitspaar op mijn niet-bestaand 3e/4e/...e kind daar kan ik dan lekker van eten. :p

Emiel Goelen
14 december 2015, 17:24
Kijk he, ofwel informeert ge u correct, en handelt ge daar naar, ofwel doet ge dat niet, maakt ge uzelf blaaskes wijs en blijft ge gewoon dezelfde koers varen. Net zoals 99% van de mensen zult ge waarschijnlijk voor optie B kiezen, omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkste en het plezantste is. Uiteindelijk kan verandering enkel uit uzelf komen en zal het niet gebeuren omdat ik hier nu een wall of text ga neerpennen, maar hopelijk beseft ge zelf ook wel hoe ontzettend gemakkelijk ge u er vanaf maakt met uw uitleg over slechts 2 kinderen en uw volslagen random argument over het Montignac.

Ketelbuik
14 december 2015, 17:33
@Emiel Goelen/Succubus
Dat is hier compleet offtopic, maar kan het mij toch niet laten om te reageren. :p

Als je dat strikt volgt, dan zou je moddervet moeten worden én uw lichaam compleet ontregeld.
De personen die het dieet volgen hebben na een paar maanden betere bloedwaarden dan ervoor en, buiten een slechte adem, geen bijwerkingen buiten positieve.

Als de CO2-uitstoot jullie zo dierbaar is dan is een geboortebeperking tot 2 kinderen per gezin véél heilzamer voor de wereld. Ik draag mijn steentje bij, ik ga voor max 2. De CO2-uitstoot die ik uitspaar op mijn niet-bestaand 3e/4e/...e kind daar kan ik dan lekker van eten. :p

Veganistisch dieet is gezonder + dieren moeten niet afzien + meest milieuvriendelijk + vlees hebt ge gewoonweg niet nodig.
Ge kunt PERFECT al uw proteïnen halen uit plantaardig voedsel.

Avondland
14 december 2015, 18:47
Veganistisch dieet is gezonder + dieren moeten niet afzien + meest milieuvriendelijk + vlees hebt ge gewoonweg niet nodig.

... maar het is zo lekker. :p

Ik hield mijn uitgaven aanvankelijk bij in een spreadsheet, maar nu heeft KBC iets soortgelijks in online bankieren (KBC Touch). Dat geeft me ook een aardig overzicht waar mijn voornaamste uitgaven liggen en naar welke kant mijn balans uitgaat.

Mot
14 december 2015, 19:04
de mens eet al sinds de oertijd vlees en nu ineens zou dat ni meer goe zijn. ze mogen doen wat ze willen maar van mijne salami moeten ze afblijven! boterhammen met een schelleke salami zijn heilig voor mij.

coldplayke
14 december 2015, 19:10
Ik kan zo meteen mijn bingo kaartje weer boven halen :unsure: http://www.wegodlessanimals.com/wp-content/uploads/defensive-omnivore-1.jpg

Sovereign
14 december 2015, 20:51
de mens eet al sinds de oertijd vlees en nu ineens zou dat ni meer goe zijn. ze mogen doen wat ze willen maar van mijne salami moeten ze afblijven! boterhammen met een schelleke salami zijn heilig voor mij.

Ik ben er vrij zeker van dat die mannen uit den oertijd gene salami hadden.

Mot
14 december 2015, 21:07
Ik ben er vrij zeker van dat die mannen uit den oertijd gene salami hadden.

natuurlijk niet, toen was het nog mammoet aan het spit.

TNTim
14 december 2015, 21:57
Kijk he, ofwel informeert ge u correct, en handelt ge daar naar, ofwel doet ge dat niet, maakt ge uzelf blaaskes wijs en blijft ge gewoon dezelfde koers varen. Net zoals 99% van de mensen zult ge waarschijnlijk voor optie B kiezen, omdat dat nu eenmaal het gemakkelijkste en het plezantste is. Uiteindelijk kan verandering enkel uit uzelf komen en zal het niet gebeuren omdat ik hier nu een wall of text ga neerpennen, maar hopelijk beseft ge zelf ook wel hoe ontzettend gemakkelijk ge u er vanaf maakt met uw uitleg over slechts 2 kinderen en uw volslagen random argument over het Montignac.
Ik vind het hypocriet om mensen te veroordelen terwijl je zelf ook vervuilt, al dan niet in mindere mate. Als je toch zo met de natuur in zit, koop u een wei in de Ardennen, zet er een klein hutje op voor uzelf, een koe voor de melk, wat schapen voor de wol en plant al uw groenten zelf. Zoniet dan vervuil je ook en moet je andere mensen niet veroordelen voor wat je zelf ook doet. Vegetariërs/veganisten plaatsen zich maar al te graag op een moreel hoger voetstuk om neer te kijken op het klootjesvolk.

Ik ken genoeg gezinnen die hetzelfde als u denken en vegetarisch/veganistisch eten, maar dan 3 à 4 kinderen kopen. Welk gezin doet het dan het best voor het klimaat?
Hoe vaak gaan die "ecologische mensen" ook op reis met het vliegtuig? Dat vergroot toch ook wel een klein beetje uw ecologische voetafdruk me dunkt. Maar hun gedrag passen ze op dat vlak niet aan want dat doen ze te graag om op te geven.

Ik kan zo meteen mijn bingo kaartje weer boven halen :unsure: http://www.wegodlessanimals.com/wp-content/uploads/defensive-omnivore-1.jpg
"De wereld veranderen begint bij uzelf."
Awel, laat het daar maar blijven. :p

Emiel Goelen
15 december 2015, 00:31
Dat gaat verder dan gewoon 1 dag minder steak eten, dat gaat over het algemeen proberen een leven te leiden waarbij ge zo weinig mogelijk schade berokkent aan andere mensen en aan de natuur, en om dat goed te doen moet ge op den duur echt heel ver gaan snoeien in uw eigen persoonlijke geluk, en wij Belgen zijn ZO veel gewoon en zitten ZO ver met ons eigen hoofd vastgeroest in onze met bickyburgers volgevreten en aan de kerktoren vastgemetste dikke reet dat we er klaarblijkelijk niet meer in slagen om in te zien dat ons beeld van wat "normaal is" in huidige sociale/economische/ecologische termen totaal achterhaald is en we direct beginnen roepen en tieren bij de minste inlevering die we moeten maken. Ik ben verre van perfect, maar ik stel mezelf tenminste continu in vraag en ik probeer altijd in de richting te evolueren van wat ik zie als de definitie van een goed mens, en dat gebeurt niet zo maar op 1 nacht, dat is een werk van jaren. En ik heb echt veel liever dat die hippies/veganisten/insert verzamelterm naar keuze 41 kinderen elk verwekken want dan krijgen ze hoogstwaarschijnlijk tenminste een opvoeding mee waarbij dat ze leren dat hun eigen persoonlijk geluk en succes niet het hoogste doel is in het leven, in plaats van deze natie van bepamperde, holier-than-tou, iedereen-is-speciaal-en-uniek, vind-een-job-waarbij-je-je-creativiteit-ECHT-de-vrije-loop-kan-laten-gaan bende mongolen wiens wereld zou instorten als ge hun boterhammen met salami afpakt die op kap van de volledige planeet een levensstijl leiden die totaal disproportioneel is met de aanwezige grondstoffen en als fucking een orwelliaanse kwijlende meute enkel nog de straat willen opkomen bij de opening van een nieuwe primark.

Maar enfin. Die discussie verveelt mij mateloos vriend, en niemand wilt het horen. Ik ben een idiote verbitterde hippie die wiet moet gaan smoren en echt werk moet zoeken, mij goed. Ik bezit tenminste nog over het logisch redeneringsvermogen om niet met slap gezwets af te komen over waarom het voor mij OK zou zijn om vliegreizen te maken omdat ik geen vlees eet of dergelijke onzin.

