iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Qua bubbelsysteem is er wellicht een cascade van maatregelen nodig om aan de heterogeniteit van familievormen tegemoet te komen.
    Dat is complex, maar er was intussen al meer dan genoeg tijd om dit achter de schermen te laten uitwerken door sociale wetenschappers.
    De verschillende familievormen zijn door familiewetenschappers al wijd bekend, waardoor een specifiek model van maatregelen mogelijk is dat niet specifiek ge-ent is op het nucleaire kerngezin.
    Families zelf herkennen hun vorm en bijhorende regelgeving ook wel denk ik... De bedoeling is dan dat dit soort bubbels wel "fixed" zijn en dat men bereid is om dit nog even vol te houden. Dan heb je op te sporen clusters

Voorbeeld:
    • Nucleair kerngezin (2 samenwonende ouders + 1 - 3 kinderen jonger dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 4 speelvriendjes per kind + 4 vrienden ouders + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Nuclear kerngezin / oudere kinderen (2 samenwonende ouders + 1 - 3 kinderen ouder dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden jongere (Skatepark/cafétjes/sporten) + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Groot gezin, samenwonend (2 samenwonende ouders + >3 kinderen jonger dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 2 speelvriendjes per kind + 4 vrienden ouders + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Groot gezin, samenwonend / oudere kinderen (2 samenwonende ouders + > 3 kinderen ouder dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden jongere + Sportvrienden + onbeperkt hulbehoevende derde
    • Single: Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden (beide partners in een koppel worden geteld als 1) + Sportvrienden + Dating contacten + Onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Single parent: Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden (beide partners in een koppel worden geteld als 1) + 9 Speelvriendjes/Vaste vrienden jongere + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Polyamorische groep:Eerstegraadsfamilie + 2 vrienden per partner + sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Families in accuut problematische situaties (scheidingen/verhuis/trauma): Onbeperkt hulpkapitaal
    no votes  

da_flux's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Balsaus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik doel eerder op het familie uitgangspunt. Dat is een leuk voorstel voor gezinnen met kleine kinderen. En voor grootouders. Maar niet voor veel andere groepen in de populatie. Jongeren en twintigers bijvoorbeeld brengen hun sociaal leven meer met de vriendenkring door.
    This!

Ik zie mijn ouders of mijn zussen/familie niet maar mijn vrienden wel.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Er bestaan andere mogelijkheden die op andere plaatsen gebruikt worden, perfect controleerbaar zijn en iedereen toelaten wat meer sociale contacten te hebben.
    Een systeem van lokale bubbels lijkt me zeer interessant: je laat in dat geval contacten toe in desnoods wisselende groepen, maar je limiteert die contacten geografisch.

Je mag in zo'n geval alleen contact hebben met mensen die in een bepaalde wijk of dorp wonen, zo hou je het virus lokaal in bedwang. Wordt met groot succes toegepast in Ierland.

Dan krijg je heel eenvoudige regels: alleen contact met mensen uit je dorp en samenscholingen van meer dan 10-15 personen zijn verboden, om maar een voorbeeld te geven. Dan raak je dus wel aan de tak familie, maar
    * je houdt besmettingen lokaal
    * je kan dit heel eenvoudig afdwingen en controleren
    * iedereen kan redelijk vrij bewegen binnen zijn gemeente

De burgemeester kan dan de regels verstrengen voor zijn gemeente wanneer er teveel besmettingen zijn.

Dit zou perfect kunnen werken.
    Je zou dan nog een oplossing moeten vinden voor 'famlieleden' die op afstand van mekaar wonen, maar dus bvb toelaten dat mensen hun familie nog bezoeken met ten allen tijde respect van de 1.5m regel

Je mag natuurlijk nog gaan werken, maar op het werk is de 1.5m regel ten allen tijde verplicht of mondmasker
    no votes  

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pumba93 Bekijk bericht
    Qua bubbelsysteem is er wellicht een cascade van maatregelen nodig om aan de heterogeniteit van familievormen tegemoet te komen.
    Dat is complex, maar er was intussen al meer dan genoeg tijd om dit achter de schermen te laten uitwerken door sociale wetenschappers.
    De verschillende familievormen zijn door familiewetenschappers al wijd bekend, waardoor een specifiek model van maatregelen mogelijk is dat niet specifiek ge-ent is op het nucleaire kerngezin.
    Families zelf herkennen hun vorm en bijhorende regelgeving ook wel denk ik... De bedoeling is dan dat dit soort bubbels wel "fixed" zijn en dat men bereid is om dit nog even vol te houden. Dan heb je op te sporen clusters

