Discussie: NMBS-thread

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gentei Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Eigenlijk toch wel gisteren verschoten van de nmbs, helft van het Duitse treinverkeer lag gisteren vanaf 20h plat, de NMBS bleef vrolijk rijden
    Ik vind dat absoluut niet kunnen.

Een beetje regen? Treinen rijden niet. Een beetje sneeuw. Idem. Een beetje wind. Idem. Een beetje koud. Idem. (En ja in de buurlanden is het ook allemaal géén rozegeur)
    Het is niet meer de 19de eeuw sé! Als de spoorwegen daar al niet tegen kunnen, schaf het dan allemaal maar af ..

MAAR een IRRITANTE robotstem die nu al jaren door de speaker schalmt? Ja dat kan dan weer wel! Hoera voor de vooruitgang van de NMBS! 4 maal HIP! HIP! HOERA!

Men beweert dat de mensheid zo enorm slim is geworden. Maar eerlijkheidshalve is dat een mythe. We staan nog nergens en zijn gewoon een retarded ras.
    Laatst gewijzigd door makila; 10 februari 2020 om 19:45

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Één van de grootste kut dagen op het spoor voor mij. Deze ochtend 1u30(!) te laat in BXL, vanavond 45min later dan het schema thuis. Dat ik de vorige trein al gemist had omdat die niet wachtte op de treinen die met vertraging binnenkwamen laat ik al buiten beschouwing.

Heb de laatste precies al beetje te veel meegemaakt qua vertraging of afgelaste treinen, begint serieus mijn voeten uit te hangen.
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Vrolijk zou ik nie zeggen..

Kheb m'n eten mogen meenemen naar huis. Een van mijn drukste shiften ooit denk ik .
    Details mijn mede spoorwegvriend, details....

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht

Een beetje regen? Treinen rijden niet. Een beetje sneeuw. Idem. Een beetje wind. Idem. Een beetje koud. Idem. (En ja in de buurlanden is het ook allemaal géén rozegeur)
    Het is niet meer de 19de eeuw sé! Als de spoorwegen daar al niet tegen kunnen, schaf het dan allemaal maar af ..

MAAR een IRRITANTE robotstem die nu al jaren door de speaker schalmt? Ja dat kan dan weer wel! Hoera voor de vooruitgang van de NMBS! 4 maal HIP! HIP! HOERA!

Men beweert dat de mensheid zo enorm slim is geworden. Maar eerlijkheidshalve is dat een mythe. We staan nog nergens en zijn gewoon een retarded ras.
    Tja misschien was de intensiteit in DE harder eh?
    ook vandaag waren de grenspunten nog niet helemaal vrij voor het treinverkeer grotendeels tussen NL en DE

Maar als er een boom op ne bovenleiding valt of op de rails zelf is het gedaan met rijden eh, het is niet door de wind dat ze niet kunnen rijden, het is wat de wind veroorzaakt dat voor problemen zorgt.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cerv.Be Bekijk bericht
    Één van de grootste kut dagen op het spoor voor mij. Deze ochtend 1u30(!) te laat in BXL, vanavond 45min later dan het schema thuis. Dat ik de vorige trein al gemist had omdat die niet wachtte op de treinen die met vertraging binnenkwamen laat ik al buiten beschouwing.

Heb de laatste precies al beetje te veel meegemaakt qua vertraging of afgelaste treinen, begint serieus mijn voeten uit te hangen.
    Meestal probeer ik de verloren uren in te halen. 1x is dat niet gelukt. Het was de laatste dag van de maand en de trein had 4u vertraging. Ik ga dan echt niet tot na sluitingsuur van de werkgever blijven werken om de uren alsnog in te halen hé

Maar als er een boom op ne bovenleiding valt of op de rails zelf is het gedaan met rijden eh, het is niet door de wind dat ze niet kunnen rijden, het is wat de wind veroorzaakt dat voor problemen zorgt.
    Hamvraag: waarom zijn er nog "WEKE" retarded bovenleidingen? Als ik kwaadwillig ben dan rijden er morgen de ganse dag NUL treinen op mijn lijn. Gewoon effe op het juiste moment met het juiste materiaal effe een eikenboom op de bovenleidingen droppen

