Pagina 5 van 234 Eerste 1234567891555105 ... Laatste
    stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    waarvoor je geen enkel argument geeft.

ik zie niet aan wat er "dramatisch" aan de cijfers zou zijn, het zijn altijd dezelfde soort cijfers die ze posten. Wat net wijst op eht feit dat de zoektocht naar dramatiek er niet echt is.

Er zijn voldoende objectieve criteria om mensen in een ziekenhuis te houden.
    Nee, ik ben geen medicus. Dus nee, ik kan niet aangeven wie en waarom die wel thuis zou kunnen verzorgd worden ipv in het ziekenhuis. Maar het is niet omdat ik geen medicus ben dat ik die vraag niet zou mogen stellen.

En ga je nu echt ontkennen dat men dagelijks door de strot ramt via de media dat de cijfers dramatisch zijn? Elke dag opnieuw? Daar begint men gewoon elke ochtend overal het nieuws mee.

Maar nergens een kanttekening bij die cijfers:

- testen we meer of anders dan de andere landen?
    - waar liggen de grootste besmettingshaarden en hoe komt dat?
    - ligt het aan de demografie of bevolkingsdichtheid van ons land?
    - zijn de criteria voor ziekenhuisopname dezelfde?
    - wie ligt vnl in die ziekenhuizen? Waar werden ze besmet?
    ...

En ja, mss als je zelf naar die cijfers op zoek gaat dat je ze ergens (deels) wel kan vinden, maar vanuit de media komt die nuancering of duiding zelden of nooit naar voor.

Ik snap sommigen hier toch niet hoor, als het op tig aantal zaken aankomt mogen we de media niet zomaar geloven, je moet kritisch zijn, de berichtgeving is altijd te eenduidig,... Maar als het op de corona berichtgeving aankomt moeten we alles maar slikken en mag je geen kritische vraag stellen?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Kunnen die ketens a la Basic Fit niet gewoon mensen weigeren op basis van hun adresgegevens? Dat lijkt mij nu toch niet zo'n gigantische opgave..
    Ik denk niet dat die beslissing bij Basic-Fit ligt tenzij het hun opgedrongen wordt door de gemeente of provincie. Al die mensen hebben betaald voor een abonnement waarmee ze in elke Basic-Fit terecht kunnen...

Ik verwacht dat het vanavond op een sluiting zal neerkomen. Als de Vlaamse overheid het niet gaan doen dan gaan de provincies in actie schieten.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    75 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Nee, ik ben geen medicus. Dus nee, ik kan niet aangeven wie en waarom die wel thuis zou kunnen verzorgd worden ipv in het ziekenhuis. Maar het is niet omdat ik geen medicus ben dat ik die vraag niet zou mogen stellen.

En ga je nu echt ontkennen dat men dagelijks door de strot ramt via de media dat de cijfers dramatisch zijn? Elke dag opnieuw? Daar begint men gewoon elke ochtend overal het nieuws mee.

...

En ja, mss als je zelf naar die cijfers op zoek gaat dat je ze ergens (deels) wel kan vinden, maar vanuit de media komt die nuancering of duiding zelden of nooit naar voor.

Ik snap sommigen hier toch niet hoor, als het op tig aantal zaken aankomt mogen we de media niet zomaar geloven, je moet kritisch zijn, de berichtgeving is altijd te eenduidig,... Maar als het op de corona berichtgeving aankomt moeten we alles maar slikken en mag je geen kritische vraag stellen?
    Ik quote mezelf even, lekker megalomaan:
    Kritisch zijn en alles en vraag stellen is natuurlijk niet debiel. Maar dat is ook niet gelijk aan vanuit het niets gewoon wat ideeën uit je neus trekken en die gelijkstellen aan de ideeën van mensen die ergens jaren voor gestudeerd hebben en steunen op de ervaring van nog heel veel meer jaren in dat specifieke vakgebied. Een expert is niet alleen een expert omdat die zo genoemd wordt in de media, hoor. En hun mening en visie is dan heel wat waard. Als Boerke Naas dan een bedenking uit zijn neus peutert, is dat niet kritisch zijn, maar koppig.