Voorbeeld:
    • Nucleair kerngezin (2 samenwonende ouders + 1 - 3 kinderen jonger dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 4 speelvriendjes per kind + 4 vrienden ouders + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Nuclear kerngezin / oudere kinderen (2 samenwonende ouders + 1 - 3 kinderen ouder dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden jongere (Skatepark/cafétjes/sporten) + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Groot gezin, samenwonend (2 samenwonende ouders + >3 kinderen jonger dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 2 speelvriendjes per kind + 4 vrienden ouders + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Groot gezin, samenwonend / oudere kinderen (2 samenwonende ouders + > 3 kinderen ouder dan 12 jaar): Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden jongere + Sportvrienden + onbeperkt hulbehoevende derde
    • Single: Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden (beide partners in een koppel worden geteld als 1) + Sportvrienden + Dating contacten + Onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Single parent: Eerstegraadsfamilie + 9 vaste vrienden (beide partners in een koppel worden geteld als 1) + 9 Speelvriendjes/Vaste vrienden jongere + Sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Polyamorische groep:Eerstegraadsfamilie + 2 vrienden per partner + sportvrienden + onbeperkt hulpbehoevende derde
    • Families in accuut problematische situaties (scheidingen/verhuis/trauma): Onbeperkt hulpkapitaal

Kan je het nog complexer maken?

En dan ben je nog de groep "samenwonende zonder kinderen" vergeten
    no votes  

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Net in Hasselt gepasseerd, als de leerlingen die daar rondliepen representatief zijn voor de rest van het land gaan we tussen dit en twee weken echt enorm veel nieuwe positieve gevallen hebben.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.
    no votes  

Yo-Han's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door da_flux Bekijk bericht
    This!

Ik zie mijn ouders of mijn zussen/familie niet maar mijn vrienden wel.
    Aanvullend op Balsaus zijn post.

En singles!, die zijn er ook hoor. Pumba93 denkt er toch aan.

In een stad als Gent 50% las ik ooit (jaar vergeten). Verschoot ervan. Oa jongeren en 20'ers bvb. in die groep.
    Worden nogal eens snel vergeten. Financieel ook, draai maar op voor alle kosten met weinig sociale voordelen. Tenzij je het geluk hebt van een goedkope OCMW woning te huren etc, maar dan heb je al een laag inkomen meestal.
    Het gezin is de hoeksteen van de maatschappij, ja ja dat begrijp ik. Sociaal gezien vandaag de dag is er meer dan 'gezinnen en oma's en opa's' in leefgroepen zoals iemand net zegt. Ik overdrijf misschien licht, maar ik ken genoeg singles die het zo ervaren.
    Als je dan nog eens weinig of geen familie hebt ... Weeskinderen, mensen uit zeer kleine families, overlijdens van ouders en broers en zussen waardoor er niet veel familie overblijft.

Goed eigenlijk dat een nieuwe bredere expertgroep binnenkort het 'bubbel systeem' gaat herbekijken. Stel gewoon een samenscholingsverbod tot max zoveel op. Keep it simple and clear voor iedereen en houd wat ademruimte over in het sociaal leven. Winters kunnen deprimerend zijn als je weinig, of niets om handen hebt. Kan er van meespreken, bij mij zijn zomers dat al met momenten. Dan krijg je te maken met zware lentemoeheid, verzwakte gezondheid, sneller ziek ...
    Laatst gewijzigd door Yo-Han; 1 september 2020 om 16:50
    no votes  

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    33 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Net in Hasselt gepasseerd, als de leerlingen die daar rondliepen representatief zijn voor de rest van het land gaan we tussen dit en twee weken echt enorm veel nieuwe positieve gevallen hebben.
    Ik vond al dat het hier gek rook.
    no votes  

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Ik vond al dat het hier naar gek rook.
    Grof!
    no votes  

Kennaah's schermafbeelding
    iTrader
    167 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    dat laatste beweer ik ook niet . Wel dat het een betekenisvolle verandering is, die 2%-3%. Want de trend was neergaand én het was toen mooier weer (in tegenstelling tot de dagen ervoor).
    Vooral benieuwd wat de data in het rest van het land is en hoeveel verloren uren er waren door de avondklok. Dat maakt de analyse pas echt betekenis vol.
    De data nemen, zeggen kijk mensen zijn vaker thuis gebleven en kijk de curve is op het zelfde moment afgevlakt : hoera! Is niet echt analyse werk doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

ga de persconferentie van sciensano nu niet herbekijken, maar ik dacht niet dat men specifiek toen naar die paar maatregelen verwees, eerder naar de maatregelen (11 juli bvb inclusief) en waarschuwingen in het algemeen. het maakt voor het virus volgens mij niet uit wie de maatregelen neemt, als ze genomen zijn, kunnen ze een effect hebben.
    Ik ook niet, maar het zijn 2 verschillende nieuws sites die hetzelfde opmaken: dat er duidelijk verwezen wordt naar de extra maatregelen in Antwerpen en BXL die de curve hebben doen afvlakken. Terwijl die nog niet eens actief waren.

