iTrader
    0

is Japans leren moeilijk?

Oke ik ben al begonnen met een verkeerde vraagstelling. Uiteraard weet ik dat Japans geen gemakkelijke taal is, maar is het haalbaar om dit te leren (en nog belangrijker is het haalbaar voor mij). Van buiten leren denk ik dat geen probleem is (heb een masterdiploma voor hetgeen dat dit iets uitmaakt), maar heb wel weinig aanleg tot taalontwikkeling. Mijn frans is echt miniem, de enige taal ik buiten mijn moedertaal redelijk goed kan spreken is Engels.

Daarom lijkt het mij zo geweldig om een compleet nieuwe taal te leren, volledig van nul beginnen, niemand die een voorsprong heeft en allemaal van gelijke basis vertrekken. Japans leren vind ik een persoonlijke verrijking, het is ook iets wat niet iedereen doet. De cultuur interesseert me ook wel, ben niet zo een grote manga fan, maar japanse horror spreekt mij wel aan.

Ik zou het graag in avondschool willen doen (ik heb de tijd in principe om na mijn werk dit te volgen), maar heb schrik dat ik na 3 maanden of zo al zou moeten stoppen dat het te zwaar is of ik niet meer kan volgen.

Zijn er mensen die japans in avondschool hebben gevolgd en die wat tips en advies kunnen geven? Hoe hoog ligt het tempo? Wat kon je vb. na 1 jaar? Hoeveel jaren moet je doen vooraleer je een woordje Japans kunt? Hoe moeilijk is het? Wat voor mensen volgen meestal zo een cursus (gewoon uit interesse of partner die Japanees is? , voor het werk de taal leren?).

Bedankt alvast.
    no votes  

Mikkel's schermafbeelding
    iTrader
    266 (100%)
    Mooi dat je dit wil op jezelf doen, maar om er een deftig niveau uit te halen moet je het toch in "hogere" kringen gaan zoeken.
    Ik heb de kans gehad om een tijdje Japanologie en Sinologie mee te volgen aan Unief Gent en alhoewel er veel meer bij komt kijken dan enkel de woordenschat en alfabet had ik toch verschoten van de brok die je moet verwerken.

Alleen al de 3 alfabetten (Hiragana, Katakana en Kanji) was een deftige uitdaging. Daar komt nadien nog de beleefdheidsvormen bij en de manier waarop je een zin opbouwt (compleet anders dan wat je nu gewoon bent)

Ik heb de boeken van mijn vrouw overgenomen om dit op mijn tempo te doen maar ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid tijd dat hier in kruipt wel deftig onderschat heb. Voor mij helpt het al om interesse te hebben in de Manga/Anime wereld, maar daar leer je geen deftig Japans spreken.

Wat avondschool betreft, ik denk gelezen te hebben dat na 1 jaar je normaal gezien dit zou moeten gezien hebben:
    Woordenschat/thema

Personalia: naamkaart, zich voorstellen
    Algemene informatie: landen, beroep, leeftijd, familieleden, tijd, plaatsen, adres, telefoonnummer
    Contacten leggen: begroeten, bedanken
    Vrije tijd
    Winkelen: prijs en geld
    In het restaurant: belangrijke gegevens op een menukaart begrijpen, iets bestellen
    Postkantoor
    Afspraken: uitnodigen en erop reageren
    Eenvoudige berichten en postkaarten lezen en schrijven
    Dagelijkse activiteiten
    Japanse cultuur en gewoontes

Grammatica

Werkwoord: u-werkwoord, ru-werkwoord en onregelmatige werkwoorden
    Substantief: zonder lidwoord, geen specifiek meervoud
    Telwoorden
    Adjectieven: i-adjectief en na-adjectief
    Structuur van eenvoudige zinnen
    Partikels
    Voornaamwoorden
    Bijwoord en basisuitdrukkingen

Let wel, dit is geplukt uit een opleiding in Brugge. Naargelang de school/plaats zal dit variëren.

