PDA

Volledige versie bekijken : Hond is blind,wat nu

bamstar
25 november 2015, 14:27
Bestennn,mijn hond (Engelse cocker 12j,heel rustig en braaf,die bijna de hanse dag ligt te slapen) is reeds 3j blind langs 1kant door een oogziekte,deze is operatief verwijderd. Met zijn andere oog heeft hij al altijd goed verder zijn plan trekken tot vandaag dus [emoji22]. Vriendinnen belde net en hij zou dus nu ook langs andere kant niet meer zien... Hier mensen waarvan hun hond ook blind is? Vorige maal vertelde de veearts dat een hond eindelijk goed zijn plan kan trekken als hij blind is maar dat er ook zijn die angstig en agressief worden omdat ze het niet echt kunnen plaatsen. Wat denken jullie?

Nerath
25 november 2015, 14:52
Wacht af hoe je hond reageert? Het is niet dat hij van de ene op de andere dag blind is geworden, het dier heeft zijn zicht geleidelijk aan zien verdwijnen.

Pompi
25 november 2015, 14:54
dat is iets waar niet gemakkelijk advies op gegeven kan worden..
Als hij al 12 jaar in dezelfde situatie woont dan zal hij dit ook wel blindelings kunnen..
Als hij kan eten, drinken, naar de tuin kan, nog affectie zoekt.. dan is het nog goed leven.

bamstar
25 november 2015, 14:58
[emoji106] [emoji106] ja,dacht ik ook.

Apple
25 november 2015, 15:17
Bestennn,mijn hond (Engelse cocker 12j,heel rustig en braaf,die bijna de hanse dag ligt te slapen) is reeds 3j blind langs 1kant door een oogziekte,deze is operatief verwijderd. Met zijn andere oog heeft hij al altijd goed verder zijn plan trekken tot vandaag dus [emoji22]. Vriendinnen belde net en hij zou dus nu ook langs andere kant niet meer zien... Hier mensen waarvan hun hond ook blind is? Vorige maal vertelde de veearts dat een hond eindelijk goed zijn plan kan trekken als hij blind is maar dat er ook zijn die angstig en agressief worden omdat ze het niet echt kunnen plaatsen. Wat denken jullie?

Mss eens bij iemand gaan die kennis van zaken heeft met zo'n situaties.
Iemand die weet hoe je dat kan aanpakken.

Ik kan u alvast zeggen als mijnen hond ooit zou blind zijn/worden dat ik die niet zal opgeven, in nog geen 100jaar. Blind of nie blind, em moet leven zolang em kan (tenzij het echt nie anders kan).

Proto
25 november 2015, 15:31
Na een tijdje merk je dat amper nog dat ie blind is.

Booka Shade
25 november 2015, 15:32
Vooral belangrijk dat hij nog hoort. Mijn zus haar kat was plotseling zowel blind als doof, dat was geen leven meer voor dat beestje :/

Preske
25 november 2015, 15:48
Zolang ge zijn eten en drinken niet van hun plaats haalt, en er niets in zijn weg staat zal dat beestje zijn plan wel trekken. Wel wat geduldiger zijn en eventueel begeleiden (niet forceren, want anders is dat beest zijn oriëntatie kwijt)

bamstar
25 november 2015, 15:51
Bedankt voor de tips en de aanmoedigende woorden!!

Shrimpy
25 november 2015, 16:08
Zolang een hond nog goed kan horen, dan kun je hem signalen geven als je in zijn buurt komt, hem dus zomaar niet aanraken om hem op te pakken of te strelen, telkens zijn aandacht trekken, zoals zijn naam noemen ofzo. Geen zorgen, het beestje zal zijn plan wel kunnen trekken. :)

Zolang hij eet en drinkt en nog in de tuin zijn ding kan doen, is er geen reden tot paniek.

Würzel
25 november 2015, 16:10
Kan je hem niet helpen met zo'n blindegeleider-hond?

Preske
25 november 2015, 16:12
en je kan altijd iets als dit proberen :)

Video: Buddy the blind Chihuahua doesn't have to bump into things | Metro News (http://metro.co.uk/2015/07/25/blind-dog-no-longer-has-to-bump-into-things-thanks-to-inventive-owner-5312316/)

Guazala
25 november 2015, 17:12
Kan je hem niet helpen met zo'n blindegeleider-hond?

