iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het is niet zo uitzonderlijk. Zo zijn er bijvoorbeeld ook heel veel complicaties bij vrouwen die bevallen met corona (bron New York Times, een maand of zo geleden)
    En volgen mij zijn die geen 80 jaar of ouder
    Lijkt mij duidelijk dat je risicogevallen sowieso moet beschermen. Een zwanger persoon valt duidelijk wel onder de risicocategorie maar dat is nooit anders geweest. Als ik ook maar een lichte verkoudheid had ging ik bewust niet op bezoek bij zwangeren/baby’s/mensen met kanker etc. Want wat voor ons bij wat gesnotter blijft kan voor hun lelijke gevolgen hebben. Vaak mogen ze ook niet zomaar medicatie nemen wat het ondraaglijker kan maken.

Maar ik vind het niet ok om de ganse bevolking te ketenen en de economie ongezien te ontwrichten voor een virus dat mogelijk vooral risicopatiënten treft. Lijkt mij duidelijk dat hier meer onderzoek naar nodig is.
    Everybody wants to be hollywood
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Misschien onszelf ook eens meer rekenschap geven dat dit eigenlijk een relatief onschadelijk virus is in vergelijking met de échte pandemieën in het verleden of andere virussen op deze planeet waar je écht bang zou hebben bij een pandemie (cfr. ebola), en dat we nu een zeer zware prijs aan het betalen zijn voor het redden van in de meeste gevallen slechts een zeer beperkt aantal levensjaren.
    De prijs voor die levensjaren moet wat mij betreft niet nul zijn, maar kan ook niet tot in het oneindige opgedreven worden, zeker niet wanneer men nu rekent op een vooruitzicht op een vaccin waar er eigenlijk als je pessimistisch bent géén garantie op slagen is: https://www.demorgen.be/tech-wetensc...d-19~b81a6e42/

Nu goed ik ben optimistischer en heb meer vertrouwen in de wetenschap, maar voorjaar 2021 zou mij al héél uitzonderlijk lijken, en hoelang kan je deze maatregelen van de mensen blijven vragen? Voor mensen die alles op orde hebben: een leuke bubbel, een goede job met thuiswerk-optie, etc. zijn de offers eigenlijk nog beperkt, maar voor andere mensen is dit ronduit een pad richting financiële problemen, mentale problemen en ja, ook zelfmoord in de ergste gevallen. Brengen de virologen dat ook in rekening of kijken ze alleen naar hun grafieken? Ik vermoed in het geval van minstens een aantal onder hen (o.a. Molenberghs) dat laatste.
    We waren allemaal (voor een groot stuk dankzij de media) overtuigd van hoe dom Zweden het aangepakt heeft.
    Maar de redenering ginder was: dit gaat lang duren, dus we moeten duurzame maatregelen nemen, m.a.w. iets dat onze bevolking voor langere tijd kan volhouden.

Achteraf gezien lijkt me dat een vrij belangrijke mentaliteit. Want nu zie je bij ons dat er plots opnieuw strengere maatregelen zijn, en dat komt voor veel mensen toch veel harder aan dan in maart...
    En volgens de data van Google is er nog altijd een daling van het aantal besmettingen in Zweden? (i.t.t. hier en in de meeste buurlanden). Uiteraard wel rekening houden met bevolkingsdichtheid enz.
    Enfin, de Zweedse aanpak is nog altijd voer voor discussie ( https://www.medpagetoday.com/infecti.../covid19/87812 ) maar lijkt me toch beter voor de mentale gezondheid van uw bevolking.

We gaan in België op termijn toch ook beter maatregelen nemen die duurzaam zijn, en die niet continu moeten veranderen, want van die onzekerheid worden mensen na een tijd compleet gek...
    Laatst gewijzigd door Loser; 4 augustus 2020 om 10:07
    no votes  

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    68 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht
    We waren allemaal (voor een groot stuk dankzij de media) overtuigd van hoe dom Zweden het aangepakt heeft.
    Maar de redenering ginder was: dit gaat lang duren, dus we moeten duurzame maatregelen nemen, m.a.w. iets dat onze bevolking voor langere tijd kan volhouden.

Achteraf gezien lijkt me dat een vrij belangrijke mentaliteit. Want nu zie je bij ons dat er plots opnieuw strengere maatregelen zijn, en dat komt voor veel mensen toch veel harder aan dan in maart...
    En volgens de data van Google is er nog altijd een daling van het aantal besmettingen in Zweden? (i.t.t. hier en in de meeste buurlanden). Uiteraard wel rekening houden met bevolkingsdichtheid enz.

