PDA

Volledige versie bekijken : Zo goedkoop mogelijk flat inrichten

Djenner
24 oktober 2015, 00:34
Weldra verhuis ik naar een appartement en heb niet het geld om alles nieuw te kopen. Ik vroeg me af waar je degelijke tweedehandsspullen kan kopen voor een vrij volledige inrichting zodat ik niet spul per spul via tweedehands moet kopen. Belangrijkste is zetel, eettafel, fornuis met oven, tweepersoonsbed en toch wel een kleerkast en kast voor woonkamer.

glashelder
24 oktober 2015, 01:13
Gewoon in de kringloopwinkel? Er zijn zo hele grote winkels waar je zeker een hele huisraad bij elkaar kan vinden.

Djenner
24 oktober 2015, 01:26
Worden die dingen beetje op kwaliteit getest? Je kan soms een hele mooie zetel zien waar je dan een week nadien doorzakt.

SusieQ
24 oktober 2015, 09:20
In een andere thread hier op fit forum, van 4 maanden terug, sprak je over 1200 euro/maand uitkering en dat je zelf nadacht over het kopen van en appartement van 100.000 euro....
(niet dat ik persoonlijk met 1200 euro zou nadenken over het kopen van een appartement maar soit)

Kan je dan niet gewoon goedkopen nieuwe meubeltjes halen bij iets als ikea of zo, als je toch vragen hebt bij tweedehands en toch nog dat bedrag zou kunnen spenderen aan een koop?

Shrimpy
24 oktober 2015, 10:04
Kartonnen dozen gaan halen in de colruyt en daar op zitten. :)

MrKend54l
24 oktober 2015, 13:06
zoals al eerder gezegd gewoon bij ikea gaan.

Recipe4hate
24 oktober 2015, 13:27
Ikea zou mijn keuze ook zijn.
Een bed wil je trouwens niet tweedehands kopen, zoiets moet goed zijn en lang meegaan.
Een kast, daar doe je mee wat je wil, maar denk ook eens aan je arme rug en ruggengraat.

Recipe4hate
24 oktober 2015, 13:27
Kartonnen dozen gaan halen in de colruyt en daar op zitten. :)

:naughty:

Shrimpy
24 oktober 2015, 13:44
Serieus gezien, kijk eens op Tweedehands.be ofzo. Soms geven mensen daar zelfs gratis meubilair weg.

Djenner
24 oktober 2015, 17:03
Dat appartement is niet doorgegaan, heb geen eigen kapitaal voor registratierechten. Dat was het struikelblok bij sociale lening. Het probleem met ikea is: ik kan die dingen niet installeren, ben analfabeet op gebied van het lezen van handleidingen. Ik had zo'n zetel beddinge van ikea, die ook bed kan worden, als bed viel het mee, maar als zetel vond ik het verschrikkelijk zitten. Dus liever een tweedehands die goed zit dan ikea, maar misschien kent iemand hier wel een merk van een aangenamer zittende zetel?

MrKend54l
24 oktober 2015, 17:20
Dat appartement is niet doorgegaan, heb geen eigen kapitaal voor registratierechten. Dat was het struikelblok bij sociale lening. Het probleem met ikea is: ik kan die dingen niet installeren, ben analfabeet op gebied van het lezen van handleidingen. Ik had zo'n zetel beddinge van ikea, die ook bed kan worden, als bed viel het mee, maar als zetel vond ik het verschrikkelijk zitten. Dus liever een tweedehands die goed zit dan ikea, maar misschien kent iemand hier wel een merk van een aangenamer zittende zetel?
Dus omdat jij ervaring hebt met één slechte zetel van ikea zijn per definitie alle zetels van ikea slecht?

Wat is uw budget feitelijk?

Shrimpy
24 oktober 2015, 17:35

Ik neem aanstoot aan deze uitspraak :naughty:
Ikea is deftig, als ge het zelf niet kunt ineensteken, laat dan iemand helpen.

Zelfs de duurdere winkels (Zoals Domo,...) gaan u niet een volledige kast laten afleveren. Dat is altijd zelf ineen te steken, tenzij ge hun betaald voor dat te doen.

