PDA

Volledige versie bekijken : Easy set intex zwembad onderhoud

Kevinmarlein
6 augustus 2015, 08:52
Hallo allemaal.

Ik ben Kevin en ben nieuw op dit forum.
Ik had graag wat info had ivm het onderhoud van ons zwembad.
Ik heb deze week een easy set van Intel gekocht en opgezet van 3.66 diameter. Filter aangesloten en badje laten vullen met leidingwater. Diezelfde avond zijn ik en men dochter er nog even ingegaan. (Ijskoud) nadien afgedekt en de volgende dag producten in gedaan. ( chloortabs , o-net, flocking tabs)
De dag nadien niemand erin geweest maar wel laten filteren. Gisteren avond was het water 26.5gr dus zijn we er nog even in geweest maar wat bleek: toen we zeil wegnamen was de bodem vuil met bruin slijmachtig iets. Toen we met netje proberen uit te halen glipt dit gewoon door de mazen en die zijn heel fijn. We zijn er toch ingeweest en toen woelde alles op en met duikbril aan zag je allemaal witte vlokken in het water. De filter die zuigt precies niet goed aan of doe ik iets verkeerd? Kan iemand mij zeggen wat dit bruin is aub en hoe te bestrijden? Want zo is het niet leuk om zo een groot zwembad te plaatsen als ie na enkele dagen al vies word.

Grtjs kevin

zardoz
6 augustus 2015, 13:11
Geen idee wat het vuil juist is, maar de standaard bijgeleverde filter van Intex stelt echt niks voor.
Is het zo'n kleintje wat er standaard bij zat?
Deze doen zo goed als niks af en bijgevolg zal je water heel snel vuil worden.
Als je echt proper water wilt hebben, schaf je best een grote zandfilter aan.
Kost wel wat, maar als je op 2dehands of zo kijkt, vind je er vaak wel een aan schappelijke prijzen.
Draai je filter anders eens open en kijk of hij al niet verstopt zit.

Neovo
7 augustus 2015, 10:11
Die bruine neerslag komt door die flocking tabs. De bedoeling van die tabletten is om al het vuil te laten samenklitten zodat je het gemakkelijk kan opzuigen met die stofzuiger dat normaal bij je zwembad wordt geleverd. Ik gebruik het zelf nooit.

Ik heb al 8 jaar een intex zwembad (4,5m diameter) en ik gebruik enkel professionele chloor (zie bv Chloorstabil 299B Vloeibaar chloor van Aquatechno en meer Zwembadproducten - Zwembad waterbehandeling - Zwembad (http://www.aquatechno.be/zwembad/zwembad-waterbehandeling/zwembadproducten/chloorstabil-299b-vloeibaar-chloor+2)). Dat werkt veel beter en sneller dan die chloor tabletten en is bovendien veel goedkoper. Wel opletten bij het toedienen, want dat is zeer geconcentreerd waardoor je vlekken op je kleren kunt krijgen. Ik controleer wekelijks mijn chloor en ph waarde en laat mijn patroon filter (met skimmer) draaien. Als er wat blaadjes in het zwembad gevallen zijn die zinken, dan loop ik een aantal rondjes langs de randen in het zwembad waardoor er een stroming ontstaat. Als je dan stopt met lopen dat verzamelt al het vuil zich in het midden van het zwembad en kun je het met een schepnet eenvoudig verwijderen. Mijn zwembadwater ziet er nu nog altijd even helder uit als een maand geleden.