We gaan in België op termijn toch ook beter maatregelen nemen die duurzaam zijn, en die niet continu moeten veranderen, want van die onzekerheid worden mensen na een tijd compleet gek...
    En opnieuw wordt er zoals in het begin van de crisis vergeleken met andere landen. Terwijl geografische en demografische spreiding, het feit dat ze in Zweden niet op skivakantie hoeven te gaan en waarschijnlijk ook het klimaat, een grote rol spelen. Opnieuw gaan we doen alsof dat allemaal niet meetelt en zeggen "zij doen het nu beter, dus wij hadden het beter zo gedaan".

Ja, op dat ene vlak is het moeilijker, omdat we opnieuw moeten verstrengen. De tactiek die Zweden heeft gebruikt, was hier echter onmogelijk, want zowel Nederland als het VK zijn er vanaf moeten stappen. En dan nog was het dodental + de oversterfte in Zweden toch ook meer dan aanzienlijk te noemen in de eerste golf. Maar ook in Zweden veranderen de maatregelen en is er onzekerheid.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    En opnieuw wordt er zoals in het begin van de crisis vergeleken met andere landen. Terwijl geografische en demografische spreiding, het feit dat ze in Zweden niet op skivakantie hoeven te gaan en waarschijnlijk ook het klimaat, een grote rol spelen. Opnieuw gaan we doen alsof dat allemaal niet meetelt en zeggen "zij doen het nu beter, dus wij hadden het beter zo gedaan".

Ja, op dat ene vlak is het moeilijker, omdat we opnieuw moeten verstrengen. De tactiek die Zweden heeft gebruikt, was hier echter onmogelijk, want zowel Nederland als het VK zijn er vanaf moeten stappen. En dan nog was het dodental + de oversterfte in Zweden toch ook meer dan aanzienlijk te noemen in de eerste golf. Maar ook in Zweden veranderen de maatregelen en is er onzekerheid.
    Het moet wel gezegd worden dat ze in Nederland voor een deel wel terug op dezelfde lijn zitten. Geen mondmaskerplicht bijvoorbeeld, geen sluitingsuur voor horeca, en ga zo maar even door. En dat ze desondanks ook niet in de problemen komen.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    no votes  

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    68 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    Lijkt mij duidelijk dat je risicogevallen sowieso moet beschermen. Een zwanger persoon valt duidelijk wel onder de risicocategorie maar dat is nooit anders geweest. Als ik ook maar een lichte verkoudheid had ging ik bewust niet op bezoek bij zwangeren/baby’s/mensen met kanker etc. Want wat voor ons bij wat gesnotter blijft kan voor hun lelijke gevolgen hebben. Vaak mogen ze ook niet zomaar medicatie nemen wat het ondraaglijker kan maken.

Maar ik vind het niet ok om de ganse bevolking te ketenen en de economie ongezien te ontwrichten voor een virus dat mogelijk vooral risicopatiënten treft. Lijkt mij duidelijk dat hier meer onderzoek naar nodig is.
    Zo'n post is nog al eens langsgekomen. Als ik het me goed herinner, ook van jou? Dus niet de hele bevolking ketenen, maar vooral richten op risicopatiënten. Dan is de vraag: wie zijn risicopatiënten?
    - 50+-ers (want niet alleen bejaarden, de officiële grens is 40, waarop het risico aanzienlijk stijgt)
    - plus alle mensen met zwaar overgewicht
    - plus alle mensen met aandoeningen van de luchtwegen (oa astma)
    - plus verzwakt immuniteitssysteem (kankerbehandeling, immuniteitsaandoeningen)
    - plus diabetici
    - plus mensen met hartaandoeningen

Als je die allemaal optelt, en dan daarbij nog eens iedereen die in de zorg werkt of op een andere manier in bejaardentehuizen of verzorgingstehuizen, dan kom je al aan een héél groot stuk van de bevolking, toch.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Het moet wel gezegd worden dat ze in Nederland voor een deel wel terug op dezelfde lijn zitten. Geen mondmaskerplicht bijvoorbeeld, geen sluitingsuur voor horeca, en ga zo maar even door. En dat ze desondanks ook niet in de problemen komen.
    Dat ze niet in de problemen komen, is grotendeels dankzij hun contact tracing. En een aanklacht tegen die van ons.
    Maar dat er geen mondmaskerplicht is, is fout. Die is er wel, op openbaar vervoer. Net als die post hier over Eindhoven gisteren, wordt dat wel verkeerd voorgesteld. Er zijn een hele hoop maatregelen daar. Alleen niet de avondklok en de mondmaskerplicht overal.
    no votes  

Bigbuddha's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Weet iemand eigenlijk de reden waarom er in de mainstream media pertinent geweigerd wordt om de verhouding besmetting/testen te vermelden?
    Life before the computer: memory was something that you lost with age, a cursor used profanity and if you had a 3 1/2 inch floppy you just hoped nobody found out...
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Daarom dat ik in mijn post zeg: Uiteraard wel rekening houden met bevolkingsdichtheid enz.