Mot
15 december 2015, 00:47
Die discussie verveelt mij mateloos vriend, ik zie ook totaal niet in waarom ik mezelf hier ten opzichte van u of wie dan ook zou moeten verwoorden en gij ook niet trouwens. Het enige verschil is dat ik hier niet afkom met slap gezwets over waarom het voor mij OK is om vliegreizen te maken omdat ik geen vlees eet omdat ik weet dat dat nogal een belachelijke redenering zou zijn en gij klaarblijkelijk niet. Voor de rest doet ge maar op he :)

jama ja, leg dan de logica er eens van uit. geen vlees eten maar wel met het vliegtuig erop uit trekken. in mijnen tijd mochten we al blij zijn als de auto het tot in de ardennen kon halen, en tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om het vliegtuig te pakken en naar het gat in de wereld te reizen..

coldplayke
15 december 2015, 09:24
Emiel is volgens mij ook nog maar recent vegetariër geworden, hoor. Om maar te zeggen dat het gemakkelijk is om af te geven op andere mensen dat ze hun eet- en levenswijze moeten aanpassen als je zelf ettelijke jaren op die manier hebt geleefd (en ja, ik betrap mezelf soms ook op dat preekgedrag). Bij sommige mensen komt dat besef dat er iets moet veranderen eerder dan bij anderen, bij sommigen komt het nooit. Het haalt alleszins weinig uit om mensen te dwingen of te kleineren, dan gaan ze echt niet hun gedrag veranderen.

Guazala
15 december 2015, 10:33
De hand in eigen boezem steken is nu eenmaal moeilijker dan anderen wijzen op wat ze fout doen.

Nu ja, iedereen laat gewoon de dingen die voor hem of haar het makkelijkst zijn. Als ge dat dan effectief al doet uit ethische overwegingen kan dat alleen maar goed zijn. Beweren dat ge dingen die ge sowieso niet zou doen, doet om ethische redenen is hypocriet. Ik wil gewoon geen kinderen. Gezien de overbevolking is dat globaal gezien goed, dat er mensen zijn die dat niet willen, dat compenseert dan ook een beetje de massaproductie van anderen. Het zou echter hypocriet zijn te beweren dat dat is omdat ik de wereld wil helpen. In dat geval zou ik ook kindjes moeten beginnen produceren in het omgekeerde geval, moest dat zijn wat de wereld nodig had. En dat zou dus nooit gebeuren. Dus tenzij ge echt geen kinderen of weinig kinderen hebt uit morele overwegingen, is het gewoon een dooddoener om dat te vermelden. Als ge geen vlees eet omdat ge het gewoon niet lust, hetzelfde. Als ge niet vliegt omdat ge vliegangst hebt...

Anderzijds is het ook hypocriet om enkel hetgene gij zelf wil laten als het belangrijkste te beschouwen en alle anderen als barbaren af te schilderen. Gij eet misschien geen vlees en predikt over dat ene aspect dan misschien tegen iemand kinderloos, die nooit met het vliegtuig op reis gaat, bewust bio en fair trade koopt en een groot deel van zijn vrije tijd in vrijwilligerswerk steekt, maar wel graag een boke met salami eet.

BozZke
15 december 2015, 10:59
Ieder zijn keuze, zolang andere personen mij hun 'betere' levensstijl niet proberen opdringen vind ik alles ok. Zo kan iemand met een ecologisch huis ook afgeven op iemand met een EPC van 600+...

Grootste kosten per maand bij mij zijn :

Hypotheek : 570 euro
Auto benzine/verzekering/kosten : 150 euro
Telenet : 50 euro
Eten : 240 euro
Entertainment/hobbies : 150 euro
Varia : 200 euro

De rest spaar ik. Moet wel zeggen dat ik een paar jaar terug krap bij kas gezeten heb, ik leefde toen van loon tot loon... Een paar tegenslagen gehad, toen zijn m'n ogen pas echt open gegaan van hoeveel onnodig geld ik opdeed...

MorGo7h
15 december 2015, 11:26

Het kan misschien wel, maar das niet zo lekker :(
Er is niks beter dan een rood stukske lamsvlees :love:

glashelder
15 december 2015, 20:14
Mwoa, volgens mij gaat het er meer om dat Waelvis zei dat die porties van weet ik veel welke dienst zo klein zijn en dat zij er niet mee toekwamen (omdat er zo weinig vlees bij zat). Terwijl het (waarschijnlijk) normale porties zijn en Waelvis en co gewoon meer vlees eten. Allez, denk ik hé, ik weet niet hoe die porties zijn. Maar da's hetzelfde als zeggen dat mijn blikje cola bij de frituur veel te klein is omdat ik normaal 2 liter cola drink bij het eten :p

Waelvis
15 december 2015, 20:31
Mwoa, volgens mij gaat het er meer om dat Waelvis zei dat die porties van weet ik veel welke dienst zo klein zijn en dat zij er niet mee toekwamen (omdat er zo weinig vlees bij zat). Terwijl het (waarschijnlijk) normale porties zijn en Waelvis en co gewoon meer vlees eten. Allez, denk ik hé, ik weet niet hoe die porties zijn. Maar da's hetzelfde als zeggen dat mijn blikje cola bij de frituur veel te klein is omdat ik normaal 2 liter cola drink bij het eten [emoji14]
Ik ben idd wel een grote vleeseter..
Kleinzoon van een beenhouwer, jagers in de familie, schoonvader die kippen en konijnen gekweekt heeft (om op te eten),...

Maar 1 (halve) kipfilet per persoon is toch weinig? Mijn 4-jarige dochter eet dat alleen al...

TNTim
15 december 2015, 20:48
Moet wel zeggen dat ik een paar jaar terug krap bij kas gezeten heb, ik leefde toen van loon tot loon... Een paar tegenslagen gehad, toen zijn m'n ogen pas echt open gegaan van hoeveel onnodig geld ik opdeed...
Ik heb een paar jaren voor +-90% geleefd van weekendwerk.
In die tijd leer je idd een frank in twee bijten. Nu jaren later is mijn inkomen x3 à x4, maar ik maak ook nog steeds de klik vóór ik geld uitgeef.

What doesn't kill you, makes you stronger. ;)

glashelder
15 december 2015, 21:11
Maar 1 (halve) kipfilet per persoon is toch weinig? Mijn 4-jarige dochter eet dat alleen al...
Hangt er van af hoe groot ze zijn... Ik had onlangs ook kipfilet mee van ergens tussen de 250-300 gram, dat hebben we met twee opgegeten.

Waelvis
15 december 2015, 21:12
Hangt er van af hoe groot ze zijn... Ik had onlangs ook kipfilet mee van ergens tussen de 250-300 gram, dat hebben we met twee opgegeten.
Ik dacht iets van een 100-125gr

Edit, daarnet toevallig kipfilets gegeten. Ik, vrouw, zoon van 6j en zoon van 1,5j.
750gr opgegeten.

TNTim
15 december 2015, 22:36
En wat hadden jullie als hoofdgerecht?
(Sorry, kon het niet laten... :$)

MrKend54l
16 december 2015, 07:38
300gram? Dat steek ik in mijnen hollen tand. Dat is echt mega weinig.

Gentei
16 december 2015, 07:47
@Emiel Goelen/Succubus

Weet niks van montignac dieet, maar ik volg al ongeveer 2 jaar het proteinedieet of low carb dieet.
Veel witte vlees, mager vlees en veel groenten.
Op 2 jaar tijd ben ik 30kg kwijt van 130 tot 100, mijn bloedwaarden waren vroeger een ramp, nu zijn ze perfect mijn cholesterol heeft een normale waarde, ik voel mij ook gezonder en fitter.
Vlees is perfect gezond en al die Vegan gedoe zal ook wel gezond zijn, maar ik heb liever toch een goei stuk vlees op mijn bord.

Mavusandy
16 december 2015, 08:11
- 140 eten (maaltijdcheques)
- 1000 sparen
- 100 benzine
- 240 "zakgeld"
- 80 medisch
- 50 huur

En de overschot laat ik op mijn zichtrekening staan.
Van mijn "zakgeld" betaal ik ook mijn telefoon abonnement.
Precies heb ik mijn uitgaven nog niet bijgehouden maar dit is de verdeling die ik standaard maak elke maand.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Inv
16 december 2015, 09:36
Weet niks van montignac dieet, maar ik volg al ongeveer 2 jaar het proteinedieet of low carb dieet.
Veel witte vlees, mager vlees en veel groenten.
Op 2 jaar tijd ben ik 30kg kwijt van 130 tot 100, mijn bloedwaarden waren vroeger een ramp, nu zijn ze perfect mijn cholesterol heeft een normale waarde, ik voel mij ook gezonder en fitter.
Vlees is perfect gezond en al die Vegan gedoe zal ook wel gezond zijn, maar ik heb liever toch een goei stuk vlees op mijn bord.