Ja ik ga dan in de cel zitten, maar de treinen gaan effectief dan NIET rijden. Dat ik als leek hier nog kan voor zorgen is toch eigenlijk absurd hé.
    Laatst gewijzigd door makila; 10 februari 2020 om 20:55

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Meestal probeer ik de verloren uren in te halen. 1x is dat niet gelukt. Het was de laatste dag van de maand en de trein had 4u vertraging. Ik ga dan echt niet tot na sluitingsuur van de werkgever blijven werken om de uren alsnog in te halen hé

Hamvraag: waarom zijn er nog "WEKE" retarded bovenleidingen? Als ik kwaadwillig ben dan rijden er morgen de ganse dag NUL treinen op mijn lijn. Gewoon effe op het juiste moment met het juiste materiaal effe een eikenboom op de bovenleidingen droppen

Ja ik ga dan in de cel zitten, maar de treinen gaan effectief dan NIET rijden. Dat ik als leek hier nog kan voor zorgen is toch eigenlijk absurd hé.
    Omdat het gewoon een staaldraad is waarop elecktriciteit zit...?
    Is niet ontworpen om een boom tegen te houden. Heb jij misschien een betere oplossing voor een vervanging? Denk niet dat dat bestaat....
    Enigste wat gedaan kan worden is een perimeter instellen dat er geen bomen groeien dicht bij een spoorlijn maar daar is het nu te laat voor denk ik.

Ik wil u wel met een kettingzaag naast een spoorweg ne boom zien zagen

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Zonder bovenleiding valt den boom ook op de sporen en is er geen treinverkeer op dat spoor
    Moet zelfs geen boom zijn, kunnen ook trampolines zijn zoals in de UK: https://www.bbc.com/news/uk-england-51436805
    Zie foto van in Bickley & Chelsfield; beide sporen zonder bovenleiding. En als het effectief nen trein raakt (zoals in Luton), mag die ook niet zomaar doorrijden hé...

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Heb jij misschien een betere oplossing voor een vervanging? Denk niet dat dat bestaat....
    Jawel hoor. In Japan bijvoorbeeld rijden er treinen zonder bovenleiding die werkt op magnetisme en dit zelfs met een snelheid van 600+km/u!
    Het kan dus wel degelijk hoor. Maar ja de kostprijs zal wel hoog zijn

In Nederland dacht ik dat er toch ook treinen zonder bovenleiding rondrijden op bepaalde plaatsen? Of vergis ik mij?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Zonder bovenleiding valt den boom ook op de sporen en is er geen treinverkeer op dat spoor .
    Dat is wél waar. Maar problemen aan de bovenleiding worden niet allemaal veroorzaakt door bomen. Er zijn talloze zaken die de bovenleiding kan beschadigen of doen malfunctioneren hé.

Ik wil u wel met een kettingzaag naast een spoorweg ne boom zien zagen

----

Nu ja besluit: Ik ben gewoon gefrustreerd en ik overdrijf misschien maar als hier iemand is die zegt dat het huidige systeem bij de NMBS echt NIETS beter en /of efficiënter kan, die liegt gewoon.
    Laatst gewijzigd door makila; 10 februari 2020 om 21:05

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    App had het inderdaad moeilijk deze ochtend. Paar keer moeten refreshen eer hij er doorkwam telkens. Uiteindelijk gezien hoeveel vertraging mijn trein had en ik kwam 2min voor de trein toekwam aan op het perron ^^

Vlug even gekeken in de tijdsspanne 07u - 9u voor het traject Aalst-Brussel (drukke lijn die ik ken):
    • P-trein afgeschaft
    • S10 afgeschaft
    • IC 3min vertraging
    • P afgeschaft
    • IC 30min vertraging
    • S6 1min vertraging
    • S10 afgeschaft
    • S10 afgeschaft
    • IC 16min vertraging (+30min in Brussel)
    • P afgeschaft
    • S10 16min vertraging
    • IC afgeschaft
    • S6 op tijd!

Dat is wat erger dan enkel wat P-treinen die afgeschaft zijn...
    Het voordeel is dat op zo'n lijn de vertraging van één trein, voor een minder lange vertraging op de andere zorgt. Zo is de grootste vertraging in Aalst in die periode 30 minuten en waren er 7 treinen afgeschaft, maar is de gemiddelde vertraging tot je een volgende trein kon nemen slechts 8 minuten, waarvan 2 meer dan een kwartier (ik weet wel dat tot in Brussel de vertraging nog opliep (of toch minstens veranderde).

