PDA

Volledige versie bekijken : Hou je gemakkelijk eye contact?

Pokem0ng
17 juli 2015, 17:57
Ik heb sinds recent pas gemerkt dat heel veel mensen, vooral vrouwen moeite hebben om eye contact te maken en te houden tijdens een gesprek.

Ik begrijp dat iemand aanstaren zeer waarschijnlijk als arrogant wordt beschouwd door heel veel mensen en dat direct diep in de ogen kijken onaangenaam kan zijn maar wat ik

merk is dat heel veel mensen zelfs moeite hebben om een paar seconden in de ogen te kijken. Persoonlijk doe ik het heel graag, vooral tijdens zakelijke gesprekken: iemand goed in de ogen kijken

en de reacties lezen.

Heb je een probleem om eye contact te hebben?

Sick`
17 juli 2015, 18:20
Vooral als er op een ogenblik niets gezegd word. Maar ook met vrouwen die bruine ogen hebben, rare mensen, mensen die ik niet graag heb, of als ik geirriteerd ben, ... Vaak dus :)

zarathustra
17 juli 2015, 18:21
is oogcontact geen woord meer ?

Sick`
17 juli 2015, 18:22

Jewel, maar daar pesten we den unsure niet mee :unsure:

Pokem0ng
17 juli 2015, 18:24
double

Pokem0ng
17 juli 2015, 18:24
Vooral als er op een ogenblik niets gezegd word. Maar ook met vrouwen die bruine ogen hebben, rare mensen, mensen die ik niet graag heb, of als ik geirriteerd ben, ... Vaak dus :)

waarom juist bruine ogen?

wat zijn "rare" mensen?

Dookie
17 juli 2015, 18:27
Ik kan even in de ogen kijken van andere maar van te lang oogcontact wordt ik zenuwachtig en voel me dan ongemakkelijk :p Dus even kijken dan rondkijken en voort babbelen en dan weer even kijken in de ogen is het makkelijkste voor mij

M°°nblade
17 juli 2015, 18:43
Ik kijk altijd zoveel mogelijk in de ogen. Vind het ook niet arrogant overkomen, eerder sociaal en geïnteresseerd.

coldplayke
17 juli 2015, 18:44
Ik vind het vaak wel moeilijk om oogcontact te houden. Ik vind het niet arrogant als andere mensen mij in de ogen blijven kijken, maar ik kan het gewoon zelf niet.

Sick`
17 juli 2015, 18:46
waarom juist bruine ogen?

wat zijn "rare" mensen?

Bruine ogen hebben altijd zo een diepe warme blak, en kword daar spontaan heel zenuwachtig van :)

Rare mensen zijn mensen waar iets in hun bovenkamer mee mankeert. Niet perse mentaal gehandicapt, maar ook zo van die wierdo's die heel raar uit den hoek komen en grappig willen zijn maar niet grappig kunnen overkomen etc etc :unsure:

ikbenben
17 juli 2015, 19:24
Geen problemen mee om iemand recht in de ogen te blijven kijken. Alleen moet ik mij soms inhouden om niet te lachen dan :D Dat hangt er wel vanaf tegen wie ik bezig ben.

Nahrtent
17 juli 2015, 19:27
Ik kan dat wel voor een paar seconden, maar niet langer. En ik doe dat echt met heel weinig mensen, vreemden kijk ik om de één of andere reden quasi nooit langer dan een halve seconde in de ogen.

Tr1ploid
17 juli 2015, 19:29
Wat is het nut van een diep oogcontact nu tijdens een normaal gesprek, behalve dat het intimiderend werkt? Ik kijk naar het hele gelaat, zoals eenderwelke normale persoon doet, denk ik. Dan lees je veel meer af dan als een 'weirdo' 'eye contact' te 'keepen'.

Arne
17 juli 2015, 19:33
Ik heb het daar ook lastig mee op een of andere manier. Ik kijk dus ook altijd even en kijk dan wat weg.

