PDA

Volledige versie bekijken : Brits Korthaar kitten in Oktober

mo6
22 juli 2015, 13:35
Hoi,

In Oktober mag ik een huisdiertje verwachten. Kzie er erg naar uit.
Een Brits Korthaar kitten (blauw). Waarsch een katertje.
Hebben jullie leuke tips voor me hoe ik dit beestje het naar zen zin kan maken in zijn nieuwe thuis?

Ik was al heel lang aan het nadenken om een diertje in huis te nemen.
Maar een hond vind ik leuk, maar zou het te erg vinden als ik overdag werken ben, dat die dan de hele dag alleen zit.
Dus na lang nadenken, gekozen om een kat in huis te halen.

Ik heb reeds een krabpaal, een kattenbak met zand/schepje, kattendraagbox in huis gehaald. + 2 kattenspeeltjes.
Een kattenmandje haal ik nog wel.
Waar ik wel een beetje schrik voor heb is dat die kitten aan draden gaat peuzelen. En al zeker als er electriciteit op staat? Is mijn vrees terecht? Wat raden jullie aan, dat ik mijn kabels wegwerk of een andere oplossing?

Ik heb gelezen dat Brits kortharen best wel slim zijn. Ik wil dan ook proberen om deze kunstjes aan te leren..
Na een jaar ofzo wil ik de kat wel in de tuin laten, maar enkel als ik er bij ben.

Grtz, :)

Mus
22 juli 2015, 13:39
Het ziet er naar uit dat je toch al de meeste dingen hebt. Misschien wat meer speelgoed?
Die kleine poesjes spelen nogal graag :). Heb je zo'n stokje met een lintje aan? Daar speelde mijn kat vroeger heel graag mee (en nu nog zelfs). Als je genoeg in huis hebt denk ik ook niet dat ze snel aan kabels gaan knabbelen. Een konijn of een fret zou daar mee toe in staat zijn. De mijne hebben dat in ieder geval nooit gedaan.
Heb je een foto van je toekomstige kat? :)

Mus
22 juli 2015, 13:39
dubbel

Oij
22 juli 2015, 13:45
Hier zijn er toch een paar kabels van computermuizen en oortjes gesneuveld. Vooral als ze klein zijn dan, maar ook dat hangt weer af van kat tot kat heb ik de indruk.

mo6
22 juli 2015, 13:45
Het ziet er naar uit dat je toch al de meeste dingen hebt. Misschien wat meer speelgoed? :)

Nou, ik denk dat de meeste katten erg graag spelen met kartonnen dozen.. en daar heb ik er voldoende van als ik wil.
Een foto nog niet, binnen een paar weken wel.. Katje is gisteren maar net geboren, dus het duurt nog even voor het het nest kan verlaten. Ik heb wel geopteerd voor een katertje omdat die naar verluid 'gemakkelijker' zijn van karakter. Zodra ik nog eens mag gaan kijken in een paar weken, zal ik een paar foto's posten ;)

Mus
22 juli 2015, 13:48
Dat is ook zo. Maar katten worden ook wel graag uitgedaagd in hun jachtinstinct. Als jij er een spelletje mee kunt spelen rond die kartonnen dozen, dan zal jouw kat zich daar vast perfect mee vermaken.

Avondland
22 juli 2015, 14:08
Ik speel ook met het idee een kat in huis te halen maar vrees voor krabsporen op mijn leren zetel. Ik kan de kat bij uit huis gaan wel iedere keer uit de living zetten (toegang tot hal, badkamer en gastenkamer) maar dat is misschien niet ideaal. Zal niet voor direct zijn, misschien pas wanneer er kinderen zijn. Probleem is ook waar je met dat dier blijft als je drie weken rondreist.

Mus
22 juli 2015, 14:13
Aan echte lederen zetels zouden katten niet krabben. Hebben ze mij altijd verteld en bij mijn eigen poezen is dat ook zo gebleken. Synthetisch leer en ze zetten er hun klauwen in, echt leder en ze doen er niks mee. Zal ook weer afhangen van kat tot kat, maar ik heb die ervaring en anderen blijkbaar ook. Geen idee waarom dat zo zou zijn hoor?
Een kat is meer gehecht aan zijn omgeving, terwijl een hond eerder aan zijn baasje (of menselijk contact). Katten laat je best gewoon ook thuis als je weg gaat, met natuurlijk iemand die er in die tijd voor komt zorgen.

