Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Er is nog altijd geen 'duidelijke' daling ingezet. Eigenlijk is de indicator die sciencesano gebruikt (7 dagen voortschrijdend gemiddelde) een goede indicator), omdat die de evolutie van de trend weergeeft. En je ziet in de evolutie van die indicator dat de groei wel afgevlakt wordt. https://datastudio.google.com/embed/...8ab/page/ZwmOB

En moet je nu het totale aantal besmettingen of het % positieve tests gebruiken om de evolutie weer te geven? Ik vind persoonlijk dat die bio-statisticus die met die discussie afkomt daarbij toch in de fout gaat. Een gouden regel in statistiek is dat je altijd probeert te werken met absolute cijfers, en niet met verhoudingen van cijfers (zoals %). Soms kan je natuurlijk niet anders, maar hier is vooral de groei van het aantal besmettingen belangrijk.
    Totaal niet eens met deze zogenaamde gouden regel. Je zoekt een gepaste indicator of methode om een welbepaalde vraag te beantwoorden. Welke dat is, dat valt niet in een algemene regel te vatten.
    Als je wilt inschatten hoe hoog de huidige golf is, dan zijn absolute cijfers bijzonder ongeschikt.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Omdat het test regime niet constant is gebleven natuurlijk. Daar gaat het hier toch net over?

En hoe gaat dit een groot verschil geven zonder meer informatie an sich?

Nogmaals, als ik per huidige test ook 3 toevallige passanten zou testen,en we testen dus 4 keer zoveel. Dan zou de hierboven opgehemelde factor van besmettingen/test nog maar om en bij 1/4de zijn. Aangezien het aantal mensen dat willekeurig positief test zeer minimaal gaat zijn.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eS Bekijk bericht
    En hier mis je het punt: de grafiek is RELATIEF dus dit zou niet mogen uitmaken.

Vandaar de vraag: is men enger of breder gaan testen:
    Indien enger ga je er van uit dat men eerder gaat testen wanneer je symptomen hebt, indien breder ook preventief en meer buiten de groep van usual suspects.

Gezien de paniektendens zou ik eerder de laatste optie veronderstellen met meer preventieve testing, waarbij de relatieve curve zou moeten dalen indien de besmettingsgraad gelijk blijft. Echter stijgt de curve, wat aantoont dat er effectief een serieus probleem is.
    Op zo een grafiek zou je eigenlijk ook een foutenmarge moeten plakken.

Aantal tests, daar zit geen fout op, maar het aantal besmettingen daar zou je een inschatting kunnen maken van hoeveel we ernaast zitten (in maart naar schatting maar 1/10 gedecteerd, nu naar schatting 1/3).
    En dan eens een 95% betrouwbaarheidsinterval berekenen voor die grafiek besmettingen/aantal tests.

Maar dat is geavanceerde statistiek (de 'fout' is redelijk eenzijdig: het aantal effectieve besmettingen ligt altijd hoger dan het aantal gedetecteerde besmettingen, en die fout varieert in de tijd). Ik zou alvast niet weten wat voor verdeling je voor die berekening moet gebruiken

@Loser: ik ga er inderdaad van uit dat ze bij Sciensano alle data analyseren, maar we mogen er hier op het forum toch ook erover discussiëren of niet? Anders kan je deze topic gewoon afsluiten
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Totaal niet eens met deze zogenaamde gouden regel. Je zoekt een gepaste indicator of methode om een welbepaalde vraag te beantwoorden. Welke dat is, dat valt niet in een algemene regel te vatten.
    Als je wilt inschatten hoe hoog de huidige golf is, dan zijn absolute cijfers bijzonder ongeschikt.

"Als je wilt weten hoeveel bemettingen er zijn, dan is het aantal gemeten besmettingen bijzonder ongeschikt."

Weet je wel hoe absurd dit klinkt?
    no votes  

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    "Als je wilt weten hoeveel bemettingen er zijn, dan is het aantal gemeten besmettingen bijzonder ongeschikt."

Hij heeft an sich wel gelijk, aangezien het aantal gemeten besmettingen weinig zegt over het aantal werkelijke besmettingen. In maart was dat een factor 10-15, nu een factor 3. Nochtans lagen uw bevestigde besmettingen redelijk dicht bij elkaar. Dat is een wereld van verschil.

Om maar te zwijgen van andere factoren zoals wie besmet is, uw ziekenhuisbezetting en een eventuele gedeeltelijke resistentie die al heerst bij een deel van de bevolking.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Hij heeft an sich wel gelijk, aangezien het aantal gemeten besmettingen weinig zegt over het aantal werkelijke besmettingen. In maart was dat een factor 10-15, nu een factor 3. Nochtans lagen uw bevestigde besmettingen redelijk dicht bij elkaar. Dat is een wereld van verschil.

Om maar te zwijgen van andere factoren zoals wie besmet is, uw ziekenhuisbezetting en een eventuele gedeeltelijke resistentie die al heerst bij een deel van de bevolking.
    Nu zijt ge der toch zelf mee aan het lachen he?
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Dit moet ik toch tegenspreken, afgaand op zijn LinkedIn.
    Afgestudeerd als Handels- en bedrijfseconomisch ingenieur, van 1995-2019 werkzaam als data-analist, nu opleidinsgmanager op TM hogeschool voor Data Science.
    Ik zou het geen hobby durven noemen bij hem
    Vreemd. Gisteren nog gekeken op zijn Linkedin en quasi zeker dat dat er niet tussen stond... En het was niet laat op de avond
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV
    no votes  

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

Dat is geen correcte weergave van mijn uitspraak. Sterker nog dat "hoeveel besmettingen er zijn" niet equivalent is met "inschatten hoe hoog de huidige golf is", is precies mijn punt. Omdat het aantal testen en de testcriteria cruciale elementen zijn om (tijdreeksen van) het absolute aantal gemeten besmettingen te kunnen interpreteren.