Soit, ik heb deze ochtend om 4u48 de deur achter me toegeslagen om rond 7u45 op bureau toe te komen. Met de auto (uit voorzorg) van Ieper naar Kortrijk gereden om dan nét daar de trein naar Brussel te missen door wegenwerken.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Het voordeel is dat op zo'n lijn de vertraging van één trein, voor een minder lange vertraging op de andere zorgt. Zo is de grootste vertraging in Aalst in die periode 30 minuten en waren er 7 treinen afgeschaft, maar is de gemiddelde vertraging tot je een volgende trein kon nemen slechts 8 minuten, waarvan 2 meer dan een kwartier (ik weet wel dat tot in Brussel de vertraging nog opliep (of toch minstens veranderde).
    Goh, klopt deels. Vervang in de 1e zin het woord lijn door station en je hebt gelijk. Alles tussen Gent en Aalst op de dezelfde lijn is een ander verhaal, want die hebben de S-treinen niet. En daar was het omgekeerde net waar deze ochtend, de vertraging van de ene trein hield de andere op...
    Neem nu in Wetteren dezelfde treinen:
    • 06:43 P7011 trein afgeschaft
    • 06:56 IC2206 3min vertraging
    • 07:17 P7012 afgeschaft
    • 07:25 IC3605 30min vertraging
    • 07:48 P7014 afgeschaft (en vanuit Wetteren is die op "normale dagen" geen optie, want die staat 20min stil in Aalst)
    • 07:56 IC2207 16min vertraging (+30min in Brussel)
    • 08:25 IC3606 afgeschaft

Tussen 06:59 & 07:55 geen treinen wegens afschaffing P-trein en dan 1e met een halfuur retard. En de vertraging van IC3605 heeft IC2207 opgehouden (waar nog een afschaffing tussen zit).
    Tussen 08:12 & 09:11 zelfde verhaal (want de IC2208 van 08:56 in Wetteren had ook een kwartier vertraging).

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Gent - Aalst - Brussel is ook een merdelijn. Effekes overwogen om naar Aalst te verhuizen maar Gent - Brussel is vaak stabieler en sneller dan Aalst - Brussel tijdens piekmomenten.
    o/

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Jawel hoor. In Japan bijvoorbeeld rijden er treinen zonder bovenleiding die werkt op magnetisme en dit zelfs met een snelheid van 600+km/u!

In Nederland dacht ik dat er toch ook treinen zonder bovenleiding rondrijden op bepaalde plaatsen? Of vergis ik mij?
    In Japan is dat een monorail, maar gewone treinen rijden gewoon via elecktriciteit dacht ik...?

in NL nog nooit van gehoord in ieder geval.

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Ge hebt het over de Maglev treinen in Japan? Die rijden nog niet publiek, enkel op testtracks...

En in België hebt ge ook nog 10 sporen zonder bovenleiding, net zoals in Nederland Vanop wikipedia:
    Vanuit Gent zijn er drie spoorlijnen die geëxploiteerd met dieseltractie: naar Eeklo, Ronse en Geraardsbergen (spoorlijnen 58, 86 en 122).
    Aalst - Burst: Alleen tijdens de spitsuren (spoorlijn 82)
    Antwerpen - Hamont/Hasselt: Hoewel de spoorlijn Antwerpen - Mol is geëlektrificeerd wordt de IC-dienst gereden met dieseltreinstellen die in Mol combineren/splitsen naar/van Hasselt en Hamont.
    Charleroi - Couvin: spoorlijn 132 en 134
    Alle treindiensten worden gereden met MW41-dieseltreinstellen.

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Details mijn mede spoorwegvriend, details....
    Op een dag...

Het begon met plots een gestoorde overweg in Malderen. Dus SF05 opleggen.
    Na een uurtje bleek dat de oorzaak een vuilzak was die tegen de slagboom was gewaaid en erin verstrikt was geraakt.

Dan in Heizijde een stuk isolatie op het spoor gewaaid.

Aan de brug van Kapelle-Op-Den-Bos is er een BTS (tijdelijke snelheidsbeperking). Eerst melding dat die borden in het spoor gewaaid waren. Dus dienst op enkel spoor. Na een uurtje was dat opgelost. Maar kwartiertje erna waren de aankondigingsborden in het spoor gewaaid. Nog een uur later was dat ook opgelost. Maar na de 1e normale rit terug dienst op enkel spoor omdat die borden te zwaar toegetakeld waren en ze moeilijk zichtbaar waren.

