jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vergelijk dan niet? Maar bedenk gewoon dat wat jij kunt aflezen van zo'n grafiek, iedereen die in de GEES zit ook wel kan aflezen. En dat elke bedenking die jij erbij maakt, iedereen daar ook al lang gemaakt heeft. En toch vinden ze het nodig om alles te verstrengen. Zo goed als wereldwijd, trouwens. Dus wat die grafiek dan precies zou moeten aantonen, weet ik niet goed.
    Op dit moment zegt het niet veel. Maar als binnen 2 maand ongeveer evenveel getest wordt en we zien dan golven ontstaan. Dan zegt het wel iets natuurlijk. Vandaar dat ik deze zeker zo interessant vind dan een grafiek te tonen van aantal gevallen zonder er bij te zeggen hoeveel er getest wordt.
    no votes  

waffel's schermafbeelding
    iTrader
    101 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een beetje een normale reactie kan ook. Iemand geeft 1 mogelijke reden waarom het niet lukt, dat is dan niet meteen een domme reactie.

Dit durf ik ernstig te betwijfelen, aangezien ik er een week voor het verstrengen was. De pijlen met looprichtingen waren er nog niet voor Corona, hoor. Maar een deel van de tafeltjes in de Taco Bell, niet betalen met cash, ‘Disney-rij’ om aan te schuiven, 1,5m en in musea en openbaar vervoer mondmaskers. Overal verplicht handen ontsmetten en vaak verplicht met mandje winkelen. Ook maar een bepaald aantal mensen per keer in de winkel. En controle op het naleven van de regels op restaurant.

Dat zijn maatregelen die de er eigenhandig hebben meegemaakt, en ondertussen stijgen de cijfers ook daar en zijn er ook in Nederland verstrengingen. Dus ik denk niet dat het nu al afgeschaft is.
    Ja af en toe waren er lichte maatregelen. In ketens als mcdonalds zag ik dat ze bepaalde zaken respecteerden (niet binnen geweest). Meeste plaatsen hadden een handgel pompje en soms pijltjes op de grond (waar weinig mensen zich aan hielden, ook amper politie. Best veilige stad, dus ik begrijp het wel). In musea was er inderdaad ook een max aantal met reservering. Openbaar vervoer niet genomen, maar zal inderdaad zo geweest zijn.
    Maar ik heb dus geshopt, restaurants/bars bezocht, uitgaansbuurten gepasseerd,... Iedereen aan het kussen, groeperen, enz. Ik heb héél weinig mensen met mondmaskers gezien. Geen enkele barman of winkelbediende had eentje aan. Overdag was er ook een soort Gentse feesten daar. Super tof, maar was even wennen na een half jaar die regels hier. Uitgaan vind ik nu wel not-done, maar de rest leek me eigenlijk allemaal best ok. Niet veel oudere mensen gezien, misschien gecommuniceerd naar de oudere mensen om zich niet op publieke plaatsen te begeven? Geen idee.

Gisteren kwam ik dan toe in België terug. Krefel bezocht met vriendin om iets te vragen van airco. Die winkels zijn redelijk groot. Direct een medewerker ons stoppen. Een iemand moet buiten staan sorry. Begrip getoond, want ja ze doen het niet voor hun plezier klanten weigeren. Maar onmiddellijk aangezet. Ik kan/wil zo'n zaken niet alleen beslissen. Gewoonweg absurd dat je in zo'n winkel met je partner niet mag rondkijken.
    Utah Jazz
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Vergelijk dan niet? Maar bedenk gewoon dat wat jij kunt aflezen van zo'n grafiek, iedereen die in de GEES zit ook wel kan aflezen. En dat elke bedenking die jij erbij maakt, iedereen daar ook al lang gemaakt heeft. En toch vinden ze het nodig om alles te verstrengen. Zo goed als wereldwijd, trouwens. Dus wat die grafiek dan precies zou moeten aantonen, weet ik niet goed.
    Nu viseert ge toch de verkeerde
    Ik vergelijk helemaal niks, ik heb die grafiek hier niet gepost Ik zeg ook gewoon maar dat ge het aantal besmettingen ook niet kunt vergelijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eS Bekijk bericht

Ofte: er is een reden dat statistiek een buisvak blijft in de meeste richtingen
    19/20 aan de KUL, maar het is wel al >10 jaar geleden dus waarschijnlijk veel vergeten ondertussen.
    no votes  

eS's schermafbeelding
    iTrader
    27 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    Nu viseert ge toch de verkeerde
    Ik vergelijk helemaal niks, ik heb die grafiek hier niet gepost Ik zeg ook gewoon maar dat ge het aantal besmettingen ook niet kunt vergelijken.