Er is op zich niets mis met vlees eten of vegetarisch/veganistisch eten zolang je maar voldoende variatie hebt en alles in proportie eet. Afvallen is niet moeilijk, gewoon zorgen dat je onder je "maintenance" calorieën eet. Hippe diëten gaan niets aan de eerste wet van thermodynamica veranderen.
Emiel zijn rant gaat niet over het al dan niet gezond zijn, maar over je ecologische voetafdruk die véél groter is als vleeseter. Nu, ik kan het zelf niet laten om vlees te eten, maar een beetje zelfbewustzijn is al een stap vooruit.

mazonemayu
16 december 2015, 10:04

ik ga u een simpel voorbeeld geven om te bewijzen dat dat niet waar is: als je enkel groenten en fruit zou eet, kan je gezond 100 jaar worden, als je daarentegen enkel vlees zou eten ben je binnen t jaar dood aan scheurbuik...dus voor wat zou ons lichaam dan geschikt zijn...:D

BozZke
16 december 2015, 11:06
Ik heb een paar jaren voor +-90% geleefd van weekendwerk.
In die tijd leer je idd een frank in twee bijten. Nu jaren later is mijn inkomen x3 à x4, maar ik maak ook nog steeds de klik vóór ik geld uitgeef.

What doesn't kill you, makes you stronger. ;)

Idd, ik denk ook langer na om iets te kopen. En als het dan toch een impuls/domme aankoop zou blijken verkoop ik het onmiddellijk 2dehands, vroeger had het dan voor altijd in de kast/garage komen te liggen.

Ik was één van de eerste in m'n vriendenkring die een huis kocht. Toen ik moest inbinden en minder mee kon doen met de rest, kreeg ik nogal scheve reacties... (vb. Tennis koste 360 euro per 6 maand + 2 keer per week lessen aan 25 euro per les + tennisballen/snaren etc.. dus tennis op een laag pitje..) Nu verdienen we allemaal een pak meer dan toen en ga je mij niet meer horen klagen, rara wie er nu nog steeds komen klagen : diegenen die toen vonden dat ik overdreef en spelbreker was maar nu zelf ook een huis gekocht hebben...

Carrion
16 december 2015, 11:39

Amai, da's +- 125 gram kip per persoon, ik heb toch wel het dubbele per dag zalle :p

Gentei
16 december 2015, 12:55
ik ga u een simpel voorbeeld geven om te bewijzen dat dat niet waar is: als je enkel groenten en fruit zou eet, kan je gezond 100 jaar worden, als je daarentegen enkel vlees zou eten ben je binnen t jaar dood aan scheurbuik...dus voor wat zou ons lichaam dan geschikt zijn...:D

Lol, ik eet dagelijks makkelijk 400g vlees en vis, zeer weinig fruit wegens low carb, mijn bloedwaarden zijn volkomen normaal.
Enkel vlees is ook dom he, je moet er ook groenten bij eten.

Ketelbuik
16 december 2015, 13:15
Lol, ik eet dagelijks makkelijk 400g vlees en vis, zeer weinig fruit wegens low carb, mijn bloedwaarden zijn volkomen normaal.

Er is geen enkele gezondheidsreden om fruit te mijden. Het helpt u zelfs met vermageren (tenzij je natuurlijk 15 bananen per dag eet).

Sovereign
16 december 2015, 13:47
Ik ben idd wel een grote vleeseter..
Kleinzoon van een beenhouwer, jagers in de familie, schoonvader die kippen en konijnen gekweekt heeft (om op te eten),...

Meer dan 150g heb je in principe niet nodig per maaltijd. Volg nu al enkele maanden een strikt schema qua maaltijden en ik heb meer energie dan ooit. Enkel mager vlees, max 150g of dezelfde hoeveelheid vis.

mazonemayu
16 december 2015, 14:36

het was dan ook maar n voorbeeld om aan te tonen dat het ene levensnoodzakelijk is en dat je t andere absoluut niet nodig hebt om gezond te zijn of zelfs maar te blijven leven, er zijn zelfs veggie bodybuilders en daar kunt ge n serieus pak van krijgen hoor :D :p

TNTim
16 december 2015, 15:34
@mazonemayu
De meeste bodybuilders nemen steroïden. Een vegetarische bodybuilder die er niets bij neemt, lijkt me onwaarschijnlijk. :p

Ik was één van de eerste in m'n vriendenkring die een huis kocht. Toen ik moest inbinden en minder mee kon doen met de rest, kreeg ik nogal scheve reacties... (vb. Tennis koste 360 euro per 6 maand + 2 keer per week lessen aan 25 euro per les + tennisballen/snaren etc.. dus tennis op een laag pitje..) Nu verdienen we allemaal een pak meer dan toen en ga je mij niet meer horen klagen, rara wie er nu nog steeds komen klagen : diegenen die toen vonden dat ik overdreef en spelbreker was maar nu zelf ook een huis gekocht hebben...
Ongeveer dezelfde verhalen hier, wij hadden alles exact uitgerekend en konden volledig zelfstandig ons huis kopen. Anderen staan met hangende pootjes bij de ouders/schoonouders om toch alstublieft de kosten te schenken/lenen, anders weigert de bank hen een lening.

Maandaflossing is bij ons van 902€/maand vier jaar terug op 696€ teruggebracht. Meeste van onze vrienden/familie zien een lening ook als een vaststaand iets en wijzigen hier niets aan. De meesten zitten ook met leningen boven 1.000€/koppel en het leven is dan enorm duur volgens hen. Tjaaah, als je elke maand alles erdoor jaagt...
Als we bij vrienden zijn en leningen komen ter sprake dan ben je precies een rijkeluiskindje dat alles gekregen heeft door de lage lening gecombineerd met een groot/volledig gerenoveerd huis. Terwijl je wel +-3 jaar lang elk weekend in het stof hebt mogen bijten om zover te geraken.

mazonemayu
16 december 2015, 15:46
@mazonemayu
De meeste bodybuilders nemen steroïden. Een vegetarische bodybuilder die er niets bij neemt, lijkt me onwaarschijnlijk. :p

die nemen niks hoor, dat is juist de hele bedoeling van die subgroep: om "écht" te zijn. die mannen hun lijf ziet er ook volledig anders uit dan zo ne luchtballon hé

http://www.veganbodybuilding.com/profile_bauer_4.jpg

StanTem
16 december 2015, 19:30
Emiel zijn rant gaat niet over het al dan niet gezond zijn, maar over je ecologische voetafdruk die véél groter is als vleeseter. Nu, ik kan het zelf niet laten om vlees te eten, maar een beetje zelfbewustzijn is al een stap vooruit.

Klopt nochtans niet altijd.
Vegetariërs hebben soms grotere ecologische voetafdruk dan vleeseters - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2558617/2015/12/16/Vegetariers-hebben-soms-grotere-ecologische-voetafdruk-dan-vleeseters.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws)

coldplayke
16 december 2015, 19:38
Klopt nochtans niet altijd.
Vegetariërs hebben soms grotere ecologische voetafdruk dan vleeseters - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2558617/2015/12/16/Vegetariers-hebben-soms-grotere-ecologische-voetafdruk-dan-vleeseters.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws)

Dat artikel werd ook al gepost in pol en actua, daar vind je meer duiding en nuancering van dit onderzoek dat de zaken vooral zonder context neerschrijft.

Nahrtent
16 december 2015, 19:45
Wat maakt dat ook allemaal uit? Je kan zowel gezond als ongezond vegetariër zijn, en het zelfde geldt voor vleeseters. Als iemand geen vlees eet omdat hij tegen dierenleed is, laat hem dan. Als iemand geen vlees eet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen, laat haar dan. En wie afkomt met "Ja maar ik beperk mijn voetafdruk door minder kinderen te krijgen", goed voor jullie, bewonderenswaardig op zichzelf, maar verder compleet irrelevant.

Het gaat er voor mij om wat ieder voor zichzelf wil en kan doen om de planeet zo weinig mogelijk te helpen verkloten. Is dat vegetarisch zijn? Fine. Minder kinderen? Ook fine. Maar ik krijg het er van dat er dan altijd iemand zichzelf ecologisch superieur moet voelen. 't Is geen wedstrijd.

mazonemayu
16 december 2015, 19:47
Maar ik krijg het er van dat er dan altijd iemand zichzelf ecologisch superieur moet voelen. 't Is geen wedstrijd.

das de menselijke aard hé, stiekem diep vanbinnen voelt bijna iedereen zich superieur :D

koekske007
16 december 2015, 20:57
Als ik hier lees dat er mensen zijn met 40 a 60€ verzekeringskosten per maand dan vraag ik me af wat daar dan inzit...
Ik betaal al mijn verzekeringen maandelijks en leg hiervoor iedere maand 215€ neer.
Daarin zitten:
- hospitalisatieverzekering voor 4 personen
- brand verzekering
- familiale
- auto verzekering voor 2 auto's
- pechbijstand voor beide auto's in binnen en buitenland

Denk dat dat het zowat is.
Toch wel een serieus bedrag iedere maand...

