iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    45 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat is het niet hoor. Kennis van mij is piloot. Waar die vroeger meermaals per week meerdere vluchten per dag had, zit die nu aan een gemiddelde van een vlucht om de twee weken. En het wordt er alleen maar erger op, zijn vorig vlucht was afgelopen zondag en hij heeft niks meer op de agenda tot half november. Ik denk dat dat een serieuze indicator is hoe weinig toerisme er eigenlijk nog is op dit moment.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilgonwe Bekijk bericht
    De cijfers van Brussels Airport tonen aan dat de vluchten idd maar een fractie zijn van gewoonlijk:

De bezetting van hotels schommelt ook rond de 10% en is de laatste paar weken al helemaal gekelderd. Er is nog een beetje toerisme en 10% van het normale aantal in Europa is in absolute getallen nog een massa maar in het algemeen is de terugkeer van het normale in juli-augustus al helemaal weg. De weinige toeristen die er nog wel zijn vallen gewoon meer op door de berichtgeving op sleutelmomenten (bvb verlengd weekend of erg zonnig weer).
    Ik ken daar véél mensen in de sector, en die sector is vele malen harder getroffen dan de horeca, maar je hoort er geen woord over.
    De luchthaven draait sinds de lockdown op een absolute minimumbezetting (ons team van +40 man is gereduceerd naar 4, ondertussen naar 1), alle internen nog steeds technisch werkloos. Er gaat daar een enorme financiële kater komen.
    En dan spreken we nog niet over bagageafhandelaars (die al op het punt van faillissement stonden zonder crisis), maatschappijen, touroperators, ...
    no votes  

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Ik trek ook nergens conclusies, ik zeg alleen wat mijn persoonlijke ervaring is.
    Idem hé, daarom dat ik mijn ervaring ook deel Wou gewoon aankaarten dat dit allemaal wel heel anekdotisch is.
    Maar als iedereen hier zijn anekdotisch bewijs deelt, gaan we misschien een groot genoege populatie krijgen om een statistisch model op te bouwen om dan mensen er de verkeerde conclusies uit te zien trekken
    no votes  

Stuyfmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ik ken daar véél mensen in de sector, en die sector is vele malen harder getroffen dan de horeca, maar je hoort er geen woord over.
    De luchthaven draait sinds de lockdown op een absolute minimumbezetting (ons team van +40 man is gereduceerd naar 4, ondertussen naar 1), alle internen nog steeds technisch werkloos. Er gaat daar een enorme financiële kater komen.
    En dan spreken we nog niet over bagageafhandelaars (die al op het punt van faillissement stonden zonder crisis), maatschappijen, touroperators, ...
    Hier iets verder woont iemand die luchthavenvervoer doet als hoofdberoep, zit ook al sinds half maart zonder werk. Ik denk dat je de volledige impact echt niet mag onderschatten.
    no votes  

Eddy Kannibaal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Uiteraard allemaal zeer erg vanuit persoonlijk standpunt, maar ik hoop dat als er iets goeds mag voortkomen uit deze crisis we terug met onze voetjes op de grond gaan staan (in dit geval zelfs letterljk).

Als ik naar mijn werkgever kijk, grote speler, met hoofdzetel putje van Brussel waar plaats is voor ~2500 zitjes en met veel internationaal reisverkker. Hoofdzetel staat nu al 6 maanden quasi leeg, iedereen werkt vanop afstand en dat draait als een tierelier. We zijn dit jaar zelfs nog relatief sterk gegroeid. Er is nu al aangekondigd dat er deftige hervormingen komen wat betreft werkomstandigheden en reizen. En dat is niet uit (financiële) noodzaak, maar gewoon omdat het zeer duidelijk is dat vele zaken die we vroeger als nodig/normaal beschouwden dat misschien toch niet altijd zijn.
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    45 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddy Kannibaal Bekijk bericht
    Uiteraard allemaal zeer erg vanuit persoonlijk standpunt, maar ik hoop dat als er iets goeds mag voortkomen uit deze crisis we terug met onze voetjes op de grond gaan staan (in dit geval zelfs letterljk).

Als ik naar mijn werkgever kijk, grote speler, met hoofdzetel putje van Brussel waar plaats is voor ~2500 zitjes en met veel internationaal reisverkker. Hoofdzetel staat nu al 6 maanden quasi leeg, iedereen werkt vanop afstand en dat draait als een tierelier. We zijn dit jaar zelfs nog relatief sterk gegroeid. Er is nu al aangekondigd dat er deftige hervormingen komen wat betreft werkomstandigheden en reizen. En dat is niet uit (financiële) noodzaak, maar gewoon omdat het zeer duidelijk is dat vele zaken die we vroeger als nodig/normaal beschouwden dat misschien toch niet altijd zijn.
    Vlaamse overheid ging ook al een aantal gebouwen verkopen, want thuiswerk maakt ze overbodig. Ik vermoed dat er nog veel bedrijven gaan volgen. Zelf werk ik ondertussen 8 maand voltijds thuis, en de klant denkt er zelfs niet aan om mensen terug naar kantoor te halen. Enerzijds risico te beperken, anderzijds zal het wel duidelijk zijn dat de kost nu een stuk lager is...