Maar aangezien uw budget maar beperkt is...

wiseguy444
24 oktober 2015, 18:30
Ik zou gewoon de solden afwachten en dan ikea, leenbakker, lokale meubelwinkels afgaan.
Soms kom je dan goedkoper uit dan alles in de ikea te kopen.
Sorry maar Ikea is zo simpel in elkaar te steken dat je zelf dat plan niet nodig hebt, het enige is dat je wat moeite moet doen.
Koop desnoods deze->Zoeken - IKEA (http://www.ikea.com/be/nl/search/?query=kallax)
Supersimpel, goodkoop, veel mogelijkheden,veel bergruimte en invulling zoals je wilt.
Wij hebben er zo 3 witte in de living(1grote met led en 2 van 4vakjes die zwevend van de grond opgehangen zijn ) en 2 berken van 8 vakjes in de badkamer allebei op wieltjes(1 horizontaal met schuifjes en deuren en afwisselend open vierkanten en 1verticaal met 8 zwarte stoffen bakken in)

Nesjamag
24 oktober 2015, 19:11
Freecycle.

Djenner
25 oktober 2015, 00:37
Ik vind Ikea helemaal niet simpel om in elkaar te steken. Ik mis het gen dat die simpele plannetjes "begrijpt". Al zo hard mijn best gedaan, het is en blijft Chinees voor me. Met 500 euro zou ik als basis wel willen toekomen. Of ik zou even in het rood moeten gaan, maar dan moet het de moeite zijn. Bed is belangrijkste. Zie er bij ikea met lades onder. Dat bespaart je dan alweer een extra ladekastje.

Lavake
25 oktober 2015, 10:48
Zelf nog nooit geweest maar dit is ook goedkoop: https://www.weba.be/

|nfected
25 oktober 2015, 11:31
500 is uw totaal budget en dit voor een volledig appartement?

ironhorn
25 oktober 2015, 14:31
probleem met reeds in elkaar gezette meubels kan ook zijn dat je deze moeilijk je appartement in kan dragen. Je kan ook aan iemand uit je familie/vriendenkring vragen om je te helpen met het aaneenvijzen (en/of verhuizen) van de meubels

in brussel heb je ook spullenhulp waar je evt dingen kan vinden

Recipe4hate
25 oktober 2015, 14:53
Ik neem aanstoot aan deze uitspraak :naughty:
Ikea is deftig, als ge het zelf niet kunt ineensteken, laat dan iemand helpen.

Zelfs de duurdere winkels (Zoals Domo,...) gaan u niet een volledige kast laten afleveren. Dat is altijd zelf ineen te steken, tenzij ge hun betaald voor dat te doen.

Dit dus. laat u helpen! Ge gaat het u niet beklagen!
Er zal toch wel iemand van uw vrienden / familie een paar uurkes willen komen helpen om kasten in elkaar te steken.

Maar aangezien uw budget maar beperkt is...

Ik vind Ikea helemaal niet simpel om in elkaar te steken. Ik mis het gen dat die simpele plannetjes "begrijpt". Al zo hard mijn best gedaan, het is en blijft Chinees voor me. Met 500 euro zou ik als basis wel willen toekomen. Of ik zou even in het rood moeten gaan, maar dan moet het de moeite zijn. Bed is belangrijkste. Zie er bij ikea met lades onder. Dat bespaart je dan alweer een extra ladekastje.

Amai, da's een krap budget zeg!
Ik zou dan idd zaken als een bed/ eettafel bij Ikea halen. Andere dingen die je minder broodnodig hebt (een kleerkast of boekenkast om maar iets te zeggen) kan je alsnog bij een kringloopwinkel op de kop proberen te tikken.

Lavake
25 oktober 2015, 15:05
Met 500 euro zou ik als basis wel willen toekomen. Of ik zou even in het rood moeten gaan, maar dan moet het de moeite zijn. Bed is belangrijkste. Zie er bij ikea met lades onder. Dat bespaart je dan alweer een extra ladekastje.

Idd bed + lades eronder.

Dan een goede zetel. Zal wss uw duurste uitgave zijn.

Als kleerkast kunt ge ook gewoon een kledingrek (http://www.ikea.com/be/nl/catalog/categories/departments/hallway/10455/)nemen (vanaf 8,99 euro al!). Dat staat "modern" en hipsters doen dat ook. Lijkt mij ook niet moeilijk om ineen te zetten.

Bij Ikea hebt ge ook megacheape tafels (http://www.ikea.com/be/nl/search/?query=Bureaus+%26+werkplekken&category=products&range_subcategory=10712&sorting=price). Ik heb als bureau bv een LINMONN tafelblad (9,99 euro) + vier van die ADIL poten (2,50 euro) = een tafel voor 20 euro! Plus keigemakkelijk ineen te zetten (gewoon die poten erin vijzen als grote vijs).

Als salontafel (of tv-kast) kunt ge bv bierbakken, dozen of van die paletten gebruiken.

Alcair
25 oktober 2015, 22:32
Mijn bed alleen al is een veelvoud van 500 EUR.