Dan in Puurs melding van de politie dat de slagbomen van een overweg nogal gevaarlijk en dicht bij de bovenleiding aan het dansen waren. Daar geruime tijd verbod van verkeer.

In Antwerpen-zuid had een trein een metalen plaat aangereden. Hierdoor alles bij ons ophouden.

In Malderen melding van boom op de sporen.
    Een beetje erna ook bomen op de sporen in Londerzeel. Totaal verbod van verkeer. Dit heeft meerdere uren geduurd. Hierdoor 2 goederentreinen lang moeten ophouden. 1 heeft paar uur in volle baan gestaan, andere bij ons in het station, 2m voorbij een van de drukste overwegen. Hij gaf gelukkig net vrijmaking. Die trein stond wel met zijne staart nog in de wissels, dus enorme exploitatiemoeilijkheden.

Door die boom in Londerzeel (waren er naart schijnt 12) de spanning van de bovenleiding moeten snijden, en door een probleem met een schakelaar een extra geval moeten toepassen tot in het station. Dit heeft een 4-tal uur geduurd vooraleer de brandweer daar alles verwijderd had. Dankzij een buur die een kraan had en kwam helpen.

We konden dus op die moment van 1 spoor richting Lokeren/St-Niklaas heen en weer. Een ander spoor naar Gent en een 3e spoor naar Brussel. Voor de rest was niets meer mogelijk. De treinen die normaal van Brussel kwamen reden normaal gezien door tot Sint Niklaas. Alles en iedereen moest dus bij ons in Dendermonde elke keer overstappen.

Dan boom in de sporen in Beervelde, daar dan dienst op enkel spoor tussen Lokeren en Dampoort.

Dan boom in de sporen in Lokeren. Bleek gelukkig een kleintje te zijn. Collega van permanentie bij ons is naar daar gereden en heeft die met een handzaagje losgezaagd.

Dan kwamen ze plots met het schitterende idee om alle treinen een snelheidsbeperking op te leggen. Wat dus wil zeggen dat wij elke machinist moesten opbellen om een klein dictee voor te lezen dat ze dan moeten nazeggen. (In andere area's werd dat blijkbaar mondeling meegedeeld, bij ons met een E370)

Ik heb op die shift van 9u (want was een uurtje vroeger gekomen omdat mijn collega van de vroege ergens naartoe moest) geen second gezwegen. De ene telefoon na de andere. Constant rechtstaan om collega's te informeren, bij te staan,... Gewoon geen tijd om zelfs maar naar het toilet te gaan.

Als toppunt liep er een van de bazen rond, en zijn enige (onbedoelde) bijdrage aan alles was ons allemaal zenuwachtig maken en ons uit onze concentratie en onze "vibe" halen. Officieel was die daar uiteraard ter ondersteuning, maar het liep veel vlotter de momenten dat hij er niet was. (Als je met veiligheidscommunicatie bezig bent is het niet bevorderlijk dat iemand tegelijk aan u vragen begint te stellen en begint te zeggen wat ge moet doen. (Ik weet da sowieso beter dan die kerel)

Sfeerfoto van in Londerzeel:
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Welk vervoersmiddel kan er wel tegen hevige weersomstandigheden? Vliegverkeer zit je met zaken zoals ijsvrij maken van toestellen, sneeuwruimen op landingsbanen of vertragingen/afschaffingen bij hevige wind. Autoverkeer zit je al snel in de file, hoger risico op accidenten of compleet vastrijden bij sneeuw/ijzel. Fiets of te voet is al helemaal een risicovolle uitdaging. Enige vervoersmiddel dat beetje robuust is tegen de perikelen van het weer is een volledig ondergrondse metro, op voorwaarde dat er geen wateroverlast is natuurlijk.

Treinen zonder bovenleiding rijden in de meeste gevallen op diesel, wat eerder achteruitgang is dan vooruitgang. Bij hevige wind gaan die zich nog steeds aan de opgelegde snelheidslimiet moeten houden en vallende bomen/palen komen nog steeds op de sporen terecht.

Regels voor berichten