CakezAndMuffinz
17 juli 2015, 21:52
Hangt er vanaf. Lelijke mensen, mensen die ik niet moet qua persoonlijkheid .. enzoverder kijk ik nooit, of 1 seconde aan. Omgekeerd wel :D

ShadesOfJae
18 juli 2015, 13:01

Shrimpy
18 juli 2015, 13:32
In mekaars ogen kijken is altijd heel intiem of heel intens, dat is nooit veranderd.. Mensen die ge ni kent kijkt het best ni te lang in de ogen. Het wekt een onaangenaam gevoel op. Das zoals ge iemand zijn penis ineens zou aanraken tijdens een gesprek.

Crashtestdummy
18 juli 2015, 18:42
In mekaars ogen kijken is altijd heel intiem of heel intens, dat is nooit veranderd.. Mensen die ge ni kent kijkt het best ni te lang in de ogen. Het wekt een onaangenaam gevoel op. Das zoals ge iemand zijn penis ineens zou aanraken tijdens een gesprek.kzou daar minder problemen mee hebben :unsure:

glashelder
18 juli 2015, 22:37
Wat is het nut van een diep oogcontact nu tijdens een normaal gesprek, behalve dat het intimiderend werkt? Ik kijk naar het hele gelaat, zoals eenderwelke normale persoon doet, denk ik. Dan lees je veel meer af dan als een 'weirdo' 'eye contact' te 'keepen'.
Dit, ja. Niemand kijkt een ander constant in de ogen. Tijdens een gesprek kijk je de ander even aan, om dan weg te kijken, dan weer aan te kijken, etc. Iemand die je constant zit aan te staren, da's echt superraar en ook de bedoeling niet. Als mensen je niet constant aankijken is dat niet omdat ze niet durven of dat niet kunnen, maar gewoon omdat een gesprek altijd een opeenvolging is van even aankijken en dan weer wegkijken.

Freya
18 juli 2015, 22:45
Ik heb het daar soms wel lastig mee. Zeker met mensen die ik niet ken, bijvoorbeeld als ik aan de kassa sta of zo, dan kijk ik meer "naast" die persoon.

En eenmaal je er begint op te letten word je helemaal gek :p

sabrina.a
19 juli 2015, 22:16
hehhh? waarom dat? :crazy:

mazonemayu
19 juli 2015, 22:37
Ik heb er eigenlijk n hekel aan als mensen lang in mijn ogen zien, maar de natuur heeft me daar tegen gewapend, k heb grijs-groene ogen met zéér kleine pupillen, men zegt altijd dat dat er heel agressief uitziet en de mensen kijken effectief nooit zo lang in mijn ogen :p

frisenfruitig
20 juli 2015, 10:27
Bij mensen die ik goed ken, geen probleem. Bij 'nieuwe' mensen hangt het ervan af welk geslacht ze zijn en hoe knap :unsure:.

Googke
20 juli 2015, 21:17
Ik vind het bijzonder moeilijk om iemand aan te kijken tijdens het praten. Speelt ook wel mee dat ik lichtjes stotter en onzeker ben.

:unsure:
20 juli 2015, 21:32
"eye contact"... asjeblief toch >>>>>>> http://www.9lives.be/forum/algemene-discussies/1000803-nederlands-dood.html

Ik heb zelf moeite ermee, maar dat ligt eigenlijk eerder aan het geluid in de omgeving. Ik heb nogal sterk moeite met dingen te begrijpen dus kijk ik bv op cafe naar de grond en probeer ik mijn oor te plaatsen om deftig te kunnen luisteren.

Sick`
20 juli 2015, 22:10
Ik heb zelf moeite ermee, maar dat ligt eigenlijk eerder aan het geluid in de omgeving. Ik heb nogal sterk moeite met dingen te begrijpen dus kijk ik bv op cafe naar de grond en probeer ik mijn oor te plaatsen om deftig te kunnen luisteren.

