PDA

Volledige versie bekijken : Eigen brood thuis maken? (met broodmachine)

hawkattack
23 juni 2015, 15:51
Doen er hier mensen dit? :p

Blijkbaar is je eigen brood maken veel goedkoper dan brood kopen in de supermarkt of in de bakker. De prijs van brood is de laatste jaren ook fors gestegen lijkt me.
Maar hoe gaat dit juist in zen werk? Welke ingrediënten heb je nodig? Welke broodmachine is de beste om te kopen?

eniac
23 juni 2015, 15:59
Vrij eenvoudig. Je kapt bloem, water, boter, zout en gist (en eventuele extra ingrediënten) in de bak, kiest programma, duwt op start en een paar uur later is je brood klaar.

Nadelen: idealiter heb je een snijmachine nodig, kan lawaai maken.
Voordelen: goedkoper, lekkerder

Dat laatste is eigen smaak maar de beste broden die ik al heb gegeten waren zelf gebakken. Mijn ouders hebben het altijd gedaan, wij in het begin ook maar het komt er tegenwoordig niet meer van.

Pana
23 juni 2015, 16:11
Gewoon een zuurdesemcultuur aanmaken en uw zuurdesembroden op een steen in de oven maken. Veel lekkerder :-).

Overigens zit bij de meeste broodmachines wel een klein recepenboekje.

Tha_nOn
23 juni 2015, 16:15
Op zich hebt ge ook geen broodmachine nodig: kneden, tijdje laten rusten (om te rijzen uiteraard), nog nekeer kort kneden, nog nekeer laten rijzen en in de oven (want als ge toch de moeite doet om brood te maken, waarom zou je het niet zelf kneden? dat is net het leukste \o/)

Ik moet zeggen dat ik niet per se ne voorkeur heb voor zelfgemaakt brood, maar misschien zijn andere mensen daar gewoon meer bedreven in

Bubba
23 juni 2015, 16:50
Doen er hier mensen dit? :p

Blijkbaar is je eigen brood maken veel goedkoper dan brood kopen in de supermarkt of in de bakker. De prijs van brood is de laatste jaren ook fors gestegen lijkt me.
Maar hoe gaat dit juist in zen werk? Welke ingrediënten heb je nodig? Welke broodmachine is de beste om te kopen?

Uiteindelijk kun je dat zo makkelijk of moeilijk maken als ge zelf wilt. Zo zijn er genoeg broodmixen te koop in de winkel die je gewoon in een broodmachine moet kappen, water toevoegen en het machine opzetten. Anderzijds kan je ook perfect zelf gaan samenstellen of je kan het zelfs allemaal doen zonder een broodmachine, al vraagt het dan meer tijd en moeite.

Mijn ouders maakten vroeger ook zelf brood, mijn schoonouders doen het nog steeds, en dat brood was best lekker. En het is natuurlijk ook een pak goedkoper dan brood te kopen. Het enige wat ik wel zou aanraden is om een deftige snijmachine erbij te kopen. Wij hadden dat hier niet en het is best vervelend als de ene snee dubbel zo dik is als de andere... :p

paradijsappel
23 juni 2015, 16:51
Ooit eens zo'n broodmachine van uit de Aldi gekocht, maar bij dagelijks gebruik ging de onze toch niet echt lang mee. Het was wel zeer eenvoudig om te gebruiken en je hebt binnen de korste keren een vers brood dat zelfs nog warm is.

Shrimpy
23 juni 2015, 17:43
Als je echt brood zelf gaat bakken uit principe van "goedkoper"... Hoeveel goedkoper gaat het dan zijn? Wat kost al die ingeredienten, de tijd die je er insteekt en de electriciteit die dat broodbakkertje verbruikt, om dan al niet de prijs van het toestel erbij te rekenen...
Kunde nu echt voor 1euro50 sukkelen? :/

a7x
23 juni 2015, 17:57
Als je echt brood zelf gaat bakken uit principe van "goedkoper"... Hoeveel goedkoper gaat het dan zijn? Wat kost al die ingeredienten, de tijd die je er insteekt en de electriciteit die dat broodbakkertje verbruikt, om dan al niet de prijs van het toestel erbij te rekenen...
naar de winkel speciaal voor brood gaan = half uur van uw tijd kwijt = in geld uitgedrukt ongeveer €5. Dan kost uw brood ineens €6,5.

glashelder
23 juni 2015, 19:14
Mijn ouders hebben een broodbakmachine en gebruikten dat regelmatig in periodes. Geen idee wat er aan scheelt, of dat mijn ouders dat niet kunnen, dat machine op niks trok of die zakken broodmix niet lekker waren, maar ik vond er echt helemaal niks aan. Het zachte deel viel nog mee (kan je ook van alles mee doen, pitjes of maïs of chocola bijgooien), maar die korsten waren altijd smakeloze brol. En een goeie korst aan een brood kan zo lekker zijn :love: En dat dan nog zelf moeten snijden, ik ben ook gehandicapt of zo want ik eindigde altijd met halve sneetjes of veel te dikke en oh god om 7u 's ochtends wil ik mij niet kwaad maken op brood.

Funklord
23 juni 2015, 20:50
Een tante van mij heeft zo'n toestel. Je maakt je deeg (daar bestaan ook klare mengsels voor, gewoon water bijvoegen, mixen en eventueel laten rijzen) en je hebt vers brood wanneer je het wilt. Ook kan je al eens met eigen smaaktinten of granen experimenten. Maar mijn tante waarschuwt wel: op goedkoper brood moet je niet rekenen. Je gaat minstens evenveel betalen voor je machine, je ingrediënten en energie als voor een klaar brood van de bakker. Maar het is altijd vers.

Shrimpy
23 juni 2015, 21:28
naar de winkel speciaal voor brood gaan = half uur van uw tijd kwijt = in geld uitgedrukt ongeveer €5. Dan kost uw brood ineens €6,5.

Kzou toch nekeer van auto wisselen alsk van u was zene. Das precies ne grootverbruiker.

Shrimpy
23 juni 2015, 21:29

Kzou toch nekeer van auto wisselen alsk van u was zene. Das precies ne grootverbruiker.

maxon
23 juni 2015, 21:32
Ik maak vaak eigen brood in broodbakmachine. Brood kost net iets minder dan bij bakker, maar wat meer dan het supermarktbrood. Voor de kostprijs moet je het zeker niet doen.

a7x
23 juni 2015, 21:36
Tijd is geld
1 uur tijd (werk) is €10 bij normale mensen.
Dus: 30 minuten is €5.