19/20 aan de KUL, maar het is wel al >10 jaar geleden dus waarschijnlijk veel vergeten ondertussen.
    Data vergelijken kan zeker mits ze in de juiste context geplaatst wordt. Alleen is dat laatste niet altijd evident en dan krijgt van die facebookprofessoren die 1 grafiekske zonder meer als de absolute waarheid gaan verkondigen.

Cartoon was dan ook meer een algemene opmerking op deze perverse trend en niet specifiek op u bedoelt.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Geen idee als het hier al gestaan heeft, maar dit vind ik wel een zeer interessante en geeft een compleet ander beeld.

PS. dit kwam op mijn FB voorbij.
    https://nl.metrotime.be/2020/08/04/m...mpaign-1347214 de reactie van sciensano
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Mij is vandaag iets anders opgevallen in de communicatie

Terwijl het in de eerste golf nog acceptabel was om besmet te geraken met COVID-19 (de middenklasse die op skivakantie gaat) is het deze keer helemaal not done om besmet te geraken (want dan hoor je statistisch gezien tot de armere klasse die in concentratiewijken woont)

Maatregels in Antwerpen zouden bijgestuurd worden morgen. Ben eens benieuwd...
    no votes  

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pumba93 Bekijk bericht
    "(...) zorgt ervoor dat het aantal positieve gevallen niet de beste manier is om de epidemie op te volgen”, klinkt het.

Waarom doen we net dat dan wel, of is het gewoon slecht geformuleerd?
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Mannekes die kleurcodes

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200804_97289559

Blijkbaar heeft men de cijfers van het kanton Genève (afgelopen 2 weken 90 besmettingen per 100,000 inwoners) gewoon heeft gebruikt om ook de kantons Wallis (10 per 100,000) en Vaud (23 per 100,000) op de rode lijst te gooien. Is het amateurisme eigenlijk in elke overheidsinstantie doorgedrongen ondertussen?
    no votes  

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nahrtent Bekijk bericht

Slecht geformuleerd denk ik. Het is niet de beste manier om het te doen, maar het is wel de beste manier met de cijfers die we hebben
    Aantal besmetting opvolgen zou wel een goede manier zijn indien er altijd dezelfde testcapaciteit geweest was, de zelfde criteria om een test af te nemen, iedereen meermaals getest werd zodat het punt van infectie accurater vastgesteld kon worden, ...
    no votes  

eS's schermafbeelding
    iTrader
    27 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nahrtent Bekijk bericht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Slecht geformuleerd denk ik. Het is niet de beste manier om het te doen, maar het is wel de beste manier met de cijfers die we hebben
    Aantal besmetting opvolgen zou wel een goede manier zijn indien er altijd dezelfde testcapaciteit geweest was, de zelfde criteria om een test af te nemen, iedereen meermaals getest werd zodat het punt van infectie accurater vastgesteld kon worden, ...
    Omdat je daar de minst erge foute conclusies uit kunt trekken bij verkeerde analyse?

Neem nu terug de grafiek die Jack|Herrer hier kwam posten deze avond. De afbeelding die hij deelt is al maar de helft van het verhaal meer, want de context van het aantal afgenomen testen ontbreekt:

Bekijk je enkel grafiek 1, dan lijkt het alsof het aantal nieuwe besmetting nu slechts een fractie is van wat het in maart is. Publieke opinie: "moeten we daarom al die maatregelen nemen?!"

Leg je er echter grafiek 2 naast (en voor de volledigheid zou je nog een grafiek 3 met het absoluut aantal besmettingen moeten hebben) dan zie je dat het deel van de grafiek tot eind april niet te vergelijken valt met het deel nadien, want het aantal testen afgenomen testen lag in het begin veel te laag en was te doelgericht om een relevante verhouding te berekenen. De conclusie die je dan echter uit het 2de deel kunt trekken is dat er in juli terug een duidelijk stijgende trend is.

M.a.w.: 90% van de tandartsen raad tandpasta x aan*
    Spoiler:
    no votes  

iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    En dat is net het grote probleem met die grafiekskes. Ik kan die niet serieus nemen, en die mens zijn rol als data-analist ook niet.
    Idereen kan raw data nemen en dit in een grafiek dumpen en de wereld insturen. De job van data-analist houdt net in dat je meerdere bronnen raadpleegt (cijfers maar dus ook de context errond) en op basis daarvan analyses maakt om bepaalde trends te identificeren. Daarom dat de conclusie van 2 data analisten met de zelfde raw data maar andere kennis ook compleet kan verschillen...