Ivm vliegen verwacht ik een permanente daling, maar momenteel zijn er echt nog steeds amper passagiersvluchten. Cargo wel natuurlijk. Grootste probleem voor een luchthaven is dat momenteel de schaalvoordelen volledig wegvallen en ze dus verlies maken (in deel "aeronautic" omzet).
    no votes  

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    De Vlaamse overheid schat in dat enkel nog 50% vd bureauplaatsen nodig zou zijn en schakelt sneller over op meer telewerkdagen stond in De Tijd. Ondertussen zijn er ook al extra mechanismen om goed te vergaderen en opvolging te doen. De bedrijfscultuur veranderde mee uit noodzaak. De overheid is meer "telewerkgericht" dan andere werkplaatsen, vooral in privé, ook al voor corona dus denk dat de revolutie zich meer elders zal voltrekken.

Grote vastgoedeigenaars zien evenwel de bui al hangen, mss worden die shared offices na de pandemie wel de flexibele oplossing voor tijdelijk meer ruimte. De grotere multinationals gaan de huidige vierkante meters proberen te beperken en in Silicon Valley richten ze zich zelf al op een enorm ruime telewerkregeling met af en toe een vergaderdag.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Moeten de andere ministers nu getest worden, aangezien Wilmès vorige week met hen nog contact heeft gehad tijdens het kernkabinet? "Ze heeft vorige week daaraan deelgenomen", beaamt De Croo. "We hebben toen alle regels gerespecteerd, afstand gehouden, natuurlijk, maar ook de hele vergadering met mondmasker gedaan. Dus op basis daarvan is dit (testen van andere ministers, nvdr.) niet nodig."
    Laat ons hopen dat ons Sophie geen superverspreider is
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AreVee Bekijk bericht
    K heb ook de indruk dat "sterk aanraden" niet werkt, treinen zitten 's ochtends en 's avonds echt niet minder vol dan pre Corona. Enfin die die ik al eens ne toch iig.
    Is ook mijn ervaring. Ja, de horeca is dicht, maar voor het overige voelt het overal even druk aan als vorige week. Zeker ook op het OV.

Een iets objectievere indicator is misschien de filebarometer, die toont duidelijk significant meer verkeer aan dan tijdens de periode van maart-april toen telewerk verplicht was, en op basis van de uren kan je wel stellen dat dat niet enkel schoolverkeer is. Wat je daarin ook zult zien vanaf volgende week - op voorwaarde dat er geen nieuwe strengere maatregelen komen - is een "creep" naar meer en meer verkeer elke dag, ook al blijven de maatregelen ongewijzigd.

Dus er is idd een groot verschil tussen "de norm" en "verplicht". Velen - werkgevers en werknemers - zien "de norm" als een vrijwillig schema waar ze niet hoeven aan deel te nemen, ook zonder goede reden.

Toch een voordeel: oktober/november zijn traditioneel de trieste maanden van de filerecords. Dit jaar eens niet. Wie écht, maar dan ook écht, een job heeft waarin telewerk geen optie is, is het van harte gegund dat ze zich eens grotendeels filevrij kunnen verplaatsen, ongehinderd door talloze andere personenwagens met 1 inzittende die daar eigenlijk niet zouden moeten staan.
    no votes  

Lobmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CCatalyst Bekijk bericht
    Is ook mijn ervaring. Ja, de horeca is dicht, maar voor het overige voelt het overal even druk aan als vorige week. Zeker ook op het OV.

Een iets objectievere indicator is misschien de filebarometer, die toont duidelijk significant meer verkeer aan dan tijdens de periode van maart-april toen telewerk verplicht was, en op basis van de uren kan je wel stellen dat dat niet enkel schoolverkeer is. Wat je daarin ook zult zien vanaf volgende week - op voorwaarde dat er geen nieuwe strengere maatregelen komen - is een "creep" naar meer en meer verkeer elke dag, ook al blijven de maatregelen ongewijzigd.

Dus er is idd een groot verschil tussen "de norm" en "verplicht". Velen - werkgevers en werknemers - zien "de norm" als een vrijwillig schema waar ze niet hoeven aan deel te nemen, ook zonder goede reden.