Dit speelt inderdaad ook mee. Ik hoor alles op de voorgrond, dus is het heel moeilijk om naar 1 bron te luisteren. Als ik iemand aankijk kan ik mijn volle aandacht daar niet altijd op richten. Op andere ogenblikken probeer ik dan naar de lippen te kijken en hoop ik dat het iets helpt. Maar kheb wel de indruk dat mensen dat raar vinden als ik naar hun lippen kijk :unsure:

wiseguy444
20 juli 2015, 22:34
dit is ook een groot "probleem"om oogcontact te houden.
https://www.youtube.com/watch?v=Ri0N_ifn2iM

Sneeuwstorm
22 juli 2015, 21:19
Ik vind aanhoudend oogcontact nogal intrusief, dus ik haat het wanneer mensen mij te lang in de ogen zitten te kijken. Meestal kijk ik mensen een aantal seconden aan en dan kijk ik even weg. Als ik mij op mijn gemak voel dan is oogcontact niet echt een groot probleem, 't is vooral wanneer ik gestresseerd/gehaast/vermoeid ben. Ik kijk dan meestal gewoon naar mensen hun gezicht, niet specifiek naar hun ogen. Sommige mensen hechten overdreven belang aan oogcontact.

Dit speelt inderdaad ook mee. Ik hoor alles op de voorgrond, dus is het heel moeilijk om naar 1 bron te luisteren. Als ik iemand aankijk kan ik mijn volle aandacht daar niet altijd op richten. Op andere ogenblikken probeer ik dan naar de lippen te kijken en hoop ik dat het iets helpt. Maar kheb wel de indruk dat mensen dat raar vinden als ik naar hun lippen kijk :unsure:

Heb ik ook soms last van, ik heb lichte tinnitus en kan niet zo goed achtergrondgeluid wegfilteren. Ik heb al dikwijls gehad dat ik 2-3 keren moest vragen aan mensen om te herhalen wat ze zeggen. Liplezen kan wel helpen in lawaaierige omgevingen.

SusieQ
23 juli 2015, 06:09
Mensen die niet in de ogen kijken zijn meestal mensen met een laag zelfbeeld of die emotionele lasten met zich meedragen.
Al zullen de meeste daar niet bij stilstaan of zelfs bewust van zijn van zichzelf.

Shrimpy
23 juli 2015, 10:59
Als ik mijn vinger in iemand zijn oog steek. Is dat ook "Oog-contact" ?

Sentor
27 juli 2015, 22:16
Mij is altijd gezegd dat iemand die u niet recht in de ogen durft kijken.
Iemand is die niet te vertrouwen is.
Eerlijk gezegd heb ik het er soms ook wel moeilijk mee.
De enige die ik lang in de ogen kan blijven staren is mijn vrouw.

Emiel Goelen
28 juli 2015, 00:51
Dit, ja. Niemand kijkt een ander constant in de ogen. Tijdens een gesprek kijk je de ander even aan, om dan weg te kijken, dan weer aan te kijken, etc. Iemand die je constant zit aan te staren, da's echt superraar en ook de bedoeling niet. Als mensen je niet constant aankijken is dat niet omdat ze niet durven of dat niet kunnen, maar gewoon omdat een gesprek altijd een opeenvolging is van even aankijken en dan weer wegkijken.

Ik kijk bijna altijd recht in de ogen, denk daar niet bij na, probeer geen punt te bewijzen, en vind het eerder raar dat gij nu zegt dat dat de bedoeling niet is dan dat ik raar ben omdat ik dat wel doe.

paradijsappel
28 juli 2015, 00:57
Ik kijk bijna altijd recht in de ogen, denk daar niet bij na, probeer geen punt te bewijzen, en vind het eerder raar dat gij nu zegt dat dat de bedoeling niet is dan dat ik raar ben omdat ik dat wel doe.
Niks mis met recht in de ogen kijken, maar je doet dat toch niet constant als je met iemand aan het praten bent? Het moet ook geen stuntelig nu kijk ik even en nu weer niet en nu weer wel worden, maar daar zo ergens tussenin?