Geen rocket science.

Jepjep
23 juni 2015, 21:48

Tijd is geld
1 uur tijd (werk) is €10 bij normale mensen.
Dus: 30 minuten is €5.

Geen rocket science.

HAHAHAHAHAHAH, waar blijft ge het toch halen.

a7x
23 juni 2015, 21:54
HAHAHAHAHAHAH, waar blijft ge het toch halen.Je wil dus het transport van zaken echt niet in rekening brengen? Dan ben je pas achterlijk.

Jij kan teleporteren zeker?

eniac
24 juni 2015, 08:30
Je wil dus het transport van zaken echt niet in rekening brengen? Dan ben je pas achterlijk.

Jij kan teleporteren zeker?
Uw tijd rekenen als geld is wat bij de haren getrokken. Ik verdien geen halve euro minder als ik een brood ga kopen.

Daarnaast is rekenen van transport geldig maar wel op de juiste manier. Met de fiets naar de bakker gaan is nauwelijks in geld uit te drukken (slijtage van uw fiets, een paar cent?). Als je met de wagen gaat moet je de kosten verdelen over eventuele andere items die je gaat kopen. Aan 33 cent per km (nogal genereus) is dat ook niet zoveel, ervan uitgaande dat je geen kilometers moet rijden voor je brood en dat je niet alleen voor je brood buitenkomt.

Bubba
24 juni 2015, 08:55

Als we het even berekenen:

Zak broodmix = 1,79€ voor 2 broden = 0,9€ / brood

Elektriciteit = 3 uur stroom x 600 watt = 3 x (600/1000) = 1,8 kWh = +- 0,12€

Het enige wat je dan nog zou moeten rekenen is het water, maar ik heb geen idee wat dat zou kosten. Dus stel dat we afronden op 1,05€ / brood. Als je dat vergelijkt met een groot brood van bij de bakker dan zit je ongeveer aan de helft van de prijs.

Het hangt ervan af hoeveel broden je exact verbruikt, maar wij verbruiken thuis minstens 3 broden per week. Je zou dus in principe 3€ / week verdienen door het zelf te maken, ofwel 156€ / jaar. Mijn schoonouders hebben recentelijk een nieuwe broodmachine gekocht, een toestel van Domo voor 80€. Hun vorige hebben ze 5 jaar gebruikt. Als je dat dan bekijkt hebben ze over die 5 jaar zo'n 700€ kunnen besparen door zelf brood te bakken.

Of dat dat dan de moeite / voldoende is om het zelf te gaan bakken dat is persoonlijk, maar goedkoper is het zeker.

Alcair
24 juni 2015, 09:48
Voor al dien tijd da ge er aan verschijt, en dan nog uwen afwas etc... Dan ga ik voor 2euro wel naar den bakker.

eniac
24 juni 2015, 10:02
Voor al dien tijd da ge er aan verschijt, en dan nog uwen afwas etc... Dan ga ik voor 2euro wel naar den bakker.
Tijd om uw ingrediënten in het toestel te gooien + kuip en mengstukje af te wassen is minder dan de tijd die je kwijt bent om naar de bakker te gaan. :)

Alcair
24 juni 2015, 10:08
Dat betwijfel ik, bakker op wandelafstand ;)

Shrimpy
24 juni 2015, 10:25
Tijd om uw ingrediënten in het toestel te gooien + kuip en mengstukje af te wassen is minder dan de tijd die je kwijt bent om naar de bakker te gaan. :)

Of ge kunt uw broden kopen in het magazijn waar je je boodschappen doet.

eniac
24 juni 2015, 10:52
Dat betwijfel ik, bakker op wandelafstand ;)
Alles insteken kost 2 minuten. Kuip en mengstukje afwassen en afdrogen idem.

Dat is echt geen lastig gedoe hoor.

Of ge kunt uw broden kopen in het magazijn waar je je boodschappen doet.
Onze bakkers hebben beter brood tbh :)

Shrimpy
24 juni 2015, 11:42
Als we het even berekenen:

Zak broodmix = 1,79€ voor 2 broden = 0,9€ / brood

Elektriciteit = 3 uur stroom x 600 watt = 3 x (600/1000) = 1,8 kWh = +- 0,12€

Het enige wat je dan nog zou moeten rekenen is het water, maar ik heb geen idee wat dat zou kosten. Dus stel dat we afronden op 1,05€ / brood. Als je dat vergelijkt met een groot brood van bij de bakker dan zit je ongeveer aan de helft van de prijs.

Het hangt ervan af hoeveel broden je exact verbruikt, maar wij verbruiken thuis minstens 3 broden per week. Je zou dus in principe 3€ / week verdienen door het zelf te maken, ofwel 156€ / jaar. Mijn schoonouders hebben recentelijk een nieuwe broodmachine gekocht, een toestel van Domo voor 80€. Hun vorige hebben ze 5 jaar gebruikt. Als je dat dan bekijkt hebben ze over die 5 jaar zo'n 700€ kunnen besparen door zelf brood te bakken.

Of dat dat dan de moeite / voldoende is om het zelf te gaan bakken dat is persoonlijk, maar goedkoper is het zeker.

Ge vergeet nog de aankoop van uw toestel zelf. En hoelang deze zou meegaan vooraleer je een nieuwe moet kopen.

Tuurlijk maar als het echt over het goedkoopste gaat.. :p

eniac
24 juni 2015, 11:48
Ge vergeet nog de aankoop van uw toestel zelf. En hoelang deze zou meegaan vooraleer je een nieuwe moet kopen.

Tuurlijk maar als het echt over het goedkoopste gaat.. [emoji14]
Aankoop toestel: €80 over 5 jaar aan 250 broden/jaar = 6 cent/brood.
Natuurlijk afhankelijk van de kostprijs van je machine maar zelfs een van dubbel zo duur verhoogt de prijs per brood niet enorm.

En brood moet ook lekker zijn he :)

Ik zou het ook niet voor het geld doen trouwens. Is gewoon lekker, gemakkelijk en flexibel.