Bed is nu het enige meubel waar ge ni op moogt besparen

Zubrowka
25 oktober 2015, 23:17
Mijn bed alleen al is een veelvoud van 500 EUR.

Bed is nu het enige meubel waar ge ni op moogt besparen

Ik zeg niet graag, maar ik ben het met u eens!

Sovereign
25 oktober 2015, 23:20
Bed maakt niet veel uit, kan je desnoods zelf ineentimmeren en daar een deftige lattenbodem onder steken. Matras daarentegen is echt belangrijk, maar naar't schijnt zijn er bij Ikea ook enkele zeer goede matrassen aan een schappelijke prijs. Daar mag je echt niet op besparen.

9lives UNI
26 oktober 2015, 01:37
Daar mag je echt niet op besparen.

Goed das dus praat voor als je geld hebt. De beste oplossing lijkt mij gewoon een matras op grond leggen.

Djenner
26 oktober 2015, 10:25
Ik slaap momenteel op zo'n slaapzetel van ikea die een goede 100 euro kostte. Als bed redelijk, maar ik voel toch wel dat hij op zijn einde loopt na een jaar er elke nacht te hebben in geslapen.
Ken weinigen die in een veelvoud van 500 euro slapen, tenzij je al echt bij de slaapadviseur begint te gaan. De vraag is: hoe commercieel is dat? Ken iemand die haar slaap DNA liet bepalen en nog slechter sliep erna dan in een veldbed.

Recipe4hate
26 oktober 2015, 10:33
Ik ben nochtans van een prulbed van 300 eur gegaan naar een boxspring van 1300 euro en het verschi is enorm!
Zowel mijn vriendin als ik slapen beter.

TNTim
26 oktober 2015, 10:55
Ik ben nochtans van een prulbed van 300 eur gegaan naar een boxspring van 1300 euro en het verschi is enorm!
Ligt daar dan ook geen betere matras op?

Een boxspring is toch eigenlijk gewoon 2 matrassen op elkaar?
Vroeger waren waterbedden e.d. de nieuwste rage en sinds een paar jaar zijn boxsprings de nieuwe rage.
Geef een idioot binnen een paar jaar een enorm marketingbudget en iedereen wil een bed met 3 matrassen opeen. (naar analogie met de telkens 'verbeterende' scheermesjes. :p)

Ons bed komt uit Ikea, het is er ook één met lades onder. Ambetante aan die lades is wel dat de bovenkant eigenlijk uw matras is, zodat er toch wel redelijk wat stof in kruipt.
Matras hebben we ook duurder gekocht in een beddenwinkel. Want daar lig je op, op uw bed niet.

Recipe4hate
26 oktober 2015, 11:00
Ligt daar dan ook geen betere matras op?

Een boxspring is toch eigenlijk gewoon 2 matrassen op elkaar?
Vroeger waren waterbedden e.d. de nieuwste rage en sinds een paar jaar zijn boxsprings de nieuwe rage.
Geef een idioot binnen een paar jaar een enorm marketingbudget en iedereen wil een bed met 3 matrassen opeen. (naar analogie met de telkens 'verbeterende' scheermesjes. :p)

Ons bed komt uit Ikea, het is er ook één met lades onder. Ambetante aan die lades is wel dat de bovenkant eigenlijk uw matras is, zodat er toch wel redelijk wat stof in kruipt.
Matras hebben we ook duurder gekocht in een beddenwinkel. Want daar lig je op, op uw bed niet.

Ik ken niemand die een waterbed gehad heeft. Ik ken er ondertussen hopen met een boxspring.
Je doet wat je wil natuurlijk, maar ik vind het voor mijn rug en nachtrust een gigantische vooruitgang.

nixie
26 oktober 2015, 11:24

ik lig nu op een auping bed + matras. Ben er eigelijk niet zo tevreden van.
Soms vraag ik mij af of ik niet beter voor een boxspring had gekozen :(

TNTim
26 oktober 2015, 11:24
Ik ken niemand die een waterbed gehad heeft. Ik ken er ondertussen hopen met een boxspring.
Je doet wat je wil natuurlijk, maar ik vind het voor mijn rug en nachtrust een gigantische vooruitgang.
Natuurlijk, ieder doet wat hij/zij wil. Ik ken er ook hopen met een boxspring, maar het is niet omdat veel mensen iets doen dat het dan daarom ook het best is.
Als je een deftige matras had gelegd op dat oud bed van jou dan zou je wss ook een gigantische vooruitgang geboekt hebben.

Recipe4hate
26 oktober 2015, 11:30
Natuurlijk, ieder doet wat hij/zij wil. Ik ken er ook hopen met een boxspring, maar het is niet omdat veel mensen iets doen dat het dan daarom ook het best is.
Als je een deftige matras had gelegd op dat oud bed van jou dan zou je wss ook een gigantische vooruitgang geboekt hebben.