Wij hebben ook een hond gehad die volledig blind is geworden als hij ouder werd en onze andere hond toen was vaak effectief die zijn blindegeleide hond. Je zag die vaak als olifanten, neus tegen staart, rond wandelen. En als hij te veel rond gedraaid had en niet meer wist waar naartoe (dat deed hij nogal vaak, vermits hij in tien keer kakte en altijd zijn voorgaand creatie bestudeerde terwijl hij de volgende produceerde en daarbij dus steeds draaide) stuurden wij gewoon de andere hond om die te halen.

Ik heb dat ook ooit op tv gezien in zo een Australische dierenartsenreeks. Dat waren mensen die met hun blinde hond verhuisd waren en dat beestje was dus totaal verloren. Die hebben toen een hond voor hun hond gekocht en dat loste het probleem effectief op, doordat die die andere kon volgen.

bestendigheid
25 november 2015, 17:27
Zijn er geen hondenfora waar je meer tips kan vragen? Dit is een gamer/zwamforum...

1 tip die ikzelf wel kan geven: Probeer je hond af en toe in een zo'n stil mogelijke ruimte (natuur, de zee, duinen,...) te laten vertoeven. Als hij op straat loopt, zal dat heel chaotisch zijn omdat hij volledig overgeleverd is aan zijn overige 4 zintuigen, en een stille ruimte is dan als het ware een vakantie voor hem.

Oja, en veel praten tegen je hond. Jouw stem zal nog veel belangrijker worden, nu hij iets meer afhankelijk wordt van jou. Verhef je stem alleen maar als hij echt in gevaar komt of iets serieus fout doet.

En last but not least; blijf je hond even graag zien.

mazonemayu
25 november 2015, 18:27
no worries, wij hadden vroeger thuis n ierse setter die blind was en dat beest is kei oud geworden en die liep in huis nergens tegen hoor. enkel buiten zeker altijd aan de leiband houden want die schrikken soms zeer hard van het geluid van t verkeer

Mus
25 november 2015, 20:06
die bijna de hanse dag ligt te slapen)
Oh nee, ik dacht dat mensen van West Vlaanderen de g enkel niet konden uitspreken :')

Sorry hoor, een knuffel voor de hond :(

Alcair
28 november 2015, 09:52
Regel hem een blindgeleide hond

makila
28 november 2015, 10:36
Mijn hond is quasi blind. Het doet hem eigenlijk niets. Je merkt het ook amper. Hij is elke dag vrolijk.

Hij gebruikt zijn neus en zijn oren om zijn balletje en zijn snoepjes te zoeken ;)
En als hij gaat wandelen dan spurt hij als een sneltrein naar buiten. Hij weet toch praktisch alles staan. Natuurlijk ziet hij de wagens niet aankomen maar daarvoor ben ik er om hem tegen te houden.

In tegenstelling tot mensen zijn de reukzin en de oren beter ontwikkeld, dus de meeste honden hebben we weinig last van.
1 voorwaarde: Het blind worden moet geleidelijk aan gebeuren, anders hebben ze wel schrik.

thomas_cools
28 november 2015, 12:27
Oh nee, ik dacht dat mensen van West Vlaanderen de g enkel niet konden uitspreken :')

:rofl:
zou inderdaad ook gwn wat afwachten, zolang hij zijn oude leven kan blijven hebben kan het best denk, hoewel ik hem in mijn geval direct zou laten doodspuiten en een andere kopen. Veel ga je er ook niet meer aan hebben, maar is wrs iets gevoeligs :)

Nahrtent
28 november 2015, 12:36
hoewel ik hem in mijn geval direct zou laten doodspuiten en een andere kopen. Veel ga je er ook niet meer aan hebben, maar is wrs iets gevoeligs :)

:')

Nu ben ik zelf ook niet iemand die in de zetel ligt te wenen als een hond of kat of zo sterft, maar dit is wel heel erg koud. Hangt er ook van af wat voor hond dat is he, een schoothond die gans de dag ligt te slapen zoals die van OP kan perfect blind zijn zonder dat je daar dan echt minder aan hebt, een blinde waakhond is al iets problematischer.

Of een blinde blindengeleidehond. :unsure:

XTOF
1 december 2015, 08:44
Mijn hond is ook quasi blind door een oogziekte. Ze is nu 5 jaar oud. In het begin was dat niet makkelijk, maar het went snel :) Ze kan ondertussen al snel in huis rond lopen zonder ergens tegen te stoten. Alleen als je een stofzuiger laat staan in de living ofzo, dan kan ze er wel eens tegen lopen ^^ Ze herkent onze stemmen heel goed.. Elke keer als ik thuis kom, laat ik mijn stem eens horen zodat ze weet dat ik het ben. Als ik niks zeg tegen haar en ik loop naar haar toe, krijgt ze soms wel schrik en begint ze te blaffen :)