En ik heb het niet over het verleden ("wij hadden het beter zo gedaan"), dat is te laat, maar wel over wat we nu gaan doen de komende maanden.
    Alles is beter dan het paniekvoetbal dat er nu wordt gespeeld (burgemeesters in gemeenten met 0 gevallen die een algemene mondmaskerplicht mogen invoeren enz.).

Mijn punt is vooral dat de bevolking het niet gaat volhouden of gewoon niet meer gaat luisteren als men plotsklaps verregaande nieuwe maatregelen neemt.
    Met als voorbeeld Israël ( https://www.france24.com/en/20200719...virus-response ), en Argentinië (bron is een Argentijnse collega, blijkbaar zijn ze daar extreem vroeg begonnen met de lockdown, en zijn de mensen het volledig beu).
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisBlack Bekijk bericht

Zoals al zo vaak gezegd: als je Zweden wil vergelijken, doe je dat met de buurlanden (vooral ivm bevolkingsdichtheid, maar ook qua mentaliteit etc). En daar komt Zweden al quasi altijd héél slecht uit.

Aan Zweden's situatie is niks duurzaam, ze hebben geen opvallende grotere immuniteit opgebouwd ivm de buurlanden en gezien de betere behandelingsmethodes ziet het er niet naar uit dat andere landen met het aantal doden en ernstig zieken nog hen zullen benaderen.

De economische situatie van Zweden is ook niet betekenisvol beter. De OESO geeft Zweden min 7% tot min 8% GDP, Noorwegen -6% tot -8%

https://data.oecd.org/gdp/real-gdp-forecast.htm
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Zo'n post is nog al eens langsgekomen. Als ik het me goed herinner, ook van jou? Dus niet de hele bevolking ketenen, maar vooral richten op risicopatiënten. Dan is de vraag: wie zijn risicopatiënten?
    - 50+-ers (want niet alleen bejaarden, de officiële grens is 40, waarop het risico aanzienlijk stijgt)
    - plus alle mensen met zwaar overgewicht
    - plus alle mensen met aandoeningen van de luchtwegen (oa astma)
    - plus verzwakt immuniteitssysteem (kankerbehandeling, immuniteitsaandoeningen)
    - plus diabetici
    - plus mensen met hartaandoeningen

Als je die allemaal optelt, en dan daarbij nog eens iedereen die in de zorg werkt of op een andere manier in bejaardentehuizen of verzorgingstehuizen, dan kom je al aan een héél groot stuk van de bevolking, toch.

Dat ze niet in de problemen komen, is grotendeels dankzij hun contact tracing. En een aanklacht tegen die van ons.
    Maar dat er geen mondmaskerplicht is, is fout. Die is er wel, op openbaar vervoer. Net als die post hier over Eindhoven gisteren, wordt dat wel verkeerd voorgesteld. Er zijn een hele hoop maatregelen daar. Alleen niet de avondklok en de mondmaskerplicht overal.
    Ze zegt letterlijk dat hier dringend meer onderzoek naar nodig is om te kijken wie de effectieve risicopatiënten zijn.

Soit, als ge gans uw lijst optelt, is het toch een serieus mirakel dat uw ziekenhuisopnames en -bezetting eigenlijk amper omhoog gaat. Of het moest zijn dat niet iedereen die gij labelt als risicopatiënt ook effectief risicopatiënt is.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    no votes  

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bigbuddha Bekijk bericht
    Weet iemand eigenlijk de reden waarom er in de mainstream media pertinent geweigerd wordt om de verhouding besmetting/testen te vermelden?
    Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds lang het laatavondnieuws van de VRT gezien en die verhouding werd gegeven om de vergelijking te maken met maart.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds lang het laatavondnieuws van de VRT gezien en die verhouding werd gegeven om de vergelijking te maken met maart.
    Best triest om die 2 cijfers te zien, maart 20.4% positief% nu 2.4% positief...
    lijkt wel een test van de overheid: Hoe het volk onder de duim te krijgen met onzin opgelegde regeltjes om te kijken als onze onderdanen wel slaafs alles volgen.
    We staan erbij en trappen erin, in Nl lachen ze zich ook een bult met onze masker hysterie.
    no votes  

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    68 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Ze zegt letterlijk dat hier dringend meer onderzoek naar nodig is om te kijken wie de effectieve risicopatiënten zijn.