Lt. KroftDünkel
28 juli 2015, 09:56
"eye contact"... asjeblief toch >>>>>>> http://www.9lives.be/forum/algemene-discussies/1000803-nederlands-dood.html

hahahahaha

Verstuurd vanaf mijn SM-C101 met Tapatalk

Myllan
28 juli 2015, 10:08
Normaal gezien heb ik er geen probleem mee tenzij die andere persoon te lang en te diep in mijn ogen kijkt, dan begin ik zijn of haar oogcontact te ontwijken en dat is echt heel lastig. :(
Ergste van al is wanneer die persoon te dicht bij mij komt zitten of staan en dan heel diep in mijn ogen blijft kijken.
Op zo'n moment voel ik me ontzettend ongemmakelijk en krijg ik het Spaans benauwd.
Maar soms doe ik dat onbewust bij anderen ook en dan blijf ik kijken tot ik merk dat die persoon zich ongemmakelijk begint te voelen.
Haha heel bizar eigenlijk. :p

Shrimpy
28 juli 2015, 10:11
En als ge uw hoofd zo een beetje draait en iemand scheef in de ogen bekijkt?
http://digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2012/08/2thirds-face-view.jpg

Shrimpy
28 juli 2015, 10:12
Normaal gezien heb ik er geen probleem mee tenzij die andere persoon te lang en te diep in mijn ogen kijkt, dan begin ik zijn of haar oogcontact te ontwijken en dat is echt heel lastig. :(
Ergste van al is wanneer die persoon te dicht bij mij komt zitten of staan en dan heel diep in mijn ogen blijft kijken.
Op zo'n moment voel ik me ontzettend ongemmakelijk en krijg ik het Spaans benauwd.
Maar soms doe ik dat onbewust bij anderen ook en dan blijf ik kijken tot ik merk dat die persoon zich ongemmakelijk begint te voelen.
Haha heel bizar eigenlijk. :p

Ik wijk altijd mijn ogen af... Ik ben extreem verlegen.

Myllan
28 juli 2015, 10:27
Ik wijk altijd mijn ogen af... Ik ben extreem verlegen.

Ik weet niet of dat iets te maken heeft met verlegenheid?
Met meerdere blikken die op mij gericht zijn heb ik totaal geen moeite want daar waar anderen dicht zouden klappen (zoals bv een spreekbeurt vroeger op school oid) heb ik totaal geen moeite.
Het is pas wanneer het met 1 persoon is en die heeft een doordringende blik dat ik begin te blowen.
Ik merk ook vaak dat mensen mijn blik proberen te ontwijken en dan begin ik me weer af te vragen waarom ze dat doen etc. Best wel lastig om op zo'n manier een gesprek te voeren.:lol:

Shrimpy
28 juli 2015, 11:31
Ik weet niet of dat iets te maken heeft met verlegenheid?
Met meerdere blikken die op mij gericht zijn heb ik totaal geen moeite want daar waar anderen dicht zouden klappen (zoals bv een spreekbeurt vroeger op school oid) heb ik totaal geen moeite.
Het is pas wanneer het met 1 persoon is en die heeft een doordringende blik dat ik begin te blowen.
Ik merk ook vaak dat mensen mijn blik proberen te ontwijken en dan begin ik me weer af te vragen waarom ze dat doen etc. Best wel lastig om op zo'n manier een gesprek te voeren.:lol:

Ik neem aan dat je blozen bedoelde. :p
Heeft er sowieso wel mee te maken hoor. Ben vorig jaar na 5 jaar single te zijn eens op een date geweest, maar ik heb amper een woord gezegd, en ik kon die ni in de ogen kijken, natuurlijk niet veel meer van gehoord.. Sociaal awkward..

Ik ben een hopeloos gevalleke.. Kzen ondertussen al 6 jaar single, door eigen keus weliswaar. Ma twringt..

Myllan
28 juli 2015, 12:35
Heeft er sowieso wel mee te maken hoor. Ben vorig jaar na 5 jaar single te zijn eens op een date geweest, maar ik heb amper een woord gezegd, en ik kon die ni in de ogen kijken, natuurlijk niet veel meer van gehoord.. Sociaal awkward..

Ik ben een hopeloos gevalleke.. Kzen ondertussen al 6 jaar single, door eigen keus weliswaar. Ma twringt..

Haha ja moest idd blozen zijn. Fckn woordenboek!:sop:
Ah oei, das natuurlijk wel lastig hè. Nu dat soort dingen (stiltes op een 1ste date, ongemakkelijk oogcontact etc) overkomt iedereen wel hoor en dat heeft echt niets te maken met hoelang je single bent geweest. Ik heb dat in het verleden ook vaak gehad hoor maar dan was dat meestal als er iemand teveel in mijn nek zat te hijgen. *brrr*
Kan wel begrijpen dat het na een tijdje gaat wringen.:hug:
Ken iemand (meerdere personen eigenlijk) die dat ook vaak had en die heeft zo'n assertiviteitscursus gevold en dat heeft hem echt goed gedaan.
Na ruim een jaar is die helemaal open gebloeid en is dat een compleet andere persoon geworden.

Mijn nichtje had dat ook (zeer extreem) en die is daarvoor in behandeling gegaan. Door therapie te volgen hebben ze ontdekt dat de oorzaak daarvan bij haar jeugd ligt.
Werd vroeger vaak gepest etc...en na ongeveer 2 jaar therapie ook compleet ander persoon geworden. Heel af en toe komt dat allemaal nog eens naar boven en dan gaat ze ervoor bij haar therapeut voor een gesprek en daar heeft ze veel baat bij.
Nu, ik beweer nergens dat jij met hetzelfde 'probleem' zit want kan ook gewoon zijn dat het een beetje je karakter is maar als je merkt dat je er teveel mee inzit dan mss ook eens een cursus/therapie overwegen?

Zeg trouwens nooit of te never dat je hopeloos bent want (h)erkennen dat je ergens mee zit is de eerste stap naar beterschap!

Shrimpy
28 juli 2015, 13:20
Haha ja moest idd blozen zijn. Fckn woordenboek!:sop:
Ah oei, das natuurlijk wel lastig hè. Nu dat soort dingen (stiltes op een 1ste date, ongemakkelijk oogcontact etc) overkomt iedereen wel hoor en dat heeft echt niets te maken met hoelang je single bent geweest. Ik heb dat in het verleden ook vaak gehad hoor maar dan was dat meestal als er iemand teveel in mijn nek zat te hijgen. *brrr*
Kan wel begrijpen dat het na een tijdje gaat wringen.:hug:
Ken iemand (meerdere personen eigenlijk) die dat ook vaak had en die heeft zo'n assertiviteitscursus gevold en dat heeft hem echt goed gedaan.
Na ruim een jaar is die helemaal open gebloeid en is dat een compleet andere persoon geworden.

Mijn nichtje had dat ook (zeer extreem) en die is daarvoor in behandeling gegaan. Door therapie te volgen hebben ze ontdekt dat de oorzaak daarvan bij haar jeugd ligt.
Werd vroeger vaak gepest etc...en na ongeveer 2 jaar therapie ook compleet ander persoon geworden. Heel af en toe komt dat allemaal nog eens naar boven en dan gaat ze ervoor bij haar therapeut voor een gesprek en daar heeft ze veel baat bij.
Nu, ik beweer nergens dat jij met hetzelfde 'probleem' zit want kan ook gewoon zijn dat het een beetje je karakter is maar als je merkt dat je er teveel mee inzit dan mss ook eens een cursus/therapie overwegen?

