Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Lightbulb keyboard spelen zonder notenleer?

hey
    is het mogelijk om keyboard te spelen ZONDER notenleer gevolgd te hebben? ik zou graag een hobby hebben die me ook wat weghoud van de pc. sporten doe ik niet graag, dus dacht ik aan muziek; keyboard of gitaar. van gitaar weet ik dat je geen notenleer moet volgen, maar van keyboard weet ik het niet. moest ik voor keyboard toch notenleer moeten volgen; welke soort gitaar raden jullie me dan aan?

mvg. fresko
    no votes  

Rizla+'s schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Als ge een beke prutst, zulde het wel een beetje kunnen, maar dan zult ge wel geen liedjes perfect kunnen naspelen .
    no votes  

Timmos's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Keyboard zonder notenleer? Zonder kennis van akkoorden, zonder lessen begeleidingspraktijk?

Ik ben afgestudeerd na 9 jaar pianolessen en 6 jaar begeleidingspraktijk en andere lessen, en omdat ik ook gewoon veel probeer op mijn piano kan ik vrijwel direct liedjes naspelen. Zeker de laatste 2 jaren gaat dat vrijwel direct en zeer vlot. Maar ik weet dan ook welke akkoorden mooi op elkaar volgen ed.

Mij lijkt het quasi onmogelijk hoor. Tenzij je liedjes wilt spelen juist op melodie. Maar anders is het een verloren zaak, denk ik. Allee ja.
    no votes  

iTrader
    15 (100%)
    -Je gaat meer respons krijgen op het muziekforum.

-Het hangt af wat je wilt bereiken. Op youtube staan enkele simpele liedjes uitgelegd aan de hand van de toetsen. Wil je wat verder, moet je akkoorden leren en simpele noten. Dan kan je aan de hand van de melodie-lijn en de bijhorende akkoorden wat prutsen met moeilijkere liedjes. Als je the real deal wilt, moet je notenleer onder de knie krijgen en vooral veel oefenen. Ik raad een goeie leraar aan die je bepaalde technieken kan uitleggen of een deftig handboek (hier krijg je natuurlijk geen respons van, dus kan het zijn dat je het totaal verkeerd doet).

-Logische opeenvolgingen van akkoorden enz. kan je via talent direct weten, je kan dat uit een boek leren of je kan weer via een leraar werken. Je zal in ieder geval veel muziekstukken moeten doorploegen en veel uittesten. Hierbij moet je natuurlijk kijken naar je interesse: als je niet echt muziek gaat schrijven, kan je dit aspect van muziek wat verwaarlozen.

Het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer: doorzettingsvermogen, talent, en een goeie leermeester die je kan beoordelen en verder helpen. Als je dit niet hebt, zal je niet verder geraken dan wat populaire melodietjes.

Als je besluit om een keyboard te kopen, kan je best wat advies vragen. En best ook om de allereerste stappen te zetten in het toetsenwereldje. Hier op het forum zitten wel enkele mensen die je op een deftige manier verder kunnen helpen.
    no votes  

V1nce's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Tuurlijk gaat da.

Gewoon gelijk de regi ewa doen alsof ge speelt
    En voila.
    Gaylo The Avatar :
    Spoiler:
    no votes  

Borri's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Natuurlijk gaat da, ik speel nu 11 jaar piano (begonnen met 3 jaar keyboard) en speel nu oa veel final fantasy stukken ( toch niet zo gemakkelijk op piano) en veel meer. En ook nooit notenleer gehad Gewoon zien dat ge uwe sol en fa sleutel kent, maar die leert ge wel door heel simpele liedjes te spelen in het begin.
    Ik ben nu ook pas alle akkoorden aan het leren enzo..
    no votes  

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik weet niet of het nu nog zo is, maar een jaar of 10 geleden heb ik daarvoor in de Colruyt van die basisboekjes gekocht.
    Daar zaten toen gekleurde stickertjes bij met letters van A tot G die je op de toetsen moest kleven, liedjes werden dan uitgelegd aan de hand van die stickertjes.

Was wel vrij basis, om bijvoorbeeld Vader Jacob, Old MacDonald had a farm enzo te spelen.
    'k heb daar eigenlijk nooit echt mee voortgedaan, dat was toen ten tijde van X-Session enzo en keyboard spelen leek toen cool enzo maar natuurlijk was/is de realiteit totaal anders dan wat op toetsen tokkelen zoals op den tv

no votes  

iTrader
    0
    ik zal het opt muziekforum zetten; alvast bedankt voor de tips!!!
    no votes  

Cerebellum's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Idd, zeker wel mogelijk hoor. Ik heb mezelf dat ook aangeleerd door eerst een keyboard te kopen. Hierop werden de noten op het scherm duidelijk en op den duur weet ge wel welke noot bij welke toets hoort. ^^
    Lectori salutem
    no votes  

johnstarlight's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    maja wa bedoelde me notenleer? bladmuziek lezen? Want da kanje jezelf nu toch op een dag en daarna al spelend aanleren hoor. Leer uw sol sleutel, uw fa sleutel, leer hoe ritme genoteerd wordt, leer uw voortekens (gewoon fadosolrelamisi en omgekeerd, zonder al theorie over toonaarden enzo ofc) en wat ze betekenen voor de rest van uw stuk en ge kunt beginnen....
    Laatst gewijzigd door johnstarlight; 2 mei 2010 om 18:37
    no votes  

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Volgens mij moet dat wel lukken, maar ik zou notenleer toch aanraden. Een vriend van mij is nu sinds kort les aan't volgen in piano en hij heeft mij zo al wat dingen getoond en nu worden veel dingen van op gitaar ook veel duidelijker.
    Raptr | Steam | PSN | Last.FM | Mobile Vikings | Generation Connect | Duty Calculator | Spam
    i5 2500K | 16 GB Kingston HyperX | 590 GTX
    no votes  

AWD's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    In de lessen notenleer leer je zelf ook hoe je de noten moet zingen maar als je gewoon een instrument wil bespelen is dat dus totaal niet nodig.
    Leer (zoals al eerder gezegd) gewoon uw fa- en sol-sleutels en door veel te oefenen zal je al snel de noten vlot kunnen lezen.
    Ik heb zelf 2 jaar notenleer moeten volgen op de muziekschool en vond het voor het overgrote deel tijdsverspilling dus essentieel is het zeker niet!
    no votes  

Baats's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Waarom zou dat niet lukken?

Ik ga hier even naar gitaar transponeren (om het bij muziektermen te houden )
    Ik kende ook niets van muziektheorie/notenleer/..

Toch heb ik gitaar perfect kunnen leren. Met akkoorden begonnen, in denk dat dat ook perfect voor keyboard kan...
    Nu leer ik wel geleidelijk meer en meer van theorie, puur uit interesse, maar het zal ook zeker handig in de toekomst zijn.
    no votes  

iTrader
    0
    Waarom niet?Vangelis heeft ook nooit muziekschool gevolgd.En hij kan nauwelijks bladmuziek lezen of schrijven.
    no votes  

iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cram Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Waarom niet?Vangelis heeft ook nooit muziekschool gevolgd.En hij kan nauwelijks bladmuziek lezen of schrijven.
    Dat noemt men talent. En de ironie van het leven wilt dat niet iedereen daarmee beladen is.
    no votes  

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten