Discussie: VISA / Mastercard

Fides's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)

VISA / Mastercard

Omdat er hier vaak discussie is over visa of mastercard, maak ik deze post met wat meer info.

OVERZICHT

1. Ik heb geen visa, maar ik wil er graag een aanvragen bij de bank
    1.1 Welke bank moet ik kiezen?
    1.2 Wat zijn de kosten bij dagelijks gebruik?
    1.3. De afrekening
    1.4 Visa of mastercard?
    2. Ik kan (of wil) geen kaart aanvragen bij de bank; of ik weet dat ik mij niet in toom kan houden, wat nu? Alles over NETELLER en prepaid mastercard
    2.1: Hoe maak ik een account?
    2.2 Wat kost dat allemaal?

1. Ik heb geen visa, maar ik wil er graag een aanvragen bij de bank

1.1 Welke bank moet ik kiezen?

Quasi bij elke bank kan je terecht voor een Visa of mastercard. Voor de verschillen tussen de grote twee, zie 1.4. Voor de kosten, zie 1.2

1.2 Wat zijn de kosten bij dagelijks gebruik?

Er zijn 3 soorten kosten verbonden aan het gebruik van een visa of mastercard:

- A) Jaarlijkse kost
    - B) Kost bij het afhalen van geld
    - C) Wisselkost

Even voor de duidelijkheid: betalen met een kredietkaart in een winkel (of een onlinewinkel) is gratis. Ook betalen bij een handelaar, in een hotel, ... is gratis
    /!\ DIT GELDT ENKEL ALS DE REKENING IN EURO IS! INDIEN JE IN EEN ANDERE MUNT BETAALT, IS ER EEN WISSELKOST - (zie verder)

A) De jaarlijkse kost
    is een bepaald bedrag dat je elk jaar moet betalen wil je gebruik maken van een visa of mastercard. Niet elke bank rekent een jaarlijkse kost aan; om te zien welke al dan niet gratis zijn, kan je terecht op Alles over sparen in België - spaarrekeningen, termijnrekeningen, rentevoeten, calculators en veel meer.... - Spaargids.be of Bankshopper.be - Home
    . Voorbeelden van banken die geen jaarlijkse kost voor visa aanrekenen zijn Recordbank en Europabank. Voor Mastercard zijn dat bv. Deutsche Bank en Argenta.

Bij sommige banken lopen acties waarbij de jaarlijkse kosten vervallen of lager zijn dan gewoonlijk. Vraag altijd of er dergelijke acties lopen.

B) De kost bij het afhalen
    van geld (aan een ATM ('geld uit de muur halen')) bestaat uit een bepaald % van het opgevraagde bedrag. Er is quasi altijd een minimum bedrag dat je sowieso moet betalen. Bij deutsche bank is dit bv. 1% van het opgevraagde bedrag, met een minimum van 3 euro en een maximum van 5 euro. Bij Argenta is dit 1% van het opgevraagde bedrag met een minimum van 2.5 euro. Bij spaargids.be of bankshopper.be zie je bij "kosten geldopname" telkens het minimumbedrag dat men zal aanrekenen.
    Als je geld wil afhalen binnen België, kies altijd voor uw maestro (uw gewone bankontact) aangezien dit gratis is.

C) Tot slot de wisselkost
    : als je geld afhaalt of betaalt in een andere munt dan de euro, zal de bank een bepaalde wisselkoerscommissie aanrekenen. Dit wil zeggen dat op het moment dat de betaling wordt doorgevoerd, de bank de wisselkoers van die dag zal nemen, met een bepaald % in uw nadeel. Voor argenta is dit bv. 1%, bij deutsche bank 1.5%

1.3. De afrekening

Als je betaalt of geld afhaalt met een kredietkaart, gaat dit niet onmiddellijk van je rekening. Pas als de maand voorbij is, worden alle bedragen van deze maand samengesteld en krijg je uw visafactuur in de bus. Ergens in de volgende maand (afhankelijk van bank tot bank) wordt het totale bedrag dat je betaald hebt met je visa, van je rekening gehaald.

