PDA

Volledige versie bekijken : Espresso

Shivte
1 augustus 2015, 16:07
Ik ben een fervent koffie drinker, vooral van espresso. Tot hier toe heb ik het altijd gedaan met een philips senseo, maar ik weet ook wel dat hetgeen daar uitkomt totaal niet te vergelijken valt met echte espresso. Een bezoekje aan starbucks geeft je al inééns iets gans anders en zelfs starbucks stelt niet veel voor als je zelf je espresso kan maken geheel naar wens dmv hoe grof of fijn je je bonen maalt, hoeveel druk je gebruikt, welke bonen je gebruikt enz enz.
Je kan daar echt eindeloos in door drammen en zo je eigen "ideale" espresso maken en dat spreekt mij wel aan.

Kwa machine had ik dit op het oog: Sage by Heston Blumenthal the Barista Express Coffee Machine and Grinder, 1700 Watt - Silver: Amazon.co.uk: Kitchen & Home (http://www.amazon.co.uk/Sage-Heston-Blumenthal-Barista-Express/dp/B00CI32S9I/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1438432222&sr=8-1&keywords=Breville+BES870XL)
Amazon.com: Breville BES870XL Barista Express Espresso Machine: Semi Automatic Pump Espresso Machines: Kitchen & Dining (http://www.amazon.com/gp/product/B00CH9QWOU/ref=as_li_tl?&ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B00CH9QWOU&linkCode=as2&tag=npdfoodwrld-20&linkId=XD76UWKDFMYPGZRI)

Ik baseer mij vooral op reviews en over het algemeen als je googled op betaalbare espresso apparaten komt die barista express er telkens in voor. Reviews op amazon.com en amazon.uk zijn allen zeer positief.
Het semi automatisch apparaat spreekt mij het meeste aan, vooral omdat je meer hebt voor minder geld omdat je de "moeite" moet door voor je gemalen bonen met behulp van die houder te plaatsen voor het maken van de espresso terwijl volaumatische apparaten je gewoon op de knop drukt en klaar. Het heeft ook wel wat kwa look die semi-automatische apparaten :)

Zijn er mensen met bijvoorbeeld andere espresso apparaten. Je mag je bevindingen altijd meedelen :)

Mijn grootste vraag was eigenlijk of hier in België winkels zijn waar je verschillende verse ongemalen bonen kunt krijgen en in doseringen die je zelf kiest. Dus niet inééns 1kg maar eerder 250gr enz... Bonen die informatie bevatten als de dag dat ze geroosterd zijn. De bonen maken namelijk de koffie en hier kan je blijkbaar toch serieus de mist in gaan wil je je ideale espresso bereiden. Een groot breekpunt is dat je je bonen liefst zo vers mogelijk hebt, waar dus je niet inééns kilo's gaat kopen maar eerder grammen en je nooit bonen koopt waar geen datum op staat, best nooit bonen koopt waar alleen een aangeving op staat dat je ze best gebruikt voor die datum, maar dus liefst altijd bonen koopt waar je ziet op welke datum ze geroosterd zijn.

Hebben hier mensen weet van zulke winkels in België? Of webshops...

Ben wel benieuwd of er hier espresso liefhebbers zitten en in welke mate :)

J3rry
1 augustus 2015, 16:23
ik ben ook wel een koffiedrinker, aangezien ik veel reis hang ik dan ook veel in starbucks en costo, juan valdez rond

thuis heb ik een espresso machine waar ik americano en capuchino mee kan maken en espresso natuurlijk
mijn vrouw kan daar natuurlijk niet mee overweg en liep altijd maar te klagen
dus gisteren ben ik gaan zien voor iets simpelder en ben ik op de dolce gusto gekomen

na een espresso en cappuchino ga ik er 1 aanschaffen, smaakt wel heel lekker en werkt heel simpel met capsules

Pokem0ng
1 augustus 2015, 16:32
mensen toch, indien jullie echte koffie willen is er maar één manier om het te krijgen. Al die nespresso's, senseo's etc is allemaal brol.

echte koffie maak je zo:

je koopt koffiebonen in een winkel als bv Maes, daar zijn ze altijd vers. Je koopt het ongemalen. Dan koop je ook een toestel (liefst electronisch) om koffie thuis te malen, een klein toestelleke.

Dan als je koffie wilt smijt je soeplepel van koffiebonen in de maler, je maalt de koffie en gooit het in een tas. Dan giet je het meteen over met kokend water en laat het staan. Geniet van je koffie ;)

Dit is zeer eenvoudig maar zeer effectief, zo behoudt de koffie zijn aroma. Al die filters, nespresso's, senseo's en god weet wat is allemaal marketing en oplichting.

Deckard
1 augustus 2015, 16:48
Hier reeds een hele topic: http://www.9lives.be/forum/vrije-tijd-lifestyle/857165-uw-koffie-34.html .

J3rry
1 augustus 2015, 17:20
mensen toch, indien jullie echte koffie willen is er maar één manier om het te krijgen. Al die nespresso's, senseo's etc is allemaal brol.

echte koffie maak je zo:

je koopt koffiebonen in een winkel als bv Maes, daar zijn ze altijd vers. Je koopt het ongemalen. Dan koop je ook een toestel (liefst electronisch) om koffie thuis te malen, een klein toestelleke.

Dan als je koffie wilt smijt je soeplepel van koffiebonen in de maler, je maalt de koffie en gooit het in een tas. Dan giet je het meteen over met kokend water en laat het staan. Geniet van je koffie ;)

Dit is zeer eenvoudig maar zeer effectief, zo behoudt de koffie zijn aroma. Al die filters, nespresso's, senseo's en god weet wat is allemaal marketing en oplichting.

jongens toch iedereen weet toch als je verse en echte koffie wil hebben dat je naar de bergen in Colombia bij Juan Valdez moet zijn
waar Juan ze snel van den boom plukt, droogt in de zon en maalt met een groot wiel van steen en dan brand in zijn oven gemaakt van klei en daarna vermaalt

nu even serieus, bonen gekocht in de supermarkt kunnen al gemakkelijk 5 maanden tot een jaar oud zijn
aangezien ik in Colombia woon en hier heel veel koffie gekweekt word, de koffie boeren verkopen hun oogst aan een verdeler die alles mengt en die opzich verkoopt dat via export
waar andere verdelers die opkopen en nog eens mengen met hun bonen en dan pas worden ze doorverkocht aan merken zoals douwe egberts, starbucks en al de rest

tegen dat die bonen in de rekken liggen is al heel veel tijd verstreken,

ik ga bij de lokale koffieboer en bestel een pak verse bonen, vooraleer je daar effectief koffie van kan maken na het oogsten moeten ze uit hun schil geperst worden, gedroogd worden
het drogen neemt 1 tot 2 weken in beslag op natuurlijke wijze en dan kan je ze branden en vermalen