Alcair
24 juni 2015, 12:07

op 2 minuten ben ik ook naar den bakker geweest.
En ik pak altijd brood voor een heel week mee, dus ik moet enkel 1x per week gaan

Als ik dat tegenover elke dag bakken zet is mijn keuze snel gemaakt

86514
24 juni 2015, 12:16
En ik pak altijd brood voor een heel week mee, dus ik moet enkel 1x per week gaan

dus gij eet liever oud brood opt einde van de week? Of vriest ge dat in? Kalmen bakker als gij daar op 2 minuten binnen en buiten zijt. Gij steekt er mss niet graag den tijd in, maar doe nu nie alsof ge daar ongelooflijk lang mee bezig zijt.

Lexx
24 juni 2015, 12:21
Sinds een paar jaar bakken ze het brood hier gewoon thuis in zo'n machine.. man da's toch 10x lekkerder dan van de bakker ze :D

En ge gooit er bij wat ge graag wilt: gewoon een zak noten erin gooien en heerlijk notenbrood (of chocoladebrood of..). En da smaakt eens zo goed als da nog goed warm is :p

Alcair
24 juni 2015, 12:40
dus gij eet liever oud brood opt einde van de week? Of vriest ge dat in? Kalmen bakker als gij daar op 2 minuten binnen en buiten zijt. Gij steekt er mss niet graag den tijd in, maar doe nu nie alsof ge daar ongelooflijk lang mee bezig zijt.

ik vries dat in ja
en ik ben idd buiten op 2 mins :)

Shrimpy
24 juni 2015, 12:46
ik vries dat in ja
en ik ben idd buiten op 2 mins :)

Ik vries die ook in in plastieke zakken, smaakt vers als je ze uithaalt, en zelfs de korst is nog krokant.

Gally
24 juni 2015, 12:47
Warme bakker >
En nee, zelfgemaakt brood met zo een flutmachine smaakt niet beter. Je kweekt de illusie omdat je denkt dat je alles zelf gedaan hebt, dat het dan zoveel beter smaakt. BS en zoveel doe je nu ook niet.

eniac
24 juni 2015, 12:52

Waarom zou je elke dag bakken als je nu ook niet elke dag brood koopt?

Lijkt me trouwens echt straf dat je op twee minuten vanuit je zetel rechtstaat, naar de bakker gaat, aanschuift, bestelt, betaalt, naar huis terugkeert en terug in je zetel zit. Maar goed, ik denk dat het wel duidelijk is dat brood maken niet het gedoe is dan je eerst dacht. Voor een enkeling (zoals jij dan blijkbaar) kan het sneller zijn om te halen, maar het verschil is klein in het slechtste geval en groot in het voordeel van zelf bakken in het beste geval.

eniac
24 juni 2015, 12:53
Ik vries die ook in in plastieke zakken, smaakt vers als je ze uithaalt, en zelfs de korst is nog krokant.
Toch niet te vergelijken met een verse boterham zeker.
Kan best zijn dat het u smaakt maar doe nu niet of dat gelijkwaardig is.

Ken er zo ook die diepgevroren vis even goed vinden als verse...

eniac
24 juni 2015, 12:55
En nee, zelfgemaakt brood met zo een flutmachine smaakt niet beter. Je kweekt de illusie omdat je denkt dat je alles zelf gedaan hebt, dat het dan zoveel beter smaakt. BS en zoveel doe je nu ook niet.

Niets BS aan. Kwaliteit kan wel verschillen afhankelijk van de gebruikte bloem. Misschien heb jij gewoon nog geen deftig zelfgemaakt brood gegeten.

Gally
24 juni 2015, 12:56
Niets BS aan. Kwaliteit kan wel verschillen afhankelijk van de gebruikte bloem. Misschien heb jij gewoon nog geen deftig zelfgemaakt brood gegeten.
Keep on dreaming als je echt gelooft dat enkel bloem de kwaliteit bepaalt

eniac
24 juni 2015, 12:58
Keep on dreaming als je echt gelooft dat enkel bloem de kwaliteit bepaalt
Gezien er voor de rest in een gewoon brood enkel zout, water, boter en gist gaat: redelijk wel, ja.

Beetje arrogant trouwens om zomaar even te zeggen dat wat ik proef niet is wat ik proef.

Gally
24 juni 2015, 13:07
Gezien er voor de rest in een gewoon brood enkel zout, water, boter en gist gaat: redelijk wel, ja.

Beetje arrogant trouwens om zomaar even te zeggen dat wat ik proef niet is wat ik proef.
Laat 2 bakkers brood maken met dezelfde bloem en de smaak zal enorm verschillen. Wat is jouw verklaring dan?
En een warme bakkerij overlaten van vader op zoon. Exact dezelfde ingrediënten en werkwijze. Toch zal het brood iets anders zijn voor de klanten eens de zoon er is. Raar he

eniac
24 juni 2015, 13:12
Laat 2 bakkers brood maken met dezelfde bloem en de smaak zal enorm verschillen. Wat is jouw verklaring dan?
"2 bakkers maken met dezelfde bloem hetzelfde brood"
"mindere bloem kan de kwaliteit van je brood beïnvloeden"

Klein verschil in nuance, lijkt me.

Ik had het trouwens over kwaliteit, niet over smaak. Beide gaan niet noodzakelijk 1 op 1 samen.

Gally
24 juni 2015, 13:16
"2 bakkers maken met dezelfde bloem hetzelfde brood"
"mindere bloem kan de kwaliteit van je brood beïnvloeden"

Klein verschil in nuance, lijkt me.

Ik had het trouwens over kwaliteit, niet over smaak. Beide gaan niet noodzakelijk 1 op 1 samen.
Niet rond de pot draaien, je wist best wat ik bedoel. Had trouwens men post gewijzigd met een duidelijker voorbeeld.

Ik hoor graag de andere criteria, naast smaak, waarop jij de kwaliteit van een brood beoordeelt. Misschien haal ik hier nog iets uit.

Prodigy
24 juni 2015, 13:18
Warme bakker >

Dit en het feit dat zonder een snijmachine(en niet met een broodmes ofzo) de sneden moeilijk fijn genoeg te maken waren, met als gevolg boterhammen die driedubbel zo dik waren als normaal.
Mijn ouders hebben dit nog enige tijd gedaan, toen na lang zagen ivm de smaak door de rest van gezin weer werd besloten op bakkersbrood over te schakelen was dat echt een verademing. :p

Om nog maar te zwijgen van het irritante lawaai dat zo'n machine kan maken. Ik spreek nu wel over 15 jaar geleden, mss is dit intussen verbeterd.

eniac
24 juni 2015, 13:21
Niet rond de pot draaien, je wist best wat ik bedoel. Had trouwens men post gewijzigd met een duidelijker voorbeeld.