Verstuurd vanaf mijn XT1068 met Tapatalk

eniac
16 december 2015, 21:09
Hospitalisatieverzekering via werk, pechbijstand via werk en voor de wagen van mijn vrouw gratis, 1 autoverzekering enkel BA+RB, brand en familiale.

TNTim
16 december 2015, 21:38
300€ verzekering auto 1: BA, rechtsbijstand, bestuurdersverzekering en pechverhelping in België.
532€ verzekering auto 2: BA, rechtsbijstand, bestuurdersverzekering en pechverhelping in Europa.
523€ brandverzekering + familiale
348€ CM-Mediko voor 2 personen
Maakt 1.703€/jaar en 142€/maand.

Hospitalisatieverzekering is gratis via het werk. Moesten we hospitalisatieverzekering zelf moeten betalen, dan zaten we ook over 200€/maand.

botchla
17 december 2015, 15:43
Dat CM mediko plan is echt niet interessant tenzij je al zeer jong of vrij oud bent, dat laten vallen zou al een aardige slok op de borrel schelen.

edit:

Wanneer wel interessant is als je dat voor uw klein mannen afsluit (extra tegemoetkoming tandarts) of als ge van plan zijt zwanger te zijn en die premie kunt opstrijken.

Remgeld haal je er niet uit of je moet extreem veel ziek zijn, zaken als tandprotheses, oorapparaten en dergelijke is het risico dat je dat op jonge leeftijd al nodig hebt zo beperkt dat je beter dat geld dat je per maand afdraagt op uw spaarboek zet.

De premies stijgen niet fel door als je ouder wordt dus later instappen kan even goed, de uitbetalingen van medicko plan zijn ook allemaal geplaffoneerd op zijn CM (niet hoog) dus als je met zware kosten te maken krijgt ben je er nog altijd aan voor de moeite.

TNTim
17 december 2015, 20:21
Hmm, we moeten dat idd eens bekijken. Toen we het afsloten was het zeker de moeite, ondertussen zijn de tegemoetkomingen voor bijv tandprotheses bij CM opgetrokken.

Ik heb het omdat ik achteraan twee halve tanden heb, die ooit eens bij een stevige beet volledig onbruikbaar zullen worden. (1 vulling hangt zelfs al 2 jaar half te zweven... :unsure:) Als je een tandprothese kan plannen in december + opvolging in januari dan trok je 1.000€ extra terug via CM Mediko. 1x dergelijke behandeling om de 5 jaar en de Mediko-premie is volledig betaald. Nu zijn de tarieven van een tandprothese voor een gewoon CM-lid opgetrokken, geen idee of het nu nog zo voordelig is. De andere voordelen zijn ook niet mis, in januari koop ik bijv een nieuwe bril en krijg ik door Mediko 100€ terug. (bijna 2/3e van mijn jaarpremie)

Mijn madam heeft Mediko omdat ze zwanger ging worden. In januari bevalt ze en trekken we 250€ premie via Mediko. 2 kinderen in 3 jaar tijd betalen de volledige jaarpremies, alle andere remgelden die extra terugbetaald worden zijn 'winst'. (bijv kine na de bevalling)

Wat je zegt over kinderen, is dat niet net het omgekeerde? Lijkt me dat het net voor kinderen oninteressant is: tandzorg voor kinderen (http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost-terugbetaling/door-ziekenfonds/individuele-verzorging/Paginas/tandzorg-kinderen.aspx#.VnML1fnhCUk).

Nonkel Jonas
2 januari 2016, 15:49
(Be)sparen is de beste belegging/investering die je kan doen. Hetgeen je overhoudt op het eind van de maand gebruiken om aan het werk te stellen, zodat dit geld ook geld verdient zorgt voor rijkdom. Uiteindelijk financiële onafhankelijkheid, wat mijn persoonlijke doel in het leven is.
Ik ben nu 27, en zou volgens mijn berekeningen voor mijn 40ste moeten kunnen stoppen met werken. Doordat ik niet op grote voet leef, en op het einde van de maand redelijk wat overhoud van mijn inkomen (35-40%) kan ik dit aan het werk stellen. De samengestelde rente zorgt voor een sneeuwbal die groter en groter wordt die uiteindelijk zo snel zal rollen dat hij meer verdient dan ik kan uitgeven. Op dit punt spreek je van financiële onafhankelijk en kan je in theorie stoppen met werken.
Een kleine kanttekening: Ik heb geen hoog loon, en verdien nog minder dan het gemiddeld loon voor een Belg. Mijn uitgaven zijn gewoon onder de loep genomen geweest, en waar nodig aangepast.
Ik hou een blog bij om dit allemaal neer te pennen voor mensen met dezelfde interesses (nonkeljonas.be), en postte vandaag mijn uitgaven voor 2015 tot in detail.
Veel succes nog met jullie besparingen, en hopelijk kunnen jullie wat opsteken en mij ook jullie tips meegeven.

paradijsappel
2 januari 2016, 15:53
(Be)sparen is de beste belegging/investering die je kan doen. Hetgeen je overhoudt op het eind van de maand gebruiken om aan het werk te stellen, zodat dit geld ook geld verdient zorgt voor rijkdom. Uiteindelijk financiële onafhankelijkheid, wat mijn persoonlijke doel in het leven is.
Ik ben nu 27, en zou volgens mijn berekeningen voor mijn 40ste moeten kunnen stoppen met werken. Doordat ik niet op grote voet leef, en op het einde van de maand redelijk wat overhoud van mijn inkomen (35-40%) kan ik dit aan het werk stellen. De samengestelde rente zorgt voor een sneeuwbal die groter en groter wordt die uiteindelijk zo snel zal rollen dat hij meer verdient dan ik kan uitgeven. Op dit punt spreek je van financiële onafhankelijk en kan je in theorie stoppen met werken.
Een kleine kanttekening: Ik heb geen hoog loon, en verdien nog minder dan het gemiddeld loon voor een Belg. Mijn uitgaven zijn gewoon onder de loep genomen geweest, en waar nodig aangepast.
Ik hou een blog bij om dit allemaal neer te pennen voor mensen met dezelfde interesses, en postte vandaag mijn uitgaven voor 2015 tot in detail.
Veel succes nog met jullie besparingen, en hopelijk kunnen jullie wat opsteken en mij ook jullie tips meegeven.
Zie http://www.9lives.be/forum/economie-recht/1026365-financia-le-onafhankelijkheid-mogelijk-belgia.html

Nonkel Jonas
2 januari 2016, 16:10
Zie http://www.9lives.be/forum/economie-recht/1026365-financia-le-onafhankelijkheid-mogelijk-belgia.html

Ha bedankt, daar hoort dit ook zeker thuis.

[deleted]
2 januari 2016, 16:35
[deleted]

Nonkel Jonas
2 januari 2016, 16:52
Waar is die blog, nonkel?

nonkeljonas.be Whit, had ik precies vergeten te vermelden

xxxracexxx
2 januari 2016, 18:19
Ik hou een blog bij om dit allemaal neer te pennen voor mensen met dezelfde interesses (nonkeljonas.be), en postte vandaag mijn uitgaven voor 2015 tot in detail.
En binnen paar jaar sterven met een dikke bankrekening... Zo heb ik er ook al paar gekend.

Nonkel Jonas
2 januari 2016, 18:46
En binnen paar jaar sterven met een dikke bankrekening... Zo heb ik er ook al paar gekend.

Dag xxxracexxx, ik verwachtte zo'n reacties wel.
Het kan natuurlijk zijn dat ik het loodje leg voordat ik mijn doel bereikt heb. Dit is op zich niet erg, en wel voor 3 redenen:
- Ik laat wat achter voor mijn kind(eren)
- Ik heb intussen een soort van peace of mind gekend, die mijn leeftijdsgenoten nog niet allemaal zullen hebben. Zo ben ik niet bang om mijn job te verliezen of voor onverwachte omstandigheden. Ik heb een buffer, en dat geeft een gemoedsrust die mij extra levensjaren zal brengen. Je zal zien ;-).
- Ik word persoonlijk niet gelukkiger van alles te spenderen dat ik verdien. Genoeg is genoeg, alles extra is voor mijn vrijheidsfonds.