Zeg trouwens nooit of te never dat je hopeloos bent want (h)erkennen dat je ergens mee zit is de eerste stap naar beterschap!

Ik ben ook altijd vreselijk gepest geweest, maar daar ben ik gans over. Al lang. En nochtans ben ik assetrief genoeg in mene winkel. Ik durf echt gwn amper te spreken tegen mensen die ik ni ken, en al zeker ni nuchter.

Alsook, als ik iemand zie die ik ken op straat, doe ik alsof ik ze niet gezien heb...

Haha, nu zo gezien, mss is therapie ni slecht, maar daar heb ik echt gwn geen tijd of goesting voor. Ma ik weet wa er met mij scheelt, minderwaardigheids complex.

Nuja, beter dat dan nen dikke nek hebben denk ik dan :D

Tuinman
6 augustus 2015, 13:47
Emiel, u posts zijn toch steeds weer de moeite waard :).

Lt. ZweedVoet
6 augustus 2015, 20:20

Dan moete wij is dringend een Duvelke gaan drinken, lotgenoten onder elkaar. Bromance.

glashelder
6 augustus 2015, 20:48
Ja, ik wéét dat ik dat ooit ergens gelezen heb, dat mensen steeds even aankijken en dan weer wegkijken (en dan weer aankijken etc) en dat zie ik ook gewoon in praktisch alle gesprekken die ik heb met mensen, die staren je niet constant aan. Maar wáár heb ik dat gelezen. Ik probeer het even op te zoeken, maar als jij echt in een gesprek, dus van begin tot eind, óók als je zelf aan het vertellen bent, non-stop in iemands ogen kijkt, zonder weg te kijken... Dan is dat raar, ja.

Mensen kijken echt héél vaak weg in een gesprek, omdat ze over iets aan het denken zijn, aan iets terugdenken, niet op een woord kunnen komen, een antwoord aan het bedenken zijn,...

Zie bijvoorbeeld hier (https://www.psychologytoday.com/blog/sideways-view/201412/the-secrets-eye-contact-revealed): "People tend to look up at the end of utterances: This gives them feedback and hands over the conversational baton. People also look up more at the end of grammatical breaks, but look away when hesitating, talking non-fluently, or thinking. There is often mutual eye contact during attempted interruptions, laughing, and when answering short questions."

Of hier (http://www.forbes.com/sites/carolkinseygoman/2014/08/21/facinating-facts-about-eye-contact/): "As a general rule, though, direct eye contact ranging from 30% to 60% of the time during a conversation – more when you are listening, less when you are speaking – should make for a comfortable productive atmosphere."

Dus als jij echt 100% van de tijd iemand aankijkt in een gesprek, dan vind ik dat raar, ja.

Soeplepel
17 augustus 2015, 00:06
'k Had vroeger problemen met oogcontact houden, maar dat is met den tijd weggegaan. Het enige dat ik ambetant vind als ze een enorm lang verhaal vertellen waar ge zelf niet kan tussenkomen. Wegkijken is dan al snel teken dat het u niet interesseert. Overlaatst sollicitatiegesprek gehad waar er 10 minuten lang over het bedrijf werd verteld, 1vs1, ik kon niet anders dan hem aanstaren en knikken http://img.photobucket.com/albums/v232/korn0818/ed2305b7.png

Vickskemees
17 augustus 2015, 00:30
Bedrijfsmatig is dit geen probleem, ik kan perfect oogcontact houden als ik zelf een gesprek leid of ik moet er een ondergaan.
Maar vaak er buiten merk ik van mezelf dat deze toch een opgave is om dit telkens op te brengen. Vaak dan nog bij het andere geslacht. Maar ja wat doet ge er aan hé ?