Dit kan een geval zijn van slechte communicatie of deel van de boodschap die verloren is gegaan. Is mogelijk, maar het komt nu over alsof die extra maatregelen het gedaan hebben.
    3DS Friendscode: 0834-2425-2785
    PSN: gogeta-san
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LSDsmurf Bekijk bericht

Kan je het nog complexer maken?

En dan ben je nog de groep "samenwonende zonder kinderen" vergeten
    True, maar ook daar kan je dan weer over nadenken.
    Ik wil maar zeggen dat je twee richtingen uit kan: ofwel het idd heel complex maken, ofwel het contact dat je hebt meer aan banden leggen. De bubbel van 4 kunnen ze immers echt geen jaar meer afdwingen en de geldende regels zijn meestal zo geënt op een standaardgezinnetje uit een standaardfamilie dat veel mensen zich verongelijkt voelen.

Ik denk op zich dat het niet slecht zou zijn om het helemaal open te trekken, weg met de bubbels en turflijsten, maar wel "het gezond boerenverstand" waar iedereen het zo mooi over heeft terug aan te leren via sensibiliseringscampagnes.

Dat een sociaal contact er nog even niet hetzelfde uit kan zien lijkt me nogal wiedes, maar als het op café en in het theater kan, waarom dan ook niet overal. We hebben geleerd hoe we moeten winkelen en hoe we kunnen gaan eten, dan kunnen we ook leren hoe we volk moeten ontvangen (al is dat niet controleerbaar).

in mijn persoonlijke opinie, was het probleem met het opentrekken de vorige keer, dat mensen de versoepelingen zagen als een terugkeer naar het oude leven. zo werkt het natuurlijk niet. Een bepaalde bewustwording is wellicht beter: "Ik ben deze week naar een indoor optreden geweest en oma heeft hulp nodig bij de boodschappen --> misschien beter deze week aan mijn broer vragen en volgende keer hem de ruimte geven om iets te doen en zo het risico verkleinen om oma te besmetten".

Het probleem is dat contact nu bijna per definitie "heel dicht contact" is, en dat moet het misschien niet altijd zijn.
    no votes  

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    18 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Die doen dat al maanden hoor Carrion, daar moet ge u weinig illusies over maken.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    no votes  

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Ik vond al dat het hier gek rook.
    Als er hier nu ene zit die daar geen opmerkingen over moet geven...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Die doen dat al maanden hoor Carrion, daar moet ge u weinig illusies over maken.
    Ik bedoelde vooral aan de bushaltes zoals Dusart, aan het skatepark. Ik passeer daar regelmatig maar nu was het toch extreem druk en extreem weinig mondmaksers of social distancing
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Wat dat ik een beetje vreemd vind is dat de maatregelen altijd hebben moeten dienen om de ziekenhuis bezetting onder zijn maximum te houden, maar in de tweede golf op zijn hoogtepunt zaten we een factor 10 onder de ziekenhuisbezetting van in april, en in april was de capaciteit ook voldoende. Zijn we de boel dus niet wat “te hard” aan het afvlakken? Op die manier duurt het nog langer vooraleer we er door zijn? Ziekenhuis capaciteit wordt niet optimaal benut? Of is de strategie nu aangepast van “afvlakken tot onder de Max capacity” naar “uitstellen tot vaccin er is”?
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Een tijd geleden was men in belgie ongelofelijk verontwaardigd opdat luxemburg belgie vroeg om hun toch maar niet rood te kleuren. Zoveel tijd later stelt buitenlandse zaken diezelfde vraag aan Nederland en Duitsland om de maatregelen voor mensen uit antwerpen te versoepelen en geen haan die er naar kraait. Of hoe meer en meer we ons redelijk hypocriet gaan gedragen,

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    Wat dat ik een beetje vreemd vind is dat de maatregelen altijd hebben moeten dienen om de ziekenhuis bezetting onder zijn maximum te houden, maar in de tweede golf op zijn hoogtepunt zaten we een factor 10 onder de ziekenhuisbezetting van in april, en in april was de capaciteit ook voldoende. Zijn we de boel dus niet wat “te hard” aan het afvlakken? Op die manier duurt het nog langer vooraleer we er door zijn? Ziekenhuis capaciteit wordt niet optimaal benut? Of is de strategie nu aangepast van “afvlakken tot onder de Max capacity” naar “uitstellen tot vaccin er is”?
    Men wil de controle niet verliezen. Het virus is nu relatief goed onder controle. Weinig ziekenhuisopnames, nog minder doden. Als je het laat gaan en we komen terug in een exponentiële fase, gaat het heel erg snel en is de controle verloren.

Daarnaast wilde men ook de scholen kunnen opstarten. Als je nu leest dat 1/5 scholieren wellicht besmet is, is dat toch veel en kan het misschien ook weer snel gaan. Ook daarom wilde men het besmettingscijfer terug brengen voor de start van het schooljaar.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

Regels voor berichten