Baats
2 januari 2016, 19:24

Zeker een terechte opmerking, maar uit zijn (zeer interessante!) site, kan je wel opmaken dat hij het leven ook niet volledig naast zich voorbij laat gaan... Ik deel zijn mening, genieten van het leven, maar waar mogelijk toch enkele voornemens hebben om te besparen:

bv– Dagelijks een broodje bestellen op het werk, komt ongeveer neer op € 3,50 per dag dus € 17,5 per week. Staan we ’s ochtends 5 minuutjes vroeger op en smeren we zelf onze boterhammen voor op het werk dan zijn we na 10 jaar € 13.160 rijker dan onze collega die wat langer in zijn bed heeft gelegen. (van Welkom – Nonkel Jonas (http://nonkeljonas.be/))

Je boterhammen en beleg kosten natuurlijk ook geld en af en toe neem ik ook een broodje, maar 't is een dergelijke mindset die telt.

Nonkel Jonas
2 januari 2016, 19:36
Zeker een terechte opmerking, maar uit zijn (zeer interessante!) site, kan je wel opmaken dat hij het leven ook niet volledig naast zich voorbij laat gaan...

Thx Baats! Mocht ik op de zolder van mijn ouders gaan wonen, kan ik nog sneller onafhankelijk zijn. Maar ik wil wel leven, en gun mijn lezers hetzelfde en wil hen tonen dat dit mogelijk is.

Tsjill
2 januari 2016, 20:32
Wat ik mij dan spontaan afvraag ,is hoeveel cash je dan verwacht nodig te hebben om na je 40e niet meer te hoeven werken. Ik vind het idee wel interessant , maar ben bijvoorbeeld niet overtuigd van het financiëel beleggen...
Heb je er bijvoorbeeld nooit aan gedacht een 2e woning te kopen , en te verhuren?
Ondanks de bijbehorende risico's kan je dan na een éénmalige inleg wel mooi iemand anders voor jou laten sparen.

mazonemayu
2 januari 2016, 20:59
Nonkeljonas: dus als ik u goed heb begrepen, spaar jij zoveel dat je daar vanaf uw 40 tot uw 67 van gaat kunnen leven, want uiteraard krijg je pas pensioen vanaf de gerechtigde leeftijd, en dat zal dan maar de helft zijn van n andere mens want je hebt maar de helft gewerkt. Als ik dat dan aan 1500/mnd ( niet t laagste en niet t hoogste inkomen) reken, moet je tegen uw 40ste een kleine 486000 hebben gespaard om rond te komen tot uw 67, als we dan n gemiddeld half pensioen rekenen (600/mnd) en ik ge ervan uit dat je hopelijk nog 20 jaar leeft. Moet je daar ook nog voor uw 40ste gemiddeld 900/mnd extra hebben voor opzij gezet want eens je 67 bent ga je dat niet meer kunnen, dus dan komt er nog eens 216000 bij. Das dus 702000 dat je voor uw 40ste opzij moet hebben staan, ik ga ervan uit dat je dan ongeveer 20 jaar gewerkt hebt, das dus 35000 gespaard per jaar...en dan mag er niks misgaan. Of zie ik dat verkeerd?

Tsjill
2 januari 2016, 21:08
Nonkeljonas: dus als ik u goed heb begrepen, spaar jij zoveel dat je daar vanaf uw 40 tot uw 67 van gaat kunnen leven, want uiteraard krijg je pas pensioen vanaf de gerechtigde leeftijd, en dat zal dan maar de helft zijn van n andere mens want je hebt maar de helft gewerkt. Als ik dat dan aan 1500/mnd ( niet t laagste en niet t hoogste inkomen) reken, moet je tegen uw 40ste een kleine 486000 hebben gespaard om rond te komen tot uw 67, als we dan n gemiddeld half pensioen rekenen (600/mnd) en ik ge ervan uit dat je hopelijk nog 20 jaar leeft. Moet je daar ook nog voor uw 40ste gemiddeld 900/mnd extra hebben voor opzij gezet want eens je 67 bent ga je dat niet meer kunnen, dus dan komt er nog eens 216000 bij. Das dus 702000 dat je voor uw 40ste opzij moet hebben staan, ik ga ervan uit dat je dan ongeveer 20 jaar gewerkt hebt, das dus 35000 gespaard per jaar...en dan mag er niks misgaan. Of zie ik dat verkeerd?
Je hypothecaire lening is tegen dan natuurlijk afgelopen he. Wel nog rekening houden met inflatie , gestegen levenskosten( kinderen studies, ouderdomskwalen etc).

mazonemayu
2 januari 2016, 21:17
Je hypothecaire lening is tegen dan natuurlijk afgelopen he. Wel nog rekening houden met inflatie , gestegen levenskosten( kinderen studies, ouderdomskwalen etc).

Dat zit er min of meer bij, want uw lening valt wel weg maar voor de rest zal alles minstens dubbel zo duur zijn geworden, zoals ge zegt, ouderdomskwalen, nieuwe keuken en badkamer want das na 20 jaar om zeep, nieuw dak, ramen, noem maar op...
Het was ook maar ruw gerekend, om aan te tonen dat je dan (om zeker te zijn en veilig te spelen) toch gemiddeld de man 3000/mnd moet opzij leggen, en dat gaat natuurlijk niet van n "kleiner dan gemiddeld" loon denk ik :D

Tsjill
2 januari 2016, 21:28
Dat zit er min of meer bij, want uw lening valt wel weg maar voor de rest zal alles minstens dubbel zo duur zijn geworden, zoals ge zegt, ouderdomskwalen, nieuwe keuken en badkamer want das na 20 jaar om zeep, nieuw dak, ramen, noem maar op...
Het was ook maar ruw gerekend, om aan te tonen dat je dan (om zeker te zijn en veilig te spelen) toch gemiddeld de man 3000/mnd moet opzij leggen, en dat gaat natuurlijk niet van n "kleiner dan gemiddeld" loon denk ik :D
Bwa 2e huisje kopen, verhuren en na verloop van tijd(al dan niet afbetaald) verkopen of verder verhuren... Dat is mijn plan ;p moet je natuurlijk ook wel een tijdje een pak voor laten.

mazonemayu
2 januari 2016, 21:33
Bwa 2e huisje kopen, verhuren en na verloop van tijd(al dan niet afbetaald) verkopen of verder verhuren... Dat is mijn plan ;p moet je natuurlijk ook wel een tijdje een pak voor laten.

Tis dat, en dan betaal je daar ook weer tax op, herstellingen, of daardoor val je juist 3 euro over een limiet en kom je in aanmerking voor de tegen dan doorgevoerde rijkentax :D

Maar das uiteraard allemaal hyppothetisch, het ging er mij gewoon om dat de doorsnee mens zo'n bedrag niet bijeen kan sparen op die tijd, tenzij hij van plan is om vanaf zijn 40ste te gaan doppen :p

Tsjill
2 januari 2016, 21:54
Tis dat, en dan betaal je daar ook weer tax op, herstellingen, of daardoor val je juist 3 euro over een limiet en kom je in aanmerking voor de tegen dan doorgevoerde rijkentax :D

Maar das uiteraard allemaal hyppothetisch, het ging er mij gewoon om dat de doorsnee mens zo'n bedrag niet bijeen kan sparen op die tijd, tenzij hij van plan is om vanaf zijn 40ste te gaan doppen :p

Laat het uit e Dan vertrek ik hier ze. :)))
Ik wil idd wel eens nonkel Jonas zijn concrete uitleg daarvan horen.