Kritisch zijn is verschillende bronnen inschatten, gelijkwaardige bronnen tegen elkaar aftoetsen, studies correct interpreteren en op basis van al die input het standpunt van experts belichten. Niet dat standpunt wegvegen op basis van een vaag buikgevoel. Ik zou zelfs durven zeggen dat dat het tegenovergestelde is van kritisch zijn: Dat is geen kritiek tov je buikgevoel meer dulden, hoe goed gestaafd ook.
    Wat je doet, is onrechtstreeks wel zeggen dat je het beter weet dan de dokters en experts, ook al ben je zelf geen expert. Ik ook niet, hè. Maar ik noem een vraag in het luchtledige zonder onderbouwing en zonder precies idee dus geen kritische vraag.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

48% in Vlaanderen
    33,5% in Wallonië
    17,7% in Brussel

350 mensen ontslagen op 24/10

444 aan ventilator

Brussels zwaarst getroffen met 56 inwoners/100.000 inwoners

etc etc
    cijfers zijn niet verborgen

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    12 Post(s)

...

Op dit moment lijkt mij dat de stijgende cijfers redelijk dramatisch zijn ongeacht waarom. Je kan dan op het nieuws elke dag alle factoren nagaan, maar laat ons eerlijk zijn, het merendeel van de mensen heeft daar geen boodschap aan en gaat er misschien nog een excuus in vinden om er zich niets van aan te trekken. Kijk naar de berichten dat het vooral "moeilijk bereikbare groepen" waren, volgens een hoop zat daar meteen het enige probleem, terwijl ondertussen zelfs landelijke gemeenten rood zijn. Als ik hier sommige posters zie is het vooral zich aan strohalmen vastklampen zodat ze kunnen blijven volhouden dat zij eigenlijk hun zin moeten kunnen blijven doen.

Veel van de zaken die jij aanhaalt kan je als "meerwaardezoeker" volgens mij raadplegen bij sciensano, zoals besmettingen volgens leeftijdscategorie en waar mensen vooral besmet worden. Maar inderdaad niet alles. De echte statistiek zal ook denk ik pas na deze golf/gehele pandemie grondig worden bekeken.

EDIT Crew: polariserende term weggehaald
    Laatst gewijzigd door coldplayke; 27 oktober 2020 om 11:34 Reden: Polariserend taalgebruik verwijderd.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    En ondertussen staat de lokale bejaardenclub hier 2 straten verder met +- 12 man te petanquen. Allemaal lustig door elkaar aan het lopen om te zien wie zijn bal het kortste bij ligt.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Op dit moment lijkt mij dat de stijgende cijfers redelijk dramatisch zijn ongeacht waarom. Je kan dan op het nieuws elke dag alle factoren nagaan, maar laat ons eerlijk zijn, het merendeel van de mensen heeft daar geen boodschap aan en gaat er misschien nog een excuus in vinden om er zich niets van aan te trekken. Kijk naar de berichten dat het vooral "moeilijk bereikbare groepen" waren, volgens een hoop zat daar meteen het enige probleem, terwijl ondertussen zelfs landelijke gemeenten rood zijn. Als ik hier sommige posters zie is het vooral zich aan strohalmen vastklampen zodat ze kunnen blijven volhouden dat zij eigenlijk hun zin moeten kunnen blijven doen.

Veel van de zaken die jij aanhaalt kan je als "meerwaardezoeker" volgens mij raadplegen bij sciensano, zoals besmettingen volgens leeftijdscategorie en waar mensen vooral besmet worden. Maar inderdaad niet alles. De echte statistiek zal ook denk ik pas na deze golf/gehele pandemie grondig worden bekeken.
    Geloof je dat werkelijk dat de volledige statistiek bekeken gaat worden? Ik niet.
    De volledige data zullen ofwel nu zelfs niet verzameld worden, of zelfs wanneer dat wel gebeurt zullen onder slot en grendel blijven.
    Naar analogie met de misdaadcijfers, die worden nu ook al niet fatsoenlijk geanalyseerd op afkomst van de criminelen in dit land - en ja, je kan bij zo'n onderzoek perfect corrigeren voor socio-economische status -, men verbergt die onder nationaliteit (en dubbele nationaliteit telt als 100% Belg, etc.).