/!\ WAARSCHUWING:

ZORG ERVOOR DAT (JE)

1) ALTIJD WEET WANNEER HET GELD VAN JE REKENING WORDT GEHAALD
    2) WEET HOEVEEL JE ZAL MOETEN BETALEN
    3) ER GENOEG GELD OP JE REKENING STAAT

ER ZIJN GIGANTISCHE KOSTEN VERBONDEN AAN HET NIET KUNNEN BETALEN VAN JE VISA OF MASTERCARD REKENING. KOOP ALLEEN ALS JE HET KAN BETALEN. WEET JE VAN JEZELF DAT JE JE NIET AAN DEZE ZAKEN KAN HOUDEN, NEEM DAN GEEN VISA OF MASTERCARD, MAAR KIES VOOR EEN PREPAID KAART (ZIE VERDER).
    1.4 Visa of mastercard?

In feit is er niet veel verschil tussen beiden; de verschillen zullen zich meestal situeren bij de kosten. Die kosten worden bepaald door je financiële instelling, de keuze van je bank is dus belangrijker dan de keuze tussen visa of mastercard. Het zal slechts zelden gebeuren dat ergens waar je met visa kan betalen, je niet met mastercard kan betalen (of omgekeerd).

Visa en mastercard geven trouwens zelf geen kaarten uit, zijn staan in feite enkel in voor het betaalsysteem. In België worden visa of mastercards geleverd via BCC (www.bcc.be), en het zijn de banken die de kosten verbonden aan je kredietkaart bepalen.

Het enige wezenlijke verschil dat er is tussen beide kaarten, zijn de extra aanbiedingen die je krijgt bij het gebruik van je visa of mastercard. Bij visa, bv. , krijg je bij je aanrekening telkens een aantal aanbiedingen, zoals citytrips tegen een korting, of kortingsbonnen, ...

2. Ik kan (of wil) geen kaart aanvragen bij de bank; of ik weet dat ik mij niet in toom kan houden, wat nu?Alles over NETELLER en prepaid mastercard

Geen paniek, er bestaan alternatieven.

Iets wat al langer bekend is bij online-pokerspelers is NETELLER (zie www.neteller.com). Neteller is een online 'bank' waarmee je onder andere online betalingen kan uitvoeren (waar men neteller accepteert). Je kan geld doorsturen naar een andere neteller rekening. Tot hier lijkt het dus wat op paypal, alleen is het minder gekend.

Bij neteller kan je echter ook een mastercard (zowel fysiek als virtueel) aanvragen, waarmee je overal kan betalen waar men mastercard accepteert. De fysieke kaart is zoals een bankkaart, en die krijg je thuis opgestuurd.
    De virtuele kaart is een systeem waarbij je op de site (of via een applicatie die je downloadt) een mastercard nummer en ccv/cvv (3 cijferige code die normaal op de achterkant van je kredietkaart staat.) kan aanvragen. Dit nummer is dan voor een korte tijd geldig.

Er zijn ook alternatieven, zoals wirecard. Wirecard is duurder als je geld wil storten (bij neteller is dit gratis), maar de wisselkoerscommisie is lager (1.5%). Ik heb geen ervaring met wirecard, als iemand anders dit wel heeft; feel free om uw ervaring hier neer te pennen.

2.1: Hoe maak ik een account?

Ga naar www.neteller.com
    Klik op join now en vul je gegevens in

Als je account aangemaakt is, kan je een account uitbreiden tot een extended account. Dit is noodzakelijk als je een mastercard wil. Om je account uit te breiden zal je bepaalde zaken moeten doorsturen; nl:
    - een kopie (voor en achterkant) van je identiteitskaart
    - een bewijs van je adres (een factuur, of het meegeleverde blad bij je elektronische identiteitskaart).

Nadat je deze zaken doorgemaild hebt en die documenten geaccepteerd zijn, moet je opgebeld worden door neteller zelf om je identiteit te verifiëren (je zal enkele vragen in het Engels moeten beantwoorden, bv. je adres, je geboortedatum enz.) Eenmaal je account uitgebreid is, kan je zowel een fysieke als een virtuele kredietkaart aanvragen.

Het verkrijgen van een fysieke kredietkaart duurt even aangezien die moet opgestuurd worden. Een virtuele kaart is onmiddellijk klaar. Als je alleen van plan bent om op het internet te bestellen, is een virtuele kaart ideaal.