Booka Shade
22 juli 2015, 14:22
Gewoon altijd rekening mee houden dat katten krabben :) Ik ben absoluut geen kenner en kan nu enkel meespreken over de paar weken dat ik nu onze kitten heb. De gordijnen zijn er redelijk erg aan toe. Als ik er bij ben, dan corrigeer ik hem iedere keer dat hij krabt, maar hij doet dat natuurlijk iedere keer als wij slapen. De stoelen heeft hij ook al eens vast gehad, maar bij die ene keer is het tot nu toe wel gebleven. Eens kijken om zijn nagels te knippen, hopelijk gaat het dan weer wat beter (wij hebben ook parket liggen).
Hopelijk gaat dat er wat vanaf als hij groter is/gecastreerd gaat zijn.

Zorba
22 juli 2015, 14:39
Wij hebben ook een Britse korthaar, een kattin en dat is echt een droom qua karakter. Zo sociaal en speels. Bij ons gelukkig weinig last dat ze ergens aan krabt, het enige dat ze stuk maakt zijn onze jeansbroeken. Voor de rest heeft ze een Noorse boskat van 3 jaar oud om mee te spelen en dat doet ook wel enorm veel. Zalig om te zien hoe die gewoontes van elkaar overnemen :lol:

Denk dat je de meeste basisdingen al wel hebt. Breng er gewoon veel tijd mee door, Britse kortharen spelen echt graag.

mo6
22 juli 2015, 14:52
Ik heb reeds een leuke naam bedacht..

Luitenant Jebediah Kerbal -> 'Kerbal' in het kort.

Myllan
22 juli 2015, 15:29
:offtopic:!!

Ik las de 'r' van korthaar in de titel als een 'n'.:x
Heb echt mijn brilletje moeten rechtzetten.

:help:

mo6
22 juli 2015, 15:47
nee hoor, ik heb een typfoutje gemaakt.. -> tis wel degelijk een brits Konthaartje
NO SRSLY... you need glasses.. or a therapist.

glashelder
22 juli 2015, 16:06
Maar een hond vind ik leuk, maar zou het te erg vinden als ik overdag werken ben, dat die dan de hele dag alleen zit.
Een jong speels kitten vindt het ook niet zo fijn om de hele dag alleen thuis te zijn ;) Tegenwoordig wordt dat aangeraden, minstens twee kittens.

Shrimpy
22 juli 2015, 19:39
Heb je ook Schotse langharen in november?

mo6
22 juli 2015, 20:18
Hey Glashelder, ja, daar zat ik ook aan te denken om er in een keer 2 in huis te halen. Maar achteraf gezien liefst toch maar 1ntje.
Ik ga wel een weekje vrijaf nemen, wanneer ie bij me komt, zodat die me goed leert kennen. Nadien, mja.. als ik vroeg begin met werken, kan ik al om 15.00 thuis zijn
Dus de eerste weken, zeker zolang die nog echt kitten is, ga ik proberen om veel thuis te zijn en aandacht te geven.

Brits kortharen zouden vrij zelfstandig kunnen zijn en slapen ook best veel. Dus ik hoop dat 'Kerbal' het niet te erg gaat vinden als ik ga werken.
En jah, denk wel dat men ouders in de dag gerust wel eens een bezoekje willen gaan brengen en wat liefde/aandacht schenken.
En nee geen langharen in november ;)

mo6
28 juli 2015, 15:04
Na nog wat te hebben gelezen over britjes heb ik besloten om er toch 2 te nemen.
En ik had geluk.. het nestje waar ik contact mee had, heeft toevallig 2 katertjes.. -> een blauw en een chocolat/zwart.
Kan niet wachten tot Oktober..

http://www.britsekorthaarkittens.nl/wp-content/uploads/2012/11/Britse_korthaar_kittens_6.jpg

Mus
28 juli 2015, 15:11
Smelt :)

Ik wil ook (terug) kleine katjes. Oneindig veel.
En hamsters. En kippen en konijnen en dwerggeitjes en ook een alpaca :love:

Shrimpy
28 juli 2015, 15:39
Smelt :)