Mus
2 januari 2016, 22:19
eens je 67 bent ga je dat niet meer kunnen
Mijn opa is er 83, heeft een gemiddeld pensioen en die spaart nog elke maand. Die mens is gewoon altijd spaarzaam geweest vroeger, huis steeds goed onderhouden waardoor die nu weinig 'onvoorziene' kosten heeft. Die valt ook al eens ziek, al is dat tot hiertoe relatief meegevallen en trekt die nog goed zijne plan.
Maar het kan dus hè mayo :)

Tsjill
2 januari 2016, 22:23
Mijn opa is er 83, heeft een gemiddeld pensioen en die spaart nog elke maand. Die mens is gewoon altijd spaarzaam geweest vroeger, huis steeds goed onderhouden waardoor die nu weinig 'onvoorziene' kosten heeft. Die valt ook al eens ziek, al is dat tot hiertoe relatief meegevallen en trekt die nog goed zijne plan.
Knap! Dan moet je natuurlijk wel het karakter hebben om niet steeds alles uit te geven...
Veel respect voor zo een mensen .

zarathustra
2 januari 2016, 22:29

Je kan je leven niet leven met de veronderstelling dat je op je 40ste dood kan zijn eh. Waarom zou je dan ooit gaan werken?

mazonemayu
2 januari 2016, 22:44

lees mijn post eens terug, en lees hem eens goed: een gemiddeld pensioen is geen 600, wat hij wel maar gaat hebben als hij op zn 40ste stopt met werken

ik had het dus wel over 900 euro per maand van die 1500 euro hé (want 1500- die 600 is 900), en dàt gaat uiteraard niet meer als je maar 600 euro pensioen krijgt

en wanneer onze 27 jarige 67 is, gaat alles uiteraard nog even duur zijn, das binnen 40 jaar...forget it

ik ben 41, toen ik 10 was kostte een groot grof brood bij de bakker 30 of 35fr, das nog geen euro...fast forward 30 jaar, enter 2016 > 1 groot grof bij de bakker 2,60 das 2/3 meer dan 30 jaar geleden, fast forward 40 jaar, wanneer de nonkel op pensioen is, kost een brood dus gemiddeld 6 euro om over de rest nog maar te zwijgen. daar ben je dan met uw pensioen van 600 euro...sparen, don't think so...

Waelvis
3 januari 2016, 01:41
lees mijn post eens terug, en lees hem eens goed: een gemiddeld pensioen is geen 600, wat hij wel maar gaat hebben als hij op zn 40ste stopt met werken

ik had het dus wel over 900 euro per maand van die 1500 euro hé (want 1500- die 600 is 900), en dàt gaat uiteraard niet meer als je maar 600 euro pensioen krijgt

en wanneer onze 27 jarige 67 is, gaat alles uiteraard nog even duur zijn, das binnen 40 jaar...forget it

ik ben 41, toen ik 10 was kostte een groot grof brood bij de bakker 30 of 35fr, das nog geen euro...fast forward 30 jaar, enter 2016 > 1 groot grof bij de bakker 2,60 das 2/3 meer dan 30 jaar geleden, fast forward 40 jaar, wanneer de nonkel op pensioen is, kost een brood dus gemiddeld 6 euro om over de rest nog maar te zwijgen. daar ben je dan met uw pensioen van 600 euro...sparen, don't think so...

Duren bakker dan.. Hier kost een brood 2,20€..

(Maar ik snap uw punt)

Nonkel Jonas
3 januari 2016, 07:33
Wat ik mij dan spontaan afvraag ,is hoeveel cash je dan verwacht nodig te hebben om na je 40e niet meer te hoeven werken. Ik vind het idee wel interessant , maar ben bijvoorbeeld niet overtuigd van het financiëel beleggen...
Heb je er bijvoorbeeld nooit aan gedacht een 2e woning te kopen , en te verhuren?
Ondanks de bijbehorende risico's kan je dan na een éénmalige inleg wel mooi iemand anders voor jou laten sparen.

Heel gemakkelijk te berekenen: Doe je jaarlijkse uitgaven x 25. Eens we hier aan geraken, kunnen we in theorie stoppen. We zullen dan jaarlijks een veilig afhaalpercentage van 4% toepassen.Die 4% komt dan overeen met je jaarlijkse uitgaven, en hetgeen overblijft zal tijdens dat jaar blijven werken voor jou doordat dit belegd is.
In mijn (simplistisch) voorbeeld: In een normaal jaar, als ik dus geen andere wagen moet kopen en er geen extra kind bij komt, heb ik zo'n € 18.000 nodig per jaar.
Ik kan dan rentenieren met € 450.000. Haal ik die som af in het begin van mijn eerste jaar pensioen, blijft er € 432.000 over op de bank. Dit geld blijft belegd, en brengt gemiddeld 7% op waardoor ik begin het jaar erop € 462.240. Een stijging met het jaar er voor dus. Op die manier blijft het aandikken, terwijl mijn levensstandaard gelijk blijft.
Je kan hier bij denken dat de beurs niet altijd 7% zal retourneren, of dat hier en daar wel een onverwachte kost bij komt, maar dit veilig afhaalpercentage (safe withdrawal rate) werd getest doorheen de geschiedenis.
Een studie werd uitgevoerd om te bekijken hoeveel vroeggepensioneerden maximaal konden afhalen doorheen de geschiedenis, waar rekening gehouden werd met de beurscrashes en inflatiecijfers.
Er werd gekeken wat zou gebeuren met een persoon die telkens 30 jaar pensioen nam op deze manier, tussen de jaren 1925-1955, 1926-1956, 1927-1957, enz... Hij belegde zijn centen in 50% overheidsobligaties, en 50% in aandelen (een allocatie die ik naar het einde van de carrière zou aanraden, artikel volgt nog). Ze lieten die persoon zelfs jaarlijks méér spenderen.
Bleek dat doorheen de geschiedenis vanaf 1925, in alle mogelijke 30jarige periodes de 4%-regel het ergst mogelijke scenario was. Er waren doorheen de geschiedenis zelfs 30-jarige periodes waarin de persoon zelfs zonder problemen 8% kon spenderen, elk jaar. De studie noemt de Trinity Study (https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study).
Mijn blog staat nog in zijn kinderschoenen, en ik wil alle mogelijke twijfels bannen en tonen dat wat ik verkondig mogelijk is. Hierboven dus alvast een voorproef van een te komen artikel.

Nonkel Jonas
3 januari 2016, 07:38

Dag Mazonemayu, een goede vraag. De bedoeling is echter niet dat ik elk jaar afhaal, en er ondertussen niets gebeurt met mijn kapitaal. Zie mijn antwoord op de vraag van Tsjill. Ik haal begin het jaar af wat ik nodig heb voor dat jaar, en de rest laat ik belegd in een iets conservatievere/veiliger/minder volatiele portefeuille (meer naar obligaties toe). Op het begin van het jaar erna, is mijn kapitaal dan gemiddeld genomen terug aangedikt. Ik wijd hier nog een artikel aan, maar het internet staat in ieder geval vol van artikels over het veilig afhaalpercentage (safe withdrawal rate). Een aanrader is de Trinity Study (https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study)

Nonkel Jonas
3 januari 2016, 07:45

Allemaal zeer goede punten. Laat mij er al een paar tackelen: Ik ben nu 27 en wij verwachten deze zomer ons 2e en laatste kindje. Deze kinderen zijn tegen mijn 40ste dus 13jaar, en zullen ook al opgevoed zijn met verstand van financiën. Ze zullen dus niet afhankelijk zijn van mijn portefeuille. Althans, de theorie :).
Een nieuwe keuken heb ik vorig jaar zelf geplaatst (Ikea, € 2.700). Dus wat doe-het-zelf geeft ook een duwtje voor de man met-het-vroeg-pensioen-plan. Binnen 20 jaar zal ik nog wel fit genoeg zijn om een nieuwe te steken. In een woning die tegen dan trouwens volledig afbetaald is. Zoals gezegd bespaar ik hier al 400euro per maand mee.
Ouderdomskwalen: Je zal misschien zien in mijn jaaruitgaven dat mijn lidgeld ziekteverzekering redelijk hoog ligt. Wij hebben nl met het gezin een hoge hospitalisatieverzekering, die -als je vroeg genoeg start- minder hoog zal uitvallen eens je oud bent, dan wanneer je deze later zou afgesloten hebben.
Ook zal ik dus aan 40 kunnen stoppen met werken, en zal inderdaad tegen mijn 67ste een extra wettelijk pensioen vrijkomen. Ik verwacht hier niet meer dan 500euro. Maar tel dit bij de al vrijgekomen 400 van de afbetaling van mijn woning, mijn niet gestegen levensstandaard (ik heb al alles wat ik nodig heb), en ik zie het positief tegemoet. Het is allemaal mogelijk, en zal dit nog uitgebreid beschrijven in een toekomstig artikel

mazonemayu
3 januari 2016, 09:20
Allemaal zeer goede punten. Laat mij er al een paar tackelen:

ik ga dat ook even doen, allemaal hypothetisch uiteraard en met n vette knipoog, maar totaal niet onrealistisch :p

