SoliD's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)

9lives @ IRC + RSS-feeds

Blijkbaar weten vele gamers nog niet dat 9lives vrij verspreid op IRC zit & daar willen we met deze thread nog eens de aandacht op vestigen.

Voor wie al met IRC overweg kan [klik hier], je vind ons op irc.be.quakenet.org (of gelijk welke andere QuakeNet server) @ #9lives.be (& de andere kanalen die u vindt verderop in dit bericht)

Wie nog niet vertrouwd is met een IRC netwerk leest best het volgende eens door...
    Ik ga 2 manieren vertellen om bij ons te geraken, namelijk de "webbased" manier en de "mIRC" manier...

Sorry voor de Linuxers, maar ik heb geen ervaring met jullie O.S. omgeving om er een (deftige) uitleg rond te geven, maar ik denk/verwacht dat jullie met deze info er ook wel zullen geraken...

=( Webbased IRC )=

Omdat sommige mensen niet kunnen/mogen/willen mIRC (of ander progje) installeren (vb op school/werk/bij gelegenheid) daarom effe dit kort stukje proza:

Dit vereist JAVA van je webbrowser...
    Ik weet niet juist wat er gebeurd als je de JAVA-plug-in niet geïnstalleerd hebt, maar als hij zeurt erachter, vind je de plug-in hier.

Surf naar de volgende link: http://www.jpilot.com/products/jirc/demo1.html en druk op YES bij de security warning... Vul in het kadertje het volgende in:

Nick Name: Jouw nickname dus
    Channel: 9lives.be
    (blijf maar van da scrollmenutje af, dit heb je toch niet nodig)
    Real Name: Gewoon blabla, nix speciaals eigenlijk, vul in wat je zelf wil
    Server Name: irc.be.quakenet.org
    (blijf maar van da scrollmenutje af, dit heb je toch niet nodig)
    Server Port: Laten staan op 6667

En klik op Connect Now....

Als alles goed is gegaan (en ik zou nie weten hoe je dit zou kunnen misdoen) zie je een hoop tekst voorbijscrollen (de Message Of The Day met de Quakenet regels en settings)...
    Als alles tot rust is gekomen kun je meedoen met onze gezellige babbels...

Opmerking: OK, het KAN zijn dat je toch niet kan connecteren... Namelijk als er bepaalde "poorten" gesloten zijn (bvb poort 80 = internet)... Dan is je kans verkeken om nog bij ons te geraken (behalve als je al veel van PC's afweet en begint te tunnelen maar daarvan weet ik noppes af en dit is ook totaal off-topic) en dat wil zeggen dat je je gedachten bij je (school)werk moet houden...

=( mIRC )=

Zit je echter thuis, tijd teveel, er zit geen mens meer online op je MSN en je verveelt je rot....
    Hoog tijd dus voor #9lives.be

Download de laatste mIRC [HIER te vinden] en installeer het progje...

Open het... [btw als je die foto van de maker ziet, moet je is op zijn neusje klikken ]

Worstel jezelf naar File/Options...

Bij Category zie je nu "Connect" staan. Klik er op. "IRC Network" staat normaal gezien op ALL, eronder open je het lijstje en ergens zul je zien staan: QuakeNET [want daar bevindt zich de 9lives-Chatrooms] Ik kies altijd "Quakenet: random US server"...

Vul ook wat gegevens in betreffende jezelf [nick, reserve nick, email, ... maar geef niet teveel bloot, je echte naam kan je beter niet vermelden]

We gaan ff nog wat fine-tunen Bij Connect/Options vink je "Connect on startup" en "Reconnect on disconnection" aan.

Voila, je bent nu klaar en je mag connecteren [Connect to IRC Server]...
    Als je nu een lijstje krijgt met een aantal kanalen in vink je best het vakje onderaan uit, deze channel selector heeft weinig nut, je kan het hierna dan ook sluiten.

Nu zie je een statusscherm met onderaan een lijntje waarin je kunt typen. Typ: /join #9lives.be en je bent er geraakt!!

=( Beschikbare 9lives-Channels )=

Dit is een up-to-date lijstjes met alle rooms die te maken hebben met de 9lives-community... Ontbreekt er echter eentje, contacteer mij (of één van de (super)moderatoren) gerust! De kanalen staan in dezelfde volgorde als de forumindex.

• #9lives.be [Join]
    • #9lives.nintendo [Join]
    • #9lives.hardware [Join]
    • #9lives.benchmark [Join]
    • #9lives.buy&sell [Join]
    • #9lives.casemodding [Join]
    • #9lives.webdesign [Join]
    • #9lives.fs [Join]
    • #9lives.bf [Join]
    • #9lives.et [Join]
    • #9lives.mac [Join]
    • #9lives.music [Join]
    • #9lives.hattrick [Join]
    • #9lives.dayofdefeat [Join]
    • #9lives.gad [Join]
    • #9lives.lief [Join]
    [er zijn natuurlijk nog tienduizenden andere kanalen op Quakenet (typ maar es "/list"), om maar te zwijgen over de andere servers... maar om die hier allemaal op te noemen... bikke teveel he ]

=( Channel information )=

Rechts zie je de naamlijst. Die bevat alle personen aanwezig op dat kanaal. In die lijst kun je 3 soorten personen zien. Een nick met een @ voor, een nick met een + voor en nicks zonder speciale tekens voor.
    • De personen met een @ zijn ops/operators, of channel admins. Die hebben mogelijkheden, wederom enkel op dat channel, dat anderen niet hebben. Zij kunnen topics veranderen, kicken, bannen,...