1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    En hoe gaat dit een groot verschil geven zonder meer informatie an sich?

Nogmaals, als ik per huidige test ook 3 toevallige passanten zou testen,en we testen dus 4 keer zoveel. Dan zou de hierboven opgehemelde factor van besmettingen/test nog maar om en bij 1/4de zijn. Aangezien het aantal mensen dat willekeurig positief test zeer minimaal gaat zijn.
    Wie hemelt hier iets op? Het aandeel positieve testen is geen perfecte indicator, die is inderdaad net zo goed als de absolute cijfers gevoelig voor wijzigingen in de teststrategie. Maar ze biedt complementaire informatie en inzichten die samen met de absolute cijfers en nog andere indicatoren een zo scherp en genuanceerd beeld mogelijk kunnen geven. In tegenstelling tot een singulaire focus op de absolute cijfers.

no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden van landen waar het aantal tests gewoon het 'aantal' besmettingen bepaalt.

Binnen Europa bijvoorbeeld in Luxemburg (enkele weken geleden plots veel meer tests, en dan werd het ineens een rode zone).
    Buiten Europa hebt ge quasi heel Afrika waar ze niet genoeg testcapaciteit hebben, en initieel ook in India.

En dan krijgt ge achteraf dit soort zeer interessante artikels: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-53576653

Langs de andere kant denk ik dat we in België nu toch dichter bij de echte cijfers zitten ('vastgesteld' t.o.v. 'effectief' besmet), en dan nog hoort ge experts (bv. Van Ranst) zeggen dat we waarschijnlijk maar 1 op de 3 besmettingen vaststellen...

no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Dat is iets heel anders wat je nu zegt. En daar kan ik me al meer in vinden. Je deed uitschijnen alsof het absoluut aantal positieve tests irrelevant is met deze uitspraak :

Natuurlijk heeft het een aantal uitgevoerde tests EEN impact. Maar zoals ik hierboven al vroeg en niemand op geantwoord heeft : Is er effectief een grondige wijziging in de manier van testen? Heb er toch absoluut niets van gehoord. Als er geen significante wijziging is in de manier van testen, dan maakt het aantal tests niet het grote verschil.

En natuurlijk is het altijd veel "correcter" in te schatten des te meer informatie je gaat samenvoegen. Maar het blijft een complexe materie. Als je nu naar buiten komt met percentages positieve testen, dat zegt Jan modaal heel weinig. Zo kunnen we ook bv. de besmettingen per gemeente zo gaan uitdrukkingen, maar als ik bv. moet zeggen in Gent 0.012% besmet, dan klinkt dit direct heel anders voor onze Jan.

Zoals hierboven al gezegd, men zal sowieso veel dieper in gaan op deze cijfers. Maar als men hier elke dag een volledig wetenschappelijk rapport moet publiceren, daar heeft Jan niets aan. Het is belangrijk om goed begrijpbare cijfers te publiceren.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Voor mensen die weigerachtig staan tegenover zich te laten vaccineren met een potentieel toekomstig vaccin:
    https://www.theverge.com/2020/8/4/21...-speed-moderna

m.a.w. ze gaan echt geen stappen overslaan
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Dat is iets heel anders wat je nu zegt. En daar kan ik me al meer in vinden. Je deed uitschijnen alsof het absoluut aantal positieve tests irrelevant is met deze uitspraak :

Natuurlijk heeft het een aantal uitgevoerde tests EEN impact. Maar zoals ik hierboven al vroeg en niemand op geantwoord heeft : Is er effectief een grondige wijziging in de manier van testen? Heb er toch absoluut niets van gehoord. Als er geen significante wijziging is in de manier van testen, dan maakt het aantal tests niet het grote verschil.

En natuurlijk is het altijd veel "correcter" in te schatten des te meer informatie je gaat samenvoegen. Maar het blijft een complexe materie. Als je nu naar buiten komt met percentages positieve testen, dat zegt Jan modaal heel weinig. Zo kunnen we ook bv. de besmettingen per gemeente zo gaan uitdrukkingen, maar als ik bv. moet zeggen in Gent 0.012% besmet, dan klinkt dit direct heel anders voor onze Jan.

Zoals hierboven al gezegd, men zal sowieso veel dieper in gaan op deze cijfers. Maar als men hier elke dag een volledig wetenschappelijk rapport moet publiceren, daar heeft Jan niets aan. Het is belangrijk om goed begrijpbare cijfers te publiceren.
    Ja, er is een grote wijziging in manier van testen. Namelijk de contact tracing.
    Eerste golf werd je enkel getest met zware symptomen, ondertussen iedereen die bij iemand in de buurt geweest is die besmet is.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ja, er is een grote wijziging in manier van testen. Namelijk de contact tracing.
    Eerste golf werd je enkel getest met zware symptomen, ondertussen iedereen die bij iemand in de buurt geweest is die besmet is.
    + iedereen die terugkomt uit bepaalde landen

(remember 'de Italiaanse skigebieden zijn veilig' en die pano reportage met de extreem strenge criteria om getest te mogen worden)
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ik bedoel niet ten opzichte van de eerste golf, dat is verschil is enorm. Ik bedoel sinds bv. een maand terug.
    no votes  

Regels voor berichten