Ik ben nu 27 en wij verwachten deze zomer ons 2e en laatste kindje.

er volgt per ongeluk nog n drieling en binnen 5 jaar zit je in een gigantische vechtscheiding met inzet de kinderen en de helft van de poen > jij verliest dit en moet maandelijks 500 alimentatie betalen en madam krijgt ook nog de woonst want uiteraard vind de rechter dit beter voor de kinderen

Deze kinderen zijn tegen mijn 40ste dus 13jaar, en zullen ook al opgevoed zijn met verstand van financiën. Ze zullen dus niet afhankelijk zijn van mijn portefeuille. Althans, de theorie :).

helaas slaat dit wat tegen, want hebben ze A) een gat in hun hand, B) willen ze allebei doctoreren in n dure richting ergens op kot, C) zie je toch in dat je bv voor jezelf mss wel 30 euro per jaar aan kledij kan uitgeven en aan andere noden, maar dat dat voor tieners toch wat anders ligt want die hebben andere interesses, willen zowiezo bij een of andere subcultuur horen, hebben hobby's die geld kosten, gaan uit, etc...D) ze krijgen zware depressie of verslaving, met tienerzwangerschap tot gevolg en uiteraard ga jij als goede vader daar alles aan doen om dat te laten beteren, van laten opnemen tot de duurste therapie, want tenslotte zie je uw kinderen graag

Een nieuwe keuken heb ik vorig jaar zelf geplaatst (Ikea, € 2.700). Dus wat doe-het-zelf geeft ook een duwtje voor de man met-het-vroeg-pensioen-plan. Binnen 20 jaar zal ik nog wel fit genoeg zijn om een nieuwe te steken. In een woning die tegen dan trouwens volledig afbetaald is. Zoals gezegd bespaar ik hier al 400euro per maand mee.

knap dat je dit allemaal zelf kan en ook doet, maar daardoor heeft binnen 20 jaar uw rug heb begeven of heb je n kapotte knie en moet je het dus laten doen...tevens heb je last van hoge bloeddruk vanwege jaren stress op t werk of thuis (kinderen, of n zagende vrouw die uw levensstaandard beu is :p) of het is gewoon genetisch

Ouderdomskwalen: Je zal misschien zien in mijn jaaruitgaven dat mijn lidgeld ziekteverzekering redelijk hoog ligt. Wij hebben nl met het gezin een hoge hospitalisatieverzekering, die -als je vroeg genoeg start- minder hoog zal uitvallen eens je oud bent, dan wanneer je deze later zou afgesloten hebben.

je krijgt een of andere slepende ziekte waardoor uw vrouw zo moe is van u te verzorgen/naar uw gezaag te luisteren dat ze A) n depressie krijgt en het aftrapt of zich verhangt B) in de armen van n andere man vlucht met scheiding tot gevolg

Ook zal ik dus aan 40 kunnen stoppen met werken, en zal inderdaad tegen mijn 67ste een extra wettelijk pensioen vrijkomen. Ik verwacht hier niet meer dan 500euro. Maar tel dit bij de al vrijgekomen 400 van de afbetaling van mijn woning, mijn niet gestegen levensstandaard (ik heb al alles wat ik nodig heb), en ik zie het positief tegemoet. Het is allemaal mogelijk, en zal dit nog uitgebreid beschrijven in een toekomstig artikel

tegen dan moeten we bv tot 78 werken waardoor uw berekening volledig in t honderd is gelopen en je alsnog n jobke moet gaan zoeken of ergens moet gaan bedelen, intussen is uw afbetaald huis onteigend, want daar komt n snelweg, uw levensstandaard is niet gestegen, maar alles is wel verdubbeld in prijs terwijl uw inkomsten uiteraard niet recht evenredig omhoog zijn gegaan of tegen dan is uw levensstandaard gestegen want je hebt door de jaren andere interesses gekregen (of bent gewoon meer beginnen spenderen om uw vrouw niet kwijt te spelen, want die is uw vrekkig gedrag zo beu als koude pap)

maar om n fractie van wat mis kan lopen, op te noemen (en ik heb gewoon maar dingen gepakt die zelfs nog maar binnen mijn familie- en vriendenkring zijn gebeurd, dus geen zotte extremen of zo...).

allez pas op, ik ben voorstander van uw plan hé maar tis ab-so-luut geen exacte wetenschap hoor :D

Nonkel Jonas
3 januari 2016, 11:08
ik ga dat ook even doen, allemaal hypothetisch uiteraard en met n vette knipoog, maar totaal niet onrealistisch :p

er volgt per ongeluk nog n drieling en binnen 5 jaar zit je in een gigantische vechtscheiding met inzet de kinderen en de helft van de poen > jij verliest dit en moet maandelijks 500 alimentatie betalen en madam krijgt ook nog de woonst want uiteraard vind de rechter dit beter voor de kinderen

helaas slaat dit wat tegen, want hebben ze A) een gat in hun hand, B) willen ze allebei doctoreren in n dure richting ergens op kot, C) zie je toch in dat je bv voor jezelf mss wel 30 euro per jaar aan kledij kan uitgeven en aan andere noden, maar dat dat voor tieners toch wat anders ligt want die hebben andere interesses, willen zowiezo bij een of andere subcultuur horen, hebben hobby's die geld kosten, gaan uit, etc...D) ze krijgen zware depressie of verslaving, met tienerzwangerschap tot gevolg en uiteraard ga jij als goede vader daar alles aan doen om dat te laten beteren, van laten opnemen tot de duurste therapie, want tenslotte zie je uw kinderen graag

knap dat je dit allemaal zelf kan en ook doet, maar daardoor heeft binnen 20 jaar uw rug heb begeven of heb je n kapotte knie en moet je het dus laten doen...tevens heb je last van hoge bloeddruk vanwege jaren stress op t werk of thuis (kinderen, of n zagende vrouw die uw levensstaandard beu is :p) of het is gewoon genetisch

je krijgt een of andere slepende ziekte waardoor uw vrouw zo moe is van u te verzorgen/naar uw gezaag te luisteren dat ze A) n depressie krijgt en het aftrapt of zich verhangt B) in de armen van n andere man vlucht met scheiding tot gevolg

tegen dan moeten we bv tot 78 werken waardoor uw berekening volledig in t honderd is gelopen en je alsnog n jobke moet gaan zoeken of ergens moet gaan bedelen, intussen is uw afbetaald huis onteigend, want daar komt n snelweg, uw levensstandaard is niet gestegen, maar alles is wel verdubbeld in prijs terwijl uw inkomsten uiteraard niet recht evenredig omhoog zijn gegaan of tegen dan is uw levensstandaard gestegen want je hebt door de jaren andere interesses gekregen (of bent gewoon meer beginnen spenderen om uw vrouw niet kwijt te spelen, want die is uw vrekkig gedrag zo beu als koude pap)

maar om n fractie van wat mis kan lopen, op te noemen (en ik heb gewoon maar dingen gepakt die zelfs nog maar binnen mijn familie- en vriendenkring zijn gebeurd, dus geen zotte extremen of zo...).

allez pas op, ik ben voorstander van uw plan hé maar tis ab-so-luut geen exacte wetenschap hoor :D

Haha.Wat als er dan bovendien nog een meteoriet inslaat net op mijn huis, terwijl mijn vriendin in de slaapkamer ligt met haar nieuwe minnaar? Het werd niet bewezen dat het om een meteorietinslag ging, en men verdenkt mij van moord door brandstichting. Levenslang, en al mijn centen nodig om mijn toiletpapier te kopen voor de resterende 70 jaar dat ik nog zal leven.

Ja inderdaad, je kan ver en ver gaan. Maar ik wil het optimistisch bekijken, en zolang ik mijn doel voor ogen heb en mij flexibel instel en creatief blijf dan heb ik vertrouwen erin dat het los zal lopen.