Soms lezen we de opmerking: "Hé, zoveel @'s hier", dit komt omdat elke 9lives crew-member een @ heeft en zodus gemakkelijker te herkennen is.
    • Personen met een + hebben een voice. Dit is enkel nuttig als het kanaal gemodereerd staat (gewone chatters kunnen dan wel lezen maar niet praten. Enkel personen met een + of een @ kunnen dan op het channel chatten) Er zijn er ook die het enkel voor de eer voor hun naam willen.
    Het main scherm, tekstscherm, bevat al de regels die getikt worden, door jou en door anderen. Daar gebeurt de effectieve chat.
    Wil je zelf iets tikken dan kun je dat onderaan in de input balk doen. Steeds 1 zin per keer, telkens je op 'return' drukt wordt de zin verzonden.

=( Extra Commando's )=

Volgende extra commando's kunnen gebruikt worden tijdens de chat; de tekst tussen de ( ) is optioneel
    /quit (uw quit message) : om mIRC af te sluiten!
    /part (uw part message) : om het kanaal te verlaten!
    /nick uw nieuwe nick : om van nickname te veranderen
    /msg nickname berichtje : Iemand een privé-berichtje sturen dat niemand anders kan lezen
    /clear : het chatscherm wissen
    /ignore nickname : een bepaalde persoon negeren, op ignore zetten
    /away uw away message : als je een kopje koffie gaat drinken
    /away : voor als je terug bent. Met dit command zet je de "away" dus terug af.
    /whois nickname : geeft je meer informatie over een bepaalde chatter

=( Netiquette )=

Onze moderators houden dagelijks ons chatkanaal in de gaten. Zij kijken er mee op toe of je je aan volgende spelregels houdt :
    • Geen overbodig gebruik van gekleurde tekst

(in sommige channels is het zelfs niet mogelijk om kleuren te gebruiken)
    • Geen gespam dwz promotie maken voor andere websites of chatboxen...

(er lopen een paar scriptjes die je automatisch zullen bannen hiervoor, de meest beruchte is die van DrPepper (onze ex-community leader) himself die je zal bannen voor 2 minuten als je een # typt )
    • Geen geflood dwz je vraag of opmerking 10 keer gaan herhalen

(er lopen een paar scriptjes die je automatisch zullen bannen hiervoor)
    • Geen geroep of getier!! Hiermee bedoel ik: ga niet alles in hoofdletters typen.

(er lopen een paar scriptjes die je automatisch zullen bannen hiervoor)
    • en last but not least: het games kanaal is een ontmoetingsplaats voor gamers, hiermee bedoel ik: ga niet de moeder van een gamer uitschelden want dan word je er sowieso afgegooid.
    Als je zondigt tegen de regels word je op de vingers getikt en op de regels gewezen door onze moderator (een persoon met een @ voor zijn naam).
    Word je van het kanaal gegooid (gekickt) dan wil dat zeggen dat je je boekje te buiten gegaan bent.
    Kom je terug op het kanaal en blijf je het te grof maken dan word je onverbiddelijk gebannen van het kanaal en dit voor een aantal uren (dagen).
    Laatst gewijzigd door Dakantochnie; 23 januari 2011 om 17:26
    no votes  

SoliD's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Als je veel mIRC gebruikt komen volgende tips/tricks zeker van pas:

=( Perform )=

Om bij het inloggen alles wat sneller te laten verlopen (en zo niet altijd "/join #9lives.be" te moeten typen bij het connecteren met QuakeNET) bestaat er in mIRC iets dat Perform heet.

Bij File/Options/Connect/Perform "enable perform on connect" aanvinken.
    Je klikt op Add en kiest uit de lijst "QuakeNET"...
    Dan typ je in het venstertje eronder vb /join #9lives.be [je kunt 20 kanalen zetten als je wilt, dus ook van andere rooms op QuakeNET]

Bij het connecteren van je favoriete server (QuakeNET dus) zul je automatisch alle rooms in je perform joinen... Als dat niet handig is

=( Highlight )=

Zit je met een overdosis rooms of is mIRC geminimaliseerd en je wilt toch weten wanneer er iemand tegen jou spreekt? Dan is highlighten jouw oplossing...

Bij File/Options/IRC/Highlight vink je "Enable highlight" aan.
    Klik vervolgenst op "Add". Nu kun je bvb je nickname invullen op het bovenste lijntje (kunnen ook andere woorden zijn).