Met je virtuele kaart kan je online overal bestellen waar men mastercard accepteert. Je zal telkens een nieuw kaartnummer krijgen, met een nieuwe 'security code', de cvv of ccv, dat slechts voor korte tijd geldig is (1 à 2 dagen), wat het systeem dus erg veilig maakt. Als je virtuele kredietkaartgegevens gestolen worden door hackers, zijn die hackers daar dus niets mee.

2.2 Wat kost dat allemaal?

- Een account aanmaken, zowel een basis als extended account is gratis. Ook het houden van een account is gratis.

- Het aanvragen van een virtuele of fysieke kredietkaart is gratis.

- Online of in een winkel (met een fysieke kaart) een aankoop doen is gratis. Let wel: ook hier is er sprake van een wisselkoerscommissie. Bij neteller bedraagt die 2.95% (dit is dus duurder dan bij bv. argenta of deutsche bank, maar het blijft acceptabel) op de koers op het moment van de betaling.

- Geld afhalen met je fysieke kaart (dit gaat niet met een virtuele kaart, logisch) kost 4 euro per afhaling. Ook hier geldt mijn advies: haal geld in België af met je gewone bankkaart, aangezien dit gratis is. (meer over die kosten; zie hier: https://help.neteller.com/cgi-bin/ne...OgsFwj&p_acces )

- Geld op je rekening plaatsen per overschrijving is gratis. Het duurt zo'n 3 tot 5 werkdagen. Je kan ook geld op je rekening plaatsen met een kredietkaart, maar dat is hier niet echt van toepassing

- Geld terugstorten kost u wel geld: voor de kosten; zie Withdraw Money Online, Net + Prepaid MasterCard, Money Transfer Online | NETELLER . Het kost u 7.5 euro om geld terug naar je rekening over te schrijven: deposit dus enkel hetgeen je nodig hebt. (bij wirecard is het nog duurder om geld terug te storten).

Je kan echter een trucje toepassen om gratis uw geld op uw rekening te plaatsen:
    1. Je downloadt de UNIBET POKER software
    2. Je stort op je UNIBET POKER ACCOUNT (via je mastercard of rechtstreeks, unibet aanvaardt neteller)
    3. Je stort het geld kosteloos op je rekening (staat op je rekening binnen de 3 dagen)

(getest en gelukt)

- Je kan zien op de site dat er een inactivity fee is als je je account voor 14 maanden niet gebruikt, van maximaal 30 dollar (of hetgeen nog op je account staat, dus als daar 10 euro op staat, is het 10 euro, staat er 0 euro op, dan is er geen kost).
    Dit kan je omzeilen door binnen de 14 maand je geld terug op je rekening te plaatsen (bv. via unibet, zie hierboven). Je kan ook geld storten op een pokerclient (bv. unibet) en terugstorten naar je NETELLER account.

- Hoe maakt NETELLER winst? Enerzijds door het geld dat op je rekening staat op (héél) korte termijn te beleggen, anderzijds door de kosten (bij bv. afhalen, storten naar je rekening en wisselkosten. Die liggen hoger dan de kosten bij een mastercard bij bv. deutsche bank).

Tot slot; als er mensen zijn met andere manieren van betalen, of ervaring met wirecard, laat het weten!
    Laatst gewijzigd door Fides; 26 januari 2010 om 14:09
    .
    no votes  

MisterX334's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Zeer mooie post!
    no votes  

enZiiime's schermafbeelding
    iTrader
    64 (100%)
    Bij KBC is visa volledig gratis tot je 25 btw ^^

Tejuist wou ik de mijn gaan afhalen maar ze was nogni klaar. Morgen of maandag pas :/

Mooie post.
    no votes  

Ge0force's schermafbeelding
    iTrader
    87 (100%)
    Very nice! Deze mag wel sticky imo

Bij mij zit Visa standaard bij m'n service-pack bij Fortis. Ik zou m'n Visa-kaart echt niet meer kunnen missen om games te kopen!
    PSN : Ge0force2008
    Steam:
    Ge0force

no votes  

DeBo's schermafbeelding
    iTrader
    85 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ge0force Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Very nice! Deze mag wel sticky imo