Anyway, kento wo inoru aka Good luck
    no votes  

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Japans is imo relatief eenvoudig om alvast de basis aan te leren, u verstaanbaar te maken en ook anderen te begrijpen. Zelf heb ik enkele jaren terug een avondcursus gevolgd (toevallig die in Brugge ) waarin grammatica, woordenschat en specifics zoals beleefdheidsvormen aangeleerd werden. Die werden dan in praktijk gebracht via zowel alledaagse conversaties als zakelijke conversaties. De grammatica en de specifics zijn redelijk eenvoudig (bv. veel minder ingewikkeld dan vele Europese talen), en als je je woordenschat ook wat oefent ben je snel vertrokken.

De alfabetten werden ook aangeleerd, incl. Kanji, maar dat was eerder vrijblijvend (geen onderdeel van het examen). De cursus focuste zich op gesproken Japans. Lezen en schrijven is immers een heel ander verhaal.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.
    no votes  

-I-'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Stichero zei altijd dat op 2 maanden unief je evenveel zag als jaren op avondles.
    no votes  

kil911ler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -I- Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Stichero zei altijd dat op 2 maanden unief je evenveel zag als jaren op avondles.
    Klopt. Heb een tijdje Japanologie gevolgd aan de UGent en later dan es inhoudelijk vergeleken met de avondlessen van ryoudragon. Wat zij zag in bv 2-3 jaar, zagen wij dan in 1 semester.

In avondschool wordt Kanji ook maar pas heel later aan bod gebracht, terwijl je aan't unief deze 3 alfabetten at the same time moet instuderen. Ze worden ofc niet op hetzelfde moment geïntroduceerd. Daarnaast komt er nog es een dosis Klassiek Chinees bij, bleh

@welpke: guddorakku
    no votes  

lantaarnpaal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kil911ler Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klopt. Heb een tijdje Japanologie gevolgd aan de UGent en later dan es inhoudelijk vergeleken met de avondlessen van ryoudragon. Wat zij zag in bv 2-3 jaar, zagen wij dan in 1 semester.

In avondschool wordt Kanji ook maar pas heel later aan bod gebracht, terwijl je aan't unief deze 3 alfabetten at the same time moet instuderen. Ze worden ofc niet op hetzelfde moment geïntroduceerd. Daarnaast komt er nog es een dosis Klassiek Chinees bij, bleh
    ligt de focus van avondschool niet meer op het spreken, en niet zozeer op het schrijven/lezen?
    Mij lijkt het spreken/begrijpen alleszins interessanter om te leren in avondschool, kanji vanbuiten blokken zou ik echt niet zien zitten
    no votes  

ErszebetBathory's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Gewoon edrvoor gaan... Das mijn idee...
    Recte faciendo neminem timeas
    no votes  

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Het is niet alsof je zomaar even unief kan gaan volgen omdat je Japans wil kunnen spreken. Avondschool is dan een goed alternatief. Na drie maand ben je normaal gezien in staat persoonlijke en zakelijke basisconversaties aan te gaan (was bij mij toch). De rest kan je dan makkelijk zelf leren.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.
    no votes  

iTrader
    0
    Ik ben ook van mening dat je een redelijk mondje Japans leert spreken zonder dat je daar een dure opleiding voor hoeft te volgen. Natuurlijk leer je dan amper schrijven en lezen, en spreken is altijd maar afwachten, of je dat met de goede uitspraak leert, maar voor het verstaan is het een prima keuze.
    no votes  

iTrader
    0
    Japans leren is niet echt moeilijk, maar het kost heel veel tijd.

Geen wonder dat je er reacties op krijgt als deze:
    VOID-Theft The best way to learn Japanese 日本語 - YouTube

Wat kost er tijd?
    Nou ja, ze hebben een spelling met veel tekens, en het kost gewoon veel tijd om al die tekens te leren.
    Als je Japans wilt leren, moet je dan ook geduld hebben.
    Maar als je de kanji leert met behulp van een frequentielijst, zodat je de meest voorkomende tekens het eerste leert, dan is de vooruitgang wel bemoedigend.
    Gek op: Nana, Bleach, Shaman King, Detective Conan en nu ook IKIGAMI (contrast moeten we hebben!)
    no votes  

Regels voor berichten