TIP: Wanneer je echter $me ingeeft, dan highlight mIRC uw nick ook wanneer je van nick veranderd bent (vb mijn nickname is CyberKEF, maar als ik weg ben is dat AwayKEF, met $me wordt dat ook gehighlight).

"Color" zorgt ervoor dat de lijn waarin je nick verscheen gekleurd wordt (rood in mijn geval).

"Play Sound" zorgt ervoor dat er een geluidje wordt afgespeeld (zorg ervoor dat het niet te luid is, anders zorg je voor een hartstilstand).

De rest is overdosis show imho...

=( Authing @ Quakenet )=

De mensen van QuakeNET hebben precies heel wat vrije tijd over en dus hebben ze uit pure verveling wat bots (computerscripts) gemaakt om ons het leven wat gemakkelijker te maken De meeste bekende zijn de Q en de L (=kleine broer van Q) bots die je in bijna elk (groot) kanaal waarschijnlijk tegenkomt...

Je kunt een user account aanmaken bij deze Q... Wat is het voordeel? Als je bij een clan zit, of gewoon vaste bezoeker in een channel, kan je dmv je Q-account een auto-op of auto-voice status verkrijgen door de L of Q bot (die 24/24 7/7 op het kanaal zit... (de alomgekende "Q sets mode to +O CyberKEF") Bon, NATUURLIJK krijg je dat niet automatisch, maar verkrijg je dat van de master/owner van het desbetreffende kanaal...

Bon, veel geblaat, weinig wol... Hoe verkrijg je die account?

Wel je doet de volgende stapjes (ik heb nu paar van mijn fictieve gegevens ingevuld zodat het wat verstaanbaar lijkt )
    • Je zorgt dat je nickname staat op de nick waaronder je wilt geauth zijn: "/nick CyberKEF"
    • Dan typ je: "/msg Q HELLO cyberkef@hotmail.com cyberkef@hotmail.com"
    • Check je email en je zal zien dat deze Q je een lieve brief heeft gezonden met een hoopje tekst in... Waaronder ix heel belangrijks: jaja, je paswoord...
    • Your login/password is CyberKEF / L2eAs6T8... (en nog een heleboel andere zever die je maar es moet bezien)
    • OK, je paswoord ziet er misschien wat chaotisch uit maar ik geef je een tip: verander ze niet want ik zal je een klein truukje vertellen....
    • Zet volgende regel vooraan je performlijstje: "/MSG Q@CServe.quakenet.org AUTH CyberKEF L2eAs6T8"

Vwalla!! Zo moeilijk was dat nu toch ook weer niet he

Elke keer dat je je nu aanmeldt op QuakeNET word je automatisch geauth en neem je je auto-voices en auto-ops in ontvangst...

Soit, je kan nog een heleboel uitsteken met die Q en L maar dit is eerder voor de mensen die geen sociaal leven hebben en heel hun sociaal leven verslijten op IRC More info @ http://www.quakenet.org --> Linksonder: L & Q FAQ

=( Andere Netwerken/Servers )=

Omdat sommige mensen hun genre van rooms niet vinden op Quakenet en op meerdere servers tegelijkertijd willen zitten...

Kies in het menu File voor Options -> Connect... Vink New Server Window aan, kies de server dat je wil kiezen en druk op "connect to IRC Server"...

=( Scripts )=

Ok, ik moet toegeven, de standaard lay-out van mIRC vind ik lelijk & koel + een paar zaken zijn serieus omslachtig om mee te werken...

Er circuleren op het WereldWijde Webje een hoopje scripts die een heleboel bijvoegen bij mIRC en zelfs de mogelijkheid geven om met skins te werken...

Hieronder vind je een lijstje (volg de urls naar de officiele sites voor wat uitleg (in 't engels)) over de meest gangbare scripts.

Heb je nog vragen, in de #9lives.be room zijn er altijd mensen die bereid zijn om je te helpen

Hope to see you there soon!

V 2.1.2
    Laatst gewijzigd door Dakantochnie; 8 juli 2007 om 23:30
    no votes  

Cyberkef's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)

9lives News - RSS Feed

Veel mensen zullen zich ongetwijfeld afvragen wat die "RSS" (Really Simple Syndication) nu in hemelsnaam moet voorstellen en denken: "Allemaal webcode, dat kan de bedoeling niet zijn... "

Toch wel! Dat codetaaltje is XML formaat (het moet niet altijd HTML zijn hé) en wordt ingelezen door een extern programma/plugin (RSS Reader, Sage, ...) op jouw computer!

Zie het maar als een alternatieve manier om het 9lives News vers van de pers voor je neus geserveerd te krijgen (meer nederlandse info ivm RSS)!

De comments moet je nog steeds via de site bekijken/posten!
    RSS biedt niet de mogelijkheid om dat via zijn readers te doen.

Als er nog problemen/opmerkingen/tips/... zijn, wees niet bang om ons (PM oa Cyberkef maar) iets te laten weten

Credits to _RaKKeR_ om alles op gang te brengen!
    Laatst gewijzigd door Matti; 12 juli 2008 om 18:04
    no votes  

Regels voor berichten