Je voorbeeld maakt geen bal duidelijker. Ik zie mezelf nog steeds nergens beweren dat dezelfde bloem dezelfde smaak oplevert.

Ik hoor graag de andere criteria, naast smaak, waarop jij de kwaliteit van een brood beoordeelt. Misschien haal ik hier nog iets uit.

Om maar 1 ding te noemen: malsheid?

Tenslotte, ik draai niet rond de pot. Als er iemand is die dat doet, dan ben jij het. Je komt met een arrogant airke de thread binnenwalsen om met je grote wijsheid te verklaren dat wat anderen zeggen allemaal fout is, en dat het allemaal in het hoofd zit. En waarom? Omdat sommigen zelfgemaakt brood lekkerder vinden. Zo'n beetje het meest subjectieve gegeven ooit en dat ga jij behandelen alsof het objectief fout is.

Faut le faire.

Bubba
24 juni 2015, 13:25
Dit en het feit dat zonder een snijmachine(en niet met een broodmes ofzo) de sneden moeilijk fijn genoeg te maken waren, met als gevolg boterhammen die driedubbel zo dik waren als normaal.
Mijn ouders hebben dit nog enige tijd gedaan, toen na lang zagen ivm de smaak door de rest van gezin weer werd besloten op bakkersbrood over te schakelen was dat echt een verademing. :p

Om nog maar te zwijgen van het irritante lawaai dat zo'n machine kan maken. Ik spreek nu wel over 15 jaar geleden, mss is dit intussen verbeterd.

Als je zelf brood maakt heb je zelf ook de smaak in de hand eh. Er zijn zoveel verschillende recepten en je kan ook zelf experimenteren door meer/minder van een bepaald ingrediënt te gebruiken.

Gally
24 juni 2015, 13:32
Je voorbeeld maakt geen bal duidelijker. Ik zie mezelf nog steeds nergens beweren dat dezelfde bloem dezelfde smaak oplevert.

Om maar 1 ding te noemen: malsheid?

Alsjeblieft zeg, ik had het hier al vanaf de eerste post over warme bakkers. Heb je nog andere, relevante criteria?

Uiteraard is zelfgemaakt brood door brolmachines en mensen zonder kennis altijd minderwaardig dan dat van warme bakkers met een veelvoud aan kennis. (over alle bakkers spreken is uiteraard moeilijk, maar geloof me vrij, in deze sector is de voedingsinspectie meer dan waakzaam...)

Geloof gerust in je illusie. Geen probleem mee. Veel subjectiviteit komt bij mijn vaststelling niet kijken. Het is een feit. Of geloof je nu echt dat hotelscholen zoals Ter Groene Poorte geen smaaktesten doen? Laat me niet lachen. Misschien denk je: "voor zoiets uitermate simpel als brood doen ze geen marktanalyses." De waarheid is anders vriend.

Alcair
24 juni 2015, 13:37
Waarom zou je elke dag bakken als je nu ook niet elke dag brood koopt?

Lijkt me trouwens echt straf dat je op twee minuten vanuit je zetel rechtstaat, naar de bakker gaat, aanschuift, bestelt, betaalt, naar huis terugkeert en terug in je zetel zit. Maar goed, ik denk dat het wel duidelijk is dat brood maken niet het gedoe is dan je eerst dacht. Voor een enkeling (zoals jij dan blijkbaar) kan het sneller zijn om te halen, maar het verschil is klein in het slechtste geval en groot in het voordeel van zelf bakken in het beste geval.
Indien je niet elke dag bakt, moet je toch op 1 dag verschillende broden bakken om de hele week mee te gaan, en dan ben je er toch geruime tijd mee bezig :)
Terwijl ik nu op 5 mins brood voor een hele week koop.
En of het nu echt 2 mins is weet ik ni. Ik passeer daar sowieso als ik ergens heen rijd of naar huis rijd. Dus het is gwn stoppen, halen en verder.
De tijdstippen dat ik er dan passeer zijn geen primetime voor gepensioneerden/werklozen dus dan is er meestal geen volk

Toch niet te vergelijken met een verse boterham zeker.
Kan best zijn dat het u smaakt maar doe nu niet of dat gelijkwaardig is.

Ken er zo ook die diepgevroren vis even goed vinden als verse...
Ik proef geen noemenswaardig verschil tussen brood dat ik vers heb ingevroren of een vers van den dag zelf.
Dat is echter persoonlijk, de gustibus et coloribus :)

86514
24 juni 2015, 13:47
Geruime tijd? Ge moet niet naar dat brood staan kijken ze? Das alles los in de machine kappen en op 2 knopkes duwen. En ahja, de stekker insteken.

Alcair
24 juni 2015, 13:59
Geruime tijd? Ge moet niet naar dat brood staan kijken ze? Das alles los in de machine kappen en op 2 knopkes duwen. En ahja, de stekker insteken.

dus de ingredienten voor 5 broden derin kappen en paar uur later 5 mooie broden eruit halen?

86514
24 juni 2015, 14:01
pak 4 minuten per brood ;) Ik zou niet weten waarom ge 5 broden zou moeten maken als ge dat gewoon 's avonds kunt instellen en 's morgens wakker worden met een vers brood. Veel afwas is er daar niet aan, hoogstens wat bloem die overblijft.

Enige wat ik soms voor heb is dat de halve keuken onder de bloem hangt als ik iets laat vallen :unsure:

Alcair
24 juni 2015, 14:10
pak 4 minuten per brood ;) Ik zou niet weten waarom ge 5 broden zou moeten maken als ge dat gewoon 's avonds kunt instellen en 's morgens wakker worden met een vers brood. Veel afwas is er daar niet aan, hoogstens wat bloem die overblijft.

Enige wat ik soms voor heb is dat de halve keuken onder de bloem hangt als ik iets laat vallen :unsure:

Dan zijde toch elke dag aant bakken :)
nu ganek 1 x week naar den bakker, op een moment dak er uberhaupt passeer.

eniac
24 juni 2015, 14:29
Indien je niet elke dag bakt, moet je toch op 1 dag verschillende broden bakken om de hele week mee te gaan, en dan ben je er toch geruime tijd mee bezig :)
Terwijl ik nu op 5 mins brood voor een hele week koop.

