Discussie: NMBS-thread

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    simpelweg omdat ik vergeten was die door te geven aan Epyon en ik wil hem nu zo weinig mogelijk lastigvallen . Als iemand een server heeft waarop ik dat python script mag plaatsen, kan iedereen er mss aan, da's nog het leukste?

Iemand?
    Als het een bestand is dan kan je de inhoud gewoon op https://pastebin.com/ plaatsen. Tenzij het meerdere bestanden zijn, maar dan kan je het op github of bitbucket of gitlab zetten. Ik zou hem wel eerst eens vragen of hij daar mee akkoord gaat.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    het is gewoon 2.5 + 1.5 omdat jij dat zo noemt, de afmetingen spreken je tegen
    Als ik op die 1.5 normaal ga zitten kan er niemand naast mij zitten zonder dat we been tegen been zitten of er 1 met een halve gatskaak naast de zetel hangt. Dus het is geen volwaardige zitplaats voor 2 mensen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KerberosX Bekijk bericht
    Als ik op die 1.5 normaal ga zitten kan er niemand naast mij zitten zonder dat we been tegen been zitten of er 1 met een halve gatskaak naast de zetel hangt. Dus het is geen volwaardige zitplaats voor 2 mensen.
    Heb de cijfers gegeven in de vorige discussie, bij mijn weten heb je op die berekening niet gereageerd. Mss eerst eens doen voor je gewoon herhaalt wat je eerder al zei
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Als het een bestand is dan kan je de inhoud gewoon op https://pastebin.com/ plaatsen. Tenzij het meerdere bestanden zijn, maar dan kan je het op github of bitbucket of gitlab zetten. Ik zou hem wel eerst eens vragen of hij daar mee akkoord gaat.
    Ik vraag het hem eens, zijn een achttal bestanden
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Heb de cijfers gegeven in de vorige discussie, bij mijn weten heb je op die berekening niet gereageerd. Mss eerst eens doen voor je gewoon herhaalt wat je eerder al zei
    Waarom zou ik daar op reageren? Ze stroken niet met de realiteit. En ik heb maar een normale lichaamsbouw hoor.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Waarom zou ik daar op reageren? Ze stroken niet met de realiteit. En ik heb maar een normale lichaamsbouw hoor.
    Als ik op die 1.5 normaal ga zitten
    Realiteit is niet altijd wat jij als normaal beschouwt.

Kloppen de breedtes van de zitplaatsen niet? Toch wel.
    Kloppen de normeringen (lichaamsbreedte) niet? Zou op andere vlakken nog een groter probleem geven, dus wss is het dat ook niet.

Is wat jij norm-aal beschouwt niet gebaseerd op die normen? WSS wel.
    Rosa Parks

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb toen alvast die cijfers hoe dan ook niet gezien, dus je mag er altijd nog eens naar verwijzen.

Zelfs al zijn dat in werkelijkheid volgens NMBS-normen 3 + 2 zitplaatsen, dan zit je alsnog in moderne treinen véél comfortabeler en hanteert men daar dan toch een andere norm, niet? Zowel in moderne dubbeldektreinen als in de Desiro's (Desiro's die in Limburg overigens praktisch bijna niet rijden lijkt me) zit je een stukje ruimer (en frisser in de zomer).

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Realiteit is niet altijd wat jij als normaal beschouwt.

Kloppen de breedtes van de zitplaatsen niet? Toch wel.
    Kloppen de normeringen (lichaamsbreedte) niet? Zou op andere vlakken nog een groter probleem geven, dus wss is het dat ook niet.

Is wat jij norm-aal beschouwt niet gebaseerd op die normen? WSS wel.
    Ik snap echt waarom je op dit punt blijft strijden. Kijk nu eens naar de rijstellen die de laatste decennia zijn aangeschaft. Deze hebben allemaal individuele zitplaatsen, dus dat lijkt me toch wel de norm tegenwoordig.

Vroeger zaten ze ook met 4-5 jong op de achterbank van de auto. Als je dat nu met uw "kids" doet, steken ze u in de bak. Tijden veranderen he JPV, misschien moet je eens de shift naar het 3de millenium maken?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik snap echt waarom je op dit punt blijft strijden. Kijk nu eens naar de rijstellen die de laatste decennia zijn aangeschaft. Deze hebben allemaal individuele zitplaatsen, dus dat lijkt me toch wel de norm tegenwoordig.
    Ok, je ergernis is dus dat je geen individuele zitplaatsen hebt op en dat het principe van zitbanken verouderd zijn. In dat laatste kan ik je perfect volgen en heb ik nog nergens betwist.

Maar dat is nu de eerste keer dat je dit aanbrengt, ervoor was het gewoon dat je er niet op kon zitten met 2/3 zonder dat je halve gat niet erop kon. Wat je ondanks de aangebrachte cijfers nog steeds niet kon erkennen.

Oja, de individuele banken in een rijopstelling bij een M6 zijn niet zo verschillend van breedte dan een M4 of een MS80
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Wat je ondanks de aangebrachte cijfers nog steeds niet kon erkennen.
    hij heeft gewon gelijk. Die 3+2 zal in theorie kloppen maar de theorie klopt niet in de praktijk.

de nmbs hanteert nu eenmaal vaker normen die hen beter uitkomen
    telden ze vertragingen niet ook maar pas vanaf 5-10 minuten om zo bij een stiptheid van >90% uit te komen?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    hij heeft gewon gelijk. Die 3+2 zal in theorie kloppen maar de theorie klopt niet in de praktijk.
    in de praktijk zitten mensen met 2 en 3 op die zitbanken zonder dat ze eraf vallen of elkaar in de haren vliegen. Dagelijkse realiteit.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Ik heb toen alvast die cijfers hoe dan ook niet gezien, dus je mag er altijd nog eens naar verwijzen.
    https://www.9lives.be/forum/algemene...l#post22145957
    (link van mij werkt als je 50 posts per pagina instelt, anders zal je op zoek moeten gaan naar post22145957, zal ergens pagina 214-216 bij standaardinstelling zijn.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Vanuit NMBS wordt deze informatie voorlopig niet publiek gedeeld. Dat zou dit jaar wel het geval moeten zijn. Maar je zal niet zien welk type trein je hebt, het zale erder een schematische voorstelling zijn waar je veel uit kan afleiden (zoals airco, 1e klas, fietswagon, dubbeldekker, ...).
    is al het geval hoor:

https://trainmap.belgiantrain.be/?lang=nl => klikken op de trein => samenstelling.