In Nederland heeft men dit wel al durven doen met misdaadcijfers, eens benieuwd of zijn qua covid-19 ook het goede voorbeeld gaan durven geven. De situatie is daar alvast vergelijkbaar:
    https://www.parool.nl/amsterdam/ic-a...rond~b290eecc/

Er zijn in dit land helaas veel te veel taboes omdat die onlosmakelijk verbonden zijn met incompetentie of corruptie van politici in het verleden en in het heden.
    De politieke clusterf*ck in Brussel zie ik meteen niet opgekuist worden, zelfs niet na corona. Laat staan een steviger migratiebeleid en harde aanpak op integratie, zodat je niet zit met hopen mensen die je niet kan bereiken in de landstalen die dan vervolgens de hotspot worden van de tweede golf.
    Politieke verantwoordelijkheid zoals het ontslag van Wouter Beke of Margot Cloet? Haha vergeet het maar. Die laatste zat zelfs dit weekend nog in De Zevende Dag dit weekend, uit te leggen hoe het wel zou moeten, ondanks haar falen in de eerste golf. Enige troost is dat Maggie De Block niet meer in de regering zit, maar in het parlement is ze wel doodleuk fractieleidster...
    Laatst gewijzigd door coldplayke; 27 oktober 2020 om 11:34 Reden: Polariserende term in geciteerd bericht verwijderd.

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    En ondertussen staat de lokale bejaardenclub hier 2 straten verder met +- 12 man te petanquen. Allemaal lustig door elkaar aan het lopen om te zien wie zijn bal het kortste bij ligt.
    Die mensen willen ook maar leven... mag het even?

EDIT: dit was sarcastisch bedoelt. Blijkbaar was de smiley niet duidelijk genoeg.
    Laatst gewijzigd door Reverz; 27 oktober 2020 om 12:10

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Ik quote mezelf even, lekker megalomaan:

Wat je doet, is onrechtstreeks wel zeggen dat je het beter weet dan de dokters en experts, ook al ben je zelf geen expert. Ik ook niet, hè. Maar ik noem een vraag in het luchtledige zonder onderbouwing en zonder precies idee dus geen kritische vraag.
    Mja, neem mij niet kwalijk dat ik nu niet echt zin heb om, voor ik een vraag stel op 9lives, eerst tig aantal artikels en studies te gaan opzoeken, lezen, analyseren en vergelijken. Gewoon om een "kritische" vraag te stellen, op een forum waar ik (en het merendeel met mij vermoed ik) vnl als ontspanning naartoe kom.

Als iedereen hier met dergelijke insteek enkel nog zou mogen komen discussiëren of vragen stellen, het zou hier nogal een saaie bedoening worden me dunkt (laat staan dat hier nog veel volk tout court zou overblijven).

Kijk, Moonblade geeft in eerste instantie een deftig antwoord op welke basis men snel kan beslissen hoe ernstig iemand er aan toe is. Als niet medicus kan ik daar alleen maar uit leren. Maar nadien wordt het wel weer gewoon een zwart-wit discussie, wat ik dan weer jammer vind.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht

Begrijp mij niet verkeerd, ik besef heel erg goed de ernst en gedraag me daar ook heel hard naar. En ik erger mij ook erg hard aan mensen die dat niet doen. Maar neemt niet weg dat imo bepaalde zaken in vraag mogen worden gesteld, of dat ik daar op zijn minst met anderen (oa hier dus op 9Lives) zou moeten kunnen over discussiëren, zonder de typische veralgemenende conclusie te trekken "ziedewel, ge zijt nen ontkenner en wilt uw goesting blijven doen" waar wel meer posters hier soms last van hebben (niet op u bedoeld voor de goede orde).
    Laatst gewijzigd door coldplayke; 27 oktober 2020 om 12:23 Reden: Polariserende term uit geciteerd bericht gehaald.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Die mensen willen ook maar leven... mag het even?
    Ik was die mening ook toegedaan, aan de andere kant zijn het natuurlijk die mensen die het overgrote deel van IC bevolken nadien..
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    75 Post(s)
    Mja, neem mij niet kwalijk dat ik nu niet echt zin heb om, voor ik een vraag stel op 9lives, eerst tig aantal artikels en studies ga gaan opzoeken, lezen, analyseren en vergelijken. Gewoon om een "kritische" vraag te stellen, op een forum waar ik (en het merendeel met mij vermoed ik) vnl als ontspanning naartoe kom.

Als iedereen hier met dergelijke insteek enkel nog zou mogen komen discussiëren of vragen stellen, het zou hier nogal een saaie bedoening worden me dunkt (laat staan dat hier nog veel volk tout court zou overblijven).