Fizmo
3 januari 2016, 12:50
Heel gemakkelijk te berekenen: Doe je jaarlijkse uitgaven x 25. Eens we hier aan geraken, kunnen we in theorie stoppen. We zullen dan jaarlijks een veilig afhaalpercentage van 4% toepassen.Die 4% komt dan overeen met je jaarlijkse uitgaven, en hetgeen overblijft zal tijdens dat jaar blijven werken voor jou doordat dit belegd is.
In mijn (simplistisch) voorbeeld: In een normaal jaar, als ik dus geen andere wagen moet kopen en er geen extra kind bij komt, heb ik zo'n € 18.000 nodig per jaar.
Ik kan dan rentenieren met € 450.000. Haal ik die som af in het begin van mijn eerste jaar pensioen, blijft er € 432.000 over op de bank. Dit geld blijft belegd, en brengt gemiddeld 7% op waardoor ik begin het jaar erop € 462.240. Een stijging met het jaar er voor dus. Op die manier blijft het aandikken, terwijl mijn levensstandaard gelijk blijft.
Je kan hier bij denken dat de beurs niet altijd 7% zal retourneren, of dat hier en daar wel een onverwachte kost bij komt, maar dit veilig afhaalpercentage (safe withdrawal rate) werd getest doorheen de geschiedenis.
Een studie werd uitgevoerd om te bekijken hoeveel vroeggepensioneerden maximaal konden afhalen doorheen de geschiedenis, waar rekening gehouden werd met de beurscrashes en inflatiecijfers.
Er werd gekeken wat zou gebeuren met een persoon die telkens 30 jaar pensioen nam op deze manier, tussen de jaren 1925-1955, 1926-1956, 1927-1957, enz... Hij belegde zijn centen in 50% overheidsobligaties, en 50% in aandelen (een allocatie die ik naar het einde van de carrière zou aanraden, artikel volgt nog). Ze lieten die persoon zelfs jaarlijks méér spenderen.
Bleek dat doorheen de geschiedenis vanaf 1925, in alle mogelijke 30jarige periodes de 4%-regel het ergst mogelijke scenario was. Er waren doorheen de geschiedenis zelfs 30-jarige periodes waarin de persoon zelfs zonder problemen 8% kon spenderen, elk jaar. De studie noemt de Trinity Study (https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study).
Mijn blog staat nog in zijn kinderschoenen, en ik wil alle mogelijke twijfels bannen en tonen dat wat ik verkondig mogelijk is. Hierboven dus alvast een voorproef van een te komen artikel.

1. Overheidsobligaties brengen quasi niets meer op. Vroeger was dit een goede investering en een valabel alternatief voor aandelen om toch een mooi rendement te halen met een stuk minder risico maar nu is dit door de lage rente echt niet aantrekkelijk meer. Verwijzen naar het verleden is dus waardeloos want overheidsobligaties van 10% of meer dat komt niet meer terug.

2. De economische groei wereldwijd is nog nooit zo laag geweest. Het zou best wel kunnen dat de groeicijfers van vroeger nooit meer terug komen. Vasthouden aan een return van 7% gebaseerd op historische rendementen lijkt mij gevaarlijk. Het zou best kunnen dat toekomstige returns lager zullen uitvallen. En het rendement dat je zal moeten halen zal meer dan ooit van aandelen moeten komen (dus ook meer risico op verlies). Er zijn weinig goeie alternatieve investeringsmethodes die een deftige return opleveren.

Een kapitaal van 450 000 euro lijkt mij trouwens vrij weinig als doelstelling. Het doel om je kapitaal van 450k te halen hangt af van uw jaarlijks rendement van 7% die je moet halen. Een paar slechte jaren op de beurs kunnen heel uw plan in duigen laten vallen (ook al weet ik dat je het over een gemiddelde op lange termijn hebt). Ge zit echt wel op het randje dan hé. Stel dat je op uw 55ste al 15 jaar gestopt bent met werken en je een paar slechte jaren op de beurs gehad hebt en je niet meer kunt leven van uw intresten op uw kapitaal, wat gaat ge dan doen? Terug werk gaan zoeken op uw 55ste om dat nog snel snel in te halen zodat ge weer op schema geraakt (als dat nog lukt)?

En wat met uw vriendin/vrouw? Moet zij nog verder werken terwijl gij kunt stoppen met werken en kunt leven van uw intresten op uw kapitaal?

En vanaf dat ge stopt met werken gaat ge toch vanalles willen doen? Ge gaat toch niet hele dagen in uw zetel zitten en denken bij uzelf 'joepie, ik ben financieel vrij'. In principe gaat ge dan meer dingen doen, reizen etc... die op zen beurt meer geld kosten dan wanneer ge elke dag gaat werken.

Nu, vanalles plannen van ik ga X rendement elk jaar behalen is één ding. Het effectief behalen is iets anders ook al kun je op basis van het historisch rendement perfect zeggen dat dit realistisch is.

Nonkel Jonas
3 januari 2016, 13:31
1. Overheidsobligaties brengen quasi niets meer op. Vroeger was dit een goede investering en een valabel alternatief voor aandelen om toch een mooi rendement te halen met een stuk minder risico maar nu is dit door de lage rente echt niet aantrekkelijk meer. Verwijzen naar het verleden is dus waardeloos want overheidsobligaties van 10% of meer dat komt niet meer terug.

2. De economische groei wereldwijd is nog nooit zo laag geweest. Het zou best wel kunnen dat de groeicijfers van vroeger nooit meer terug komen. Vasthouden aan een return van 7% gebaseerd op historische rendementen lijkt mij gevaarlijk. Het zou best kunnen dat toekomstige returns lager zullen uitvallen. En het rendement dat je zal moeten halen zal meer dan ooit van aandelen moeten komen. Er zijn weinig goeie alternatieve investeringsmethodes die een deftige return opleveren.

Dag Fizmo, ik zie dat je verstand hebt van de materie. Je zal dan ook wel weten dat de hele economie in cycli beweegt. Voor een goed fragment hiervan zie Ray Dalio's ('s werelds grootste hedgefundmanager met zo'n 160miljard dollar onder beheer) nl. How the economic machine works https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0 . Je bent even zoet, maar de moeite waard.
We zitten momenteel op het einde van een cyclus van lage rentetarieven. Sinds 2008 heeft de Amerikaanse nationale bank, de Federal Reserve, de rente verlaagt totdat ze deze vorige maand terug opgetrokken heeft. Waar jij dus van spreekt loopt dus op zijn einde. Vanaf nu gaan deze (traag) terug verhogen.
Zoals ik zei in mijn artikel heb ik een lange termijn en is dat artikel vooral voor mensen die dit ook hebben. Binnen 5 jaar zullen er al hele andere rendementen op de tabellen staan voor overheids- of bedrijfsobligaties. De allocatie naar obligaties toe is vooral om aandelenfluctuaties wat te dempen. Over de lange termijn zullen ze stijgen, doen ze al já-ren. Bekijk zeker de volledige grafiek van de S&P500, of zelfs de Bel20. Twijfelen daaraan, is twijfelen aan de technologische vooruitgang. De grootste toedragers aan de S&P zijn onder meer Intel, Apple, Microsoft en Google. Binnen 5 jaar hebben deze bedrijven miljarden extra verdiend, uitgekeerd aan aandeelhouders en terug in de economie gepompt. De koersen zullen volgen.

mazonemayu
3 januari 2016, 14:09
t zou tof zijn moest je binnen 13 jaar hier uw effectief resultaat is alle detail willen posten...

TNTim
3 januari 2016, 14:30
Wij hebben afgelopen jaar +-40% van ons inkomen gespaard. In de overige 60% zat ook onze hypotheek, dus eigenlijk is dat ook voor een stuk 'sparen'.

Op dat jaar hebben we eigenlijk nog redelijk luxueus geleefd, grote uitgaven o.a.:
- 2 elektrische fietsen gekocht + trekhaakdrager: +-2.500€
- volledige baby-uitzet incl kleren, park, bed (x3), wippers (x2), autostoel, onderstel voor autostoel (x2), luiertafel, kinderkoets, lakens, matrassen, ......... : samen een 3.000€ à 4.000€.

Als je wat uitkijkt is het in België nog relatief makkelijk om, in goede gezondheid, rond te komen.
Gezamenlijk inkomen per maand van mij en mijn madam in 2015: +-3.320€ netto.

Volgend jaar zal het sparen wss minder zijn, kindje op komst en crèche zal handenvol geld kosten, madam gaat ook 4/5e werken.

Voor de rest wel meevallers: geen grote apparaten die kapot gingen en geen grote kosten aan onze auto's.
(eigenlijk zou je voor zulke zaken met afschrijvingen moeten werken om een correct beeld van uw spaarvermogen te krijgen)

Tefal
3 januari 2016, 14:36
Dus een 18000 gespendeerd aan hypotheek + leefkosten + auto's? Daar geloof ik niet veel van.
Dan zit je met een ontzettend lage hypotheek ofwel leef je als een pater.