Mogelijk, maar die lattenboden was ook niet je van het, dus zijn we direct voor iets heel degelijk gegaan.

Muscleduck
26 oktober 2015, 11:42
Je kan altijd eens kijken of er geen Freecycle pagina IS op Facebook van je gemeente. Hier in Gent heet dat 'GIFT Gent'. Omdat de naam Freecycle niet meer gebruikt mag worden ivm copyright.

sneax
26 oktober 2015, 14:18
Koop meteen een matras van 300, 400EUR. Leg die in de living, op de grond of op een paar kratten. Leg uw kleren op een plastiekske op de grond in de slaapkamer.

Nu hebt ge het belangrijkste om comfortabel te kunnen leven. Slaap zo een paar dagen en denk dan wat het volgende is wat écht handig zou zijn in jouw situatie en ga dat dan op uw gemak gaan zoeken in 2e handswinkels, kringloopcircuit, freecycle of van die toestanden etc... Werk uzelf niet in het rood voor wat meubilair. Wees creatief en geduldig, uw kot moet niet meteen vol gestampt worden hé.

the_fox
26 oktober 2015, 15:11
Ik heb hier al veel zever gelezen. Het is vrij simpel; ge hebt een aantal systemen waar een aantal belangrijke opmerkingen bij zijn (en dit is geen complete lijst, wel de meest voorkomende):
Frame: maakt niet uit, is zelfs niet nodig maar wel handig indien uw bodem niet op poten staat
Bodem:
lattenbodem: Keuze tussen vaste latten en verstelbare. Zorgt voor extra steun, ideaal voor latex & schuim matrassen (ook water en lucht). Niet zo zeer geschikt voor binnenveringmatrassen omdat het weinig nut heeft + op de plaatsen waar geen lat zit, is er geen tegendruk op de individuele veren.
schotelbodem: Opvolger van de lattenbodem, met schotels ipv latten. Ademt beter, maar is een pak duurder.
spiraalbodem: Denk Auping, is gewoon gewoven staal in een frame dus lange levensduur en ventilatie maar niet verstelbaar voor steun. Ideaal voor binnenveringsmatrassen.
boxspring: Nen bak met veren (vergelijkbaar met pocketverenmatras). Goed voor zowel latex, schuim als pocketverenmatras. Past zich automatisch aan aan de druk dus moet men niet manueel verstellen. Wel bij de duurdere bodems.

Matras:
Latex: Goedkoop, ondersteunt goed maar ventileert enorm slecht.
Koudschuim: polyurethaanschuim (PU) schuim: biedt genoeg ondersteuning en ademt goed.
Traagschuim: Ook wel memory foam genoemd, wordt zachter door lichaamswarmte en vormt zich zo naar het lichaam hetgene een goede ondersteuning geeft.
Pocketveren: Worden graag verkocht omdat er een serieuze marge op zit. De overgang tussen zones is bruusk, je hebt langs alle kanten "verlies" door de afdeklagen. Het is te ventilerend, dus voelt snel koud aan. Het is ook gevoelig aan schimmelvorming doordat je met een groot deel open ruimte tussen de veren zit. Het perfecte pocketverenmatras vinden is ook niet simpel sinds de verschillende drukzones bij bijna elk matras anders liggen.

Een redelijk goed 2persoons bed (160*200) kunt ge dus bij Ikea samenstellen voor €418 (Duken frame + 2* Leirsund 80cm lattenbodem + Malvik matras 160*200). Dit zal zeker ook 15j meegaan normaal gezien.

Maar het is allemaal ook persoonlijk natuurlijk. Als nu het financiële bovengaat, kunt ge voor een 2ehands bed gaat, ne ligzetel, een heel goedkoop bed van Ikea,... Hoe er enkel rekening mee dat de kans groot is dat je dan binnen x aantal jaar met rugklachten gaat zitten als je op goedkope rommel langdurig slaapt.

Djenner
28 oktober 2015, 18:06
Dat ikea-bed, welk type matras is het beste, meest duurzame want je hebt keuzes tussen zacht, hard en iets ertussen.

Shrimpy
29 oktober 2015, 13:06
Dat ikea-bed, welk type matras is het beste, meest duurzame want je hebt keuzes tussen zacht, hard en iets ertussen.

Dat moet je voor jezelf uitmaken. Ik slaap bijvoorbeeld het liefste in een wat hardere matras, en sommige mensen slapen liefst in een bed waar ze bena door geabsorbeerd worden.