Bij mij zit Visa standaard bij m'n service-pack bij Fortis. Ik zou m'n Visa-kaart echt niet meer kunnen missen om games te kopen!
    Toch ni bij den Fortis zeker :P

Ontopic: mooie thread!
    psn: Rdob84
    no votes  

mijas65's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    idd mooi gedaan zal wel wat tijd ingekropen zijn
    psn : mijas65
    no votes  

Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    54 (100%)
    Mss de titel veranderen naar credit card? Precies of VISA is de enigste (het is dan zelf nog niet de meest ondersteunde cc).
    “In terms of how we evaluate schooling, everything is about working by yourself. If you work with someone else, it’s called cheating. Once you get out in the real world, everything you do involves working with other people.”
    PSN: Cycloon - Final Fantasy XIV: A realm reborn character
    no votes  

Aggr0's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Enkel aan te raden voor mensen die verstandig met geld kunnen omgaan... Een pokerverslaving is redelijk nefast als je een visa kaard hebt
    no votes  

Selderijstok's schermafbeelding
    iTrader
    245 (99%)
    Ziet er mooi uit, heb hem wel niet gelezen sorry
    no votes  

bumba007's schermafbeelding
    iTrader
    169 (99%)
    Gelezen maar zijn er mogelijkheden voor Kredietkaarten voor mensen van 16 jaar ? Of toch maar die van de pa ( blijven ) gebruiken wanneer hij het niet weet
    Rip Suzuki Bandit 2001 ( 2011-2012 )

Yamaha R6 2005 Rossi Editon
    no votes  

enZiiime's schermafbeelding
    iTrader
    64 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bumba007 Bekijk bericht
    Gelezen maar zijn er mogelijkheden voor Kredietkaarten voor mensen van 16 jaar ? Of toch maar die van de pa ( blijven ) gebruiken wanneer hij het niet weet
    Niet weet? Alsof hij dat niet kan nazien...

Be ready for some spanking boy!
    no votes  

iTrader
    0
    Haha én is je Pa er inmiddels achter? Heb je uiteindelijk een keuze gemaakt? Ik zit nu namelijk ook te overwegen en had even vergeleken op http://prepaids.be/prepaid/kredietkaart/ maar ik twijfel nog tussen de moneybookers en neteller. Wat is jouw ervaring nu met de neteller?
    no votes  

oldPES's schermafbeelding
    iTrader
    68 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fides Bekijk bericht
    - Geld terugstorten kost u wel geld: voor de kosten; zie Withdraw Money Online, Net + Prepaid MasterCard, Money Transfer Online | NETELLER . Het kost u 7.5 euro om geld terug naar je rekening over te schrijven: deposit dus enkel hetgeen je nodig hebt. (bij wirecard is het nog duurder om geld terug te storten).

Je kan echter een trucje toepassen om gratis uw geld op uw rekening te plaatsen:
    2. Je stort op je UNIBET POKER ACCOUNT (via je mastercard of rechtstreeks, unibet aanvaardt neteller)
    3. Je stort het geld kosteloos op je rekening (staat op je rekening binnen de 3 dagen)

(getest en gelukt)
    Bedankt, ik ben dit aan het uitproberen om mijn moneybookers account leeg te maken.

Gewoon registreren leek op mij voldoende?

Bij 'Doe een storting' en dan 'andere kaarten' staat er bij mij: "Wij kunnen helaas niet langer afhalingen via kredietkaart aanvaarden op vraag van de wetgevende instanties. Je kan echter wel gemakkelijk geld rechtstreeks opvragen via jouw bankrekening."

Neteller staat er (nog) wel.
    -- Google - this--
    Open case met een P4s8x, eerste mobo met SATA - futureproofed. Upgradeable naar een single core Pentium 4 multithreading (lijkt alsof je 2 CPU's hebt, ik zweer) en incompatible met 8 GB GDDR5 RAM - built to last. Op aanvraag HDMI mono sound support 320 x 210 VGA kwaliteit. 100% Google startpagina. 2 x IDE of SCSI schijven, ben niet zeker. Customizable. YouTube compatible en gratis Google Plus account met profielfoto. Sluit af binnen 3 seconden (indien powerknop 3 sec ingehouden wordt).
    no votes  

Regels voor berichten