Op die manier. OK dan :)

eniac
24 juni 2015, 14:33
Alsjeblieft zeg, ik had het hier al vanaf de eerste post over warme bakkers. Heb je nog andere, relevante criteria?

Whut? Zeg je nu dat een brood in een broodmachine identieke malsheid heeft onafhankelijk van welke bloem er gebruikt wordt? Hoe is malsheid dan geen relevant criterium?

Geloof gerust in je illusie. Geen probleem mee. Veel subjectiviteit komt bij mijn vaststelling niet kijken. Het is een feit.

"Smaak is een feit".

Schitterend. Dit is een erg amusante thread aan het worden.

Gally
24 juni 2015, 15:12
Whut? Zeg je nu dat een brood in een broodmachine identieke malsheid heeft onafhankelijk van welke bloem er gebruikt wordt? Hoe is malsheid dan geen relevant criterium?

"Smaak is een feit".

Schitterend. Dit is een erg amusante thread aan het worden.
"Nee ik draai niet rond de pot." God, make up your mind. Eerst je tegenstrijdige reactie met kwaliteit, en nu het verschil niet kennen met smaak. Als ik van jou was zou ik eerst de studies proberen raadplegen van de hotelscholen. (oh en FYI : zowel smaak- als kwaliteittesten komen aan bod). Vervolgens mag je je bankrekeningnummer posten dat ik je snel € 10 overschrijf. Kan je meteen een woordenboek kopen en het verschil leren tussen subjectief en objectief.

For the record: ik keur mensen die hun eigen brood maken niet af, maar weet dan aub wel de juiste reden waarom je het doet. "Verbeterde kwaliteit" is hier niet aan de orde.
Mss ben ik er in geslaagd om toch heel even je oogkleppen af te zetten. Maar zo te zien had je ze snel weer op. Zoals ik reeds zei, geen problemen mee. Mensen die in dergelijke illusies geloven, en bij voorkeur de zelfgemaakte illusies, zijn doorgaans gelukkigere mensen. Dus lucky you.

Superdad
24 juni 2015, 15:13
Ah, eniac, doe geen moeite, het is duidelijk dat Gally in het vak zit en bang is dat iedereen zijn eigen brood gaat beginnen maken... Wij zijn aan het twijfelen over zo'n machine dus ik apprecieer uw mening wel

glashelder
24 juni 2015, 15:47
Alleen op 9lives kunnen ze ruziemaken over brood :love:

Jepjep
24 juni 2015, 15:51
Alleen op 9lives kunnen ze ruziemaken over brood :love:

Ik zat eerst die wapenwedloop thread te lezen en kwam dan hier om een wat luchtigere thread te lezen, had ik het even mis :unsure:

Lt. KroftDünkel
24 juni 2015, 16:56
Ik zat eerst die wapenwedloop thread te lezen en kwam dan hier om een wat luchtigere thread te lezen, had ik het even mis :unsure:

Ga elders reclame maken voor je 100% luchtig brood van 1 kg recept, jij kruimeldief!!!!!!!!!!
100% luchtig brood van 1 kg recept (http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/broodgerechten/100-luchtig-brood-van-1-kg.html)

Bubba
24 juni 2015, 17:32
Dan zijde toch elke dag aant bakken :)
nu ganek 1 x week naar den bakker, op een moment dak er uberhaupt passeer.

Hoeveel broden verbruik jij dan per week? Wij zo'n 3 grote broden, maar wij eten daar ook met meerdere personen van. Als je al tevreden bent met de smaak van brood uit de diepvries dan kan je net zo goed één groot brood bakken en dat dan in de diepvries steken, net zoals je met brood van de bakker zou doen.

Alcair
24 juni 2015, 18:07
Elke dag een groot brood

eniac
25 juni 2015, 08:32
"Nee ik draai niet rond de pot." God, make up your mind. Eerst je tegenstrijdige reactie met kwaliteit, en nu het verschil niet kennen met smaak.

Malsheid behoort voor mij tot de kwaliteit van een brood. Je mag dat correct vinden of niet, maar zo denk ik er dus wel over. Vandaar dat ik het eerder over kwaliteit had: dat de kwaliteit van een zelfgemaakt brood kan variëren naargelang de gekozen bloem.

Als ik van jou was zou ik eerst de studies proberen raadplegen van de hotelscholen. (oh en FYI : zowel smaak- als kwaliteittesten komen aan bod). Vervolgens mag je je bankrekeningnummer posten dat ik je snel € 10 overschrijf. Kan je meteen een woordenboek kopen en het verschil leren tussen subjectief en objectief.

Smaak is subjectief. Dat jij me komt vertellen dat wat ik smaak niet correct is en dat ik het mezelf maar wijsmaak, betekent letterlijk dat je me vertelt dat smaak toch een feitelijk, objectief gegeven is.

Misschien moet je met die €10 maar ineens tot bij mij komen, en mijn dochter vertellen dat ze NIET meer boterhammen mag eten als ze bij de grootouders zelfgemaakt brood eet, omdat ze dat eigenlijk NIET lekkerder vindt maar het haarzelf maar wijsmaakt.
Niet dat ik dacht dat vijfjarige kinderen zo in elkaar zitten, maar goed, jij met je 22 jaren levenservaring hebt blijkbaar de waarheid in pacht en dus moet je blijkbaar ook wel beter weten dan mij hoe mijn kinderen in elkaar zitten.

For the record: ik keur mensen die hun eigen brood maken niet af, maar weet dan aub wel de juiste reden waarom je het doet. "Verbeterde kwaliteit" is hier niet aan de orde.

Tiens, ik meen me niet te herinneren dat ik ergens beweerd heb dat de kwaliteit van een zelfgemaakt brood hoger ligt dan die van een bakkersbrood. Geef gerust aan waar ik dat wel gedaan heb.

Mss ben ik er in geslaagd om toch heel even je oogkleppen af te zetten. Maar zo te zien had je ze snel weer op. Zoals ik reeds zei, geen problemen mee. Mensen die in dergelijke illusies geloven, en bij voorkeur de zelfgemaakte illusies, zijn doorgaans gelukkigere mensen. Dus lucky you.