Soit, als ge gans uw lijst optelt, is het toch een serieus mirakel dat uw ziekenhuisopnames en -bezetting eigenlijk amper omhoog gaat. Of het moest zijn dat niet iedereen die gij labelt als risicopatiënt ook effectief risicopatiënt is.
    Ik zeg niks.
    - Sciensano: https://covid-19.sciensano.be/sites/..._sheet_ENG.pdf
    - WHO: https://www.who.int/docs/default-sou...1-covid-19.pdf
    - RIVM: https://www.rivm.nl/en/novel-coronav...19/risk-groups
    - NHS: https://www.nhs.uk/conditions/corona...m-coronavirus/

Dan heb ik er nog een paar af gelaten, zoals nierziektes en leverziektes. Dat zijn dus allemaal risicopatiënten. En ga je echt het punt proberen te maken dat de ziekte wel niet zooo erg zal zijn, want het aantal ziekenhuisopnames stijgt niet zo erg? Nog altijd, nadat we al van maart in lockdown zijn, en nu een heropflakkering zien, wat wij in ons leven nog nooit hebben meegemaakt met een ziekte?
    no votes  

Bigbuddha's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Net teruggekeken. Frappant hoe Van Gught die vergelijking eigenlijk helemaal minimaliseert en meteen van onderwerp veranderd.
    Life before the computer: memory was something that you lost with age, a cursor used profanity and if you had a 3 1/2 inch floppy you just hoped nobody found out...
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    https://www.uzleuven.be/nl/nieuws/90...-pharmaceutica

Ze zoeken nog mensen in de leeftijdscategorie van 65-75 jaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Zoals al zo vaak gezegd: als je Zweden wil vergelijken, doe je dat met de buurlanden (vooral ivm bevolkingsdichtheid, maar ook qua mentaliteit etc). En daar komt Zweden al quasi altijd héél slecht uit.

Aan Zweden's situatie is niks duurzaam, ze hebben geen opvallende grotere immuniteit opgebouwd ivm de buurlanden en gezien de betere behandelingsmethodes ziet het er niet naar uit dat andere landen met het aantal doden en ernstig zieken nog hen zullen benaderen.

De economische situatie van Zweden is ook niet betekenisvol beter. De OESO geeft Zweden min 7% tot min 8% GDP, Noorwegen -6% tot -8%

https://data.oecd.org/gdp/real-gdp-forecast.htm
    Alleen dat de crisis nog lang niet voorbij is. Als we nog een jaar of 2 langer in deze situatie zitten zullen we dat nog eens bekijken allemaal...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bigbuddha Bekijk bericht
    "Pertinent geweigerd" lijkt me sterk uitgedrukt, ik denk dat 'gekozen wordt om enkel de ruwe cijfers te geven' de lading beter dekt. Ik denk dat er meerdere redenen zijn:

• De ratrace om de eerste te zijn (de ruwe aantallen liggen hapklaar om in een voorgemaakt sjabloon te knippen/plakken. Voor de testcijfers moet je verder kijken, waardoor een concurrent als eerste kan posten)
    • De interpretatie van ruwe cijfers is voor de modale burger eenvoudiger dan percentages interpreteren
    • Percentages kunnen ook een verkeerd beeld geven. Een laag percentage op veel tests (door bvb. toenemende vrijwillige tests na reizen) tegenover een hoog percentage op weinig tests (door bv een brandhaard die geblust moet worden) is een totaal ander gegeven. Het lage percentage op een groot aantal tests kan zo problematischer zijn omdat je geen cluster kan ontwaren
    • De reden van een stijging in de tests kan soms ook alarmerend zijn (bvb. meer verdachte gevallen)

Er wordt nu vooral veel meer getest, en anders getest. Daarom is de situatie van vandaag moeilijk te vergelijken met die van Maart (we zitten nu vroeger in de golf dan bij de Lockdown). Een soort van verhouding van het aantal tests (mensen met ziekteklachten bij de dokter, reizigers, voetballers...) en de labelling van de gegevens met symptomatisch of asymptomatisch zou wellicht een verbetering zijn in de data. Dat terzijde wil ik niet weten hoeveel mensen Sciensano in dienst had om aan datamanagement te doen in Maart en hoe hard die sindsdien al werkten voor de dagelijkse rapportjes voor media en burger. Ik hoop dat ze daar toch wat volk extra hebben aangenomen om de dagelijkse analyses te programmeren en de rapporten te schrijven.
    no votes  

Regels voor berichten