Dit ^

Myllan
28 juli 2015, 22:30
Ah zo lief. ...

mo6
29 juli 2015, 08:54
kheb ook een petsitter gevonden !! Zeker voor de eerste maand, zal ik me toch geruster voelen dat ze niet te lang alleen zitten.
Valt ook nog best mee van prijs dat de petsitter dagelijks even langstgaat rond de middag.
Komt allemaal goed. Enkel nog wa meer kattenspullen halen de komende weken.

iamhollywood
29 juli 2015, 20:35
Beste oplossing zijn 2 katten. Heb zelf ook 2 brits kortharen. Balou was enorm eenzaam wanneer ik weg werken was. Hij eiste s' avonds al mijn aandacht op. 3 jaar terug nam ik een 2de britje erbij, ze doen het super samen. Die 2 hangen fel aan elkaar, merk dat ze samen oprecht gelukkig zijn. Tijdens vakanties gaan ze wel naar een kattenhotel, dat er steeds mensen rondom hun zijn.

Leren zetels zijn geen krabmateriaal, onze vorige stoffen zetel wel. Natuurlijk ontstaan er al spelend/knuffelend weg wel wat krassen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

mo6
30 juli 2015, 08:13
Vraagje, is het nodig om 2 aparte 'nestjes'/ kattenmanden te voorzien of is 1 groot ook goed?
Kheb ook al 2 krabpaaltjes en 2 speeltjes zo'n balletje met een belleke in en een soort zacht knuffel muiske aan een koordje.
En idem voor een kattenbak. Ik denk voor kittens dat het beter is om in het begin een open kattenbak te zetten? Alsook heb ik er 2 nodig of is 1 voldoende?

Babs
30 juli 2015, 20:44
Vraagje, is het nodig om 2 aparte 'nestjes'/ kattenmanden te voorzien of is 1 groot ook goed?
Kheb ook al 2 krabpaaltjes en 2 speeltjes zo'n balletje met een belleke in en een soort zacht knuffel muiske aan een koordje.
En idem voor een kattenbak. Ik denk voor kittens dat het beter is om in het begin een open kattenbak te zetten? Alsook heb ik er 2 nodig of is 1 voldoende?

If it sits, I sits, of beter vertaald: een kat zit op alle plekjes die hij/zij goed acht :p Onze katten hebben eigenlijk zelf geen kattenmand. Ze slapen op de zetel, op een schapenvelletje, op de matten, ... Ik denk om te beginnen dat 1 mandje voldoende is en dan kan je kijken hoe ze het vinden.

Kattenbak is 1 voldoende voor 2 katten, mits tijdig opkuisen natuurlijk. Onze katten zijn bang van de toegangsklep van onze gesloten kattenbak, dus ik heb deze er gewoon uitgenomen. Zo is deze nog altijd dicht en kunnen ze er gerust in.

mo6
30 juli 2015, 23:09
Thx babs .. zo hoef ik me in het begin ook niet voor alles direct op kosten te jagen. Katjes zijn al duur genoeg.. maar jah.. ze zijn het denk ik wel waard ;)

Stimpy
31 juli 2015, 09:20
Is er een specifieke reden waarom je voor dit ras kiest?
Zijn het katten op bestelling?

Als ik dit soort dingen lees heb ik altijd wat bang dat het om een broodfokker of dergelijke gaat, of een kat op bestelling, terwijl er dagelijks in asielen tientallen katten en kittens in slaap gedaan worden.

Booka Shade
31 juli 2015, 09:43
If it sits, I sits, of beter vertaald: een kat zit op alle plekjes die hij/zij goed acht [emoji14] Onze katten hebben eigenlijk zelf geen kattenmand. Ze slapen op de zetel, op een schapenvelletje, op de matten, ... Ik denk om te beginnen dat 1 mandje voldoende is en dan kan je kijken hoe ze het vinden.

Kattenbak is 1 voldoende voor 2 katten, mits tijdig opkuisen natuurlijk. Onze katten zijn bang van de toegangsklep van onze gesloten kattenbak, dus ik heb deze er gewoon uitgenomen. Zo is deze nog altijd dicht en kunnen ze er gerust in.