Bedankt om me te vertellen dat wat ik smaak eigenlijk niet is wat ik smaak. Ik zal mijn smaakpapillen nog wat beter moeten africhten en vermoedelijk is een hersenonderzoek ook aan de orde, maar je hebt me alvast op het juiste pad gebracht.

Bedankt, vriend.

eniac
25 juni 2015, 08:56
Wij zijn aan het twijfelen over zo'n machine dus ik apprecieer uw mening wel

Ken je iemand die zo'n machine heeft en er tevreden van is? Je kan misschien eens vragen om een brood te bakken voor u. Dan weet je ineens of het iets voor jullie kan zijn. Weet wel dat je fel kan variëren qua smaak en broodsoort, dus wat iemand anders lekker vindt is niet noodzakelijk wat jij lekker vindt.

Superdad
25 juni 2015, 12:36
Ken je iemand die zo'n machine heeft en er tevreden van is? Je kan misschien eens vragen om een brood te bakken voor u. Dan weet je ineens of het iets voor jullie kan zijn. Weet wel dat je fel kan variëren qua smaak en broodsoort, dus wat iemand anders lekker vindt is niet noodzakelijk wat jij lekker vindt.

heel vroeger nog gegeten, vond het toen al lekkerder dan brood van onze bakker. Ondertussen verhuisd en hebben nu drie bakkers in het centrum. Ben echter van geen enkel echt tevreden. Nog een andere reden waarom ik zou overschakelen: zouden zondagavond brood kunnen maken, zodat we de maandag niet meer naar de bakker moeten waardoor de ochtend rush (2 kleine kindjes klaarmaken) iets minder hectisch zou verlopen...

mr.purple
25 juni 2015, 13:02
Vorig jaar is mijn vriendin met zo een machine thuisgekomen.
Hebben het een paar weken gebruikt, maar dan toch terug overgestapt op het kopen van brood.

Reden:
-zoontje vond het niet zo lekker
-lastig te snijden
-machine maakte lawaai (niet overdreven luid, maar gewoon een storend zoemend/kloppend geluid)

Voornaamste reden: aan de overkant van het straat staat een broodmachine van een warme bakker die 3x/dag wordt aangevuld.

Bubba
25 juni 2015, 13:30
heel vroeger nog gegeten, vond het toen al lekkerder dan brood van onze bakker. Ondertussen verhuisd en hebben nu drie bakkers in het centrum. Ben echter van geen enkel echt tevreden. Nog een andere reden waarom ik zou overschakelen: zouden zondagavond brood kunnen maken, zodat we de maandag niet meer naar de bakker moeten waardoor de ochtend rush (2 kleine kindjes klaarmaken) iets minder hectisch zou verlopen...

Ga je geen spijt van hebben. In het begin kan het even zoeken zijn tot je het recept of de mix gevonden hebt die je lekker vind, maar daarna heb je altijd lekker vers brood zonder veel moeite en aan een goede prijs. :)

koekske007
18 december 2015, 17:17
Wij hebben onze machine al jaren en ik moet zeggen dat gaat bij ons echt in periodes.
Er zijn periodes waarin we enkel zelf brood bakken, vooral omdat het leuk is. Wat experimenteren met soorten bloem en andere ingrediënten.
Het brood is wel duidelijk minder lang houdbaar dan dat van een bakker, dus gooien we de resten ook wel sneller weg.
Dan is er een periode dat we dat zelfgebakken brood weer beu zijn en kopen we weer gewoon brood bij de bakker.
Zo gaat de machine voor een aantal maanden ergens aan de kant tot we plots weer zin hebben om te bakken...
Nu ik er aan denk, misschien is het wel nog eens tijd om hem vanonder het stof te halen...

Verstuurd vanaf mijn XT1068 met Tapatalk

willydrama
27 december 2015, 19:33
'k heb nog 150 kilo spelt staan, iemand tips qua betaalbare electrische maler, ben een duett komo gaan bezien, mooi maar iets te duur...

Superdad
17 januari 2016, 14:42
Mijn ervaringen na een maand gebruik:
-aankoopprijs vrij duur (200€ + eventueel brood snijmachine (wij kregen plank+mes bij aankoop), dus je zal al veel brood moeten maken om daar aan uit te geraken (all-in-one mix (veel keuze trouwens) vd aveve = 7,75€/5 broden. Enkel nog water en elektriciteit nodig dan)
-wel heel gemakkelijk, nooit meer vlug vlug naar de bakker 's morgens. Gewoon avond ervoor machine in gang steken et voilà, 's morgens is uw broodje gebakken...
-daardoor win je wel geld uit want vroeger kochten wij nog wat koeken/taart, enz. Nu niet meer/veel minder (sparen zo maandelijks 25€ uit, op een jaar tijd hebben wij onze machine 'terugverdiend'...)
-brood vind ik echt wel lekkerder, de korst kan je instellen (leuk als je kindjes hebt), en brood gaat misschien minder lang mee, maar daar hebben wij nog niets van gemerkt, want vroeger hadden we altijd over, en nu is het allemaal op na 1 à 2 dagen... ;)

EvilTwin
17 januari 2016, 15:20
Wij hebben ook zo'n machine thuis. We maken er wel niet al ons brood in. Enkel speciaal brood (chocoladebrood, rozijnenbrood, veel granen blabla) als we er eens goesting in hebben. Het gewone brood halen wij gewoon bij de bakker in de buurt (die op de route naar het werk ligt).

Ik ben er best wel tevreden van. Trouwens, zo dikke schellen vind ik een voordeel. Tis ook te zien wat je met je brood wil doen natuurlijk.

Tenslotte is het ook wel leuk om te experimenteren met verschillende soorten brood en mengelingen.

Sprinkler
24 januari 2016, 12:47
"Nee ik draai niet rond de pot." God, make up your mind. Eerst je tegenstrijdige reactie met kwaliteit, en nu het verschil niet kennen met smaak. Als ik van jou was zou ik eerst de studies proberen raadplegen van de hotelscholen. (oh en FYI : zowel smaak- als kwaliteittesten komen aan bod). Vervolgens mag je je bankrekeningnummer posten dat ik je snel € 10 overschrijf. Kan je meteen een woordenboek kopen en het verschil leren tussen subjectief en objectief.