Kijk, Moonblade geeft in eerste instantie een deftig antwoord op welke basis men snel kan beslissen hoe ernstig iemand er aan toe is. Als niet medicus kan ik daar alleen maar uit leren. Maar nadien wordt het wel weer gewoon een zwart-wit discussie, wat ik dan weer jammer vind.

Begrijp mij niet verkeerd, ik besef heel erg goed de ernst en gedraag me daar ook heel hard naar. En ik erger mij ook erg hard aan mensen die dat niet doen. Maar neemt niet weg dat imo bepaalde zaken in vraag mogen worden gesteld, of dat ik daar op zijn minst met anderen (oa hier dus op 9Lives) zou moeten kunnen over discussiëren, zonder de typische veralgemenende conclusie te trekken "ziedewel, ge zijt nen ontkenner en wilt uw goesting blijven doen" waar wel meer posters hier soms last van hebben.
    Ik had je post een beetje fout geïnterpreteerd. Ik dacht dat je er conclusies aan vast knoopte, die je op gelijke hoogte zetten van conclusies van mensen met wél kennis van zaken. Mijn excuses, dat was niet je bedoeling. Het is echter wel een tactiek die hier van enkelen al is langsgekomen om precies dat te doen, daarom dat ik (en waarschijnlijk nog anderen) het ook zo hadden ingeschat. My bad.

Een vraag stellen over hoe iets in elkaar zit, da's natuurlijk helemaal andere koek. Dat is sowieso geen probleem en moet altijd mogen. Alleen zo komen we echte dingen te weten. Onder andere die post van Moonblade is daarop inderdaad een heel goed antwoord.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

...

- We testen meer. (Hoe is dit relevant voor de Belgische situatie an sich?)
    - Momenteel "overal". Contacttracing staat nog altijd niet op punt (zoals overal) en zelfs dan blijft het moeilijk te achterhalen aangezien je altijd met imperfecte informatie blijft zitten.
    - Hoe?
    - Hoe is dat relevant?
    - Zie twee.

Anyway, waarom is dit zo relevant. Je insinueert heel veel, zoals incompetentie van de artsen. Maar reikt zelf niets aan.
    Zelfs als artsen "sneller" zouden beslissen om mensen in het ziekenhuizen te houden, is dat slecht? Of heb je liever dat iedereen gewoon naar huis gestuurd wordt en er zo meer complicaties/overlijdens bijkomen? Zolang dat dat financieel dat maar beter uitdraait. Of zolang dan "onze cijfers" maar beter zijn dan "het buitenland"? Of wat wil je eigenlijk?
    Op vlak van beslissing van de artsen : Die discussie is zelfs totaal irrelevant hier. Want 10% meer of 10% minder (dat is dan al vrij extreem geteld naar mijn mening), gaat echt het verschil niet maken. 8000 nu in het ziekenhuis en volgende week 16000. Of nu 7200 en volgende week 14400. Dat maakt weinig uit, aangezien het gewoon een indiciatie blijft. Laat ons alstublieft mensen zoveel mogelijk de beste zorg blijven bieden. Maar an sich is dat verschil verwaarloosbaar voor de algemene discussie.

Geef minstens aan waar je eigenlijk naartoe wilt met je vragen.

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    34 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ik ben geen verpleegkundige, geen verzorgende en werk niet eens in een ziekenhuis. Maar ik werk wel in de zorg als administratief bediende.
    Ik heb nog 3 weken verlof staan en nog 1 week aan overuren. Die ik onmogelijk dit jaar nog op kan nemen.
    De werkdruk is momenteel ZO hoog, dat ik mijn vaste taak (60% van mijn taak bestaat uit patiëntendossiers op orde brengen) totaal niet uit kan voeren. Ik denk dat ik de voorbije 2 weken letterlijk 1u aan het bijwerken van dossiers (nochtans essentieel bij mensen die uit het ziekenhuis komen, dat bvb hun medicatie schema's uit het ziekenhuis correct wordt ingevoerd!) heb kunnen besteden.
    Momenteel bestaat 80% van mijn werk uit "corona". Corona telefoons, corona mails, corona papierwerk. De telefoons rinkelen bij ons nonstop momenteel. Wanneer ik mijn verlof nu op zou nemen, wat ik wettelijk gezien zelfs verplicht ben, betekent dit dat 1 van mijn bazen niet de baan op kan om mensen effectief te helpen, maar de nonstop rinkelende telefoon op moet nemen. Dus doe ik door. Net zoals zoveel duizenden anderen in de zorg. De werkdruk, de belasting is letterlijk verdubbeld bij ons. Mijn collega hou ik goed in de gaten want zij is aan de stress onderdoor aan het gaan. De meeste telefoontjes verlopen prima, maar een klein percentage begint al met "ah! Eindelijk! Ik ben al kweetniethoelang aan het bellen!" gevolgd door nog wat gezaag. Simpelweg gaan plassen is op sommige momenten al lastig want zodra we de hoorn neer leggen, rinkelt hij al opnieuw.
    En opnieuw, dit is ENKEL vanuit administratief oogpunt. Dan staan we nog niet" in de vuurlinie" waar je mensen flagrant de regels ziet schenden en je onnoembaar veel energie moet steken in mensen zaken verbieden en voor de zoveelste keer uitleggen wat de dag van vandaag basis hoort te zijn. Zoals thuis blijven als je ziek bent, je mondmasker correct dragen, je sociale contacten tot een minimum beperken,...