Thx babs .. zo hoef ik me in het begin ook niet voor alles direct op kosten te jagen. Katjes zijn al duur genoeg.. maar jah.. ze zijn het denk ik wel waard ;)

Wij hadden ook meteen een mandje gekocht (een vrij duur nog wel), maar hij heeft daar nog geen enkele keer in gelegen. Hij verkiest nog liever een kleine rieten mandje [emoji14]

Is er een specifieke reden waarom je voor dit ras kiest?
Zijn het katten op bestelling?

Als ik dit soort dingen lees heb ik altijd wat bang dat het om een broodfokker of dergelijke gaat, of een kat op bestelling, terwijl er dagelijks in asielen tientallen katten en kittens in slaap gedaan worden.

Ik denk dat je dat wel kunt opzoeken. Een Britse korthaar vind ik persoonlijk een van de mooiste katten, maar wij hebben ook bewust voor eentje gekozen dat zonder ons niet lang zal geleefd hebben.
En dan is het nog een schoontje ook ^^ Maar ik neem dus liever eentje die zo aan de dood ontsnapt dan kittens die bewust gefokt zijn voor verkoop.
Maar ik heb ook geen enkel probleem met dat tweede.

Edit: hier trouwens een ietwat betere foto van onze kleine duivel.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/31/812916e6f95655e1f0b9c93fc2e45b46.jpg

mo6
31 juli 2015, 11:06
Goh, ik weet enkel, ik was op zoek naar dit ras en per toeval terecht gekomen via internet bij een collega van men zus en die had net een nestje. En zij woont ook nogis vlakbij. Ben na contact diezelfde avond mogen gaan kijken. De kittens waren toen nog echt heel klein en pas de dag daarvoor geboren.

De kittens zouden op +-9 weken uit het nestje kunnen en zullen reeds 3* ontwormd zijn. Alsook ga ik bij dezelfde dierenarts gaan die naar zeggen 'het nestje' kent.
En achteraf gevraagd of er van de 4 geboren kittens 2 katertjes waren, en ik was er als eerste bij en heb de eerste keuze gekregen. Het zijn wel britjes zonder stamboom, maar de 'mama en papa' kat zagen er toch gezond uit en leven in een goede omgeving. Dus ik heb wel vertrouwen. Ik ga zoiezo nog wel eens met de kittens naar de dierenarts voor een checkup en inentingen/vaccins.. dus dan zal ik het ook snel horen of ze gezond zijn.

En ja, waarom geen katje uit het asiel.. Nou ik vond dit ras heel mooi en ze zouden ook erg vriendelijk zijn van karakter en meer binnenkatten. Ook dat ze vrij intelligent zijn enz... Eigelijk allemaal zaken die ideaal zijn hoe ik ze een mooie thuis kan geven.

Preske
28 augustus 2015, 12:48
zo'n ras zullen ze waarschijnlijk nooit lan gin het asiel hebben

nixie
1 september 2015, 16:29
Je gaat plezier hebben aan u britten.

Maar als je ze buiten laat, denk niet dat je ze te slim af kunt zijn hoor.
Wij hebben uiteindelijk de strijd opgegeven om ze in de tuin te houden.
En nu hebben we een kat die ons van in de helft van het straat al miauwend te gemoed komt.
Fantastisch :)

Een goeie krabpaal is belangrijk en zeker 1 waar de palen lang genoeg zijn. onze oudste (Maurice) heeft minstens 1 van 1 meter nodig om zich volledig te kunnen uitrekken.

Onze huidige krabpaal. Super handig en niet teveel van da stof (trekt nog meer stof aan) en makkelijk om te wassen.
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/s720x720/11822461_10207636822460871_4431850220000822691_n.j pg?oh=0e493d47ff67fc702d7d4b64e729fa38&oe=567588B9

Dit zijn de enige 2 keer dat ik ze zo dicht bij elkaar heb gevonden.
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11695014_10207469320113417_7278513058658942507_n.j pg?oh=3846a1ba9837b5b4e63826e0c5074e11&oe=567DE4E7
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/10404393_10206609652422262_1883677703528161053_n.j pg?oh=6ff79c36ad578b5f2a75c16ae72f9ac7&oe=5681E9E1

De onze zijn wel geen broer en zus. Zelfde papa, andere mama

Ik mis kleine Maurice wel serieus hard ze, ze worden zo snel groot!
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/254221_4844437951076_1514501554_n.jpg?oh=65480a682 2cefe7426fae3a5b795d209&oe=5676814F

MorGo7h
1 september 2015, 17:29
Hoi,

In Oktober mag ik een huisdiertje verwachten. Kzie er erg naar uit.
Een Brits Korthaar kitten (blauw). Waarsch een katertje.
Hebben jullie leuke tips voor me hoe ik dit beestje het naar zen zin kan maken in zijn nieuwe thuis?