Bakkerijen, restaurants, etc zijn bedrijven en die willen vooral geld verdienen, tenzij je bij de echte top beland die kwaliteit op nummer 1 plaatst, en daar betaal je dan ook dubbel en dik voor. Bewaarmiddelen, minderwaardige producten... Ja, je kunt betere dingen zelf maken. Een hobby thuiskok/bakker zou vooral problemen hebben met een rendabel bedrijf te starten, niet dat zijn brood niet goed genoeg zou zijn want imo is er meer brol brood op de markt dan goed brood, supermarktbrood er nog buiten gelaten, hoort niet eens in een discussie over brood imo. 'k ben wel eens benieuwd welke kwaliteitsverbeterende technieken bakkers hebben die niet ter beschikking zijn van een thuisbakker? Of is dat beroepsgeheim?
Brood van een doorsnee bakker hier is minstens 5 dagen zacht. Veel zout, een wattige structuur, zachte korst, vooral veel lucht en water. Je hebt ook nog de andere soort bakker die van die kleffe broden maakt, precies of ze niet goed gelukt zijn. Dunno of er mensen zij die dat effectief wel graag eten. Er is hier nu onlangs een bakker gestart die authentieke broden maakt. Hard gebakken, compactere structuur, veel meer smaak, kwalitatieve bloemsoorten. Blijft amper een dag zacht als je het direct laat snijden. Prijs is 2+ euro voor een klein brood, maar met een sneetje heb je wel evengoed gegeten als met 3 sneetjes van een doorsnee brood. Welke bewaarmiddelen gebruikt een gewone bakker dat die broden zolang meegaan? Ik hoef het niet te weten, maar in mijn ogen zijn bewaarmiddelen overbodig en een onnodig gevaar voor de gezondheid. Immers bewaren = bacteriegroei tegenhouden, bacterien die wij ook in onze darmen nodig hebben.

Mijn zus maakt op regelmatige basis brood met zo'n machine, maar ze gebruikt die enkel nog om te mengen, om te bakken gebruikt ze haar gasoven. Maakt wel een serieus verschil op kwaliteit van korst maar misschien heeft ze niet de beste broodmachine.

Brood diepvriezen... Geen voorstander van. Ik heb enkel ervaring met daarna ontdooien met de microgolf en dat levert toch uitgedroogd brood op, ik denk niet dat de defrost stand van de microgolf volledig aan de oorzaak ligt daarvan.

Gally
24 januari 2016, 12:54
Ik heb ondertussen mijn mening moeten herzien hoor. Wat zat ik toen in een behoorlijk zure periode. Heel confronterend moet ik zeggen.
Nu, van zo een machientje waar je eigen brood in wordt gemaakt ben ik nog steeds niet overtuigd, maar dat is uiteraard persoonlijk.

zarathustra
24 januari 2016, 13:10

geen bakkers die brood aan huis brengen?

Superdad
24 januari 2016, 15:07
Wellicht wel, nooit aan gedacht dat dat nog gedaan wordt. Enfin, toch content van ons machine nu...

sneax
26 januari 2016, 15:21
Mensen die het moeilijk te snijden vinden: koop een deftig broodmes en leer snijden.

Broodmachine ben ik tegen (maakt alleen brood), ik heb mij wel een mixer aangeschaft (zo gelijk een kitchenaid maar dan een ander merk) kneden doet hij voorlopig niet perfect (we kneden altijd zelf nog eens) maar het breed is OK. Snijden gaat zonder problemen. Voorlopig altijd bruin brood en ik vind het lekker.

Oefening baard kunst, je moet blijven uitproberen en nieuwe dingen testen tot je denkt: dit is het. En dan schrijf j dat gedetailleerd op. Elke bloem, gist, etc... is anders dus hoewel ze zeggen dat je recepten stipt moet volgen is dat voor de échte patisserie, voor deeg moet je foefelen.

Als je het zelf maakt is het gewoon lekkerder en zelf schellen afsnijden is ook veel leuker, ik heb graag dikke schellen en dan roosteren - van die dunne uit de winkel zijn slecht om te roosteren die drogen volledig uit.

Goedkoper? Dat weet ik niet, oven elke keer aan, die mixer die staat te draaien, afschrijven mixer en oven en aangezien we maar met twee zijn kopen we de grondstoffen ook niet en masse aan dus de goedkoopste prijs hebben we daar ook niet + bij aankopen van brood geen verplaatsingskosten, bakker recht over de deur - maar toch zelf maken hé :lol:

Tammiej
26 januari 2016, 16:45
Interessante topic! Ik maak zelf ook soms mijn eigen brood maar tot nu toe nog niet veel verder geraakt dan een broodmix.

Zijn er mensen die eigen lekkere recepten hebben?
(Akkoord, genoeg te vinden op internet, maar wie weet zijn er wel grootmoeders geheimen hier)

w00tw00t
27 januari 2016, 15:02
Thus is bijna nooit iets anders dan zelfgemaakte brood. Kneden met de hand en bakken in de oven. Maak geen gebruik van prefab mix want die zitten vaak vol rommel. Brood is simpel te maken, dus daarvoor moet je al geen prefab mix kopen. Anders kan je evengoed rommelbrood bij de bakker gaan halen. We verbruiken gemiddeld een brood van 1 kilo om de 2 dagen.

Ik heb wel vragen voor de mensen die zelf brood bakken en zeggen dat het al na paar dagen slecht is. Slecht in de zin van droog of slecht in de zin van schimmel? Zelfgemaakte brood zal in de meeste gevallen na paar dagen gewoon beginnen uitdrogen. In de andere gevallen waaronder ook brood van bij de bakker zal het brood na enkele dagen al beginnen schimmelen omwille van de additieven die er gewoon niet thuishoren.

Epyon
28 januari 2016, 22:48
Zijn er mensen die eigen lekkere recepten hebben?
(Akkoord, genoeg te vinden op internet, maar wie weet zijn er wel grootmoeders geheimen hier)
Ik heb wel een leuk en simpel receptje voor 'koekenbrood' dat je zo te zien niet rap vindt :D .

Voor de rest is de enige tip die ik kan geven: een eetlepel suiker aan je deeg toevoegen. Dit zorgt er voor dat de gist meer voeding heeft en resulteert in een luchtiger brood.