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
    Ik kan dit alleen maar beamen.
    Ik ken best wat mensen in de zorg en over het algemeen zijn dat geen klagers of zagers maar met de eerste golf begonnen velen richting burnout te gaan.
    Ook op dit moment hoor ik dat van echt iedereen in de zorg. Het is eten, slapen en werken daar gewoon.
    Letterlijk iedereen loopt zich de ziel uit het lijf om mensen te kunnen helpen en is doodmoe op het einde van de dag. En de dag erna is het gewoon repeat.

En dat in een sector waar fouten (door slaaptekort, stress,...) grote gevolgen kunnen hebben. Dus ja de boel is aan het instorten en het huis staat al lang in brand.

Ik ben géén voorstander van een harde lockdown over het algemeen. Ik wil OOK mijn ouders zien, naar de gym gaan, uiteten gaan, eindelijk es terug met mijn kameraden op de boksclub rondhangen, maar het is gewoon niet het moment meer.
    Helaas houdt een deel van de bevolking geen enkele rekening met wat er aan het gebeuren is en is het dan maar niet anders. Een andere oplossing zie ik toch echt niet meer.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Nee, ik stel niet de vraag of ze allemaal wel evidence-based geneeskunde toepassen. Ik stel de vraag of ze overal in België, laat staan in gans Europa, de opnames in ziekenhuizen doen op basis van dezelfde resultaten van die evidence.
    Als een ziekenhuis onterecht mensen met lichte covid symptomen opneemt, zijn ze geen evidence-based geneeskunde aan het voeren. Dus dat is wel hetgene dat je in vraag stelt.
    Echt, waarom moeten hier toch altijd zo snel conclusies getrokken worden uit bepaalde post over zaken die helemaal niet worden geschreven of beweerd. Nergens ontken ik dat de cijfers dramatisch zijn. Wel dat ze ongenuanceerd tot bij het volk geraken via de media.

Je stelt een kritische vraag = je bent een ontkenner. Enkel wit-zwart hier blijkbaar.
    Als je niet ontkent dat de cijfers dramatisch zijn, waarom post je dan "dramatische" cijfers met aanhalingstekens? Daarmee insinueer je dat je ze eigenlijk niet dramatisch vindt of toch dat deze geen dramatische situatie zouden reflecteren.

Jouw "kritische" vraag is eigenlijk gewoon maar wat insinueren dat sommige ziekenhuizen mensen ten onrechte in ziekenhuisbedden zouden leggen waardoor de situatie eigenlijk niet zo dramatisch zouden zijn als ze lijken op basis van de "dramatische" cijfers.

Je maakt zelfs insinuaties op puur hypothetische situaties.:
    Ik kaart nvl aan dat die cijfers, als die er al zijn, niet tot bij het volk geraken via de media.
    We weten niet of de cijfers er zijn, maar als ze er zouden zijn, zouden ze zeker niet tot bij het volk geraken.

Je kan 'cijfers' net zo goed vervangen door UFO's of kalveren op het ijs.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Belangrijk ook, zevendaagsgemiddelde stijging is voor de vierde dag op rij gedaald naar 38%, gaat ongeveer met 6% per dag omlaag nu. Als de maatregelen die vorige week maandag zijn ingegaan zichtbaar worden, zou dat wel eens kunnen versnellen, denk ik?
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Regels voor berichten