Discussie: NMBS-thread

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

NMBS-thread

Er is blijkbaar een grote betoging morgen in Brussel gerelateerd aan de sociale zekerheid met mogelijk impact op de NMBS. Maar ik vind er nergens nieuws over.

Iemand enige info?

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Noscoped420's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Best, we hebben net een staking gehad op het spoor en een bijna 5 dagen staking bij de Lijn, nogmaals verstoord openbaar vervoer morgen zou belachelijk zijn.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KerberosX Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Er is blijkbaar een grote betoging morgen in Brussel gerelateerd aan de sociale zekerheid met mogelijk impact op de NMBS. Maar ik vind er nergens nieuws over.

Iemand enige info?
    Geen impact op de NMBS. Was ook niet de bedoeling.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Geen hinder voor NMBS inderdaad.
    Let us pray for all the fools that be

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Eigenlijk niet, dan is het namelijk een loonvoordeel en dient het in principe belast te worden en sociale zekerheid op betaald te worden.
    Klopt.
    https://www.socialsecurity.be/employ...dvantages.html
    Tariefvoordelen
    De korting die de werkgever aan zijn werknemers toekent op de normale prijs van bepaalde producten of diensten, is geen loon indien de volgende voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:

Het moet gaan om kortingen op producten die de werkgever verkoopt of fabriceert, of om kortingen op diensten die de werkgever levert.
    De hoeveelheid verkochte producten of geleverde diensten aan elke werknemer, mag het normale verbruik van het gezin van de werknemer niet overschrijden. De werkgever moet zijn werknemers op deze voorwaarde wijzen en moet kunnen aantonen dat hij dat gedaan heeft.
    De korting of prijsvermindering mag niet groter zijn dan 30 % van de normale prijs. De werkgever moet de normale prijs kunnen staven. De normale prijs is de prijs die de werknemer als particuliere consument had moeten betalen, indien hij niet was tewerkgesteld door de werkgever die het product fabriceert of verkoopt of de dienst levert. Indien de werkgever niet rechtstreeks producten of diensten aan de particuliere klant levert, dan is de normale prijs deze welke een particuliere klant met een vergelijkbaar profiel als de werknemer in de detailhandel moet betalen.
    De prijs die de werknemer na aftrek van de prijsvermindering nog betaalt, mag niet lager zijn dan de kostprijs van het product of de dienst. De werkgever moet de kostprijs kunnen staven.
    Indien de korting meer bedraagt dan 30 % van de normale prijs, dan wordt het gedeelte van de korting dat 30 % van de normale prijs overschrijdt, als loon beschouwd.

Indien de korting minder bedraagt dan 30 % van de normale prijs, maar de prijs die de werknemer betaalt lager is dan de kostprijs, dan wordt het verschil tussen de kostprijs en de prijs die de werknemer betaalt, toch als loon beschouwd.

Mike's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Maar we krijgen geen km vergoeding of bedrijfswagen klopt het dan ook. Want op ander werk krijg je toch ook abo op openbaarvervoer als je dat vraagt inplaats van km vergoeding?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mike Bekijk bericht
    Maar we krijgen geen km vergoeding of bedrijfswagen klopt het dan ook. Want op ander werk krijg je toch ook abo op openbaarvervoer als je dat vraagt inplaats van km vergoeding?

In de grootste sector (PC 200) is er geen recht op kilometervergoeding vanaf een brutoloon van 2000 euro per maand. In de meeste sectoren krijg je ook geen gratis openbaar vervoer, enkel 50 tot 80% van het theoretisch treinabonnement.

En kilometervergoeding is altijd belastbaar, enkel woon-werk abo op de trein niet. Maar treintickets die je ook privé mag gebruiken zijn zeker belastbaar (als je kijkt naar hoe het in de privé behandeld zou moeten worden)
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mike's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    In de grootste sector (PC 200) is er geen recht op kilometervergoeding vanaf een brutoloon van 2000 euro per maand. In de meeste sectoren krijg je ook geen gratis openbaar vervoer, enkel 50 tot 80% van het theoretisch treinabonnement.

En kilometervergoeding is altijd belastbaar, enkel woon-werk abo op de trein niet. Maar treintickets die je ook privé mag gebruiken zijn zeker belastbaar (als je kijkt naar hoe het in de privé behandeld zou moeten worden)
    Ik werkte hiervoor bij De lijn kreeg ik ook jaarabo van de lijn,stib,MIVB en voor heel gezin ook dus dat zou ook niet mogen dan en daar kreeg ik ook nog is km vergoeding?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Principieel is woon-werkverkeer een kost die de werknemer moet betalen. Het is een gunst van de werkgever om hierin tussen te komen, en daarom zouden tegemoetkomingen vermeld moeten worden op uw loonfiche.

Nu, ik kan me inbeelden dat de NMBS perfect abonnementen aan haar werknemers kan geven voor het woon-werkverplaatsing (stel dat dit altijd dezelfde locatie zou zijn). Al dient dit dan ook vermeld te worden op de loonfiche.
    Daarbij kan je natuurlijk wel niet zomaar andere treinverplaatsingen maken wanneer het niet om woon-werkverkeer gaat. Wat een groot verschil is met de huidige situatie (als ik het goed begrijp en op basis van de discussie op de vorige pagina).

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Ik werkte hiervoor bij De lijn kreeg ik ook jaarabo van de lijn,stib,MIVB en voor heel gezin ook dus dat zou ook niet mogen dan en daar kreeg ik ook nog is km vergoeding?
    Net zoals de Carrefour geen gratis producten of de bank en gratis lening mag geven onbelast, mag de NMBS dat in principe ook niet, tenzij er voor hen een specifieke uitzondering is gecreëerd.

Korting op de tickets mag wel, zolang het voordeel niet buitensporig is.
    Rosa Parks

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik rij zelfs gratis met de trein in eerste klas in de benelux omdat mijn vrouw op de spoorwegen werkt.

Voor andere landen kan ik gratis tiketten aanvragen en de tgv, thlis, etc zijn stukken beterkoop.

Het wordt wel eens tijd dat ze van die klote papieren kaartjes afstappen en eens deze eeuw in stappen.

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    NMBS heeft onlangs nog sociale controle gehad, dus ik vermoed dat het wel in orde zal zijn.
    Let us pray for all the fools that be

Mike's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    NMBS heeft onlangs nog sociale controle gehad, dus ik vermoed dat het wel in orde zal zijn.
    Ja daarmee dat eerste klasse tickets verlaagd zijn naar 12 inplaats van 24 om in orde te zijn.

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zit met volgende vraag:

Ik start in Maart met een opleiding te Lokeren.
    Ik zou dan elke dag met de trein naar ginds sporen.

Van de mutualiteit heb ik een verhoogde tegemoetkoming gekregen voor allerlei zaken, waaronder de NMBS.

Nu is echter de vraag, kan je deze tegemoetkoming combineren met een abonnement?
    Want via de site van de NMBS vind ik enkel info over reductie biljetten, niks over abonnementen.
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper-- Ik zit wat anders in elkaar.
    [<BR>]Crusher regiment leader of Black Raiders @ MW 2019 -- Christiana Rogiers 12/03/1941 - 06/03/2020

Regels voor berichten