Ik heb wel vragen voor de mensen die zelf brood bakken en zeggen dat het al na paar dagen slecht is. Slecht in de zin van droog of slecht in de zin van schimmel? Zelfgemaakte brood zal in de meeste gevallen na paar dagen gewoon beginnen uitdrogen. In de andere gevallen waaronder ook brood van bij de bakker zal het brood na enkele dagen al beginnen schimmelen omwille van de additieven die er gewoon niet thuishoren.
Die additieven zorgen er net voor dat het brood langer meegaat en zijn smaak behoudt. Een industrieel gesneden brood kan je gerust vijf dagen bewaren zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies (indien correct bewaard). Een zelfgebakken brood blijft echter ook zolang goed omdat het niet gesneden is, waardoor er geen lucht voorbij de hardgebakken schil in het brood komt. Wij eten ook vier tot vijf dagen van onze broden zonder kwaliteits- of smaakverlies. Moest je het al versnijden en niet goed bewaren zal dat wss anders zijn.

w00tw00t
29 januari 2016, 12:39
Die additieven zorgen er net voor dat het brood langer meegaat en zijn smaak behoudt. Een industrieel gesneden brood kan je gerust vijf dagen bewaren zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies (indien correct bewaard). Een zelfgebakken brood blijft echter ook zolang goed omdat het niet gesneden is, waardoor er geen lucht voorbij de hardgebakken schil in het brood komt. Wij eten ook vier tot vijf dagen van onze broden zonder kwaliteits- of smaakverlies. Moest je het al versnijden en niet goed bewaren zal dat wss anders zijn.

Verschilt van bakker tot bakker, recept en inderdaad van de omgeving waarin brood bewaard wordt. Toen wij nog af en toe brood gingen halen bij de bakker was de schimmel er al na 3 a 4 dagen zichtbaar. Brood was nog "zacht" maar met schimmel. Over de smaak en structuur zal ik me niet uitspreken maar de smaak en structuur van industrieel brood is gewoon afschuwelijk eens dat je zelf brood maakt of bij een ambachtelijke warme bakker langsgaat. Hier liggen soms stukken gesneden zelfgemaakte brood 2 a 3 dagen en buiten een beetje droger te zijn, zijn ze perfect eetbaar zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies.

Epyon
29 januari 2016, 16:56
Dat zal ook wel vooral van bakker en eigen smaak afhangen. Bijv. het Breughelbrood van de Delhaize vind ik heerlijk, bewaart goed en bevat geen additieven (wordt ook ter plaatse gebakken). Het is dus niet meteen omdat het 'industrieel' is dat het ook minder kwalitatief of smaakvol hoeft te zijn ;) .

w00tw00t
29 januari 2016, 21:14
Dat zal ook wel vooral van bakker en eigen smaak afhangen. Bijv. het Breughelbrood van de Delhaize vind ik heerlijk, bewaart goed en bevat geen additieven (wordt ook ter plaatse gebakken). Het is dus niet meteen omdat het 'industrieel' is dat het ook minder kwalitatief of smaakvol hoeft te zijn ;) .

Ter plaatse gebakken in de zin van ze worden voorgebakken aangeleverd en brood wordt gewoon gaargebakken? Eerlijk gezegd moet ik nog lekker "industrieel" brood tegenkomen in België.
Zal eerder liggen aan de recepten. Tenzij in Duitstalig België maar daar leunen ze meer aan bij de Duitse bakcultuur en daar kan je niet tegenop.

Als ik kijk naar de ingrediënten op de website van Delhaize:
TARWEBLOEM, water, VOLTARWEMEEL, ROGGEBLOEM, gejodeerd zout, gist, gluten (TARWE), raapzaadolie, weipoeder (MELK).
Broodverbeteraars zijn ook additieven.

Epyon
30 januari 2016, 17:53
Tja, dat is een recept dat die zaken bevat. Ik voeg aan mijn broden vaak ook zaken zoals rogge, soja, spelt of wat suiker of melk aan toe, superlekker. Ik denk dat jouw smaak dan idd eerder uitgaat naar zuiver brood met enkel de basisingrediënten.

w00tw00t
30 januari 2016, 19:42
Tja, dat is een recept dat die zaken bevat. Ik voeg aan mijn broden vaak ook zaken zoals rogge, soja, spelt of wat suiker of melk aan toe, superlekker. Ik denk dat jouw smaak dan idd eerder uitgaat naar zuiver brood met enkel de basisingrediënten.

Enkel melk en suiker kan worden gezien als broodverbeteraar in de lijst. De rest zijn gewone ingrediënten. Suiker is in feite niet nodig want gist doet normaal zijn werk ook zonder suiker. Zelfs van gist heb je niet veel nodig. Voor 600g meel/bloem gebruik ik misschien 1 a 2 gram gist. Ik laat mijn deeg hier gemiddeld 12 uur rijzen voordat ik ermee aan de slag ga. Vroeger gebruikte ik ook melk, suiker, olie, enz. maar je merkt dat je enorm veel kunt doen zonder deze ingrediënten en dat het brood dan vaak ook lekkerder is (persoonlijke mening wel). Natuurlijk voor de meer aparte witte broden zoals bv. melkbrood kan je niet zonder melk.

Epyon
31 januari 2016, 21:05
Ik gebruik suiker eigenlijk enkel om de gist wat meer voeding te geven en een luchtiger brood te krijgen (een kleine eetlepel op 600g is voldoende). In koekebrood doe ik er wel wat meer zodat je het smaakt.

Ik neem aan dat jij dan droge gist gebruikt? Ik doe rond de 12g verse gist op 500g bloem.

w00tw00t
1 februari 2016, 08:45
Ik gebruik suiker eigenlijk enkel om de gist wat meer voeding te geven en een luchtiger brood te krijgen (een kleine eetlepel op 600g is voldoende). In koekebrood doe ik er wel wat meer zodat je het smaakt.

Ik neem aan dat jij dan droge gist gebruikt? Ik doe rond de 12g verse gist op 500g bloem.

Is droge gist. Van verse gist heb je inderdaad meer nodig. Vroeger werkte ik met zuurdesem van roggebloem maar heb nog geen tijd om een nieuwe batch te maken. Maar zuurdesem geeft nog een meer speciale smaak aan het brood. Moet eigenlijk ook een goed boek kopen om met zuurdesem te werken omdat je er van verschillende vochtigheidspercentages kunt maken en de impact op de recepten is dan ook anders. Hetgeen ik maakte was 50/50.