En dat is het probleem dat hier al meermaals aangekaart is, data op zich zegt niks; en toch willen heel veel mensen het gebruiken om hun punt te maken. Wat ook heel makkelijk is, want afgaand op uw insteek ga je heel uiteenlopende conclusies kunnen trekken uit dezelfde dataset.
    Dat is iets dat hier ook al meermaals aan bod gekomen is. Denk aan het moment dat België als "slechtste van de klas" bestempeld werd op aantal doden omdat ook de vermoedelijke overlijdens erbij geteld werden.
    Of dat men met absolute/relatieve cijfers wilt vergelijken met het buitenland maar geen rekening houdt met andere verklarende factoren (demografische/sociologische/...).
    Of dat mensen (al dan niet doelbewust) maar naar een subset van de data kijken.
    Of zoals hier dat mensen naar de hele dataset kijken terwijl de parameters op verschillende punten veranderd zijn.
    Of...

En ik kan ook geen correcte conclusies trekken, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik het kan. Omdat ik goed genoeg weet dat ik niet alle informatie heb om de data te analyseren.
    Dit is ook geen kritiek naar JPV ofzo met zijn updates met gespreide gemiddelden; want uiteindelijk consolideert en bewerkt hij enkel en laat het aan anderen om er hun eigen conclusies uit te trekken.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Beiden zijn heel interessante informatie, maar als je bv. naar de grafiek van "tests per dag" kijkt, dan zie je eind juli ook een toename in het aantal afgenomen tests. Op het oog, zo'n 75% meer dan 3 weken ervoor. (Rond 5/7, piek op 10k. Rond 26/7 lijkt dit rond de 17.5k te zitten)

Op die manier zou een stijging van 75% meer besmettingen al niet opvallen als je enkel naar besmettingen/test gaat kijken.

Mij lijkt op dit moment, het aantal vastgestelde nieuwe besmettingen toch één van de interessantste referentiepunten. Maar dit is inderdaad niet 1-op-1 te vergelijken met de periode voor mei. Daarna is er duidelijk genoeg testcapaciteit en is er blijkbaar zelfs minder getest.
    no votes  

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Staat er toch bij? Slechte communicatie, en dat kan ik alleen maar bijtreden. Zeer grote focus op absolute cijfers die een erg vertekend beeld geven. En inderdaad veel gegoochel met groeivoeten, relatieve aandelen in het aantal besmettingen enzovoort, zonder veel (kritische) reflectie. Om soms horendol van te worden.
    Gisteren bijvoorbeeld, over dat de helft van de besmettingen nu bij mensen onder de veertig zou voorvallen. Als ik dat hoor, dan wil ik ten eerste weten: wat is het aandeel van de bevolking onder 40 in de totale bevolking. De mediaanleeftijd in België ligt net onder de 42. Met andere woorden, er was een oververtegenwoordiging van de oudere bevolking in de eerste golf, niet een oververtegenwoordiging van de jongeren nu. Grote vraag: waren er meer besmettingen onder de oudere bevolking, of werden zij meer getest omdat ze grotere kans hebben om effectief (serieus) ziek te worden en door het grote test programma in de woonzorgcentra? Met andere woorden, is hier werkelijk een tendens vast te stellen of spreken we hier over data artefacten ten gevolge van de test strategie? Uiteraard niets van dit alles gehoord.

Die relatieve cijfers zijn natuurlijk verre van perfect. Maar ze incorporeren tenminste wel de factor van het testen. Samen met het absolute aantal testen zouden deze indicatoren toch wel wat meer aandacht mogen krijgen.

En je autoriteitsargument over de GEES volg ik zeker niet. Niemand is onfeilbaar. Sciensano niet, Erika Vlieghe niet en de modellen van Niel Hens ook niet. En ik weet dat zij dat zelf zeker zullen beamen. Al hun cijfers, analyses en beslissingen moeten kritisch worden bekeken.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Zeer grote focus op absolute cijfers die een erg vertekend beeld geven.
    Op welke manier vind je dat deze een vertekend beeld geven?
    no votes  

iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Beiden zijn heel interessante informatie, maar als je bv. naar de grafiek van "tests per dag" kijkt, dan zie je eind juli ook een toename in het aantal afgenomen tests. Op het oog, zo'n 75% meer dan 3 weken ervoor. (Rond 5/7, piek op 10k. Rond 26/7 lijkt dit rond de 17.5k te zitten)
    En hier doe je nu exact wat ik in de post ervoor aankaart. Je neemt (al dan niet bewust) een subset van de data. Je neemt als beginpunt een dal en negeert eventjes dat de 4weken ervoor er ook meer tests uitgevoerd werden dan net die week dat je eruitpikt om te vergelijken

Er zijn sinds de 2e golf/eind juli inderdaad meer tests uitgevoerd; maar verschil is niet zo groot
    no votes  

Regels voor berichten