Voor P-treinen werkt dit niet/niet goed, voor andere treinen wel.
    Rosa Parks

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Done.

Breedte grote bank: 137 cm
    Breedte kleine bank: 93 cm

(er is nog wat extra plaats op schouderhoogte wegens de ruit, maar dat tel ik voor het gemak nu even niet mee)

Verhouding is dus 2/3 , niet 1,5/2,5

Ik vind het altijd leuk als men met concrete cijfers aankomt, want dan kan je héél gemakkelijk bewijzen dat wat je zegt, niet overeenstemt met je eigen beweringen:

Eerst even over de "gemiddelde Belg met overgewicht"
    Ik ga uit van de cijfers van dinbelg (statistisch onderzoek over breedte van Belgen). Ik ga uit van de volgende veronderstellingen:
    - mensen moeten hun schouders normaal kunnen houden als ze zitten
    - de laatste persoon moet ook kunnen zitten, maar gezien 1 schouder dan perfect over de gang kunnen hangen, moet je daar dus iets nemen tussen heupbreedte en schouderbreedte.
    - NMBS moet zijn afmetingen van zitplaatsen berekenen op percentiel 95 van mannen (komt dus overeen met ongeveer 98% van de Belgische bevolking)

Dit zegt DinBelg:
    Schouderbreedte: 50cm
    Heupbreedte: 41,2 cm

Dus ik neem telkens 1 persoon met een "halve schouder" (= (50+41.2)/2 = 45,6), de rest moet 50cm breed zijn.

Momenteel staan de banken opgesteld als 93cm en 137cm.

Die 93cm bank moet gevuld worden door de NMBS met 2 personen: dus eentje van 45,6cm en eentje van 50 cm. Samen 95,6 cm of nét iets teveel (allez, ind e praktijk, over alle personen heen, in 3% van de gevallen een probleem). Maar gezien de poepbreedte minder groot is dan de heupbreedte, betekent dat in de praktijk dat mensen nog altijd met hun volle poep op een zitbank kunnen zitten en er dus niet, zoals jij claimde "met 1 gatskaak over de rand". Tenzij je natuurlijk 20cm afstand tussen jouw en je medepassagier wil...

Die 137cm bank neemt 145,6 cm in. Hier zit je wél op het randje. 3 personen die ALLEMAAL pct 95 man zijn, zullen moeilijk naast elkaar kunnen zitten (iemand zal met zo'n 5-8cm over de rand zitten, niet confortabel). In dit geval (statistisch <0,01% voorkomend) zit je met een groot probleem. Als je de grens legt dat hier de marge met 0cm zou moeten zitten, bedien je nog de situatie waar er gemiddeld een percentiel 85-persoon (man/vrouw) zit. Dat is nog altijd goed voor zo'n 99% van de gevallen. Dus lijkt me nog altijd in de praktijk géén probleem, toch zeker niet zoals jij het zei

Dus: NMBS neemt voldoende voorzorgen. Je hebt zeker 5 zitplaatsen, weliswaar echt naast elkaar. Dat is voor jou mss niet comfortabel, maar het is wel het maximum halen uit wat mogelijk is en toch iedereen een echte zitplaats aanbieden, behalve die 0,x% gevallen. Het enige wat je de NMBS kan verwijten is dat men "eist" dat mensen, als het héél druk is, met 3 naast elkaar met schouders tegen elkaar zouden kunnen zitten (in 0,33% van de gevallen)

Maar, nu nog even jouw voorstel bekijken:
    2+2 is simpel: 115 cm ((93+137)/2) te verdelen over 2 mensen is ruim ok.
    Daar heb je RUIM de plaats naast elkaar, dat klopt. Je verliest wel 20% van de huidige capaciteit.

Lukt dat nu om er 3+3 van te maken in extreme gevallen, zodat je nog plaats kan bijwinnen in de spits?
    Nee.
    3+3 zou betekenen dat je de 115cm banken moet delen met 3 personen. Dat is minder dan 40cm per persoon of dus VEEL te weinig om 3 "kloeke" personen te laten zitten. Als je de eerste 2 personen laat zitten met schouder tegen elkaar zal je zelfs voor een gemiddelde situatie (schouder 43,8 bij percentiel 50 gemengd) nog maar 27,4 cm overhouden. Nog geen procent van de mannen (smallere heupen dan vrouwen) zal daar op kunnen zitten.

Beste optie voor veel capaciteit is dus die 3+2 opstelling zoals ze nu is. Bij 2+2 is je maximumcapaciteit écht die 4, nu is die 5.
    ter info
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    is al het geval hoor:

https://trainmap.belgiantrain.be/?lang=nl => klikken op de trein => samenstelling.

Voor P-treinen werkt dit niet/niet goed, voor andere treinen wel.
    Is niet de bedoeling en onbetrouwbaar.
    Let us pray for all the fools that be

Pagina 236 van 248 Eerste ... 136186226232233234235236237238239240246 ... Laatste

Regels voor berichten