Ik heb reeds een krabpaal, een kattenbak met zand/schepje, kattendraagbox in huis gehaald. + 2 kattenspeeltjes.
Een kattenmandje haal ik nog wel.
Waar ik wel een beetje schrik voor heb is dat die kitten aan draden gaat peuzelen. En al zeker als er electriciteit op staat? Is mijn vrees terecht? Wat raden jullie aan, dat ik mijn kabels wegwerk of een andere oplossing?

Ik heb gelezen dat Brits kortharen best wel slim zijn. Ik wil dan ook proberen om deze kunstjes aan te leren..
Na een jaar ofzo wil ik de kat wel in de tuin laten, maar enkel als ik er bij ben.

Grtz, :)

Kabels vreten zullen ze wel niet doen. Allé, toch geen dikke stroomkabels.
Voor onze kleine die we deze zomer in huis gehaald hebben, heb ik wel een dikke maand onze gordijnen omhoog moeten doen zodat ze er niet aan kon. Die komen bij ons tot 5cm van de grond en die ging er onder liggen en mee spelen.

Ondertussen is ze 6 maand oud en doet ze dat niet meer.

Ik speel ook met het idee een kat in huis te halen maar vrees voor krabsporen op mijn leren zetel. Ik kan de kat bij uit huis gaan wel iedere keer uit de living zetten (toegang tot hal, badkamer en gastenkamer) maar dat is misschien niet ideaal. Zal niet voor direct zijn, misschien pas wanneer er kinderen zijn. Probleem is ook waar je met dat dier blijft als je drie weken rondreist.

Wij hebben leren zetels en daar krabben ze niet aan, maar krassen krijg je wel. Ze springen wel eens van de ene zetel naar de andere of komen aan volle snelheid aangelopen en springen er dan in.
Gelukkig zijn het al wat oudere zetels bij ons.

Als wij op reis gaan komt m'n opa 1 keer per dag om ze eten en drinken te geven.

RescueRanger
17 september 2015, 00:28
Een kat kunstjes aanleren? Haha, succes ermee :p

Ik heb heel mijn leven katten gehad thuis en ik kan mij niet herinneren dat die aan elektriciteitskabels gingen peuzelen. Gewoon een beetje in het oog houden in het begin.

Ik veronderstel dat je kat een binnenhuiskat wordt? (Een dier van 400 euro laten mensen meestal niet graag onder een auto terecht komen.) Dan moet je er wel voor zorgen dat ze genoeg entertained blijft. En daar zit het lastige 'em wel : de kat kiest de speeltjes, niet jij. Onze katten zitten ook binnen (omdat ze van het asiel komen en nooit anders hebben gekend), en die spelen liever met dingen waar ze net niet aan mogen komen dan met de 25 verschillende speeltjes die wij ondertussen aangeschaft hebben. Ook krabben ze de zetels kapot (ondanks 2 krabpalen - een grote en een kleine, en 2 extra krabwanden tegen de muur). Maar laat je daardoor niet ontmoedigen - elke kat is anders.

Wij hebben onze katten ook met z'n tweetjes geadopteerd omdat ze dan sowieso minder snel verveeld zijn, vooral als je eens wat langer weg bent is dat belangrijk. Misschien hebben raskatten daar minder last van, maar ze kunnen zich best eenzaam gaan voelen en dan moeilijk gedrag gaan stellen.
Als jouw kat dus ook de hele dag alleen gaat zitten zou ik erover nadenken om (indien nodig) op termijn misschien ook een tweede kat te nemen. En neem er dan ééntje uit het asiel en niet van een kattenfokker, 'gewone' huiskatten zijn minstens even gezellig.

Veel plezier met je nieuwe huisgenoot :)