Toch een voordeel: oktober/november zijn traditioneel de trieste maanden van de filerecords. Dit jaar eens niet. Wie écht, maar dan ook écht, een job heeft waarin telewerk geen optie is, is het van harte gegund dat ze zich eens grotendeels filevrij kunnen verplaatsen, ongehinderd door talloze andere personenwagens met 1 inzittende die daar eigenlijk niet zouden moeten staan.
    Maar in maart en april waren er ook niet-essentiële bedrijven en winkels volledig gesloten he en waren niet-essentiële verplaatsingen verboden, het is dus logisch dat er toen sowieso nog véél minder verkeer op de baan was. Wat niet wegneemt dat er idd nog niet voldoende ingezet wordt op telewerk, al zal het deze week wsl toch al terug beter zijn dan een tijdje terug.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Veelmensen blijven gewoon door feesten is min observatie

Dit is geen rebellie, dit is maatregel vermoeidheid. Als de mensen het nut van de maatregelen niet meer inzien, bijv. omdat de covid besmettingen in de directe omgeving niet meer dan een snotneus opleveren, dan is het snel gedaan. Als nieuwe maatregelen ook geen direct resultaat opleveren, zal de bereidheid om die na te volgen ook snel wegebben. Het verspreiden van steeds weer andere cijfers die de ernst moeten aangeven of "horrorstories in de media, gaat niet meer helpen, het van tijd grof taalgebruik bezigen gaat ook niet meer helpen ....
    no votes  

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Volgens de info van RTL en RTBF zou het Overlegcomité morgen enkel virtueel samenkomen en zou de lockdown niet aangekondigd worden omdat niet alle spelers er fysiek zullen zijn. Meer nog, De Croo zal zelfs geen persconferentie geven en het overlaten aan Pedro Facon de nieuwe coronacommissaris.

De huidige prognose is dan ook dat enkel verscherpingen komen van cultuur en sportprotocollen waar er links en rechts wel iets zal sneuvelen. Mss dat er meer wordt gehamerd op runshopping en verplicht telewerk voor administratieve werknemers. Maar ik verwacht op vrijdag 30 oktober toch nog een vergadering, dus het is enkel maar uitstel van de strengere maatregelen die ergens in de schuif zitten. Virologen krijgen nog een hele week om op de trommel te kloppen.

EDIT: HLN meldt dat het Overlegcomité vervroegd virtueel samen komt vanavond. Dat verandert de urgentie. Nu ligt alles op tafel, wat ze gaan beslissen of discussiëren is niet duidelijk, mss dat de protocollen toch niet echt dichtbij elkaar liggen per regio of iemand denkt toch om veel verder te gaan dan morrelen in de marge. Volgens Bart Verhulst van VRTNws is het enkel om het Staatsblad tijd te geven:
    zodat eventuele verstrengingen in sport en cultuur dit weekend al van kracht kunnen zijn
    Laatst gewijzigd door ilgonwe; 22 oktober 2020 om 17:04
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Stoppen met sporten voor jeugd en volwassenen (0% risico) zal wel extra feestjes geven. Maar misschien blijven die in de Wetstraat denken dat de mensen in hun kot blijven of zo?

Ondertussen blijven de sauna's gewoon open.
    no votes  

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Overlegcomité zou vanavond al (digitaal) samenkomen, maar dan voornamelijk voor sport & cultuur. Volgens wat ze zeggen willen ze eerst effect van de verstrenging afwachten voor ze nog verder gaan.
    Ik vind het in elk geval een goede zaak, lijkt me terecht dat je eerste de maatregelen van vorige week een kans geeft. Wel zouden ze (imo) ook beter de herfstvakantie met een week verlengen, dan krijg je direct ook al een inzicht in hoeverre de scholen een rol spelen in de verspreiding (aangezien 2 weken sluiting in principe zou betekenen dat we 12 dagen later toch een impact moeten zien).

Voor de rest mag telewerk van mij ook gewoon verplicht worden, maar rest (lijkt me) streng genoeg momenteel.
    no votes  

Racing_Genk's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    De Croo pleit om niet constant van strategie te veranderen en het effect van de maatregelen af te wachten. Denk niet dat ze morgen met een lockdown afkomen.
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Racing_Genk Bekijk bericht
    De Croo pleit om niet constant van strategie te veranderen en het effect van de maatregelen af te wachten. Denk niet dat ze morgen met een lockdown afkomen.
    Ze wachten gewoon Frankrijk af om in lockdown te gaan, tot zover ons beleid.
    Laatst gewijzigd door Funky22; 22 oktober 2020 om 18:03
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

Regels voor berichten